Start > Ritul latin > Duhul Sfânt vă va învăța toate câte v-am spus eu

Duhul Sfânt vă va învăța toate câte v-am spus eu

8 May 2010
1,180 afișări

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: ITRC.ro
Duminica a VI-a după Paște (Anul C)

Ne aflăm încă în timpul pascal. Cu cât ne apropiem mai mult de sărbătoarea Înălțării Domnului și de cea a Rusaliilor, cu atât lecturile biblice la Liturghie ne îndreaptă atenția spre Duhul Sfânt. Între sărbătoarea Paștelui și sărbătoarea Rusaliilor este o legătură de nedesfăcut. Rusaliile apar ca o continuare a Paștelui.

La înălțare, Isus dispare cu trupul său din ochii noștri, nu mai rămâne în mijlocul nostru în trup, dar, cum se exprimă apostolul Pavel, continuă să rămână în mijlocul nostru în Duh, în Duhul Sfânt. Prezența lui Isus în mijlocul nostru de după înălțare este mai bună decât cea dinainte de înălțare, deoarece e o prezență universală, perenă, nelimitată. Dacă prezența lui Isus cu trupul înainte de înălțare era limitată în timp și spațiu – 33 de ani în hotarele Palestinei -, după Rusalii, prin puterea Duhului Sfânt, Cristos e prezent pe pământ simultan în toate locurile și în toate timpurile: “E de folos pentru voi ca eu să mă duc (să dispar din ochii voștri cu trupul), căci dacă nu mă duc eu, Mângâietorul nu va veni la voi. Dar dacă mă duc, vi-l voi trimite” (In 16,7).

Despre Duhul Sfânt ca dar al lui Dumnezeu îi vorbise Isus samaritencei deja la fântâna lui Iacob când i-a spus: “De ai fi cunoscut darul lui Dumnezeu și cine este cel care îți spune: Dă-mi, să beau!, tu însăți ai fi cerut și el ți-ar fi dat apă vie!” (In 4,10). Darul lui Dumnezeu, apa vie este Duhul Sfânt, după cum rezultă tot din cuvintele lui Isus rostite la bazinul Siloe: “Dacă însetează cineva, să vină la mine și să bea… Spunea aceste cuvinte despre Duhul (Sfânt) pe care aveau să-l primească cei care aveau să creadă în el. Căci Duhul Sfânt încă nu fusese dat, fiindcă Isus încă nu fusese proslăvit”.

Lecturile pe care le-am ascultat ni-l prezintă pe Duhul Sfânt ca pe un dar pe care Tatăl îl face Bisericii în general și fiecărui ucenic în particular la rugămintea Fiului: “Eu îl voi ruga pe Tatăl și el vă va da un alt Mângâietor, care să rămână cu voi în veci. Mângâietorul, adică Duhul Sfânt, pe care îl va trimite Tatăl în numele meu vă va învăța toate lucrurile și vă va aduce aminte de tot ce v-am spus eu”.

Despre rolul pe care îl are Duhul Sfânt în Biserică ne vorbește prima lectură a Liturghiei în care apare clar că Duhul Sfânt călăuzește Biserica atunci când aceasta trebuie să ia decizii de ceea mai mare importanță și o ajută să rămână unită.

La Antiohia se înfiripase o comunitate creștină înfloritoare prin munca neobosită a celor doi mari misionari: Pavel și Barnaba. O parte dintre creștini proveneau dintre evrei, o altă parte dintre păgâni. Dar de la bun început au apărut în această Biserică tensiuni, neînțelegeri, discuții.

S-au creat două curente: pe de o parte erau tradiționaliștii, integriștii am zice astăzi, nostalgicii. Erau creștinii de origine iudaică. Aceștia nu acceptau noutatea creștină. Nu se puteau debarasa de prescripțiile de cult impuse de Legea lui Moise cum erau tăierea împrejur, sărbătorile, posturile mozaice și altele. Considerau că acestea erau necesare creștinilor spre a se mântui. Ei pretindeau că sunt necesare și pentru păgânii care se încreștinau: aceștia trebuiau să fie tăiați împrejur, adică să devină mai întâi iudei, ca să poată deveni creștini. Li se impunea astfel o povară inutilă. O altă grupare susținută de apostolul Pavel vedea la iudeo-creștini o atitudine anacronică: mântuirea, îndreptățirea nu vine prin prescripțiile de cult ale Legii lui Moise, a cărei misiune a încetat, ci prin Botez și prin credința în Isus Cristos, singurul Mântuitor al oamenilor.

Spre a se pune capăt discuției, biserica din Antiohia trimite la Ierusalim o delegație formată din Pavel și Barnaba care să expună problema apostolilor de acolo. Apostolii și preoții s-au întrunit și au ținut primul conciliu ecumenic prezidat și aprobat de apostolul Petru, primul papă al Bisericii. După dezbaterile de rigoare, s-a emis primul document pontifical, să zicem prima enciclică trimisă Bisericii din Antiohia în care sunt expuse hotărârile conciliului din Ierusalim: păgânii care se încreștinează nu sunt obligați să împlinească riturile prescrise de Legea mozaică, precum este tăierea împrejur. Dar, ca să evite o ruptură în biserica din Antiohia, ca să-i menajeze pe iudeo-creștini pentru care ar fi fost o traumă prea dureroasă să părăsească dintr-o dată toate uzanțele religioase pe care le practicaseră toată viața înainte, autoritatea centrală a Bisericii, prudentă, înțelegătoare, pragmatică, realistă, cu mult simț psihologic, a făcut câteva concesii: să se ferească de lucrurile jertfite idolilor, de sânge, de carnea animalelor sugrumate; lucruri neesențiale, cu condiția să accepte esențialul: nu prin respectarea acestor prescripții vine mântuirea, ci prin Botez și prin credința în Isus Cristos. Exact așa a procedat recent urmașul actual al lui Petru, Benedict al XVI-lea care printr-o enciclică a aprobat, celor care doresc, să celebreze liturgia tridentină cu condiția ca cei taxați drept tradiționaliști sau integriști să recunoască ceea ce este esențial, și anume că al II-lea Conciliu din Vatican este lucrarea Duhului Sfânt ca și Conciliul Tridentin.

Interesant însă este cum își justifică părinții conciliari de la Ierusalim deciziile: “S-a părut nimerit Duhului Sfânt și nouă”. Petru în Biserică e important și necesar, dar mai important și mai necesar e Duhul Sfânt, de aceea e amintit înaintea colegiului apostolilor în frunte cu Petru. Petru, capul și centrul vizibil al Bisericii, își îndeplinește misiunea încredințată de Cristos, dar Duhul Sfânt este cel care asigură unitatea Bisericii în jurul lui Petru, el călăuzește Biserica, el ia deciziile în Biserică. Duhul Sfânt este sufletul Bisericii, după cum Cristos este capul Bisericii, iar Maria este Mama Bisericii. Scria cardinalul Ratzinger – actualul papă Benedict al XVI-lea: “Pentru catolici Biserica e formată, e adevărat, din oameni care îi organizează chipul ei exterior; dar în spatele acestui chip structurile fundamentale sunt voite de însuși Dumnezeu și sunt intangibile. Îndărătul fațadei umane stă misterul unei realități supraumane asupra căreia reformatorul, sociologul – am putea adăuga, jurnalistul ignorant de la show-rile televizate -, nu are nicio autoritate de a interveni”.

Fiind compusă din oameni cu slăbiciuni și limite, în Biserică au fost, sunt și vor fi întotdeauna tensiuni, neînțelegeri, contraste, îndoieli: tradiționaliști și progresiști, conservatori și neofili (maniaci ai noutăților). Ca și la Conciliul din Ierusalim. Biserica se străduiește să mențină echilibrul. Cum? Explică foarte frumos un mare biblist de astăzi, G. Ravasi: “Dinamismul împiedică Biserica să fie nostalgică, fidelitatea împiedică Biserica să se lase dusă la voia întâmplării de valuri, răbdarea împiedică Biserica să fie frenetică, profeția face Biserica să înțeleagă semnele timpurilor, toleranța și dialogul feresc Biserica de boala integralismului, speranța face ca Biserica să depășească ezitările și incertitudinile. Dar peste toate trebuie să domine credința în Duhul Sfânt, călăuza ultimă și vie a Bisericii”.

În al doilea rând, lecturile Liturghiei de azi arată ce înfăptuiește Duhul Sfânt în fiecare dintre noi: anume, pace, iubire, bucurie, seninătate, mângâiere sufletească. Isus îl numește Mângâietorul: “Să nu se tulbure inima voastră, nici să nu se înspăimânte”. “Dacă m-ați iubi, v-ați fi bucurat că v-am zis: Mă duc la Tatăl”. Pacea, bucuria, iubirea, mângâierea este însuși Duhul Sfânt care își face locuința în noi. “Ucenicii erau plini de bucurie și de Duh Sfânt” (Fap13,52). “Împărăția lui Dumnezeu e bucurie în Duhul Sfânt” (Rom 14,17). “Rodul Duhului Sfânt este iubirea, bucuria, pacea” (Gal 5,22). “Pace vă las vouă, pacea mea v-o dau vouă. Nu cum v-o dă lumea v-o dau eu”. Ce pace dă lumea? O pace care vine din afara omului, prin tratate, convenții de neagresiune. Iar această pace, dacă lumea o poate realiza, rămâne în afara omului. Lumea poate să facă să amuțească armele, dar nu poate elimina războiul, sfâșierea, neliniștea, spaima, angoasa din interiorul omului. Lumea ne poate da cel mult niște calmante, niște sedative. Pacea, bucuria, iubirea, mângâierea vin numai din interior, de la Duhul Sfânt pe care Cristos ni-l dăruiește. “Dacă mă iubește cineva, va păzi cuvântul meu și Tatăl meu îl va iubi. Noi vom veni la el și vom locui împreună cu el”. Vom veni. Toți trei: eu, Tatăl și Duhul Sfânt, întreaga Sfântă Treime, cu tot binele pe care îl posedă Sfânta Treime. Dar în familia Sfintei Treimi, Duhul Sfânt este îmbrățișarea, legătura de unire dintre Tatăl și Fiul, este iubirea personificată. La Sfântul Duh se referă în primul rând sfântul Ioan când scrie că Dumnezeu este iubire. Dar acolo unde iubirea este desăvârșită pacea, bucuria, fericirea este desăvârșită. “Rodul Duhului Sfânt este iubirea, pacea, bucuria”. Afirmația apostolului Pavel se aplică și Sfintei Treimi. În familia Sfintei Treimi, sfântul Duh e izvor de iubire, de pace și de bucurie. Și în familia Sfintei Treimi el este Mângâietorul.

Scrie genialul sfânt Augustin: “Inefabila îmbrățișare a Tatălui și Fiului nu este lipsită de bucurie, de iubire, de delectare. Această delectare, această plăcere, această bucurie, în Sfânta Treime este Duhul Sfânt. El este suavitatea celui care naște și a celui născut (a Tatălui și a Fiului) și inundată cu dărnicia sa și cu abundența sa nemărginită toate creaturile, potrivit cu capacitatea lor” (De Trin. VI, 10,11). La fel se exprimă sfântul Ambroziu comentând psalmul 46: “Duhul Sfânt este acel «râu al lui Dumnezeu» care coboară de sus, de la Sfânta Treime, și care cu pâraiele sale înveselește cetatea lui Dumnezeu, adică Biserica” (De Spir S., III, 155 ș.u.).

Isus, în Evanghelia de azi, ne spune ce avem de făcut pentru a-l primi în dar de la el pe Duhul Sfânt, Duhul iubirii, al păcii, al bucuriei și al mângâierii: un singur lucru: să-l iubim pe el. O iubire care se exprimă nu prin cuvinte și sentimente, ci prin păzirea poruncilor sale.

“Dacă mă iubiți, veți păzi poruncile mele. Și eu îl voi ruga pe Tatăl, și el vă va da un alt Mângâietor care să rămână cu voi în veci”.

Ritul latin