Start > Ritul latin > Duminica Bunului Păstor, Duminica vocațiilor

Duminica Bunului Păstor, Duminica vocațiilor

8 May 2010
1,437 afișări

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: ITRC.ro
Duminica a IV-a după Paște (Anul C)

Duminica de astăzi, a IV-a din timpul Paștelui, este dominată de figura păstorului. Isus se prezintă pe sine ca fiind unicul păstor adevărat. Cuvintele pe care le-am auzit la Evanghelie, Isus le-a rostit la templul din Ierusalim, cu ocazia sărbătorii Hanuca, pe la mijlocul lunii decembrie, când se comemora reconsacrarea templului pângărit de păgânii lui Antioh al IV-lea, izgoniți în anul 164 de Iuda Macabeul. La această sărbătoare, la celebrarea liturgică, se citea în întregime capitolul al 34-lea din Cartea profetului Ezechiel, în care Dumnezeu le face un reproș sever conducătorilor Israelului, care jefuiesc turma, în loc să o păzească. “Vai de păstorii lui Israel, care se pasc pe ei înșiși, care nu caută decât grăsimea și lâna oilor! Turma nu mai are păstor, este risipită, pradă tuturor fiarelor câmpului”.

În continuare, Dumnezeu face o promisiune: “Eu însumi mă voi îngriji de oile mele, le voi cerceta, le voi aduna din locurile unde au fost risipite, le voi conduce la pășuni bogate. Voi căuta oaia pierdută, o voi aduce înapoi pe cea rătăcită, o voi pansa pe cea rănită”. Isus, la templu, le explică celor care au ascultat cuvintele profetului: “Promisiunea s-a împlinit. Eu sunt păstorul promis, Păstorul cel Bun. Oile mele ascultă glasul meu. Eu le cunosc și vin după mine. Eu le dau viață veșnică”.

Din dorința Sfântului Părinte Papa, această duminică a devenit Duminica vocațiilor. Cu toții suntem invitați să ne deschidem bine urechile, să ne încordăm atenția, ca să auzim chemarea, glasul Bunului Păstor, și să-l urmăm. Sfântul Părinte Papa Ioan Paul al II-lea, într-o scrisoare adresată tuturor copiilor lumii, le spunea aceste cuvinte: “Omul îl preamărește pe Dumnezeu urmând glasul propriei chemări. Dumnezeu îl cheamă pe orice om și glasul lui se face auzit deja în sufletul copilului: el cheamă la viața de căsătorie sau cheamă la preoție; cheamă la viața consacrată sau cheamă să fii misionar… Cine știe? Rugați-vă, dragi copii, ca să descoperiți chemarea voastră, și apoi s-o urmați cu generozitate”.

Duminica de azi nu se numește Duminica vocației, ci Duminica vocațiilor. Într-adevăr, Dumnezeu are mai multe chemări pentru fiecare om: unele chemări sunt universale, comune, adresate tuturor, altele sunt chemări speciale. Chemarea comună este chemarea tuturor la viața naturală, la existența pământească. Nimeni nu vine pe lume din întâmplare. Dumnezeu s-a gândit din veșnicie la fiecare dintre noi, ne-a iubit și ne-a chemat la viață. Există copii care se nasc nedoriți și neiubiți de părinți, dar nu există copii nedoriți și neiubiți de Dumnezeu.

Există apoi chemarea universală la viața supranaturală, la viața Botezului. Ne amintim cuvintele spuse de Isus lui Nicodim: “Adevăr, adevăr îți spun, dacă cineva nu se naște din apă și Duh Sfânt, nu poate intra în împărăția lui Dumnezeu” (In 3,5). Iar prin chemarea la Botez, toți oamenii sunt chemați să facă parte din noul popor al lui Dumnezeu, adică din Biserică. Acest lucru nu l-au înțeles evreii, cărora, după cum am auzit în prima lectură a Liturghiei, le-au predicat Pavel și Barnaba. Pentru evrei, poporul lui Dumnezeu nu se putea extinde dincolo de granițele Palestinei.

Există chemarea universală la sfințenie, chemare adresată de Dumnezeu absolut tuturor, și nu doar câtorva categorii de persoane în Biserică. Când, nu cu mult timp în urmă, a apărut scandalul în Statele Unite, cu acuzele de imoralitate la adresa lui Bill Clinton, s-a făcut un sondaj în Italia, iar diferite persoane au fost întrebate: “Ce crezi despre cele spuse despre președinte?” O femeie a răspuns: “Dar ce vreți, să trăiască precum un preot?” Ca și cum moralitatea, sfințenia îi privește numai pe preoți, pe călugări și călugărițe. Porunca lui Isus: “Fiți desăvârșiți, precum Tatăl vostru din ceruri este desăvârșit”, este adresată absolut tuturor. Toți creștinii sunt chemați să fie sfinți și neprihăniți, după le cum scria apostolul Pavel efesenilor.

Există, apoi, în sânul poporului lui Dumnezeu, chemări speciale: fiecare are o chemare specială, care este numai a lui, așa cum, în corpul uman, fiecare mădular are o funcție care este numai a lui, dar este spre binele întregului corp. Astfel, unii sunt chemați la viața de căsătorie, alții, la preoție, alții, la viața consacrată. Iar aceste chemări speciale sunt toate căi care conduc spre aceeași țintă finală, care este paradisul. Aceasta este chemarea chemărilor. Dumnezeu vrea ca toți oamenii să facă parte odată din acea mulțime imensă, pe care Ioan a văzut-o și a descris-o în a doua lectură a Liturghiei, care nu mai simte nici foame, nici sete, nici arșiță, căci Mielul și Păstorul o conduce la izvoarele vieții veșnice. Viața veșnică începe deja în viața pământească.

Sfânta Tereza vorbește și ea de un castel, dar de un castel interior, din inima ei, în care locuiește Dumnezeu. Și astfel, Paradisul începe deja pe pământ. “Eu am găsit deja Paradisul”, spunea o mistică din zilele noastre, Elisabeta a Sfintei Treimi. “Paradisul este acolo unde este Dumnezeu; Dumnezeu este în inima mea. Paradisul este în inima mea”.

Urmând glasul Bunului Păstor, cu fiecare zi pe care o trăim, facem un pas către paradis. “Acolo, în Ierusalimul ceresc”, scrie sfântul Augustin, “ne vom odihni și vom privi; vom privi și vom iubi, vom iubi și vom preamări. Nu avem alt scop în viață decât acela de a ajunge la sfârșit în împărăția care nu va avea sfârșit”.

2.

Crezul pe care îl rostim duminică de duminică la sfânta Liturghie se termină cu cuvintele: “Cred în viața veacului ce va veni”. E ultimul adevăr de credință pe care îl mărturisim în Crez. Și cum sunt ultimele cuvinte ale Crezului, le rostim, poate, grăbiți și fără atenția cuvenită. Tocmai asupra acestui adevăr de credință – credința în viața veșnică -, ne atrag în mod deosebit atenția textele din Liturghia de astăzi: viața veșnică este rodul învierii Domnului.

Pavel și Barnaba, în prima lectură, predicau la Antiohia Pisidiei viața veșnică; evreii nu au crezut și s-au făcut nevrednici de viața veșnică; păgânii, câți erau orânduiți să capete viața veșnică, au crezut.

Isus, în Evanghelia pe care am auzit-o, le promite celor ce ascultă glasul său: “Eu le dau viață veșnică”. Sfântul Ioan, în textul din Apocalips, pe care l-am auzit în lectura a doua, ne descrie mulțimea celor care au ajuns la viața veșnică: o mulțime imensă, venită din toate națiunile și popoarele, îmbrăcată în veșminte albe, cu ramuri de palmieri în mână, care nu mai simte sete, fiindcă Mielul-Păstor a condus-o la apele vieții veșnice și din ochii căreia Dumnezeu a șters orice lacrimă.

Fără îndoială că sfântul Ioan, descriind Ierusalimul ceresc cu cei ajunși în viața veșnică, s-a inspirat din sărbătoarea evreiască Sukot, Sărbătoarea Corturilor, când evreii, timp de opt zile, locuiau în corturi. Era sărbătoarea bucuriei, când evreii, veniți în pelerinaj la Ierusalim din toate țările, se îmbrăcau în haine albe, purtau în mâini ramuri de palmieri și formau o grandioasă procesiune de la templu la Bazinul Siloe, de unde preoții scoteau apă în urcioare de aur, cu care apoi stropeau altarul templului, iar fiicele Israelului cântau și dansau prin vii, îmbrăcate în rochii albe.

Nu există în lume decât o singură tristețe și o singură nefericire: aceea de a nu ști sau a uita că, în afară de această viață, este o altă viață, cea veșnică. Franz Kafka, a descris în romanul său, “Castelul”, toată tragedia omului modern întemnițat în imanență, adică în buncărul unei lumi, al unei vieți fără ieșire, într-o altă lume și într-o altă viață. El descrie un castel regal cu nenumărate camere, scări, curți interioare. Un curtean care a asistat la moartea regelui încearcă cu disperare să iasă din castel și să ducă vestea în cetate, dar nu poate ieși din castel. De altfel, chiar dacă ar reuși să iasă, ce mare lucru ar putea să le spună oamenilor, că a murit un rege?

Cine vizitează Sfântul Mormânt la Ierusalim poate să vadă în pereții de piatră ai mormântului lui Cristos niște găuri mari. Înviind din morți, Cristos a făcut în mormântul fiecăruia dintre noi o breșă, o gaură prin care avem acces către o altă lume, către o altă viață. Această viață veșnică, pe care ne-o promite Cristos și pe care ne-a dobândit-o prin învierea sa, nu începe după moarte, ci începe deja în această viață. În Evanghelia de azi, Isus nu spune “le voi da viața veșnică”, ci “le dau viața veșnică”. “Cine crede în mine nu va avea viață veșnică, ci are viață veșnică. Cine mănâncă trupul meu nu va avea viață, ci are viața veșnică”. Să ne imaginăm că, la moarte, la judecată, vom primi un loz pe care îl vom deschide și vom vedea ce e în el: câștigător sau necâștigător, viața veșnică sau osânda veșnică? Viața veșnică nu este un titlu de proprietate cu care plecăm din lumea aceasta. Viața veșnică, paradisul, începe, ca și iadul, în această viață.

Cel care ne conduce la viața veșnică este Cristos, Păstorul cel Bun, care își cunoaște și își iubește turma. Așa fusese el descris deja în Vechiul Testament de profetul Ezechiel: “Cum își cercetează un păstor turma când este în mijlocul oilor sale împrăștiate, așa îmi voi cerceta eu oile și le voi strânge din toate locurile pe unde au fost risipite în ziua plină de nori și de ceață… le voi paște pe munții lui Israel, de-a lungul râurilor… le voi paște pe o pășune bună” (Ez34,12-15).

Cristos, Păstorul cel Bun, înălțându-se la cer, nu și-a părăsit turma, ci rămâne în mijlocul ei și o conduce la pășunea mântuirii, prin cei chemați să fie păstori sufletești. De aceea, Biserica a orânduit ca în duminica de azi, Duminica Bunului Păstor, să se celebreze Ziua mondială de rugăciuni pentru vocații la preoție și la viața consacrată. Cu ocazia zilei de astăzi, Sfântul Părinte Papa Ioan Paul al II-lea adresează un mesaj, o scrisoare în care îi îndeamnă pe tineri să-și pună astăzi întrebarea pe care i-a pus-o lui Isus tânărul din Evanghelie: “Învățătorule, ce trebuie să fac ca să dobândesc viața veșnică?” Cu alte cuvinte: “Ce trebuie să fac ca viața mea să aibă sens? Care este voința ta?” Iar dacă tânărul sau tânăra aude invitația lui Isus: “Urmează-mă!”, și acceptă invitația, renunțând la orice ideal pământesc, urmându-l pe Isus cu generozitate și dăruire totală, tânărul sau tânăra își găsește sensul, împlinirea și bucuria vieții.

Dar, atrage atenția Sfântul Părinte, chemarea lui Isus, predilecția, iubirea, gingășia lui pot rămâne fără răspuns, iar rezultatul este tristețea, sentimentul deprimant al nerealizării. Ca în cazul tânărului bogat din Evanghelie, care s-a îndepărtat de Isus trist, și tristă i-a fost viața până la moarte. Dar poate fi o situație și mai tristă: a urma chemarea lui Isus, dar fără spirit de sacrificiu și de renunțare, fără a părăsi totul, fără a renunța la tine însuți, fără a lua crucea în spate. Despre tânărul care a refuzat să-l urmeze pe Isus, nu ne spune Evanghelia că tristețea lui l-ar fi dus la deprimare totală, la dezechilibru psihic, la sinucidere. În schimb, acest lucru s-a întâmplat cu Iuda, care l-a urmat pe Isus, dar din interese pământești, pentru avantaje materiale – bani, carieră. Crucea, sacrificiul se cere de la toți creștinii care vor să se mântuiască. Sfântul Ioan îi vede în fața tronului din cer numai pe cei care vin din strâmtorarea cea mare și care și-au spălat veșmintele în sângele Mielului. Mai ales, cei chemați la apostolat trebuie să fie conștienți că nu-l pot urma pe Cristos fără crucea de pe umeri. În textele Liturghiei de azi, Isus este numit Păstor și Miel, miel ce s-a lăsat înjunghiat, sacrificat, care și-a dat viața pentru oile sale. În sfârșit, Sfântul Părinte, în mesajul său, dorește să se înrădăcineze convingerea că toți membrii Bisericii, fără nici o excepție, au harul și răspunderea de a se îngriji de vocații.

La celebrările liturgice, noi deseori cântăm cuvintele Psalmului 22: “Domnul e păstorul meu, nu voi duce lipsă de nimic… Tu îmi întinzi masa în fața dușmanilor mei”. Acum, la sfânta Liturghie, Isus ne întinde masa; el ne oferă ca hrană cuvântul său și sfânta Euharistie: trupul și sângele său. Întăriți cu această hrană, noi suntem încredințați că vom fi alături de mulțimea pe care sfântul Ioan o descrie în vedenia sa, acolo unde nu e nici foame, nici sete, nici arșiță și unde Dumnezeu va șterge orice lacrimă din ochii noștri.

Ritul latin