Start > Ritul latin > Înălțarea Domnului

Înălțarea Domnului

13 May 2010
2,009 afișări

Autor: pr. Nicolae Farcaș
Copyright: Predici.cnet.ro
Înălțarea Domnului (Anul C)

Prima lectură.

Pe Muntele Măslinilor a fost construit de către cruciați un mic sanctuar octogonal, transformat apoi în moschee de către musulmani în anul 1200. Acest edificiu are astăzi un acoperiș, dar la început era descoperit pentru a aminti Înălțarea lui Isus la cer.

La prima vedere relatarea înălțării din Cartea Faptele Apostolilor pare să aibă o continuitate, dar dacă considerăm toate amănuntele intrăm în dificultate: pare mai degrabă ireal ca Isus să se fi comportat asemenea unui astronaut care se ridică de la sol, se înalță spre cer și dispare dincolo de nori; pe de altă parte există unele neconcordanțe greu de explicat.

La sfârșitul Evangheliei sale, Luca, același autor al Faptelor Apostolilor, afirmă că Isus cel înviat i-a condus pe apostoli în Betania și “în timp ce-i binecuvânta s-a îndepărtat de ei și s-a înălțat la cer. Ei s-au aruncat cu fața la pământ în fața lui, apoi, închinându-se, s-au întors cu mare bucurie la Ierusalim” (Lc 24,50-53).

Ceea ce ne surprinde este diferența de dată: conform Evangheliei lui Luca cap. 24, Înălțarea are loc în aceeași zi a Paștelui, în timp ce în Faptele Apostolilor este plasată patruzeci de zile după Înviere (Fap 1,3). Ne miră că același autor ne furnizează două informații contradictorii.

Dacă luăm de bună cea de-a doua versiune, aceea de 40 de zile, ar trebui să ne întrebăm: ce a făcut Isus în acest timp? Pe Calvar oare n-a promis tâlharului cel bun: “Astăzi vei fi cu mine în Paradis?” De ce n-a mers imediat?

Aceste dificultăți prezentate sunt suficiente pentru a ne face atenți: poate intenția sfântului Luca nu era aceea de a ne spune unde, cum și când s-a înălțat Isus la cer. Preocuparea sa era alta: voia să răspundă problemelor și să clarifice dubiile care existau în comunitatea sa, voia să lumineze creștinii asupra misterului inefabil al Paștelui. De aceea, ca artist al penelului ce era, a compus o pagină de teologie folosind un gen literar și imagini ușor de înțeles de contemporanii săi. Pentru noi acum e important să înțelegem limbajul său.

În timpul lui Isus, așteptarea Împărăției lui Dumnezeu era vie, iar scriitorii apocaliptici o anunțau ca iminentă. Toți așteptau un potop de foc purificator din cer, așteptau învierea celor drepți și începutul unei lumi noi. De asemenea, și între ucenici se crease o atmosferă de exaltare, alimentată de câteva expresii ale lui Isus care puteau fi ușor înțelese greșit: “Nu veți termina cetățile lui Israel până când va veni Fiul Omului” (Mt 10,23); “Sunt unii dintre cei care stau aici, care nu vor vedea moartea până când nu-l vor vedea pe Fiul Omului venind în Împărăția lui” (Mt 16,28).

Cu moartea Învățătorului, însă, toate speranțele au fost risipite: “Noi speram că el va fi cel care va elibera pe Israel“, vor spune cei doi ucenici de la Emaus (Lc 24,21). Învierea trezește așteptările: între ucenici se răspândește convingerea că Isus se va întoarce imediat. Unii fanatici, bazându-se pe revelații presupuse, încep chiar să anunțe data. În toate comunitățile se repetă invocația: “Marana tha!”, “Vino, Doamne Isuse!” Anii trec dar Domnul nu se întoarce. Atunci mulți spun cu ironie: “Unde e promisiunea venirii sale? Din ziua în care părinții noștri au închis ochii, totul rămâne ca la începutul creației” (2Pt 3,4).

Sf. Luca scrie în această situație de criză. Își dă seama că o neînțelegere stă la originea deziluziei creștinilor: învierea lui Isus a însemnat începutul Împărăției lui Dumnezeu, dar nu sfârșitul istoriei.

Construcția noii lumi este începută numai, dar va cere timp și angajare din partea ucenicilor pentru a se realiza.

Pentru a corija falsele așteptări, Luca introduce în prima pagină a Cărții Faptele Apostolilor un dialog dintre Isus și apostoli.

Apostolii întreabă: când va sosi Împărăția lui Dumnezeu? Este aceiași întrebare pe care, la sfârșitul primului secol creștin, ar fi voit să i-o adreseze și creștinii lui Isus. Răspunsul Celui Înviat, mai mult decât doar celor doispreze apostoli, este adresat tuturor membrilor comunității lui Luca: încetați să discutați asupra timpului și a momentelor sfârșitului lumii, acestea sunt cunoscute numai Tatălui. Angajați-vă mai degrabă să împliniți misiunea care v-a fost încredințată: să fiți martorii mei “în Ierusalim, în toată Iudeea și Samaria și până la capătul pământului” (vv. 7-8)!

După acest dialog urmează scena înălțării lui Isus. Isus și ucenicii stau la masă în casă. De ce oare nu s-au salutat acolo, după ce au mâncat? De ce a trebuit să meargă pe Muntele Măslinilor? Și celelalte amănunte: norul, privirile îndreptate spre cer, cei doi oameni îmbrăcați în alb, ce reprezintă toate acestea?

În Vechiul Testament există o relatare care se aseamănă cu cea a noastră, e vorba de răpirea lui Ilie (2Rg 2,9-15). Într-o zi, acest mare profet se găsea aproape de râul Iordan cu ucenicul său Eliseu. Acesta, știind că învățătorul său se pregătește să-l părăsească, îi cere ca moștenire “duhul său îndoit”. Profetul i-l promite, dar numai cu o condiție: “dacă mă vei vedea când mă voi îndepărta de tine“. Pe neașteptate, apare un car cu cai de foc și, în timp ce Eliseu privea spre cer, Ilie este răpit într-un vârtej de vânt. Din acel moment Eliseu a primit spiritul învățătorului și puterea de a continua misiunea sa în această lume. Cartea Regilor relatează apoi faptele lui Eliseu: sunt aceleași pe care le-a săvârșit Ilie.

E ușor de descoperit elementele comune ale acestei relatări cu cea din Faptele Apostolilor, iar concluzia este aceasta: Luca s-a folosit de scenografia grandioasă și solemnă a răpirii lui Ilie pentru a exprima o realitate care nu poate fi verificată cu simțurile și nici nu poate fi descrisă prin cuvinte: Paștele lui Isus, Învierea sa și intrarea sa în gloria Tatălui.

Norul, în VT, indică prezența lui Dumnezeu într-un anumit loc (Exod 13,22). Luca s-a folosit de el pentru a afirma că Isus, cel învins, piatra aruncată de constructori, cel pe care dușmanii săi l-ar fi voit să rămână în mormânt, prizonier morții, a fost, în schimb, primit de Dumnezeu și proclamat ca Domn.

Cei doi bărbați îmbrăcați în alb sunt aceiași care apar lângă mormânt în ziua de Paști (Lc 24,4). Culoarea albă reprezintă, conform simbologiei biblice, lumea lui Dumnezeu.

Cuvintele puse în gura celor doi oameni sunt explicația dată de Dumnezeu evenimentelor Paștelui: Isus, Slujitorul fidel, dat la moarte de oameni, a fost glorificat. Cuvintele lor sunt adevărate (fiind doi, sunt vrednici de crezare).

În sfârșit, privirea îndreptată spre cer; ca și Eliseu, apostolii și creștinii din timpul lui Luca contemplă pe Învățătorul lor care s-a îndepărtat de ei. Privirea lor arată speranța unei întoarceri imediate, dorința ca, după un scurt interval, el să-și reia lucrarea întreruptă.

Dar vocea din cer clarifică: nu el va fi cel care o va duce la împlinire, ci voi. Puteți face aceasta pentru că ați petrecut patruzeci de zile cu el (în limbaj iudaic era timpul necesar pentru pregătirea ucenicului) și l-ați primit pe Duhul Sfânt.

Pentru apostoli, la fel ca și pentru Eliseu, imaginea “răpirii învățătorului” indică predarea misiunii. Deja în timpul lui Luca erau creștini care “priveau spre cer”, care considerau religia ca o scutire, nu ca o angajare concretă pantru a îmbunătăți viața oamenilor. Lor Dumnezeu le spune să înceteze de a mai privi spre cer, și să arate credința lor în faptele concrete ale vieții. Isus se va întoarce, dar această speranță nu trebuie să fie un motiv pentru a se îndepărta de problemele acestei lumi. Fericiți vor fi acei slujitori pe care Domnul, la întoarcere, îi va găsi lucrând (Lc 12,37).

Isus deci s-a înălțat la cer, însă aceasta înseamnă că a înviat, că a fost glorificat, că a intrat în gloria lui Dumnezeu. Trupul său, e adevărat, a fost pus în mormânt, dar Dumnezeu nu a avut nevoie de atomii cadavrului său, pentru a-i da acel trup de înviat, pe care apostolul Paul îl numește: “Trup spiritual” (1Cor 15,35-50).

Patruzeci de zile după Paști nu s-a verificat nicio deplasare în spațiu, nicio “răpire” de pe Muntele Măslinilor la cer. Înălțarea a avut loc în momentul însuși al morții, chiar dacă ucenicii au început să înțeleagă și să creadă abia începând cu “a treia zi“.

Relatarea lui Luca este o pagină de teologie, nu e un reportaj al unui cronicar. În această pagină el vrea să ne spună că Isus a traversat primul “vălul templului” care separa lumea oamenilor de cea a lui Dumnezeu și a arătat că tot ceea ce se întâmplă pe pământ: succesele și neîmplinirile, nedreptățile, suferințele și chiar cele mai absurde fapte, precum și cea mai rușinoasă moarte, nu scapă planului lui Dumnezeu.

Înălțarea lui Isus înseamnă toate acestea. Atunci nu trebuie să ne mirăm că a fost salutată de apostoli cu mare bucurie (Lc 24,52).

Lectura a doua.

Sfântul Paul cere lui Dumnezeu înțelepciunea pentru creștinii săi. Nu e vorba de o înțelepciune umană, ci de o inteligență pentru a înțelege misterul Bisericii. El cere lui Dumnezeu să le lumineze ochii inimii lor pentru a înțelege cât de mare e speranța la care au fost chemați.

Prima lectură invita creștinii să nu neglijeze datoriile concrete din această viață. Cea de-a doua lectură completează acest gând și recomandă creștinilor să nu uite că viața lor nu este închisă în orizontul acestei lumi, pentru că, deși sunt angajați în activitățile acestei vieți, ei sunt totdeauna în așteptarea lui Cristos care se întoarce pentru a-i lua definitiv cu el.

Evanghelia

Noi suntem în măsură să studiem și să cunoaștem realitățile materiale, este de ajuns să ne folosim de inteligență și perspicacitate. Secretele lui Dumnezeu însă ne depășesc, sunt de nepătruns, numai el singur ni le poate revela.

Dacă ne alăturăm lui Cristos, dacă reparcurgem etapele vieții sale îndrumați doar de cunoașterea umană, ne vom afla în fața unui mister dens, întunecat. De la început până la sfârșit, ceea ce i se întâmplă rămâne un mister. Însăși Maria este surprinsă și uimită când planul lui Dumnezeu începe să se împlinească în Fiul (Lc 2,33.50). În credință, și ea trebuie să “reunească”, asemenea unor piese, diferitele evenimente (Lc 2,19), pentru a descoperi puzzle-ul Domnului. Cum să descoperim sensul?

La această întrebare răspunde, în primele versete din Evanghelia de astăzi (46-47), Cel Înviat. El – relatează Luca – le deschise (mintea) inteligența discipolilor pentru a înțelege Scripturile: “Așa este scris…” Numai de la Cuvântul lui Dumnezeu vestit de profeți poate veni lumina care va clarifica evenimentele pascale. În Biblie – spune Isus – era prezis deja că Mesia va suferi, va muri și va învia.

Este dificil să găsești afirmații atât de explicite în Vechiul Testament. Totuși, nu este nicio îndoială că ceea ce a schimbat gândirea apostolilor și i-a făcut să înțeleagă că Mesia lui Dumnezeu este foarte diferit de cel pe care îl așteptau, sunt textele din profetul Isaia ce vorbesc despre Slujitorul Domnului “disprețuit, respins de oameni, om al durerilor obișnuit cu suferința… Dar care va avea urmași, va trăi mult și, după ce sufletul său se va tulbura, va vedea lumina” (Is 53).

Un alt eveniment – spune Cel Înviat – este anunțat în Scripturi: “În numele său vor predica tuturor popoarelor convertirea și iertarea păcatelor” ( v. 47).

Aici aluzia la textul biblic este clară. Se face referire la misiunea Slujitorului Domnului: “Eu te-am pus ca lumină pentru oameni pentru ca să duci mântuirea până la marginile pământului” (Is 49,6).

Conform profetului, este datoria Mesiei de a duce mântuirea tuturor popoarelor. Cum se va realiza această profeție dacă Isus a limitat activitatea sa la poporul său, dacă a oferit mântuirea numai israeliților (Mt 15,24)?

În partea a doua a Evangheliei de azi (vv. 48-49) se răspunde la această întrebare: Isus va deveni lumină a neamurilor prin mărturia ucenicilor săi.

E vorba de o datorie care depășete capacitățile umane. Pentru a desfășura misiunea lui Cristos nu ajung bunavoința și bunele calități, trebuie să ne bazăm pe însăși forța sa. Iată motivul acelei promisiuni: “Voi rămâneți în oraș până când veți fi îmbrăcați cu o putere venită de sus” (v. 49).

Este vestea trimiterii Spiritului Sfânt, Cel care va deveni protagonistul timpului Bisericii. În Cartea Faptele Apostolilor va fi amintită deseori prezența sa în momentele cheie și asistența sa în alegerile decisive făcute de apostoli.

Evanghelia lui Luca se încheie cu relatarea Înălțării (vv. 50-53). Înainte de a intra în gloria Tatălui, Isus îi binecuvântează pe ucenici. Încheiată celebrarea liturgică în templu, preotul ieșea din locul sacru și rostea o binecuvântare solemnă asupra credincioșilor adunați pentru rugăciune (Sir 50,20). După binecuvântare aceștia se întorceau la ocupațiile lor, având siguranța că Dumnezeu va duce la bun sfârșit munca lor. Binecuvântarea lui Isus însoțește comunitatea ucenicilor săi și este promisiunea și garanția succesului deplin al operei pe care o încep.

Apelul final nu putea fi decât la bucurie: “ucenicii s-au întors la Ierusalim cu mare bucurie” (v. 52).

Luca este evanghelistul bucuriei. Încă din prima pagină a Evangheliei sale întâlnim pe înger care-i spune lui Zaharia: “Vei avea bucurie și veselie și mulți se vor bucura de nașterea lui” (Lc 1,14). Puțin după aceea, la nașterea lui Isus, din nou apare îngerul care le spune păstorilor: “Nu vă temeți, iată vă vestesc o mare bucurie, care va fi pentru tot poporul” (Lc 2,10).

Primul motiv pentru care ucenicii se bucură, chiar dacă nu-l mai au pe Isus cu ei în mod vizibil, este faptul că au înțeles că el nu a rămas, așa cum gândeau dușmanii săi, prizonierul morții.

Au experimentat Învierea sa, sunt siguri că el a trecut primul “vălul templului” care separa lumea oamenilor de cea a lui Dumnezeu. Astfel a arătat că tot ceea ce se întâmplă pe pământ: succesele și neîmplinirile, nedreptățile, suferințele și chiar cele mai absurde fapte, precum și cea mai rușinoasă moarte, așa cum i s-a întâmplat lui, nu scapă planului lui Dumnezeu. Dacă acesta e destinul fiecărui om, moartea nu ne mai înspăimântă, Isus a transformat-o într-o naștere la viața cu Dumnezeu. Acesta e primul motiv pentru a înfrunta cu speranță chiar și situațiile cele mai dramatice și mai complicate.

Lumina Scripturilor i-a făcut să înțeleagă că Isus nu a mers într-un alt loc, nu s-a îndepărtat, dar a rămas cu oamenii. Modul său de a fi prezent nu mai este același, dar aceasta nu înseamnă că nu e real. Înainte de Paști el era condiționat de toate limitările la care suntem supuși noi. Acum nu mai este și poate fi alături de fiecare om, totdeauna. Odată cu Înălțarea prezența sa nu s-a diminuat, ci s-a multiplicat! Iată un alt motiv al bucuriei ucenicilor și al nostru.

prelucrare după Fernando Armellin

Ritul latin