Ce te faci când nu mai ai vin?

January 13th, 2007

Ca întotdeauna, evanghelia lui Ioan oferă un simbolism profund: transformarea apei în vin e un semn al mesianității lui Isus, vinul fiind un simbol al bucuriei adusă de venirea lui Mesia (vezi cuvântul “vin” în Vocabulaire de theologie biblique al lui Leon-Dufour). Dar aș dori să reflectăm nu asupra simbolismului profund , ci asupra unei propoziții mult mai prozaice pe care o întâlnim la începutul evangheliei și pe care o înțelegem mult mai ușor.

În plin ospăț de nuntă, mama lui Isus vine la el și îi spune: “Nu mai au vin”. Bucuria, sărbătoarea, festivitatea dispar. Nu mai au vin. Luna de miere s-a terminat. La fel este, poate, și în viața noastră. Școala la care mergem este o școala foarte bună, dar se apropie examenele și avem atât de mult de învățat. Serviciul nostru este bun, însă entuziasmul de la început a scăzut și acum suntem plictisiți și obosiți. Prietenia este adevărată dar micile neînțelegeri fac să nu mai fie așa cum era acum 15 ani. Căsătoria este bună (sau a fost bună), dar ceva s-a întâmplat în timp și nu mai este ca la început. Vinul bucuriei s-a terminat.

Credința ne ajuta când lucrurile mergeau bine, dar când soțul meu a murit ori copilul mi s-a îmbolnăvit, lucrurile au devenit greu de suportat; și iarăși am rămas fără vin. Era ușor să vorbesc despre speranță cuiva disperat, dar când doctorii mi-au spus că am o boală incurabilă, vinul s-a terminat. Iubirea e minunată când este împărtășită și crește, dar când te întrebi dacă mai există, vinul s-a terminat.

Astfel, toți putem să ne regăsim în evanghelia de astăzi. Priviți la viețile dumneavoastră sau la viețile celor din jurul dumneavoastră, priviți la pierderile pe care le-ați suferit: unele nu puteau fi evitate, altele da. Și te privești în oglindă și te auzi spunând: “nu mai am vin”.

În astfel de momente vine evanghelia de astăzi și spune: Isus vrea să intre în viața ta cu puterea lui de a transforma. Nu va face din viața noastră un paradis, un loc în care toți se bucură și au parte numai de trandafiri, dar Isus are puterea de scoate vin din apa plată pe care eram mulțumiți să o bem până acum. El vine cu vestea cea bună că deși suferim și trecem printr-un dezastru, din acesta noi putem crește și ne putem împlini. El vine și ne spune că așa cum tot vinul bun are nevoie de timp pentru a fierbe și a se limpezi ca apoi să ajungă vin de colecție, la fel și noi avem nevoie de răbdare iar lucrurile bune au nevoie de timp pentru a ajunge la maturitate în viața noastră. În acest sens, evanghelia ne cere să credem că Isus va veni și va transforma viețile noastre.

Un alt lucru important în evanghelie este faptul că deși Isus a făcut minunea transformând apa în vin, totuși el a avut nevoie de slujitorii care au umplut vasele cu apă. Isus vine și transformă pierderile, plictiseala, durerea, trădările pe care le-am suferit, dar el ne cere ca și noi să îl ajutăm la înfăptuirea minunii. Pe Isus îl întâlnim în locurile cele mai obișnuite, în lucrurile mici care devin sacramente ale prezenței sale—numai că noi nu observăm această prezență a sa. Pe Dumnezeu îl întâlnim în corvoada de fiecare zi, căci fiecare zi este ziua Lui și fiecare oră este ora harului Lui, cum spune Rahner (Spiritual Writings, Maryknoll, New York, 47-48).

Ștefan Kowalski s-a născut în 1933 într-un mic sat din Polonia. Din cauza sărăciei, părinții lui s-au mutat în Franța. Rămânând orfan de tată, a intrat într-un seminar iar mai târziu superiorii l-au trimis în India. S-a stabilit în Calcuta într-o secțiune a orașului care nu e mai mare de 3 terenuri de fotbal dar unde trăiau îngrămădiți 70.000 de oameni. Printr-o ironie, acel sector e numit Orașul Bucuriei, acesta fiind și numele unei cărți impresionante scrise de el.

Ștefan s-a stabilit într-un bordei cu o singură cameră. Avea doar puțin mai mult spațiu decât locuitorii de rând ai acelui oraș. Spațiul lui de locuit era de 2 metri pătrați.

Majoritatea oamenilor lucrau de la 7 dimineața până la 10 seara pentru 2 rupii pe zi, o sumă prea mică pentru a le asigura o masă frugală pe zi. Unii se refugiaseră acolo pentru că recoltele lor fuseseră distruse, alții pentru că fuseseră alungați de către proprietarii caselor pentru că nu plătiseră chiria.

În acel bordei și-a început Ștefan viața printre necredincioși. Erau foarte puțini creștini. Cei mai mulți dintre ei erau budiști și musulmani care împărțeau mizeria Calcutei.

În fiecare dimineață, Ștefan se scula și aștepta la coadă la una din cele 10 fântâni din care oamenii scoteau apă ca să se spele. Își gatea mâncarea pe care deseori o împărțea cu cei care nu aveau deloc ce să mănânce.

În bordeiul lui de 2 metri pătrați, el avea o imagine a lui Isus de pe giulgiul din Torino și în fiecare zi petrecea și încă mai petrece și astăzi ore în rugăciune în fața acelei imagini-icoane. Rugăciunea și modul său de viață i-au convins pe vecinii ostili că el credea într-adevăr într-un Dumnezeu care iubea pe cei săraci și oprimați. Și în decursul anilor ei au învățat să aibă încredere în el și chiar i-au permis să le vorbească despre Dumnezeu, un lucru foarte dificil în acel climat ostil.

Dar mai mult decât orice, oamenii au înțeles că Ștefan trăia printre ei pentru că îi iubea. Nu exista nici un al motiv pământesc pentru care un om care ca el, cu situație materială suficientă pentru a trăi bine, un om alb, acceptat de autorități, ar fi putut să aleagă să trăiască în acea colibă, în sărăcie, mizerie și înghesuială, împreună cu 70.000 de oameni ca ei. Nu putea exista o altă motivație pământească decât că el îi iubea. Și de aici ei au făcut saltul important: dacă Ștefan Kowaski putea trăi printre ei și să îi iubească așa de mult, cu cât mai mult Dumnezeu îi iubea și locuia printre ei.

Acesta este un exemplu clasic în care oamenii al căror vin li se terminase în toate felurile posibile au descoperit prezența lui Isus care le-a transformat viața. Astfel, deși ei trăiesc în sărăcie totală și dorm pe străzi, Orașul Bucuriei are o noua semnificație pentru ei pentru că Isus Cristos este acolo, pentru că Ștefan Kowaski este acolo.

Cred că acest lucru încearcă și evanghelistul Ioan să ni-l spună azi. Pentru cei cărora li s-a terminat vinul, Isus poate transforma viața lor, dar el are nevoie de niște servitori ca să-l ajute să facă aceasta.

Gândiți-vă la cei care sunt singuri ori abandonați, care sunt săraci, bolnavi, disprețuiți, care mor de boli teribile, care trec prin durerile divorțului, care sunt tratați cu superioritate ori, mai rău, cu indiferență de către ceilalți. Vinul lor s-a terminat. Numai Ștefanii Kowaski ai acestei lumi mai pot face sa le curgă iar vinul.

Ritul latin

La vita e bella

January 12th, 2007

În sărbătoarea Sfintei Familii am spus la o predică că una dintre problemele cele mai grave cu care se confruntă familia autohtonă de azi e problema alcoolismului. Într-o dimineață de Advent, tot la o predică, inspirat de gestul strămoșului nostru dac Burebista care, văzând că nu-i mai vin oamenii la oaste din cauza vinului, a pus să se taie toate viile, sugeram apocaliptic credincioșilor că mai bine își iau topoarele și fac praf toate butoaiele din beci decât să ardă cu ele cu tot în iad. Și iată că azi, la evanghelie, Isus dă de băut la un sat întreg de oameni, și nu puțin, ci 600 l de vin! Sau ca să fim corecți, după ce aceștia au băut tot vinul pe care mirele și-l pregătise pentru nuntă – și presupun că știa cam câți oaspeți va avea și cam cât vin îi va trebui, dar probabil că, în seara respectivă, setea a fost mai mare -, Isus le mai dă de băut încă 600 l de vin. Și încă ce fel de vin! Așa de bun că l-a năucit din prima pe nașul mare. Și încălziți fiind de vinul celălalt, și văzând cât e de bun ăstalalt, vă dați seama că n-au stat să se uite la el, dar au băut cu încredere. Or, după ce Isus face un asemenea gest, mai predică părinte despre alcoolism!

Mai exagerez și eu, poate n-a fost chiar așa. Evanghelia a surprins doar esența. Indiferent de amănunte însă, Isus Cristos mi-a dat la Cana Galileii o zdravănă lecție de creștinism. Și m-a învățat să privesc puțin altfel viața și credința creștină. Mi-am dat seama de următorul lucru. Deși în Biserică cei mai mulți dintre membri sunt laici, tonul într-ale credinței e dat mai ales de călugări și preoți. Ei predică, ei dau legi, ei fac cel mai mult teologie, într-un cuvânt, așa cum am spus, ei dau tonul în Biserică. Călugării și preoții sunt însă persoane care au despre viață o concepție mai sobră, mai austeră, pentru că ei înșiși au renunțat la viața lumească pentru altceva. Și poate, neintenționat, atunci când dau tonul, prezintă viața puțin prea sobru, prea auster, prea în nuanțe de gri, ajungând poate chiar să exagereze și să prezinte creștinismul ca o credință anti-viață, adică împotriva bucuriei de a trăi. Și au făcut ca, uneori, la credincioși, orice bucurie pe care le-o oferă viața să fie asociată cu un sentiment de vină. Mă bucur de o mâncare bună, de un pahar de vin, de o distracție, dar parcă ceva din mine îmi spune că nu e bine, că nu se cade, că plăcerea e un păcat, că eu trebuie să mă abțin, să mă jertfesc, să renunț. Și se întâmplă că până și soția care se bucură de și cu soțul ei, deși știe că nu face niciun păcat, se simte totuși vinovată și impură. Pentru că un adevărat creștin trebuie să fie un om al jertfei, al renunțării, al postului, un om care nu se lasă ademenit în niciun fel de bucuriile lumești. Și dacă întrebi pe mulți creștini ce înseamnă pentru ei a fi creștin, îți răspund că a fi creștin înseamnă să nu faci asta, să nu faci asta și să nu faci asta. De ce au ajuns tinerii să nu mai iubească Biserica și pe Cristos? Pentru că cine are nevoie de o religie care mai mult îmi interzice decât mă încurajează? Care nu mă lasă să mă bucur de nimic în viață? De o religie trăită cu biciul în mână, ciliciul în jurul corpului și cenușa pe cap? De o religie care face din viață un praznic și din orice bucurie ori plăcere un mormânt? De o religie care mă învață că viața e doar dincolo și că tot ce-i aici e aparență, e un test, o paranteză, și că trebuie să trăiesc mereu crispat, atent în fiecare moment să nu mai greșesc cu ceva și întrebându-mă la fiecare respirație: oare ce păcat am mai făcut? Cine are nevoie de o astfel de credință?

Nu-i așa că la atenționarea Mariei – “Vezi că nu mai au vin!” -, creștinul adevărat ar fi răspuns: “Ce treabă ai tu femeie cu vinul lor? Nu-i de ajuns că am venit aici, deși un om serios ca mine nu ar trebui să se coboare la astfel de distracții lumești? Nu vezi că mulți sunt deja amețiți? Ce vrei, să-i îmbătăm pe toți” Isus, însă, mă surprinde la nunta din Cana Galileii. Mă surprinde în special că a ales să-și înceapă activitatea publică la o nuntă. Ce salt! Vechiul Testament se termina în deșert, cu un om îmbrăcat în piele aspră de cămilă și având drept hrană ierburi amare, iar Noul Testament începe la o nuntă, cu dans, bucate alese și vinuri nemaipomenite. Oare e întâmplător că Isus începe așa? Oare nu vrea să ne spună că odată cu el s-a terminat cu oprimarea, cu încruntarea și cu deprimarea și că au venit în sfârșit timpurile mesianice? Că a venit în lume Mirele și că din acel moment începe marea nuntă a lui Dumnezeu cu oamenii? Și ceea ce s-a întâmplat la Cana Galileii, nu se va repeta de atâtea ori în viața lui Isus? Îl vedem pe Isus postind toată ziua? Nu! A făcut-o o singură dată și bine, 40 de zile de deșert și pregătire. Îl vedem încruntat și rigid? Doar când stă de vorbă cu farizeii ori alungă comercianții din templu. Îl vedem însă de atâtea ori stând la masă și bucurându-se cu oamenii. Și Evangheliile notează așa de multe asemenea momente încât am putea afirma că Isus nu pierdea nici un moment să stea cu cineva la masă. Îl vedem stând la masă cu vameșii, care erau oameni bogați și presupun că nu mâncau chiar orice. Îl vedem stând la masă cu prietenii săi, Lazăr, Maria și Marta, iar aceasta din urmă trebăluia de zor căci pregătea cu siguranță ospăț mare. Îl vedem luându-le apărarea ucenicilor atunci când farizeii îi acuză că nu postesc, spunându-le să-i mai lase cu postul că acum e Mirele cu ei. Îl vedem la Cina cea de Taină mâncând și bând cu ucenicii. Îl vedem chiar și după înviere când pentru a dovedi că nu-i nălucă, ce face? Cere ceva de mâncare! Nu vrea să fac din Isus un gurmand și un chefliu, Doamne ferește, dar trebuie să înțelegem că Isus a iubit viața, că nu a respins plăcerea de a trăi, că nu a respins bucuriile noastre lumești. Și dacă a așezat drept început al activității sale publice o nuntă, e tocmai pentru a arăta că Dumnezeu nu iubește deșertul, pălămida, puținătatea, foamea, lipsa, acreala, încruntarea, ci belșugul, bucuria, plinătatea, viața. La nunta din Cana Galileii, subliniază Nicolae Steinhardt în comentariul său la această scenă, la care am tras cu ochiul încropind aceste gânduri, Isus se prezintă ca Domn al belșugului, al bucuriei și al darului.

Generația de azi nu greșește când iubește atât de mult viața, când caută atât de mult să se bucure de orice în viață. Cum ar putea să n-o facă? Cum ai putea să fii tânăr și să nu vrei să te bucuri din plin de viață? De viața aceasta concretă de pe pământ? Greșeala pe care o face e însă faptul că exagerează. Extremismul nu aduce nimic bun în viață. Și așa cum e greșit să predicăm doar bici, jertfă și cenușă, e la fel de greșit a urmări doar plăcere, veselie și nunți. Pentru că și una și cealaltă te îngustează și nu te mai lasă să trăiești adevărata viață. Trageți cu ochiul și la viața scrupuloșilor și la destinul starurilor din ultima vreme și vedeți că viața lor a sfârșit în nenumărate cazuri dezastruos. Isus a iubit viața, dar a fost un om echilibrat. Îl vedem și la nuntă și în pustiu. Și petrecând serile la ospețe, dar și stând cu nopțile în rugăciune. Pentru că există un mod nobil de a te bucura de viață. Aceasta ne-a învățat Cristos când ne-a spus că el este Viața: că există un mod dumnezeiesc de a te bucura de viața pământească. Acesta este creștinismul: nu religia care te învață cum să fugi mai bine de viață, dar religia care te învață cum trebuie să te bucuri cu adevărat de Viață. Pentru că viața e o explozie de a fi, nu de a nu fi, e nuntă și nu înmormântare. Slăvit fie Domnul, adevăratul Mire de la Cana Galileii, că ne-a învățat aceasta. Amin.

Ritul latin

Vindecarea celor zece leproși

January 11th, 2007

Evanghelia ne relatează astăzi despre vindecarea a zece leproși. Acest miracol ne vorbește pe de o parte despre ce este credința adevărată și despre necredința și nerecunoștința unora, iar pe de altă parte ne invită să îi aducem mulțumire lui Dumnezeu pentru fiecare dar primit.

Intrând într-un sat, L-au întâmpinat zece leproși care stăteau departe, și care au ridicat glasul și au zis: Isuse, Învățătorule, fie-Ți milă de noi!

Lepra era o boală care reprezenta necurăția. Un lepros era un om fără drepturi în comunitatea sa. Nu putea intra în templu, nici măcar nu se putea apropia de vreun evreu, cu atât mai puțin să îl atingă. Cine se apropia de leproși și îi atingea era considerat de asemenea necurat până nu îndeplinea o serie de ceremonii prescrise de lege. Un lepros era cu adevărat un exilat între ai săi.

Leproșii “stăteau departe”. Aceasta pentru că trebuiau să stea departe de evrei, din pricina necurăției. Erau departe și de Dumnezeu, fiind plini de păcate. Lepra este o metaforă pentru păcatele noastre. Un om care are păcate este cu siguranță departe de Dumnezeu. Când și-au ridicat vocile și i-au cerut lui Dumnezeu să aibă milă de ei, ne-am amintit de cei doi orbi. În alt loc, se spune: “doi orbi se țineau după El strigând și zicând: Miluiește-ne pe noi, Fiule al lui David” (Matei 9,27). Erau insistenți, după cum și leproșii au fost insistenți. Ne putem închipui cu câtă forță au strigat leproșii pentru a fi auziți de Isus, care era înconjurat de mulțimi. Au trebuit să tot strige, să tot implore mila lui Dumnezeu, de care erau departe prin păcatele lor.

Dar măcar erau conștienți că sunt departe de Dumnezeu. Mulți dintre noi nu înțelegem cât de departe suntem de Dumnezeu, câtă nevoie avem să îl strigăm pe Dumnezeu și să îi cerem să ne ierte păcatele, asemenea vameșului (Luca 18,10-14), sau orbilor (Matei 20,30-34), sau acestor leproși.

Și văzându-i, El le-a zis: Duceți-vă și vă arătați preoților. Dar, pe când ei se duceau, s-au curățit.

Isus a respectat aici legea iudaică. Nu a făcut așa mereu. “Și iată un lepros, apropiindu-se, I se închina, zicând: Doamne, dacă voiești, poți să mă curățești. Și Isus, întinzând mâna, S-a atins de el, zicând: Voiesc, curățește-te” (Matei 8,2-3). Când un lepros se curăța era nevoie de un întreg ritual, unul frumos, despre care scrie pe larg Sf. Ciril de Ierusalim.

Domnul nostru Isus Cristos a respectat aici legea, și din exemplul său de astăzi vedem că ascultarea poate curăți un om. El le-a spus leproșilor, înainte să fie curățați: “Duceți-vă și vă arătați preoților.” De ce ar fi mers un lepros la preot, fiind încă bolnav? Ne mai amintim de un caz similar, când Isus i-a cerut unui orb din naștere să meargă la scăldătoarea Siloamului și să se spele pe ochi. Din ascultare, a mers și a fost vindecat. Chiar și cei care nu au fost recunoscători au fost vindecați de Domnul, deoarece, la urma urmei, și ei au ascultat de cuvântul lui Isus, dar și-au pierdut recompensa, după cum vom vedea mai încolo.

Iar unul dintre ei, văzând că s-a vindecat, s-a întors cu glas mare slăvind pe Dumnezeu. Și a căzut cu fața la pământ la picioarele lui Isus, mulțumindu-I. Și acela era samarinean.

Acest om și-a folosit capul, sau mai bine spus auzul. I s-a spus să meargă la preot și pe drum a fost curățit. Știa că Marele Preot l-a vindecat, așa că a ascultat de porunca Lui. A mers la Marele Preot și i s-a închinat. Acest om a înțeles. Avea ochi să vadă și urechi să audă. A văzut că a avut loc un mare miracol și a știut că doar Dumnezeu poate să facă așa ceva. Era un om chibzuit. A cântărit lucrurile. Ceilalți nouă, chiar dacă au văzut că au fost vindecați, nu au stat prea mult pe gânduri. Nu s-au gândit de ce au fost vindecați sau Cine i-a vindecat. Tocmai îl văzuseră pe Dumnezeu făcut om, tocmai fuseseră vindecați de îndurarea Sa, dar cu toate acesta nu au înțeles nimic.

Legea înseamnă iubire și recunoștință. Legea înseamnă a deveni asemenea lui Dumnezeu. Legea iudaică este foarte complexă, și ați fi uimiți de cât de multe lucruri din legea iudaică le respectăm și astăzi, însă esența ei este legea creștină. Această esență este a deveni asemenea lui Dumnezeu, a fi iluminați, și, fiind iluminați de El, să devenim ca El. Nu în esența Sa, ci în acțiunile Sale. A fi plini de iubire pentru fiecare om, a fi foc. Acest lepros a înțeles că tocmai a întâlnit focul, și s-a întors la el. Ceilalți nouă bărbați, care și ei fuseseră vindecați, nu au înțeles, pentru că nu gândeau cu inimile lor. Ei nu fuseseră iluminați.

Luca ne spune: “Luați seama deci cum auziți: Celui ce are i se va da; iar de la cel ce nu are, și ce i se pare că are se va lua de la el” (Luca 8,18). Să fim atenți cum auzim. Toți auzim același lucru, dar îl auzim diferit, deoarece îl auzim prin prisma conștiințelor noastre, a pasiunilor noastre, a păcatelor noastre. Pentru cei curați, toate sunt curate (Tit 1,15). Cei curați cu inima îl vor vedea pe Dumnezeu (Matei 5,8). Cei necurați îl vor privi, și totuși nu îl vor vedea, îl vor auzi, și totuși nu îl vor înțelege. Vor putea fi vindecați de El, dar nu cu adevărat pe deplin. Adevărata vindecare a leprosului o vom vedea acum. Vindecarea lui de lepră a fost doar începutul, ca și pentru omul care s-a născut orb (cf. Ioan 9,1-38). Când a mers la scăldătoarea Siloamului și s-a întors, redându-i-se vederea, a fost iluminat pentru a-l vedea pe Dumnezeu-om, pentru a-l cunoaște, și a fi cu adevărat vindecat în acel moment (vezi în special Ioan 9,35-38). Putem vedea de multe ori acest lucru. Cristos vindecă omul în interior și în exterior. Până acum nu am văzut astăzi decât o vindecare parțială. Leprosul mai trebuie să primească puțină medicație, și vindecarea lui va fi completă.

Și răspunzând, Isus a zis: Au nu zece s-au curățit? Dar cei nouă unde sunt? Nu s-a găsit să se întoarcă să dea slavă lui Dumnezeu decât numai acesta, care este de alt neam?

Un samarinean era pur și simplu un eretic. Ei aduceau cult unor dumnezei falși, și și Dumnezeului lui Avraam, al lui Isaac și al lui Iacob, așa greșit cum îl înțelegeau ei, și respingeau întreaga Sfântă Scriptură, cu excepția Pentateuhului, primele cinci cărți. Erau evitați de către iudei, deoarece erau un popor necurat, și totuși și între ei erau unii cu suflet mare, pe care Dumnezeu a putut să îi ilumineze, asemenea samarinencei de la fântână (cf Ioan 4,5-42). Cei nouă evrei care nu s-au întors reprezintă, la scară mică, națiunea iudaică. Unii din acea audiență au înțeles cu siguranță la ce se referea cu adevărat Isus. Această vindecare, ca multe alte acțiuni ale Mântuitorului nostru, a fost o prevestire a lucrurilor care vor veni, aducând națiunile la comuniunea cu Dumnezeu. În ceea ce îi privește pe cei care au primit primii promisiunea, foarte mulți dintre ei o vor respinge, asemenea celor 9 leproși care l-au respins pe Dumnezeu neaducându-i mulțumire.

Și i-a zis: Scoală-te și du-te; credința ta te-a mântuit.

Am auzit aceste cuvinte atât de des în Scriptură: “credința ta te-a mântuit”. Care a fost credința lui? I s-a spus să meargă la preoți. Nu știm dacă el spera cu adevărat că va fi vindecat în acel moment. Se poate să fi fost derutat. Nu știm dacă credința lui era în acțiune sau nu, dar când a fost vindecat, a venit la Dumnezeu-om și i s-a închinat. Aceasta a fost credința lui! Credința înseamnă cum trăim. Credința înseamnă cum acționăm. Credința este atunci când Dumnezeu ne iluminează, și ne umple, astfel încât suntem atât de plini înlăuntrul nostru încât nu putem decât să acționăm astfel încât să îi facem plăcere. Un izvor țâșnind din inimile noastre! – aceasta este credința. Credința nu înseamnă doar a crede ceva. Înseamnă a fi atât de plini de Dumnezeu, încât acționăm ca Dumnezeu, cu milă, cu iubire, cu compasiune, și îl recunoaștem pe Dumnezeu, și îl adorăm pentru Cine este El. Aceasta este credința, și acest lepros, acest fost lepros, avea credință, pentru că l-a văzut pe Dumnezeu-om, a fost atins de El, și i-a răspuns!

Ce putem învăța din această scurtă relatare? Putem cu siguranță vedea că trebuie să îi aducem mulțumire lui Dumnezeu, însă semnificația fundamentală, lăuntrică, este aceea că acest lepros a avut ochi să vadă, și urechi să audă, și l-a văzut pe Dumnezeu-om, și a acționat în conformitate cu ceea ce a aflat. Apoi, Dumnezeu-om l-a vindecat cu adevărat, și l-a umplut de cunoaștere, pentru ca să crească și să dea roade. Același principiu ni se aplică și nouă. Biserica ne dă atât de multe daruri minunate, atât de multe bogății incalculabile, și adesea noi nu le prețuim prea mult. Nu înțelegem ce lucru măreț ni s-a dat. Poate că înțelegem la nivel intelectual, dar nu acționăm în consecință cu credință înflăcărată. Darurile pe care le-am primit sunt atât de minunate încât ar trebui să ne impulsioneze și să ne facă să trăim în Cristos. Fraților și surorilor, a trăi în Cristos nu înseamnă doar a cunoaște acele lucruri pe care ni le-a revelat Dumnezeu în Cărțile și în Tradiția Bisericii noastre. Acestea sunt toate inspirate de Dumnezeu, dar trebuie să facem ca aceste lucruri să definească și ceea ce suntem, nu doar ceea ce cunoaștem. Trebuie să ajungem la a fi normal să reacționăm în moduri bune și sfinte. Pentru lepros aceasta a fost ceva natural.

Pentru noi, ca și pentru lepros, acest lucru vine prin muncă, prin efort. Leprosul a fost bolnav mult timp, a trebuit să îndure multe timp îndelungat. La fel trebuie și noi, din păcate, în principal din cauza păcatelor noastre. Să îndurăm, așadar, să mergem mai departe, și să încercăm să primim milostivirea lui Dumnezeu în inimile noastre, ca să ne încălzească și să ne ilumineze.

Amin.

Pr. Serafim

Ritul bizantin

Îl chemară pe Isus la nuntă

January 11th, 2007

Ne vom concentra astăzi atenția asupra lecturii evanghelice care ne prezintă episodul Nunții din Cana Galileii. Motivul pentru care această pericopă se află în liturghia acestei duminici, a doua după Epifanie, este indicat în cuvintele conclusive: “Aceasta a făcut-o Isus ca început al semnelor, în Cana Galileii. Și-a arătat gloria, iar discipolii lui au crezut în el”. La Cana a avut loc o nouă Epifanie a lui Isus: El s-a manifestat așa cum se manifestase la început magilor și lui Ioan Botezătorul atunci când a fost botezat în Iordan. S-a “manifestat” nu numai așa, pur și simplu, ci s-a lăsat să fie văzut. De fapt mulți L-au văzut pe Isus în cei treizeci de ani care se scurseseră de la venirea magilor și până la Botezul Său din apele Iordanului, însă El nu la toți s-a manifestat, adică nu toți își dădeau seama cine anume era El în realitate, ascuns sub aparențele ce se puteau observa. Și de data aceasta, în Cana Galileii, rodul manifestării sale este credința: “Isus… și-a arătat gloria, iar discipolii lui au crezut în el”.

Doresc să citesc pericopa evanghelică într-o altă cheie decât cea obișnuită, care să țină cont de faptul în sine, mai mult decât diferitele semnificații spirituale și mistice pe care evanghelistul Ioan i le atribuie (Euharistia, Botezul, etc.). Faptul este acesta: la Cana Galileii era o nuntă, și cum această localitate era numai la puțini kilometri de Nazaret, se vede că părinții mirilor se înrudeau cu familia lui Isus, pentru că la nunta aceasta era de față și Maria, mama lui Isus, și după cât se pare nu se afla acolo numai ca simplă invitată, ci mai degrabă ca una dintre acele persoane prietene ale casei, care în mod obișnuit în asemenea ocazii sunt chemate să dea o mână de ajutor pentru ca toate să iasă bine. Isus, pe vremea aceea , adică la puțin timp după Botezul Său în Iordan, se afla prin părțile acelea și de abia începuse a predica ucenicilor Săi. Mirii îi invitară și pe ucenici la nuntă împreună cu Isus: “Și la nuntă a fost chemat și Isus cu ucenicii Săi”. Aceasta este scurta știre din Evanghelie pe care va trebui să o dezvoltăm astăzi.

Cunoaștem cu lux de amănunte tot ceremonialul unui banchet nupțial, care după obiceiurile de atunci dura opt zile. După vreo câteva zile cei din casă observară că vinul e pe sfârșite. Seninătatea mirilor și a familiei lor era periclitată. Ceea ce trebuia să rămână pentru ei una dintre cele mai frumoase amintiri din viață, poate unica sărbătoare adevărată din cursul vieții lor, era pe cale de a se transforma într-o ocazie de umilire. Puținul vin era lucrul cel mai bun pe care-l puteau oferi invitaților, dar dacă și acesta lipsea, mirilor nu le mai rămânea altceva de făcut decât să-i lase să plece pe la casele lor, fără a-i mai putea servi cu ceva. Maria, care se afla printre ei, observă această neliniște a casnicilor, și îi spuse lui Isus: “Nu mai au vin”. Isus s-a împotrivit puțin dar în cele din urmă a săvârșit minunea: apa se preface în vin pentru a continua nunta (“Apa, văzând fața Dumnezeului său, s-a înroșit.” – versiunea poetică a minunii). Prezența lui Isus a salvat situația îngrijorătoare a mirilor și a permis continuarea nunții.

Învățătura ce trebuie trasă din acest delicat episod evanghelic poate fi formulată în câteva cuvinte: ceea ce li s-a întâmplat mirilor din Cana Galileii se poate întâmpla la orice nuntă, la oricare căsătorie dintre un bărbat și o femeie: aceasta începe cu entuziasm și bucurie; vinul este tocmai simbolul acestei bucurii, iar dragostea reciprocă îi este cauza. Însă această cauză și această bucurie – asemenea vinului de la Cana Galileii – cu trecerea zilelor și a anilor se consumă, se termină. Fiecare sentiment omenesc, tocmai pentru că este omenesc, este recesiv, tinde spre ardere, spre secătuire: “Obișnuința este acel monstru care devorează toate sentimentele noastre”(Shakespeare); atunci se abate asupra familiei norul tristeții și al plictiselii; celor invitați la nuntă, care sunt fiii și fiicele, nu li se mai poate oferi nimic decât propria oboseală, răceala reciprocă, și prea adesea propria și amara deziluzie. Ciuturile pline cu răcoarea scoasă din fântână, focul la care veniseră să se încălzească, acum este pe cale de a se stinge, și cu toții caută alte surse de încălzire, alte focuri în afara casei, pentru a-și încălzi inima cu afecțiune.

Să existe oare vreun leac pentru această tristă perspectivă? Pentru această cangrenă a societății? Da, există, și nu este altul decât cel ce ne-a fost prezentat la Cana Galileii: de a-L chema pe Isus la propria noastră nuntă, în viața noastră. Dacă El va fi un prieten al casei noastre, la El vom putea alerga atunci când observăm că ne scade entuziasmul, delicatețea fizică, noutatea și mai ales dragostea de miri, pentru ca din apa rutinei, a obișnuinței, puțin câte puțin, El să ne prepare un vin mai bun decât cel de la început, adică o dragoste conjugală mai puțin efervescentă decât cea din tinerețe, dar mai nobilă și de mai lungă durată, compusă din înțelegere și din cunoaștere reciprocă, din solidaritate, și mai ales din acea capacitate de a ierta. O astfel de dragoste conjugală va ști să devină și o dragoste evanghelică, o dragoste față de aproapele; din eros va deveni agape. Primul eros era dragostea de căutare, de posedare și de bucuria celui iubit; aceasta este incapabilă de a iubi altceva decât lucruri și persoane frumoase, astfel încât totul se reduce adesea la iubirea frumosului, nu a persoanei. Agape însă înseamnă dragostea creștină, compusă din dăruirea de sine, din acceptarea partenerului care știe să se bucure de el, fără a-l instrumentaliza și a-l face sclav. Această dragoste, atunci când este sănătoasă și genuină, nu exclude între soți “erosul”, adică atracția și dorința reciprocă, ci o ancorează de ceva mai mare și mai stabil, adică de însăși dragostea Tatălui adusă nouă de Isus Cristos: o dragoste gratuită, iertătoare, care știe să reziste chiar și la pierderea frumuseții și a tinereții, tocmai pentru că nu este stimulată de frumusețea partenerului, ci de faptul că participă la însăși dragostea Tatălui.

Acum este timpul să ne întrebăm concret: ce înseamnă a-L chema pe Isus la propria noastră nuntă. Înseamnă mai întâi de toate a recunoaște chiar de la bun început că starea de căsătorie nu este o problemă particulară între un bărbat și o femeie, în care religia sau preotul trebuie să intre numai pentru a-i stropi cu puțină apă sfințită, sau numai a da un oarecare fast exterior, ci este o vocație, o chemare, spre a realiza într-un anumit mod propria viață și propriul destin. Este o vocație care vine de la Dumnezeu și numai în El trebuie să-și afle norma conduitei și toată tăria.

Harurile și slujirile sunt diferite, ne spune Sf. Pavel în lectura a doua de astăzi. Există slujirea Duhului, la care suntem chemați noi preoții, și pentru care am îmbrățișat cu bucurie celibatul, și există slujirea vieții la care sunt chemați soții creștini. Însă Unul este Duhul, Unul este Domnul, Unul Singur Dumnezeu care lucrează în toți. De aceea căsătoria este un sacrament, așa cum este și preoția, și din slujirea trupului, căsătoria poate deveni, ca și celibatul, tot slujirea Duhului. Prin ea cei doi soți uniți în căsătorie îl pot face pe Isus prezent între ei și în ochii fiilor lor, prin semnul dragostei lor reciproce, tot așa cum preotul îl face prezent prin semnul vinului și al pâinii pe altare.

Prin urmare, căsătoria este un sacrament, însă în același timp este și un har. Altădată Cuvântul Domnului ne-a amintit cum că propria căsătorie trebuie trăită escatologic, cu alte cuvinte cu ochii ațintiți spre viitor; astăzi Sfânta Liturghie ne spune să o trăim carismatic. Trăirea carismatică a propriei căsătorii înseamnă a o trăi ca pe un har propriu, o manifestare particulară a Duhului Sfânt, pentru folosul comun. Prin urmare, căsătoria nu este numai o simplă “stare civilă”, ci un har, adică un dar și o chemare. Sf. Pavel spune că harul căsătoriei își are sensul plecând de la misterul ce unește printr-o legătură veșnică pe Cristos cu Biserica Sa: “Bărbaților, iubiți-vă soțiile așa cum Cristos a iubit Biserica și s-a dat pe sine pentru ea… Misterul acesta este mare: eu o spun cu privire la Cristos și la Biserică.”

Căsătoria este un dar în dublu sens: în sens pasiv, ca un dar primit de la Dumnezeu prin Duhul Sfânt, și în sens activ, ca o dăruire de sine (“s-a dat pe sine pentru ea”). La aceste nivele trebuie înțeles ceea ce este mai intim în căsătorie: dăruirea de sine partenerului trebuie să triumfeze încet-încet asupra dăruirii partenerului pentru sine. Întrebări de felul acestora: Ce aș mai putea avea de la soțul meu (soția mea) și nu am? trebuie să înceteze, dar în același timp fiecare trebuie să se întrebe cu toată seriozitatea: Ce aș mai putea face pentru el (ea) și nu am făcut?

Trăirea căsătoriei în mod carismatic înseamnă că trebuie trăită în bucurie, pentru că Isus spune: “Este mai ferice să dai decât să primești”. Isus a mai spus că trebuie să luăm jugul Lui asupra noastră pentru că acest jug este dulce și ușor. Aceste cuvinte trebuiesc explicate pe larg bărbaților și femeilor creștine, căci tocmai pentru ei și pentru ele sunt spuse. Viața conjugală înseamnă două persoane care trag la același jug; dacă acest jug este cel al trupului, al plăcerii, al interesului sau al lumii, el este nespus de greu, și după trei sau patru ani devine chiar insuportabil. Însă dacă acesta este jugul lui Cristos, al Cuvântului și al Dragostei Sale, atunci devine nu numai ușor ci chiar dulce și atrăgător.

Dar cine ne poate da nouă tăria de a realiza lucruri atât de dificile, dacă nu însuși dătătorul harului, adică Duhul lui Isus Cristos? Într-adevăr, Duhul Sfânt este marele renovator al căsătoriilor, lumina soților creștini. Tocmai pentru că El este Dragoste, darul lui Dumnezeu prin excelență, El ne învață a ne iubi și a ne dărui. Cunosc câteva căsătorii reînnoite în Duhul Sfânt, care sunt într-adevăr uimitoare: oameni care se cercetează împreună înaintea Domnului cu privire la aspectele propriei lor vieți; soți care se iubesc cum nu s-au iubit niciodată, într-un mod cu totul nou, care se edifică reciproc, care în fiecare seară, după o zi de lucru, se roagă împreună până noaptea târziu.

Într-o seară, după ce făcusem o vizită unei astfel de familii, nu știam cum să-i mulțumesc mai bine lui Isus. Îmi venea în minte descrierea căsătoriei dintre creștinii primelor veacuri ale Bisericii făcută de un scriitor provenit din păgânism: “Cine va fi în stare – spunea el – să descrie fericirea unei căsătorii pe care Biserica o consfințește, Euharistia o confirmă, binecuvântarea o marchează, îngerii o aclamă și Tatăl o aprobă? Cât este de frumos jugul care-i unește pe doi credincioși, care au o singură nădejde, una și aceeași dorință, o singură regulă de viață și una și aceeași voință de a sluji! Niciun fel de despărțire între dânșii, nici trupească și nici sufletească. Ei sunt cu adevărat ‘doi într-un singur trup’; însă unde este un singur trup acolo este și un singur duh. De fapt, împreună se roagă, împreună se mortifică, împreună postesc, se instruiesc împreună și tot împreună se îndeamnă la bine și se susțin. Împreună în Biserica lui Dumnezeu, împreună la masa Domnului, împreună în dificultăți și persecuții, și tot împreună chiar în mângâiere și ajutorare. Niciunul nu se ascunde de celălalt, nu-și fac necazuri unul altuia. Dacă este de vizitat un bolnav sau de ajutat un sărac, aceasta o fac cu toată libertatea și cu toată inima. Pomana o fac fără reproșuri, jertfele fără scrupule, observanța cotidiană fără impedimente; nu sunt nevoiți a-și face pe furiș semnul crucii, a lăuda cu neliniște sau a pronunța în tăcere binecuvântarea. În casa lor răsună psalmii și cântările sfinte și se iau la întrecere cine știe să cânte mai bine și mai frumos Domnului. Văzând și auzind toate acestea, Isus Cristos se bucură și le trimite pacea Sa. Unde sunt doi, acolo este și Cristos, și unde se află El, acolo nu are ce căuta cel rău” (Tertulian).

Prima lectură de astăzi ne-a descris și ea o reînnoire a căsătoriei: aceea dintre Dumnezeu și poporul Său: o dragoste devastată de infidelitatea miresei începe să se înfiripeze; cei care erau despărțiți se caută, și aceea care se socotea “părăsită” este numită “plăcerea Mea”: “Cum se bucură mirele de mireasa lui, așa se va bucura Dumnezeul tău de tine”. Dacă există în comunitatea noastră soți descurajați, dezamăgiți în căsnicia lor, soți lipsiți de dragoste, care trăiesc ani și ani în acea îngrozitoare stare ce se numește divorțul inimii, simt că aceste cuvinte sunt o făgăduință și pentru ei: Dumnezeu este credincios, și aceasta este o mare garanție! El care într-o zi le-a dat harul de a-și voi binele unul altuia, poate reînvia acel har și acel bine pe care vrea să le reînvie! Euharistia, care este Sacramentul Noului și Veșnicului Legământ, să îi ajute pe toți bărbații și pe toate femeile creștine să își reînnoiască Legământul lor de dragoste, pentru ca să poată înainta împreună spre dragostea cea veșnică.

Ritul latin

Grija pentru ceilalți este începutul miracolelor

January 11th, 2007

Sfântul Ioan o menționează în Evanghelia sa pe Maria de două ori: la nunta din Cana, începutul activității publice a lui Isus, și la crucificare, adică la încheierea acesteia. Această încadrare vrea probabil să ne comunice că Maria, ca mamă biologică a lui Isus, nu a avut un rol pasiv în viața lui, ci a fost activ implicată în opera de mântuire a lui Isus. Pasajul de astăzi ne relatează nunta din Cana. Maria, mama lui Isus, a fost invitată, la fel și Isus și discipolii Săi. În timpul nunții însă vinul s-a terminat. Maria s-a dus atunci la Isus pentru a-i cere să facă ceea ce Ioan ne spune că a fost primul Său miracol. Dar dacă acesta a fost primul miracol al lui Isus, cum știa Maria că Fiul ei ar putea face așa ceva? Mamele bune își cunosc copiii. Ele știu talentele și potențialul ascuns al copiilor lor. Sunt mulți tineri și tinere care au realizat lucruri mari în viață pentru că mamele lor au crezut în ei și i-au încurajat.

Din episodul nunții din Cana se mai naște însă o întrebare fascinantă: cum de Maria, care probabil știa de treizeci de ani de când trăia sub același acoperiș cu Isus că Acesta este făcător de minuni, nu i-a cerut niciodată să îi înmulțească pâinile de la masa lor, sau să transforme apa lor în vin, sau să le dubleze veniturile din atelierul lui Iosif? De ce nu i-a cerut niciodată lui Isus să își folosească puterile miraculoase pentru a o ajuta pe ea, dar în schimb i-a cerut să își folosească aceste puteri pentru a-i ajuta pe alții? Gândiți-vă la aceasta. Dacă ați avea un copil care are puterea să dubleze banii colegilor de la școală, nu i-ați cere să dubleze și banii din casă? La urma urmei caritatea începe de acasă, nu? Dar pentru Maria și pentru Isus nevoile celorlalți vin înainte.

Să luăm de exemplu cazul lui Isus. El a știut că are această putere de a face miracole. După postul de patruzeci de zile în deșert, îi era foame iar diavolul i-a sugerat să transforme câteva pietre în pâine, și să mănânce, dar nu a făcut așa. Mai apoi însă a înmulțit pâinile pentru mulțimile care îl urmau. Ce ne spun oare Maria și Isus prin gesturile lor? Ne spun că darurile pe care ni le dă Dumnezeu nu sunt în principal pentru a fi folosite pentru noi, pentru familiile noastre, ci pentru slujirea celorlalți. La fel ne spune și Sfântul Paul în a doua lectură, când enumeră multele daruri ale Duhului Sfânt și adaugă că “fiecăruia îi este dată manifestarea Duhului spre binele tuturor” (1Corinteni 12,6) și nu pentru binele personal.

Astăzi este o zi potrivită pentru a ne întreba: “Ce dar mi-a dat oare mie Dumnezeu? Folosesc oare acest dar în special pentru binele meu sau pentru slujirea celorlalți din comunitate?” Ne întrebăm uneori de ce nu mai există astăzi mai multe manifestări ale Duhului Sfânt, așa după cum citim în Biblie. Poate că motivul este că am devenit tot mai mult și tot mai mulți egoiști. Dacă am începe să folosim darurile pe care le avem pentru binele comun – darul rugăciunii, al cântului, al învățării, al împărtășirii, al încurajării, al sprijinului, al motivării, al scrisului ș.a.m.d. – atunci aceste daruri ne-ar putea aduce în curând și miracole. Grija pentru ceilalți este începutul miracolelor.

Unul dintre sfinții care au făcut miracole uimitoare a fost Sfântul Francisc de Assisi. El a putut să facă atâtea pentru că s-a dăruit total slujirii lui Dumnezeu și binelui celorlalți. Să încheiem atunci cu faimoasa sa rugăciune:

Doamne, fă-mă un instrument al păcii Tale:
să revărs iubirea în locul urii, să aduc iertarea în locul ofensei,
să realizez unirea în locul discordiei, să proclam adevărul în locul minciunii,
să sădesc credința în locul îndoielii, să trezesc speranța în locul disperării,
să aprind lumina în locul beznei, să dăruiesc bucuria în locul mâhnirii.
Doamne, fă, să caut nu să fiu mângâiat, ci să mângâi,
nu să fiu înțeles, ci să înțeleg, nu să fiu iubit, ci să iubesc.
Căci cine se dăruiește pe sine, acela primește,
cine se uită pe sine, acela se regăsește, cine iartă, acela este iertat,
cine moare, acela învie pentru viața veșnică.

Ritul latin

Botezul Domnului

January 6th, 2007

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi -

Lectura I (Is 40,1-5.9-11)

Cu acest minunat prolog începe “Cartea Consolărilor” (Is 40-55). Dumnezeu îl “trezește” pe poporul său, sclav umilit în Babilonia, prin intermediul mesagerilor care vestesc voința sa, printre care Deutero Isaia, profetul perioadei exilice. Acest profet vestește că eliberarea poporului care a rămas fidel de către Dumnezeu nu va întârzia. Acest “rest” al lui Israel va fi recondus cu multă bucurie în patrie – țara promisă părinților – și așa vor lua sfârșit suferințele și tristețea.

Mesagerul face să răsune mai întâi vestea eliberării printre cei aflați în exilul babilonic prin cuvinte care ating inima poporului făcând totodată să se întrevadă inima lui Dumnezeu însuși: “mângâiați … vorbiți inimii … strigați că s-a terminat sclăvia … în pustiu pregătiți calea Domnului” (v.1-5). Apoi, același mesager vestește de pe Muntele Sion, în Ierusalim, pronunță un alt mesaj de consolare celor care se reîntorc în patrie: “Iată, Domnul vine cu putere … ca un păstor își paște turma și cu brațul său îl adună” (v. 9-11). A sosit ceasul iertării și al eliberării poporului: slava lui Dumnezeu se va manifesta între popoare. E mereu Domnul cel care ia inițiativa în favoarea poporului său, așa cum un păstor își conduce turma și prin puterea iubirii îl adună în jurul său ducând “pe miei la sânul său” și conducând “încet-încet oile-mame” (v. 11; cf. Ier 23,3; Ez 34,11-16; In 10,1-6; Lc 15,3-7). Împărăția mesianică a păcii, a mântuirii și a dreptății se concretizează în mijlocul poporului.

Lectura a II-a (Tit 2,11-14; 3,4-7)

Este din nou propusă lectura din Scrisoarea către Tit; este un text compus din două pasaje din această scrisoare, pasaje propuse primul la Litutrghia din Noaptea de Crăciun (2,11-14) și al doilea la cea din dimineața aceleiași sărbători (3,4-7). Paul, după a dat niște sfaturi ucenicului său Tit – pe care l-a lăsat la Creta ca responsabil al comunității creștine – în legătură cu stilul de a interveni pe care trebuia să-l adopte cât privește diferitele categorii de persoane din care este formată Biserica, amintește de persoana lui Isus – unica Mântuire dată nouă de către Tatăl. Isus este suprema manifestare a duioșiei, a iubirii lui Dumnezeu față de oameni: “s-a arătat harul lui Dumnezeu, aducător de mântuire pentru toți oamenii” (v. 11). Dumnezeu Tatăl a făcut toate prin Fiul său Isus; iar unicul scop a fost acela de a ne face fii prin intermediul unui “botez de renaștere” și prin “reînnoirea în Duhul Sfânt” (3,5).

Iubirea Tatălui ne este dăruită prin intermediul Fiului și al Duhului spre a fi în stare să intrăm în posesia deplină a darului mântuirii. Numai o comunitate de credință care trăiește aceste valori poate fi lumină pentru cei care nu cred și astfel poate să obțină răsplata pe care Isus a promis-o: viața veșnică. Însă idealul de viață creștină la care creștinul și întreaga comunitate va trebui să privească și să tindă, rămâne mereu exemplul persoanei lui Isus, care, pe timpul vieții sale pământești, a fost mereu docil Tatălui, a știut să reziste oricărei ispite ale celui rău, a practicat în misiunea sa publică dreptatea, iubindu-i pe toți până la a-și da viața pentru ei. (v.12-13).

Evanghelia (Lc 3,15-16.21-22)

Narațiunea botezului lui Isus din Luca este compusă din două părți. În prima parte (v. 15-16) este subliniată diferența dintre botezul lui Ioan, “cu apă – pentru curățire, conform tradiției ebraice” și cel al lui Isus “prin Duhul Sfânt” care schimbă inima dăruind viață nouă. În a doua parte (v. 21-22) este afirmată superioritatea și bogăția botezului lui Isus prin care se manifestă Mesia și Fiu al lui Dumnezeu și, în consecință, acela al creștinului – dar al Duhului Sfânt prin care se devine fiu al lui Dumnezeu prin Cristos. Botezul este un moment extraordinar al manifestării Duhului Sfânt în persoana lui Isus. Pe Duhul Sfânt Isus îl primește în rugăciune – alt dar (rugăciunea) al Duhului Sfânt, tipic teologiei lui Luca.

Misiunea lui Isus în lume, deci, este dublă: este Mesia, trimisul Tatălui – și pentru aceasta primește putere de la Duhul Sfânt pentru misiunea sa de Mântuitor al oamenilor. În același timp însă El este și Fiul Preaiubit al Tatălui, Chipul făcut vizibil al lui Dumnezeu, revelatorul cuvântului pe care l-a auzit de la Tatăl și pe care are misiunea de a-l transmite oamenilor.

Din misiunea lui Isus ia naștere misiunea Bisericii și a oricărui creștin, care este aceea de a primi mesajul de iubire pe care Tatăl ni-l adresează prin Fiul său spre a-l transmite mai departe la rândul nostru. În același timp ia naștere chemarea să ne trăim propriul botez conștienți fiind că îl avem pe Duhul Sfânt cu viața cea nouă pe care ne-o dăruiește pentru a ne putea comporta ca niște fii ai lui Dumnezeu, mărturisitori ai vieții divine – unicul adevăr care îl face liber pe om cu adevărat (cf. In 8,31).

Ritul latin

Epifania Domnului

January 6th, 2007

Sărbătoarea de astăzi, Epifania Domnului, este sărbătoarea ce încheie timpul Crăciunului, timp în care invitația pe care am primit-o a fost aceea de a ne bucura de nașterea lui Cristos. Încheierea timpului Crăciunului nu înseamnă însă nicidecum sfârșitul bucuriei. Acest lucru îl dovedește ziua de astăzi prin tematica pe care o are, căci bucuria poporului ales trebuie să devină bucuria întregului pământ. Astăzi sunt confirmate cuvintele prin care îngerii le-au vestit păstorilor în noapte sfântă a Crăciunului pace pe pământ, tuturor oamenilor de bunăvoință. Bucuria acestei vestiri o trăim astăzi când sărbătorim adorarea lui Cristos de către toate națiunile, simbolizate de cei trei magi.

Tematica sărbătorii pe care o celebrăm astăzi ar putea fi sintetizată în aceste două idei: manifestarea lui Dumnezeu față de toate popoarele și căutarea de Dumnezeu sădită în inima oricărui om. Ceea ce caracterizează amândouă aceste realități este universalitatea: Dumnezeu se manifestă pentru toți oamenii și fiecare om, din orice timp și loc, îl caută pe Dumnezeu. În ciuda acestei invitații pe care Dumnezeu o adresează tuturor oamenilor de a-l căuta, atitudinea oamenilor nu este aceeași. Nu mai departe de textul evanghelic pe care l-am ascultat astăzi, putem găsi dovada acestor cuvinte, observând comportamentul diferit al celor ce aflaseră despre nașterea lui Cristos.

Pe de o parte îl avem pe Irod și toți înțelepții săi. Deși știau despre nașterea Mântuitorului nu au plecat în căutarea lui. În comportamentul lor vedem două reacții diferite. Pe de o parte, vedem ignoranța celor de la curtea lui Irod, care au preferat să nu îl întâlnească pe Cristos, pe noul rege. De ce le-ar fi trebuit un nou rege? Nu trăiu bine la curtea lui Irod? Aveau luxul necesar și plăceri destule. Nu aveau de gând să renunțe la aceste lucruri de dragul unui nou rege, fie el și Mesia. Deși erau moștenitorii aceleași speranțe de veacuri ca orice alt israelit, speranța din inima lor era sufocată de viața pe care trăiau. Nu uitaseră ce au vestit profeții, ci dimpotrivă, atunci când Irod le-a cerut să afle locul nașterii lui Mesia ei au amintit îndată de textul din profetul Miheia; dar acele promisiuni pe care ei le știau foarte bine nu mai aveau puterea de a-i entuziasma și de a-i face să meargă în căutare lui Cristos.

Împreună cu aceștia se afla Irod. El nu a fost ignorant în fața faptului că un nou rege s-a născut. Gândul său a fost instantaneu: moarte. Pentru a-și atinge planul el a recurs la un șiretlic: nu va mobiliza toată armata sa pentru a-l ucide pe rege atâta timp cât nu știe unde se află exact, însă atunci când va afla cu siguranță locul unde se află va merge de îndată și-l va ucide. Atât de tainic era acest plan al său încât s-a arătat cu siguranță încântat de nașterea noului rege în fața magilor, rugându-i să-l anunțe și pe el unde se află acesta pentru a merge și el să i se închine; un plan cum nu se poate mai diabolic. Era însă hotărât ca să nu lase cumva ca un nou rege să-i amenințe domnia de care se bucura.

În opoziție cu atitudinea celor de la curtea lui Irod se află magii. Provenind din țări îndepărtate ei vin să-l caute pe Cristos. Eforturile pe care le-au făcut au fost într-adevăr mari. A face o asemenea călătorie în acele vremuri nu era un lucru ușor. Dar pentru ei nu exista nici o piedică. Credința ce o aveau era mai mare decât pericolele la care s-au expus pornind pe acel drum lung pe care l-au făcut. Ei, deși nu erau moștenitorii unei speranțe adresate lor în mod direct, așa cum era cea a israeliților, purtau în sufletele lor dorința pe care Dumnezeu a sădit-o în inima oricărui om și credința că vor afla mântuirea. Nu cunoșteau profețiile din vechime, ca și evreii, și totuși au aflat din semnele cerului că se va naște un Mântuitor al întregii lumi, iar o stea i-a călăuzit până în Iudeea. Nu știau unde îi va purta steaua ce îi călăuzea dar erau dispuși să mergă să-l întâlnească pe acest mântuitor al lumii oricât de departe ar fi trebuit să ajungă pentru aceasta.

Două categorii de oameni diferite, două atitudini diferite în fața lui Cristos. Ce putem înțelege de aici? Cei care știau de Cristos și ar fi trebuit să-l primească, îl refuză pe Isus și chiar caută să-l omoare. Cei care însă nu beneficiau de toate acele cunoștințe despre venirea lui Cristos, îl caută cu insistență și îl primesc.

I.C., dar atitudinea noastră care este? Și noi știm despre venirea lui Cristos pe care am sărbătorit-o în tot acest timp al Crăciunului? Am căutat noi să-l întâlnim cu adevărat pe Cristos? A-l căuta și a-l primi pe Cristos este un lucrur care cere eforturi, renunțări; am arătat noi o astfel de disponibilitate care implică și renunțarea la ceea ce ne împiedică să-l primim pe Cristos? Sau nu cumva am preferat comoditatea vieții noastre păcătoase? Nu cumva am preferat ignoranța, în locul invitației pe care Crăciunul ne-a adresat-o de a primi și mărturisi bucuria venirii lui Cristos?

Gândurile pe care trebuie să le desprindem din mesajul sărbătorii de astăzi sunt mai multe. Mai întâi trebuie să mulțumim lui Cristos pentru faptul că am primit vestea cea bună a mântuirii, și darurile spirituale ale sacramentelor. Căci faptul că suntem creștini este în primul rând rodul inițiativei lui Dumnezeu. Cristos însuși spune: Tot ce-mi dă Tatăl va veni la mine (…) Nimeni nu poate să vină la mine, dacă nu-l atrage Tatăl care m-a trimis… .(In 4,37.44) Acest adevăr i-a fost revelat și sfântului Augustin, căruia Dumnezeu i-a făcut cunoscut acest lucru într-o viziune: Tu nu m-ai fi căutat dacă eu nu te-aș fi găsit deja. Așadar, iubiți credincioși, recunoștința și preamărirea lui Dumnezeu pentru darul credinței pe care l-am primit trebuie să fie unul din roadele spirituale ale sărbătorii de astăzi.

Datoria noastră nu este însă numai aceea de a-i mulțumi lui Dumnezeu ci și aceea de a-l căuta mereu cu o inima cât mai sinceră. Este drept că nu putem merge la Betleem asemenea magilor dar trebuie să-l primim pe Cristos prezent în Cuvântul Sfintei Scripturi și în sacramente, și să-l întâlnim în frații noștri.

Se povestește că, în afară de cei trei magi care au pornit împreună în căutarea pruncului, a pornit și un al patrulea. Acesta și-a vândut tot ce avea pentru a procura banii necesari călătoriei, păstrând din bogățiile sale doar trei pietre prețioase ce vroia să le ofere pruncului în dar: un safir, un rubin și o perlă. Mergând spre locul de întâlnire cu cei trei magi a întâlnit pe drum un om rănit. L-a dus pe bietul om la doctor căruia i-a dat safirul pentru a-l îngriji, întrucât toți ceilalți bani îi cheltuise pentru proviziile necesare drumului. Întârziind din cauza acestui om rănit, el nu a mai ajuns la întâlnire și a trebuit să-și continue drumul singur. Dar steaua îl călăuzea și pe el. Ajuns la Betleem, era deja prea târziu. Aflase despre copil că, după ce primise vizita magilor a trebuit să plece din Betleem cu familia sa, din cauza lui Irod. Era tocmai în zilele când Irod căuta să-l ucidă pe Isus dând ordin să fie uciși toți copiii. Chiar în fața lui un soldat se pregătea să ucidă un copil pe care-l smulsese din brațele mamei sale. Cel de-al patrulea mag, văzând acest lucru l-a rugat pe acel soldat să cruțe copilul și el îi va da în schimb rubinul. Soldatul a fost de acord. După acest incident magul a luat drumul Egiptului în căutarea lui Isus. Îi rămăsese un singur dar: perla.

A străbătut întreg Egiptul timp de mai bine de treizeci de ani căutându-l pe Isus dar fără nici o izbândă. În cele din urmă a aflat că Isus predica în Palestina. A fost de ajuns pentru a se porni din nou la drum spre Iudeea. A ajuns în ziua răstignirii lui Isus. Grăbindu-se spre Golgota, a întâlnit pe drum doi soldați ce își băteau joc de o tănără evreică. Nu a putut să treacă pur și simplu. Oprindu-se, i-a rugat pe soldați să dea pace tinerei fete. Ei au fost de acord însă numai în schimbul perlei. Acum nu-i mai rămăsese nimic. Dar el a continuat alergând drumul spre Golgota. Ajuns sub cruce se bucura în sfârșit să-l întâlnească pe Cristos. Ceilalțiț îi spuseseră de un prunc dar el găsise un om gata să moară. Și totuși nu se îndoia deloc în inima sa că acela este salvatorul lumii. Avea însă o singură tristețe: nu mai avea nici unul dintre cele trei daruri pe care le pregătise pentru el. Cristos, de pe cruce, văzându-l i-a spus:

- Ai ajuns în sfârșit! Nu te îngrijora pentru darurile tale. Le-am primit deja pe toate. Iată, un om ce poartă urmele unor răni ține în mână un safir; un copil se joacă acum cu un rubin și o fată păstrează pentru mine o perlă. Toate aceste minunate lucruri le văd, iar aceste daruri și cei care le poartă acum pentru mine îmi vorbesc de tine. Fii binecuvântat că ai crezut în mine!

Învățăturile acestei istorioare sunt foarte clare și nu cred că mai sunt necesare explicații. Ceea ce însă doresc să mai precizez este faptul că noi, căutându-l pe Cristos cu adevărat vom conduce și pe ceilalți la mântuire. Trăind în iubire, ca adevărați frați, cu toți cei din jurul nostru vom fi într-adevăr lumina lumii, și luminând asemeni stelei de la Betleem ce i-a condus pe magi, vom conduce pe cei din jur la Dumnezeu.

Dacă vă îndoiți cumva de faptul că viața noastră de adevărați creștini va avea sorți de izbândă vă spun să nu vă îngrijorați. Amintiți-vă cuvintele lui Cristos: Prin aceasta vor cunoaște toți că sunteți discipolii mei: dacă aveți dragoste unii față de alții (In 13,35). Să nu uităm de aceea niciodată îndemnul lui Cristos: Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, încât ei, văzând faptele voaste bune să-l preamărească pe Tatăl vostru cel din ceruri (Mt 5,16).

Aceasta este datoria noastră, să trăim astfel încât să-l arătăm pe Cristos lumii întregi, așa cum steaua a făcut-o, pentru ca toți să ajungă la mântuire.

Ritul latin

Recufundarea în propriul nostru Botez

January 5th, 2007

În pericopa evanghelică de astăzi se vorbește despre două botezuri: Botezul pe care l-a primit Isus și Botezul pe care-l făgăduiește Isus: este vorba despre Botezul lui Isus și Botezul nostru. Despre cel dintâi se vorbește ca despre un eveniment istoric. “În anul al cincisprezecelea al domniei împăratului Tiberiu… [în] ținutul Iordanului”; despre al doilea se vorbește la viitor, ca despre o făgăduință: “El vă va boteza cu Duh Sfânt și cu foc”. Aceste cuvinte reprezintă pentru sacramentul botezului ceea ce reprezintă discursul despre pâinea vieții de la Cafarnaum pentru Euharistie.

Cele două mari Sacramente, mai înainte de a fi instituite în moartea și învierea Sa, au fost făgăduite și explicate de către Isus în timpul vieții Sale. Botezul pe care îl primește Isus mai este încă botezul cel vechi, botezul cu apă al lui Ioan Botezătorul; însă faptul că s-a coborât asupra lui Duhul Sfânt în chip de porumbel face din acel Botez un Botez nou: cel dintâi Botez întru Duhul Sfânt. Nu numai primul, ci modelul și izvorul oricărui Botez creștin. În Iordan, nu apa a fost aceea care l-a sfințit pe Isus, ci Isus a sfințit apa, și, toate apele.

Botezul creștin nu face altceva decât să prelungească misterul acelei zile: Duhul Sfânt se coboară asupra unei creaturi umane, și acea creatură devine “fiu ales” în care Tatăl binevoiește. Și noi am experimentat așa ceva, dar ce știm noi despre acest grandios eveniment, care a marcat începutul vieții noastre creștinești? Botezul a fost, și din păcate mai este încă pentru mulți creștini, ca un pachet primit în dar și aruncat într-un ungher, fără a fi deschis. Avem acest pachet, suntem în posesia lui, însă nu știm ce dar prețios conține. Necunoscând darul, nu avem habar că suntem bogați; nu ne gândim să ne bucurăm, să-i mulțumim și să-l lăudăm pe cel care ni l-a trimis. Suntem fiii lui Dumnezeu, însă noi nu știm aceasta! Din Botez nu ne-a rămas decât caracterul neșters, care ne permite să îndeplinim toate celelalte acte ale vieții creștine; însă roadele Botezului sunt legate, și de aceea nici nu reușim să auzim înlăuntrul nostru acel glas duios care ne spune: “Tu ești fiul Meu cel preaiubit!”

În ziua de astăzi trebuie să desfacem acel pachet primit în dar, și să ne readâncim în apele Botezului nostru. Darurile lui Dumnezeu devin adevărate și active pentru noi numai în clipa în care, luminați de Duhul Sfânt, suntem conștienți de ele și le primim cu credință; într-un anume sens, noi astăzi ne botezăm din nou. Acest lucru este posibil tocmai pentru că Botezul lui Isus este un Botez al Duhului Sfânt, și Duhul Sfânt nu curge așa cum curge apa la Botez; El rămâne și poate să se reîntoarcă și să ne reaprindă asemenea focului acoperit cu cenușă.

Există mai multe metode de a dezvolta semnificația Botezului, însă cea mai bună este aceea a dezvoltării ritualului și a explicației semnelor ce-l întovărășesc. Sacramentele lucrează ceea ce indică semnele. Liturgia baptismală cuprinde cea mai bună cateheză. Să încercăm să ne amintim, unul după altul, principalele momente ale unui botez la care am asistat recent sau de care ne amintim noi mai bine. La început avem proclamarea Cuvântului lui Dumnezeu; se citesc fragmente din Scriptură. Aceasta pentru că apa nu poate realiza renașterea fără credință, iar credința este suscitată de cuvântul lui Dumnezeu: “Credința vine în urma ascultării, iar ascultarea vine prin Cuvântul lui Cristos”. Puterea de a deveni fiii lui Dumnezeu a fost dată tuturor acelora care au primit cuvântul și care cred în numele Său.

Sfântul Paul spune că Biserica, și fiecare om care i se adaugă, este curățită prin baia apei unită cu Cuvântul. Așa cum Euharistia este dubla masă a Cuvântului și a pâinii, tot așa Botezul este baie a Cuvântului și a apei. Cuvântul lui Dumnezeu nu este numai hrană, ci și spălare; smulge vălul de pe ochii noștri și ne face să vedem lumina, ne face să credem. După Cuvântul lui Dumnezeu intră în scenă apa, scumpa noastră soră apa, despre care Sfântul Francisc din Assisi spunea că este blândă, umilă, scumpă și curată. Aici, în Botez, ea apare mai degrabă ca o mamă decât ca o soră, pentru că în ea, ca într-un sân matern, credinciosul este născut la o viață nouă. Lângă vasul baptismal, preotul binecuvântează, și oarecum prezintă apa, care va fi folosită la Botez. Fiind aleasă de Isus pentru Botez, Duhul Sfânt a făcut din apă, împreună cu pâinea și vinul, o făptură scumpă creștinilor.

Apa ne amintește de marile evenimente din istoria mântuirii: Creația, potopul, trecerea Mării Roșii, apa Iordanului în care a fost botezat Isus, apa care a țâșnit din coasta străpunsă a lui Cristos. Fiecare dintre aceste momente ne spune câte ceva despre semnificația Botezului. Chiar și potopul, și apa Mării Roșii, cu toate că sunt ape învolburate; apa reprezintă o judecată, o separare, îneacă ceea ce este necurat și rău în om, și salvează ceea ce este curat și drept; îneacă păcatul pentru a-l salva pe păcătos. Așa ceva s-a întâmplat la trecerea Mării Roșii: și israeliții și carele de război ale lui Faraon au intrat în apă, dar numai Israel a ieșit teafăr pentru a înainta spre pământul făgăduit; dușmanii s-au înecat în mare. “Apa Botezului este și ea o Mare Roșie, pentru că a fost înroșită de Sângele lui Cristos” (Sf. Augustin).

La un anumit punct al Botezului, intervine o schimbare bruscă de temperatură; este un moment dramatic. Deja chiar de la începutul Botezului, rugăciunea exorcizării a evocat o tristă realitate: cel ce se botează nu este ca o ceară moale capabilă să ia o formă oarecare, mai cu seamă atunci când este vorba despre un adult; el este sclavul păcatului, supus puterii întunericului, înșelăciunii lumii. A sosit clipa în care trebuie să alegem: ori cu Cristos, ori cu lumea; ori de partea luminii, ori de cea a întunericului; ori de partea trupului ori de partea sufletului; ori cu Dumnezeu, ori cu satana: Te lepezi de păcat, de înșelăciunile lumii, de satana? Mă lepăd! Crezi în Dumnezeu, în Isus Cristos, în Duhul Sfânt, în Biserică, în viața veșnică? Cred!

Pentru ca cineva să renască trebuie să aleagă, să se hotărască, pentru că însăși renașterea este o alegere, o hotărâre, spre deosebire de nașterea naturală, care este numai un element, un dar primit pasiv de la alții. În acele simple cuvinte s-a conturat o schimbare; cel puțin așa se credea în primele veacuri ale Bisericii: catecumenul se întorcea cu fața de la Apus spre Răsărit, spre a arăta că se lepăda de întuneric și de cel rău, spre a se avânta spre lumină, spre Cristos: “Fugind de întuneric, aleargă spre lumină, cu fața spre răsărit caută soarele, eliberat fiind din mâinile tiranului își adoră regele” (Cabasilas). Atunci când vom lua parte la vreun botez, în această fază să ne închipuim această alergare a sufletului spre lumină, cu mâinile întinse spre a-l îmbrățișa pe Cristos, așa cum a procedat Magdalena în dimineața învierii Domnului.

Astfel se ajunge la momentul Botezului adevărat și propriu. Celebrantul îi îndeamnă pe părinți să se apropie cu copilul în brațe, însoțit de nași, îi cufundă de trei ori capul în apă (botezul prin cufundare) sau varsă apă pe capul celui botezat pronunțând cuvintele: “Eu te botez în numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt”. Pentru a înțelege întreaga semnificație a acestui gest, trebuie să ne gândim cum a fost acesta la început: catecumenul se dezbrăca de hainele sale, se cobora în apa unui râu sau într-un lac, până la gât, unde era cufundat de trei ori. Întreita cufundare și recufundare simboliza moartea de trei zile și Învierea lui Cristos. Sfântul Pavel face aluzie la acest ritual atunci când explică Botezul cu aceste cuvinte: “Nu știți că toți câți în Cristos Isus ne-am botezat, întru moartea Lui ne-am botezat? Deci ne-am îngropat cu El, în moarte, prin botez, pentru ca, precum Cristos a înviat din morți, prin slava Tatălui, așa să umblăm și noi întru înnoirea vieții”.

Cufundarea în apă simbolizează și actualizează îngroparea lui Isus în pământ și moartea omului vechi, în vreme ce recufundarea simbolizează și actualizează Învierea lui Cristos și nașterea omului nou. “În aceeași clipă, ați murit și v-ați născut, și aceeași apă a devenit pentru voi mormânt și mamă” (Ciril din Ierusalim). Toate acestea se desfășoară sub privirile Tatălui, ale Fiului și ale Duhului Sfânt, invocați prin formula baptismală, astfel că în vreme ce gesturile invocă misterul întrupării și al învierii lui Cristos, cuvintele invocă Sfânta Treime. În felul acesta se vestesc două mistere principale ale credinței și unitatea planului divin al mântuirii, care pleacă de la Tatăl și se reîntoarce la Tatăl.

Ultimele gesturi ale ceremonialului Botezului vestesc prelungirea acestuia în viață. Acestea sunt ungerea cu Sf. Mir, haina albă, lumânarea aprinsă, deschiderea urechilor și a buzelor. Haina albă este simbolul nevinovăției și al demnității recâștigate, ce trebuie păstrată și demonstrată în conduita vieții; lumânarea aprinsă este mărturia pe care creștinul trebuie să o dea: “Așa să strălucească lumina voastră în fața oamenilor…” Ultimul lucru ce trebuie să fie prețios în Botez este numele. În ziua aceea numele a fost rostit pentru prima dată în public; în fața îngerilor și a oamenilor am primit un nume. Câtă semnificație în toate acestea! Adevăratul nostru “eu”, omul cel nou, acela pe care Dumnezeu l-a cunoscut și l-a iubit din veșnicie, s-a născut în această zi, și nu în alta; el a primit un nume.

E drept ca acest nume să fie proclamat în fața lui Dumnezeu. A exista, a trăi în adevăratul înțeles al cuvântului, pentru noi oamenii, înseamnă a fi cunoscuți de Dumnezeu, a fi chemați pe nume de către El, care ne-a ales întru Isus Cristos, mai înainte de întemeierea lumii, pentru a fi fiii săi: “Acum așa zice Domnul, Ziditorul tău, Iacove, și Creatorul tău, Israele: “Nu te teme, căci Eu te-am răscumpărat și te-am chemat pe nume, al Meu ești”. Adevăratul Tată din ceruri este Acela care prin gura Bisericii ne-a pus adevăratul nume. Maria Magdalena a tresărit de bucurie, auzindu-se chemată pe nume de către Isus în ziua Învierii, tot așa și noi vom tresălta de bucurie în ziua când îl vom auzi pe Dumnezeu chemându-ne pe nume! Chiar și numele nostru este un mister; este o amintire a Botezului nostru.

Am spus că ultimele cuvinte din ritualul Botezului vestesc prelungirea acestuia în viață. Tocmai acum a sosit momentul pentru a face marele salt de la sacrament la viață, de la acea zi la ziua de astăzi. Botezul nu este un act desăvârșit, iar mai apoi închis în el însuși. El este inaugurarea unei stări, sau mai bine spus a unui proces, care trebuie continuat în întreaga viață, până la acel act final, pe care Isus îl numea “Botezul său” (nu botezul apei ci al pământului), care va fi moartea. Atunci făptura nouă concepută în Botez va apărea în cele din urmă la lumină, și se va arăta lumii exact ceea ce suntem în clipa de față, adică fii ai lui Dumnezeu. Într-un anume sens, în ziua Botezului noi nu am primit darul de a fi fiii lui Dumnezeu, ci puterea de a deveni ca atare. “Celor care l-au primit, celor care cred în numele lui le-a dat puterea de a deveni copii ai lui Dumnezeu” (Ioan 1,12).

Așadar, puterea și nu un dar, care cu trecerea timpului s-ar putea deteriora sau pierde, ci mai degrabă o cooperare, o coresponsabilitate în mântuire; de a deveni, adică o putere care implică dezvoltarea, maturizarea, angajarea personală. Trebuie să trecem de la o viziune statică asupra Botezului și a vieții creștinești la o viziune dinamică; trebuie să devenim (de fapt) ceea ce suntem deja (de drept). De aici și necesitatea de a activa; nu ne putem automulțumi să rămânem în starea copilăriei, a unor rahitici spirituali. Câte preocupări în jurul unui copil care nu se dezvoltă normal! Câte cheltuieli, câți medici nu sunt consultați! Însă acei părinți care întreprind toate acestea prea adesea nu-și dau seama că pe plan spiritual cazul lor este mult mai grav decât cel al copilului rahitic!

Fii ai lui Dumnezeu, maturi și formați – spune Ioan – devenim, numai primindu-l pe Isus, crezând în numele Lui, prin credință. Iată așadar cuvântul cheie pentru trăirea Botezului propriu: dezvoltarea vieții de credință nu numai la nivelul intelectual (învățând cât mai bine ceea ce trebuie crezut) ci mai ales la nivelul practic (trăind din plin cele învățate). A face din credință propriul element vital, criteriul de bază, motivul hotărârilor, pentru că numai așa se poate ajunge la lumină, la asemănarea cu Isus, devenind “fii întru Fiul”.

Am revizuit Botezul nostru; am deschis pachetul cu darul primit, și cunoaștem darurile făcute de Dumnezeu. Botezul conduce la Euharistie; apropiindu-ne de Sfânta Masă, noi suntem acum asemenea evreilor ieșiți din apele Mării Roșii, care se grăbeau să primească mana, adică “pâinea cerească, care conține toată dulceața și toată bunătatea”.

Ritul latin

Duminica după Botezul Domnului

January 5th, 2007

După ce a fost botezat, primele cuvinte pe care le-a rostit Cristos au fost: “Pocăiți-vă, căci s-a apropiat împărăția cerurilor”. De ce? Deoarece după ce am fost botezați, suntem în continuare ispitiți și singurul mod de a pune capăt ispitei este acela de a ne pocăi. Ce înseamnă însă mai exact aceste cuvinte? Ce este pocăința? Ce este Împărăția Cerurilor?

Pentru a înțelege semnificația cuvântului pocăință, trebuie să înțelegem întâi natura opusului pocăinței, motivația pentru pocăință – păcatul. Păcatul vine la noi în trei etape. Mai întâi, avem un gând, o ispită de a face răul. În al doilea rând, întreținem acest gând și ne imaginăm atracțiile lui până când devine irezistibil. În al treilea rând, acționăm potrivit acelui gând pe care l-am întreținut. Acestea sunt cele trei stadii ale păcatului.

Pocăința are de asemenea trei stadii. În primul rând, ne mustră conștiința, ne vine gândul că ceea ce am făcut este rău. În al doilea rând, întreținem acest gând și îl dezvoltăm până când acțiunea devine irezistibilă. În al treilea rând, acționăm. Acestea sunt cele trei stadii ale pocăinței. Așadar pocăința nu este doar o idee, un gând, este mai presus de toate o acțiune. Pocăința este o schimbare a gândirii care duce la o schimbare practică și vizibilă în viața noastră.

Da, este adevărat, adesea se pare că venim la spovadă cu aceleași păcate ca înainte. Da, este adevărat, adesea se pare că nu facem nici un progres, că deși am greșit din nou, nu vărsăm nici o lacrimă, nu avem o căință profundă care să ne facă să ne schimbăm viața. Cu toate acestea, nu înseamnă că trebuie să ne pierdem speranța, să cădem în disperare. Aceasta ar însemna să cădem într-o altă ispită a diavolului: a crede că suntem incapabili să ne pocăim și că toate eforturile noastre sunt zadarnice. Faptul simplu de a veni la spovadă mărturisind că suntem slabi, că am greșit din nou, că pocăința noastră nu este destul de profundă, este în sine un act de căință. Mai mult, prin pocăință continuă și prin hotărârea de a ne pocăi, în final vom ajunge la o căință profundă și la lacrimi.

Dacă aceasta este pocăința, ce este atunci Împărăția Cerurilor? În primul rând, Împărăția Cerurilor a fost Cristos Însuși care le-a spus aceste cuvinte oamenilor din acele timpuri, în fața cărora a stat. Împărăția Cerurilor se apropiase cu adevărat, pentru că El stătea înaintea lor. În al doilea rând, Împărăția Cerurilor este aproape și într-un alt sens și stă înaintea noastră aici și acum. Împărăția Cerurilor este aici și acum, dar acceptarea lui Cristos și a Sfințeniei, Milostivirii și Harului Său depinde de disponibilitatea noastră. Chiar în acest moment fiecare dintre noi poate de fapt să îl întâlnească pe Dumnezeu și să intre în bucuria Lui eternă, dar doar dacă dorim să facem acest lucru prin pocăință profundă. Bucuria Împărăției Cerurilor, pur și simplu starea de satisfacție alături de Dumnezeu, bunăstarea noastră sunt deschise pentru toți cei care doresc să îl accepte pe Cristos, Cuvântul lui Dumnezeu.

Da, este adevărat că bunăstarea noastră depinde într-o anumită măsură de faptul de a avea sau nu un loc de muncă, un acoperiș deasupra capului, suficienți bani pentru traiul nostru. Dar nici unul dintre aceste lucruri nu este absolut esențial, deoarece există oameni care au toate acestea dar sunt nefericiți, nu au Împărăția Cerurilor. Și mai există oameni care nu au nimic din toate acestea și totuși sunt fericiți, ei au Împărăția Cerurilor.

Mă gândesc la starurile din cinematografie care se căsătoresc și apoi divorțează, se recăsătoresc și apoi iarăși divorțează, și fac aceasta de șase sau șapte ori, și de fiecare dată dau vina pe ceilalți pentru divorț. De fapt starurile poartă problema în ei înșiși, în egoismul lor și în împietrirea inimii lor. Mă gândesc la cineva care trece dintr-o țară în alta și de la o slujbă la alta, dând vina pe ceilalți pentru fiecare nouă plecare. De fapt problema o duce în geamantan, problema constă în instabilitatea persoanei, în incapacitatea ei de a se înțelege cu ceilalți, și nu în circumstanțele exterioare.

Mă gândesc și la o veche poveste din folclor despre fericire, care spune că era odată un rege foarte trist. Sfătuitorii lui i-au spus că ar trebui să își trimită slujitorii să găsească pe cineva pe deplin fericit, să îi ia cămașa și să o poarte el însuși. Atunci regele ar fi pe deplin fericit. Astfel acesta și-a trimis slujitorii și au căutat de-a lungul și de-a latul împărăției. În final, unul dintre slujitorii regali a găsit un om pe deplin fericit. S-a întors la rege cu vestea cea bună. Regele a întrebat nerăbdător: “Dar unde este atunci cămașa omului?” “Din păcate”, a răspuns slujitorul, “acest om pe deplin fericit era atât de sărac încât nu avea nici o cămașă”.

Cu alte cuvinte, prezența Împărăției lui Dumnezeu depinde în final nu de circumstanțele exterioare ci de noi înșine, de dispozițiile noastre interioare, de capacitatea noastră de a ne pocăi. Într-adevăr, Împărăția Cerurilor este aproape doar dacă ne pocăim. Fie ca Dumnezeu să ne dea dorința pentru această pocăință.

(Orthodox Sermons)

Ritul bizantin

Căutătorii de Dumnezeu

January 5th, 2007

Nu m-am uitat de mult pe un program TV, dar îmi amintesc că în anii trecuți, în zilele de după Revelion, la mai multe ore din zi era trecută rubrica “Dacă doriți să revedeți”, în cadrul căreia se difuzau o parte din programele mai reușite din noapte. Și era cumva bine pentru că aveai posibilitatea ca, dacă nu ai văzut, să vezi, iar dacă ai văzut, să aprofundezi. Ceva în genul “Dacă doriți să revedeți” ni se propune prin sărbătoarea și evanghelia de azi: scena Crăciunului e adusă din nou în fața ochilor noștri, dar invitația e să o privim dintr-o altă perspectivă. Cu atât mai mult cu cât, la începuturile Bisericii, Crăciunul era sărbătorit astăzi, pe 6 ianuarie. Dar întrucât în lumea romană, în ziua de 25 decembrie era o mare sărbătoare păgână închinată soarelui, creștinii au înlocuit această sărbătoare cu ziua de naștere a Soarelui Isus Cristos. Iar sărbătoarea de azi a rămas să celebreze vizita pe care cei trei magi au făcut-o pruncului Isus.

Vă propun ca, plecând de la acest episod al vizitei magilor, să revedem Crăciunul, subliniind câteva aspecte care ne privesc pe noi, creștinii, sau pe ceilalți, care nu sunt creștini.

Evanghelistul Matei relatează cum trei magi – adică în limbaj modern: astrologi, cercetători ai cerului – vin la Betleem să adore un rege nou născut. Motivația lor e una cât se poate de simplă. Studiind cerul, au observat apariția unei stele neobișnuite. Și conform mentalității de atunci că fiecărui fenomen care se întâmplă pe cer îi corespunde un eveniment important de pe pământ, au ajuns la concluzia că undeva, pe pământ s-a născut un rege mare și neobișnuit. Urmăresc steaua și ajung astfel la Isus. Nu putem ști cu exactitate dacă această vizită a reprezentat cu adevărat un eveniment istoric, adică dacă s-a întâmplat întocmai. Cer este că magii devin un simbol pentru orice credincios: a fi credincios e sinonim cu a fi căutător al lui Dumnezeu. Mă explic.

Faptul că El a ales să se nască pentru această lume într-un grajd dintr-o localitate banală a acestui pământ înseamnă într-adevăr că a vrut să se umilească și să îmbrățișeze condiția cea mai de jos posibilă, dar mai înseamnă ceva. Dacă vrei să-l găsești și să-l vezi pe Dumnezeu, trebuie să-l cauți. El nu a venit în lume într-un mod în care cameramanii și reporterii să poată face un reportaj despre el, să-l filmeze și să-l arate lumii: fiți atenți, s-a născut Dumnezeu, așa arată el, dacă vreți să-l vedeți mergeți în cutare loc! El apare într-un colț al lumii și vrea să fie căutat. Așa a fost atunci, așa este și acum. Noi toți suntem căutători de Dumnezeu. Numai că spre deosebire de magi, noi n-o să-l găsim niciodată pe pământ în forma în care l-au găsit ei. Ei l-au văzut pentru că Dumnezeu era efectiv întrupat în acel copil. Noi îl putem găsi doar în formă spirituală și sacramentală. Și de aici neliniștea noastră. Îl căutăm mereu dar nu-l găsim niciodată cu adevărat și cu certitudine. Pentru că așa e stilul lui Dumnezeu: când ți se pare că l-ai găsit, se “ascunde”, iar tu ești nevoit să cauți mai departe. Iar viața de credință pare adesea a fi un joc “de-a v-ați ascunselea” cu Dumnezeu, descris cum nu se poate mai bine de Arghezi într-unul din Psalmii săi: “Ca-n oglindirea unui drum de apă / Pari când a fi, pari când că nu mai ești”. Și, de aceea, noi creștinii suntem căutători de Dumnezeu, dar nu găsitori de Dumnezeu. Se poate lăuda cineva dintre dumneavoastră că l-a găsit definitiv și cu certitudine pe Dumnezeu, că ne poate face un reportaj despre el sau că ni-l poate oferi pe tavă? Îl rog să vină în locul meu și să ni-l arate și nouă pentru că eu îl mai caut încă. Nu-mi cereți să vi-l arăt sau să vi-l ofer pe tavă pentru că nu pot să o fac. Dacă aș putea-o face, comunitatea noastră ar deveni loc de pelerinaj. Dar sunt și eu la fel ca dumneavoastră: înțeleg câte ceva, mă îndoiesc, întreb, mă enervez, o iau de la capăt și, mai mult decât orice, mă rog să nu mă descurajez.

Asta suntem noi: oameni care, urmărind steaua, căutăm Destinatarul. Știm că el există și că lumea e plină de stele care ne spun că Dumnezeu e aici. O asemenea stea e universul însuși, care ne spune că Dumnezeu e aici, căci e imposibil ca toată armonia, frumusețea și ordinea acestei lumi imense să fie rodul întâmplării. O asemenea stea o omul, care ne spune că Dumnezeu e aici, căci e imposibil ca această ființă atât de complexă și minunată să fie rodul hazardului. O asemenea stea sunt sfinții, care ne spun că Dumnezeu e aici, căci e imposibil ca toată viața și mărturia lor să fie doar autosugestie. Universul e plin de stele care îți spun: “Dumnezeu e aici!” Dar ele nu ți-l arată încă și, de aceea, trebuie să cauți.

Și un al doilea aspect al sărbătorii de astăzi. Căutători nu suntem doar noi, creștinii. Și ceilalți îl caută pe Dumnezeu. Orice om îl caută pe Dumnezeu. Sărbătoarea de azi se numește Epifania Domnului, adică descoperirea, arătarea Domnului în fața neamurilor, a celor care nu-l cunoșteau pe adevăratul Dumnezeu. Trei magi care nu erau evrei și care nu auziseră niciodată de Iahve, îl recunosc și-l adoră. Dumnezeu nu a venit în lume numai pentru noi, creștinii, și nici nu ne-a mântuit numai pe noi, creștinii. Ceea ce înseamnă că în împărăția sa nu intrăm doar noi. Biserica a fost acuzată că în trecut și-a asumat monopolul mântuirii, adică faptul că a afirmat că “în afara ei nu există mântuire”. Că se mântuiește numai cine primește botezul și că nici măcar copiii care mor înainte de a fi botezați nu intră în cer. E adevărat că, în decursul istoriei, au fost și unii oameni în Biserică care au gândit astfel. Dar au greșit. Nu ne putem imagina că Dumnezeu e atât de crud încât să creeze miliarde de oameni și din aceștia, pe majoritatea să-i osândească. Magii sunt un semn că Dumnezeu e Dumnezeu pentru toți oamenii, indiferent de religia lor. Ce spune azi Biserica despre mântuirea necreștinilor?

Spune deschis, în primul rând, că există mântuire și în afara granițelor Bisericii și că se pot mântui chiar și musulmanii, hinduiștii ori cei care se mai închină încă la stele. Mântuirea nu e un privilegiu al nostru, al creștinilor, ci un dar făcut de Dumnezeu oamenilor. Ne mai spune apoi că toți cei care se mântuiesc, se mântuiesc numai prin Isus Cristos, căci el singur e Calea. Conform credinței noastre, dacă un musulman se mântuiește, se mântuiește nu prin Allah ori Mohamed, ci prin Isus Cristos, chiar dacă el nu știe, nu-l cunoaște și nu crede în el. Aceasta pentru că există un singur Dumnezeu și un singur Mântuitor. Însă chiar dacă marea majoritatea a oamenilor cred într-un alt Dumnezeu și nu cunosc adevărul, nu înseamnă că nu pot mântui căci ar fi absurd ca mântuirea să depindă de norocul locului în care te-ai născut.

Cum se mântuiesc însă ceilalți? Noi știm cum ne putem mântui: crezând în Isus Cristos, împlinind Evanghelia sa și folosind mijloacele pe care le avem la dispoziție, adică rugăciunea și sacramentele. Dar ceilalți, care nu cred în el, care nu au poruncile, care nu au sacramente? Din câte am reușit să înțelegem până acum, răspunsul este unul simplu: nu știm. Biserica ne învață că necreștinii se mântuiesc pe niște căi necunoscute nouă, dar cunoscute de Dumnezeu. Nu avem noi de unde să știm cum îi acordă Dumnezeu mântuirea unui musulman. Vă pot spune doar că cea mai îndrăzneață afirmație de până acum a documentelor Bisericii despre mântuirea necreștinilor e următoarea: necreștinii se mântuiesc ținând ceea ce e bun în religiile lor. Orice religie are și elemente pozitive pe care, dacă un adept al ei le ține, poate dobândi mântuirea, chiar dacă nu-l cunoaște pe adevăratul Dumnezeu.

Epifania Domnului e, așadar, sărbătoarea universalității mântuirii: Dumnezeu e Dumnezeu pentru toți oamenii, chiar dacă majoritatea nu o știu, iar acum, în cer, toate neamurile pământului îl adoră pe El, singurul Dumnezeu adevărat. Dar Epifania e și sărbătoarea noastră, a tuturor căutătorilor de Dumnezeu. Îndemnul sărbătorii de astăzi pentru fiecare dintre noi e următorul: decât să vă plângeți că e greu, că nu înțelegeți, că nu-l vedeți pe Dumnezeu, mai bine căutați-l mai departe căci numai cine caută găsește.

Ritul latin