Start > Ritul latin > Iată, eu fac toate lucrurile noi!

Iată, eu fac toate lucrurile noi!

8 May 2010
1,438 afișări

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: ITRC.ro
Duminica a V-a după Paște (Anul C)

Liturgia cuvântului din această duminică are în centru un cuvânt care se repetă mereu. Cuvântul care domină și leagă între ele cele trei lecturi biblice este adjectivul “nou”. “Cel care ședea pe scaunul de domnie a zis: Iată, eu fac toate lucrurile noi”. Ioan, vizionarul din Patmos, zice: “Am văzut un cer nou și un pământ nou… Am văzut coborându-se din cer… noul Ierusalim”. Iar Isus în Evanghelie zice: “Vă dau o poruncă nouă”.

Această temă a noutății liturgia o plasează într-o duminică a timpului pascal, deoarece din Paștelelui Cristos, din învierea lui a îmbobocit toată noutatea în lume. Acest eveniment nou și unic, care n-a mai existat și nu se va repeta în istorie, permite tuturor lucrurilor să se reînnoiască. “Cristos a înviat din morți… Pentru ca noi să umblăm într-o viață nouă” (Rom6,4), scrie apostolul Pavel. Paștele, spun sfinții Părinți ai Bisericii, e “renovatio mundi” – reînnoirea lumii, e trecerea de la bătrânețe la tinerețe, nu la tinerețea biologică a vârstei, ci la tinerețea sufletească, spirituală. Scria sfântul Maxim din Torino: “Eram căzuți din cauza bătrâneții păcatului, dar prin învierea lui Cristos am fost reînviați întru nevinovăția copiilor” (Sermo 54,1).

Ce noutate găsim în prima lectură a Liturghiei? Cei doi misionari, Pavel și Barnaba, după ce au predicat vestea cea bună, evanghelia, în diferite cetăți din Asia Mică, se reîntorc la Antiohia de unde plecaseră în misiune și fac o dare de seamă în fața comunității întrunite. Iată, în esență noutatea: odată cu vestirea evangheliei, nimic nu mai e ca înainte; în lume a intrat în acțiune o forță radicală, un ferment care transformă din interior lumea. Dar lumea ține la ce e vechi. Noutatea evangheliei întâmpină rezistențe, cei care o vestesc sunt prigoniți, bătuți cu pietre. Cei doi misionari au plătit scump, dar nu s-au dat înapoi de la misiunea încredințată lor de Duhul Sfânt. Făcând darea de seamă la întoarcerea din expediția misionară, Pavel și Barnaba, nu se laudă cu propriile lor succese, ca niște eroi întorși victorioși dintr-un război, care își declamă cuceririle lor. Nu, noutatea care a venit în lume, credința, primirea evangheliei, transformarea lumii care e în curs, sporirea împărăției lui Dumnezeu în lume, e lucrarea harului care o face să crească, așa cum crește aluatul după ce s-a pus bucățica de drojdie în trei măsuri de făină: ei, misionarii, nu sunt decât niște simpli servitori ai evangheliei. De aceea sfântul Luca notează în textul din Faptele Apostolilor: “După venirea lor, au adunat comunitatea și au povestit tot ce făcuse Dumnezeu pentru ei”. Darea de seamă pe care au făcut-o cei doi apostoli nu a fost o contabilizare a succeselor personale pe care le-au realizat ei, ci o preamărire a lui Dumnezeu pentru tot ce Dumnezeu făcuse prin ei. De altfel, la trimiterea în misiune, la Antiohia întreaga comunitate postise și se rugase pentru ca harul și puterea lui Dumnezeu să lucreze prin ei.

Dar noutatea radicală este descrisă mai ales în lectura a doua a Liturghiei de azi, luată dinCartea Apocalipsului. Sfântul Ioan vede realizându-se profeția lui Isaia: “Iată eu fac ceruri noi și un pământ nou: astfel încât nimeni nu-și va mai aduce aminte de lucrurile trecute și nimănui nu-i vor mai veni în minte” (Is 65,17). Această lume nouă, transformată de Dumnezeu, îi apare lui Ioan în vedenie sub înfățișarea unei cetăți: e noul Ierusalim, sau Ierusalimul ceresc coborât pe pământ. În locul Babilonului, cetatea rebelă și orgolioasă, transformată într-un morman de ruine, se va ridica noul Ierusalim, care este darul lui Dumnezeu. Atunci, la sfârșitul veacurilor, din Ierusalimul cel nou tot răul va dispărea: nu vor mai fi suferințe, neliniști, doliu, spaimă, nedreptăți; moartea nu va mai face nicio victimă. Cu alte cuvinte, vor dispărea toate acele elemente negative care agresează omenirea în această fază a Ierusalimului pământesc. Dar acest cer nou și pământ nou cu care se va încorona la sfârșit istoria lumii presupune iarăși intervenția lui Dumnezeu, va fi lucrarea, darul gratuit al lui Dumnezeu. Am văzut cetatea sfântă, noul Ierusalim coborându-se din cer, de la Dumnezeu. Așadar e darul lui Dumnezeu care coboară din cer pe pământ, nu e lucrare pământească, nu e lucrare omenească. Atunci Dumnezeu va duce la îndeplinire eforturile și aspirațiile cele mai profunde ale oamenilor. În noul Ierusalim Dumnezeu își va desăvârși alianța nupțială de iubire cu oamenii. Scrie sfântul Ioan în textul din Apocalips: “Am văzut coborându-se din cer de la Dumnezeu, cetatea sfântă, noul Ierusalim, gătită ca o mireasă împodobită pentru bărbatul ei”. Primul lucru pe care îl va face mirele-Dumnezeu va fi să șteargă lacrimile de pe fața miresei sale, de pe fața omenirii. Odată dispărută moartea, lacrimile nu mai au nicio justificare. Odată îndepărtat vălul lacrimilor de pe fața miresei, aceasta va putea să contemple chipul Mirelui său, chipul lui Dumnezeu, care “nu el a creat moartea” (Înț 1,13), ci a creat totul ca să aibă viață. Aceasta este marea noutate care se desprinde din a doua lectură a Liturghiei de azi: nu moartea, ci viața va avea ultimul cuvânt.

Dar până să coboare din cer de la Dumnezeu pe pământ Ierusalimul cel nou, nouă, locuitorilor Ierusalimului pământesc, ce ne rămâne de făcut? Să stăm cu mâinile pe piept, într-o visare sterilă, privind spre cer și să așteptăm să vedem Ierusalimul ceresc coborând pe pământ? Să fie adevărat ce spunea Marx, că speranța creștinilor care așteaptă ca Dumnezeu la sfârșitul timpurilor să restaureze paradisul pe pământ e o iluzie, un drog, o utopie care îl face pe om să nu se intereseze de realitățile acestui pământ, să nu-și adune îndatoririle sale în societate, să nu colaboreze, să nu depună niciun efort ca lumea aceasta să fie mai bună, mai frumoasă, și pământul mai vrednic de a fi locuit? Nicidecum. E adevărat că omul, oricât s-ar strădui el, nu va putea niciodată să instaureze paradisul pe pământ: nu poate transforma Ierusalimul pământesc, în Ierusalim ceresc. Aceasta este cea mai absurdă utopie pe care o propagă ideologiile politice, fie de stânga, fie de dreapta. Moartea, și deci lacrimile, suferințele, vor exista până la a doua venire a lui Cristos; omul poate provoca moartea, dar nu o va putea elimina niciodată. Dumnezeu va fi acela care va transforma Ierusalimul pământesc în Ierusalimul ceresc.

Și iată că ajungem la marea noutate din a treia lectură a Liturghiei de azi: la porunca cea nouă dată de Cristos: porunca iubirii care dă o nouă identitate comunității creștinilor: “De pe aceasta va cunoaște lumea că sunteți ucenicii mei, dacă vă veți iubi unii pe alții”. O comunitate creștină în care nu este iubire nu are identitate, e descalificată. Toate poruncile și legile pe care trebuie să le împlinească ucenicii lui Isus sunt incluse în una singură: în porunca iubirii. Iubirea îl obligă pe creștin să trăiască cu ambele picioare pe pământ, în Ierusalimul pământesc, și cu inima, cu mintea, cu speranțele în Ierusalimul ceresc. Iubirea îl obligă pe creștin să-și asume toate îndatoririle vieții pământești, să se străduiască să facă Ierusalimul pământesc cât mai asemănător cu Ierusalimul ceresc, să facă din Ierusalimul pământesc o anticipare și o reflectare a Ierusalimului ceresc. Iubirea este puntea de legătură dintre Ierusalimul pământesc și Ierusalimul ceresc. La sfârșitul veacurilor totul va dispărea, totul se va preface în cenușă: cum zice apostolul Pavel, știința, profețiile, limbile, credința, speranța, toate vor dispărea: singură iubirea va rămâne: ea e veșnică, nepieritoare. Iubirea și toate faptele săvârșite din iubire față de Dumnezeu și de oameni le vom regăsi dincolo, în Ierusalimul ceresc, transfigurate, purificate de orice urmă de egoism, de răutate, de păcat.

Locul nostru în Ierusalimul ceresc va fi condiționat de iubirea noastră activă, de angajarea noastră, de efortul de a face viața oamenilor cât mai frumoasă, cât mai suportabilă, cât mai umană. Cine a stat numai cu un picior pe acest pământ, nu poate intra cu amândouă picioarele în paradis.

“Copilașii mei, le spune Isus ucenicilor în ajunul morții sale, la Cina cea de taină, vă dau o poruncă nouă: Să vă iubiți unii pe alții cum v-am iubit eu, așa să vă iubiți și voi unii pe alții”. De ce mai dă Isus această poruncă? Nu fusese dată și de Dumnezeu în Vechiul Testament? “Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți”. Nu au fost și în Vechiul Testament persoane care i-au iubit pe semenii lor? Bineînțeles. Și totuși porunca iubirii pe care o dă Isus e nouă. Noutatea stă în faptul că ucenicul lui Isus nu-l iubește pe aproapele său ca pe sine însuși, ci așa cum a iubit Isus. Dacă înainte se iubeau între ei rudele, prietenii, cei care încheiau un pact de prietenie, care aparțineau la același clan sau popor, adică se iubeau pentru ceva ce aveau în comun și care îi distingea de ceilalți, Isus înlătură toate barierele: ucenicii săi trebuie să-i iubească pe toți oamenii, inclusiv pe dușmani, pe cei care îi urăsc și îi persecută, așa cum el i-a iubit și pe cei care l-au condamnat la moarte pe nedrept și s-a rugat pentru ei.

Și porunca sa mai este nouă fiindcă numai iubirea nouă pe care el o cere poate crea o comunitate nouă, poate face Ierusalimul pământesc mai fericit, cu un pas mai aproape de Ierusalimul ceresc. Scrie sfântul Augustin: “Cristos ne-a dat o poruncă nouă: aceea de a ne iubi unii pe alții, așa cum el ne-a iubit pe noi. Această iubire ne reînnoiește, făcându-ne oameni noi, moștenitori ai noii alianțe, cântăreți ai unei cântări noi… Această iubire reînnoiește acum popoarele și adună laolaltă tot neamul omenesc, răspândit pretutindeni pe pământ, pentru a face din el un popor nou, trupul noii Mirese a Unului-Născut Fiu al lui Dumnezeu” (Tract. in Io. 65,1).

Ritul latin