Epifania Domnului

January 5th, 2007

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi -

Lectura I (Is 60,1-6)

Profeția pe care o avem în acest text – un cânt poetic măreț – este o viziune universalistică și unitară a popoarelor care se îndreaptă spre Ierusalim (cf. Ier 12,15-16; 16,19-21; Mi 4,1-3; Sof 3,9-10; Zah 8,20-23). Profetul vede o caravană care înaintează spre Cetatea Sfântă în două grupuri diferite: unul format din fiii și fiicele lui Israel care se întorc din exil (v. 4) și celălalt format din popoarele străine, atrase de lumina și slava lui Dumnezeu care dă lumină Muntelui Sion. Isaia se adresează poporului care ascultă: “Ridică-te, îmbracă-te cu lumină … ridică ochii și privește împrejur” (v.1.4). S-a terminat de acum timpul oboselii și al plânsului și a început timpul bucuriei și al speranței. Omenirea trebuie să iasă din individualism și din descurajare pentru ca să intre în certitudinea unei vieți noi, viață care se obține renunțând la întuneric pentru a se îndrepta spre Cetatea plină de lumină, pentru că Dumnezeu o umple de această lumină: “peste tine strălucește Domnul; slava sa apare deasupra ta. Popoarele se vor îndrepta spre lumina ta” (v. 2-3; Ap 21,9-27).

Planul lui Dumnezeu cuprinde toate națiunile: toate popoarele sunt chemate să fie învăluite de lumina Ierusalimului ceresc și de transparența prezenței lui Dumnezeu care locuiește în mijlocul poporului său. Dumnezeu însuși va fi farul care călăuzește și atrage popoare, neamuri și regi către Domnul lor. Iar în Ierusalim va avea loc marea manifestare (epifanie), iar cu această ocazie vor fi descoperite lucrurile ascunse. În nașterea lui Isus evengheliștii vor vedea manifestarea lui Dumnezeu și împlinirea profeției.

Lectura a II-a (Ef 3,2-3.5-6)

Paul recunoaște că misiunea care i-a fost încredințată este aceea de a duce evanghelia la toate popoarele; în același timp, explică faptul că planul lui Dumnezeu – care privește toată omenirea chemată să se îndrepte către lumina unicului Dumnezeu Tată – a ajuns la împlinire. Iar acest secret al misterului lui Dumnezeu este chemarea la unirea dintre popare, dintre toate popoarele: “păgânii sunt chemați, în Isus Cristos, să participe la aceeași moștenire, să formeze același trup” (v. 6). Iar Apostolul se simte investit – întrucât este colaborator al acestei misiuni a lui Isus – să lucreze pentru răspândirea evangheliei.

Adevăratul semn și mijloc al aceste viziuni universale de mântuire voite de Dumnezeu este Biserica. Ea are ca și misiune unirea popoarelor, fie (a)ducându-i pe toți la credința în Isus prin vestirea evangheliei, fie încercând să creeze legături de comuniune și fraternitate, în ciuda aparențelor și a multor diferențe. În fața unei lumi încă împărțite, dar în același timp dornice de (com)uniune, trebuie vestit cu bucurie și cu credință că Dumnezeu e iubire, comuniune: Tată, Fiu și Duh Sfânt, unitate în diferență: acest Dumnezeu îi cheamă pe toți să participe la comuniunea (iubirea) trinitară.

Într-adevăr, prin comuniunea cu Isus, capul Bisericii, este posibilă adevărata comuniune cu/între toți oamenii. Această unire și pace universală – pe care omul a căutat-o dintotdeauna – odată cu nașterea Fiului lui Dumnezeu este la îndemâna tuturor. El este cel care a realizat misterul lui Dumnezeu, acela de a readuce la unire toate popoarele. Fiindcă la aceasta suntem chemați: a trăi în pace ca adevărați frați și a fi uniți ca adevărați fii ai aceluiași Tată.

Evanghelia (Mt 2,1-12)

Epifania este manifestarea publică a mântuirii aduse de Isus, regele universului. Matei clarifică narațiunea biblică prin câteva elemente istorice și mai ales veterotestamentare (cf. Is 60,1-6; Num 23-24; 1Re 10,1-13; Mi 5,1) și ne vorbește de o manifestare extraordinară care îi conduce pe Magi, dându-le posibilitatea să-l descopere pe Regele Iudeilor ca și rege universal.

Cât îi privește pe magi, abia în secolul a V-lea a fost stabilit numărul lor, pe baza darurilor pe care le oferă, iar în secolul al VIII-lea le-au fost date și numele de Melchior, Gașpar și Baltazar. Însă pentru Matei, magii sunt persoane ilustre – păgâni – care exaltă demnitatea lui Isus, protagonistul evangheliei: îl caută (“Unde este regele iudeilor nou-născut?”: v. 2); îl recunosc ca și Mesia (“îl adoră“: v. 11) și-i prețuiesc simplitatea și sărăcia (“își deschid comorile oferindu-i aur (regalitatea), tămâie (dumnezeirea) și smirnă (umanitatea)”: v. 11bc), în timp ce Irod și Ierusalimul se tulbură când aud vestea nașterii Mesiei (v. 3) și caută să-l omoare.

Pruncul născut la Betleem este purtătorul veștii celei bune. El ia însă chipul unui exilat, întrucât este constrâns să fugă în Egipt: este Mesia cel căutat și refuzat, deoarece steagul său va fi crucea. Isus este semnul de contradicție: este alungat, marginalizat de către poporul său; este căutat cu speranță de către străini. Betleemul devine astfel noul Sion, orașul universal al popoarelor (v. 5.6.8), iar Ierusalimul va fi îndepărtat. Noul popor al lui Dumnezeu – moștenitor al promisiunilor – este continuarea celui vechi, doar că va fi format din toate popoarele care vor căuta și vor recunoaște “steaua dimineții” (2Pt 1,19) în profunzimea inimii lor.

Ritul latin

Ascultarea voinței lui Dumnezeu

January 4th, 2007

Biserica Răsăriteană celebrează Botezul Domnului în ziua de 6 ianuarie a fiecărui an. Este o sărbătoare importantă în bisericile noastre, deoarece prin Botezul Său, Isus a devenit pentru noi un model de dedicare a vieții și a slujirii slăvirii lui Dumnezeu și binelui omenirii. Primul verset al Evangheliei de astăzi ne spune: “În acest timp a venit Isus din Galileea, la Iordan, către Ioan, ca să se boteze de către el”. Importanța botezului poate fi văzută din faptul că Isus a făcut călătoria de-a lungul țării, din nord până în sud, din Galileea până în Iudeea, la locul unde mulți oameni, mii chiar, au venit să fie botezați de Ioan. Oamenii acolo nu doar erau botezați, ci – lucru foarte important – își și mărturiseau păcatele. Mesajul dur al lui Ioan a ajuns la conștiințele oamenilor, provocându-i să își mărturisească păcatele și să caute iertare de la Dumnezeu.

Isus Domnul nostru nu a avut însă păcate de mărturisit: și atunci de ce a considerat că botezul este atât de important încât să facă un drum atât de lung? Nici măcar Ioan Botezătorul nu a putut înțelege gestul; a rămas uimit și era reluctant în fața cererii lui Isus. “Eu am trebuință să fiu botezat de Tine, și Tu vii la mine?” adică “Sunt nedemn de o astfel de onoare, deoarece tu ești mai drept și superior mie. Nu sunt demn să îți dezleg încălțămintea pentru că Tu ești Fiul lui Dumnezeu care ia asupra Sa păcatele lumii.” Dar cuvintele lui Isus către Ioan ne oferă motivul ideal pentru ca să fie botezat, “că așa se cuvine nouă să împlinim toată dreptatea”. Misiunea lui Isus în această lume a fost să ne răscumpere de sub lege pentru ca să putem fi adoptați ca fii ai lui Dumnezeu. Cu alte cuvinte, Isus, pentru a-și împlini scopul, a găsit necesar să se supună reglementărilor Bisericii, una dintre ele fiind primirea Botezului din mâna unui slujitor hirotonit, preot al Bisericii.

Mulți oameni de astăzi au de obiectat la multe dintre lucrurile despre care Biserica ne învață că sunt necesare. Cunosc părinți adulți care trăiesc cu ideea greșită că nu este important ca fiii lor să fie botezați când sunt copii. Alții cred că o persoană trebuie să aibă un anumit număr de ani înainte să fie botezată. Dar aceste obiecții sunt nefundamentate, din mai multe motive. În primul rând pentru că Isus a desființat această obiecție. Mamele își aduceau copiii la Isus, dar discipolii obiectau în baza acelorași idei ca mulți dintre semenii noștri de astăzi – cică cei mici nu înțeleg lucrurile ce țin de religie. Domnul însă le-a replicat cu delicatețe, spunându-le apostolilor ceva foarte important: “lăsați copii să vină la Mine și nu-i opriți, căci împărăția lui Dumnezeu este a unora ca aceștia” (Luca 18,16). A mers chiar mai departe pentru a sublinia cât de important este fiecare copil în ochii lui Cristos și ai Bisericii Sale. A luat un copil, l-a pus în centru și adresându-se tot discipolilor le-a spus: “de nu vă veți întoarce și nu veți fi precum pruncii, nu veți intra în împărăția cerurilor” (Matei 18,3).

Nimeni în nici un domeniu nu poate să progreseze fără să învețe să asculte, să se supună ordinelor altora. Isus a considerat că trebuie să se supună unor oameni pentru a-și putea îndeplini misiunea, pentru ca să “împlinească toată dreptatea”. Vorbind despre umilința și ascultarea practicate de Isus, Sfântul Pavel spunea: “S-a smerit pe Sine, ascultător făcându-Se până la moarte, și încă moarte pe cruce” (Filipeni 2,8). Citiți viețile acelor bărbați și femei care s-au remarcat în spațiul religios precum și în alte spații și veți descoperi că sunt dintre aceia care au știu să asculte în loc să obiecteze, care au știut să se disciplineze, să accepte ordinele de la alții până când au ajuns în poziția de a da ei ordine.

Ascultarea este un rod al umilinței, iar umilința este un semn de măreție. Să privim la cei doi bărbați din Evanghelia de astăzi, care stau pe malul Iordanului cooperând pentru ca actul botezului să aibă loc. Ioan Botezătorul care nu se credea suficient de bun pentru a-l boteza pe Isus; și Isus care nu a considerat că poate sări peste primirea botezului de la un simplu slujitor. Doi oameni umili, și totuși nu există alți doi bărbați în istorie care să fi avut un efect mai mare asupra vieților oamenilor decât ei.

Ioan Botezătorul a fost ultimul dintre profeții Vechiului Testament și un vestitor al Noului Testament. Activitatea lui a pregătit calea lui Cristos. A provocat o revitalizare a religiozității a mii de oameni din toate colțurile Palestinei, ascultându-le păcatele și botezându-i. Dar Cristos? Nici o persoană nu a avut vreodată o influență atât de mare, spiritul, viața și învățăturile Lui fiind în continuare surse de inspirație pentru oameni din toate timpurile și toate locurile. El a răscumpărat și încă răscumpără oameni, dar nu prin puterea sabiei – vă amintiți că a spus: “toți cei ce scot sabia, de sabie vor pieri” (Matei 26,52) – ci prin gesturi și cuvinte care au pătruns în inimile oamenilor.

Este un obicei ca oamenii la început de an să își ia angajamente. Ideea este foarte bună și recomandată, deoarece fiecare dintre noi dorește să crească, să fie mai bun în anul care tocmai a început. Dar nici un angajament nu poate fi mai mare decât acela de a ține seama de vocea Bisericii, de a asculta de poruncile ei, de a o sprijini în activități, de a-i da ce ai mai bun. Există cincizeci și două de duminici în an și unul dintre cele mai bune angajamente pe care le știu este acela de a face tot ce putem pentru a veni în Casa Domnului în fiecare duminică și de a primi frecvent Sfânta Împărtășanie. Pentru cine nu are obiceiul rugăciunii, un angajament potrivit ar fi să se roage dimineața și seara, cerând călăuzire de sus. Tatăl Ceresc a dat mărturie despre Isus la Botez: “Acesta este Fiul Meu cel iubit întru Care am binevoit”. Să fim siguri că dacă urmăm exemplului lui Cristos, ascultând de voia Tatălui, și noi vom fi considerați fii și fiice preaiubite ale lui Dumnezeu.

pr. Michael Bar

Ritul bizantin

Sfânta Fecioară Maria Născătoare de Dumnezeu

January 4th, 2007

Când s-au împlinit opt zile, copilul a fost circumcis și i s-a pus numele Isus.(Lc 2,21). Astăzi este a opta zi după Crăciun, zi în care sărbătorim tăierea împrejur a lui Isus și fixarea legitimă a numelui său. În această zi Biserica ne invită să o sărbătorim pe Sfânta Fecioară Maria pentru darul maternității divine pe care l-a primit. Aceasta recunoaștere a maternității Sfintei Fecioare este strâns legată de ritualul circumciziunii lui Isus, întrucât prin acest ritual Isus a fost primit în mod oficial în poporul israelit. Primirea oficială a copilului întâi-născut în sânul poporului reprezintă totodată și recunoașterea oficială a maternității mamei sale. Alegerea acestei zile pentru a sărbători maternitatea Sfintei Fecioare este, prin urmare, bine raportată la legea mozaică.

A recunoaște maternitatea sfintei Fecioare este un act de credință, întrucât maternitatea sa este strâns legată de fecioria sa perfectă. Acest adevăr a existat dintotdeauna în tezaurul credinței creștine, deși a fost proclamat în mod solemn și definitiv abia la Conciliul din Efes, în anul 431. Atunci când episcopul Nestorie a afirmat că Sfânta Fecioară Maria nu l-a născut pe Fiul lui Dumnezeu, ci a născut un simplu om, poporul creștin, episcopii și papa au reacționat imediat împotriva acestei erezii și astfel maternitatea divină a Mariei a fost afirmată în mod solemn. Textul conciliar este următorul: Nu a fost născut de către Sfânta Fecioară mai întâi un om oarecare peste care apoi ar fi coborât Cuvântul lui Dumnezeu: dar Cuvântul s-a născut după carne, acceptând nașterea propriei cărni… De aceea Sfinții Părinți nu se îndoiesc să o numească Mama lui Dumnezeu pe Sfânta Fecioară, nu pentru că natura Cuvântului sau divinitatea sa ar fi avut origine din Sfânta Fecioară, dar întrucât se naște din ea sfântul trup dotat cu inimă rațională, cu care Cuvântul s-a unit în mod substanțial; de aceea se spune că Cuvântul s-a născut după carne.” (sesiunea I, 22.06.431).

Este adevărat că Fecioara Maria nu i-a dat, și nici nu-i putea da Fiului lui Dumnezeu natura divină, ci numai pe cea umană, dar așa cum Isus Cristos este o singură persoană, și aceasta este divină, tot astfel, trebuie să spunem că Fecioara Maria este mama lui Dumnezeu, pentru că l-a născut pe Fiul lui Dumnezeu în natura umană, așa cum Tatăl l-a născut din veșnicie în natura divină.” Acesta este adevărul pe care îl învață Sfânta Biserică despre maternitatea Sfintei Fecioare Maria, adevăr pe care noi trebuie să-l primim cu credință și să-l mărturisim.

Maternitatea Mariei este în primul rând o maternitate biologică reală. Mărturiile pe care le oferă Sfânta Scriptură sunt suficient de clare în această privință. Să ne amintim cuvintele pe care îngerul le adresează Mariei la Bunavestire. El nu îi spune Mariei că Isus se va naște în ea, ca ceva exterior, străin trupului ei, dar îi spune că Isus se va naște din ea. Aceasta înseamnă că într-adevăr Cristos a luat trup din trupul ei.

De asemenea, o mărturie ne sunt și cuvintele pe care Elisabeta le-a adreasat Mariei atunci când aceasta a vizitat-o: De unde mie bucuria aceasta să vină la mine mama Domnului meu? (Lc 1,43) Prin aceste cuvinte Elisabeta recunoaște și afirmă maternitatea Mariei. Cuvintele Elisabetei sunt o adevărată revelație pentru că, după cum menționează și sfântul Luca în Evanghelia sa, Duhul Sfânt care o umple pe Elisabeta este acela care o inspiră să proclame acest adevăr despre maternitatea Mariei. Cuvintele Elisabetei sunt cuvinte ce au aceeași autoritate ca și cuvintele pe care le rostește Petru la Cezareea lui Filip, atunci când îi spune lui Isus: Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu. Și să nu uităm că Cristos însuși recunoaște revelația ce se realizează prin cuvintele lui Petru, spunându-i că nu carnea și sângele i-au făcut cunoscut acel adevăr pe care el îl proclamase, ci Tatăl său din ceruri.

O altă mărturie sunt și cuvintele sfântului Paul în Scrisoare către galateni: Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său născut din femeie. (Gal 4,4) Fiul lui Dumnezeu așadar este tocmai cel pe care l-a născut Sfânta Fecioară Maria.

Maternitatea Sfintei Fecioare este nu numai biologică ci și spirituală, căci înainte de a-l naște trupește pe Cristos la Betleem, ea l-a născut în inima ei, prin credință, la Bunavestire. Și dacă trupește Maria l-a purtat pe Cristos în sânul său doar nouă luni de zile, în inima sa ea l-a purtat toată viața sa. În repetate rânduri Scriptura menționează că Maria păstra totul în inima sa (cf. Ev.).

Vă invit să ne amintim ce le răspunde Isus acelora care îl anunțaseră că mama lui îl aștepta afara atunci când el predica într-o casă: Mama mea și frații mei sunt aceștia care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l împlinesc” (Lc 8,21) De asemenea relevant este răspunsul pe care el îl dă acelei femei ce proclamase fericit sânul care l-a purtat și pieptul la care a supt. Acestei Isus îi răspunde: Mai fericiți sunt cei care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l păstrează. (Lc 11,28) Aceste răspunsuri ale lui Isus, departe de a ignora maternitatea Sfintei Fecioare, afirmă profunzimea legăturii dintre el și mama sa. Căci cine altcineva a ascultat și a împlinit cu mai mare fidelitate Cuvântul lui Dumnezeu decât Maria? Așadar aceste cuvinte ale lui Isus nu o lasă pe Maria în umbră ci, dimpotrivă, o confirmă ca fiind creatura cea mai apropiată de dânsul și cea mai dragă lui.

În sărbătoarea pe care ne-o propune astăzi, Biserica ne invită în primul rând să admirăm bogăția harurilor oferite Sfintei Fecioare și să ne bucurăm de minunatul dar al maternității pe care Dumnezeu i l-a făcut. De altfel, toate celelalte daruri pe care Dumnezeu le-a făcut Mariei au fost oferite în vederea acestui mare dar al maternității sale divine. Sfântul Grignon Maria de Monfort, în Tratatul său despre adevăratul cult către Sfânta Fecioară Maria, exprimă bogăția harurilor primite de Maria printr-o imagine foarte sugestivă. El spune că: așa cum la începutul creației Dumnezeu a adunat toate apele de sub cer și a format marea, la fel a adunat la împlinirea timpurilor toate harurile sale și le-a revărsat în ființa Mariei. Pe bună dreptate așadar o numește îngerul pe Maria cea plină de har.

Biserica ne invită astăzi de asemenea să ne bucurăm pentru că Maria este și mama noastră. Acest lucru nu numai că este evident datorită faptului că Cristos, fiul ei, s-a făcut fratele nostru, dar reiese și din cuvintele-testament pe care Isus le-a adresat de pe cruce lui Ioan și Mariei: Fiule, iată mama ta! Femeie, iată fiul tău! Datoria noastră de fii nu este numai aceea de a apela cu încredere la mijlocirea ei puternică, dar este și aceea de a căuta să ne asemănăm tot mai mult cu dânsa.

Odată, un misionar, călătorind cu trenul, se ruga din cartea sa de rugăciuni. Păstra în acea carte a sa o iconiță a Sfintei Fecioare. În timp ce se ruga iconița alunecă și căzu fără ca el să-și dea seama. Un copil care se afla în același compartiment, ridicând iconița, o privi și apoi i-o înnapoie. Înainte de a i-o da însă, îl întrebă pe preot:

- Cine este această doamnă?

Preotul îi răspunse:

- Este mama mea.

Fără să își ascundă surprinderea copilul continuă:

- Dar nu prea semănați!

Misionarul îi răspunse atunci:

- Ai mare dreptate, deși aș dori atât de mult să-i semăn mamei mele!

Sigur că acel copil vorbea despre asemănarea fizică, dar misionarul se gândea la asemănarea spirituală. Dorința sa era aceea de a fi asemenea Mariei. Aceeași dorință de a fi asemănători Mamei noastre trebuie să ne conducă și pe noi în viață. Iar viața Mariei a însemnat un singur lucru: împlinirea voinței lui Dumnezeu. Acel fie mie după cuvântul tău pe care l-a rostit în casa de la Nazaret la Bunavestire ea a continuat să-l rostească în toată viața sa; chiar și la picioarele crucii. Și dacă Maria a apărut oamenilor în cursul istoriei în locuri precum Fatima sau Lourdes sau în alte locuri pentru a-i îndemna la pace, face acest lucru tot pentru ca voința lui Dumnezeu să fie împlinită de toți oamenii. Maria este Regina păcii, pentru că ea a avut inima copleșită de darul păcii. Căci pacea adevărată nu este altceva decât rodul împlinirii voinței lui Dumnezeu.

Iată că astăzi pășim în noul an. Nu întâmplător Biserica ne invită acum să o sărbătorim pe Sfânta Fecioară Maria. Ea ne îndeamnă să punem tot acest an sub ocrotirea Mariei, pentru că ea, care este plină de har, este totodată mijlocitoarea de neegalat a oricărui har. Toate binecuvântările pe care ni le dorim pentru noul an le vom primi mai ușor și mai generos de la Dumnezeu dacă vom ști să apelăm la ajutorul Mamei noastre cerești. Maria însă ne invită ca în acest an să căutăm mai mult a împlini voința lui Dumnezeu.

Este firesc ca dorințele și urările noastre pentru acest nou an să fie atât pentru viața materială cât și pentru cea spirituală. Nu uitați însă în acest nou an care să trebuie să fie grija dintâi a vieții dumneavoastră. Păstrați mereu viu în minte și în inimă îndemnul lui Cristos: Nu vă îngrijorați spunând: Ce vom mânca? Sau ce vom bea? sau Cu ce ne vom îmbrăca? (…) Căutați mai întâi Împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui și toate acestea vi se vor adăuga. (Mt 6,31.33)

Ritul latin

Preasfânta Fecioară Maria, Născătoare de Dumnezeu

January 4th, 2007

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi -

Lectura I (Num 6,22-27)

În prima zi a anului civil, Biserica o sărbătorește pe Maria, Născătoarea de Dumnezeu (Theotokos); totuși lecturile biblice ale aceastei sărbători în loc să se concentreze asupra Mariei, îl pun în evidență pe fiul ei și numele lui, ceea ce nu face altceva decât să sublinieze mai bine dependența ei de Cristos – și astfel rolul ei în Biserică: ea este Mama lui Isus alături de Isus și datorită Lui.

Textul din cartea Numerilor reia vechea binecuvântare e care preoții o împărțeau poporului seara, la sfârșitul sărbătorilor liturgice, în speță, în sarbătoarea Anului Nou. A binecuvânta poporul era prerogativa regelui (cf. 2Sam 6,18; 1Regi 8,14.55) sau a preotului (cf. Dt 10,8; 21,25) care acționau în numele lui Dumnezeu. Formula amintește de darurile pe care Dumnezeu le va da poporului, cel mai mare fiind prezența sa în mijlocul lor. Semnificativi sunt cei doi termeni care stau la începutul și, respectiv, la sfârșitul formulei: binecuvântare (“să te binecuvânteze”: v. 24) și pace (“să-ți dăruiască”: v. 26). Primul termen indică acțiunea lui Dumnezeu în favoarea poporului: bunăvoință, grijă, predilecție (cf. Ps 4,7; 31,17) și înseamnă a invoca asupra poporului Numele lui Dumnezeu (v. 27) pentru ca El să fie izvorul mântuirii. Al doilea termen arată care este conținutul darurilor lui Dumnezeu, sintetizat în conceptul mesianic de “pace”, adică plinătatea fericirii (cf. Ps 121,6-7; In 14,27). Termenul “shalom” are o semnificație foarte largă cuprinzând ideea de “plinătate, integritate a vieții”, dar mai ales starea omului care e în armonie cu Dumnezeu, cu el însuși și cu natura.

De aceea, este vorba de omul cel nou, deschis întru-totul lui Dumnezeu (Isus fiind icoana și modelul perfect), fiindcă în el se întâlnește libertatea omului cu cea a lui Dumnezeu. Iar Dumnezeu dăruiește acest har oricărui om care o caută, mai ales prin solidaritatea cu semenii săi.

Lectura a II-a (Gal 4,4-7)

Celebrul text paulin este un pasaj cristologic care vorbește despre Isus, despre Maria – teren fecund care l-a primit pe Fiul lui Dumnezeu, și despre experiența creștină. Venirea lui Isus în lume a marcat împlinirea timpurilor și a concretizat promisiunile profeților care se refereau la reîntoarcerea, refacerea comuniunii cu Dumnezeu: “la împlinirea timpului, Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său, născut din femeie, supus legii, spre a-i răscumpăra pe cei care erau supuși legii” (v. 4-5).

Dumnezeu a avut inițiativa de a-l trimite pe Fiul său: prin această inițiativă omul a fost din nou înălțat la demnitatea de fiu. Astfel Isus, chiar și din punct de vedere istoric, a intrat în lume să facă parte întru-totul din umanitatea oamenilor, supunându-se legii și condițiilor umane, fapt pentru care umanitatea, într-un fel, s-a identificat cu Cristos, formând cu el o unică realitate (cf. Rm 1,3). Toate acestea prin intermediul unui corp uman, acela al unei femei, la fel ca oricare om care are nevoie de o mamă pentru a vedea lumina lumii. Paul prezintă aici schema unei acțiuni de eliberare: “intrarea” lui Isus în sărăcia umană – autoeliberarea, datorită puterii sale divine – și atragerea în sine a umanității oamenilor. Această misiune a Fiului a avut un singur scop, acela de a revela adevăratul sens al vieții și de a ne face cu adevărat fii ai aceluiași Tată (v. 7; cf. Rm 8,15-17). Iar semnele pe care Paul le evidențiază cât privește această transformare, sunt rugăciunea confidențială pe care Duhul Sfânt o provoacă în inima creștinului, numindu-l pe Dumnezeu “Abba, Tată” (v. 6) și dând posibilitatea de a se simți, în fața lui Dumnezeu, nu sclav, ci liber, conform libertății fiilor lui Dumnezeu. Iar în acest plan, Maria a fost instrumentul cel mai privilegiat.

A o numi pe Maria “Născătoare de Dumnezeu” înseamnă așadar a (re)cunoaște esențialul misterului întrupării, deci al istoriei mântuirii.

Evanghelia (Lc 2,16-21)

Iată din nou proclamată evanghelia liturgiei de Crăciun (cea de dimineață), cu singura diferență în plus constituită de v. 21, unde este prezentată tăierea împrejur a copilului Isus. Tema lecturii este o ulterioară meditație asupra misterului întrupării. Păstorii se duc la peștera din Betleem, îl găsesc pe Prunc în iesle și, după ce îl adoră, vorbesc despre eveniment tuturor celor pe care îi întâlnesc care, la rândul lor, râmân uimiți (v. 16-18) de cele auzite. Apoi păstorii se întorc la turmele lor cu bucurie, lăudându-l pe Dumnezeu pentru experiența extraordinară pe care au avut-o în acea noapte (v. 20).

După 8 zile de la nașterea copilului, se celebrează ritul tăierii împrejur prin care copilul începe să facă parte din poprul ales (cf. Gen 17,2-17) și i se pune numele “Isus”, ceea ce înseamnă “Dumnezeu mântuiește” (cf. Mt 1,21). În fața tuturor acestor evenimente, Maria păstrează toate în inima ei și le meditează dând acestor evenimente sensul corect: “Maria păstra toatea aceste lucruri în inima ei” (v. 19). Maria apare astfel ca mamă și (mai ales) ca o persoană care știe să interpreteze evenimentele Fiului conform planului lui Dumnezeu.

Există deci diferite posibilități de a înțelege evenimentele Întrupării: căutarea disponibilă și plină de bucurie a păstorilor, stupefacția și lauda celor care intervin în acest episod, împărtășirea și altora a experienței avute. Numai Maria, pentru Luca, ia atitudinea adevăratului creștin întrucât doar ea știe să păstreze cu simplitate în inimă ceea ce ascultă și a medita cu credință ceea ce vede: toate acestea pentru a le pune în inima ei și mai ales pentru a transforma în rugăciune mântuirea pe care Dumnezeu i-o oferă.

Ritul latin

Harul Botezului

January 4th, 2007

Acum câțiva ani a fost organizată în Anglia o conferință pe tema: “Ce diferențiază creștinismul de toate celelalte religii ale lumii?” La conferință unii au sugerat că creștinismul este unic prin învățătura lui despre Dumnezeu care a devenit om. Dar și în religia hindusă există relatări despre Dumnezeu care a venit pe pământ ca om. Alții au sugerat că unică ar fi credința în înviere. Dar și alte religii cred în învierea morților. Dezbaterea s-a încins până când a apărut C. S. Lewis, marele apărător al creștinismului. “Care este problema?”, a întrebat el. Când i s-a spus că se discută ce dă unicitate creștinismului, el a răspuns: “Oh, dar e simplu. Este harul.”

În această zi în care sărbătorim Botezul Domnului, a doua lectură din Scrisoarea către Tit se concentrează nu asupra lui Isus ci asupra oamenilor care au fost mântuiți prin harul botezului. “Dar când s-a arătat bunătatea și iubirea de oameni a lui Dumnezeu mântuitorul nostru – nu prin faptele pe care le-am fi făcut noi în dreptate, ci după îndurare – el ne-a mântuit prin baia nașterii și reînnoirii Duhului Sfânt” (Tit 3,4-5). Mântuirea pe care am primit-o nu este ca răsplată pentru orice fapte bune am fi făcut noi, ci un dar liber și necondiționat al lui Dumnezeu. Prin botez, Dumnezeu ne șterge toate păcatele și nu mai ține socoteală de ele.

C. S. Lewis avea dreptate când spunea că doctrina harului face credința creștină unică între toate credințele existente pe pământ. Alte religii spun că Dumnezeu răsplătește dreptatea și pedepsește răutatea. Am auzit cu toții de legea hindusă a karmei, ce afirmă că trebuie să plătim pentru fiecare gând, cuvânt sau faptă păcătoasă, și că dacă nu plătim suficient în această viață ne vom reîncarna și vom reveni pe pământ pentru a continua să plătim pentru greșelile noastre. Credința creștină crede de asemenea în dreptatea lui Dumnezeu. Sfântul Paul ne admonestează: “Nu vă înșelați: Dumnezeu nu permite să fie luat în râs, căci ceea ce seamănă omul aceea va și culege. Cine seamănă în trup va culege din trup putrezire; dar cine seamănă în Duh va culege din Duh viața veșnică. Să nu ne lăsăm deci obosiți de a face binele, căci la timpul potrivit vom culege, dacă nu ne vom lenevi” (Galateni 6,7-9). Dar de asemenea credem că Dumnezeu ne iartă greșelile și se comportă cu noi mult mai bine decât am merita. Acesta este harul. Aceasta este favoarea pe care o primim în mod nemeritat. Botezul care ne face copii ai lui Dumnezeu este un bun exemplu de har.

Nu există condiții de îndeplinit pentru primirea harului lui Dumnezeu. De aceea chiar și copiii pot primi botezul. Nu există condiții de îndeplinit, dar există consecințe. Ne-o subliniază a doua lectură de astăzi: “Harul lui Dumnezeu s-a arătat ca mântuitor pentru toți oamenii, învățându-ne să respingem nelegiuirea și poftele lumești, ca să trăim în veacul de acum cu înțelepciune, cu dreptate și cu evlavie” (Tit 2,11-12). Harul lui Dumnezeu ne aduce mântuirea, dar ne cere să renunțăm la cele lumești pentru a îmbrățișa cele dumnezeiești. A primi harul lui Dumnezeu este un act liber și necondiționat. Dar a rămâne în harul lui Dumnezeu presupune un răspuns din partea noastră. Acest răspuns este, pe de o parte, să spunem nu răului și tentației de a ne conduce viețile după înclinațiile egoiste, și, pe de altă parte, să ne supunem lui Dumnezeu, să ne trăim viețile în supunere față de voința Sa sfântă. Cu alte cuvinte, noi, cei care am primit harul botezului, trebuie să ne străduim să ne trăim promisiunile baptismale.

Celebrând astăzi Botezul Domnului nostru Isus Cristos în Iordan, să îi mulțumim lui Dumnezeu pentru darul gratuit al mântuirii primit prin harul Botezului. Să îi cerem cu ardoare darul de a rămâne fideli promisiunilor de la Botez și de a-i spune nu satanei și promisiunilor lui false, spunând în schimb da lui Dumnezeu până în ceasul morții.

Ritul latin

O Epifanie pentru noi

January 4th, 2007

În cei doi ani anteriori, Sărbătoarea de astăzi ne-a prezentat ocazia de a reflecta serios asupra lui Cristos, care se manifestă popoarelor prin Biserică. Prin urmare o Epifanie, o manifestare de respirație universală: pe de o parte Cristos, de cealaltă parte lumea, iar în mijloc drept semn Biserica. Anul acesta vom aborda un aspect mai intim și mai personal al sărbătorii referitor, să spunem așa, la microcosmosul, nu la macrocosmosul credinței: Cristos în noi, în inima noastră. Tema este aceasta: “Cristos se manifestă inimilor celor ce-L caută cu suflet curat și sincer”. Aici ne va lămuri acel text luminos al Sfântului Paul care spune: “Dumnezeu, care a zis: ‘Să strălucească lumina din întuneric’, el însuși a strălucit în inimile noastre pentru luminarea cunoașterii gloriei lui Dumnezeu pe fața lui Isus Cristos” (2Corinteni 4,6).

Nu este o temă străină de textele liturghiei de astăzi; dimpotrivă, este vorba de a pătrunde în miezul acestei sărbători. La începutul acestei liturghii ne-am rugat pentru ca Dumnezeu, care printr-o stea minunată a condus popoarele la Fiul lui Dumnezeu, prin credință să ne călăuzească și pe noi la a contempla măreția Slavei Sale. Este vorba despre a recupera semnificația autentică a episodului magilor: o lumină interioară și personală i-a condus la Betleem spre a fi solidari și tovarăși în căutarea aceluiași adevăr. La vederea stelei ei au avut o mare bucurie: evident, Acela pe care-L căutau îi îndruma în căutarea lor; era cu ei, chiar dacă nu recunoscut pe deplin. Sfântul Augustin spune: “Nu M-ați căuta dacă nu M-ați fi aflat”.

Epifania pe care o sărbătorim în acest an este tocmai de acest fel: o Epifanie, adică o manifestare a lui Isus Cristos, ce are loc în inima noastră, care poate fi văzută cu ochii inimii, mai mult decât cu cei ai trupului sau chiar a minții. O atare Epifanie, spune Paul, se realizează când Dumnezeu aprinde inima noastră și face să lumineze în ea Slava Sa, asemenea Slavei lui Isus Cristos. Cu alte cuvinte, atunci când, printr-o misterioasă întâlnire dintre acțiunea lui Dumnezeu și libertatea noastră, se aprinde în noi o lumină, în care îl recunoaștem pe Isus Cristos; îl vedem în slava Sa divină, așa cum l-au văzut cei trei apostoli pe muntele Tabor, atunci când s-a schimbat la față. Numai că în cazul nostru totul se petrece în intimitatea credinței, prin certitudinea că ne aflăm alături de Isus, experimentând fără urmă de îndoială că El este adevărul, speranța și mântuirea; El și nimeni altul! O certitudine care nu vine de la noi, ci este suscitată de Duhul Sfânt: “Duhul Adevărului, care purcede de la Tatăl, el va da mărturie despre mine”.

Problema este ce anume ar trebui să facem pentru ca toate aceste lucruri să ni le însușim și noi? Cum să sărbătorim în duh și în adevăr, nu numai dintr-o simplă dorință veleitară, această epifanie a inimii? Mai întâi de toate trebuie început cu lucrările mici; acea faimoasă lumină, care se poate numi fervoare, bucurie sau credință, de multe ori se aprinde sau se stinge când ne așteptăm mai puțin. Trebuie să oferim Domnului ciuturile, chiar și goale, ori pline numai cu apă, pentru ca El să ne poată reda vinul Său… Alteori, un creștin de bunăvoință îl află pe Isus în inima lui numai pentru că a știut să-și impună o mică lipsă, ascultând de Evanghelie sau de conștiință, pentru că a început să se roage după atâta vreme, depășind o puternică repugnanță, pentru că a făcut un gest ascuns și dezinteresat, de dragoste față de aproapele, pentru că a avut curajul unei reconcilieri. Acestea sunt scântei, pe care noi le provocăm bucuroși, însă cu ele Dumnezeu poate aprinde un foc mare.

Această epifanie spirituală, care include toate momentele vieții, trebuie să își afle apogeul în Liturghie. Sfântul Ambrozie scrie: “O, Doamne, Isuse Cristoase, Tu mi te-ai arătat mie, față în față. Eu te-am întâlnit în Sfintele Sacramente!” A participa cu credință la un sacrament înseamnă a asista la o manifestare a lui Isus Cristos; aici în chip cu totul deosebit, slava lui Cristos strălucește în inimile noastre. Prin sacrament se actualizează ceea ce s-a actualizat prin întrupare: Dumnezeu se manifestă ascunzându-se. Trupul primit de către Cuvânt, atunci când s-a născut, a fost pentru El ca un văl: pe de o parte îi acoperea și îi ascundea divinitatea, iar pe de altă parte îi manifesta și îi făcea vizibilă prezența. Nici un om în această viață nu îl poate vedea pe Dumnezeu, așa cum este El, dar nici pe Cristos înviat așa cum este. Așa ceva se poate vedea numai în cerurile cele noi, după marea Epifanie care va urma morții.

De fapt, maiestatea lui Dumnezeu este de așa natură, încât nu poate fi văzută cu ochii trupului și a rămânea viu. Dumnezeu nu se poate manifesta altfel decât ascunzându-se. Același lucru se petrece și în sacramente, mai ales în sacramentul prin excelență, care este Euharistia. În întrupare, vălul era trupul omenesc; aici este pâinea și vinul: Isus ascuns pe care acum îl contemplu. Pâinea și vinul ascund ochilor noștri realitatea pe care o conțin, însă conțin realitatea pe care o ascund, de aceea ni-l fac prezent și accesibil nouă! Isus este prezent și vizibil în pâine și vin. Așa cum în templul din Ierusalim Sfânta Sfintelor era ascunsă după catapeteasmă, tot așa și aici. Nu avem un zid, ci un văl, care poate fi și chiar a fost înlăturat după moartea lui Isus: “Cristos a inaugurat o cale nouă pe care ne-a deschis-o El, prin perdeaua dinlăuntru, adică Trupul Său. Avem de-a face cu misterioasa putere a semnelor; tot ceea ce sugerează simbolurile, uimește și înflăcărează inima omului cu mai multă putere decât însuși adevărul lipsit de imagini, care vorbește numai minții omului și nu întregului om, trup și suflet. Sensibilitatea noastră de a trece de la realitatea concretă la realitatea spirituală, de pildă de la apă la Duhul Sfânt, de la pâine la Trupul lui Cristos, primește viață și se înflăcărează tot mai mult asemenea unei torțe în mișcare” (Sf. Augustin).

Așa ceva s-a întâmplat la Emaus: ucenicii, care nu-l cunoscuseră pe Isus nici după ce le explicase Scripturile, l-au recunoscut la frângerea pâinii. Acel gest simbolic și sacramental a tras vălul de pe ochii lor și l-au recunoscut pe Domnul. Prin urmare, Euharistia este o Epifanie a lui Cristos, chiar cea mai mare dintre toate epifaniile. Ea nu ni-l arată numai pe Isus cel pământesc, pe care l-au văzut magii, om între oameni, ci pe Isus mort și înviat, pe Isus Stăpânul glorios al universului. O lumină și o forță puternică se află în acele semne care nu sfârșesc niciodată să alimenteze întreaga viață a Bisericii, din trecut, din prezent și din viitor. Toată lumina aici își are focarul.

Dacă Biserica este semnul lui Cristos printre popoare, ea însăși este o epifanie, și pentru că are la loc de cinste Euharistia, adevăratul “rug arzând”, ce arde dar nu se mistuie, un rug care luminează în mijlocul sărăciei omenești a Bisericii, ca un foc după cortină. Acest caracter epifanic al Euharistiei era trăit pe vremuri de Biserică într-o manieră forte; în acele vremi se credea în epifania cultuală a lui Cristos, adică în Cristos care se arată credincioșilor în desfășurarea cultului euharistic. Dar Euharistia nu este întotdeauna și pentru toți o Epifanie a lui Cristos; pentru mulți ea continuă a fi un conglomerat de gesturi moarte sau de lucruri care nu mai fac nici o impresie, ori pur și simplu doar o impresie estetică. Pentru ce? Lipsește ceva?… Da, lipsește credința! Lipsesc ochii pentru a vedea fața pe care o ascunde vălul! Steaua strălucea pe cerul Ierusalimului pentru toți, dar numai trei au fost norocoșii care au văzut-o. Sacramentele nu sunt rituri magice, care activează oricum și mereu, ci sunt ritualuri umane “pentru oameni”, care vorbesc voinței, inimii și trupului omului, deci numai cine are urechi de auzit aude, și numai cine are ochi de văzut vede.

Îl recunoaște pe Isus în Euharistie numai acela care îl recunoaște în viață, numai cel ce îl întovărășește pe calea pe care îl cheamă, acela care îl cheamă în casa lui, cel ce nu-și reduce credința la o simplă haină pe care o îmbracă doar duminica, atunci când se duce la biserică, pentru ca, reîntors acasă, să o pună imediat la păstrare. La Euharistie trebuie să ajungem plini de dorință, pentru că numai așa se va produce ruptura vălului, și Îl vom putea recunoaște, și ni se vor înflăcăra inimile. Iată pentru ce am vorbit despre Epifania în viața cotidiană, mai înainte de a vorbi despre Epifania în cult; iată pentru ce am amintit rugăciunea, jertfa, dragostea, compătimirea, micile gesturi. Când există acest interes și această căutare a lui Isus, Euharistia nu dezamăgește niciodată; El este prezent nu numai pe altar, ci și în inimi.

Să punem la un loc toată credința, dorința și căința de care suntem capabili pentru ca această Euharistie pe care o celebrăm să fie într-adevăr o Epifanie a lui Cristos între noi și în fiecare dintre noi, pentru ca acel Dumnezeu care a spus la început: “Să strălucească lumina din întuneric”, să binevoiască a face să lumineze și în inimile noastre slava divinității lui Cristos.

Ritul latin

Chemați să fim epifanii

January 4th, 2007

Epifania este o sărbătoare plină de imagini minunate. Avem steaua, magii, darurile lor, o mamă, un tată și un copilaș. Există multe povestiri bazate pe această sărbătoare, povestiri care ne-au impresionat de-a lungul timpului. G. K. Chesterton are acea frumoasă povestire despre regii lumii care au dorit să intre în rai cu daruri materiale, dar au fost refuzați pentru că au uitat de copil.

Recent am găsit o altă istorisire. Se spune că cei trei înțelepți, Gaspar, Balthasar și Melchior, erau de vârste diferite. Gaspar era tânăr, Balthasar adult iar Melchior bătrân. Ei au găsit peștera în care se afla Cel Sfânt și au intrat pe rând să îl salute. Melchior, fiind cel mai în vârstă, a intrat primul. A găsit înăuntru un bătrân ca el. Au depănat împreună amintiri. A urmat Balthasar. În peșteră a găsit un bărbat adult, vorbind amândoi cu pasiune despre cum să fii un lider și despre responsabilitate. Tânărul Gaspar a intrat ultimul. A găsit un tânăr profet așteptându-l. Au vorbit despre reforme și vise îndrăznețe. După aceea cei trei regi înțelepți au început să povestească între ei despre întâlnirea cu Cristos, fiind uimiți fiecare de povestea celuilalt. Au luat atunci aurul, smirna și tămâia și au intrat toți trei în peșteră. Au găsit acolo un copilaș, pe pruncul Isus de doar douăsprezece zile.

Această istorioară are un mesaj profund. Isus se revelează tuturor oamenilor, de orice vârstă, evrei sau ne-evrei. Imaginile noastre religioase despre Isus sunt în principiu cele ale artiștilor europeni. Este bine, dar să nu uităm că Isus a fost un evreu din Orientul Mijlociu. Dacă mergem în Mexic, imaginea lui Isus este cea a unui mexican. La fel, în Asia este reprezentat ca un asiatic. În Africa Isus este reprezentat ca un negru. Este normal, deoarece Isus se revelează tuturor oamenilor din toate locurile. În a doua lectură, din Scrisoarea către Efeseni, Sfântul Paul spune că acesta este marele mister al lui Cristos: El a venit nu doar pentru evrei ci pentru toți, evrei și neamuri deopotrivă.

El ni se revelează nouă, creștinilor, pentru ca noi să le relevăm celorlalți prezența Lui. Atâția oameni din lumea întreagă umblă în întuneric. Viețile lor sunt fie fără sens, fie frustrante. Caută lumina dar nu știu unde să o găsească. Noi, creștinii, am fost expuși luminii și iubirii. Ține de noi să fim epifanii, oameni care le arată celorlalți prezența Domnului. Pentru a face aceasta, trebuie cu toții să urmăm o stea. Trebuie să o găsim singuri. Această stea se află în noi și lângă noi. Steaua care ne conduce la Domnul este vocația noastră, chemarea pe care Dumnezeu ne-o dă fiecăruia, rațiunea pentru care existăm fiecare. Vocația noastră poate fi cea de soț sau de soție, de mamă sau de tată, de preot sau de celib. Circumstanțele vieții prin care fiecare ne definim pe noi înșine sunt ele însele stelele noastre. Fiecare avem o stea. Fiecare avem o chemare unică de la Dumnezeu. Această stea se mișcă, pentru că Dumnezeu nu încetează niciodată să ne cheme. Trebuie să urmăm această chemare, să urmăm steaua pentru a-l găsi pe Cristos, lumina noastră, așa după cum au făcut Magii.

Îl căutăm pe Domnul și îl găsim, iar pasul următor este să le transmitem celorlalți prezența sa prin cuvânt și prin exemplul propriu. Perioada Crăciunului se încheie mâine, cu Botezul Domnului, dar solemnitatea Epifaniei este ultima mare celebrare de Crăciun. Scopul ei este să ne pregătească pentru timpul comun de peste an, pentru viața noastră comună. La Epifanie fiecare dintre noi este chemat să arunce propria lumină în colțul de umbră al lumii noastre. Suntem chemați să îl revelăm pe Cristos celorlalți. Suntem chemați să fim epifanii ale Domnului.

Ritul latin

Sfântul Nicolae

January 1st, 2007

“Fiți milostivi, precum Tatăl vostru din ceruri milostiv este” (Lc 6,36).

În fiecare zi avem posibilitatea de a vedea în jurul nostru oameni care, din diferite motive, duc lipsă de cele necesare unui trai decent. E de ajuns să pășim în stradă și să vedem numărul destul de mare de cerșetori și ne vom da seama de situația dificilă în care se zbat unii dintre semenii noștri. Și dacă cerșetorii ar fi singurii copleșiți de lipsuri, atunci am putea concluziona că sunt totuși puțini cei care nu au mijloacele materiale minime de întreținere a vieții. Dar sunt mulți, foarte mulți chiar în timpurile noastre care, deși sunt săraci, nu-și etalează propriile lipsuri și de aceea rămân în anonimat.

Care ar trebui să fie atitudinea noastră față de acești oameni? Nu cred că diferită de cea a sfântului Nicolae pe care îl sărbătorim astăzi. S-a născut la Patar, oraș al Lyciei, dintr-o familie bogată și profund creștină. Deprinde de mic dragoste față de cei săraci și dovedește acest lucru prin fapte concrete. Rămas orfan de la o vârstă destul de tânără, a dispus de toată averea părinților săi ajutându-i pe cei săraci. A ajuns episcop printr-o providențială întâmplare. Murind episcopul locului, cei adunați pentru a-i alege un succesor nu au reușit să se pună de accord asupra unei singure persoane și, pentru a pune capăt neînțelegerilor, au hotărât că va fi episcop cel care va intra primul în biserică în ziua următoare. După obiceiul său, sfântul Nicolae vine dis-de-dimineață la biserică și rămâne surprins de voința concetățenilor săi de a-l alege episcop. Acceptă, însă cu umilință, dorința lor și cât timp va fi episcop se va îngriji cu mare dragoste de “turma” sa.

Un exemplu de autentică dragoste creștină îl putem desprinde din viața sa. Se spune că în același oraș cu dânsul trăia un nobil care, ruinat fiind și nemaiavând cu ce să le întrețină pe cele trei fiice ale sale, a hotărât să le prostitueze. Auzind de situația nefericitului tată, sfântul Nicolae, cuprins de milă, îi aruncă într-o seară o pungă cu bani printr-o fereastră rămasă deschisă. Nu se poate descrie bucuria tatălui care, văzându-se salvat din dificultățile materiale, a renunțat cu bucurie la ideea de a-și prostitua propriile fiice. Reușește chiar, cu acești bani să o mărite pe cea mai mare dintre fiice. Dar timpul trece și tatăl se găsește în aceeași dificultate când trebuie să o mărite pe cea de-a doua fiică. Sfântul Nicolae îl ajută aruncându-i încă o pungă cu bani cu care acesta își acoperă noile cheltuieli. Dorind să-l cunoască personal pe binefăcătorul său, a așteptat până când, pentru a treia oară, sfântul își repetă gestul său de caritate. Descoperindu-l, se aruncă în genunchi în fața lui și îi mulțumește pentru gestul său.

În fața situației nefericitului tată o inimă și o minte fatalistă ar putea spune că avem de a face cu victima unui destin potrivnic și neîndurător. Concluzia care se desprinde până la urmă dintr-o astfel de apreciere este resemnare și pasivitate. Dar o inimă și o minte creștină nu poate privi lucrurile în felul acesta. Ea vede în cel aflat în dificultate o victimă a egoismului semenilor și a lipsei de iubire față de aproapele. Situația lui critică nu este consecința unui destin rău, ci rodul păcatului, împotriva căruia trebuie să lupți cu arma carității.

În ordinea carității a acționat și sfântul Nicolae atunci când, experiind în inima sa sentimentul milei, trece la acțiune. Mila, ca efect al dragostei, care ar trebui să ne caracterizeze pe noi creștinii, presupune un raport personal cu cel care suferă. Este un simțământ ce nu se poate ivi decât în ființa capabilă să înțeleagă o altă ființă, și înseamnă a i se substitui, a participa la durerea ei nu din afară, ci dintr-o perspectivă identică ei. Mila este, desigur, o ieșire din sine, operație pe care Cristos o recomandă cu atâta insistență discipolilor, ascultătorilor și interlocutorilor săi. Mila, ne spune Nicolae Steindhardt în una din cărțile sale, transcende dreptatea care este logică, matematică, cantitativă și rațională. Ba o și sfidează, neținând cont de ea și nici de rațiunea practică ori teoretică. Mila este contrariul contabilității care este rigidă și fixă, mila, opusul ei, este mereu gata să uite, să ierte, să ajute, deoarece ea izvorăște din dragoste față de aproapele. Nu este nici măcar o simplă activitate condescendentă față de ceilalți, ci o luptă în care trebuie depășit firescul și în care crucea, adică renunțarea și jertfirea a ceea ce ne este propriu, are rolul principal.

Atunci când Isus spune: “Fiți milostivi, după cum Tatăl vostru din ceruri, milostiv este” (Lc 6,36), o arată ca fiind dincolo de limitele lumii și că cel care și-o însușește își arată calitatea de fiu al lui Dumnezeu. Caritatea față de aproapele devine semn clar al iubirii noastre față de Dumnezeu “căci cine nu iubește pe fratele său, pe care-l vede, cum poate să-l iubească pe Dumnezeu pe care nu-l vede?” (In 4,20) ne învață sfântul Ioan în prima sa scrisoare. Nici un om nu este scutit de datoria carității. Nici un om nu are dreptul de a trăi numai pentru sine, de a se gândi numai la mântuirea sa și de a fi dezinteresat de mântuirea, de suferințele și trebuințele aproapelui său. Isus însuși ni se oferă ca model al dragostei față de aproapele prin cuvintele: “Poruncă nouă vă dau vouă: să vă iubiți unul pe altul așa cum v-am iubit și eu pe voi” (In 13,34). În viața creștină, toate faptele bune își au izvorul în dragostea infinită, eternă și universală a lui Dumnezeu față de lume, deoarece, în cadrul iubirii, noi îl iubim pe Dumnezeu pentru că el ne-a iubit mai întâi, iar iubirea lui Dumnezeu devine motiv al iubirii noastre și imperativ de a ne deschide față de semenii noștri cu o egală iubire cu care am fost și suntem iubiți de Dumnezeu.

Imperativul zilei ne cere apostolatul faptelor creștinești. Este timpul să nu mai iubim “cu vorba, ci cu fapta”, după îndemnul sfântului Ioan. Desigur, cuvântul poate determina salturi calitative în viața spirituală. Dar dacă el nu este urmat de fapte concrete, își pierde din puterea lui de convingere. De aceea, în viața zilnică trebuie să trăim în așa fel ca în tot ceea ce facem, în gând, în vorbă și faptă, să oglindim influența binefăcătoare a dragostei lui Dumnezeu asupra noastră, conformându-ne exigenței pe care Isus le-o cere apostolilor înainte de trimiterea lor în lume: “Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, ca văzând ei faptele voastre bune să-l preamărească pe Tatăl vostru din ceruri”. De conduita creștinilor depinde, așadar, ca Dumnezeu să fie preamărit și adorat. Stilul nostru creștin de viață, modul de a lucra, de a gândi și a vorbi, toate influențează pe cei din jur. La fel dragostea față de aproapele, asistența lui, îngăduința, răbdarea, împlinirea conștiincioasă a datoriilor care ne revin în orice situație, sunt cartea de vizită a trăirii noastre creștine.

În modul acesta vom afirma concret eterna actualitate a evangheliei în viața omenirii și vom revela misiunea Bisericii în lume, deoarece, trăirea conform poruncilor lui Cristos are puterea de a converti mai mult decât cuvintele frumoase trădate prin atitudini inconsecvente. Desigur că, apostolatul faptelor creștinești este un ideal înalt și implică o luptă eroică încordată, plină de răbdare și perseverență împotriva răului din noi și din lume. În acest scop, trebuie să avem o conștiință trează ca și sfântul Nicolae, că misiunea noastră vine de sus și o îndeplinim în numele lui Cristos. Drept urmare nu putem renunța la ea fără a ne face vinovați de trădarea chemării noastre de creștini.

Astăzi, când mulți dintre semenii noștri au nevoie de sprijin material și sufletesc, cuvintele lui Isus adresate învățătorului legii, căruia îi fusese prezentată parabola samariteanului milostiv, sunt o invitație la acțiune concretă: “Du-te și fă și tu la fel”.

Sebastian BILBOC

Ritul latin

Sfântul Francisc Xaveriu

January 1st, 2007

“Mergeți în toată lumea și predicați evanghelia la toată făptura” (Mc 16,15).

Acesta este mesajul principal transmis nouă de Cristos în evanghelia de astăzi, mesaj ce este în actualitate și foarte binevenit acum la începutul timpului Adventului, timp caracterizat de tensiunea așteptării, așteptare a împlinirii celor făgăduite de Dumnezeu. Acest mesaj, Biserica îl reactualizează și ni-l readuce aminte, astăzi, când îl sărbătorim pe patronul misionarilor, Francisc Xaveriu, patron al misionarilor pentru că este unul din exemplele cele mai grăitoare de dăruire pentru răspândirea mesajului lui Cristos.

Am auzit și vom mai auzi: vestiți evanghelia, predicați evanghelia, credeți în evanghelie și poate ne întrebăm: ce este evanghelia? În literatura clasică însemna un mesaj aducător de bucurie, un mesaj al succesului, al victoriei. Și pentru noi trebuie să fie un mesaj de bucurie, bucuria împlinirii celor făgăduite de Dumnezeu. Evanghelia este Vestea cea Bună că Dumnezeu și-a îndeplinit promisiunile sale făcute lui Israel. Evanghelia nu este contrară Vechiului Testament, ci este împlinirea promisiunilor făcute de Dumnezeu în acesta; Evanghelia este Vestea cea Bună că a fost deschisă calea mântuirii pentru toți oamenii.

Sfântul Francisc pe care-l comemorăm astăzi este un exemplu în propovăduirea evangheliei. S-a născut la 7 aprilie 1506, într-o regiune din nordul Spaniei și a trăit într-o perioadă zbuciumată din istoria Bisericii, spre sfârșitul Renașterii, perioadă de luptă pentru apărarea credinței, atât prin luptă armată împotriva pericolului turcesc, cât și prin lupta cuvintelor împotriva scindării credinței referitor la reforma protestantă care lua proporții.

Situația materială a familiei îi permite să facă studii strălucite la Paris. Aici Providența a făcut ca el să locuiască în aceeași cameră cu un alt spaniol, Ignațiu din Loyola (întemeietorul Ordinului Iezuit), care era deja la un nivel înalt de spiritualitate. Acesta îl influențează foarte mult pe Francisc care, la rândul său, va decide să-și consacre viața lui Dumnezeu. Ignațiu îl caracterizează astfel pe Francisc: “Inimă mare și un suflet nobil ce nu poate fi mulțumit cu trecătoarele onoruri pământești”, onoruri pe care le-ar fi putut obține desigur foarte ușor, dacă avem în vedere situația familiei. Împreună cu alți colegi, se va consacra lui Dumnezeu și va declara ascultare necondiționată Sfântului Părinte.

Se hotărăște să plece ca misionar în Țara Sfântă. Pornește într-acolo oprindu-se pe drum prin spitale și biserici pentru a ajuta acolo unde era nevoie și pentru a câștiga și ceva hrană. Adesea însă își impunea penitențe mari. Războiul dintre venețieni și turci îl împiedică să-și ducă planul la îndeplinire și de aceea își continuă activitatea de ajutorare a celor nevoiași în diferite activități pastorale și colaborează de asemenea la redactarea Constituțiilor Societății lui Isus.

Când este solicitat să plece spre țările de misiune, răspunde acestei chemări din toată inima, cuvintele sale rămânând celebre: “Ei bine, iată-mă aici!” Pleacă fără a-și lua rămas bun de la familie, toată atenția sa fiind îndreptată doar spre grânele rămase fără secerători, spre îndeplinirea voinței lui Cristos. Pe drum nu ezită să-i ajute la cele mai umile activități pe cei de pe vas, fiind frate și păstor sufletesc pentru toți.

Activitatea sa misionară a durat 10 ani și cuprinde o arie foarte întinsă: India, Insulele Malassa și Molusce. Aici cuvântul său înflăcărat era însoțit de semne minunate, adesea repetându-se minunea din ziua Rusaliilor, deoarece toți cei care-l ascultau îl înțelegeau, deși vorbeau limbi diferite. A predicat de asemenea în Japonia unde a întemeiat o comunitate creștină foarte puternică care a rezistat chiar fără misionari trei secole, până la sfârșitul secolului al XIX-lea, când a fost redescoperită. Francisc a dorit să intre și în China pentru a-l vesti și acolo pe Cristos, dar a murit la porțile ei, pe data de 3 decembrie 1552, la 46 de ani. A predicat Evanghelia cu înflăcărare, evanghelie făgăduită odinioară prin profeți și împlinită de Cristos, dându-și seama că nu există o altă învățătură mai bună, mai de preț și mai minunată decât aceasta, împlinind cu fidelitate îndemnul lui Cristos: “Mergeți în toată lumea și predicați evanghelia la toată făptura” (Mc 16,15). Și Domnul a fost mereu cu el, întărindu-i cuvintele prin semnele minunate pe care le făcea prin el.

Observăm că Francisc a urmat îndemnurile sfântului apostol Paul, care în lectura de astăzi ne spune cum trebuie să procedăm în predicarea evangheliei; ne dă exemplu, făcându-se servitorul tuturor; predicarea evangheliei nu trebuie să fie motiv de laudă, ci o datorie. Avem în sfântul Francisc un exemplu de vestire a evangheliei, fără a aștepta ceva în schimb pe acest pământ, un exemplu de renunțare la bunurile și onorurile pe care am putea să le primim, pentru a face doar ceea ce este necesar: urmarea și vestirea lui Cristos. Sfântul Francisc procedează după îndemnurile sfântului Paul, făcând toate pentru evanghelie, pentru a avea parte de ea.

Propovăduirea misionară are scopul de a trezi credința, credință în Isus care este Cristos, Fiul lui Dumnezeu, iar credința ne dă viața și numele lui, pentru a avea parte cu el în împărăția Tatălui ceresc. Iar anul acesta liturgic (1998-1999), al treilea în pregătirea pentru Marele Jubileu al anului 2000, când îl cinstim în mod deosebit pe Dumnezeu Tatăl, trebuie să ardem de această dorință de a-l vesti pe Cristos, Evanghelia Tatălui, tuturor celor din jurul nostru. Și “cei care vor crede, vor fi botezați și se vor mântui, iar cei care nu vor crede, se vor osîndi” (Mc 16,16).

Dar bineînțeles că nu toți avem chemarea de fi misionari, de a predica evanghelia pe alte teritorii. Cu toate acestea, toți trebuie să fim misionari. Biserica toată, din natura ei este misionară. Trebuie să fim misionari între noi, nu pe alte teritorii. Acest lucru îl accentuează Sfântul Părinte Papa Ioan Paul al II-lea în enciclica Redemptoris missio. Totuși chiar dacă încurajează misionarismul local, evidențiază totodată că acesta nu exclude misionarismul în toată lumea (cf. RM 32). Este vorba de noua evanghelizare, re-evanghelizarea. Căci misiunea profetică pe care fiecare botezat o are, este împlinită prin evanghelizare, adică prin vestirea lui Cristos, prin mărturia vieții și prin cuvânt. Nu poate fi înțeleasă și trăită misiunea dacă nu se face referință la Cristos, cel trimis ca să evanghelizeze (cf. RM 88).

Trăim evanghelia și o predicăm celor din jurul nostru, pentru că toți avem nevoie de convertire, atunci când respectăm poruncile, când venim la Biserică și atunci când participăm la sfintele Sacramente; când dăm mărturie despre credința noastră prin fapte și cuvinte, când sperăm cele spuse de Domnul, când îl iubim pe aproapele nostru și când ne rugăm; în serviciile de caritate, în viața spirituală, în celebrarea liturgică etc. Așadar nu trebuie să facem lucruri peste puterile noastre pentru a vesti evanghelia, pentru a-l predica pe Cristos cel Înviat. Este suficient să ne facem corect datoria de creștini în familie, la serviciu și pretutindeni acolo unde suntem. Iar așteptarea de care am vorbit la început, să nu fie moartă, pasivă, ci activă, să așteptăm veghind și îndeplinindu-ne cu fidelitate îndatoririle de oameni și creștini.

Cu siguranță adesea ne simțim inapți, incapabili de a-l vesti pe Cristos; poate spunem chiar precum profetul Ieremia: “Doamne, Dumnezeule, eu nu știu să vorbesc, sunt încă tânăr” (Ier 1,6). Însă să nu uităm că Dumnezeu este cu noi, ne întărește și ne susține. Duhul Sfânt ne ajută și ne dă puterea de a-l vesti pe Cristos, dacă suntem disponibili și ne încredem în el. Trebuie să facem și să spunem ceea ce a făcut și a spus Cristos. Centrul evangheliei să fie pentru noi Isus Cristos. El singur să fie modelul nostru.

Așadar, evanghelia predicată de Isus Cristos este anunțarea venirii împărăției lui Dumnezeu; acest mesaj al venirii împărăției lui Dumnezeu cere din partea noastră credință și pocăință, iar de răspunsul dat acestei Vești Bune a lui Cristos depinde viața noastră veșnică.

Să ascultăm și să punem în practică mesajul lui Cristos, să cerem ajutorul său în rugăciunile noastre pentru a-l putea mărturisi oricând, în orice împrejurare, întărindu-ne astăzi în trăirea credinței prin observarea exemplului sfântului Francisc Xaveriu.

Gabriel BUCUR

Ritul latin

Sfântul Andrei

January 1st, 2007

După cum o știm cu toții, calendarul creștin catolic menționează pentru fiecare zi a anului cel puțin numele unui sfânt. Sfinții, pe lângă faptul că sunt mijlocitorii noștri, participând astfel la unica mijlocire a lui Cristos (1Tim 2,5), ne mai sunt propuși și pentru că sunt modele grăitoare pentru noi.

Pentru ziua de azi, calendarul ni-l propune ca exemplu pe sfântul apostol Andrei, a cărui viață, vă invit să ne-o amintim în continuare.

Împreună cu fratele său Simon și cu tatăl lui, Iona, se ocupau cu pescuitul și locuiau pe malul lacului Genezaret, în orașul Cafarnaum. Se stabiliseră cu toții aici, venind din Betsaida.

Când s-a răspândit vestea că pe malul de jos al Iordanului a apărut un profet care predica și boteza, cerând tuturor o schimbare a vieții, Andrei i-a lăsat pe ai săi și a coborât în jos, dornic să afle dacă nu cumva începuse să se împlinească spusele profeților de demult. Aici l-a întâlnit pe Ioan, fiul lui Zebedeu, un alt pescar, mai tânăr decât el, necăsătorit, și amândoi și-au propus să rămână mai multă vreme aproape de profetul tânăr și înflăcărat.

Însă spre uimirea lor, Ioan Botezătorul într-una din zile le-a atras atenția asupra unui străin care se apropia de dânșii, spunându-le: “Iată Mielul lui Dumnezeu, iată pe acela care ia asupra sa păcatele lumii” (In 1,35). Evanghelia ne spune că Isus umbla să-și caute ucenici. Dar Isus umbla atunci, după cum umblă și astăzi, și după cum va umbla în toate timpurile cât vor trăi oameni pe pământ. Isus este într-o necontenită căutare de ucenici, pentru că el își alege ucenicii. Credința noastră în Isus Cristos este răspunsul la alegerea și la urmarea lui. Cei doi prieteni l-au urmat pe străin și l-au rugat să le arate locuința lui, ca să știe unde-l pot afla când vor dori să-l mai vadă. Era pe la ceasul al zecelea, după cum precizează sfântul apostol Ioan. Și Isus i-a reținut la dânsul toată după-amiaza, stând de vorbă cu ei până seara târziu.

El ne invită și pe noi să-l vizităm în toate Bisericile din lumea întreagă, unde se află prezent zi și noapte în preasfântul Sacrament. Aici este casa, locuința lui, aici el dorește să vorbească cu fiecare dintre noi, nu numai cu preoții sau cu persoanele consacrate, ci cu toți oamenii.

Cum a vorbit cu ucenicii, așa vorbește și cu noi, de la inimă la inimă. Vrea ca să-i încredințăm grijile, problemele, suferințele noastre zilnice pentru a ne ușura această povară a crucii noastre, care deși este mult mai ușoară decât a lui, nouă ni se pare de multe ori insuportabilă. Cu toate acestea, el este dispus să ne ajute, să poarte împreună cu noi crucea noastră, pe care noi o facem să fie mai grea decât este.

Andrei și Ioan s-au atașat cu toată inima de Isus; au înțeles că el este cel vestit de Scripturi și au început să împărtășească bucuria lor celor cu care se întâlneau. Primul pe care l-a întâlnit Andrei a fost fratele său Simon și are meritul de a-l fi convins că, într-adevăr Mesia se află între oameni; iar Simon are meritul de a fi crezut cel dintâi mărturiei date de un om despre Mesia.

Andrei și Petru s-au reîntors la activitatea lor de pescari, la familiile și la viața lor obișnuită. Isus însuși, după întemnițarea lui Ioan Botezătorul, a părăsit Nazaretul și a venit la Cafarnaum, probabil împreună cu Sfânta Fecioară Maria, având ocazia să se întâlnească și să discute de mai multe ori cu prietenii săi de pe malul Iordanului, pe care în cele din urmă, i-a chemat să i se alăture: “Veniți după mine și vă voi face pescari de oameni” (Mt 4,20). Andrei și Simon au pornit cu dragoste și încredere pe drumul care îi va duce prin multe țări străine, să anunțe oamenilor Vestea cea Bună.

După înălțarea la cer a Domnului, numai tradiția și scrierile apocrife mai vorbesc despre sfântul Andrei. După istoricul Eusebiu din Cezarea, sfântul Andrei și-a desfășurat activitatea apostolică în ținuturile din jurul Mării Negre și a murit în Grecia la Patras, unde a fost răstignit pe o cruce în formă de X. Astfel dorința sfântului Andrei a fost împlinită; acea dorință de a fi asemenea lui Cristos, chiar și în moarte, dându-și viața pe cruce ca și Învățătorul său.

Pornind de la cuvintele grecești: aner, andros – bărbat; andreios, a, on – curajos, vedem că numele Andrei exprimă calitatea unui om energic și curajos, bărbat vrednic. Așa a fost și apostolul pe care îl sărbătorim astăzi care, din moment ce l-a aflat pe Mesia, l-a urmat fără încetare, nu ca tânărul bogat din evanghelie. Sfântul Andrei a dus mesajul evanghelic pretutindeni pe unde mergea. Scriitorul William Temple, scriind despre prima misiune a sfântului Andrei, preciza: “poate că este pentru Biserică un serviciu mai mare decât ar fi făcut oricare alt om”.

Sfântul apostol Andrei l-a urmat pe Isus fără șovăire, dându-și viața pentru el. Să ne întrebăm, de ce oare Isus nu și-a ales ucenicii dintre cei mari ai lumii? După ce a fost ispitit în pustiu, s-a dus în Ierusalim unde i-a văzut în primul rând pe preoți: pe arhiereul cel mare al poporului lui Israel, pe fariseii cunoscători ai legii, pe atâția alții care erau vrednici după felul de a gândi al oamenilor. Dar Isus nu se oprește cu privirea lui asupra niciunuia dintre aceștia, ci abia când ajunge pe pământul Galileii își alege ucenicii din rândurile celor simpli. De aceea ne întrebăm, după ce criterii judecă Domnul? Răspunsul este foarte simplu: atunci când un rege viteaz vrea să înceapă un război mare cu care să cucerească întreg pământul pentru împărăția lui, el nu se va uita la haina ostașilor săi, ci se va uita la inima lor, la disponibilitatea lor, se va uita la curajul lor, la vitejia lor, la focul dragostei lor pentru el și pentru ținta luptei lui. Acești sărmani și simpli pescari purtau în inima lor germenii împărăției lui Dumnezeu, așa cum ghinda poartă în ea ființa stejarului. Acești pescari erau gata să jertfească totul, numai ca să-l urmeze pe Isus. Dar oare Isus astăzi caută altfel de oameni? Nicidecum. Isus și astăzi tot astfel de oameni își caută, pentru că învățătura sa va dura veșnic.

Dar ce vrea Isus să facă din ucenicii lui?

Un preot este chemat la un bătrân bolnav, care nu era încă botezat. Îi vorbește despre Isus, despre nașterea misterioasă și despre toată viața și minunile lui, cât de mult a iubit lumea, că și-a dat și viața pentru ea. Când a vrut să plece, bătrânul îl cheamă înapoi și îi zise: “Mai spune-mi încă o dată numele acelui om”. “Isus”, îi răspunse preotul. “O, bune Isuse, ce păcat că așa de târziu te-am cunoscut. Dacă te-aș fi cunoscut mai degrabă, te-aș fi iubit mai mult”.

Prima condiție pentru fiecare dintre noi este aceea de a-l cunoaște pe Isus pentru a-l putea iubi. Isus ne cheamă să devenim ucenici lui. Să nu rămânem muți. Numai peștii pe care îi pescuiau ucenicii erau muți. Căci a fi ucenic al lui Cristos înseamnă să primești grai dumnezeiesc pentru a putea vorbi inimilor. A-l urma pe Isus înseamnă a vedea totul în Isus. A lăsa totul înseamnă a lăsa deșertăciunile acestei lumi, pentru a primi totul, adică veșnicia. Să dea bunul Dumnezeu ca fiecare dintre noi să răspundem lui Isus cu toată voința noastră, cu toată ființa noastră, așa cum au răspuns pescarii cei smeriți de pe țărmul Mării Galileii, căci tu Isuse ești totul pentru noi și noi voim să fim cu totul ai tăi.

Andrei VARGA

Ritul latin