Vameșul și fariseul

January 26th, 2007

“Vameșul, departe stând, nu voia nici ochii să-și ridice către cer, ci-și bătea pieptul, zicând: Dumnezeule, fii milostiv mie, păcătosului” (Luca 18,13).

Involuntar, gândul ne duce la Evanghelia de săptămâna trecută. Era vorba de asemenea despre un vameș – Zaheu. Am văzut cum Domnul i-a schimbat sufletul. Am văzut cum, după o viață întreagă în păcat, s-a pocăit; și cum a fost gata să dea jumătate din averea sa săracilor, și să dea înapoi împătrit tuturor celor pe care i-a nedreptățit. Și fără îndoială a făcut acest lucru. Involuntar, Zaheu și vameșul din Evanghelia de astăzi se contopesc într-o singură imagine, într-o singură persoană. În fond, amândoi erau vameși, oameni păcătoși, și amândoi s-au pocăit. Dacă acceptăm că Evanghelia de astăzi este continuarea Evangheliei de duminica trecută, că vameșul de astăzi, bătându-și pieptul, este cu adevărat Zaheu, cel puțin din punct de vedere psihologic, atunci ni se va dezvălui un mare adevăr, o mare lecție în viața celui care se pocăiește. Vedeți, noi toți trebuie să ne pocăim.

Toată nedreptatea pe care a făcut-o Zaheu, a făcut-o pentru câștig, pentru a domina. Și atunci când această dominație a avut loc, și el se considera un om puternic – chiar în acel moment a venit Adevărul lui Dumnezeu. Adevărul lui Dumnezeu ne spune că dacă o persoană stă în pântecele mamei timp de nouă luni, stă apoi în pântecele pământului, dacă este în putere, optzeci de ani, ceea ce este peste aceștia fiind osteneală și durere (Psalmul 89,10). Și în final, prin moarte omul trece pentru totdeauna în pântecele vieții veșnice.

Zaheu a văzut acum toate acestea: a înțeles toată nebunia lui, drumul lui greșit în viață. Și atunci a început să caute o cale de scăpare. În această stare se afla el când a trecut Cristos pe acolo. Pentru el, acesta era un rabin. Nu putea să meargă pur și simplu la El, și nici nu dorea. Mai întâi a dorit să afle ce fel de rabin era. Vedem sicomorul și apoi îl vedem în sicomor pe Zaheu, pe acest om care era practic un demnitar al poporului evreu. Și vedem mulțimea. Să ne imaginăm prin ce trecea acest om mândru. Însă Cristos s-a apropiat și a spus: Astăzi vom fi împreună, voi intra în casa ta. Și când Cristos a fost în casa lui, El i-a revelat acea putere care i-a umplut imediat inima. Atunci Zaheu i-a spus: Dau averea mea săracilor, și celui pe care l-am înșelat îi dau înapoi împătrit (cf. Luca 19,1-10). Și a făcut toate acestea.

Dar ce se întâmplă acum? Stă în templu și își bate pieptul, spunând: “Dumnezeule, fii milostiv mie, păcătosului!” Împreună cu el se mai află cineva în templu, poate egalul său în societate – un fariseu. El stă acolo și, în contrast cu el, cu totală satisfacție spune: Am făcut totul, am făcut asta și asta, am… De ce nu a spus vameșul: Și eu am făcut aceasta. Am dat jumătate din averea mea. La cutare i-am dat înapoi împătrit. De ce nu a spus aceasta? Dimpotrivă, el a spus: “Dumnezeule, fii milostiv mie, păcătosului!”

Ideea este că Domnul l-a înzestrat cu un dar – i-a deschis inima. Dar când și-a reluat viața activă, s-a întâmplat o tragedie: obișnuința… obișnuința. Omul lui interior era sclavul obișnuinței; și această obișnuință era o forță teribilă. Involuntar, au apărut gânduri de zgârcenie și setea de a câștiga tot mai mult. Privirile lui se aflau sub ispita care venea din gânduri. Inima care a fost eliberată de Cristos a redevenit deodată murdară. Și el a simțit toate acestea. “Dumnezeule, fii milostiv mie, păcătosului!” Ce să facă?

Astăzi Biserica ne aduce în față toată forța acestui moment psihologic, toată forța acestei întrebări: ce trebuie să facem? Și cu o forță similară, ne dă răspunsul la această întrebare prin învățăturile Sfinților Părinți. De fapt Sfinții noștri Părinți ne arată cu exactitate ce se petrecea în sufletul vameșului. Deoarece conștiința lui era acum liberă, eliberată de Cristos, inima lui era deschisă, avea pace în inima lui. Voința lui era de asemenea liberă, și libertatea era în Dumnezeu. Însă distanța dintre inimă și Dumnezeu este păcatul. Și iată că vameșului i s-a întâmplat să îi apară umbre în inimă, și a început să strige după ajutorul Domnului.

Cum vin aceste umbre? Ne explică Episcopul Teofan Pustnicul într-una dintre scrisorile sale. Gândul vine, și dacă nu pune stăpânire pe sentimentele inimii, atunci încă nu este păcat. Vine și, așa cum zăpada de astăzi mâine se topește, nici el nu va mai exista, și inima rămâne curată. Și chiar dacă gândul pune stăpânire pe inimă, și intră în inimă – nici atunci nu este încă o nenorocire; mai există un moment în care poți striga: “Doamne, fii milostiv mie!”, și inima va fi curată. Dar când gândul a intrat deja în inimă, și când ai spus deja: “Doresc”, atunci apare umbra. Prin simplul fapt că a intrat umbra, are loc acceptarea și acțiunea. Atunci vine căderea. Gândul a devenit acțiune, și s-a produs căderea. Și odată ce ai căzut din punct de vedere spiritual, păcatul a intrat în inimă, o faptă a fost realizată, persoana s-a îndepărtat de Dumnezeu și a început să sufere, așa cum se întâmplă în cazul unui om care a căzut fizic. Știm ce mare tragedie o reprezintă suferința spirituală. Mândria, lăcomia, ambiția, toate felurile de pofte îl macină pe om și îl chinuie. Inima unui astfel de om se împietrește.

Acest lucru s-a întâmplat după ce Zaheu vameșul și-a recunoscut păcatul și s-a căit. Cristos i-a iertat păcatul. Conștiința lui a devenit liberă. Însă acum trebuia să se întoarcă la munca lui, la viața lui; și atunci au apărut gândurile, și din gânduri s-au născut sentimentele. Ce să facă? El a strigat: “Doamne, fii milostiv mie, păcătosului; nu lăsa să se întâmple acest lucru”. Și Domnul a dat Harul ca acest lucru să nu se întâmple, și l-a salvat pe păcătos. Ce trebuie să facem noi pentru a primi acest Har? Este nevoie de un exercițiu activ al voinței. Duminica următoare Sfânta Biserică ne va învăța cum să îl dobândim.

Ritul bizantin

Duminica a IV-a din Timpul de peste an

January 25th, 2007

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi -

Lectura I (Ier 1,4-5.17-19)

Chemarea lui Ieremia ca să fie profet în Israel are loc într-un moment tragic, mai exact când începe declinul lui Iuda. Profetul are misiunea ingrată de face acuze poporului care trăiește într-o decădere morală și religioasă deosebită, fapt pentru care viața profetului va fi o continuă luptă cu puternicii Israelului. Versetele 4 și urm. ni-l prezintă pe omul Ieremia care este ales și destinat la o misiune precisă, aceea de a fi “profet pentru popoare“. Iar dacă pentru misiunea aceasta Dumnezeu îi cere profetului curaj (v. 17), același Dumnezeu asigură alesului său susținerea și certitudinea de a rezista minciunilor și suferințelor prin forța prezenței Sale (v. 19). Domnul îi cere lui Ieremia ascultare deplină, disponibilitate și intimitate cu El; altfel profetul va fi expus la umiliri și temeri în fața oamenilor.

Vocația profetului Ieremia, spre deosebire de cea a lui Isaia sau Ezechiel, prezintă unele elemente specifice, cum ar fi faptul că este destinat la o misiune mare “încă din sânul mamei sale“, chiar dacă acest lucru va înflori pe parcursul întregii sale vieți. Această soartă comportă o “constantă și o progresivă intimitate cu Dumnezeu“, lucru care aduce cu sine momente, în sine, tragice, ce-i vor da posibilitatea să se abandoneze Domnului chemării sale, ca și persecuții din partea oamenilor. Forța chemării profetului, în ciuda ambientului ostil și al abandonării, va sta numai în promisiunea lu Dumnezeu: “Eu sunt cu tine pentru a te salva” (v. 19).

Lectura a II-a (1Cor 12,31-13,13)

Comunitatea din Corint a fost pentru Paul motiv de multe griji/îngrijorări. Însă motivația care a stat la baza activităților Apostolului de educare și formare a membrilor comunității creștine, – plecând de la problemele concrete ale vieții pe care Paul trebuie să le abordeze – se poate rezuma într-un cuvânt: el a fost pentru toți un mărturisitor al iubirii lui Cristos față de toți. Iar corintenilor, care tind la carismele cele mai vizibile și dătătoare de faimă umană, Paul le răspunde provocându-i (arătându-le) să urmeze calea cea mai bună, aceea a carismei celei mai mari, iubirea (agape).

Elementul cel mai incisiv al acestui imn paulin al iubirii stă în relativizarea oricărei forme de ascetism sau metodă spirituală – lucruri bune și valabile. Paul, cu acest text, ne conduce la esența mesajului creștin, care este porunca iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele. Această cale este unica în stare să ghideze omenirea să învețe și să instaureze civilizația iubirii fără margini. Creștinul care se simte chemat la această misiune și trăiește această iubire are carisma cea mai mare, care conduce la dobândirea vieții adevărate, depline (In 10,10), deci la experiența/experimentarea lui Dumnezeu-iubire. Această iubire este un dar care întrece orice alt dar sau carismă. Iar Paul clarifică în textul nostru ceea ce el înțelege prin iubire: nu eros-ul, adică iubirea posesivă, ci agape, caritas, adică iubirea care se dăruiește, care nu-și aparține.

Evanghelia (Lc 4,21-30)

Suntem în fața discursului programatic pe care Isus îl pronunță după modelul marilor profeți ai lui Israel: “Astăzi s-a împlinit această Scriptură pe care voi ați auzit-o cu urechile voastre” (v. 21). Atunci când Isus proclamă că astăzi se împlinește Scriptura, de fapt anunță că se concretizează mântuirea definitivă, în care El se revelează ca și Acela în care se împlinesc toate profețiile făcute conform voinței și planului lui Dumnezeu. Cuvântul de eliberare, de mântuire pe care Isus îl revelează nu trezește entuziasm, ci scepticism și chiar refuz, “opoziție” din partea consătenilor săi. Ei ar fi vrut nu o veste a unei eliberări și o chemare de convertire la o viață nouă, ci să vadă dovezi concrete ale puterii lui Isus: ar fi vrut să vadă minuni sau semne extraordinare.

Isus răspunde alor săi, care îl recunosc ca și “fiul lui Iosif“, prin exemplul vechilor profeți: așa cum lui Ilie și lui Elizeu nu le-a fost dat să facă fapte mărețe în mijlocul consătenilor lor, tot astfel nici Isus nu împlinește pentru compatrioții săi nici o minune, nici un semn ieșit din comun. Adevărul pe care Isus îl anunță este un altul: a aduce eliberarea prizonierilor, vestea cea bună celor săraci și prigoniți, lucru care culminează în dăruirea întregii sale vieți, din iubire, pentru toată omenirea. Isus nu caută propriile interese omenești, așa cum deseori fac oamenii, ci El caută – în misiunea sa – să aducă, să dăruiască omului adevărata libertate și, mai ales, să-l dăruiască pe Duhul dătător de viață, care-și are izvorul în Dumnezeu.

Ritul latin

Profeția și caritatea în Biserică

January 25th, 2007

Cele trei lecturi biblice ale Liturghiei de astăzi sunt astfel aranjate încât toate să se orienteze spre cuvintele lui Isus pe care le ascultăm în Evanghelie. Aceasta pentru a evidenția că tot cuvântul lui Dumnezeu își află aici culmea desăvârșirii sale. Cu atât mai bine este să urmărim și o altă ordine a lecturii, cea cronologică, care descrie concret revelația și istoria mântuirii. După această ordine, Evanghelia nu se află la sfârșitul ci în centrul atenției. Înainte de Evanghelie avem lectura din Vechiul Testament, care reprezintă pregătirea la Evanghelie și apoi lectura din Scrisoarea Sfântului Pavel (sau a altui apostol) ce reprezintă realizarea Evangheliei. Prin urmare, cele trei lecturi ne permit duminică de duminică să parcurgem istoria mântuirii în cele trei faze ale ei: Epoca lui Israel, Epoca lui Isus și Epoca Bisericii.

Vechiul Testament ne prezintă astăzi cel mai măreț dintre toate aspectele posibile: profeția și profetul. Prima lectură începe cu pericopa în care Ieremia povestește chemarea sa profetică. Este un dialog plin de gingășie și de sinceritate, din care apar două adevăruri luminoase: fragilitatea omului și forța creatoare a lui Dumnezeu. Ieremia este unul dintre acei oameni care nu știe să vorbească frumos, cu toate că este încă tânăr, însă Dumnezeu care l-a ales chiar din sânul maicii sale, îi transmite cuvântul Său și odată cu cuvântul îi transmite și Duhul Său. El devine ca un zid de bronz, capabil ca în numele lui Dumnezeu să stea în fața regilor, a preoților și a poporului, fără a se teme de nimeni și fără a tăcea. Acesta este profetul: un om care, în numele lui Dumnezeu, se prezintă în fața lumii, pentru a-i transmite cuvintele și judecățile lui Dumnezeu, un maestru al istoriei, un semn pentru popor, unul care dezrădăcinează și demolează, însă numai pentru a răsădi și a clădi. Unul, care este umil chiar și atunci când se luptă.

Ieremia va învăța pe pielea lui proprie ce înseamnă pentru un om a intra în acel foc mistuitor, care este sfera de atracție a lui Dumnezeu. Nu va fi scutit nici de o vorbă proastă, acuză ori amenințare, din partea acelora care se simt atinși de acest cuvânt; i se spune printre altele că ar fi un defetist, un agitator al poporului, unul care îndeamnă la răscoală. Chiar dintru început, tradiția creștină a văzut în drama lui Ieremia o figură, un simbol al dramei Patimii lui Cristos: “Eu [eram] ca un miel blând, dus la junghiere, nici nu știam că ei urzesc gânduri rele împotriva mea”.

În pericopa evanghelică a lui Luca, Isus vine ca un profet în patria Sa, printre rude și cunoscuți, însă aceștia nu-l primesc. Pentru ce nu este primit bine nici un profet în patria lui? Pentru că binele pe care îl vrea profetul pentru ai săi este binele pe care îl vrea Dumnezeu, din care cauză el nu măgulește pe nimeni, și nici nu îi îmbată pe oameni cu asigurări mincinoase sau cu minuni, ci este exigent, cheamă la decizii concrete și la convertire; este tocmai ceea ce vrea Tatăl, iar Tatăl nu dorește răul creaturii Sale, pentru că o vrea dezvoltată normal și robustă. Luca a transformat povestirea reîntoarcerii lui Isus la Nazaret și a plasat-o la începutul misiunii publice a lui Isus, tocmai pentru a evidenția acest adevăr. A jertfit istoria faptului pentru a reliefa faptul istoric, adică un fapt mai profund și mai important, pe care evanghelistul Ioan îl introduce la începutul Evangheliei sale: “A venit la ai săi, dar ai săi nu l-au primit”.

Cu toate acestea, un lucru nu trebuie trecut cu vederea, și anume că Isus este profet. El însuși, prin cuvintele pe care le adresează concetățenilor Săi, se plasează pe linia marilor profeți: Isaia, Ilie, Eliseu. Mai știm că și poporul îl considera de profet, socotindu-l chiar profetul așteptat, de la Moise încoace, de întregul popor al lui Israel. Mai târziu, ucenicii nu s-au mai folosit de acest titlu, pentru a spune că El era mai mult, mai mare decât un profet, era Fiul lui Dumnezeu: “După ce Dumnezeu odinioară, în multe rânduri și în multe chipuri, a vorbit părinților noștri prin prooroci, în zilele acestea mai de pe urmă ne-a grăit nouă prin Fiul”. Isus este împlinirea profeției, pentru că asupra lui s-a coborât Duhul Domnului. El nu este transmițătorul cuvântului lui Dumnezeu, ci este chiar Cuvântul lui Dumnezeu. Prin urmare un cuvânt care își păstrează toată puterea și caracteristicile profeților; este judecata lui Dumnezeu asupra oamenilor, care distruge minciuna și împărăția abuzivă a satanei, pentru a edifica împărăția lui Dumnezeu, care este împărăția dragostei și a adevărului. Evanghelia este profeția vie și veșnică, contestarea oricărui idol mincinos și a toată puterea care nu se bazează pe Dumnezeu, și ca atare este forța care propulsează istoria spre escatologie.

Să revenim acum la vremurile Bisericii, la care se referă, așa cum spuneam, lectura din Scrisoarea Sfântului Pavel. Aici, profeția pare a trece pe un al doilea plan, cedând locul unui mai mare și mai desăvârșit dar, care este iubirea. “Și dacă aș avea darul profeției… dacă n-aș avea iubire, nu mi-ar folosi la nimic… Iubirea nu încetează niciodată. Profețiile vor dispărea…”. Da, este adevărat că iubirea este mai mare decât profeția. Însă cel care a spus pentru prima dată acest lucru nu este Paul, ci Isus Cristos! Profeția l-a dus pe Isus la moarte, însă măreția acestei morți nu stă în faptul că este o moarte profetică, cât mai degrabă în faptul că este o moarte din iubire. “Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are…”. Isus l-a depășit pe Ieremia și pe toți profeții dinaintea Lui. Ieremia chema “răzbunarea lui Dumnezeu” asupra acelora ce refuzau profeția; Isus invocă iertarea: “Tată, iartă-i că nu știu ce fac…”.

Prin urmare, de acum înainte profeția este subordonată iubirii. Ce înseamnă oare aceasta? Că profetul creștin va trebui să tacă, ori de câte ori cuvântul lui nu va plăcea unuia sau altuia (așa ca pe vremea lui Ieremia) fie aceștia chiar preoți ai templului? Nu. Nicidecum! Paul s-a proclamat pe sine însuși profet și a spus că profeția le este de trebuință credincioșilor. El a deschis gura și nu a tăcut, nici chiar atunci când cuvintele sale creau neînțelegeri și tonul lor părea oarecum revoluționar – de pildă atunci când vorbea despre libertatea legii, sau cu privire la necesitatea de a merge printre păgâni. Într-adevăr, spunea că profeția va înceta, însă a specificat că va dispare numai odată cu sfârșitul lumii, și nu mai repede.

Soluția nu se află în renunțarea la profeție sau la dragoste, ci în concilierea între una și cealaltă. Modelul acestei concilieri îl aflăm pentru fiecare ucenic aici, în Evanghelie; modelul nu este altul decât Isus Cristos. Crucea pe care a fost înălțat El este suprema profeție în istoria omului și totodată iubirea supremă. De fapt, ea este în același timp refuzul cel mai puternic ce a fost dat vreodată păcatului, și cea mai mare acceptare acordată păcătosului.

Astăzi trebuie să ne aducem aminte despre acest aspect al Bisericii. Nu este profeție adevărată aceea care nu este însuflețită de iubire, de comuniune și de ascultare, ci numai o critică rece sau un resentiment, după cum nu există iubire adevărată dacă nu este pătrunsă de duhul profeției. Prin urmare, nu ajută cu nimic ca profeții să acuze instituția de lipsă de profeție, și instituția (sau ierarhia) să le impute lipsa lor de dragoste și de comuniune. Fiecare trebuie să vorbească plecând de la cruce, nu numai de la Crucea lui Cristos, ci chiar de la crucea lui proprie. Acest lucru este valabil nu numai în raporturile intraeclesiale, ci chiar și în raporturile dintre Biserică și lume. Creștinul nu este profet prin simplul fapt că se împotrivește răului care se află în lume, ci numai dacă face aceasta cu iubire. Creștinul trebuie să strige cu toată puterea împotriva oricăror samavolnicii și nedreptăți, dar nu pe un ton de condamnare, ci de iubire și să îi ajute pe frații săi să poată ieși din impas prin depășirea acelei stări de criză, așa cum a făcut Isus cu femeia adulteră și cu tâlharul de pe cruce.

Mai cu seamă, profetul nu trebuie să uite niciodată că și el este un păcătos: aceasta îl va împiedica să devină un acuzator neînduplecat și aspru, față de toți și de toate, un fel de “mare inchizitor”. Dacă Biserica merge agale și șovăind, poate că și el este vinovat de această încetineală a Bisericii. Un profet al vremurilor noastre a scris în legătură cu aceasta: “Doamne, sunt trupul Tău, bolnav și bicisnic! Cred că simți toată greutatea mea, adică a acestui trup beteag, și pentru a nu mă lăsa să cad, mi-ai luat și sarcina pe care o aveam pe spate, și acum, mergi și Tu cum poți! Și printre cei pe care Tu îi porți în spate mai există câte unul care Te acuză că nu mergi după anumite reguli. Unii ca aceștia acuză de mers incorect chiar și Biserica Ta, uitând că grea cum este zgura omenească, pe care nu vrea să o arunce în mare, îi duce și ea așa cum poate spre a ajunge la portul mântuirii” (don Primo Mazzolari). Acestea sunt cuvinte în care profeția se îmbrățișează cu iubirea.

Așadar, profeți, însă din iubire, cu iubire. Iar profeții dragostei, această dificilă vocație, ne cheamă în fiecare duminică și sărbătoare la Sfânta Liturghie, spunându-le oamenilor, și mai ales celor păcătoși, că Dumnezeu îi iubește! Aceasta este cea mai nobilă obligație a profetului creștin.

Ritul latin

Profeții și populiștii

January 25th, 2007

Unul dintre primii Episcopi indigeni din Nigeria s-a întors în orașul lui natal pentru o recepție la puțin timp după ce fusese consacrat. Majoritatea oamenilor din oraș, deși nu aveau o idee clară despre ce înseamnă credința creștină sau ce rol are un Episcop, au venit la recepție pentru ca să fie cât mai grandioasă. În discursul de întâmpinare a fiului orașului ajuns Episcop, oamenii și-au exprimat fericirea că unul dintre ei a ajuns în acea poziție care permite accesul direct la Dumnezeu. I-au promis că vor trece cu toții la creștin, dacă el, ca Episcop, își va folosi puterile primite odată cu funcția, pentru a suprima una dintre cele Zece Porunci, doar pentru ei. Înainte să spună la care Poruncă se referă, tânărul Episcop le-a explicat – spre marea lor surprindere – că cele Zece Porunci nu sunt stabilite de oameni ci de Dumnezeu, și deci nu pot fi schimbate. Atmosfera de la recepție a devenit imediat una de dezamăgire, iar Episcopul a trebuit să plece rapid. Isus, în Evanghelia de astăzi, a avut o experiență similară.

Asemenea Episcopului, Isus se întorcea acasă la puțin timp după botezul Său, când Duhul Sfânt a coborât asupra Sa, iar Dumnezeu l-a recunoscut ca Fiul al Său. Asemenea Episcopului, oamenii din orașul său l-au primit la început cu uimire și lăudându-l: “Toți dădeau mărturie în favoarea lui și se mirau de cuvintele pline de har care ieșeau din gura lui și spuneau: Nu este acesta fiul lui Iosif?” (Luca 4,22). Asemenea Episcopului, lumea de aștepta de la Isus să își folosească puterile și să facă ceva special și pentru ei. La urma urmelor, Isus dintre ei plecase, era unul de-al lor! Și din nou, ca în cazul Episcopului, când Isus le-a spus adevărul că Dumnezeu nu are favoriți ci îi tratează pe toți la fel, mulțimea s-a întors împotriva Lui, dezamăgită, forțându-l să plece de acolo.

Isus anticipase dezamăgirea oamenilor deoarece își înțelegea misiunea profetică. În termeni biblici, profetul nu este doar cel care prevestește viitorul. Un profet, în esența lui, este cineva care vorbește pentru Dumnezeu, un purtător de cuvânt al lui Dumnezeu. Recunoaștem profetul după “semnătura” sa: “Astfel spune Domnul…” Profetul se concentrează în primul rând pe a exprima cu claritate cuvântul lui Dumnezeu. Că acesta este bine primit ori nu de către oameni nu este problema lui. Profeții spun adevăruri care întristează și de aici problemele pe care și le atrag. Ce adevăr spune Isus oamenilor din orașul Său în Evanghelia de astăzi, adevăr care îi creează probleme?

Isus le spune concitadinilor adevărul despre universalitatea harului lui Dumnezeu. Oamenii din Nazaret, asemenea majorității poporului “ales” al lui Dumnezeu din vremea lui Isus, au ajuns să creadă într-un Dumnezeu făcut după chipul și asemănarea lor. Credeau într-un Dumnezeu părtinitor: “dacă Dumnezeu este cu noi, atunci trebuie să fie împotriva lor”. Credeau într-un Dumnezeu de ale cărui beneficii se puteau bucura doar poporul “ales”. Isus le spune că un astfel de Dumnezeu nu există. Adevăratul Dumnezeu este în mod egal la dispoziția omenirii – atâta timp cât oamenii se apropie de El cu credință și încredere. Pentru a ilustra aceasta, Isus amintește de cazurile profeților Ilie și Elizeu, care au făcut mari miracole pentru oamenii care se aflau în afara limitelor poporului “ales”. Oamenii credeau în mod greșit, iar Isus a încercat să le ofere adevărul:

“Adevărat vă spun că multe văduve erau în Israel în zilele lui Ilie, când cerul a fost închis timp de trei ani și șase luni, încât s-a făcut mare foamete pe tot pământul, dar Ilie nu a fost trimis la nici una dintre ele, ci doar la o femeie văduvă din Sarepta Sidonului. Și mulți leproși erau în Israel pe timpul profetului Elizeu, dar nimeni dintre ei n-a fost curățat decât doar Naaman Sirianul” (Luca 4,25-27). Oamenii nu puteau să accepte adevărul deoarece contravenea convingerilor lor formate timp de secole despre superioritatea lor, care îi făcea să se simtă foarte bine în pielea lor.

Poporul lui Dumnezeu va avea mereu două feluri de învățători. Sunt învățătorii profetici, cei care caută înainte de toate să placă lui Dumnezeu; care vorbesc adevărul lui Dumnezeu chiar și când aceasta îi face nepopulari și duce la pierderea sprijinului din partea oamenilor. Apoi sunt învățătorii populiști, care caută înainte de toate să placă oamenilor, care le spun acestora ceea ce ei vor să audă și care le confirmă prejudecățile. Scriptura ne avertizează că “va veni timpul când oamenii nu vor mai primi învățătura sănătoasă, ci, după propriile pofte, se vor înconjura de o mulțime de învățători care să le delecteze auzul” (2Timotei 4,3).

Cea mai mare dintre toate virtuțile este iubirea universală și necondiționată (vezi a doua lectură). Iar această iubire agape începe de la recunoașterea faptului că există un singur popor ales al lui Dumnezeu, o singură rasă aleasă: rasa umană.

Ritul latin

Hotărăște-te acum!

January 19th, 2007

“Căci Fiul Omului a venit să caute și să mântuiască pe cel pierdut” (Luca 19,1-10).

Aceste cuvinte le-a spus Isus celor care au început să murmure împotriva acțiunilor Sale. Dar de ce protestau și murmurau oare? Ce rău a făcut Isus? Nu a păcătuit niciodată, nici nu a ieșit vreodată vreun cuvânt urât sau rău din gura Sa. Care erau motivele lor? Pur și simplu pentru că Isus a vizitat casa unui vameș numit Zaheu. Toți cei care au văzut aceasta au început să murmure: “Acest om a intrat ca oaspete în casa unui om păcătos”.

Fraților, Socrate, această strălucită minte a lumii antice, obișnuia să spună că pentru ca un om să fie fericit pe pământ, acesta trebuie să cunoască “virtutea”. El nu doar a considerat adevărata cunoaștere ca fiind un element indispensabil al unei acțiuni corecte, ci și credea și insista că fără o cunoaștere corectă a virtuții, nu poate exista nu numai virtutea perfectă, ci nici un alt fel de virtute. Acțiunea corectă este în mod inevitabil rezultatul “cunoașterii adevărate”. Cu alte cuvinte, canonul (regula) lui Socrate era cunoașterea. Dacă omul cunoaște ce este virtutea, el va fi capabil să își practice această cunoaștere corectă a sa. Intenția noastră nu este aceea de a cenzura filozofia lui Socrate, însă trebuie să recunoaștem că nu suntem de acord, deoarece experiența ne spune că cunoașterea este una și virtutea (practica) alta. Există o mare distanță între cele două. Mulți oameni știu foarte bine ce este bine și corect, dar fac ceea ce este rău și incorect. Așadar, cunoașterea ideală a lui Socrate nu poate aduce fericire lumii.

De la Socrate facem un salt mare și ajungem la un alt filozof, din secolul XIX, tragicul Nietzsche, fiu de preot. Ce spunea el? El dorea să înalțe puterea omului, să fie un supraom. Moralitatea nu depinde de mărinimie și bunătate, ci de puterea celui mai tare. Astfel scopul final al omului și al societății nu este acela de a-l face pe fiecare fericit, ci doar pe câțiva, pe cei mai puternici. Iubirea nu este o virtute, ci slăbiciune. Atunci când omul iubește, el nu poate lua hotărâri mari și serioase deoarece este influențat de iubire, care, examinată în sine, este considerată rea. Ce este binele? A fi curajos este bine. A avea un scop în viață, a fi dur cu ceilalți pentru a-ți atinge scopul. Trebuie să calci pe ceilalți pentru a urca tot mai sus. Astfel Nietzsche spera că puterea și supraoamenii vor realiza o nouă lume plină de fericire și prosperitate. Poporul german a fost hrănit și educat cu aceste învățături ale lui Nietzsche la începutul secolului XX. Ei credeau că sunt “supraoameni”. Că doar ei au dreptul să stăpânească și să conducă alte popoare. Unele rezultate sunt foarte binecunoscute, cum a fost Zidul Berlinului. Multe secole vor trece până când urmașii vor reuși să spele rușinea strămoșilor lor. Cuptoarele și crematoriile în care milioane de oameni au ars ca lumânările vor rămâne să dea mărturie despre influența și impactul filozofului lor, al “supraomului”.

Să revenim la Învățătorul nostru, săracul Isus din Nazaret. El a spus că “Iubirea” va face să renască întreaga omenire, întreaga lume. Va face o nouă generație, o nouă plămadă. Va aduce lumea mai aproape de Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este Iubire. Aceasta este definiția perfectă și completă pe care a dat-o Ioan, “discipolul iubit”. El a spus: “Iubiților, să ne iubim unul pe altul… Dumnezeu este iubire și cel ce rămâne în iubire rămâne în Dumnezeu și Dumnezeu rămâne întru el” (1Ioan 4,7.16). Iubirea îndepărtează teama, despărțirea și ura. Nu există teamă în iubire: iubirea perfectă alungă orice teamă. Așadar, iubirea nu este perfectă în cel care se teme, deoarece teama este legată de pedeapsă.

Aceasta este învățătura centrală a Evangheliei – Iubirea care a început cu Dumnezeu este dată omului. Dumnezeu, din iubire, a devenit om pentru a-l transforma pe om într-un mic Dumnezeu. Sf. Grigore Teologul, în predica sa la Nașterea lui Cristos, admiră misterul întrupării și mărturisește incapacitatea spiritului uman de a pătrunde în profunzimile misterelor precum și în cunoașterea esenței divine a lui Dumnezeu: “Natura divină este nemărginită și greu de înțeles; și tot ceea ce putem înțelege despre El este nemărginirea Lui”. Cel fără trup se întrupează și Fiul lui Dumnezeu devine Fiul Omului și coboară din slava pe care o avea când era la Tatăl. “Preaslăvește-Mă Tu, Părinte, la Tine Însuți, cu slava pe care am avut-o la Tine, mai înainte de a fi lumea” (Ioan 17,5). Isus coboară și intră în casa unui păcătos, a vameșului Zaheu, pentru a frânge pâinea împreună cu el și a mântui un suflet. Într-adevăr, mare este misterul, și semnificația lui depășește limitele înțelegerii umane.

Fraților, Cristos este Iubire, și El trece prin fața voastră și dorește să intre în casa voastră, pe care poate că ați demolat-o, și în care trebuie să predomine fericirea familiei, dar acum dansează Satana cu toți cei care îl urmează. Cristos trece pe la locul vostru de muncă, unde vă dedicați toate capacitățile voastre, naturale și spirituale. Nu vedeți ceva mai înalt și mai important decât a aștepta ora în care vă puteți număra banii. Cristos trece de asemenea pe toate drumurile și străzile, bate la uși și le cere oamenilor să îi asculte glasul și să îi deschidă.

Pentru a-l putea vedea pe Cristos, trebuie să vă luptați, așa cum a făcut-o Zaheu. El s-a urcat într-un sicomor pentru a-l vedea pe Cristos. Voi ce faceți? Poate urmați curentul maselor imense ale timpurilor noastre, așa cum au făcut-o oamenii înainte de Potop, despre care Isus ne spune: “precum în zilele acelea dinainte de potop, oamenii mâncau și beau, se însurau și se măritau, până în ziua când a intrat Noe în corabie, și n-au știut până ce a venit potopul și i-a luat pe toți” (Matei 24,38-39).

Conștiința dreaptă a lui Zaheu, care a fost acoperită de ruinele distrugerii, s-a trezit și cu o voce sinceră i-a mărturisit lui Isus: “Iată, jumătate din averea mea, Doamne, o dau săracilor și, dacă am năpăstuit pe cineva cu ceva, întorc împătrit”. Să îi spunem lui Cristos: “De acum voi deveni un discipol al iubirii Tale. Dau tot ceea ce am. Doresc un singur lucru în viață, și acela ești Tu”. Există mulți oameni care și-au sacrificat iubirile lor, visele lor seculare, viziunea, viața prosperă sau proprietățile pentru iubirea lui Cristos. Aceștia sunt sfinții Bisericii noastre.

Cristos le-a spus oamenilor: “Astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia, căci și acesta este fiu al lui Avraam”. Fraților, trebuie să luați o decizie mică și rapidă în viața voastră. Făcând un pas înainte, sau la dreapta, sau la stânga, îl veți întâlni pe Cristos. El vrea să îi deschideți ușa casei voastre și să luați masa cu El. Veți deschide sau nu ușa? Răspunde-ți. “Căci Fiul Omului a venit să caute și să mântuiască pe cel pierdut.”

Ritul bizantin

Duminica a III-a din Timpul de peste an

January 18th, 2007

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi -

Lectura I (Ne 8,2-4a.5-6.8-10)

Suntem în anul 444 a.C și la Ierusalim, pentru prima dată după exil (terminat în 538), poporul lui Israel s-a adunat pentru a celebra împreună o liturgie a Cuvântului, urmată de o masă, tot împreună. În textul considerat, care vorbește despre promulgarea legii de către preotul și învățatul Ezdra, avem structura tradițională a unei adunări liturgice. Cu bucurie se celebrează alianța, cu privirea însă îndreptată spre viitor: poporul înalță laude lui Dumnezeu (v. 6), apoi Ezdra, de pe podiumul pe care era, deschide Cartea Legii și niște lectori aleși proclamă texte din cartea Deuteronomului în fața întregii adunări liturgice care ascultă în tăcere. După terminarea citirii textelor urmează explicarea lor prin actualizarea lor în ceea ce privește observarea religioasă a alianței (v. 4 și urm.). Poporul, ascultând Cuvântul lui Dumnezeu care solicită angajamentul personal, se deschide la convertire – își plânge păcatul și trădările față de alianță (v. 9). Ezdra intervine atunci și, recunoscând căința sinceră a poporului, îi invită pe toți la bucurie, la sărbătoare și la masa în cinstea Domnului, “fiindcă această zi este consacrată Domnului” (v. 10). Trebuie renunțat la orice doliu sau plânset deoarece Dumnezeu a iertat toate păcatele și a avut milă de poporul său.

Lectura a II-a (1Cor 12,12-31a)

Textul paulin descrie comunitatea creștină ca și Trup al lui Cristos. Densitatea ecleziologică este surprinzătoare. Iată unele detalii caracteristice.

Trupul este “UNUL”, deși în el există o bogată pluralitate și diversitate de membre. Fundamentul trupului rămâne numai Cristos: “tot astfel și Cristos” (v. 12). Astfel, Apostolul ne conduce imediat la esențial: comunitatea creștină nu este doar “ca și” un trup, ci este TRUPUL lui Cristos. Înainte de a dezvolta comparația, Paul indică toate motivele care fac ca noi să fim Trupul lui Cristos: botezul și darul Duhului Sfânt (v. 13). Deci, pe primul loc este comuniunea cu Domnul: acesta este esențialul care motivează atât diversitatea cât și multitudinea membrelor. În al treilea rând, Paul ne spune că diferențele sociale (a fi sclav sau liber) sau cele religioase (a fi evrei sau păgâni) își pierd importanța și sunt abrogate. Apoi afirmă că celelalte diferențe se crează pe alte baze: noile diferențe prezente în comunitate sunt slujiri, misiuni, nu demnități sau/și motive de dezbinare.

Originalitatea fiecărui credincios nu este așadar spre avantajul personal, ci al întregii comunități: diferențele sunt necesare. Trupul nu ar fi ceea ce este dacă nu ar fi compus din membre diferite; tot astfel și comunitatea creștină: în Biserică fiecare își are rolul imposibil de înlocuit, asemenea fiecărei celule din trupul uman. Adevărata amenințare împotriva unității Bisericii, deci, nu vine din diversitatea darurilor Duhului, ci din încercarea unuia dintre daruri de a fi deasupra celorlalte sau din refuzul aceluiași dar de a sluji sau de a nu avea nevoie de celelalte: «Ochiul nu poate spune mâinii: “nu am nevoie de tine”; nici capul picioarelor: “nu am nevoie de voi» (v. 21).

Evanghelia (Lc 1,1-4; 4,14-21)

Luca, după ce a expus scopul evangheliei sale – ca un scriitor serios și demn de crezare – narează episodul de la Nazaret. Evanghelistul situează discursul în sinagogă la începutul activității publice a lui Isus, făcând din el discursul inaugural și programator al Mesiei. Cristos citește textul din Is 61,1 (și urm.) modificându-i însă sensul: face textului profetic o lectură actualiza(n)tă care accentuează lucrarea de eliberare a mântuirii: “Astăzi s-a împlinit această Scriptură pe care voi ați auzit-o cu urechile voastre” (v. 21). Isus, fără a face aplicații morale/moraliste, atrage atenția asupra evenimentului pe care el îl împlinește: venirea sa împlinește așteptările profetului. Astfel El se proclamă Mesia, se identifică cu așteptarea aceluiași, așteptare care se împlinește “astăzi” în persoana sa.

“Astăzi”-ul este noutatea lui Isus. Cu El au început “timpurile cele din urmă” care se continuă în Biserica timpurilor noastre. Iar misiunea pe care Isus o inaugurează este îndreptată în special către cei săraci, către cei din urmă (ultimii). Așa cum spune Isaia, Isus îndreaptă “vestea cea bună” păcătoșilor, celor marginalizați și persecutați, în orice condiție socială ar fi ei, deoarece Dumnezeu îi iubește pe oameni fără a face diferențe. Pentru Cristos fiecare om este prețios: nu există în fața lui Dumnezeu marginalizați; din contră, pentru dânsul cei din urmă sunt primii care intră în posesia împărăției cerului și, deci, a vieții adevărate. Doar “vestea” lui Isus poate să miște inima omului (re)dându-i demnitatea și capacitatea de a spera: acestea mai ales celor din urmă, marginalizați.

Ritul latin

“Pentru a vesti săracilor Evanghelia”

January 18th, 2007

Ne-am pregătit la ascultarea acestei pericope evanghelice repetând refrenul psalmului responsorial, acel act de credință: “Cuvintele Tale, Doamne, sunt Duh și viață”. Din aclamația Evangheliei, Liturghia a desprins câteva cuvinte, propunându-ni-le ca temă de reflecție: “Domnul m-a uns să duc săracilor vestea cea bună”. Aici este vorba despre profeția lui Isaia, profetul pe care Isus și-L aplică Lui însuși. Așa cum ne spune evanghelistul Luca, Isus a rostit aceste cuvinte în sinagoga din Nazaret, la începutul misiunii Sale publice, și conțin oarecum un titlu la începutul întregii Evanghelii: “Aceasta este misiunea Mea – pare a spune Isus – și aceștia sunt destinatarii!” Importanța unor astfel de cuvinte pentru a înțelege spiritul Evangheliei este așadar imensă, pentru că de aceasta depinde în mod direct înțelegerea Fericirilor: “Fericiți cei săraci în duh, pentru că a lor este împărăția cerurilor”.

Aici va trebui să ne punem câteva întrebări: Ce este Evanghelia care se vestește? Cine sunt săracii cărora li se vestește? Pe buzele lui Isaia, care le spunea acele cuvinte conaționalilor săi deportați în Babilonia, Vestea cea Bună era asigurarea că Iahve, Dumnezeul lor, va lua în mâna Sa soarta poporului Său, așa cum a făcut în Egipt, când l-a izbăvit de robia Faraonului; Ierusalimul, Cetatea Sfântă, va fi reconstruită; toți cei robiți se vor reîntoarce cu aceeași bucurie cu care copilul se avântă spre sânul mamei sale, și, reîntorși în cetate, vor fi mângâiați. După reîntoarcere, așteptarea nu a încetat, ci s-a dilatat spre un orizont și spre o realitate mai mare și mai misterioasă, adică spre o suveranitate a lui Dumnezeu exercitată de aproape, personal, pe pământ.

Atunci când Isus, în sinagoga din Nazaret, a închis sulul cărții și a spus: “Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta pe care ați ascultat-o cu urechile voastre”, a fost ca și cum ar fi spus direct: “Făgăduința cea de demult a lui Dumnezeu a ajuns la împlinire; astăzi, prin Mine, se realizează acea Nouă Stăpânire a lui Dumnezeu pe pământ”. Cu alte cuvinte, El își repeta chemarea: “Pocăiți-vă pentru că împărăția lui Dumnezeu a ajuns la voi”.

Această împărăție înseamnă acceptarea Stăpânirii Domnului care nu se exprimă prin dominare, prin impunerea legilor, ci mai degrabă prin eliberarea de toate de toate sclaviile; se exprimă prin pacea și bucuria duhului, așa cum spune Sfântul Pavel. Pentru cei săraci acesta este un mesaj al bucuriei, întrucât într-o împărăție a lui Dumnezeu vor fi abrogate acele legi riguroase și neomenoase care să mai permită celor bogați și puternici să aibă întotdeauna dreptate, să-l mai jecmănească pe cel slab și neajutorat, dar cu toate acestea să pretindă și titlul onorific de “binefăcători”. În noua Împărăție raporturile vor fi răsturnate: cei de pe urmă vor fi întâi iar primii vor fi ultimii, și aceasta nu în sensul că cei bogați vor fi lipsiți de averile lor, iar din mulțimea săracilor se va ridica o nouă aristocrație privilegiată, ci în sensul că s-a schimbat în favoarea celor săraci și asupriți dimensiunea evaluării: munca acum este valoarea, nu puterea omului, nu averea.

Și acum o altă întrebare, adică a doua: “Cine sunt săracii cărora li se vestește Evanghelia?” Cu alte cuvinte, ce fel de sărăcie este aceea care aici, ca și în restul Evangheliei, este declarată fericită? Unii răspund că aceasta ar fi o stare socială, adică pur și simplu a nu avea bunuri, a fi la cheremul altora (adică oprimați, exploatați) așa cum era Lazăr din parabolă; sentimentele și meritele personale nu contează deloc; ceea ce contează este că Dumnezeu este suveran drept, și ca orice suveran drept (cel puțin în mentalitatea Orientului Antic), El trebuie să ia apărarea celor lipsiți de apărare (J. Dupont).

Alții spun: “Este o atitudine spirituală, un fel de sărăcie, care presupune sărăcia de fapt însă nu necesară, și oricum nu poate fi identificată cu ea” (A. Gelin). Noi luăm și una și alta de bune și vom spune că este o atitudine interioară bazată pe o stare de fapt sau tinde spre aceasta: este sărăcia fără nici un fel de adăugiri la textul Fericirilor din Evanghelia lui Luca, și a sărăciei în duh din Evanghelia lui Matei, luate împreună.

Sărăcia evanghelică nu poate fi primită în toată greutatea ei decât privind cu ambii ochi. Cei doi evangheliști au evidențiat în ambele cazuri un aspect real al sărăciei pe care o înțelegea Isus; întregul trebuie recuperat alăturând cele două părți ale concepției despre sărăcie: a lui Luca și a lui Matei. O sărăcie “numai cu duhul” nu ar da dreptate concretizării atâtor insistențe ale lui Isus care pune împărăția lui Dumnezeu deasupra tuturor lucrurilor, și dacă este nevoie, cere renunțarea la ceea ce are omul. Nu dă dreptate faptului că Isus îi preferă pe săraci, pe cei slabi și bolnavi, după cum nu lămurește nici pentru ce anume tocmai cei săraci au fost primii care au primit Vestea cea Bună a lui Isus, și au fost primele mădulare ale Bisericii. Însă o sărăcie care ar fi “numai de fapt” ar exclude chiar mai multe lucruri din Evanghelie. De pildă, ce ar însemna îndemnul de a deveni ca pruncii, atât de aproape de Fericirea Sărăciei? Pentru ce “Magnificat” îi pune față-n față pe cei puternici cu cei umiliți și nu cu cei săraci? Pentru ce Isus îi pune față-n față pe cei mici cu cei înțelepți și nu cu cei bogați?

Isaia, la care a recurs Isus pentru a-și exprima misiunea Sa, ne ajută să descoperim săracii din Evanghelie. Aceștia sunt săracii lui Iahve, cei săraci “în fața lui Dumnezeu”, care în întristarea și în sărăcia lor își amintesc de El, în care își pun toată încrederea și nădejdea; aceia care nu se încred în carele lor de luptă și în puterea cailor, și nici în faptele lor de dreptate. Această sărăcie înseamnă a putea sta cu fața senină înaintea lui Dumnezeu, a păstra acea conduită a vameșului din templu, a avea aceleași dispoziții spirituale cu Maria, sau ca prima comunitate creștină de după Paști: “smeriți sub Mâna puternică a lui Dumnezeu”. Sărăcia evanghelică nu poate fi separată de umilință. Sfântul Francisc din Assisi, marele cântăreț al Doamnei Sărăcii, a înțeles aceasta foarte bine.

Poate că astăzi nu este mai puțin important să ne îndreptăm atenția asupra acestei sărăcii smerite decât asupra sărăciei materiale. În viața Bisericii există situații sau momente de sărăcie. Prima lectură ne-a prezentat tocmai unul dintre aceste momente. O mână de oameni, “rămășița lui Israel”, împreună cu Ezdra și cu Neemia, s-au reîntors în Ierusalim din robia babilonică; s-au adunat într-o piață în jurul căreia nu se aflau decât ruine și dărâmături. Totul trebuie luat de la capăt, în mijlocul unor popoare ostile care nu privesc cu ochi buni această comunitate ce se încăpățâna a se adapta obiceiurilor tuturor. Cât de îndepărtată este splendoarea vremurilor lui David și Solomon! … Ei ascultă Cuvântul lui Dumnezeu și încep a plânge cu hohote! … Iată, aceasta este situația sărăciei în istoria lui Israel, mai apropiată Bisericii de astăzi decât s-ar părea. Marea cultură, minunata știință (sau mai bine spus ceea ce se crede ca atare), au întors spatele Bisericii și s-au instalat pe jilțul de judecată. Pe zi ce trece creștinii devin tot mai mult o minoritate, și nu arareori sunt ridiculizați, cedând în fața anumitor aberații! … Cât de mult ne-am îndepărtat de fastul unui adevărat creștinism!

Trăirea acestei situații de sărăcie înseamnă a ne încrede numai în Domnul și mai cu seamă a iubi și a ierta, așa cum făceau primii creștini, care au fost mult mai izolați și mai persecutați decât noi, despre care s-a scris că îi scuzau pe toți și nu acuzau pe nimeni, ba chiar se rugau pentru călăii lor (Eusebiu: Istoria Bisericii). Împotrivirea lor față de compromis și apostazie nu făcea altceva decât să apară și mai luminoasă această împotrivire a lor față de ură și de resentiment.

Înfășurând sulul cărții, în ziua aceea Isus a spus: “Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta”. Acum și noi să închidem Cartea Evangheliei din care am citit toate acestea, însă nu cu gândul de a se sfârși toate aici, ci într-un oarecare sens de a începe totul din acest moment: “Dacă știți toate aceste lucruri (că împărăția lui Dumnezeu aparține săracilor), fericiți veți fi dacă le veți pune în practică”. Cuvântul lui Dumnezeu se reînnoiește ori de câte ori cineva îl ascultă și îl pune în practică. Astăzi, acel Cuvânt pronunțat de El în acea zi se prelungește în Biserică și mai durează încă. Cu alte cuvinte, trebuie să știm că și noi suntem crainicii trimiși spre a vesti săracilor mesajul fericirii.

Sfânta Împărtășanie, pe care o vom primi peste câteva minute, să facă în așa fel încât Duhul Domnului, adică Duhul lui Isus din Nazaret, să coboare asupra noastră spre a putea împlini și noi – așa ca El – această Scriptură.

Ritul latin

Bine ați venit la Evanghelia după Luca

January 18th, 2007

Într-o zi, la un curs de biblic, unul dintre participanți a întrebat: “De ce există patru Evanghelii în loc să fie una singură?” Cu siguranță, lucrurile ar fi mult mai simple cu o singură Evanghelie. Tot ce am citi din acea singură Evanghelie ar fi adevăr clar. Dar cu patru Evanghelii, care adesea diferă semnificativ între ele, situația poate fi chiar generatoare de confuzie. Dacă ne gândim mai bine, ne dăm totuși seama că lucrurile ar fi fost mai triste dacă am fi avut o singură Evanghelie. Cu una singură ar fi fost ca și cum ar exista un singur mod de a-l înțelege pe Isus. Având însă patru Evanghelii, fiecare spunându-ne într-o versiune proprie povestea vieții lui Isus și a misiunii Lui, devine mai ușor pentru noi să vedem că nici o relatare despre Isus nu poate să exprime exhaustiv întregul adevăr despre cine este El. Ca ființe umane limitate, noi putem spune doar o parte despre Dumnezeu.

Aceasta ne amintește de povestea celor șase orbi care s-au hotărât să afle cum este elefantul. Primul bărbat a pus mâna pe laterala elefantului și a spus că este asemenea unui zid. Al doilea a pus mâna pe un fildeș și a spus că este ca o suliță. Al treilea a atins trompa și a spus că este ca un șarpe. Al patrulea piciorul și a spus că e ca un copac. Al cincilea urechea și a spus că e ca un evantai. Al șaselea coada și a spus că e ca o frânghie. Vă puteți imagina cearta care a pornit între ei când au început să discute despre cum arată un elefant. Fiecare dintre ei a insistat că celălalt greșește. Dar adevărul este altul: da, și unul are dreptate, dar și ceilalți au dreptate. Fiecare dintre ei a atins cu adevărat elefantul, dar nici unul nu cunoaște realitatea totală a acestui animal. Și chiar dacă ai pune la un loc cele șase “imagini” percepute de orbi tot nu ai putea forma din ele o imagine reală a ceea ce este elefantul.

După Conciliul Vatican al II-lea, lecturile evanghelice de duminica au fost împărțite într-un ciclu de trei ani: anul A pentru Evanghelia lui Matei, anul B pentru Marcu și anul C pentru Luca. Evanghelia lui Ioan este citită în anumite duminici de-a lungul celor trei ani, cum ar fi duminicile din perioada pascală. Acum suntem în anul C, anul lui Luca. Întrebarea pe care trebuie să ne-o punem anul acesta este: ce aspect al misterului lui Cristos îl subliniază Luca, diferit de celelalte Evanghelii? Un biblist sublinia cu un cuvânt aspectul pe care îl subliniază, relativ la Cristos, fiecare Evanghelie. Matei subliniază măreția lui Cristos (care vindecă cu cuvântul, nu îi atinge pe oameni, nu îi este foame niciodată, nu se enervează niciodată…). Marcu subliniază puterea lui Cristos (care dovedește că este Mesia prin actele sale de putere și autoritate asupra forțelor naturale și demonice). Luca subliniază milostivirea lui Cristos (care iese înaintea mulțimilor, a celor abandonați, a străinilor și a femeilor). Iar Ioan subliniază misterul lui Cristos (care a fost cu Tatăl din veșnicie și a venit în lume pentru a revela acest mister, adevărul care conduce la viață).

Astăzi începem lectura din Evanghelia lui Luca. La început (1,1-4), Luca ne spune de ce a scris Evanghelia: pentru a-i explica lui Teofil, probabil un oficial roman, ce înseamnă creștinismul. Ați încercat vreodată să îi explicați cuiva ce înseamnă creștinismul? Mulți cred că creștinismul înseamnă păcat și judecată, rai și iad; și că Dumnezeu este un polițist ceresc care ne monitorizează constant mișcările, notând păcatele noastre în cartea Sa și așteptând să ne arunce în focul iadului imediat ce vom trece “dincolo”. Luca vede altfel lucrurile. Pentru el, creștinismul are de-a face mai degrabă cu iubirea și îndurarea lui Dumnezeu decât cu pedeapsa.

De aceea, vorbindu-i lui Teofil despre credința creștină, Luca găsește întâmplarea din sinagoga din Nazaret ca fiind foarte elocvent. În această întâmplare, pe care o găsim doar în Evanghelia lui Luca, Isus face o declarație solemnă despre misiunea Sa în lume. Am putea să îi spunem Manifestul lui Isus. Oamenii care vor să pornească o revoluție încep de regulă prin a-și declara un manifest. Karl Marx a început cu publicarea manifestului comunist. Martin Luther a început cu publicarea celor 95 de teze ale sale. Isus a început o revoluție a îndurării și iubirii. Iar în Evanghelia de astăzi El și-a publicat manifestul creștin:

Duhul Domnului este asupra mea: pentru aceasta m-a uns să duc săracilor vestea cea bună; m-a trimis să proclam celor închiși eliberarea și celor orbi recăpătarea vederii, să redau libertatea celor asupriți; să vestesc un an de îndurare al Domnului (4,18-19).

În aceste foarte puține cuvinte vedem cum își înțelege Isus misiunea în lume, potrivit lui Luca. Care este sarcina lui Isus? Este “să ducă săracilor vestea cea bună; să proclame celor închiși eliberarea și celor orbi recăpătarea vederii, să redea libertatea celor asupriți, să vestească un an de îndurare al Domnului”.

În Evanghelia lui Matei, Isus vorbește despre “săracii în duh”, dar Luca spune simplu: “săraci”. Isus, în Evanghelia lui Luca, este interesat nu doar de aspectele spirituale ale vieții umane, ci și de aspectele materiale și sociale. Aici vedem iubirea și îndurarea lui Isus întinzându-se la toți cei care au nevoie. După Învățător, la fel trebuie să facă și discipolii. Noi, cei care purtăm numele lui Cristos – numindu-ne creștini – trebuie să trăim după manifestul lui Cristos. Este misiunea noastră, ca persoane dar și ca o comunitate, să ducem Vestea Bună săracilor din societatea noastră. Evanghelia de astăzi ne provoacă să ne întindem mâinile în solidaritate practică cu cei din jurul nostru care sunt vizibil dezavantajați. Creștini fiind, noi trebuie să fim interesați nu doar de salvarea sufletelor oamenilor ci și de salvarea trupurilor lor, a sănătății lor, a caselor și slujbelor lor. Vestea Bună nu este doar pentru suflet, ci și pentru trup. Vestea Bună este pentru fiecare persoană și pentru întreaga persoană, trup și suflet.

Ritul latin

Isus la nunta din Cana

January 14th, 2007

Enunțarea și încadrarea

Timpul Crăciunului, marcat de tandrețea și bucuria nașterii pruncului Isus, s-a încheiat. Viața merge mai departe și își urmează cursul. Suntem în Duminica a II-a din Timpul de peste an. În următoarele duminici ni se vor propune câteva secvențe de la începutul celei de-a treia Evanghelii[1] și ultimele capitole din prima scrisoare către Corinteni[2] În prag de nou timp liturgic, dar și de an, în această duminica, însă, și aceasta se verifică în toți anii liturgici, Biserica ne prezintă prima “minune” pe care Isus a făcut-o la începutul activității sale publice.

Evenimentul nunții din Cana, pe care ni l-a prezentat apostolul Ioan, în Evanghelia acestei duminici, nu este nicidecum un simplu “semn[3]. Ioan a participat la aceasta nuntă și este garantul istoricității evenimentului pe care ni-l prezintă. Cu siguranță, însă, el nu are intenția de a ne prezenta o nuntă de la țară, din acel timp. Nunta la care participase în tinerețe, împreună cu Isus și cu ceilalți apostoli, a fost subiectul unei meditații continue timp de cincizeci sau șaizeci de ani, până când evanghelistul l-a cristalizat în Evanghelia pe care a redactat-o.

Putem spune că Evanghelistul Ioan ne prezintă astăzi o cateheză minunată. El ne invită să depășim aspectul anecdotic al relatării pentru a pătrunde în interpretarea simbolică, profundă, a evenimentului pe care ni-l descrie. Acest eveniment este un “semn”, este o minune, este o “teofanie” care cuprinde o semnificație bogată. Ne vom referi în special la sfânta euharistie și la sacramentul căsătoriei.

Prezentarea

La prima vedere, nunta relatată este destul de neobișnuită: nu se vorbește de mireasă…, mirele abia este menționat, sunt semnalate anumite lipsuri în organizare, lipsuri care pot influența negativ bucuria sărbătorii, se apelează în ultimul moment la intervenția lui Isus, care specifică faptul că încă nu a venit “ceasul” său, nunul rămâne uimit de cele întâmplate.

În realitate, însă, suntem în fața unei adevărate liturgii care se desfășoară. Ziua nunții, “a treia zi“, în limbajul primilor creștini evocă ziua “gloriei” lui Isus[4] iar “ora“, “ceasul” lui Isus, de asemenea, este o expresie pascală care se identifică tot cu “gloria” sa[5]. Specificarea cronologică are și un sens teologic, deoarece se referă la săptămâna inaugurată de revelarea lui Isus Cristos[6]. Astfel, Isus, fiul tâmplarului din Nazaret, chemat să participe la o nuntă din satul vecin, ne invită să descoperim, prin intermediul cuvintelor și al gesturilor, care este “ființa” sa.

În Evanghelia sa, Ioan nu o menționează pe Sfânta Fecioară Maria decât la început, la nunta de la Cana, și apoi la sfârșit, la picioarele crucii…, fără a-i prezenta numele de Maria. El o descrie însă în legătura sa specială pe care o avea cu Isus: “mama sa“. Sfânta Fecioară observă lipsa din organizarea nunții. Asemenea faraonului, care a recunoscut în Iosif înțelepciunea Duhului lui Dumnezeu, și care îi trimitea pe egipteni la Iosif ca să le dea pâine[7], cu o grijă deosebită, Maria se retrage din fața fiului ei și îl arată ca fiind personajul principal, spunând: “Faceți tot ce vă va spune“.

Evanghelia ne prezintă apoi o serie întreagă de detalii semnificative. Cei din antichitate țineau mult la simbolismul numerelor: dacă șapte era cifra perfecțiunii, atunci șase poate fi înțeles ca o imagine a imperfecțiunii. Cele șase vase de piatră folosite pentru spălările rituale ale evreilor sunt semnul unei situații învechite și ieșite din uz, al unei practici religioase depășite. Servitorii umplu vasele “cu vârf“, ca semn al abundanței, și primesc misiunea de a duce mai întâi nunului. Isus înfăptuiește minunea. Ce surpriză pentru nun: 600 de litri de vin bun! Atât de uimit este încât se înșeală și îl confundă pe mire cu Isus! De fapt, evanghelistul Ioan va afirma explicit că adevăratul “mire” este Isus[8] și ne oferă și interpretarea acestui eveniment: Isus și-a revelat identitatea iar ucenicii au început să creadă în el.

Interpretarea și actualizarea

Dacă duminica trecută, când am sărbătorit Botezul Domnului, am văzut că Dumnezeu l-a confirmat pe Isus ca Mesia și ca Fiul său preaiubit, astăzi, Isus însuși ne arata că Gloria lui Yahveh este asupra lui și lucrează prin el. Gestul săvârșit de Isus la Cana este o “epifanie” mesianică. Acesta nu este numai primul dintre semne, ci este modelul tuturor minunilor pe care Isus le va face și cuprinde un simbolism multiplu: cristologic, marian și eclesial.

Isus ne sugerează mai întâi că nu a venit ceasul său, însă ne asigură că va veni.

Este semnificativă această imagine în care Dumnezeu însuși, izvorul oricărei iubiri, este prezent în persoana lui Isus, ca invitat, la celebrarea acestei nunți. Din nefericire, mai sunt și lipsuri. “Mama lui Isus” observă că lipsește vinul, expune fiului ei situația și se încrede în el. Nu știe ce va face Isus, însă știe ceea ce îi lipsește lui Israel. De aceea nu se adresează nunului, ci unicului care poate să găsească o soluție: îi cere lui Isus să anticipe “ora” manifestării sale. Nu era suficient vin, sau poate, cine știe, lipsea chiar iubirea… Atenția și grija maternă a Mariei observă orice lipsă. Maria observă o lipsă profundă: în simbologia Vechiului Testament vinul reprezenta plinătatea bucuriei și a iubirii dintre mire și mireasă[9]. Maria se situează astfel între vechea și noua alianță iar prima “manifestare” a gloriei lui Isus trece prin “mama sa“.

Lipsa vinului poate fi simbolul tuturor carențelor noastre profunde. Există destule situații în care parcă nimic nu mai merge: uneori apare o lipsă continuă, nu se întrevede nici-o soluție la situația în care ne aflăm. În acest caz, trebuie să apelăm la altcineva, la Cel Atotputernic, la cel care ne poate salva. Să fim atenți, să auzim și să ascultăm de cuvintele “mamei lui Isus“: “Faceți tot ceea ce vă va spune“.

Isus transformă apa în vin. Și ce cantitate: 600 de litri! Vinul devine astfel semnul bogăției bunurilor mesianice pe care Isus le inaugurează cu această primă minune. De fapt, timpurile mesianice prevestiseră imaginea banchetului în care trebuia să curgă vin din belșug[10]. Să nu uităm nicicum că Ioan scrie Evanghelia într-o perioadă în care deja de ani de zile comunitatea creștină se aduna pentru a celebra un banchet în cadrul căruia curgea un “vin” tainic. Cu siguranță, banchetul lui Isus de la nunta din Cana evoca pentru primii creștini ultima sa cină pe care o luase împreună cu ucenicii săi, Cina cea de taină, în care Isus transformase vinul în sângele său… în așteptarea banchetului definitiv pe care Isus îl anunțase deja:”De acum înainte nu voi mai bea din fructul viței de vie până în ziua în care voi bea un vin nou în Împărăția Tatălui meu“.

Cât de frumos ar fi ca atunci când bem un vin bun să ne gândim că Dumnezeu a făcut din acesta un “semn” al prezenței sale! Dumnezeu dorește să ne împărtășească bucuria sa. Dumnezeu nu vrea să ne lipsească iubirea sa. Fiecare liturghie este semnul și sacramentul bucuriei și al iubirii lui Dumnezeu. La fiecare liturghie este oferit sângele lui Isus, semnul iubirii sale. Fericiți sunt toți cei invitați la ospățul Domnului!

Isus, mirele de la nunta din Cana, ne oferă cheia interpretării esențiale a minunii pe care o realizează: “De acum înainte acesta este vinul pentru banchetul de nuntă, acesta este potirul noii alianțe încheiate în sângele meu“. Oare de ce aceste cuvinte pe care le cunoaștem atât de bine nu își găsesc suficient spațiu în viața noastră, atât de agitată? Ar trebui barem să ne oprim din când în când din iureșul acestei lumi și cel puțin în ziua Domnului să vedem că Liturghia este misterul iubirii.

O lungă și admirabilă tradiție specifică Vechiului Testament îl prezenta pe Dumnezeu ca mirele omenirii. În prima lectură a acestei duminici l-am ascultat pe Isaia cum ne-a prezentat arzătoarea “declarație de iubire” a Domnului: “De acum nu te vor mai numi «cea părăsită», ci te vor numi «Bucuria mea», «Mireasa mea». După cum se unește în căsătorie tânărul cu fecioara, la fel cel care te-a zidit se va uni cu tine. Și după cum mireasa este bucuria mirelui, la fel tu vei fi bucuria Dumnezeului tău[11].

Noul Testament a preluat această imagine. De altfel, așa cum am remarcat, nu suntem la o nuntă obișnuită, iar mirele nici nu este menționat. Și cum adevăratul mire este Isus, adevărata mireasă este această “femeie“, căruia Isus îi atribuie un simbolism profund. Mireasa lui Dumnezeu este Israel, care așteaptă o nouă Alianță. Acest nou Israel, acest popor logodit cu Dumnezeu în noua Alianță, este acum Biserica. Iar Maria reprezintă pe amândoi: ea este atât “fiică a lui Israel“, cât și “imagine a Bisericii“. Putem spune că mireasa nemenționată de la această nuntă suntem noi. Cât de mult ne iubește Dumnezeu! În persoana lui Isus Cristos, Dumnezeu s-a logodit cu omenirea… atât la bine, cât și la greu.

Cum nu ne copleșește iubirea divină! Misterul lui Cristos, istoria mântuirii, realitatea sacramentală a Bisericii au fost rânduite de Dumnezeu în realități simple, existențiale, care fac parte din țesutul obișnuit al vieții și care sunt suportul vizitei și prezenței lui Dumnezeu în mijlocul nostru. A mărturisi credința în Cristos, a trăi credința în Biserică, înseamnă a trăi ca mirii, în bucurie și siguranță. Și aceasta pentru că mirele, Isus, este fidel; pentru că mireasa, Biserica, este întotdeauna frumoasă, împodobită cu toate darurile necesare, cu toate carismele, cum ne spune sfântul Paul în cea de-a doua lectura, daruri pe care Duhul Sfânt le distribuie nu pentru privilegiul unuia, ci pentru binele tuturor; pentru că chiar dacă începe să lipsească “vinul” există cel care să transforme în vin până și apa.

Ne ducem traiul într-o perioadă în care sacramentul căsătoriei este asaltat de multe probleme. Nu în zadar ni se propune în această duminică Ziua Mondială a Migrantului și a Refugiatului, cu tema: “Familia migrantă“. Mesajul papei Benedict al XVI-lea, dat la 28 octombrie 2006 pentru această zi, face o paralelă între Familia sfântă de la Nazaret și creștinii de astăzi. În mesajul său, Sfântul Părinte se adresează atât de clar și direct familiilor de astăzi, care sunt asaltate de atâtea și atâtea provocări, venite din partea unei lumi care nu dorește să-l recunoască pe Dumnezeu ca mire. Pe situl Diecezei de Iași am citit reflecția pe care profesorul Vincențiu Ciocan a prezentat-o la Traian, județul Neamț, despre familiile migranților, pe care le invită fie să emigreze împreună cu Dumnezeu, fie să rămână acasă și să caute soluții la problemele zilnice. Vă sugerez să citiți această prezentare. Cred că poate să înfioreze și să neliniștească pe oricine. Însă nu este suficient. Îndemnul monseniorului Piergiorgio Saviola, directorul general pentru migranți, cred că este cât se poate de potrivit și adaptat pentru această situație: ar fi josnic să arătăm cu degetul, în semn de denunț, spre familiile migranților; înainte de toate ar trebui să ne întrebam asupra modului în care ne apropiem de aceste familii prin gesturi de simpatie și de solidaritate; mai mult, să fim atenți, asemenea Mariei din Evanghelia de astăzi, care intervine cu eficacitate în favoarea noii familii de la Cana.

Asemenea Mariei, care este imaginea Bisericii, suntem chemați și astăzi să facem la fel: să observăm lipsurile celui care suferă, ale celui care ar vrea să benchetuiască întotdeauna și încheie prin a consuma totul, dar fără ca să se sature; să știm să ne interesăm de toate, nu numai de ceea ce este indispensabil pentru a supraviețui, ci de ceea ce ne ajută să trăim după voința lui Dumnezeu, fără a ne ascunde și fără a risipi; să învățăm să privim împreună, cu acea privire contemplativă care ne permite să ne adresăm Celui care poate să facă ceea ce la oameni este imposibil, să ne încredem în el, să așteptăm. Să nu ne pierdem! De fapt aceasta este privirea celui credincios care nu se îndoiește de fidelitatea lui Dumnezeu, care nu se preocupă numai de sine, de locul său de muncă si de propriul câștig, ci înțelege și se interesează de “setea de vin” a atâtor confrați de-ai săi, care poate au pierdut gustul vieții. Da, mai este privirea celui care nu îl arată cu degetul pe cel vinovat, nu acuză, nu apostrofează pe unul și pe altul, nu se răscoală împotriva providenței.

Mărturie

Duminica trecută mergeam cu mașina să celebrez pentru a cincia oară sfânta liturghie la San Cesareo, pentru comunitatea de români. Îmi calculasem cu minuțiozitate timpul. Îmi propusesem să ajung cu 30 de minute înainte. Mai aveam vreo cinci kilometri până la biserică. Tocmai când am ajuns în dreptul unei stații de autobuz, pe dreapta, mi s-a părut că recunosc un bărbat pe care-l mai întâlnisem la liturghiile din biserica spre care mă îndreptam. Am încercat să mă uit în spate, nu vedeam mare lucru și am avut o mică ezitare… Mi-am continuat drumul și la prima posibilitate, am întors și m-am îndreptat spre stația de autobuz. Era Valentin. S-a bucurat că l-am recunoscut. De două ore plecase de acasă pentru ca să parcurgă cei aproximativ 9 kilometri pe care-i avea până la biserică. Își calculase și el bine timpul. Soția plecase înaintea lui cam cu o oră și îmi spunea că ar fi trebuit să ajungă deja. El a mai întârziat… Prin burnița deasă, pe marginea șoselei strâmte, fără acostament și destul de aglomerate, a mers cam patru kilometri pe jos, iar acum spera să vină un autobuz. M-am rușinat de ezitarea mea. Nu am mai avut cuvinte și cred că nu mi-aș fi iertat ușor faptul de a nu mă fi întors și să verific. Printre credincioșii români care erau în biserică, aveam să-l caut cu privirea. Era împreună cu soția lui. Mi-au dat o lecție și mi-au transmis, fără să-mi rostească, prin fapte și nu prin vorbe, că duminica jertfesc șase ore din timpul lor pentru a participa la sfânta Liturghie. În acea zi mi-au oferit o mărturie vie a credinței și a dorinței lor de a răspunde împreună, soț și soție, la invitația lui Cristos de a participa la ospățul euharistic și de a se împărtăși din “vinul” său.

Îndemn final

Câte familii de astăzi oare nu constată în mod dureros că “nu mai au vin“? Poate ca suntem chiar și noi în această situație. Dacă da, iubirea este cea care ne lipsește! Isus este cel care ne-o poate dărui! La această liturghie, Isus ne invită pe toți să se împărtășim din potirul său, să bem “vinul” său, care este “sângele” său, să ne apropiem cu încredere de izvorul iubirii sale, “iubire care s-a dăruit cu totul până la sfârșit[12].

Pr. Mihai Roca

(Roma, 14 ianuarie 2007)

Bibliografie:

· Masini, Mario (coord.), 1988, Ascolta la Parola, Messaggero, Padova, p. 167-191.

Quesson, Noël, 1991, Parole de Dieu pour chaque dimanche, Droguet & Ardant, Navarra,
p. 149-154.


[1] Luca 4,14-6,45

[2] 1 Corntenii 12,4-15,58

[3] Pentru evanghelistul Ioan, transformarea apei în vin este prezentată ca un „semn”, mai mult, ca „începutul celor șapte semne”, ca prototipul semnelor înfăptuite de Mesia. Această minune este un „semn” pentru că descoperă „gloria” lui Isus. Sinopticii folosesc termeni ca „forță”, „putere”, atunci când prezintă minunile lui Isus. Ioan, însă, vorbește de semne care arată natura divină a lui Isus, care dezvăluie că el este cu adevărat Cristos, Fiul lui Dumnezeu.

[4] Matei 16,22;17,23;20,19; Luca 9,22;18,33;24,7; Fapte 10,40

[5] Ioan 7, 30;8,20;17,1.5

[6] „Săptămâna” descoperiri lui Cristos începe cu întâlnirea dintre Ioan și cei trimiși de către iudei (In 1,19 ș.u.), continuă cu mărturia lui Ioan care îl arată pe Mielul lui Dumnezeu (In 1,29 ș.u.), primii doi ucenici (In 1,35 ș.u.), chemarea lui Filip, întâlnirea cu Natanael (In 1,43 ș.u.) și culminează cu participarea la nunta din Cana în „cea de-a treia zi” (In 2,1).

[7] Geneză 41,55: „Mergeți la Iosif și faceți tot ceea ce el vă va spune

[8] Ioan 3, 29

[9] Cântarea Cântărilor 1,2 („Iubirea ta este mai bună decât vinul”); 7,10 („Gura ta este un vin generos”)

[10] Isaia 25,6; Amos 9,14; Osea 2,16; Ioel 4,18; Ieremia 31,12

[11] Isaia 62,1.5; Osea 2,21; Ezechiel 16,8

[12] Ioan 13,1

Ritul latin

Duminica a II-a de peste an

January 13th, 2007

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi -

Lectura I (Is 62,1-5)

Suntem pe timpul edictului lui Cirus, împăratul care permite evreilor să se întoarcă în patria natală și să reconstruiască cetatea Ierusalimului (538 a.C). Textul prezintă viziunea profetului cât privește cetatea sfântă, învăluită de iubirea lui Dumnezeu, însă descrisă prin intermediul unei terminologii tipice ambientului nupțial. E o veste de mângâiere și de speranță: Dumnezeu este fidel, iartă și îl reprimește pe poporul său, chiar dacă e păcătos și departe de pactul alianței.

Întâlnirea Domnului cu Ierusalimul este “dreptate”, adică semnul acțiunii mântuitoare a lui Dumnezeu; e “slavă”, semn al prezenței sale iubitoare în mijlocul poporului său; e “mântuire”, întrucât și-a amintit de “restul” lui Israel și a manifestat fidelitatea iubirii sale (cf. Os 2,15-25).

Textul din Isaia considerat are anumite sintonii cu evanghelia (In 2,1-12). Mai întâi, motivul alianței descrise prin intermediul imaginii nupțiale: “vei fi o cunună strălucitoare în mâna Domnului, o diademă regală în mâna Dumnezeu tău” (v. 3). Apoi motivul slavei, al faimei: “popoarele vor vedea dreptatea ta și toți regii mărirea ta” (v. 2). Aceste două motive, prezente de altfel și în textul evanghelic, sunt aplicate de către liturgie lui Cristos.

Lectura a II-a (1Cor 12,4-11)

Biserica din Corint era o comunitate vie, carismatică, însă risca două pericole: primul, acela al iluziei că prezența Duhului era suficientă să garanteze fidelitatea față de tradiție, corectitudinea morală și unitatea comunitară; celălalt, acela de a supraevalua pe nedrept unele carisme (cum era carisma glosolaliei, aceea a “vorbirii diferitelor limbi”) în dauna altor carisme (cum sunt carismele de slujire). Paul, intervenind în această situație, face comunității din Corint o afirmație fundamentală, valabilă oricărei comunități creștine: toate carismele vin de la Duhul Sfânt, care, bogat fiind în astfel de “inițiative”, poate să se manifesteze nu doar într-un mod (carismă), ci așa cum vrea el (cf. In 3).

După aceasta, Paul face o a doua afirmație fundamentală: multitudinea carismelor, pentru ca să fie semnul Duhului, trebuie să realizeze condiția: “edificarea comunității” – trebuie să urmărească binele întregii comunități, deci a fiecărui membru în parte. În spatele varietății carismelor fiecăruia este carisma iubirii, carismă dăruită tuturor și fiecăruia în parte. Numai îndeplinită această condiție se poate vorbi de prezența Duhului în comunitatea creștină. Dragostea este capacitatea creștinilor de a colabora unii cu alții; este iubire față de Cristos, mai întâi de toate (chiar și înainte de iubirea față de aproapele); este “ușă” deschizătoare spre acorduri dinamice, de convertire, nu de atitudini statice, de blazare, de descurajare sau resemnare. “Caritas Christi urget nos” (cf. 2Cor 5,14), iubirea lui Cristos ne “constrânge” la acțiune.

Evanghelia (In 2,1-12)

Gestul făcut de Isus la Cana este un gest de manifestare mesianică, o epifanie prin care Isus însuși se manifestă, diferit de Botezul în Iordan, unde Tatăl descoperă misterul profund al lui Cristos. Episodul de la Cana are o mare importanță în evanghelia după Ioan întrucât este primul și modelul tuturor semnelor, cel care înglobează sensul diferitelor gesturi ale lui Isus. Dublul sens al semnului este indicat în finalul narațiunii: manifestă slava lui Cristos și conduce la credință (v. 11).

În această manifestare a lui Isus la Cana, unele detalii (cum sunt abundența vinului, calitatea sa specială, faptul că înlocuiește apa pregătită pentru spălările rituale) sunt semne mesianice care îl arată pe Isus ca și Mesia, cel care inaugurează Noua Alianță și (deci) Noua Lege. Până și contextul unei nunți (cu tot fastul unei astfel de ocazii) unde se realizează minunea, îl pune în evidență pe Isus ca fiind Mirele mesianic care celebrează nunta mesianică cu mireasa sa, Biserica, simbolizată de Maria, femeia adevăratei credințe.

Această nuntă mesianică “privește”, tinde spre “ceasul” crucii și al învierii: numai din această prospectivă se poate înțelege identitatea slavei, a măririi care se manifestă la Cana. Pentru Ioan, pe cruce se manifestă mărirea lui Isus, care nu este altceva decât strălucirea și puterea iubirii lui Dumnezeu care se dăruiește în totalitate (fără rezerve) oamenilor. Pe această bază, pentru ucenic, a se abandona lui Isus înseamnă a se abandona logicii iubirii trăite până la consecințele cele mai radicale, după exemplul Mariei care acceptă aparentul refuz (și aparentul reproș) pentru a se lăsa condusă spre țeluri superioare imposibil de imaginat sau de calculat oamenilor.

Ritul latin