“Tu ești Fiul Meu”

December 24th, 2006

Această a treia Liturghie, numită “Liturghia zilei”, după cea de la miezul nopții și cea de această dimineață, ne prezintă cel mai profund mesaj al sărbătorii. Lecturile biblice se distanțează de tonul narativ; nu mai relatează faptul, ci ne adresează o întrebare: “Cine este Acela care s-a născut?” Acum suntem chemați să ne transferăm întreaga atenție de la personaje la protagonist; ne vin în minte acele reprezentări ale Nașterii Domnului din Școala barocă, în care se vede o serie întreagă de personaje: Maria, Iosif, păstorii, îngerii, în jurul Noului Născut, cu fețele luminate de o lumină puternică și caldă, care provine de la Pruncul ce se află culcat în mijloc. Iată, în acest moment trebuie să trecem de la reflecții la focarul acelei lumini, să ne întoarcem privirile de la păstori și chiar de la Maria, care ne-a îndrumat cu dragostea ei până aici, și să-L contemplăm numai pe El, numai pe Isus.

Cine este acest Prunc? În crezul liturgic peste puțin timp noi vom proclama că El este “Unul născut, Care din Tatăl s-a născut mai înainte de toți vecii. Dumnezeu din Dumnezeu, lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, iar nu creat; de o ființă cu Tatăl, prin care toate s-au făcut”. Aceasta este credința pe care Biserica o vestește de la Conciliul de la Niceea și până în zilele noastre. Pe ce se bazează această credință? Pe revelație, pe cuvântul lui Dumnezeu și mai ales tocmai pe ceea ce am ascultat cu puțin înainte: “La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu”. Aceste cuvinte, deschid ca o cortină un orizont nemărginit spre a ni-l arăta pe acel Prunc în leagăn; El este Cuvântul Tatălui, pronunțat mai înainte de toți vecii. “La început a făcut Dumnezeu cerul și pământul”. Astfel începe Istoria lumii în Biblie. Ei bine, acum știm că acela nu era începutul absolut, ci era începutul vremurilor. În acea clipă în care se conturau cerurile și pământul, Cuvântul era deja la Dumnezeu.

Nu era așadar doar un simplu cuvânt, o forță obscură care se agita în mintea lui Dumnezeu, ci era “Fiul, pe Care L-a pus moștenitor a toate și prin Care a făcut și veacurile”, deci o persoană. Aici atingem fundamentul sublim al credinței noastre. Ioan, care scrie după ceilalți evangheliști, a dus la bun sfârșit, să spunem așa, un proces de săpături, ajungând până la izvoarele cele mai apropiate de Isus. În tentativa de a răspunde la întrebarea: “Cine este Isus din Nazaret?”, el s-a mulțumit ca mai întâi de toate să plece de la Înviere; apoi ajunge la botez (Marcu de aici își începe Evanghelia), apoi la nașterea de la Duhul Sfânt și din Maria Fecioară (așa își încep evangheliile lor Matei și Luca). Ioan înțelege că orice răspuns este insuficient atâta vreme cât se rămâne numai în orizontul vremii, și face un mare salt înapoi, în preexistență, aflând, să spunem așa, chiar rădăcina existenței lui Isus, în sânul Tatălui. Aceasta este plenitudinea credinței noastre, iar Crăciunul nu este altceva decât proclamarea acestei credințe.

Cu toate acestea, Liturghia nu se oprește nici măcar o singură clipă la această contemplare a lui Isus în sine, așa cum era la început și în afara vremii, ci mereu ne stimulează la a contempla “Cine este Isus pentru noi!”; “Și cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi!”. Ne amintim din nou cuvintele Crezului: “Care pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire S-a coborât din ceruri. S-a întrupat de la Duhul Sfânt, din Maria Fecioară, și s-a făcut om”. “Pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire”. Isus este “Dumnezeu cu noi”, dar și “Dumnezeu pentru noi”: un Dumnezeu al oamenilor, însă și un Dumnezeu pentru oameni. Dumnezeu a venit El în persoană ca să mângâie și să mântuiască tot neamul omenesc, nu printr-un înger sau printr-un profet (cf. Isaia 63,9). Iată adevăratul sens al misterului Nașterii Domnului: “După ce în trecut a vorbit în multe rânduri și în multe moduri părinților noștri prin profeți, Dumnezeu, în aceste zile din urmă, ne-a vorbit nouă prin Fiul, pe care l-a pus moștenitor a toate, prin care a făcut și veacurile” (lectura a doua).

Însă prin Nașterea lui Cristos, Dumnezeu nu ne-a dat numai pe Cuvântul Său, ci ne-a dat chiar și viața Lui, adică ne-a făcut fiii Săi: “celor care l-au primit, celor care cred în numele lui le-a dat puterea de a deveni copii ai lui Dumnezeu”. Prin urmare noi nu sărbătorim numai Nașterea lui Isus, ci și nașterea noastră, pentru că Nașterea lui Isus marchează renașterea noastră. În cea de-a doua lectură am ascultat acele cuvinte solemne: “Fiul meu ești tu; Eu astăzi te-am născut”. Aceste cuvinte le rostește Dumnezeu, dar cui îi vorbește, și despre cine vorbește? Fără îndoială că despre Fiul său, Isus Cristos; așa a înțeles întreaga tradiție creștină, însă Isus Cristos nu este singurul: El este “primul născut între mulți frați” (Romani 8,29); “ne-a rânduit de mai înainte spre înfiere, prin Isus Cristos” (Efeseni 1,5). Fiecăruia dintre noi Tatăl îi adresează cuvintele Sale: “Fiul meu ești tu; Eu astăzi te-am născut”. Aceasta este recunoașterea paternității, adopțiunea! Ioan exclamă uimit: “Vedeți câtă iubire ne-a dăruit Tatăl: să ne numim copii ai lui Dumnezeu! Și suntem” (1Ioan 3,1).

Poate că vreunuia dintre noi această renaștere i s-ar părea prea îndepărtată, imposibilă, din cauză că se simte rece, necredincios sau nedemn, socotindu-se a fi un sclav și nu un fiu. Poate că vreunul dintre cei de față este copleșit de experiența rupturii și a îndepărtării de Dumnezeu, asemenea Fiului risipitor, și îi este încă gura amară de ghindele și de lăturile porcilor, dar în inima lui totuși mai nădăjduiește să fie reprimit în casa părintească, măcar ca o simplă slugă (cf. Luca 5,19). Dar iată că Dumnezeu îi vine în întâmpinare spunându-i: “Fiul meu ești tu”. Iar nouă, slujitori ai Cuvântului, ne poruncește să îi vorbim la inimă acestui frate și să îi strigăm cât mai tare: “Ascultă, Dumnezeu este Cel ce-ți vorbește și-ți spune: ‘Robia ta a luat sfârșit!’” (cf. Isaia 40,2); Dumnezeu Tatăl te-a eliberat de sub puterea întunericului și te-a strămutat în împărăția Fiului iubirii Sale (cf. Coloseni 1,13); păcatul nu mai are nici o putere asupra ta! Trebuie numai să accepți aceasta și să îi mulțumești lui Dumnezeu din toată inima. Și dacă nu ai făcut încă aceasta, vei simți tu însuți nevoia de a-ți depune sarcina păcatelor în mâinile unui slujitor al Bisericii, pentru ca și tu să poți asculta cu urechile trupești Cuvântul lui Cristos, care iartă și vindecă: “Încrede-te, fiule! Păcatele îți sunt iertate” (Matei 9,2).

Nimeni nu este exclus de la bucuria acestei zile: nici păcătosul, nici bătrânul încărcat de ani și de amărăciuni. Tuturor celor care sunt primiți Isus le dă puterea de a deveni fii ai lui Dumnezeu, adică de a renaște la o viață nouă, independentă de vârstă și de merite, și care depinde numai de credință. Îndoiala lui Nicodim, referitoare la cum s-ar mai putea naște omul încă odată, din moment ce el este bătrân deja, este risipită, pentru că Isus i-a explicat că aici nu este vorba de o naștere trupească, ci de una sufletească (cf. Ioan 3,5). În această zi în care amintim Nașterea Domnului, noi avem dreptul de a depune sarcina anilor noștri, ca și a remușcărilor noastre, și să ne simțim ca niște copii nou-născuți (1Petru 2,2), în stare de a ne lăsa conduși spre bucurie și spre speranță, așa ca în tinerețe, când toate aceste idei mai erau încă proaspete în mintea și în fantezia noastră.

Tot ceea ce am ascultat este ceva înălțător și măreț, însă acum trebuie să ne impunem o obligație exactă: să nu stricăm prietenia noastră cu Dumnezeu. “Recunoaște, creștinule, demnitatea ta, și fiind părtaș al naturii divine, nu te mai întoarce la josniciile din trecut printr-o purtare nedemnă. Amintește-ți cine este Capul tău, al cărui mădular ești” (Sf. Leon cel Mare). Amintește-ți, adăugăm noi, cine este Tatăl tău, al cărui fiu ești! Când te simți ispitit, înjosit sau părăsit, amintește-ți de cuvintele: “Fiul Meu ești Tu, Eu astăzi Te-am născut”.

Ritul latin

Liturghia din ziua Crăciunului

December 23rd, 2006

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi -

Lectura I (Is 52, 7-10)

Lecturile acestei Liturghii (a treia a Sărbătorii Crăciunului) abandonează “povestirea” evenimentului Nașterii lui Isus: lumină – mântuire și bucurie – pentru a ne prezenta mesajul acestei solemnintăți prin intermediul unei meditații profunde al ei.

Profetul Isaia expune conținutul salvific al mesajului începând cu prezentarea sentinelelor Cetății Sfinte care îl (între)văd pe Dumnezeu care se întoarce la Ierusalim pentru a o elibera. Aceste sentinele anunță o “veste buna” (euanghelion, în limba greacă) de pace și de mântuire pentru popor, spunând că Dumnezeu s-a întors și și-a reluat locul pe Muntele Sion, stabilindu-și pentru totdeauna locul în mijlocul poporului său (v. 7-8; cf. Ez 43,1-5; Rm 10,15). Însă Dumnezeu nu doar locuiește cu poporul său, ci, ca un mire atent și plin de grijă, acționează în favoarea miresei ale. Isaia deci, expune activitatea de mântuire a lui Dumnezeu utilizând trei verbe semnificative: “Ha consolat, ha răscumpărat, a descoperit” ( v. 9-10): aceste verbe pun în evidență acțiunea plină de iubire menită să protejeze poporul, în special de amenințările dușmanilor.

Anunțul profetic se încheie cu constatarea că toate popoarele pământului au putut vedea că Dumnezeu nu-și abandonează poporul ci e mereu aproape de el pentru a-l mântui (v.10; Mt 28,28). Biserica, utilizând acest text, tresaltă de bucurie deoarece vede că Dumnezeu a împlinit promisiunea referitoare la nașterea Mesiei, promisiune făcută prin intermediul prfeților în secolele precedente.

Lectura a II-a (Evr 1,1-6)

Prologul, începutul Scrisorii către Evrei – care conține toate temele pe care autorul intenționează să le dezvolte în această scrisoare, spre a întări credința creștinilor care provin din iudaism – este o invitație adresată comunității creștine de a concentra propria privire asupra misterului lui Cristos încă de la nașterea sa – apogeul revelației lui Dumnezeu (cf. In 1,18; Ga 4,4). Isus-Fiul, în realitate, este deplina, completa revelație a Tatălui (v. 2). Este, ca și Tatăl, Dumnezeu și creator, este “strălucirea gloriei și chipul ființei lui Dumnezeu“: de aceea este superior față de orice instituție religioasă antică, față de toți profeții și îngerii (v. 4-13; cf. Fil 2,9), fapt pentru care este moștenitorul a toate (cf. Rm 8,17; Mt 21,38). Datorită misiunii pe care a primit-o de la Tatăl și pe care a împlinit-o între oameni vestind Cuvântul Adevărului (In 14,6), El a șters păcatul lumii, a restabilit comuniunea între Dumnezeu și omenire, iar prin moartea și învierea sa a fost preămarit mai presus de toate: “s-a așezat la dreapta maestății divine în înaltul cerului” (v. 3; cf. Rm 3,24-25; Col 1,13-14; Fil 2,9-11) și a fost recunoscut de către Tatăl ca Fiu Unul-Născut. Acesta este misterul pe care Cristos l-a descoperit (revelat), mister care este prezent în mod real și viu în Biserica și pe care fiecare creștin trebuie să încerce să-l imite pentru a fi splendoarea lui Dumnezeu între oameni și pentru a avea parte de intimitatea cu Dumnezeu.

Evanghelia (In 1,1-18)

Prologul evangheliei după Ioan este o sinteză, facuta prin meditație, a întregului mister al Crăciunului, întrucât pruncul din Betleem este manifestarea, revelația lui Dumnezeu, adevărul său și adevărul omului: numai reflectând asupra acestui eveniment este posibil să înțelegem cine este acela care s-a născut și cine suntem cu adevărat noi.

Centrul acestui prolog este v. 14: “și Cuvântul s-a făcut trup“, expresie care conține evenimentul Întrupării și deci esența Crăciunului: Fiul lui Dumnezeu s-a făcut om în slăbiciunea și neputința unui om obișnuit. Pentru a înțelege acest lucru, Ioan intra în misterul intern al Sfintei Treimi pentru a ieși apoi spre om. Începutul este acea afirmație care ne pune înaintea timpului, care ne pune în misterul lui Dumnezeu: “la început era Cuvântul” (v. 1a) și ni se vorbeste despre o existență fără început și fără devenire; apoi, prin expresia “Cuvântul era la (îndreptat spre) Dumnezeu (v. 1b), evanghelistul stabilește justa poziție a Cuvântului care exista dintotdeauna, în relație cu Dumnezeu: Cuvântul, în esena sa cea mai profundă, este într-o atitudine de ascultare, întru totul îndreptat către Tatăl. Isus, Cuvântul întrupat, îl face pe Dumnezeu vizibil și aproape de oameni, fiind strălucirea Tatălui. De aceea, întreaga istorie și ca și realitatea umană își are viața de laprin Cuvântul Tatălui: “în el era viața și viața era lumina oamenilor” (v. 4) deoarece doar în Isus creaturile își găsesc consitență, semnificație, și în special mântuire. Toate aceste afirmații ale evanghelistului sunt importante pentru a înțelege valoarea și adevăratul mărturisitor al lui Dumnezeu. De aceea “din plinătatea lui noi toți am primit har peste har” (v. 16), adică din viața sa toți putem să avem viață cu prisosință.

Reflecții

Lectura Cuvântului lui Dumnezeu în misterul sublim și vrednic de laudă al Crăciunului este îndreptată asupra memoriei Fiului lui Dumnezeu care se face om, a unui Dumnezeu cu noi și pentru noi. Dumnezeul cel nevăzut, cel Sfânt prin excelență, abandonează invizibilitatea și mai ales “depărtarea sa sfântă” și ia un chip uman făcându-se vizibil, concret, palpabil … se lasă înțeles: “S-a facut ceea ce suntem pentrru a ne face părtași de ceea ce El este” (sf. Ciril din Alexandria). Această credință a noastră se bazează pe o explicație pe care evanghelistul Ioan o găsește în existența lui Isus în sânul Tatălui (In 1,11-13).Reflexia biblică, însă, merge mai departe și ne provoacă să contemplăm cine este Isus pentru noi: el este un Dumnezeu pentru orice om și pentru mântuirea lui.

Însă Crăciunul este și memoria modalității istrice, concrete prin care El a realizat întruparea. A ales viața de sărac, viața unui învins, pentru ca noi să putem întrevedea puterea lui Dumnezeu tocmai în această sărăcie, în această (auto)înjosire. Pe el vrea să-l căutam, să-l recunoaștem, să-l primim: ca pe un sărac, nevoiaș și suferind, deoarece el nu doar s-a făcut om, ci a și rămas între oameni. Prin nașterea sa ne-a dăruit și puterea de a fi fii: “tuturor acelora care l-au pimit le-a dat puterea de a deveni fii ai lui Dumnezeu” (In 1,12). Nașterea lui Isus este și nașterea noastră, renașterea noastră la viața cea nouă. În el și noi am fost “predestinați să fim fii adoptivi ai Tatălui ceresc (Ef 1,5; cf. 1In 3,1). Dacă același Dumnezeu ne numește: “Tu ești Fiul meu”, nouă nu ne rămâne decât să-i mulțumim și să ne bucurăm pentru această împărtășire a noastră a vieții lui Dumnezeu.

Ritul latin

Liturghia din dimineața Crăciunului

December 23rd, 2006

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi -

Lectura I (Is 62, 11-12)

Isaia pronunță aceste cuvinte de încurajare bătrânilor lui Israel care s-au adunat la Ierusalim în așteptarea întoarceri în patria natală a fraților lor, “restul lui Israel” care fusese deportat în Babilonia. Textul profetic este compus din două versete: primul conține o veste adresată Ierusalimului, “fiica Sionului”, deci întregii națiuni, veste care privește eliberarea celor aflați în exil; iar vestea se referă la un Dumnezeu care va veni ca și “salvator” al poporului, aducând cu sine darul prețios și atât de invocat al libertății (v. 11); al doilea verset, în schimb, conține noile titluri de mărire dat fie a acestor frați (care vor fi numiți “popor sfânt”), ca și al celorlalte națiuni “mântuite de către Dumnezeu”, dar mai ales ale Ierusalimului care, ca o tânără mireasă, se va chema “cea căutată” și “cetate care nu mai este abandonată” (v. 12).

Și de această dată este tot Domnul cel care ia inițiativa: vine în căutarea poporului său, îl răscumpără și îl leagă la sine prin iubirea sa reînnoită și fidelă. Textul din Isaia este folosit de liturgia Crăciunului întrucât vorbește de o altă întâlnire, cea pe care Domnul o realizează, prin Fiul său Unul născut cu omenirea la Betleem, lângă ieslea pruncului Isus, care este adevăratul Mântuitor și eliberator al omenirii. De aceea, și noi suntem chemați “popor sfânt” de către Dumnezeu și de către “popoarele mântuite de Domnul”: fața de noi El și-a manifestat toată duioșia, toată dragostea.

Lectura a II-a ( Tit 3,4-7)

Și această lectură asemenea celei din Isaia, este simplă și mai ales scurtă – cum rar se întâmplă în Liturghiile de duminică -, ca și cum Dumnezeu ne-ar spune că misterul pe care-l contemplăm astăzi este așa de mare că nu-l putem (și nici nu ar trebui să ne permitem) să-l închidem în limitele impuse de cuvintele umane. Tot ceea ce a făcut Dumnezeu pentru omenirea întreagă este lucrarea sa, se datorează numai bunătății sale. Apostolul Paul adresându-se ucenicului său Tit prin cuvinte luate din experiența personală, afirmă că noi am fost mântuiți (și suntem mântuiți) nu datorită acțiunilor noastre drepte pe care le-am înfăptuit (v. 5a; cf. Rm 9,30-32; 10,35; Fil 3,9), ci datorită faptului că Duhul Sfânt a fost generos cu noi (v. 5b; cf. Rm 3,24; In 3,16-18). Mai exact, Dumnezeu, când a venit între noi Mântuitorul, din libera inițiativă a iubirii sale milostive, din dușmani a făcut din noi prieteni făcându-ne fii ai săi prin botez (1Pt 1,3).

Dacă la Crăciun Dumnezeu ni-l dăruiește pe Fiul său, putem spune că prin botez el ne dăruiește Duhul său; că ne dă certitudinea că am devenit moștenitori a unei realități care nu se va destrăma niciodată: “viața veșnică” (v. 7), adică a experienței cunoașterii personale a lui Dumnezeu. Toate aceste mari daruri ale lui Dumnezeu ne deschid inima și o fac capabilă să se minuneze de tot ceea ce El face pentru noi precum și să-i mulțumim pentru generozitatea sa așa de mare.

Evanghelia (Lc 2,15-20)

Această Evanghelie a Liturghiei din dimineața Crăciunului este continuarea evangheliei propuse pentru noaptea Crăciunului, pe care Luca o prezintă folosind schema anunțului misionar: povestirea evenimentului, vestea adusă păstorilor și primirea evenimentului. Evanghelistul deci se oprește in acest pasaj asupra ultimului moment care relatează faptul că păstorii se duc imediat la Betleem si găsesc peștera – așa cum le fusese anunțat de către îngeri – cu pruncul Isus, cu Maria și Iosif.

Suntem în fața unui adevărat itinerariu de credință cu etapele sale, unde apare clar că decizia interioară se traduce imediat în gesturi concrete: mai întâi căutarea (“au plecat în grabă”: v.16a), apoi descoperirea și experiența umano-spirituală (“au găsit copilul: v. 16b) și, în sfârșit, mărturia vieții (“au spus ceea ce le fusese anunțat cu privire la copil”: v. 17). Din mărturie ia naștere deci, reacția de mirare și de credință în cei care au ascultat povestirea păstorilor (“se mirau de lucrurile pe care le spuneau păstorii”: v. 18): așa credința începe să se răspândească.

Textul se termină cu o referință prețioasă despre Maria care “păstra toate aceste lucruri și le medita în inima ei”: v.19), ceea ce înseamnă că Maria rămâne gânditoare în contemplarea lucrurilor povestite de păstori cât și a cuvintelor pe care ei le-au spus despre micul Isus. De acum istoria Fiului – care pleacă de la sânul matern până la sânul/mormântul învierii – devine un singur lucru, o singură realitate cu istoria Mariei, deoarece încă de la Fiat-ul spus la Bunavestire ea a acceptat prin credință să fie docilă în slujba “căilor lui Dumnezeu”.

Reflecții

Cuvântul lui Dumnezeu din această zi de Crăciun este o invitație la a nu se opri în tot feluri de explicații, ci la a se abandona în contemplarea cuvintelor: “Astăzi s-a născut pentru noi Domnul” (antifona de la începutul Liturghiei) împreună cu cea a misterului unui Dumnezeu care se face om. Isus a adus umanității cel mai prețios cadou, așa cum zice sf. Irineu: “a adus întreaga noastră viață aducându-se pe sine”. Cum să facem să întărim credința noastră în fața acestui tăcut copil? Simplu: luând decizia de a “merge și noi la Betleem”, după exemplul păstorilor, deoarece acest loc este icoana simplității și a transparenței, a bucuriei și a vieții, a tăcerii contemplative. Avem nevoia de a redeveni copii la suflet pentru a redescoperi rădăcinile credinței noastre; avem nevoie de o bucurie “de sărbătoare” care ne dă posibilitatea să credem că viața este un mare dar al lui Dumnezeu care nu trebuie irosit; avem nevoie de tăcerea contemplativă. Atunci când dorim să ne exprimăm dragostea noastră față de ceilalți, ce putem să oferim dacă nu tăcerea noastră? “Tăcerea înseninează inimile noastre, șoptește inimilor noastre și le unește. Tăcerea ne separă de noi înșine și ne dă posibilitatea să zburăm pe firmamentul Duhului apropiindu-ne de cer” (M. Delbrel). Această experiență ne va permite să ne întoarcem la casele noastre și la ocupațiile noastre (asemenea păstorilor) lăudându-l pe Dumnezeu pentru Cuvântul pe care l-am contemplat, asemenea Mariei, siguri că îl păstrăm în suflet pentru a anunța altora ceea ce acest Cuvânt înseamnă pentru noi.

Ritul latin

Liturghia din Noaptea de Crăciun

December 23rd, 2006

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi -

Lectura I (Is 9,1-3,5-6)

Toate lecturile biblice de la liturghiile Crăciunului, chiar dacă din unghiuri diferite, sunt structurate să răspundă la întrebarea: care este sensul Crăciunului?

Și se începe căutarea răspunsului de la profeții cei mai vechi. Astfel, oracolul lui Isaia din cap. 9, presupune o situație dramatică a poporului Israel, deoarece zgomotul armelor se aude peste tot. Invazia asirienilor (sec VIII a.C.) care intră prin Galileea, amenință și Iudeea, deci și Ierusalimul, fapt pentru care poporul terorizat umblă în întuneric, deci nu știe încotro merge. Acestui popor fără speranță, profetul anunță: “poporul care umbla în întuneric a văzut o lumină mare” (v. 1). Imediat după, adresându-se lui Dumnezeu, exclamă: “ai înmulțit bucuria, ai sporit veselia” (v. 2).

Ce anume permite poporului să treacă de la întuneric la lumină, de la tistețe la bucurie? Sigur, aluzia lui Isaia se referă la plecarea/fuga Asiriei din Israel, însă profetul lui Dumnezeu vorbește și de plecarea dușmanilor. El anunță bucuria venirii aceluia care va fi “Dumnezeu puternic, Principele păcii” (v. 5), acela care, ca un erou adevărat al Israelului, va împlini toate acestea. Dar cum va fi posibil acest lucru? Isaia răspunde: “acest lucru îl va face iubirea fără margini a lui Dumnezeu” (v. 6). Iată deci sensul mesajului cel mai vechi cât privește Crăciunul: nu mai există motiv de teamă, de frică; se concretizează libertatea din mâna dominatorului dușman. Toate acestea datorită “unui prunc care ni s-a dat nouă” (v. 5; cfr. Is 7,14; Mi 5,1-3; 2Sam 7,12-16), un urmaș al lui David care va dărui viață unei societăți unde va domni dreptatea, pacea, bucuria, deci care va reda tuturor curajul și pasiunea de a trăi.

Lectura a II-a

Paul, scriindu-i lui Tit, ucenicul său convertit de la păgânism și acum episcop de Creta, explică sensul venirii lui Isus în mijlocul nostru prin cuvinte pline de speranță: “s-a arătat harul lui Dumnezeu, aducător de mântuire pentru toți oamenii” (v. 11). Universalismul mântuirii este o caracteristică esențială a Crăciunului, iar mesajul pe care-l poartă e un anunț de mântuire și de viață noua pentru întreaga omenire, fără nici o diferență de rasă sau culoare, de categorie socială, de capacități intelectuale sau alte asemenea. Mântuitorul care ne-a fost dat nu e doar un biet copil care a ales să se nască într-o iesle, în nevoi și mai ales într-o voită tăcere (discreție, surdină), ci este în principal “zâmbetul” lui Dumnezeu care s-a făcut vizibil, deoarece el nu s-a descurajat de tot de oameni.

El a venit pentru a ne învăța calea binelui, a sobrietății și a dreptății; dar și refuzul atracțiilor rele și iluzorii ale lumii, așteptând revenirea în mărire a Domnului (v. 13). El, în mod liber, s-a dat pe sine pentru noi (v.14), mai întâi vorbindu-ne despre Dumnezeu Tatăl și numindu-ne prieteni, iar la urmă, murind pe cruce din iubire: astfel ne-a eliberat din orice sclăvie spre a (re)conduce odată pentru totdeauna omenirea la Tatăl. Totuși, numai credința ajută să fie observată puterea lui Dumnezeu în viața unui biet om, în viața unui sărac. Din momentul în care Fiul lui Dumnezeu s-a făcut om, el vrea să fie recunoscut și primit ca un om: deci aici e posibilă căutarea (și găsirea) lui Dumnezeu, deoarece el a rămas unul dintre noi.

Evanghelia (Lc 2,1-14)

Pe fundalul anunțurilor profetice (cf. Mi 5,1-4; 1Sam 16,1-3), Luca, în Evanghelia sa ne povestește despre nașterea lui Isus, din punct de vedere istoric. Modul de a povesti este simplu, dar în același timp sugestiv, cu multe motive de reflecție și construit pe modelul anunțului misionar care cuprinde trei momente:

- întâi de toate, povestirea evenimentului: ordinul Cezarului, în vremea lui Quirinius, guvernatorul Siriei, și nașterea lui Isus la Betleem în sărăcie, într-o țară sub stăpânirea unei puteri străine (v. 1-7);

- apoi vestea îngerilor adusă păstorilor, primii martori ai evenimentului întrupării (v.8-14);

- în fine, primirea veștii: păstorii care se duc la peșteră, îl întâlnesc pe Isus după care povestesc experiența lor și altora (v. 15-20).

Punctul central al povestirii, totuși, sunt cuvintele îngerilor adresate păstorilor, cuvinte care se referă la sensul bucuriei provocate de eveniment, precum și credința în Isus Mântuitorul tuturor care e ascuns în pruncul sărac, “învelit în scutece, și culcat într-o iesle” (v. 12). Două motive, deci, care se clarifică una cu alta în text: sărăcia vizibilă în umanitatea lui Isus; și slava ascunsă a lui Dumnezeu în prezența sa între oameni. Doar câțiva păstori, reprezentanți ai persoanelor sărace și umile, sunt aceia care îl recunosc pe Mesia cel așteptat de veacuri. Acesta este semnul divin extraordinar (= care iese din schemele logicii umane) ale începutului unei noi epoci ale istoriei lui Dumnezeu cu oamenii.

Reflecții

Pentru a contepla misterul Crăciunului avem nevoie în special de simplitate pentru a ne minuna de mesajul său: capacitate de a se mira și “privire de copil” sunt mijloacele necesare pentru a gusta vestea plină de bucurie a acestei nopți sfinte. Iar bucuria are un motiv clar: nașterea unui copilaș; un copilaș care este Mântuitorul lumii întregi, care aduce motive de speranță tuturor, motive care se concretizează în pace, dreptate și mântuire.

Dar care sunt semnele care îl califică pe acest copilaș? Fragilitatea, sărăcia, neputința și umilința – lucruri pe care lumea le-a refuzat mereu și care, tocmai acestea, au fost făcute proprii de către Fiul lui Dumnezeu.

Prin venirea lui Isus au fost date peste cap falsele certitudini ale oamenilor deoarece Dumnezeu a ales nu pe cei puternici, inteligenți ai lumii acesteia, ci pe cei slabi, pe cei mici, pe cei ne-inteligenți, pe cei care sunt ultimii: a ales “un prunc așezat într-o iesle” (Lc 2,7; cfr 1Cor 1,27; Mt 11,26) sărac, marginalizat și respins. Și tocmai din această sărăcie izvorăște lumina, splendoarea “lumii Duhului”, în timp ce noi ne complicăm în dramele de conștiință întrucât tentați să urmă(ri)m principiile de forță, de putere sau de violență. Pruncul din Betleem ne spune că minunea păcii Crăciunului este posibilă doar acelora care primesc darurile sale.

În această lumină, evenimentul acestei nopți nu e doar o dată de comemorare, ci un eveniment capabil să “contagieze” și să transforme chiar și momentul prezent, “azi-ul”. 4 sunt nopțile istorice ale omenirii, după o veche tradiție rabinică: noaptea creației (Gen 1,3), aceea a lui Abraham (Gen 15,1-6), aceea a Exodului (Es 12,1-13) și aceea a Betleemului (cf. Mi 5), adică această noapte care este cea mai importantă fiindcă Fiul lui Dumnezeu a adus pacea sa, diferită de pacea oamenilor; pacea lui Emanuel este baza civilizației iubirii (Paul al VI-lea).

Dar suntem în stare să trăim misterul Crăciunului?

Ritul latin

Veniți într-un loc retras și odihniți-vă

December 22nd, 2006

În pasajul evanghelic, Isus îi invită pe discipolii Săi să se îndepărteze de mulțime și de munca lor și să meargă cu El “într-un loc retras”. I-a învățat să facă ceea ce a făcut El însuși: să echilibreze acțiunea și contemplarea, să treacă de la contactul cu oamenii la dialogul intim și regenerator cu noi înșine și cu Dumnezeu. Tema este de mare importanță și actualitate. Ritmul vieții a dobândit o viteză care depășește capacitatea noastră de adaptare.

Scena din “Timpurile moderne” cu Charlie Chaplin absorbit de linia de asamblare este imaginea exactă a acestei situații. În acest fel ne pierdem capacitatea de separație critică ce ne permite să exercităm dominație asupra fluxului, adesea haotic și dezordonat, al circumstanțelor și experiențelor zilnice. Isus, în Evanghelie, nu dă niciodată impresia că ar fi agitat din cauza grabei. Câteodată chiar pare că pierde timpul: cu toții îl caută și El nu se lasă găsit, absorbit fiind în rugăciune. Uneori, ca în pasajul evanghelic de astăzi, El își invită și discipolii să piardă timpul împreună cu El: “Veniți voi singuri, într-un loc retras, și odihniți-vă puțin”. El le recomandă adesea oamenilor să nu se frământe. Trupurile noastre beneficiază atât de mult de pe urma acestor “pauze”!

Între aceste “pauze” se numără și vacanța de vară în timpul căreia ne aflăm. Pentru majoritatea oamenilor, ele sunt doar ocazia de a se odihni puțin, de a sta de vorbă relaxați cu soțul sau soția, de a se juca cu copiii, de a citi o carte bună sau de a contempla natura în liniște; pe scurt, de a se relaxa. A face din vacanțe un timp mai frenetic decât în restul anului ar însemna a-i distruge. La porunca: “Păzește ziua odihnei, ca să o ții cu sfințenie”, ei ar adăuga: “Păzește vacanța, ca să o ții cu sfințenie”. “Opriți-vă și cunoașteți că Eu sunt Dumnezeu” ne spune Domnul în psalmi. Un lucru simplu de făcut ar putea fi să intrăm într-o capelă sau bisericuță de munte într-un timp în care este goală, și să petrecem câtva timp acolo retrași, singuri cu noi înșine, înaintea lui Dumnezeu.

Această nevoie de momente de singurătate și ascultare se prezintă într-un mod special pentru aceia care proclamă Evanghelia și pentru animatorii comunității creștine, care trebuie să fie în contact permanent cu izvorul Cuvântului pe care ei trebuie să îl transmită fraților lor. Laicii trebuie să se bucure, nu să se simtă neglijați, ori de câte ori preotul lor pleacă pentru câtva timp pentru reîncărcare intelectuală și spirituală. Trebuie să spunem că vacanțele lui Isus cu apostolii Săi erau de scurtă durată, deoarece oamenii, văzându-l că pleacă, mergeau înaintea lui pe jos la locul unde urma să coboare din barcă. Însă Isus nu s-a enervat pe oamenii care nu îi dădeau pace, ci “i s-a făcut milă de ei”, văzându-i singuri, “ca oile care nu au păstor”, și a început “să-i învețe multe”. Aceasta ne arată că trebuie să fim gata să ne întrerupem chiar și odihna meritată în fața unei nevoi grave a aproapelui nostru.

Nu putem, de exemplu, să lăsăm în voia sorții, sau într-un spital, o persoană în vârstă de care avem grijă, pentru a ne bucura netulburați de vacanță. Nu putem uita numeroasele persoane care nu și-au ales singurătatea, și suferă, nu pentru o săptămână sau pentru o lună, ci pentru ani de zile, poate întreaga lor viață. De asemenea este loc și pentru o mică sugestie practică: să privim în jur pentru a vedea dacă este cineva pe care îl putem ajuta să se simtă mai puțin singur în viață, cu o vizită, un telefon, o invitație de a ne întâlni într-o zi în locul de vacanță – orice ne sugerează inima și circumstanțele.

Ritul latin

Maria și Adventul; “Magnificat”

December 22nd, 2006

În timpul Adventului Liturghia ne vorbește și ne învață, prin trei călăuze, prin trei Maeștri: Isaia, Ioan Botezătorul și Sfânta Fecioară Maria: Proorocul, Înaintemergătorul și Mama. Astăzi este rândul Sfintei Fecioare. În toate cele trei cicluri liturgice, Duminica a IV-a din Advent este dominată de figura ei gingașă și tăcută. Ea ne ajută să intensificăm și să concentrăm așteptarea noastră. În duminicile precedente, îl contemplam pe Mântuitorul oarecum de departe: prin perspectiva lui Isaia, care Îl vedea coborându-se ca roua din ceruri, și a lui Ioan Botezătorul care îl aștepta din pustiu. Astăzi suntem invitați să privim către un punct precis; chiar o persoană: “Maria”. Cel ce trebuie să vină a și venit deja; misterul ascuns de veacuri în Dumnezeu, de nouă luni este ascuns în Maria.

Dacă Adventul înseamnă așteptarea lui Cristos, Maria este Așteptarea personificată; așteptarea a avut pentru ea acel sens real și delicat pe care acest cuvânt îl are pentru fiecare femeie care așteaptă nașterea copilului ei. În acest fel trebuie să ne-o închipuim pe Sfânta Fecioară în imediata apropiere a Crăciunului: cu acea privire dulce și delicată ce pare a dialoga de pe acum cu Pruncul Isus! Între Maria și Isus a existat o neîntreruptă legătură de dragoste, la fel ca în cazul celui care primește Sfânta Împărtășanie! Isus, prin harul Său, și-a început Evanghelizarea chiar din sânul Maicii Sale. Maria este Mama Evangheliei, pentru că în Ea s-a aflat însuși Cuvântul, unic, total și personal. Iat-o așadar pe Maria, după salutul Elisabetei, deschizându-și gura spre a da curs liber gândurilor și sentimentelor inimii sale, care nu sunt decât un murmur, o șoaptă a unei Evanghelii vii: “Magnificat” este o Evanghelie în miniatură, pentru că aici aflăm toate “Fericirile”, mai ales cea a celor săraci cu duhul.

Sunt două metode de a citi “Magnificat”: prima constă în a-l citi în raport cu trecutul, prin ceea ce conține din Vechiul Testament; a doua metodă este de a-l citi în raport cu Noul Testament, ca o anticipare a Evangheliei. Cea dintâi este metoda exegeților și a doctorilor care, cercetând izvoarele acestei cântări, le descoperă în cartea profetului Isaia, în cântarea Anei, mama lui Samuil, și câte puțin în toată Biblia. Maria cunoștea Biblia, cunoștea istoria poporului ei; deci nu este neverosimil – oricât s-ar părea că aici este vorba de o intervenție ulterioară a evanghelistului – faptul că ea se exprimă cu aceste cuvinte scoase din Sfânta Scriptură, de altfel așa cum facem și noi astăzi când ne rugăm prin rugăciuni spontane.

Însă mai cu seamă pe noi ne interesează cea de-a doua metodă de a citi acest imn măreț “Magnificat”. “Mărește suflete al meu pe Domnul!” – cu acest strigăt de laudă și de bucurie, Maria își îndreaptă inima direct către Dumnezeu; se înalță deasupra întregii lumi, și chiar deasupra întregii sale ființe, fixându-și privirea în focarul luminii, în fața lui Dumnezeu. Aceasta ne duce cu gândul la “Mărire în înaltul cerurilor lui Dumnezeu”, cântarea de biruință a îngerilor, la “Sfințească-se Numele Tău” din rugăciunea “Tatăl nostru”. Chiar și noi, atunci când suntem vizitați de harul Domnului, simțim această necesitate de a ne ridica deasupra tuturor lucrurilor pământești, deasupra intereselor de orice natură ar fi ele, spre a-i mulțumi lui Dumnezeu, nu atât pentru ceea ce ne dă, ci pentru că El există, “pentru slava Sa cea mare”, așa cum cântăm la “Gloria”.

“Pentru că a privit umilința slujitoarei sale”. Maria nu preamărește virtutea smereniei sale personale. De fapt aici nu este vorba despre o umilință subiectivă, ci de o umilință obiectivă, adică despre reala micime și neînsemnătate a făpturii, pe care o recunoaște Maria în Fața lui Dumnezeu. Mai târziu, chiar și Isus s-a rugat în felul acesta Tatălui: “Te preamăresc Tată, Domn al cerului și al pământului, pentru că ai ascuns acestea celor înțelepți și învățați și le-ai revelat celor mici”. Din acest moment Cântarea Mariei se concentrează în întregime asupra acestei teme: Dumnezeu care se împotrivește celor mândri și îi înalță pe cei smeriți, ca și cum privirea ei s-ar fixa, succesiv, asupra a două extremități: Dumnezeu, Cel Atotputernic și Sfânt, și ea, mică și neștiută slujitoare a Domnului. Însă această distanță infinită nu o descurajează, pentru că este întru totul plină de milostivirea și condescendența lui Dumnezeu. Dumnezeu se apleacă, asemenea unui Bun Părinte, cu gingășie, către această micime recunoscută și acceptată cu adevărat. Aici umilința evanghelică apare așa cum este ea în sine, adică referitor la cum trebuie să stăm înaintea lui Dumnezeu, mai mult decât la cum am apărea în fața oamenilor sau a noastră înșine.

“I-a risipit pe cei mândri cu planurile inimii lor; i-a răsturnat pe cei puternici de pe tronuri… pe cei bogați i-a trimis cu mâinile goale…” Glasul Sfintei Fecioare se confundă oarecum cu acela al Fiului, care spune: “Vai vouă bogaților… Vai vouă celor ce sunteți sătui acum…” Această șleahtă de îmbuibați nu-i cuprinde numai pe cei bogați de bunuri materiale, dar și pe cei satisfăcuți de propria lor poziție socială, de propria lor conduită în viață, într-un cuvânt, de ei înșiși. Din cele spuse se poate înțelege cine sunt cei flămânzi și însetați de dreptatea lui Dumnezeu, pentru că nu se încred în propria lor îndreptățire. Aceștia sunt toți cei care își țin privirile mereu îndreptate spre Dumnezeu, dar în același timp fiind și activi, făcând tot ceea ce le stă în putere, tot ceea ce depinde de ei pentru a îndeplini voința Tatălui și pentru a-și procura hrana materială.

O astfel de umilință evanghelică nu exclude mărinimia, nu restrânge inima ci o dilată, încât a făcut-o pe Maria să spună: “Iată că de acum toate generațiile mă vor numi fericită, pentru că Cel Puternic mi-a făcut lucruri mari”. Și chiar așa a și fost: toate națiunile au numit-o “Fericită”. Aclamația Evangheliei ne-a pus în față răspunsul Mariei la lucrarea Domnului: “Iată roaba Domnului: fie mie după cuvântul Tău!” În pericopa evanghelică, Elisabeta o declară fericită pe Maica Domnului tocmai pentru acel “Iată [slujitoarea Domnului]“, pronunțat la Vestirea Îngerului: “Ferice aceea care a crezut”. La baza oricărei fericiri se află credința: “ferice de cei care nu au văzut și au crezut”. A crede înseamnă a se încrede în Dumnezeu, a se încredința Lui. Maria a crezut în Dumnezeu fără să vadă, adică fără a înțelege ceea ce trebuia să se întâmple și unde trebuiau să se sfârșească toate acestea.

Dacă citim cu atenție cea de-a doua lectură, vom vedea că ne vorbește despre un al “Iată”: intrând în lume, Cristos spune: “Iată vin ca să fac voia Ta, Dumnezeule”. Răscumpărarea a fost inaugurată prin cele două “Iată” prin două acceptări acordate lui Dumnezeu: aceea a lui Isus și aceea a Mariei. Acestea au întrerupt cele două refuzuri mai vechi: cele ale lui Adam și Eva. Acceptarea Mariei este radical deosebită de aceea a lui Cristos, pentru că exprimă doar o umilă acceptare, și este în același timp rod al acceptării lui Cristos. Cu toate acestea, în chip misterios, această acceptare a Mariei, pronunțată în numele nostru al tuturor, era indispensabilă, deoarece exprimă consimțământul libertății omului, pe care Dumnezeu o respectă. Dumnezeu nu îngrădește libertatea noastră, ci o salvează.

Spuneam că trebuie să ne însușim cele citite în lecturile de astăzi, și mai ales acel “Iată…” al Mariei. Este un cuvânt scurt, dar prețios. Prin el noi spunem: “Iată, sunt aici! Ce vrei să fac? Cum să fac? Unde să merg?…” Important nu este atât a-l pronunța cât mai mult a-l actualiza, ascultând clipă de clipă inspirațiile Domnului, adică acele imbolduri și lumini interioare ale Duhului Sfânt, care, dacă suntem atenți, ne vor face să înțelegem ceea ce vrea Dumnezeu de la noi în cutare sau cutare încercare. Dumnezeu ne cheamă în fiecare ceas al zilei, fie pentru a depăși un conflict, fie pentru ajutorarea cuiva, fie pentru a ne reculege în rugăciune, fie pentru a da un sfat bun sau chiar a tăcea la timpul oportun. Trebuie să ne obișnuim să auzim glasul Domnului atunci când El rostește numele nostru, pentru a-I răspunde așa cum i-a răspuns Samuil: “Iată-mă, căci m-ai chemat! Da, Doamne, voi face tot ceea ce ceri de la mine, voi merge oriunde mă trimiți! ”

“Ferice de tine că ai crezut; dar fericiți sunteți și voi, care ați auzit și ați crezut, deoarece fiecare suflet care crede zămislește și naște Cuvântul lui Dumnezeu” (Sf. Ambrozie). Dacă în inimile noastre se află această dispoziție a credinței și a ascultării, atunci toate celelalte lucruri frumoase și delicate, proprii acestei sărbători a Crăciunului, își sporesc semnificația și alimentează bucuria. În caz contrar nu vor fi decât niște surogate care nu ne vor mulțumi inimile.

Vom încheia aceste reflecții reîntorcându-ne cu gândul spre a contempla pe Sfânta Fecioară Maria! Ea este Calea regească prin care a venit la noi Mântuitorul. Trebuie să căutăm să mergem spre acest Mântuitor, pe aceeași cale pe care El a venit la noi (Sf. Bernard). Chiar în acest ceas noi mergem în întâmpinarea lui Isus Cristos, prin Sfânta Împărtășanie, împreună cu aceea prin care El a venit la noi. Trupul lui Cristos pe care îl primim este “adevăratul trup născut din Fecioara Maria” (Sf. Ambroziu). Să sălășluiască în fiecare dintre noi sufletul Mariei, spre a-L slăvi pe Domnul.

Ritul latin

Cuvântul s-a făcut trup

December 22nd, 2006

Nașterea Mântuitorului Isus Cristos – acesta este subiectul și evenimentul acestor zile, cel mai mare eveniment din istoria lumii. Trăiește și va trăi mereu în inimile celor care cred în Isus Cristos. Zilele de naștere ale altor mari oameni ai istoriei sunt deja uitate. Numele lor sunt ca fumul și au dispărut; au pușcat ca baloanele de săpun, după cum spunea Sfântul Vasile cel Mare. Bucurați-vă, frații mei. Cântați-i, aduceți-i laudă și veniți la peșteră pentru a-l venera pe Domnul slavei. “Cuvântul a devenit trup”, scrie Sfântul Atanasie, “pentru a face omul mai receptiv față de divinitate. El a devenit sărac pentru ca prin sărăcia Lui noi să devenim bogați. El s-a coborât pentru ca să poată să ne ridice. A fost supus ispitelor pentru ca noi să le putem birui. A acceptat tot ce este mai rău, pentru a ne da tot ce este mai bun.”

Cristos Mântuitorul s-a născut în orașul Betleem. Când? Pavel ne dă răspunsul: “La plinirea timpurilor”; și de atunci timpul a fost împărțit în două perioade mari: înainte de Cristos și după Cristos. Înainte de Cristos este perioada lumii căzute. Perioada de după Cristos este cea a învierii și răscumpărării. Despre această perioadă au vorbit profeții. Acesta a fost și sentimentul marilor spirite ale antichității: că un răscumpărător al rasei umane va fi trimis pe pământ. Profetul Isaia, cu ochii săi profetici, l-a văzut născându-se dintr-o fecioară într-o peșteră. Mai mult, Isaia îl vede acceptat în iesle de animale fără rațiune, dar respins de poporul lui Israel.

Mihea a prevăzut că Răscumpărătorul se va naște în Betleem. Osea a prevăzut că după nașterea Sa, El va fugi în Egipt și din Egipt va fi rechemat în Israel. “Din Egipt mi-am chemat Fiul.” David, cu ochii săi profetici, i-a văzut pe regii din Răsărit venind cu daruri la singurul Rege. Zaharia l-a văzut ca un rege pașnic intrând în cetatea Ierusalimului, stând pe spinarea unui măgar. Isaia a văzut patimile Sale, martiriul Lui de miel lipsit de apărare. Ioil a văzut puterea Bisericii și coborârea Spiritului Sfânt în ziua Rusaliilor. Din păcate timpul nu ne permite să enumerăm toate profețiile care se referă la persoana lui Cristos Mântuitorul.

Spiritele filozofice ale Greciei antice au simțit de asemenea că Răscumpărătorul este pe drum. Erau pesimiste și pesimismul lor era exprimat inclusiv în artă. Eschil, unul dintre cei mai mari poeți tragici, a ilustrat drama lumii prin Prometeu. Prometeu a păcătuit; el dorea să ajungă la Dumnezeu. Din acest motiv a fost condamnat de Hefestus și a fost sechestrat în Munții Caucaz. În timpul zilei venea la el un vultur care, cu ciocul, îi străpungea carnea și îi mânca ficatul. Prometeu suferea, dar noaptea, când vulturul pleca, ficatul îi creștea la loc. Aceasta continua zi și noapte. O fecioară pe nume Io l-a vizitat pe Prometeu și a dorit să îi aducă mângâiere. Atunci zeul Hermes a venit și între cei trei a avut loc un dialog. Hermes i-a spus lui Prometeu următoarele cuvinte: “O, Prometeu, îți înțeleg suferința, dar nu căuta o soluție simplă pentru ele. Vei fi bătut în cuie pe aceste stânci și vulturul cel urât îți va devora carnea până când cineva, dar nu un simplu om ci un zeu, va avea milă de tine și îți va fi urmaș în suferință; el își va asuma greutățile tale; el va coborî în Hades, el se va lupta, el va fi victorios și te va răscumpăra.” În cuvintele lui Eschil cine nu vede omul devorat de păcat și cine nu îl vede pe Cristos care își asumă suferințele omului? “Pentru că El a purtat păcatele noastre și a suferit pentru noi”, spunea Isaia, profețind despre patimile lui Cristos.

Socrate a simțit incapacitatea filozofiei de a răspunde la toate problemele metafizicii și a vorbit despre necesitatea unei călăuze divine. Într-o zi a avut loc o scurtă conversație între el și discipolul său Alcibiade. Acesta se întorsese de la templu, unde fusese să se roage. Și-a rugat maestrul să îl învețe cum să se roage și ce să ceară de la zei. Socrate i-a răspuns că întrebarea are foarte gravă și dificilă, dincolo de puterea de înțelegere a lui Socrate. “Dar nu îți fie teamă și fii nerăbdător”, i-a spus lui Alcibiade. “Dumnezeu va trimite un învățător divin și el ne va învăța, pe mine și pe tine, cum să ne rugăm și ce să cerem zeilor.” Altădată, în fața judecătorilor Atenei, Socrate spunea: “Acum, judecătorilor, voi dormiți și veți dormi și în viitor până în ziua în care Dumnezeu va avea milă și vă va trimite pe marele Trezitor”. După trei sute de ani, Sfântul Pavel a mers la atenieni pentru a-l predica pe marele Trezitor, Isus Cristos.

Platon, în lucrarea sa Republica, îl vede pe cel care va veni ca reprezentantul extraordinarei dreptăți. El spune că dreptul dedicat ideii îndatoririi lui va fi rănit și dezbrăcat, mai puțin de dreptatea lui, care îl va decora. Acesta va rămâne de nezdruncinat până la moarte. Va veni un moment când, deși el este drept, va fi considerat nedrept și de aceea va fi bătut și va suferi.

Iuda, după ce l-a trădat, spunea despre Isus că este inocent și fără de păcat. Au existat și alți dușmani ai Lui care, deși nu îi recunoșteau divinitatea, au vorbit frumos despre El. Filosoful evreu Spinoza i-a dat acest titlu lui Isus: “Simbolul splendid al înțelepciunii divine.” Raționalistul Straus îl numea “cel mai înalt obiect imaginabil”. Richter îl caracteriza ca “cel mai pur între cei puternici, cel mai puternic între cei puri”. Renan necredinciosul îl descria ca “frumusețea eternă”.

Și noi, frații mei, să cântăm cu îngerii din Betleem întruparea Fiului lui Dumnezeu, a Mântuitorului nostru Isus Cristos.

Ritul bizantin

Duminica a IV-a din Advent

December 22nd, 2006

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi -

Lectura I

Mihea, contemporan al lui Isaia (Protoisaia), trăiește într-o perioadă dramatică a tribului lui Iuda, amenințat de Asiria și guvernată de urmașii lui David care nu sunt demni de strămoșul lor pentru că au la inimă în principal interesele lor, nu acele ale poporului, pe care le neglijează aproape în totalitate. Pe acest fundal se inserează oracolul de renaștere prezent în Mi 5,1-4.

Conform profetului, trebuie început totul de la capăt. Și va fi Dumnezeu cel care va face să renască poporul său prin intermediul unui rege drept care va reîncepe nu de la Ierusalim (simbolul religios prin excelență al bunăstării, al păcii), ci din micul Betleem, locul natal al regelui David. Este important să fie recuperată umilința începutului, aceea a “zilelor de odinioară”, când David a fost ales, fiind ultimul din cei 7 frați care – chiar și după logica umană – erau mai potriviți să fie aleși; însă nu va exista o renaștere adevărată dacă nu se va reîncepe de jos, de la cei care sunt ultimii.

Cât privește momentul de față (evident, la care se referă profetul), este necesară o perioadă de purificare (v. 2), o perioadă în care Israelul va fi supus altor puteri, supunere care va lua sfârșit odată cu nașterea noului rege. Profetul nu dă numele respectivului rege, ci îi trasează caracteristicile principale (v. 3): va domni în siguranță și se va ocupa de popor așa cum se ocupă un pastor de turmă: ceea ce îl va caracteriza însă va fi faptul că va acționa “în numele Domnului Dumnezeului său”. Numele (Yhwh) nu poate decât să reamintească evenimentul revelației numelui lui Dumnezeu pe Sinai lui Moise: fapt pentru care, noul rege va regăsi, va relua alianța pe care Dumnezeu a făcut-o cu poporul său. Astfel poporul va regăsi pacea.

Această profeție a fost păstrata în Israel ca și un Cuvânt al lui Dumnezeu care nu s-a împlinit niciodată în istorie, de către nici un rege care a urcat pe tronul Ierusalimului. In Noul Testament, Matei vede concretizarea (= împlinirea) în Isus, născut la Betleem (Mt 2,6), adevăratul păstor care se îngrijește de turma împrăștiată și obosită (Mt 9,6)

Lectura a II-a

Iată unul dintre pasajele cele mai intense din Scrisoarea către Evrei, în care Isus este prezentat ca și cel care vine să împlinească în toate Voința lui Dumnezeu, ca și acel Rege-Messia care face referință în toate la Voința lui Dumnezeu.

Autorul scrisorii către evrei propune aici o meditație asupra misterului Întrupării. Isus vine, ia un trup omenesc ca să poată sfinți întreaga viață a trupului omenesc: “prin acea voință noi suntem sfințiți” (v.10).

Pentru a ne sfinți, Cristos nu a oferit lui Dumnezeu un sacrificiu ritual, ci a voit ca trupul său, condiția sa umană, să fie locul unde se împlinea deplina ascultare față de Dumnezeu: “nu ai voit nici jertfă, nici ofrande, ci mi-ai pregătit un trup … atunci am zis: Iată vin Doamne să împlinesc voința ta” (v. 5-7). Acesta este sensul profund al întrupării: Cristos a ales pentru sine condiția umană pentru a o pune în totalitate la dispoziția lui Dumnezeu: inima sa a fost mereu și în totalitate îndreptată către Dumnezeu: voința sa, trupul său, acțiunile sale armonizate în mod perfect cu împlinirea voinței Tatălui. Și în această ascultare a sa, omul a fost făcut capabil să realizeze o ascultare asemănătoare cu cea a lui Cristos.

Evanghelia (Lc 1,39-48a)

Una dintre temele principale ale acestei pagini evanghelice care prezintă vizita Mariei la Elisabeta, este bucuria; se vede în acea întâlnire dintre cele două mame și dintre cei doi fii, încă în sânul mamelor lor: Ioan tresaltă (de bucurie), conform spuselor Elisabetei. În aceasta bucurie a Botezătorului se vede o aluzie la bucuria lui David care dansează cu ocazia venirii Arcei Alianței – semn al prezenței lui Dumnezeu (cf. 2Sam 6). Ioan se bucură – ba mai mult, dansează (v. 41), deoarece Maria, ca și Arca Sfântă – îl poartă în sânul ei pe Domnul.

În Ioan care se bucură pentru prezența Mariei și a lui Isus, este reprezentat întregul Vechi Testament care așteaptă și primește Noul Testament care se manifestă. Elisabeta, de partea sa, este femeia înaintată în vârstă și sterilă care vede minunile lui Dumnezeu, care “culege” suferințele și dorințele omenirii. În această scenă e, deci, conținută (“pictată”) omenirea întreagă care îl așteaptă pe Cristos și îl salută odată venit deoarece, întâlnindu-l, înțelege că era El cel pe care îl aștepta, chiar fără să-și dea seama. Fiul lui Dumnezeu care se face trup este izvor de bucurie deoarece spune adevărul la care orice om este chemat, acela de a fi FIU asemenea lui.

Cât despre Maria, ea primește de la Elisabeta salutul care o proclamă “fericită” (v. 45) pentru că a crezut în împlinirea promisiunii lui Dumnezeu. Iar în momentul în care îl dăruiește lumii pe Fiul lui Dumnezeu, Maria ne învață să răspundem cu credință la propunerile care vin de la Dumnezeu. Credința și umilința: “a privit la micimea slujitoarei sale” (v. 48).

În Maria se concretizează programul pe care Dumnezeu l-a anunțat prin Mihea, acela de a reîncepe, de a o lua de la capăt, de la cei care sunt (considerați) ultimii.

Ritul latin

Unele obligații indispensabile

December 21st, 2006

“Pus-ai întuneric și s-a făcut noapte”, ne spune psalmistul pentru a ne învăța despre scurgerea timpului. Cu adevărat, frații mei, timpul zboară. Suntem deja la ultimele pagini ale cărții intitulată “Anul”. Cât de repede a trecut! Și odată cu timpul trecem și noi. Câți dintre cei dragi nouă nu au plecat dintre noi: părinți, frați, rude, prieteni, cunoștințe, și câți nu s-au dus cu un vis neîmplinit. Poate unii dintre ei își făcuseră deja planuri pentru Crăciun. Dar din păcate nu l-au mai prins – firul vieții lor s-a întrerupt. Câți nu mor chiar înainte de Crăciun. Vreți o dovadă? Luați ziarul și căutați la rubrica de anunțuri funerare și veți vedea câți oameni mor zi de zi. Nu vă place cum a început predica, nu? O predică despre moarte este urâtă. Dar este inevitabilă. Toate celelalte lucruri sunt relative. Banii, gloria, poziția socială, serviciul, frumusețea, fericirea… Un lucru este sigur – moartea, iar apoi judecata.

Dar moartea nu există! A fost abolită acum două mii de ani, când în acea noapte Fiul lui Dumnezeu, a doua Persoană din Sfânta Treime, s-a născut în micul oraș Betleem, din sânul Fecioarei Maria, iar profeția s-a împlinit. Întruparea Cuvântului lui Dumnezeu este numită, în limbaj teologic, un mister: “Și Cuvântul s-a făcut trup și s-a sălășluit între noi și am văzut slava Lui, slavă ca a Unuia-Născut din Tatăl, plin de har și de adevăr” (Ioan 1,14), scrie discipolul iubit al lui Cristos, Sfântul Ioan. Cum s-a făcut Cuvântul trup? Aceasta a fost și va rămâne un mister pentru mintea omenească. Prin Adam a venit păcatul, iar prin păcat a venit moartea omului pentru toate generațiile. Prin Isus, viața domnește și moartea este învinsă: “De aceea, precum printr-un om a intrat păcatul în lume și prin păcat moartea, așa și moartea a trecut la toți oamenii, pentru că toți au păcătuit în el” (Romani 5,12).

Suntem invitați să celebrăm acest mister din nou. Un mare eveniment istoric. Fără comparație. Acest eveniment a schimbat cursul istoriei. Celebrarea nașterii lui Cristos este mama sărbătorilor. Sunteți gata, frații mei, să celebrăm o sărbătoare atât de mare? Puneți-vă singuri întrebarea și dați un răspuns: da sau nu. Intenția mea este să vă ajut cu această predică. Vă voi da unele indicii. Primul este puritatea sufletului. Vă amintiți Fericirile din predica lui Cristos de pe munte? Deschideți Evanghelia lui Matei la capitolul V. Între Fericiri găsim: “Fericiți cei curați cu inima, că aceia vor vedea pe Dumnezeu.” Cu alte cuvinte Isus îi binecuvântează pe cei care au inimile libere de pasiuni, ură, dorințe rele. Să observăm cum interpretează Atanasie cel Mare sensul acestei Fericiri: “Așa după cum o oglindă murdară nu reflectă, la fel și o inimă necurată nu îl poate primi pe Dumnezeu.” De aceea este imperativ să avem inimile curate pentru a-l putea vedea pe Isus Cristos; și de ce trebuie să ne curățăm sufletele? Sfântul Ioan Gură de Aur ne dă răspunsul: “De toate dorințele pătimașe.” Și unde putem face această curățire? În Sacramentul Spovezii. Vă știu ezitările și obiecțiile, dar ele sunt nejustificate. Așa după cum aveți grijă de sănătatea Dvs fizică, trebuie să aveți grijă și de sănătatea sufletului Dvs. Domnul spune: “Ce ar putea să dea omul, în schimb, pentru sufletul său?” (Marcu 8,37). Suntem cu toții călcători ai poruncilor lui Dumnezeu. Suntem toți păcătoși. Undeva Sf. Ioan Gură de Aur spune că păcatul este asemenea prafului și deși închidem ferestrele și ușile caselor noastre, praful tot ajunge pe mobilă. În același mod ne “vizitează” păcatul chiar și când nu îl dorim.

După ce v-ați curățat de orice patimă, trebuie să faceți fapte bune. Aceasta este o sarcină de zi cu zi, dar în special pentru zilele de Crăciun. Trebuie să împărtășiți bunurile și bucuriile cu oamenii nevoiași. Dacă nu găsiți lângă Dvs veți găsi în orfelinate de exemplu. Nu uitați nici de seminariile teologice unde se pregătesc soldații lui Cristos. Mâine vor sluji în biserica Dvs, în comunitatea Dvs. În fine, mai sunt și azilurile de bătrâni. Sirah spunea în Biblie: “Copile, ai grijă de tatăl tău la bătrânețe și nu aduce tristețe în viața lui. Și dacă își pierde mințile, iartă-l și poartă-i respect chiar dacă tu ești mai puternic ca el.” Altundeva el spune din nou: “Cinstește-ți bătrânii și la această vârstă, deoarece noi suntem cei care i-am îmbătrânit.”

Veniți, frații mei, la Sacramentul Sfintei Împărtășanii. Primiți-l pe Cristos cu iubire, cu credință; altfel, dacă celebrați Crăciunul fără mărturisire, fără iertare, fără fapte bune, fără iubire, fără Sfânta Împărtășanie, Crăciunul va fi unul fără Cristos. Veți celebra doar darurile și mâncărurile, dar casa vă va fi fără Cristos. Și mai rău, Dvs veți rămâne fără Cristos. Nu, frații mei, de o mie de ori nu! Cristos ne acceptă și în ceasul al doisprezecelea. Nu ezitați să veniți. În ceruri va fi bucurie. Vor fi trase clopote și îngerii lui Dumnezeu vor celebra întoarcerea Dvs. Veniți!

Ritul bizantin

Să fim Isuși

December 21st, 2006

O tânără misionară activa în Ruanda. Ea s-a întâlnit la un moment dat cu un băiat pe care îl știa ca fiind catolic. Acesta tocmai fusese martor la uciderea părinților și fraților săi de către niște oameni înarmați. I-a spus misionarei că nu mai crede că Isus este Dumnezeu. Deși ea bănuia de ce, l-a întrebat totuși. Băiatul a răspuns: “Dacă Isus este Dumnezeu, El ar trebui să poată să facă lucrurile pe care Dumnezeu le face. Dumnezeu a făcut copacii și copacii fac alți copaci. Dumnezeu a făcut elefanții și elefanții fac alți elefanți. Atunci dacă Isus este Dumnezeu, ar trebui să poată să facă alți Isuși. Cu toate acestea, nu am văzut niciodată vreun alt Isus.”

De acest Crăciun, cel mai bun dar pe care am putea să îl dăm lui Cristos și acestui băiat deziluzionat precum și familiei și prietenilor noștri este să devenim “un alt Isus”. Și tu, și eu, nu trebuie să ne mulțumim să fim doar un creștin, doar un catolic. Trebuie să fim chipuri ale lui Cristos. Poate că am uitat să punem aceasta pe lista noastră de Crăciun. Dar de ce să nu o punem chiar acum? Darurile în ultimul minut se spune că sunt adesea cele mai prețuite. Ce se întâmplă dacă nu facem așa? Vom avea o viață biologică, dar dacă cineva ne va analiza viața creștină va putea să spună despre noi că suntem niște morți umblători. Dacă ne facem o analiză fără teamă de adevăr, mulți ne vom descoperi a fi așa.

Trapistul Thomas Merton ne propunea o viziune nouă despre Crăciun: “Cristos se naște astăzi pentru noi, pentru ca El să poată să apară lumii prin noi. Această singură zi din an este ziua nașterii Lui, dar fiecare moment al vieții noastre trebuie să fie o manifestare a Lui.” Dacă va fi așa, băiatul ruandez nu ar mai avea de ce să fie supărat. George Orwell spunea la rândul lui: “Dacă oamenii ar fi mai decenți, lumea ar fi mai decentă.” Este cineva care să nu fie de acord cu cele spuse de Orwell? Vă amintiți desigur că Charles Dickens a scris în 1843 “O colindă de Crăciun”. Afirma acolo că adevărata schimbare a lumii trebuie să înceapă de la propria noastră curățire. “Voi onora Crăciunului în inima mea și voi încerca să îl păstrez tot anul”, spunea el.

Crăciunul nu este o simplă poveste despre un copil evreu. Mai degrabă ea indică spre un bărbat adult pe nume Isus, care s-a dovedit a fi unic în istorie. El nu doar a schimbat mica sa țară ci și pe noi, cei de astăzi. De Crăciun îl vedem ca un Copil mic și pentru mulți așa rămâne toată viața. Doar că micul Copil crește în Isus cel mai mare decât ieslea, mai mare decât viața însăși. Pe El trebuie să îl acceptăm ca Domn al vieților noastre, chiar dacă aceasta va însemna întoarcerea lor cu susul în jos. Să nu ne lăsăm înșelați de gândul că nu avem forța de a face ceva care să conteze în această lume. Astăzi este ziua în care începem să facem. Să facem ce putem. Să facem ca oamenii să vadă în noi pe Cel născut astăzi. Și să menținem acest spirit pentru un an întreg.

Ritul latin