Buna-Vestire

January 1st, 2007

Biserica celebrează astăzi misterul Întrupării Fiului lui Dumnezeu și, în același timp, vocația Fecioarei Maria, care cunoaște voința divină referitor la ea, prin vestea adusă de înger. Cu asentimentul ei, cu fiat-ul ei, începe misterul răscumpărării.

Vestirea și Întruparea Cuvântul lui Dumnezeu constituie faptul cel mai minunat și extraordinar, misterul cel mai profund al felului de participare a omului la planul lui Dumnezeu, conceput din veșnicie. Este evenimentul cel mai sublim din istoria omenirii: Cuvântul lui Dumnezeu s-a născut după carne o singură dată pentru totdeauna.

De fapt, care a fost motivul pentru care această solemnitate se celebrează în ziua de 25 martie? Mai întâi putem răspunde că fixarea solemnității Bunei-vestiri în această zi se datorează unei alte importante solemnități, și anume: Crăciunul. Înainte de a se naște, a doua Persoană dumnezeiască a Preasfintei Treimi a sălășluit în sânul preasfânt al Fecioarei Maria. Apoi, după o veche tradiție, creația lumii, începutul și împlinirea răscumpărării: Întruparea, Moartea și Învierea lui Cristos trebuiau să fie în preajma echinocțiului de primăvară.

În această solemnitate Isus apare mai mult ca oricând unit cu Sfânta Fecioară. Odată cu asentimentul Mariei, Cuvântul divin și-a asumat natura omenească: suflet rațional și trup, format în sânul preacurat al Fecioarei Maria, pentru a împlini în ea, în natura umană, misterul mântuirii noastre. Evenimentul unic și cu totul singular al Întrupării Fiului lui Dumnezeu nu înseamnă că Isus Cristos este în parte Dumnezeu și în parte om, și nici rezultatul unui amestec confuz între divin și uman. Natura umană și cea divină se unesc într-o singură Persoană: Persoana dumnezeiască. Isus Cristos s-a făcut cu adevărat om rămânând cu adevărat Dumnezeu. El este Dumnezeu adevărat și, de la întrupare, om adevărat; este Fiul veșnic al Tatălui, și din acel moment, ca om, fiu adevărat al Sfintei Maria. Pentru aceasta Fecioara Maria este Mama Cuvântului întrupat, a celei de a doua Persoane a Preasfintei Treimi care a unit cu sine pentru totdeauna – fără confuzie – natura umană. O putem numi astfel pe Sfânta Maria, fără teama de a greși, cu aceste cuvinte care exprimă cea mai înaltă demnitate a sa: Mama lui Dumnezeu.

Pentru a răscumpăra omul de păcatul originar nu era necesar ca Fiul lui Dumnezeu să-și asume o natura umană. Într-adevăr, după cum afirmă sfântul Toma de Aquino, “Dumnezeu ar fi putut să ne mântuiască în multe feluri” (Summa Theologiae, III, q.1, a.2), dar el a ales calea Întrupării. Fiul unul-născut al lui Dumnzeu, vrând să ne facă părtași de dumnezeirea sa, și-a luat firea noastră, pentru ca el, făcut om, să-i îndumnezeiască pe oameni. Putem spune astfel că Întruparea Fiului lui Dumnezeu reprezintă manifestarea supremă a iubirii divine față de om. Numai o astfel de iubire putea răspunde eforturilor sfinților și teologilor care au încercat, secole de-a rândul, să înțeleagă ceea ce l-a determinat pe Dumnezeu la un fapt atât de extraordinar: “Căci atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât l-a dat pe Fiul său unul-născut ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viață veșnică” (In 3,16).

Sosind ceasul să încheie alianța definitivă, Dumnezeu își descoperă intenția de a invita la tratative pe Sfânta Maria în calitate de reprezentantă nu numai a poporului israelit, dar a întregii omeniri. Bucuria la care este invitată Fecioara Maria este destinată întregii omeniri. În cuvântul îngerului “Bucură-te!” (Lc 1,28) sunt cuprinse toate îndemnurile la bucuria pe care Dumnezeu le făcuse poporului israelit prin glasul profeților: tot poporul trebuia să se bucure, la gândul și promisiunea venirii lui Mesia. Dacă aceste promisiuni îndepărtate ale lui Mesia erau motiv de atâta bucurie, la ce explozie de bucurie trebuie să ne așteptăm acum când promisiunea este la un pas de împlinire!

Mesagerul lui Dumnezeu o salută pe Fecioara Maria ca “cea plină de har” (Lc 1,28): îi spune ca și cum acesta ar fi numele ei adevărat. Vorbind cu ea, nu i se adresează cu numele sub care era cunoscută de oameni: Maria, dar cu un nume nou: “plină de har” (Lc 1,28). Ce înseamnă oare acest nume? De ce arhanghelul o numește astfel pe Fecioara din Nazaret?

În limbajul biblic, “har” înseamnă un dar deosebit care, conform Noului Testament, își are izvorul în viața treimică a lui Dumnezeu însuși, a lui Dumnezeu care este iubire (cf. 1In 4,8). Fecioara Maria este numită “plină de har” (Lc 1,28) pentru că acest nume desemnează adevărata ei existență. Când Dumnezeu schimbă numele cuiva sau îi dă un supranume, îl destinează la ceva nou sau îi revelează misiunea adevărată în istoria mântuirii. Sfânta Maria este numită “plină de har” (Lc 1,28) datorită maternității sale divine.

În planul său veșnic de mântuire, Dumnezeu a ales-o pe Sfânta Maria ca să-l dea lumii pe Salvatorul ei, pe Fiul preaiubit al lui Dumnezeu. Pentru Fecioara Maria, Dumnezeu a avut un plan unic și cu totul excepțional: să fie Mama Fiului său. Îngerul i-a făcut Fecioarei Maria extraordinara propunere din partea lui Dumnezeu, asigurând-o că va putea să fie mamă fără a-și pierde fecioria – stare de viață pe care o simțea în inima ei – întrucât la Dumnezeu nimic nu este cu neputință. A urmat un moment de tăcere. Lung sau scurt, acest moment era necesar. A fost un moment cum nu a mai fost altul în istoria mântuirii, un moment de deliberare, de decizie pentru răspunsul “da!” sau “nu!”.

Totul depinde de acest moment. Cele trei Persoane divine “stau” în așteptare. În acest moment toate promisiunile sunt suspendate. De acest moment depinde dacă se vor realiza sau nu planurile lor, concepute din veșnicie. Și răspunsul vine: “Iată roaba Domnului, fie mie după cuvântul tău”. În acest moment Fiul lui Dumnezeu coboară în sânul neprihănit al Fecioarei Maria, prin puterea Duhului Sfânt. Dumnezeul atât de mare, pe care nici cerurile nu-l pot cuprinde a încăput în sânul Sfintei Maria. Fecioara Maria devine și Mamă a lui Dumnezeu.

Un “nu!” din partea Sfintei Maria era puțin probabil, dar nu imposibil. Acel “da!” decisiv pe care ea l-a pronunțat nu a fost o improvizație de moment, deoarece toată voința Mariei fusese perfect docilă la voința lui Dumnezeu.

Prin cuvintele: “Iată roaba Domnului” (Lc 1,38) Fecioara Maria răspunde plină de umilință chemării sublime adresate ei de Dumnezeu. Prin urmare, inima Mariei nu este plină de mândrie la primirea acestei vești dar, prin asentimentul ei dat voinței lui Dumnezeu, își exprimă dorința plină de bucurie de a colabora cu Dumnezeu. Nu este numai un act al minții și al voinței, dar și un sentiment înflăcărat al inimii. Este bucuria abandonării totale la voința lui Dumnezeu, la ceea ce Dumnezeu voia de la ea în acel moment și pentru toată viața sa. Acest fiat! va atinge punctul culminant pe Calvar când, lângă cruce, Sfânta Maria se oferă împreună cu Fiul său.

“Astfel Maria, – după învățătura Conciliului al II-lea din Vatican – fiica lui Adam, consimțind la cuvântul divin, a devenit Mama lui Isus și, îmbrățișând din toată inima, fără a fi împiedicată de vreun păcat, voința mântuitoare a lui Dumnezeu, s-a oferit total pe sine, ca slujitoare a Domnului, Persoanei și lucrării Fiului său, punându-se în slujba misterului Răscumpărării, în dependență de Cristos și împreună cu el, prin harul Dumnezeului atotputernic. Pe bună dreptate, așadar, Sfinții Părinți consideră că Maria nu a fost numai un instrument pasiv în mâna lui Dumnezeu, ci a cooperat la mântuirea omului în libertatea credinței și a ascultării” (LG 56).

Scena Bunei-Vestiri începuse cu o invitație la bucurie: “Bucură-te, cea plină de har!” (Lc 1,28) și se încheie cu o exclamație de bucurie din partea Mariei: “Iată roaba Domnului, fie mie după cuvântul tău” (Lc 1,38).

Acest moment inefabil pentru Maria și pentru toată omenirea este amintit de mulți creștini la rugăciunea Angelus. Consimțământul liber al Sfintei Maria dat voinței lui Dumnezeu mai este contemplat și în primul mister de bucurie al sfântului Rozariu. Prin aceste rugăciuni creștinii îl preamăresc pe Dumnezeu pentru marea lui iubire față de oameni.

Bucuria de a face mereu voința lui Dumnezeu să însoțească și întreaga noastră viață. Să cerem astăzi Sfintei Fecioare dorința sinceră și puternică de a cunoaște mai profund vocația noastră precum și lumina pentru a corespunde mai profund chemărilor adresate de Domnul în viața noastră. Să-i cerem să mijlocească pentru noi ca să răspundem prompt și cu fermitate în orice circumstanță a vieții noastre.

Daniel COBZARU

Ritul latin

Întâmpinarea Domnului

January 1st, 2007

Experimentăm astăzi diverse și multiple transformări sociale și culturale, transformări care produc în viața omului uneori stări de nesiguranță și dezechilibru. Mai mult, omul pare să fie o simplă marionetă pe marea scenă a lumii și nu un actor care să-și îndeplinească rolul său bine precizat. Se lasă purtat de valurile primejdioase ale mass-mediei și ale falselor ideologii fiind aproape constrâns să creadă că mântuirea și fericirea îi vor fi dobândite de “super omul” pe care acestea l-au creat. Debusolat și nesigur, omul nu mai știe care este calea spre adevărata lumină care să-i îndepărteze întunericul din inimă și minte. Nu mai este capabil să caute adevărata fericire și nici să-și perceapă sensul vieții.

În acest context caracterizat de nesiguranță și deziluzii, Biserica ne provoacă astăzi la un examen de conștiință, la o reînnoire a credinței noastre în Isus Cristos. Cine este pentru noi adevărata lumină? Ce este fericirea și mântuirea pentru omul secolului al XX-lea? Biserica, prin sărbătoarea de astăzi îl celebrează și-l proclamă pe Isus ca Mesia, “mântuirea pregătită tuturor popoarelor” și “Lumina”care trebuie să lumineze națiunile (cf. Lc 2,30-32).

Sărbătoarea prezentării lui Isus la templu încheie, am putea spune, ciclul celor 40 de zile care au trecut de la evenimentul Nașterii Domnului deoarece ni-l aduce din nou în centrul atenției pe pruncul Isus. Cel care a introdus această sărbătoare în calendarul Bisericii Romei a fost Papa Sergiu I și tot el a stabilit-o pentru ziua de două februarie. Până la ultima reformă liturgică s-a numit “Purificarea Sfintei Maria”. Prin modificarea care s-a realizat nu s-a urmărit o simplă inversare de roluri, dar o accentuarea a misterului lui Cristos și a rolului său în viața creștinului.

Cu toate acestea nu s-a neglijat și nici nu s-a eliminat referința la rolul Sfintei Maria în opera mântuitoare săvârșită de Fiul ei. În acest sens Papa Paul al VI-lea spunea: “sărbătoarea de astăzi, ca să fie înțeleasă în toată plinătatea conținutului ei, trebuie să fie considerată ca o celebrare simultană a Fiului și a Mamei, adică celebrarea unui mister de mântuire săvârșit de Cristos la care Fecioara Maria a fost intim asociată…”. Iar prin cuvintele “și ție o sabie îți v-a străpunge inima” (Lc 2,35) bătrânul Simeon pune în lumină unirea dinte Mamă și Fiu în opera de mântuire. Se face astfel legătura dintre oferirea din templu și cea de pe cruce, la ambele evenimente sfânta Maria fiind prezentă: își oferă mai întîi Fiul în templu, apoi, în gând și în sufletul ei plin de suferință îl oferă din nou Tatălui ca jertfă supremă pe altarul crucii de pe Calvar.

În fragmentul evanghelic pe care l-am proclamat la liturgia cuvântului, sfântul Luca ne descrie cu lux de amănunte evenimentul pe care îl celebrăm. După 40 de zile de la nașterea sa, Isus este dus de părinții săi la Ierusalim pentru a fi oferit lui Dumnezeu. Spre surprinderea lor la intrarea în templu sunt întâmpinați de un bătrân pe nume Simeon care, “împins de Spirit”, venise pentru a-l întâlni pe cel promis ca să mântuiască, să elibereze poporul ales.

Însuflețit și luminat de Spiritul lui Dumnezeu, bătrânul Simeon recunoaște în pruncul Isus adevărata “lumină” a neamurilor, “mântuirea” pregătită tuturor popoarelor și “gloria” lui Israel. Întâlnindu-l pe Isus, acest bătrân, plin de încredere în bunătatea și atotputernicia lui Dumnezeu, izbucnește într-un cânt de bucurie. Prin cuvintele pe care el le rostește proclamă, vestește începutul Noii Alianțe, recunoscând în copilul din brațele Mariei împlinirea făgăduințelor și a profețiilor Vechiului Testament. Cântecul său nu este altceva decât strigătul de bucurie și de recunoștință al evreului fericit că i-a fost dat să-l vadă pe Eliberatorul și Apărătorul său.

Dar, luând copilul și ținându-l în brațele sale, bătrânul Simeon atingea el oare un viitor conducător de armată, un potențial rege politic, care să elibereze poporul evreu de sub stăpânirea romană? Nicidecum, deoarece, așa cum am auzit în lectura a doua luată din Scrisoarea către Evrei, Isus a devenit unul dintre noi nu ca să lupte cu arma, dar ca să-l distrugă “pe acela care avea puetere de moarte, adică diavolul, și să-i elibereze pe cei ce întreaga lor viață erau ținuți în sclăvie de frica morții” (Evr 2,14-15). Așadar, Cristos a venit în lume pentru a ne elibera de lanțurile morții și ale păcatului. S-a făcut om ca să ne mântuiască și pentru ca noi să putem trăi în lumină. Cristos s-a născut pentru toți, pentru fiecare dintre noi indiferent de condiție socială, rasă sau naționalitate. Prin urmare, orice om poate și trebuie să meargă în întâmpinarea lui Cristos și să-i permită să intre în viața lui deoarece, fără el nu putem face nimic: în el trăim, suntem și ne mișcăm.

Spre finalul întâlnirii cu părinții lui Isus, bătrânul Simeon se adresează direct Sfintei Maria prevestindu-i că Fiul ei va fi un semn spre căderea și ridicarea multora din Israel. Într-adevăr, Cristos este mântuire pentru cel care crede în el și-l urmează din toată inima, dar în același timp poate fi și pierzare pentru cel care-l respinge cu încăpățânare. Fiul lui Dumnezeu a venit în lume pentru a fi cu omul și pentru a-l mântui, însă omul se poate îndepărta de adevărata “Lumină” prin modul său de a fi, de a se comporta, de a căuta și de a crede că alte “lumini” i-ar putea lumina drumul spre mântuire, spre fericirea veșnică.

“Acum, Stăpâne, după cuvântul tău, îi poți da drumul servitorului tău cu pace, căci ochii mei au văzut… lumina de dezvăluire pentru păgâni…” (Lc 2,29-32). În limbaj biblic “lumina” este simbolul vieții, al adevărului și al iubirii. Cristos, împlinirea tuturor profețiilor Vechiului Testament și culmea revelației Tatălui, este “Viața” lumii, “Lumina”care ne luminează calea, “Adevărul” care ne salvează și “Iubirea” care ne conduce la mântuire. Această lumină nu va putea fi stinsă de nimeni și de nimic, deoarece nu este o lumină fizică, ci lumina adevărului care ne luminează gândurile, inimile și speranțele.

La începutul Sfintei Liturghii a avut loc binecuvântarea lumânărilor apoi a urmat procesiunea. Prin acest rit nu s-a urmărit realizarea unui decor romantic sau al unui act teatral. Prin procesiunea cu lumânările aprinse noi l-am celebrat pe cel profețit de bătrânul Simeon ca “lumină a lumii”, ca lumină care luminează și dă sens bucuriilor și suferințelor noastre, ca lumină care face rodnice speranțele omului și-i luminează calea spre scopul ultim. Iar noi avem datoria de a primi, de a păstra și apăra în noi lumina lui Cristos pentru ca această flacără a adevărului și a iubirii să nu se stingă în sufletele noastre, ci să ardă necontenit pentru a fi și noi înșine altora lumină.

Sărbătoarea de astăzi, prin mesajul ei, este o provocare și o invitație în același timp la un examen de conștiință, la reînnoirea credinței noastre în Isus Cristos. Credem noi cu toată ființa că el este Fiul lui Dumnezeu făcut om pentru ca noi să fim mântuiți; pentru a ne fi “lumină” pe drumul întunecat al vieții? Dintre cei prezenți în templul din Ierusalim doar doi oameni simpli îl recunosc pruncul Isus pe Mesia cel așteptat: bătrânul Simeon și prorocița Ana. Oare nu erau în templu și alții care, cunoscând foarte bine Scripturile, să-l fi recunoscut pe Mesia? Cu siguranță erau, însă tainele lui Dumnezeu nu pot fi pătrunse nici de agerimea minții, nici de lumina învățăturii acestei lumi, dar numai de lumina credinței. Dumnezeu se descoperă cu predilecție celor umili, deoarece aceștia, fără prefăcătorie își pun în el întreaga lor speranță și încredere. Asemenea celor doi oameni simpli, dar care s-au lăsat conduși de insprația Duhului Sfânt, și noi avem nevoie de credință pentru a mărturisi că Isus este Mesia, scopul aspirațiilor umane și împlinirea speranțelor istoriei.

Așadar, cine este Isus pentru noi? Cine spunem noi că este el? Cu siguranță fiecare dintre noi a văzut un lan de floarea-soarelui înflorit. Este frumos și minunat să admiri acea mulțime de flori galben-aurii îndreptate totdeauna spre soare. Ziua întreagă privesc, parcă fără să obosească, soarele în mișcarea sa pe bolta cerească. Care este însă explicația acestui fenomen? Pe lângă faptul că este numită “floare a soarelui”, există între ea și soare o legătură de natură organică. Această plantă este într-o continuă mișcare dependentă de cea a soarelui deoarece fără lumina și căldura lui ea nu ar putea ajunge la maturitate, la rod și, într-un cuvânt nu ar putea exista ca floare a soarelui.

Și noi, prin apa botezului am devenit fii ai lui Dumnezeu, “fiii luminii” și florile preferate ale lui Cristos. Însă fără lumina și căldura Soarelui Cristos nu am putea avea viață. Fără Cristos nu am avea acea vitalitate și putere pentru a ajunge la maturitate, la fericirea veșnică. Să nu ne îndepărtăm așadar de Cristos, viața și mântuirea noastră, ci să ne îndreptăm pașii necontenit spre el, deoarece el este cel care dă adevărata valoare acțiunilor noastre, singurul care ne poate lumina mintea și inima cu adevărul său. Cristos este adevărul care definește și explică totul, principiul vieții noastre spirituale și morale. Cristos să fie mântuitorul, învățătorul, lumina și prietenul nostru pe care să nu-l înlocuim niciodată cu pseudo-valorile propuse cu atâta subtilitate de lumea de astăzi.

Claudiu COJAN

Ritul latin

Sfântul Toma d’Aquino

January 1st, 2007

Memoria sfinților, pe care ne-o propune zilnic Biserica, nu este o lecție de istorie, o simplă amintire a unor oameni sau evenimente care au fost în trecut. Sfinții nu sunt eroi, uitați în dosarele prăfuite ale istoriei, iar viața lor nu este o poveste. Ei sunt vii și trăiesc în prezent o existență mai autentică decât a noastră. Căci dacă viața noastră este autentică în măsura în care o trăim în prezența lui Dumnezeu, cu cât mai mult se bucură de ea sfinții, care îl văd în ceruri pe Dumnezeu așa cum este. Trăind în Dumnezeu sfinții sunt mai vii decât noi, prezența lor devenind pentru noi o chemare la viață. Pe de altă parte, prin sfinți Dumnezeu ne descoperă bogăția ființei sale, asemenea soarelui incandescent care își revarsă splendoarea în miile-i de raze. În fiecare sfânt radiază perfecțiunea lui Dumnezeu, într-o lumină care devine pentru noi cale și model de urmat. Astfel sfinții ne sunt prin Biserică modele dar și spijin, exemple dar și prieteni, care vin zilnic în întâmpinarea noastră pentru a ne susține, a ne învăța și a ne orienta spre scopul nostru ultim: sfințirea vieții în aprofundarea misterului lui Cristos.

Sfântul Toma pe care îl sărbătorim astăzi, ne învață să descoperim înțelepciunea, să salvăm dorința și puterea noastră înnăscută de a cunoaște, în însuși izvorul înțelepciunii: Cristos. Semnul cel mai evident al superiorității noastre asupra celorlalte creaturi, darul cel mai sublim al Creatorului, capacitatea noastră de a gândi, ne poate duce la moarte dacă este ignorată și înecată în tumultul patimilor, ne poate duce la disperare dacă rătăcește în căutarea adevărului prin tot felul de filozofii străine și ne poate mântui dacă îl urmează și se hrănește din Cristos, cel care s-a numit pe sine “cale, adevăr și viață”.

Sfântul Toma s-a sfințit gândindu-se la Dumnezeu, s-a mântuit iubindu-l și oferindu-i extraordinara sa capacitate de a gândi și de a înțelege, s-a desăvârșit iubind înțelepciunea, așa cum spune autorul sacru al primei lecturi “mai mult decât tronurile și sceptrele…mai mult decât bogățiile, pietrele prețioase si aurul…mai mult chiar decât sănătatea și frumusețea”; înțelepciune pe care Toma a descoperit-o în Cristos și pe care s-a străduit toată viața să o urmeze și în același timp să o împărtășească și altora, înțelepciune din care acum el se hrănește în mod minunat în prezența lui Dumnezeu și la care ne chemă și pe noi.

S-a născut în 1224, în familia conților d’Aquino, care se mândrea nu numai cu originea nobilă, pierdută în negura vremilor și cu o situație materială de invidiat în toată Italia, dar și cu legături familiale dintre cele mai ilustre. Destinat din copilărie onorurilor ecleziale, este dat încă de la vârsta de cinci ani în grija părinților de la mănăstirea Monte-Cassino, care se bucura în acea perioadă de o reputație deosebită, și al cărui abate reprezenta o putere atât în Biserică cât și în stat. Experiența vieții de credință pe care o va realiza în mănăstire va fi hotărâtoare pentru copilul care dădea dovadă de o inteligență excepțională. Asemenea unei flori a soarelui care se orientează și se deschide numai în prezența astrului ceresc, sfântul Toma s-a înălțat și a crescut în cunoaștere la lumina și căldura credinței, atras și susținut de puterea pe care o dă Dumnezeu tuturor celor care doresc să-l cunoască. Având la bază credința, rațiunea sa va înflori, încetul cu încetul, răspândind în juru-i parfumul minunat al cunoașterii lui Dumnezeu.

Obligat să iasă din mănăstire pentru a-și continua studiile la Napoli, la vârsta de 15 ani, sesizează fervoarea călugărilor din noul ordin cerșetor al dominicanilor, spre care simte o atracție irezistibilă și se hotărăște să se dăruiască cu totul acestui ordin. Mustrările aspre ale tatălui, ademenirile surorilor și ale mamei sau intervenția violentă a fraților – nemulțumiți de a vedea un Aquino cerșetor – nu se pot împotrivi voinței tânărului Toma care simte cu toată ființa sa atracția divină. Detașat de preocupările și plăcerile lumești, de care nu s-a lăsat niciodată ademenit, el îmbrățișează fără rezerve rigorile și regulile unui ordin călugăresc născut din dorința de reformă, care vor fi mai târziu baza stabilă și sigură a întregii sale activități.

Intuind geniul tânărului novice superiorii l-au consacrat studiului, trimițându-l la cele mai mari universități ale timpului. Se dedică în întregime studiului, rămânând în același timp profund ancorat în viața de rugăciune și de credință din interiorul ordinului. Fiind un elev tăcut și meditativ, modest și respectuos, cu o constituție masivă, lent în mișcări și imperturbabil de calm, colegii l-au poreclit “boul mut”. Sfântul Albert cel Mare, însă, unul dintre iluștrii săi profesori, sesizând calitățile excepționale ale tânărului său student i-a avertizat, profețind parcă: “când va rage acest bou va zgudui lumea întreagă”.

După aproape zece ani de studii la Paris și Koln, dobândind o cultură fascinantă citind tot ceea ce s-a scris până la el B, cultură marcată de o judecată ajunsă la o maturitate impresionantă, Toma s-a dedicat activității creatoare susținută pe trei planuri: ca profesor, scriitor și consilier papal, dând naștere unei opere imense care avea să restructureze toată știința Bisericii din acea vreme. Însumând toate științele vremii și trăind în același timp experiența cunoașterii lui Dumnezeu printr-o credință matură și arzătoare va realiza cea mai grandioasă sinteză a drumului omului spre adevăr, deschizând tuturor calea spre unicul Adevăr pe care rațiunea îl caută și pe care credința i-l descoperă: Cristos. Gândirea și credința nu sunt contrarii ci ele se întâlnesc împreună pe drumul experienței cu Dumnezeu, urmând lumina pe care Cristos, Logosul divin, Cuvântul Tatălui a sădit-o în mintea omului la creație și a desăvârșit-o în Revelație. Toma salvează astfel rațiunea umană care de secole rătăcea în căutarea certitudinii și înalță la un nivel nou credința amenințată de obscurantismul și superstițiile evului mediu. Doctrina sa a strălucit pentru contemporani asemenea luceafărului în noapte deschizând o cale nouă înțelegerii și trăirii credinței.

În ianuarie 1274, papa Grigore al IX-lea îl cheamă la Lyon pentru a participa la un nou conciliu. Pe drum, însă, cade răpus de boală și de oboseală. Cu umilință și răbdare suferă în mănăstirea Fossanova, din Italia, unde se sfârșește din această viață la 7 martie 1274. Avea 49 de ani. Este canonizat pe data de 18 iulie 1323 de către Papa Ioan al XXII-lea, care răspunzând obiecțiilor aduse că sfântul Toma n-ar fi făcut nici o minune a declarat “atâtea minuni a făcut, câte articole a scris” adăugând “Toma a iluminat Biserica mai mult decât toți ceilalți doctori la un loc, doctrina sa nu putea proveni decât dintr-o intervenție miraculoasă a lui Dumnezeu”.

Sfântul Toma a strigat in istorie, iar glasul lui rămâne peste veacuri la fel de viu și de actual, chemându-ne și pe noi astăzi să ne împărtășim din minunata înțelepciune a cunoașterii lui Dumnezeu. Dacă înțelepciunea este știința vieții, noi nu o putem învăța decât de la acela care ne-a dăruit viața, de la Dumnezeu pe care Isus îl numește în evanghelia de astăzi “unicul maestru și învățător”. El ne-a înzestrat cu rațiune și numai el poate satisface dorința ei de a cunoaște; fără Dumnezeu rațiunea este nebunie.

“Ne-ai creat pentru tine Doamne și neliniștită este inima noastră până nu se va odihni în tine”, spunea sfântul Augustin mistuit de setea de iubire pe care a descoperit-o în inima omului; mistuit de setea de adevăr și de certitudine, sfântul Toma adaugă și completează parcă această imagine: “ne-ai creat pentru tine Doamne și nefericită este rațiunea noastră până nu se va odihni în tine”. Prin creație am primit de la Dumnezeu tot ceea ce avem și tot ceea ce suntem, iar dacă viața noastră este cu adevărat drumul întoarcerii spre Dumnezeu acesta nu se poate face decât întorcându-ne la el cu tot ceea ce avem și suntem.

Se spune despre sfântul Toma că ori de câte ori, în studiile sale, întâlnea probleme dificile și greu de rezolvat, se arunca la picioarele tabernacolului, își băga capul înăuntru și cerea de la Isus harul de a descoperi adevărul pentru ca apoi să-și continue mai departe studiul. El nu s-a bazat niciodată numai pe puterile sale și nu a rămas niciodată numai la picioarele Tabernacolului, dar și-a trăit credința printr-un exercițiu personal în lumina Revelației.

Fără credință rațiunea este nebunie, fără rațiune, însă, fără înțelegere, credința devine superstiție. Credința, care este începutul întâlnirii cu Dumnezeu, nu se limitează doar la afectivitatea noastră, la sentimentele și inima noastră, ci presupune mai ales un efort al rațiunii. Prin credință Dumnezeu ni se oferă dar, în același timp, ne cheamă pe noi să-l descoperim, umple inima noastră cu farmecul prezenței sale și se lasă cercetat de mintea noastră, pentru ca în măsura în care îl cunoaștem pe el să ne înțelegem mai mult pe noi, căci “în mâna lui suntem noi și cuvintele noastre, mintea și priceperea noastră”.

Bogdan HERCIU

Ritul latin

Sfântul Francisc de Sales

January 1st, 2007

“Noi am cunoscut iubirea pe care Dumnezeu o are pentru noi și am crezut în ea. Dumnezeu este iubire și cel ce rămâne în iubire, rămâne în Dumnezeu și Dumnezeu rămâne în el” (1In 4,16).

Lumea în care trăim oferă tot mai rar dovada iubirii; omul mileniului trei își dă seama tot mai greu că iubirea este aceea care îl poate sili să lase la o parte tot ceea ce îl învrăjbește; să nu uităm că toate relele lumii actuale nu pot fi prevenite și înlăturate decât prin iubire; putem spune, deci, că soluția tuturor problemelor timpului nostru este iubirea.

Sfânta Biserică ne propune azi ca model un sfânt care este un exemplu de viață trăită în iubire. Sfântul Francisc de Sales, pe care îl sărbătorim astăzi, a învățat iubirea nu numai prin scrierile sale, ci prin întreaga sa viață, de aceea, pe drept cuvânt, a fost numit “doctor al iubirii”; doctor, pentru că mai înainte de toate a fost o mărturie.

Francisc s-a născut în anul 1567 în Savoia, într-o familie nobilă care trăia profund credința catolică, drept care primește o educație aleasă din punct de vedere religios. În special mama i-a insuflat sensul creștin al vieții, astfel încât, încă de tânăr, Francisc nutrea o mare dragoste față de cei săraci.

După anii de școală el își exprimă dorința de a deveni preot, contrar tuturor așteptărilor, dar mai ales contrar planului tatălui său care visa o carieră strălucită pentru fiul său. Francisc între timp își termină studiile, devenind avocat, astfel că în momentul hirotonirii sale, tânărului preot nu-i lipsea nici pregătirea culturală dar nici formarea spirituală. La treizeci și cinci de ani este numit episcop de Geneva; în această calitate introduce în dieceză reformele propuse de Conciliul Tridentin și luptă cu un zel neobosit pentru apărarea adevăratei credințe. Această impresionantă activitate desfășurată fără precupețirea niciunui efort a făcut ca drumul său pământesc să se încheie în ziua de 28 decembrie 1622.

Sfântul Francisc a fost definit ca “sfântul blândeții”, al “amabilității” și al “optimismului”. Acest lucru făcea dovada unui desăvârșit autocontrol, obținut în urma unui lung exercițiu, știut fiind faptul că blândețea sufletului său, calitate care i-a fascinat pe cei din jur, nu era la sfântul Francisc o însușire înnăscută. Aceste calități au fost atât de necesare sfântului episcop într-un timp și într-o zonă care resimțeau puternic influențele calviniste. Sfântul Francisc de Sales a fost un mare doctor al vieții spirituale; a fost unul din marii continuatori ai Sfinților Părinți pe care i-a urmat cu curaj. Scrierile sale ne-au lăsat sub formă doctrinală ceea ce el a trăit și a înfăptuit în toată acțiunea sa pastorală. Aceste scrieri nu au fost elaborate într-un cabinet de lucru, departe de grijile reale, cotidiene ale omului obișnuit; sfântul Francisc de Sales a fost la timpul său și în țara sa, omul “sfintei carități”.

În acest univers al iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele respiră și acționează sfântul pe care îl sărbătorim astăzi. El a trăit în iubirea lui Dumnezeu și a dorit să-i facă și pe ceilalți să trăiască în ea. Acestei iubiri sădite în ființa omului îi este necesară, dar și complementară, iubirea față de aproapele care, după cuvântul lui Cristos, trebuie practicată nu numai față de prietenii, față de rudele noastre ci chiar față de dușmanii noștri și față de toți cei care sunt respinși de această societate dură: săracii, bolnavii, orfanii. Acestea sunt categoriile cărora sfântul Francisc de Sales le rezerva o mare parte din timpul său și o iubire eficace.

Iată cum voiește Dumnezeu să continuie pe pământ opera sa de mântuire. Cel care își încredințează viața în mâna lui Dumnezeu își trăiește chemarea în umilință, simplitate și adevăr; iar virtutea iubirii le leagă pe toate acestea și le dă valoare și frumusețe. Dumnezeu, privind la această inimă plină de iubire a sfântului Francisc de Sales, a făcut din el un exemplu viu în trăirea iubirii; prin el, Dumnezeu a voit să transmită lumii întregi planul său de mântuire, plan încredințat și apostolului Paul prin puterea harului. Deși se consideră cel mai neînsemnat dintre toți creștinii, el a fost ales să le predice păgânilor nemărginita bogăție a lui Cristos. Dumnezeu descoperă, astfel, popoarelor planul său veșnic înfăptuit în Isus Cristos. Prin mijlocirea lui toți creștinii se pot apropia de Dumnezeu pentru a-l adora și a se ruga lui cu încredere sinceră.

Același har care lucrează îl întâlnim și în viața sfântului Francisc de Sales. El și-a desfășurat acțiunea sa pastorală în mijlocul atâtor dificultăți mai întâi ca predicator, în situația în care calvinismul era înrădăcinat în orașul Chablais, apoi ca episcop a trăit rupt de capitală și de catedrala sa, nu atât prin distanță, cât mai ales prin doctrină și mentalități. Privind la felul în care sfântul Francisc de Sales și-a desfășurat activitatea și mai ales la roadele muncii sale, noi, creștinii de astăzi, ne punem în mod firesc întrebarea: ce anume l-a ajutat să treacă peste aceste dificultăți care constituiau, pe drept cuvânt, o provocare la adresa Bisericii lui Cristos? Care a fost sprijinul său în toate aceste încercări?

Sfinții sunt, înainte de toate, persoane învăluite de sfințenia lui Dumnezeu; el îi copleșește cu darurile sale; îi înzestrează cu putere, cu dragoste și cu înțelepciune. Aceste daruri îi ajută să depășească situațiile dificile.

Astfel trăiește cel ales de Dumnezeu și consacrat în iubirea lui. Porunca lui Dumnezeu, de a ne iubi unii pe alții, este esențială. Iubirea lui Isus Cristos pentru ucenici, la fel de mare ca cea pe care Tatăl o are față de dânsul, este o iubire care merge până la sacrificiul vieții. Isus îi numește pe ucenicii săi prieteni și îi constituie continuatori ai săi, datorie care obligă, căci acestei iubiri totale a lui Isus trebuie să-i corespundă iubirea ucenicilor săi, demonstrată prin observarea poruncilor lui, lucru care înseamnă o deplină și o continuă adeziune la el.

Se spune că într-un sat din Cehia trăia un bătrân învățător, căruia nu-i plăcea să dea alte note lucrărilor elevilor săi decât acestea: zece pentru conținut și zece pentru ortografie. Într-o zi, unul dintre elevi a prezentat o lucrare cu foarte multe greșeli. Învățătorul s-a apucat să o corecteze. Curând, toată lucrarea s-a acoperit de roșul creionului. Ce notă merita o astfel de lucrare? Bătrânul învățător a ezitat un moment, dar apoi liniștea i s-a așternut pe față iar sub lucrare a scris “zece-zece, cu excepția greșelilor de ortografie”.

Mesajul Evangheliei de astăzi este la îndemâna fiecăruia dintre noi. Noi, creștinii, urmașii lui Cristos, trebuie să avem o iubire vie unii față de alții. Oare cât de frumoasă ar fi această lume, dacă noi, oamenii, am gândi unul despre altul: zece – zece, cu excepția greșelilor de ortografie? Iubirea pe care trebuie să o avem față de aproapele nostru se găsește într-o strânsă legătură cu iubirea existentă între persoanele divine, iubire pe care ne-o face cunoscută Isus. Și mai înainte de a ne cere această iubire dusă până la sacrificiu, Isus ne dă exemplul său, oferindu-și viața pentru noi, prietenii săi. În ce sens se poate afirma că noi suntem prietenii lui Isus, căci prietenia este definită, în general, în termeni de egalitate? Răspunsul s-ar putea da numai plecând de la o nouă definiție a prieteniei. Isus ne numește prieteni pentru simplul motiv că ne-a ales să fim prietenii săi și ne-a iubit până la sfârșit. Iubirea și prietenia sunt cuvintele cele mai elocvente cu privire la relația dintre Isus și ucenicii săi.

Astăzi, în sărbătoarea sfântului Francisc de Sales, să reflectăm la relația nostră cu aproapele, la felul în care am răspuns acestei chemări din partea lui Dumnezeu. Fiecare dintre noi este chemat să realizeze acest lucru pentru că fiecare dintre noi intră zilnic în contact cu ceilalți: în familie, la școală, la serviciu, și chiar în situațiile dificile pe care trebuie să le înfruntăm. Cine are iubire, îl are pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire. Astăzi, mai mult ca oricând, suntem și noi chemați să fim în lume exemple vii de iubire. Suntem chemați să dovedim prin faptele noastre că suntem prieteni ai lui Isus, aleși și trimiși în lume să dăm mărturie tuturor despre iubirea fără margini a lui Dumnezeu care vrea, prin mijlocirea Fiului său, să ne conducă în această ambianță divină a iubirii sale, intim inserați în filiația Fiului său, în respirația intimă a Duhului Sfânt.

Eduard SOARE

Ritul latin

Sfânta Agneza

January 1st, 2007

“Cine se laudă, în Domnul să se laude!” (1Cor 1,31)

Necazurile și greutățile de care dăm în viața de zi cu zi, cea mai mare parte dintre oameni le consideră ca pe o nenorocire, ca pe o pierdere. Însă noi, creștinii, îndrăznim să le vedem ca pe un câștig, ca pe o purificare și înălțare a sufletelor noastre spre Dumnezeu.

Și această perspectivă nu o avem prin noi înșine, ci prin puterea și harul lui Dumnezeu care, așa cum ne spune sfântul Paul în prima lectură, “alege pe cele slabe ale lumii, ca să le dea de rușine pe cele tari” (1Cor 1,27). De aceea, noi ne lăudăm în Domnul și nu ne atribuim nici un merit nouă înșine. Și astfel câștigăm prin crucea suferințelor zilnice mai multe comori în ceruri. Astfel trăim deja de pe acum împărăția cerurilor, această comoară a inimilor, dăruită nouă de regele inimilor, Isus.

Astăzi Isus ne prezintă pe aceea care a știut să-l aibă ca pe adevăratul rege al inimii sale, ca soț al ei din fragedă copilărie, sfânta Agneza. Ea, pentru dragostea lui Cristos, și-a jertfit viața și candoarea copilăriei sub mâinile impudice ale păgânilor cu ochi necurați.

În ciuda scurtei sale existențe petrecute în primele veacuri ale creștinismului, undeva la începutul secolului al IV-lea, avem suficiente elemente descrise veridic despre viața ei.

Avalanșa de reprezentări, devoțiuni și tradiții populare care au început la puțin timp după moartea sa, și prin care s-au transmis majoritatea cunoștințelor noastre de azi despre Agneza, constituie un motiv suficient pentru a vedea în ea o autentică sfântă și un model de mărturie matură a credinței la o vârstă la care nu ne putem gândi decât la gingășie și fragilitate.

Poetul Prudențiu ne prezintă varianta cea mai demnă de crezare a vieții ei:

La Roma, în timpul prigoanei lui Dioclețian, o tânără de 12 ani înfruntă fără teamă moartea, decât să-l nege pe Cristos pe care-l iubea mai presus de toate. Întărită de Dumnezeu, această copilă a rezistat amenințărilor, torturilor și a reușit să-și apere fecioria. Aceasta a fost sfânta Agneza, al cărei nume, de origine greacă înseamnă “cea curată”. Dar Agneza mai înseamnă și “miel”. De fapt ea, după cum ne relatează Pancrațiu, după ce a refuzat să aducă jertfă zeiței Vesta, a fost dusă cu forța într-un local rău famat și expusă bătăii de joc a celor de acolo, apoi a fost decapitată cu o lovitură de spadă.

Dar totuși să nu uităm că toate aceste încercări care au culminat cu moartea, au fost trăite de o fată fragedă de 12 ani, vârstă la care multe dintre fetele de astăzi, cu multă precauție, abia încearcă să intre în drumul aspru al vieții.

S-a spus, și Agneza ne-o confirmă încă odată, că sfințenia nu are vârstă. Și oare de ce? Și tot ea ne răspunde prin psalmul responsorial pe care l-am proclamat azi: atât timp cât “Domnul este păstorul meu, nu voi duce lipsă de nimic, el îmi înviorează sufletul” (Ps 22,1), el este comoara și mărgăritarul meu, el este Mirele meu. Isus, Mirele intim al Agnezei, o conduce și îi hrănește sufletul cu harurile sale într-o asemenea manieră încât, în ciuda gingășiei și fragilității ei exterioare, forța ei interioară și sufletul ei s-au maturizat de mult pentru că însuși Isus o împodobise cu darurile sale spirituale. Și în toată această exaltare a sa, Agneza nu se mândrește ci, din contra, când îi este cerută mâna de către fiul procuratorului Sempronius, îi răspunde acestuia: “Să nu crezi că îi voi fi vreodată infidelă soțului meu cu care sunt atât de unită încât sufletul meu nu trăiește decît prin iubirea lui. Nu încerca să crezi că ai putea avea vreun merit care să te facă demn de a fi rivalul său” (Vie des Saints, 506). Cum am auzit, Agneza nu spune: nu ești demn să fi mirele meu, ci: nu ești demn de a fi rivalul aceluia care posedă toată frumusețea și bogăția. Pentru Agneza, Isus este un mire fără egal între oameni deoarece are 6 calități la modul superlativ, el fiind: “nobil, frumos, înțelept, bogat, bun, puternic. El este atât de bogat, spune Agneza, încât mi-a dăruit o comoară mai prețioasă decât tot Imperiul Roman” (Vie des Saints, 507).

De aceea, nu întâmplător, evanghelia de azi o zugrăvește fidel pe Agneza care, lucrând neîncetat la pământul sufletului său, găsește comoara ascunsă, un mărgăritar neprețuit, pentru care este în stare să vândă tot ce are pentru a intra cu adevărat, prin moarte, în posesia lui, în posesia Mirelui ei Isus.

Insă pentru acest final glorios, Agneza încă de mică îl alege definitiv pe Isus, pe care apoi îl redescoperă zi de zi, îi face mai mult loc în inima sa renunțând la toate capriciile și la toate comorile pământești care ar fi tentat-o. Ea și-a dus crucea zilnică cu bucurie, cruce care era un scandal și o curată nebunie pentru păgâni, însă pentru ea este semnul logodnei sale cu Cristos pe acest pământ, pentru ca, înviind cu el în moartea martiriului, să se bucure de nunta cerească a Mirelui său.

Dacă Domnul preferă “ce e slab pe lume, ca să-i facă de rușine pe cei puternici” (1Cor 1,27) prin aceasta nu trebuie să înțelegem că tot ce este slab, sărac și neînsemnat pe pământ, capătă de la sine o valoare spirituală infinită. Ci scopul acestei predilecții divine este arătat clar: “ca nici o făptură să nu se mândrească înaintea lui Dumnezeu” (1Cor 1, 29) deoarece tot ceea ce are, are de la Domnul.

Așadar, de aici ne dăm seama de infinita bunătate a lui Dumnezeu, de darul său oferit nouă gratuit și nemeritat. Căci vârsta, capacitatea intelectuală, poziția socială, originea nobilă, nu contează pentru mântuire. Inculți sau învățați, săraci sau puternici, oameni simpli sau nobili, marginalizați sau admirați, indiferent de starea noastră socială sau de vârsta pe care o avem, noi toți am primit prin har divin o nouă ființă răscumpărată. Prin opera mântuitoare a lui Dumnezeu noi toți suntem în Isus Cristos, adică participăm la viața celui înviat. Noi toți suntem valoroși, existăm, însă nu prin merit propriu, ci aceasta o datorăm lui Cristos, mijlocitor al acțiunii răscumpărătoare și eliberatoare a lui Dumnezeu.

În această privință pe lângă slăbiciunea și gingășia ei, normală la acea vârstă, Agneza și-a atras și mai mult privirea divină asupra ei dăruindu-se total lui Dumnezeu, punându-i la dispoziție întreaga sa ființă cu toată fragilitatea și neputința ei, iar acest act de dăruire a însăși slăbiciunii și neputinței ei l-a fermecat într-atât pe Domnul încât a înzestrat-o pe mireasa sa într-adevăr cu toate bogățiile sale, ba, mai mult, i-a dat și puterea de a înfrunta cu tăria unui om matur toate torturile și batjocurile la care a fost supusă. Iată ce face forța credinței în Cristos!

De aceea capacitatea ei de dăruire a uimit și uimește și azi sufletele noastre, și de aceea suntem invitați să ne verificăm din nou puritatea și transparența atitudinii noastre în fața lui Dumnezeu, ca în fața unei oglinzi clare, în fața acestui exemplu de puritate și claritate plin de nevinovăție, întruchipat în Agneza.

În primul rând, să ne punem întrebarea: ce contează pentru noi?

Oare mărgăritarul sau comoara împărăției cerului este unicul lucru important pentru noi? Sau îl sfidăm pe Dumnezeu alegând comorile înșelătoare și trecătoare ale acestei lumi?

În plus, sfântul Paul ne arată că nu e de ajuns să alegem împărăția lui Dumnezeu, ci, alegând-o, să ne oferim în mâinile Domnului recunoscându-ne păcătoși și neputincioși pentru că doar în Domnul Isus putem avea viață, doar el ne justifică și ne sfințește, doar el ne poate elibera de păcat, doar el ne poate reda o nouă condiție de a fi.

Însă pentru a ajunge la această fericită stare de har e nevoie, mai întâi de toate, să descoperim în primul rând comoara împărăției lui Dumnezeu. Această comoară trebuie căutată cu asiduitate, cu insistența rugăciunii și cu angajarea întregii noastre vieți. Trebuie să lăsăm totul la o parte pentru ascultarea cuvântului lui Dumnezeu. Căci acest cuvânt al lui Dumnezeu este de mare preț, ca mărgăritarul, și are nenumărate bogății, ca o comoară.

Pilda comorii și a mărgăritarului nu ne învață numai că trebuie să ne depărtăm cu totul de cele lumești și să îmbrățișăm cuvântul lui Dumnezeu, ci și să facem lucrul acesta cu bucurie. Cel care s-a despărțit de tot ce are pentru împărăția cerurilor, trebuie să știe că pierderea aceasta e un câștig și nu o pagubă. Așadar toate bunătățile sunt în cuvântul lui Dumnezeu.

Ca și mărgăritarul, adevărul este unic, și nu împărțit în mai multe părți. Și după cum numai cel care are mărgăritarul știe că este bogat, iar ceilalți nu știu de multe ori ce are el în mână – pentru că mărgăritarul este mic – tot așa și cuvântul lui Dumnezeu: cei care au, știu că sunt bogați; necredincioșii însă, necunoscând această comoară, nu știu de bogăția noastră.

Cristos, soțul și comoara neprețuită a Agnezei, este și mărgăritarul nostru, el este Cuvântul întrupat prin care împărăția cerurilor începe încă de pe pământ.

Să-i cerem lui Cristos harul de a-l căuta și a-l găsi, de a-l redescoperi zi de zi ca pe unica noastră comoară. Și, nu în ultimul rând, pentru a nu cădea în păcatul mândriei, să ne ofere harul umilinței sale, să ne facă recunoscători mereu lui și numai lui, pentru că ne-a umplut sufletul cu bogăția lui pentru care să fim în stare să ne dăm și viața.

Marius GROSU

Ritul latin

Duminica după Nașterea Domnului

December 28th, 2006

“Și pentru că sunteți fii, a trimis Dumnezeu pe Duhul Fiului Său în inimile noastre, care strigă: Avva, Părinte” (Galateni 4,6). Cei care au fost în biserică la Liturghia de Crăciun au auzit că și în acest an, în acea mare zi, când ne-am adunat cu toții în jurul ieslei din peștera din Betleem, Dumnezeu a înfăptuit pentru noi misterul reînnoirii spiritului înfierii în inimile noastre. Cristos Domnul a spus: când te rogi, să spui așa: “Tatăl nostru, Care ești în ceruri, sfințească-se numele Tău…” (Matei 6,9). Acest mister al reînnoirii înfierii noastre față de Dumnezeu a fost realizat în ziua Nașterii lui Cristos.

Nimic nu este accidental în Biserică. Și nu fără motiv tocmai în ziua Nașterii lui Cristos Biserica ne spune prin cuvintele Apostolului Pavel: “Iar când a venit plinirea vremii, Dumnezeu, a trimis pe Fiul Său… ca să dobândim înfierea” (Galateni 4,4-5). În aceasta constă misterul, misterul care deosebește aceste zile ale perioadei Crăciunului de toate celelalte zile ale anului. În aceste zile mărețe se va forma Familia lui Cristos, și noi devenim membri ai acestei familii, frați și surori între noi, copii ai unicului Tată ceresc. Și doar în această mare familie se poate realiza refacerea Pomului Vieții, Euharistia, Sacramentul Trupului și Sângelui lui Cristos.

Acest lucru ni l-a oferit ziua de Crăciun. Și când am ascultat din nou cântul îngerilor: “Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu și pe pământ pace, între oameni bunăvoire!” (Luca 2,14), ne-am întors spontan către Maica lui Dumnezeu și i-am spus: “Ceea ce ești mai cinstită decât heruvimii și mai mărită fără de asemănare decât serafimii…” (din imnul Cuvine-se cu adevărat). De aceea, Sfânta Biserică i-a dedicat ei a doua zi de Crăciun, numind-o Serbarea Preasfintei Fecioare Maria, ziua în care credincioșii se adună pentru a o sărbători pe Maica lui Dumnezeu.

Iar Evanghelia pentru această duminică, “Duminica după Nașterea Domnului”, ne relatează din nou ceea ce a trăit Maica lui Dumnezeu după Nașterea lui Cristos, subliniind măreția ei în suferință și participarea ei la mântuirea noastră. Ea a devenit scara care a unit Cerul și pământul. A devenit punctul culminant al Vechiului Testament prin care s-a întrupat a doua Persoană a Preasfintei Treimi. Asemenea unui crin alb, ea nu va înceta niciodată să atragă inimile oamenilor cu frumusețea ei nepământească. Și omenirea nu o va uita niciodată, nu va înceta niciodată să fie uimită în fața neprihănirii ei și a infinitei ei sfințenii. Să citim cu atenție Evanghelia de astăzi; este, de fapt, prima pagină a vieții ei, a suferințelor ei. Cristos tocmai s-a născut și inima mamei Lui a început deja să sufere. Uneltirile lui Irod, plânsetele, uciderea pruncilor – patrusprezece mii; apoi fuga în Egipt, emigrarea.

După cum ne spune tradiția: Maica lui Dumnezeu împreună cu Pruncul au călătorit pe un măgar, împreună cu Iosif în vârstă de optzeci de ani și cu fiul lui Iosif, Iacob, prin pustie, în Egipt. Iar în Egipt căldură mare, grija pentru procurarea hranei; nu aveau un adăpost. Bătrânul Iosif era tâmplar. Ce câștig putea să obțină el într-o țară străină? Și apoi o nouă revelație: trebuie să se întoarcă. Din nou însă Maica lui Dumnezeu a trebuit să se ascundă, de teama că Cristos va fi găsit, pentru că domnea acum fiul lui Irod. Au locuit la Nazaret, unde bătrânul Iosif a trudit pentru familia lui; a urmat apoi moartea lui. Și Cristos a crescut. A început activitatea lui de propovăduire. Aici Maica lui Dumnezeu a văzut răul din cei din jurul Lui. Fariseii și saducheii erau tulburați. Li se părea că propovăduirea lui Cristos le-ar putea deranja aparentul echilibru rezultat din concesiile cerute de legea romană pe care le-au făcut liderii evrei. Maica lui Dumnezeu a văzut toate acestea. Și mai apoi trădarea lui Cristos, judecata înaintea lui Pilat, răutatea fariseilor. Răstignirea. Maica lui Cristos la picioarele crucii. Moartea lui Cristos. Acestea ne arată viața Maicii lui Dumnezeu.

Și în același timp, în acești două mii de ani, ea a devenit Maica tuturor generațiilor. Să ne gândim doar la milioanele de oameni care merg în pelerinaj la sanctuarele dedicate ei, unde se găsesc icoane făcătoare de minuni: au trecut pe acolo străbunii noștri, părinții noștri, și copii și nepoții noștri vor trece pe acolo. Când inima lor este cuprinsă de singurătate, de disperare, cu toții simt o minunată mângâiere când se roagă ei. Aceasta este Mama noastră. Ea stă astăzi înaintea noastră. Biserica ne-o oferă ca model pentru viața noastră creștină.

Dar mai trebuie să facem un pas, în prima zi a lunii ianuarie – Tăierea împrejur a lui Cristos. Pentru noi aceasta trebuie să fie ziua în care mărturisim: “Da, sunt creștin; și în spiritul vieții mele mă voi strădui ca Fericirile date nouă de Domnul să devină, să spunem așa, bătaia inimii mele”. Și atunci, cu o astfel de hotărâre, pentru noi va veni într-adevăr un An Nou.

Ritul bizantin

Sfânta Familie

December 28th, 2006

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi -

Lectura I (1Sam 1,20-22.24-28)

Ana, ca și Sara, Rebeca, Rahela, ca și mama lui Samson sau Elisabeta, mama lui Ioan Botezătorul, era sterilă; însă Domnul i-a ascultat rugăciunea plină de credință și speranță și i-a dăruit un fiu atât de mult așteptat, pe micul Samuel, al cărui nume înseamnă “numele lui Dumnezeu”, sau, după etimologia propusă de însăși Ana, “de la Dumnezeu l-am obținut” (v. 20). Textul biblic este generos în semnificații teologico-spirituale, de exemplu, capacitatea lui Dumnezeu de a scoate din moarte viață – cf. Rom 4,17 -, puterea rugăciunii insistente și pline de încredere; totuși, în principal se subliniază inițiativa gratuită a lui Dumnezeu care își continuă împlinirea planului său de mântuire numai și numai prin inițiativele iubirii sale libere.

În prima parte a textului (v. 20-22) se amintește de vizita la templu făcută de Elkana cu familia sa, însă fără Ana care obiecta: “nu voi veni până ce copilul nu va fi înțărcat, astfel ca să-l pot duce să vadă Fața lui Dumnezeu” (v. 22).

În a doua parte (v. 24-28) este descris pelerinajul pe care îl face Ana cu micul Samuel la templul din Silo; intenția lor era de a oferi o jertfă lui Dumnezeu și mai ales de a-l dărui pe Samuel Domnului după ce îl crescuse până la vârsta de 2 ani, conștientă fiind că îl obținuse de la Domnul.

Copiii sunt darul lui Dumnezeu, îi aparțin Lui, fapt pentru care vocația lor este de a-l sluji pe Dumnezeu, conform chemării pe care le-o adresează El; de aceea nu este corect și nu este respectată libertatea copilului (și, de altfel, nici cea a lui Dumnezeu și a planului pe care El îl are cu fiecare om) atunci când părinții îi constrâng – chiar și în mod implicit – pe copiii lor să-și aleagă vocația. Pentru Samuel, casa lui Dumnezeu va deveni casa proprie, întrucât este consacrat Lui. Lucrul acesta se va întâmpla și cu Isus care va aminti părinților săi, Iosif și Maria care-l căutau plini de îngrijorare, că templul – Casa lui Dumnezeu este “casa Tatălui său”, deci și a sa și că de acolo își va începe misiunea universală de mântuire.

Lectura a II-a (1Gv 3,1-2.21-24)

În acest punct ale primei sale Scrisori, Ioan dezvoltă ideea că Isus este cel drept, cel fără păcat, supus Voinței Tatălui – exemplu pentru creștini. La rândul său, creștinul trăiește întru dreptatea lui Dumnezeu și este fiu al lui Dumnezeu (v. 1), ceea ce îi dă posibilitatea de a nu păcătui (cf. 3,9; 4,7): faptele creștinului mărturisesc noua sa naștere. Însă este numai iubirea lui Dumnezeu cea care a făcut posibil acest lucru, în special faptul că suntem fiii Lui. Odată cu noua naștere, Duhul Sfânt a creat în creștin această relație filială cu Domnul: această realitare schimbă identitatea omului, “ajunge” în intimitatea sa cea mai profundă. Mai mult, această nouă identitate filială se va manifesta pe deplin odată cu vederea lui Dumnezeu (cf. Mt 5,8).

Expresiile tipice autorului acestei scrisori: “fiu al lui Dumnezeu” și “a fi născut din Dumnezeu” (v. 2) înseamnă pur și simplu “a fi un om nou”, chemat să tindă spre o viață nouă, imitând-l pe Tatăl printr-o progresivă asimilare și comuniune cu El, lucru care se va realiza efectiv atunci când îl vom vedea față în față (cf. 1Cor 13,12). Valoarea vieții creștine stă și crește în faptul că suntem fii, fideli poruncilor sale și mântuiți de către un Tată care ne iubește și (mai ales) ne acordă încredere, deci, căruia îi putem cere orice lucru de care avem nevoie. Lumea care îl refuză pe Dumnezeu și nu-l cunoaște pe Isus, nu-i iubește pe creștini și se opune împărăției lui Dumnezeu și evangheliei sale.

Porunca pe care Domnul a lăsat-o ucenicilor săi este clară: a crede în persoana lui Isus și a trăi iubirea frățească, după exemplul lui Isus (v. 23). Măsura iubirii creștine stă în capacitatea de a se dărui altora: oricine pune în practică acest lucru trăiește în comuniune cu Dumnezeu și îl are în el pe Duhul Sfânt (v. 24).

Evanghelia (Lc 2,41-52)

Evenimentul pierderii și regăsirii lui Isus în templu este o imagine a vieții familiare. Contextul este reprezentat de două mici descrieri ale vieții obișnuite ale locuitorilor din Nazaret: pelerinajul anual la Ierusalim cu ocazia Paștelui (cf. Dt 16,16) și întoarcerea acasă a familiei lui Isus care, după întâmplarea din templu, rămâne supus părinților săi, ca oricare copil.

Semnificația teologică a întâmplării, totuși, este mesianică iar gestul lui Isus profetic: el afirmă că își cunoaște foarte bine misiunea și anunță viitoarea despărțire a sa de ei, părinții săi. Atunci când mama îl găsește în templu și îi spune: “Tatăl tău și cu mine, îngrijorați, te căutam” (v. 48), foarte sigur pe el, Isus răspunde: “De ce mă căutați? Nu știați că eu trebuie să mă ocup de lucrurile Tatălui meu?” (v. 49). Atunci când Maria spune “tatăl tău” se referea fără îndoială la Iosif; Isus spunând “Tatăl meu” se referea, din nou fără îndoială, la Dumnezeu. Există un contrast net și semnificativ în această diferență de referință, deoarece Isus “îi depășește” pe părinții săi: el revendică primatul apartenenței sale la Dumnezeu și prioritatea vocației sale. Totuși, dupa aceasta, se întoarce împreună cu Maria și Iosif la Nazaret și este supus lor.

Ascultarea copiilor față de părinți este o obligație care înflorește acolo unde există o climă propice creșterii și maturizării persoanei, unde este recunoscut primatul lui Dumnezeu și al propriei vocații. Copiii nu aparțin părinților, ci lui Dumnezeu și chemării lor specifice – care sunt valori mai importante decât familia însăși. De aceea Isus va abandona “vatra părintească” pentru a împlini voința Tatălui, deci pentru a se ocupa de “lucrurile lui Dumnezeu”.

Ritul latin

Părinți și fii: pentru o educație creștină

December 28th, 2006

În sărbătoarea Sfintei Familii este mai mult decât vizibil sensul sărbătorilor creștine: ele amintesc ceva și ne ajută să trăim cu adevărat ceea ce comemorăm; liturghia ne luminează calea, iar viața devine o autentică liturghie. Pe plan liturgic, noi sărbătorim astăzi nu un eveniment oarecare, ci o realitate a istoriei mântuirii: o realitate concretă și naturală (pentru că astfel este căsătoria dintre Maria și Iosif, nașterea lui Isus și viața obișnuită dusă și trăită la Nazaret), care este pătrunsă de misterul divin. În familia de la Nazaret apar simultan două planuri de a lucra ale lui Dumnezeu: planul creației (“Nu e bine ca omul să fie singur”) și planul răscumpărării (“Nu cunosc bărbat”); căsătoria și fecioria, natura și harul. În fața acestei căsătorii și a acestei familii se poate exclama cu adevărat și fără nici o teamă: “Misterul acesta este mare!” (Efeseni 5,32). În felul ei, Sfânta Familie a fost un sacrament chiar în leagăn, unde se pregăteau toate sacramentele.

Aceasta, pe plan liturgic. Pe planul vieții, sensul sărbătorii de astăzi ne este arătat cât se poate de clar de către Paul în cea de-a doua lectură: a modela familia noastră după modelul familiei din Nazaret; a face din fiecare familie creștină o familie sfântă, dacă nu chiar o familie de sfinți. În acest fragment, Apostolul Pavel pune în discuție două raporturi fundamentale, care constituie familia în adevăratul ei sens: raportul soț-soție și raportul părinți-fii: “Femeilor (soțiilor), fiți supuse bărbaților voștri… Bărbaților, iubiți-vă femeile”. Acest raport nu cuprinde nimic umilitor pentru soție, căreia, de fapt, nu i se cere să se plece în fața autorității, ci în fața dragostei bărbatului, iar a asculta de dragoste nu înseamnă sclavie, ci fericire. Într-o altă scrisoare, același lucru este repetat în acești termeni: “Bărbaților, iubiți-vă soțiile așa cum Cristos a iubit Biserica și s-a dat pe sine pentru ea”. Prin urmare, autoritatea este aici o “dedicare” absolută.

De multe ori am avut ocazia de a insista asupra acestui subiect. Pericopa evanghelică de astăzi ne îndeamnă să ne concentrăm atenția în primul rând asupra raportului dintre părinți și fii, pe care Pavel îl formulează în termenii următori: “Iar voi, părinților, să nu-i provocați pe copiii voștri la mânie, ci creșteți-i în disciplina și învățătura Domnului”. Aici, cu un cuvânt am exprimat tema asupra căreia vom reflecta astăzi, adică educația copiilor. Spuneam că Evanghelia de astăzi ne vorbește tocmai despre aceasta; ea începe cu următoarele cuvintele: “Părinții lui Isus…”, și continuă pe această linie: de-o parte Maria și Iosif, iar de cealaltă parte Isus. La Ierusalim, părinții l-au căutat pe Pruncul Isus, și aflându-l i-au spus: “Fiule, de ce ne-ai făcut aceasta?” La Nazaret, Isus era supus părinților și creștea în înțelepciune, statură și har în fața lui Dumnezeu și a oamenilor, adică era educat.

Ce pot scoate din toate acestea părinții creștini, care trăiesc astăzi cruda realitate reprezentată de raportul cu proprii lor fii? Vor putea ei spune că acelea erau alte vremuri, și că aici este vorba numai de un caz cu totul special? Așa este, însă imaginile descrise în Evanghelie cuprind secretul fundamental al oricărei educații: Isus era supus părinților săi pentru că părinții erau supuși lui Dumnezeu. Este o utopie a vorbi despre educație – cel puțin despre educația creștină – dacă familia nu realizează unele condiții preliminare. Cea dintâi dintre aceste condiții este o viață spirituală sănătoasă, care să mențină familia în prezența lui Dumnezeu, sub îndrumarea și binecuvântarea Lui. Aceasta înseamnă o viață de rugăciune personală și familiară, frecventarea sacramentelor și a cuvântului Domnului, dragoste față de aproapele.

O altă condiție, și aceasta tot fundamentală, este dragostea reciprocă și înțelegerea părinților între ei. Cel mai mare dar pe care părinții îl pot face copiilor este ca ei să se iubească unul pe altul. Acesta este un mare dar, cel puțin tot atât de mare ca și acela al vieții fizice. Pentru a cultiva această dragoste trebuie să facă totul, deoarece acesta este lucrul cel mai important într-o familie, trebuie să găsească puțin timp pe care să și-l petreacă ei între ei – dacă este posibil fără ca fiii să fie de față -, pentru a-și comunica experiențele și dificultățile zilnice, pentru a-și reînnoi propria conviețuire într-un climat de încredere și de intimitate. Mulți dintre părinți cred că așa ceva ar fi un lux, și continuă a-și revărsa, separat, toată atenția asupra copiilor, sfârșind prin înrăutățirea problemelor și devenind străini unul față de altul și furioși sau obsedați față de copii.

Unii ca aceștia greșesc, deoarece trebuie reconstruită și ținută întotdeauna trează acea educație plurală, dedusă din cuvintele Sfintei Fecioare Maria: “tatăl tău și cu mine…” În viață, nimic nu poate înlocui siguranța și forța pe care copilul le dobândește prin observarea susținută a celor două voințe unite în una singură: “Tatăl tău și cu mine; mama ta și cu mine”. Când lipsește aceasta, atunci se realizează cuvântul lui Isus: “Dacă o casă este dezbinată în sine, casa aceea nu va putea dăinui” (Marcu 3,25). În cazul acesta copiii vor profita, atașându-se când de unul, când de altul dintre părinți, exploatându-i și mințindu-i.

Prin urmare, într-o familie baza unei vieți spirituale este efortul crescând spre unitate a soților. Însă acesta nu este suficient. Este nevoie ca părinții să știe cum să folosească cu maximum de eficiență și în concret acordul lor educativ; ce anume trebuie și ce nu trebuie să le acorde propriilor fii. În acest domeniu, circulă un mare echivoc, care trebuie să dispară. Nu se poate concepe o educație cu adevărat creștină dacă nu se pornește de la această certitudine a credinței că fiecare copil nu apare în lume cu înclinații la bine, predispus la virtuți, ci noi toți am venit pe lume răniți de păcatul originar, înclinați spre egoism și spre răutate. Mulți dintre părinți și-au însușit pe neobservate, în această privință, o mentalitate cu totul păgânească; diferitele caruseluri televizate și permisivitatea anumitor pseudo-teorii științifice au sfârșit prin a-i convinge că fiecare copil e ceva grațios, pe care trebuie să-l privești cu mândrie în timp ce se dezvoltă frumos și robust, obișnuindu-se a face din el “cel mai bun consumator”. În felul acesta lucrul cel mai important nu este acela de a-i educa pe copii ci de a economisi sau a aduna bogății pentru viitorul lor! Sfântul Ioan Crisostomul vorbea deja pe vremea sa despre asemenea oameni care neglijează mântuirea fiilor, ca și pe cea a lor proprie, preocupându-se să se îmbogățească!

În Biblie citim aceste cuvinte: “Cel care iubește pe fiul său îl bate, ca mai pe urmă să se bucure de el. Cel care ceartă pe fiul său va avea mulțumire și între cei cunoscuți se va lăuda cu el… Ceartă pe fiul tău și fă-l să lucreze, ca să nu se poticnească întru rușine” (Ecclesiastic 30,1-2.13). Aceasta este o lege pe cât de severă pe atât de adevărată și de importantă, deoarece educația unui copil se poate asemăna cu modelarea unei statui dintr-un bloc de piatră inform, ceea ce presupune că omul nu se maturizează spontan, ci trebuie să fie ajutat să-și formeze o voință, un caracter, un sens moral și sentimente sănătoase. În această privință, numai în cazuri excepționale trebuie să se recurgă la mijloace coercitive, sugerate de înțelepciunea biblică, prin folosirea biciului. Alteori, pot avea o mai mare eficacitate dialogul, o încurajare, o vorbă bună, o mângâiere. Mi-a fost dat să aud odată pe o mamă spunându-i propriei ei copile de unsprezece ani: “Bravo, fetița mamei! Ai procedat bine; de acum sunt sigură că mă pot încrede totdeauna în tine!” și am observat în ochii amândurora bucuria și încrederea.

Aminteam despre dialog. A dialoga cu proprii fii înseamnă a-i avea totdeauna aproape, a petrece timpul în compania lor, a nu reduce toată comunicarea numai la puținele cuvinte schimbate dimineața, înainte de a pleca la muncă, ori seara înainte de a deschide televizorul. Înseamnă a-i asculta pe fii cu toată răbdarea, a asculta tot ceea ce au de spus, a face o plimbare împreună, a se juca împreună dacă sunt micuți; a lua în serios tot ceea ce spun, și a nu trata problemele de sus, cu propria autoritate și experiență. Dușmanul numărul unu al dialogului nu este severitatea, ci mânia, pentru că mânia sufocă dialogul și îl face steril. Aceasta este reacția cea mai comună a multor părinți, mai ales a acelora care au copii încăpățânați și răzvrătiți, dar și cea mai inutilă; nu slujește la nimic și cel mai bun lucru este a aștepta până la redobândirea calmului, pentru că în fața unei răbufniri de mânie copilul nu se mai gândește la faptul că a greșit, ci numai la acela că tatăl este mânios și supărat pe el. Alteori, dialogul cere ca un tată sau o mamă să știe chiar să-și ceară scuze pentru o greșeală sau pentru un exces de mânie; aceasta îndeamnă foarte mult la onestitate, la respect și la stimă reciprocă. În felul acesta autoritatea tatălui și a mamei este întărită, nu știrbită. În legătură cu împrejurările și felul de a cere iertare propriilor fii, acesta este un lucru delicat, și e bine ca mai întâi să se ceară iertare lui Dumnezeu și mai apoi fiului.

Cumulul obligațiilor educative trasate până aici este desigur incomplet, dar suficient a pune pe gânduri orice părinte de copii. Sfântul Paul îndeamnă la a nu-i întărâta pe fii la mânie, la a nu-i descuraja; ce vor spune oare părinții în fața acestei obligații atât de dificile? Pentru părinții creștini nu există decât o singură cale pentru ca fiii lor să nu crească răzvrătiți sau încăpățânați: să se gândească că fiii nu sunt numai ai lor, ci mai cu seamă ai lui Dumnezeu; să-i încredințeze Lui, care-i cunoaște mai bine, care cunoaște înclinațiile și capacitatea fiecăruia, nu pentru a se debarasa de o obligație, ci pentru a nu face dintr-un insucces în acest domeniu o tragedie care să înăbușe orice bucurie de a trăi și să compromită tot restul vieții familiale. Uneori părinții nu se pot achita de această obligație, dar fără nici o vină din partea lor. Atunci când, cu toată strădania, nu reușesc a-i vorbi propriului fiu despre Dumnezeu, rămâne totuși o posibilitate: aceea de a-i vorbi lui Dumnezeu despre propriul fiu, adică a se ruga pentru el, a-l încredința Domnului, chiar dacă acesta a luat calea fiului risipitor.

Așa cum am văzut, Maria și Iosif au trăit și ei durerea rătăcirii fiului lor; desigur, aici este vorba de o rătăcire bună, “pentru Tatăl”, însă tristețea lor nu a fost mai puțin reală. La Iosif și la Maria pot alerga toți părinții de copii (ca și copiii părinților). Cei care de la proprii lor fii au o singură mângâiere, aceea de a-i vedea crescând în vârstă și în înțelepciune, până la deplina maturitate; cei îndurerați din cauza fiilor rătăciți, ca să nu se descurajeze, ci cu răbdare să aștepte schimbarea și reîntoarcerea lor.

Ritul latin

Prioritatea vieții de familie

December 28th, 2006

Un băiețel și-a salutat tatăl tocmai întors de la lucru și l-a întrebat: “Tăticule, cât de mult câștigi într-o oră?” Tatăl s-a uitat surprins și i-a spus: “Ascultă fiule, nici mama ta nu știe aceasta. Nu mă bate la cap, sunt obosit.” “Dar tăticule, te rog spune-mi! Cât de mult câștigi pe oră?”, a insistat băiatul. În final tatăl a renunțat să se mai opună și i-a răspuns: “Doisprezece dolari.” “Bine, tată”, a continuat băiatul. “Poți să îmi împrumuți zece dolari?” Tatăl a început să strige: “De aceea m-ai întrebat cât câștig? Fă bine și du-te la culcare și să nu mă mai deranjezi!” Peste noapte tatăl s-a tot gândit la ce a spus și a început să se simtă vinovat. Poate că băiatul vroia să cumpere ceva. În cele din urmă s-a dus în camera băiatului. “Dormi?” “Nu, tăticule. De ce?” “Uite aici banii pe care i-ai cerut în această seară”, i-a spus tatăl. “Mulțumesc, tăticule!”, răspunse băiatul și luă banii. Ridică apoi perna unde mai avea câțiva bani. “Acum am suficienți bani! Acum am doisprezece dolari!”, i-a spus băiatul tatălui. “Tăticule, poți să îmi vinzi acum o oră din timpul tău?” Evanghelia de astăzi are un mesaj pentru acest om și pentru noi toți, iar mesajul este că trebuie să investim mai mult din timpul nostru în viața de familie.

Evanghelia ni-l prezintă pe Isus la doisprezece ani. Era vârsta la care fiecare băiat evreu își celebra bar mitzvah-ul său, devenind astfel un evreu responsabil în fața legilor. Era ceremonia intrării legale în etapa de adult. Din acel moment tânărului evreu i se cerea să respecte legea și să facă pelerinajul anual la Ierusalim, ca orice bărbat evreu. Tinerii obișnuiesc să celebreze o anumită vârstă făcând acele lucruri care până atunci le era interzis să le facă. Știi că băiatul tău a crescut atunci când începe să nu îți mai spună unde merge. După cum vedem, nici Isus nu face excepție. Pentru a-și sărbători împlinirea vârstei de doisprezece ani, el merge la un curs de biblic organizat în Templu fără să le spună părinților. Când aceștia îl găsesc după două zile de căutări peste tot, el le spune: “De ce m-ați căutat? Nu știați că Eu trebuie să fiu în casa Tatălui Meu?” (Luca 2,49). Chiar și în familiile sfinte ocazional apar tensiuni și neînțelegeri.

Cea mai uimitoare parte a acestei întâmplări este chiar finalul: “Apoi a coborât cu ei, a venit la Nazaret și era supus lor” (v. 51). La cei 12 ani ai săi Isus este adult conform preceptelor iudaice, și știe deja că misiunea Sa este să fie în casa Tatălui și să facă voia Acestuia. Experiența din Ierusalim arătase că era deja capabil să își îndeplinească misiunea, deoarece “toți cei care l-au ascultat s-au mirat de înțelepciunea și de răspunsurile Lui” (cf. v. 47). Marea nedumerire este aceasta: dacă Isus deja la vârsta de doisprezece ani era gata să își înceapă misiunea publică, era bine pregătit pentru ea, de ce atunci a coborât cu părinții Lui și și-a petrecut următorii optsprezece ani în obscuritatea unei case de tâmplar, pentru a-și începe misiunea publică abia la treizeci de ani? Au fost cei optsprezece ani care au urmat niște ani pierduți? Cu siguranță că nu! Într-un mod care este dificil de înțeles pentru noi, viața ascunsă a lui Isus în Nazaret a fost la fel de mult parte a misiunii sale pe pământ ca și viața publică. Ni se amintește că în acest timp “Isus creștea în înțelepciune, statură și har, înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor” (v. 52). Și dacă ne gândim că pentru fiecare an al vieții sale publice Isus a trăit zece ani în familie, începem să înțelegem importanța și prioritatea pe care El a acordat-o vieții de familie.

Avem două vieți: una privată sau de familie și alta publică sau profesională. Aceste două vieți trebuie să fie în armonie, dar prea adesea sunt în dezacord. În timp ce Isus a rezolvat dezacordul dând prioritate vieții sale private, noi, din păcate, încercăm să rezolvăm problema dând prioritate vieții profesionale, lăsându-ne familia să sufere. Rose Sands scria despre un bărbat nefericit, care nu știa să își arate iubirea pentru familie decât muncind din greu. “Pentru a le dovedi că îi iubește a trecut înot cel mai adânc râu, a traversat cel mai lat deșert și s-a urcat până în vârful celui mai înalt munte. Ea a divorțat atunci. El nu era acasă niciodată.” Celebrarea de astăzi a sfintei familii formată din Iosif, Maria și Isus ne amintește de viața de familie și ne provoacă să investim în ea, mai mult decât în viața profesională, chiar și atunci când slujba noastră este la fel de importantă ca salvarea întregii lumi.

Ritul latin

Sfântul Ioan, apostol și evanghelist

December 27th, 2006

Suntem încă în timpul Crăciunului. Bucuria adusă de evenimentul nașterii lui Isus domnește încă în inimile noastre. Dar iată că Biserica ne propune astăzi sărbătoarea sfântului Ioan, apostol și evanghelist. Vrea oare Biserica să ne scoată astfel din atmosfera Crăciunului? Căutând să înțelegem semnificația sărbătorii de astăzi, Vom vedea cât de strâns legată este ea de sărbătoarea Crăciunului. Ba, mai mult, vom înțelege că ea trebuie de fapt să ne conducă la o trăire autentică și deplină a evenimentului din Betleem.

Sărbătoarea Crăciunului este fundamentată pe două elemente: un eveniment și mărturia despre aceste eveniment. Evenimentul este împlinirea promisiunii unui Mântuitor: Cel promis de veacuri, Mesia, nu mai e acum doar obiectul unei făgăduințe, obiectul unei speranțe de atâta timp purtate în inimi, ci el este un om, un prunc vegheat de Maria și Iosif, un prunc pe care păstorii îl găsesc într-o iesle. Bucuria lor provine tocmai din ceea ce au văzut, au auzit și au putut să atingă cu privire la cuvântul vieții. Mărturia pe care ei ne-o dau este capabilă să aducă și în inimile noastre bucuria Crăciunului. Dar să privim puțin spre mărturia pe care o dă sfântul Ioan. De această dată nu mai este vorba despre un prunc așezat într-o iesle, ci de Isus care a trăit în Israel, care a predicat, a făcut minuni, a murit pe cruce și apoi a înviat.

Mărturia pe care ne-o dă sfântul Ioan e strâns legată de evenimentul nașterii lui Isus, căci ea ne ajută să înțelegem întreaga semnificație a Crăciunului. Semnificația întrupării nu poate fi înțeleasă pe deplin rămânând doar la “momentul Betleem”. Ea trebuie văzută în lumina întregii vieți a lui Isus și, mai ales, în lumina evenimentelor finale ale acestei vieți pământești, adică moartea și învierea răscumpărătoare. Prin urmare, dacă mărturia acelora care au fost prezenți lângă ieslea pruncului a fost capabilă să trezească bucuria în inimile noastre în aceste zile ale Crăciunului, de ce nu ar fi capabilă mărturia lui Ioan să amplifice această bucurie?

Sărbătoarea de astăzi arată sensul sărbătorii de acum două zile, arată unde trebuie să conducă bucuria adusă de evenimentul nașterii lui Isus legând-o de împlinirea acestei nașteri, care este învierea lui Cristos. Așadar, sărbătoarea de astăzi nu umbrește bucuria Crăciunului, ci o împlinește, o orientează. Este drept că poate lasă în urmă euforia nopții sfinte, dar face ca această bucurie să fie angajantă și activă. Am făcut însă referință la mărturia lui Ioan și la credibilitatea sa. Care este fundamentul acestei credibilități? Văzând cine este sfântul Ioan pe care îl sărbătorim astăzi, vom afla și cât de adevărată poate fi mărturia lui. Așadar, cine este sfântul Ioan?

Ioan locuia la Betsaida și făcea parte dintr-o familie evreiască de condiție socială oarecum bună; aceasta o putem deduce din faptul că tatăl său avea angajați zilieri. Ocupația lui Ioan era una foarte răspândită, aceea de pescar. Preocupările sale însă nu priveau doar viața materială, ci și pe cea spirituală. Astfel, Ioan arată un interes deosebit față de predica lui Ioan Botezătorul, al cărui discipol și este. De fapt, prezența sa în apropierea Botezătorului este aceea care prilejuiește întâlnirea cu Isus. Primul contact cu Isus este realizat la îndemnul Botezătorului. Acesta, arătându-l pe Isus lui Ioan și lui Andrei, fratele lui Simon Petru, le-a spus: “Iată Mielul lui Dumnezeu!” ( In1,36) Cei doi discipoli înțeleg în aceste cuvinte o invitație la a-l urma pe Isus și merg îndată după dânsul. Ajungându-l din urmă, îl întreabă unde locuiește. Drept răspuns, sunt invitați să-l urmeze, iar ei îl însoțesc și rămân cu el în ziua aceea. Acest prim contact direct cu Isus, chiar dacă nu va fi definitiv (pentru că Ioan s-a întors apoi acasă) este oricum marcant. Înțelegem acest lucru din faptul că, mult timp mai târziu, când va scrie Evanghelia, Ioan va menționa acest moment și va preciza până și ora: “Era pe la ceasul al zecelea” ( In 1,39), adică pe la ora patru după-amiază.

După această primă întâlnire urmează chemarea sa în grupul celor intimi ai lui Isus, în grupul apostolilor. Aceasta se petrece în timpul unei zile obișnuite când era la muncă cu fratele său, cu tatăl și cu zilerii săi. Disponibilitatea de care dau dovadă cei doi fii ai lui Zebedeu este evidentă și este notată și de Evanghelii: “Ei îl lăsară pe Zebedeu, tatăl lor, în barcă, împreună cu zilierii, și plecară pe urma lui” ( Mc 1,20). Este de presupus astfel faptul că Ioan a reflectat îndelung și a povestit și altora, mai ales fratelui său, experiența primei sale întâlniri cu Isus. În această urmare a lui Isus în care s-a angajat din momentul chemării, el va rămâne fidel toată viața.

Ioan va crește la școala lui Isus. Era cel mai tânăr dintre apostoli. Atitudinea lui Isus era predilectă față de dânsul. Acest lucru era în parte justificat și de poziția sa de mezin al grupului celor apropiați lui Isus. Pe de altă parte, Cristos a simțit la dânsul capacitatea mare de a ibi și nevoia de a fi iubit. Ceea ce-l caracterizează pe Ioan este, pe de o parte, atașamentul față de Isus, dar, pe de altă parte, orgoliul și ambiția, sentimente care însă se vor transforma în gelozie sfântă. Să nu ne închipuim, deci, că era un caracter modest, temperat. Nicidecum. Atât el, cât și fratele său sunt numiți Boanerges, fiii tunetului. Oare primesc ei această denumire fără temei? De asemenea, doar ei ridică pretenția, e drept prin glasul mamei lor, de a ocupa locurile de frunte în împărăția pe care o va instaura Cristos. Disponibilitatea ce o afirmă de a înfrunta orice pentru a merita aceste locuri arată cât de mult și le doreau. Această ambiție a sa însă nu trebuie văzută niciodată separat de dragostea și atașamentul său față de Isus. Astfel, trecând pe lângă un sat de samariteni ce-l refuzaseră pe Isus, Ioan cere distrugerea acelui sat prin foc ceresc (cf. Lc9,53-54). De asemenea, văzând un om care scotea diavoli în numele lui Isus, fără a fi însă unul dintre cei apropiați lui, adică din grupul apostolilor, Ioan se arată intrigat (cf. Mc9,38-40). Toate acestea exprimă, de fapt, iubirea geloasă pe care el o nutrește față de Isus. O iubire ce nu admite nici refuzul samaritenilor, nici o posibilă subminare a autorității lui Isus de către un israelit străin. Atitudinea lui Ioan dovedește modul greșit în care el a înțeles inițial împărăția pe care Isus venise să o aducă, precum și modul în care acționează Isus. Cristos însă, în fața acestui caracter și a acestei atitudini, nu îl îndepărtează. Dimpotrivă, apropiindu-l tot mai mult de sine, îl va face să simtă cel mai bine dintre toți apostolii iubirea sa divină.

Raportul lui Isus cu Ioan este unul cu totul particular. Ioan însuși recunoaște acest lucru, căci în Evanghelia pe care o scrie el nu se indică niciodată pe nume, ci se numește permanent “ucenicul pe care îl iubea Isus” (In13,23). Expresia indică atitudinea particulară a lui Isus față de Ioan, atitudine recunoscută și acceptată și de ceilalți apostoli care la Cina de Taină îi cer să-l întrebe pe Isus cine este cel ce îl va vinde. Atașamentul lui Isus față de Ioan se exprimă și prin diferitele misiuni pe care i le încredințează. Astfel, lui și lui Petru le cere să-i aducă măgărușul pe care va intra glorios în Ierusalim în ajunul pătimirii sale; tot lor le încredințează pregătirea ultimei cine (cf. Lc22,8). Dragostea ce i-o poartă o dovedește și faptul că îl face martor al unor evenimente pe care le experimentează doar câțiva apostoli. Este vorba despre învierea fiicei lui Iair, de schimbarea la față de pe Tabor, de agonia din Ghetsemani. De asemenea, deși la nunta din Cana Evanghelia precizează că Isus era cu ucenicii săi, doar Ioan relatează acest eveniment și minunea schimbării apei în vin (cf. In2,1-12). Intimitatea dintre Isus și Ioan își găsește expresia cea mai frumoasă în gestul plin de afecțiune de la Cina de Taină, când Ioan, stând lângă Isus, își așază capul pe pieptul Mântuitorului (cf. In13,23). Acest gest este unul dintre puținele capabile să exprime profunzimea schimbului de iubire dintre Isus și ucenicul pe care îl iubea.

Atitudinea lui Isus față de Ioan nu rămâne fără răspuns. Expresia acestui răspuns este, mai ales, fidelitatea sa în urmarea Învățătorului său. Odată ce a simțit iubirea lui Isus, el nu mai poate permite să fie despărțit de cel de care este iubit și pe care îl iubește. Astfel, începând patima, atunci când ucenicii se ascund înspăimântați, atunci când până și Petru, care jurase că nu se va despărți de Isus, îl neagă, Ioan îl urmează cu fidelitate. În fața lui Isus suferind, la picioarele crucii, alături de Maica sfântă și de alte câteva femei, se află și Ioan (cf. In19,26). Și aici, în acest moment de maximă suferință a Mântuitorului, atitudinea de iubire și încredere față de Ioan este exprimată prin faptul că Isus o încredințează pe Maria lui Ioan ca mamă și pe Ioan Mariei ca fiu (cf. In19,27). Majoritatea teologilor văd în prezența lui Ioan lângă cruce imaginea prezenței întregii omeniri la moartea lui Isus. Astfel, Ioan este reprezentantul omenirii martoră la răstignirea Mântuitorului său. Gestul încredințării lui Ioan și a Mariei unul altuia ca testament al lui Isus capătă astfel o semnificație cu totul aparte: Maria devine mama noastră. Ioan o va lua într-adevăr pe Maria la el.

Dar să revenim la întrebarea de la început: este credibilă mărturia pe care o dă Ioan? Mai încape vreun dubiu în această privință acum, când știm ce raport a existat între Isus și Ioan? Mărturia sa, așadar, nu se bazează pe zvonuri, pe vorbe auzite de la alții despre Isus, ci, cum spune chiar el și cum am auzit în prima lectură, “ceea ce urechile noastre au auzit, ceea ce ochii noștri au văzut și mâinile noastre au pipăit cu privire la Cuvântul vieții”, aceea ne vestește. Cartea Faptele Apostolilor menționează apoi faptul că Ioan și Petru, amenințați de capii religioși ai iudeilor și îndemnați să nu mai predice, vor răspunde: “Noi nu putem să nu vorbim despre cele ce am văzut și am auzit” (Fap 4,20).

Dar noi, noi de ce putem să nu vorbim despre aceste minunate lucruri pe care le-am aflat și le trăim? Ce ne face pe noi mai puțin datori de a da mărturie în fața acestui mesaj? Ce ne oprește să dăm mărturie despre misterul vieții? Oare rușinea? Sau poate puțina credință ce o avem?

Așadar, ce l-a determinat pe sfântul Ioan să dea mărturie? Ce l-a făcut capabil să dea această mărturie? Răspunsul este același: iubirea. Iubirea pe care el a simțit-o stând la pieptul lui Isus; iubirea căreia el i-a răspuns cu iubire. Atitudinea sa față de Isus este caracterizată de o iubire și o credință permanentă și în continuă creștere. Evanghelia de astăzi notează momentul descoperirii mormântului gol de către Petru și Ioan și precizează: “a văzut și a crezut”. Iubirea pe care Isus i-a arătat-o lui Ioan ne-o arată și nouă. Așa cum Isus l-a iubit pe Ioan, ne iubește pe fiecare dintre noi. Sfântul Ioan ne arată astăzi cum trebuie să răspundem acestei iubiri. Cum? Iubind! Este necesar acest răspuns al nostru?

Un fabricant de săpunuri îi spuse unui preot: “Creștinismul nu a reușit să facă nimic. Deși evanghelia este predicată de două milenii, lumea nu a devenit mai bună. Și acum există răul și oameni răi”. Preotul îi arătă un copil foarte murdar care se juca la margine de drum și-i spuse: “Săpunul nu a reușit să facă nimic. Și acum există mizerie și oameni murdari în lume”. “Săpunul”, spuse fabricantul, “ajută numai dacă este folosit, numai dacă se aplică în practică”. Și preotul răspunse: “Creștinismul la fel!”

Așadar, este necesar răspunsul nostru de iubire? Da, dacă vrem să nu mărturisim o credință moartă. Dumneavoastră suportați mizeria? Nu cred. Deci folosiți săpunul. De ce oare atunci putem trăi uneori credința, sau credem că o trăim cu adevărat, fără iubire?

Aceasta ne învață sfântul Ioan astăzi: să trăim credința pentru care el dă mărturie cu atâta tărie și să mărturisim această credință prin iubire. Vă întreb: credeți cu adevărat că Isus s-a născut, așa cum am sărbătorit acum două zile? Dacă credeți, cum dovediți această credință? Sau nu cumva sărbătoarea Crăciunului încă nu a venit cu adevărat în inimile și în viața noastră? Dacă nu a venit, atunci să știți că Isus așteaptă să se nască. El urmează să coboare pe altar în speciile euharistice. Să-l primim în inimile noastre și să-l purtăm prin iubire!

Ritul latin