Start > Ritul latin > Duminica 5 din Postul Mare (B) – lectio divina

Duminica 5 din Postul Mare (B) – lectio divina

27 March 2009
1,888 afișări

Autor: FSC
Copyright: FSC
Duminica a V-a din Post (Anul B)

TEXTUL BIBLIC: Ioan 12, 20-33

Isus anunță moartea sa

20 În acel timp, unii dintre grecii* veniți la Ierusalim, să se închine de sărbătoarea Paștelui, 21 s-au apropiat de Filip, care era din Betsaida Galileii, și l-au rugat, zicându-i:

- Domnule, am vrea să-l vedem pe Isus.

22 Filip s-a dus și i-a spus lui Andrei; apoi Andrei și Filip i-au spus lui Isus. 23 Isus le-a zis:

- A sosit ceasul ca să fie preamărit Fiul Omului. 24 Adevăr, adevăr vă spun că, dacă bobul de grâu căzut în pământ nu moare, rămâne singur, iar dacă moare, aduce mult rod. 25 Cine-și iubește viața o va pierde, iar cine-și urăște viața în lumea aceasta o va păstra pentru viața veșnică. 26 Dacă-mi slujește cineva, să mă urmeze pe mine, și unde sunt eu, acolo va fi și slujitorul meu. Dacă-mi slujește cineva, Tatăl meu îl va cinsti.

27 Acum sufletul meu este tulburat. 28 Dar ce să zic, “Tată, scapă-mă de ceasul acesta?”. Nicidecum! Căci tocmai de aceea am ajuns la ceasul acesta. Tată, preamărește numele tău!

Atunci din cer s-a auzit un glas: “L-am preamărit și încă îl voi preamări”.

29 Mulțimea care stătea acolo și care auzise glasul zicea că a fost un tunet. Alții ziceau: “Un înger i-a vorbit”. 30 Isus a zis:

«Nu pentru mine s-a auzit glasul acesta, ci pentru voi. 31 Acum are loc judecata lumii acesteia, acum stăpânitorul lumii acesteia va fi aruncat afară. 32 Iar eu, după ce voi fi înălțat de la pământ îi voi atrage la mine pe toți oamenii».

33 Vorbind astfel, arăta de ce fel de moarte avea să moară.

_________________________________________________________________________________

* Greci: Probabil că era vorba de persoane care nu erau evrei, însă care practicau religia ebraică.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

Evanghelia după Ioan se împarte în două mari părți. De la capitolul 1 la capitolul 12 se numește “cartea semnelor” pentru că în mod deosebit sunt prezentate “semnele” lui Isus care revelează că el este Mesia, Fiul iubit al Tatălui. De la capitolul 13 la capitolul 21 se numește “cartea ceasului” pentru că în mod deosebit se insistă asupra faptului că a sosit “ceasul” lui Isus.

Textul pe care-l avem astăzi este luat din capitolul 12 al evangheliei după Ioan, adică de la sfârșitul “cărții semnelor” și dând curs deja la “cartea ceasului”. Întregul capitol 12 în mod clar vrea să arată că glorificarea lui Cristos se realizează prin moartea sa.

La prima vedere pare că textul prezintă diferite elemente un pic dispersate. Există diferite forme de a-l structura. Aici propunem o împărțire în trei părți:

- Versetele 20-22: cererea de a merge la Cristos.

- Versetele 23-26: “prețul” care se plătește pentru a ajunge la Cristos.

- Versetele 27-33: posibilitatea de a ajunge la Cristos.

Vom analiza pe scurt fiecare din aceste părți.

Atunci când evanghelia vorbește că unii greci voiau să-l vadă pe Isus se poate înțelege în două forme: ori că erau realmente greci din naștere, religie și cultură (păgâni sau neamuri), ori că erau evrei care trăiau în afara Ierusalimului și aveau cultură greacă. Textul nu precizează. Important este că ei doresc să-l vadă pe Isus și pentru aceasta se adresează unuia dintre discipolii săi, lui Filip, care după aceea îi spune lui Andrei și astfel amândoi îi spun Domnului. Este interesant de observat că atât Filip cât și Andrei sunt nume de origine greacă. Relatarea nu relatează deloc dacă acești greci s-au întâlnit sau nu cu Isus… Important este de a ține cont că în Ioan “a dori să vadă” înseamnă “a dori să creadă”.

În partea a doua a relatării, în aceasta de a înțelege “prețul” care se plătește pentru a ajunge la Domnul, ne sunt prezentate trei parabole mici.

- Prima este cea a bobului de grâu în versetul 24. Aici apare clar că moartea este un eșec numai în aparență. Bobul de grâu dispare, se putrezește, însă dă loc unei plante care crește și care dă mult mai multe boabe de grâu. În sens strict “eșecul” ar fi ca bobul de grâu să nu moară. Tot așa, este necesar ca Isus Cristos să moară pentru a ajunge la glorie, așa cum este necesar ca discipolul lui Cristos să moară pentru a ajunge și el la gloria lui Cristos.

- A doua parabolă mică este în versetul 25. Am putea-o traduce cu o întrebare: ce este mai important: a asculta de Cristos sau a ne îngriji de propria viață?; ce este mai important: motivele vieții mele sau propria viață? Răspunsul este clar chiar dacă este greu de trăit…

- A treia parabolă mică este în versetul 26. Poate fi intitulată parabola slujitorului. Aici se conjugă două verbe care exprimă foarte bine realitatea unui slujitor autentic: a sluji și a urma pe stăpânul său. În cazul nostru e vorba de a-l sluji și a-l urma pe Isus Cristos pentru a fi acolo unde este El și, ca motivație veșnică, a ține cont că Tatăl din ceruri ne va răsplăti.

Partea a treia este cea mai compactă și mai clară. În versetul 27 apare echivalentul din evanghelia după Ioan al agoniei lui Isus în Ghetsemani din evangheliile sinoptice. Ceea ce avem aici este traducerea verbului grecesc din NT tarássein, care înseamnă “a fi tulburat”. În Isus e vorba de o tulburare psihologică, dar mai ales de o tulburarea spirituală. Isus în natura sa umană are ispita de a se depărta de drumul de ascultare față de Tatăl, însă nu cade pradă ispitei. Acceptă voința lui și-i cere Tatălui să arate lumii puterea sa prin intermediul său. Se aude după aceea în mod surprinzător glasul de confirmare al Tatălui așa cum s-a auzit la Botez (cf. Mc 1,11) și la Schimbarea la Față (cf. Mc 9,7). Glasul este pentru cei care doresc să creadă în Isus. Relatarea culmină cu certitudinea că Isus îi atrage pe toți la sine, în felul acesta îi smulge Satanei prada sa și se transformă în realizator al mântuirii noastre.

Pentru a ține cont: Verbul tarássein a apărut deja în In 11,3 în relatarea morții și învierii prietenului Lazăr și va apare din nou în In 13,21 înainte de anunțarea trădării lui Iuda, în care deja intrase diavolul (cf. In 13,21).

Alte texte biblice pentru a confrunta: Mt 16,25; Mc 8,35; Lc 9,24; Mc 1,11; Mc 9,7.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea într-un dicționar biblic cuvântul “glorie, a glorifica, glorios”.

Întrebări pentru lectură

- Pentru ce sunt multe persoane în Ierusalim?

- Cine sunt cei care se apropie de Filip?

- Ce face Filip?

- Cum începe răspunsul lui Isus?

- Ce înseamnă mica parabolă a bobului de grâu?

- Ce reflecție face Isus în privința vieții?

- Care trebuie să fie atitudinile slujitorului autentic al lui Isus?

- Ce i se întâmplă lui Isus după ce rostește aceste cuvinte? De ce reacționează astfel? Pentru ce a venit Isus în lume? Care este misiunea sa?

- Ce se aude în acest moment?

- Ce înțeleg cei care sunt prezenți?

- Pentru ce s-a auzit glasul Tatălui?

- Ce i se va întâmpla diavolului?

- Ce va face Isus atunci când va fi înălțat pe Cruce?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Ce implică pentru mine astăzi fraza: “Vrem să-l vedem pe Isus”?

- Vreau realmente să-l văd pe Domnul? Vreau să cred în El și în Cuvântul său?

- Am atitudinea lui Filip și a lui Andrei care-i duc lui Isus grija față de acești frați care vor să-l vadă?

- Aduc alte persoane la întâlnirea cu Domnul?

- La ce mă invită astăzi mica parabolă a bobului de grâu? Ce valorează mai mult pentru mine: ascultarea față de Cristos sau viața mea? Ce se află pe primul loc în scara mea de valori: motivele vieții mele sau propria mea viață?

- Îmi este frică să “mor” știind că în realitate este moarte pentru viață?

- Pentru care lucruri trebuie să mor astăzi ca să se împlinească în mine ceea ce ne învață această mică parabolă?

- Îmi este frică de eșec; de eșecul real, de eșecul aparent…? Pentru ce-mi este frică?

- Sunt realmente hotărât să-l urmez pe Domnul și să fiu slujitorul său autentic?

- În ce situații din viața mea mă simt tulburat așa cum ne este prezentat astăzi însuși Isus?

- Sunt capabil să învăț de la Isus să caut mereu voința Tatălui chiar dacă e dureroasă și este dificilă? Sau mă las ispitit cu ușurință de evadare și de superficialitate?

- Ascult eu glasul Tatălui care-mi confirmă mântuirea pe care mi-o aduce dăruirea Fiului?

- Mă las sedus de către diavol sau colaborez cu Isus care-l “aruncă afară”?

- Privesc la Crucea lui Isus ca la garanția mântuirii și a vieții veșnice?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru momentul de rugăciune propunem un text din Documentul Final de la Aparecida care vorbește despre tineri:

“Tinerii și adolescenții constituie marea majoritate a populației din America Latină și Caraibe. Ei reprezintă un potențial enorm pentru viitorul Bisericii și al popoarelor noastre, ca discipoli și misionari ai Domnului Isus. Tinerii sunt sensibili ca să descopere chemarea lor de a fi prieteni și discipoli ai lui Cristos. Ei sunt chemați să fie “santinelele dimineții”, implicându-se în reînnoirea lumii la lumina Planului lui Dumnezeu. Ei nu se tem de sacrificiu și nici de dăruirea vieții lor, dar se tem de o viață fără sens. Prin generozitatea lor, ei sunt chemați să slujească pe frații lor, în special pe cei mai nevoiași, cu tot timpul lor și cu viața lor…

Ca discipoli misionari, noile generații sunt chemate să transmită fraților lor tineri, fără nici o deosebire, curentul de viață care vine de la Cristos și s-o împărtășească edificând Biserica și societatea”.

(Documentul de la Aparecida, 443)

Trebuie observat că apar multe din temele pe care le-am meditat în textul din această duminică: Planul lui Dumnezeu, sacrificiul, dăruirea propriei vieți, etc.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a interioriza textul biblic pe care-l medităm astăzi un exercițiu frumos poate să fie repetarea frazei acelor greci, “am vrea să-l vedem pe Isus”, alături de situații din viața cotidiană în care credem că este mai necesar:

- Am vrea să-l vedem pe Isus în chipul celor mai săraci…

- Am vrea să-l vedem pe Isus în mijlocul muncii anevoioase de fiecare zi…

- Am vrea să-l vedem pe Isus…

- Am vrea să-l vedem pe Isus…

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propuneri personale

- A folosi în mod constant în rugăciunea personală iaculatoria biblică: “Am vrea să-l vedem pe Isus”.

- A integra în viața mea spirituală verbele: a sluji și a urma pentru a fi un autentic discipol misionar al lui Isus.

Propuneri comunitare

- A comenta în grupul tău de tineri dificultățile care există în ambientele voastre pentru a valoriza în mod corespunzător viața pe care ne-o aduce Cristos.

- A alege un domeniu concret pentru a exprima, în mod concret împreună cu alți tineri în acest Post Mare, dorința de a-l sluji pe Cristos în frații mai săraci, așa cum ne amintește numărul din documentul de la Aparecida pe care l-am folosit pentru textul de la Rugăciune.

Ritul latin