Start > Ritul latin > Înainte de cruce…

Înainte de cruce…

28 March 2009
1,530 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a V-a din Post (Anul B)

Mai grav decât suferința, este gândul suferinței

Normal noi ne gândim la Isus pe cruce. Două lecturi de astăzi (a doua și pagina Evangheliei) ne prezintă un punct de vedere inedit: Cristos înainte de cruce. Adică, ce a simțit gândindu-se la Pătimirea proprie. Este ceva care ne interesează în deaproape. Într-adevăr noi toți experimentăm că gândul la suferință (când aceasta este numai anunțată sau imaginată) este ceva teribil.

Scrisoarea către Evrei ne prezintă un cadru de un dramatism impresionant. Isus plânge și se cutremură la perspectiva morții. Simte teama. Se roagă și stăruie la Cel care ar putea să-l scape de acea încercare înspăimântătoare. Strigă și varsă lacrimi arzătoare. Dar să ascultăm această declarație: “Cristos, în zilele vieții sale pământești, a oferit rugăciuni și cereri cu strigăt puternic și lacrimi spre Cel care putea să-l elibereze de la moarte…” Isus nu înfruntă proba decisivă ca un erou neînfricat. Este un fiu ascultător, dar care refuză partea eroului pe care noi adesea i-o atribuim.

Eroul se așează la o distanță de neatins. El, în schimb, vrea să se manifeste ca un frate apropiat de noi. Unul care încearcă temerile noastre, trece prin frica noastră. Pe Calvar Cristos va fi dezbrăcat, i se va lua îmbrăcămintea. Dar adevărata despuiere este aceasta. El însuși care smulge de pe sine armura, înfățișarea cucernică. Și apare slab, fragil, lipsit de apărare, speriat.

O durere “scandaloasă”

Mă conving tot mai mult că suferință armonioasă, frumoasă la vedere nu există. Și, dacă există, nu este o adevărată suferință, ci teatru. Știu că uneori o găsim scrisă și descrisă în cărți. Dar aceea este numai o carte pătată de cerneală, nu de sânge. Este o mare diferență. Durerea, atunci când atinge anumite culmi, apare mereu “scandaloasă”, oribilă la vedere. Îmi dau seama cum se poate cânta (și geme, natural) purtând crucea. Dar nu este posibilă purtarea crucii umflând pieptul sau luând poze edificatoare. Numai în slăbiciune, nu în forță, este posibilă purtarea crucii.

Isus când observă profilându-se pe orizontul său linia neliniștitoare a Calvarului, nu suspină cucernic: urlă. Se poate aplica la El ceea ce p. David M. Turoldo a spus despre Iob: “Nu mai este o gură: este o rană, o crăpătură vie; și nu mai este un cuvânt, este un răget. Acesta nu mai este o un glas de om…” Probabil prietenii lui Iob ar fi pretins să pună și în gura lui Cristos cuvinte pioase, “exemplare”. Și în schimb nu. Gura sa scoate “strigăte puternice”. Și înainte de a muri, aerul va fi sfâșiat de strigătul său. Noi am dori ca Omul durerilor să ne dea răspunsuri. În schimb pe buzele sale găsim numai întrebări teribile, începând cu cea mai răscolitoare: “Pentru ce m-ai părăsit?”

Glasul lui Cristos primește și exprimă disperarea noastră, protestele noastre, chinurile și dubiile noastre, revoltele noastre. Și este mângâietor să ne gândim că acele “strigăte puternice” nu s-au stins încă, ci sunt în continuu alimentate de durerea tuturor torturaților de pe pământ. Fiul lui Dumnezeu ne împrumută glasul său când gâtlejul nostru este de acum uscat. Ne împrumută lacrimile sale atunci când ochii noștri s-au ars până la uscarea izvorului de plânsete. Numai în El “gemetele mele devin rugăciune, în El singurătatea mea regăsește o prietenie, și noaptea mea o pătrunde cu Lumina sa de nelipsit” (Turaldo).

O ofertă suferită

Dar Cristos – urmând același text din Scrisoarea către Evrei – lasă să se întrevadă posibilitatea de a face din durerea noastră o ofertă. “O ofertă suferită”, cum a spus cineva. Desigur, liturgia suferinței nu este ca aceea convențională, cu rituri și formule fixate dinainte. Este o liturgie neprevăzută, pentru care ne regăsim mereu nepregătiți; nu urmează reguli fixe, și cuvintele nu se pot învăța dinainte. Adesea suntem constrânși să facem ceea ce nu voim.

Dar este și un aspect pedagogic în suferință. Fiul, într-adevăr, “a învățat ascultarea din cele ce a pătimit”. Educația crucii este dureroasă, și totuși necesară, de neînlocuit. Ascultarea din partea Tatălui nu constă în dispensarea lui Isus de la încercarea înspăimântătoare, ci în transformarea suferinței în cale de mântuire. În textul grec este asonanța singulară între două verbe care nu se poate traduce în italiană: patehein-matehein. Adică, suferind se învață. Durerea transformă pe om (iată adevărata ascultare a rugăciunii).

Toate acestea, însă, încă odată, sunt posibile numai “în Cristos”. Așa cum notează de fapt A. Vanhoye, “transformarea care s-a realizat în El nu este o transformare individuală a unui om izolat, ci transformarea omului, comunicabilă fiecărui om”. Datorită lui Cristos, ascultarea, docilitatea totală față de Dumnezeu, devine și iubire fraternă pentru oameni. Durerea acceptată din iubire devine astfel sacrament de fraternitate, școală a umanității.

Complicații pentru o audiență

Relatarea din Evanghelie prezintă un demers mai degrabă descumpănitor. Se deschide, într-adevăr, cu o cerere de audiență. Este prefigurată un fel de anticameră oficiată de secretarii Andrei și Filip. În mod normal persoanele se apropie de Cristos direct, fără introducere. Întâlnirea, atunci, este simplă și bucuroasă. Aici, în schimb, sunt unii Greci “simpatizanți” care bat o cale diferită, un pic mai complicată. Cea a “cunoștințelor, a intermediarilor.

Pentru ei pare că Isus trebuie să iasă afară, treptat, dintr-o întreagă serie de învelișuri, să înceapă de la aceea a faimei care îl învăluie de acum. Totuși evanghelistul uită să prezinte concluzia acestor tratative laborioase dintre Greci și Filip, apoi între acesta ultimul și Andrei, și în fine între acești doi discipoli și Învățătorul. Isus apare ca absent, cu totul ocupat de gândurile Pătimirii iminente. Ioan nu va vorbi despre agonia din Getsemani. O anticipă aici.

În acest punct pare să înceapă Pătimirea. Să încercăm, atunci, să schițăm și acest al doilea cadru. Isus este profund neliniștit, tulburat. “De acum sufletul meu este tulburat” Și chiar nesigur: Ce trebuie să spun: Tată, salvează-mă din acest ceas?” Aceasta este, cu adevărat, ultima ispitire a lui Cristos. Încă odată Isus nu reușește să intre în suferință senin. Se simte nesigur, șovăitor. Ca logodit cu încercarea care trebuie să vină. Strivit sub greutatea crucii, pe care încă n-a luat-o în spate, dar care este insuportabilă și numai în gând.

Până în momentul prezent declarase că încă nu a venit ora. Însă așteptarea, treptat scadența se apropie, este mereu mai chinuitoare. Acum anunță că ora a sosit în mod iremediabil. Chiar și El, ca mulți dintre noi, se zbate între dorința de a o grăbi și, totodată, să întârzie cât mai mult posibil. Potirul este amar tocmai pentru că este sorbit încet, picătură cu picătură, și pare că nu se mai ajunge la fund. “Dar pentru aceasta am ajuns la această oră”. “Ajunge la acel punct decisiv, în care vrea și alege liber ceea ce nu vrea; în care se abandonează liber în aceasta în fața căruia totul se revoltă în El; în care El, cu toată libertatea acțiunii proprii, se scufundă în pătimirea pură” (A. Von Speyr).

Destinul sămânței

Isus, totuși, indică două ieșiri în drama sa: rodnicia sacrificiului; glorificarea. Primul aspect este ilustrat de parabola bobului de grâu: “În adevăr, în adevăr vă spun: dacă bobul de grâu căzut în pământ nu moare, rămâne singur; dacă însă moare, aduce mult rod”. El este sămânța care a căzut pe pământul nostru arid. Sămânță destinată să străpungă crusta, să moară pentru a încolți. “Nici o viață nu este posibilă fără rod, și nici un rod nu este posibil fără moartea seminței” (A. Von Speyr).

Noi înșine suntem rodul acelei semințe. Într-adevăr recolta pe care Dumnezeu o seceră prin moartea Fiului este o recoltă de fii.

Chiar și roadele pe care le culegem noi sunt rodul său. Celălalt aspect este cel al glorificării. În perspectiva specifică a lui Ioan, glorificarea nu este altceva decât manifestarea iubirii: gloria de a iubi! La fel este și pentru noi: mișcarea descendentă de asimilare a seminței care moare sub pământ” devine o mișcare ascendentă de transformare glorioasă. Desigur, ne este foarte greu să acceptăm acel paradox: “Cine își iubește viața o pierde și cine își urăște viața în această lume, o va păstra pentru viața veșnică”. Adică, este greu să recunoaștem că viața nu ne aparține nouă.

Dar și Biserica trebuie să moară pentru sine. Cea de la început, pentru a trece la păgâni, a trebuit să moară pentru tradițiile proprii și practicile iudaizante. În același mod Biserica de astăzi, nu poate evita, dacă vrea să se deschidă pentru ceilalți, să retrăiască acest mister al morții și învierii. Pentru ea, înălțarea și forța de atracție (“Eu, când voi fi înălțat de la pământ, voi atrage pe toți la mine”) nu va putea fi desigur scena lumească.. Audiența pentru Greci și pentru toți cei de departe poate fi acordată numai în despuierea de toate podoabele fastuoase. Este greu ca anumite “veșminte” să permită “vederea” lui Isus Răstignit, așa cum ne este cerut de mulți care se apropie cu încredere.

Ritul latin