Start > Ritul latin > Naºterea Sfintei Fecioare Maria

Naºterea Sfintei Fecioare Maria

25 October 2008
1,934 afiºãri

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Naºterea Maicii Domnului

Orice naºtere este un izvor de bucurie ºi motiv de recunoºtinþã faþã de Dumnezeul cel Viu care a chemat la viaþã pe noul nãscut. Însã naºterea Mariei, sãrbãtoritã astãzi, trezeºte în Bisericã o bucurie ºi o recunoºtinþã deosebitã, cãci odatã cu naºterea ei, începe sã capete contur speranþa de veacuri a omenirii. Acum se deschide drumul mântuirii noastre, deoarece pe ea a ales-o Dumnezeu ca Mamã a Celui care avea sã înfãptuiascã mântuirea.

Cu privire la naºterea Maicii Domnului au vorbit profeþii, patriarhii, dar înainte de toþi, din veºnicie, a acþionat Dumnezeu. Acest lucru îl aminteºte Sf. apostol Paul în prima lecturã de astãzi creºtinilor din Roma: cã Dumnezeu nu uitã de cei pe care i-a chemat, potrivit planului sãu, cã El rãmâne fidel faþã de promisiunea Sa.

În cartea Genezei ni se relateazã pãcatul primilor pãrinþi care, deºi iniþial erau într-o comuniune perfectã cu Creatorul, nu au rezistat ispitei celui rãu ºi astfel, prin neascultarea lor omul a pierdut comuniunea cu Dumnezeu. În persoana protopãrinþilor omenirea nu a fãcut altceva decât un gest de nerecunoºtinþã: a întors spatele lui Dumnezeu, Celui care i-a dat existenþã. Acestui gest din partea omului Dumnezeu îi rãspunde cu o promisiune. ªi anume, promite cã va trimite un Rãscumpãrãtor care sã refacã aceastã comuniune. Însã pentru a se naºte, Rãscumpãrãtorul avea nevoie ºi de o mamã. La ea face referinþã Dumnezeu când aruncã blestemul asupra ºarpelui: “Duºmãnie voi pune între tine ºi femeie, între sãmânþa ta ºi sãmânþa ei” (Gen 3, 15). Dumnezeu o alege pe Maria ca Mamã a lui Cristos, Mamã a Unicului Sãu Fiu, întrupat pentru a împãca lumea cu Tatãl. Prezenþa Domnului în sânul Mariei face din ea un loc sfânt, un Templu al Creatorului de care trebuie sã ne apropiem cu un respect deosebit pentru cã Dumnezeu a voit-o pentru Cristos.

La împlinirea timpurilor, într-un sãtuc din nordul Palestinei, în casa sfinþilor Ioachim ºi Ana, vine pe lume cea mai frumoasã, cea mai curatã, cea mai gingaºã fiinþã care a existat vreodatã. Bucurie pentru pãrinþi, bucurie pentru omenire. Cu privire la aceastã sãrbãtoare a naºterii Mariei, Sf. Andrei din Creta exclamã:”Toatã fãptura sã cânte de bucurie sã tresalte ºi sã participe la veselia acestei zile. Cãci aceasta este ziua în care printr-un plan minunat creatura devine locuinþa aleasã a Creatorului”.

Este adevãrat cã toþi oamenii sunt egali atât la naºtere cât ºi la moarte. “Gol am ieºit din sânul mamei mele – spune Iob – gol ºi fãrã nimic mã voi întoarce în mormânt” (Iob 1,21). În faþa acestor douã realitãþi nu existã nici o deosebire între fiul împãratului ºi fiul cerºetorului, între fiul unui preºedinte de stat ºi fiul ºomerului. Însã în ceea ce o priveºte pe sfânta Fecioarã, Dumnezeu a fãcut o deosebire între ea ºi ceilalþi oameni.

Naºterea Mariei este rodul planului minunat al lui Dumnezeu. Ceea ce o deosebeºte ºi mai mult de ceilalþi oameni este faptul cã Maria primeºte acel favor din partea lui Dumnezeu de a fi scutitã de pãcatul originar. De acest pãcat am fost eliberaþi ºi noi, însã prin botez. Dar Maria a fost zãmislitã fãrã prihana strãmoºeascã. Era ºi normal ca mama Celui Sfânt ºi Nepãtat sã fie neatinsã nici de cel mai mic pãcat, sã fie imaculatã.

Astãzi o sãrbãtorim pe aceea care a devenit Templul Creatorului, pe aceea despre care Isaia prorocul zice: “Iatã Fecioara va zãmisli ºi va naºte un Fiu, ºi-i va pune numele Emanuel” (Is 7, l).

Dacã naºterea Mariei este un motiv de bucurie pentru Bisericã, în schimb, este un motiv de spaimã pentru puterile întunericului simbolizate de ºarpele cel viclean. ªi pentru ce aceastã spaimã? Pentru cã satana nu s-a mai putut folosi de a doua Evã, care s-a nãscut plinã de har, aºa cum s-a folosit de prima. Dacã prin neascultarea primei Eve, omenirea a decãzut, în schimb, prin ascultare, Maria reparã greºeala Evei ºi prin rãspunsul pozitiv de a coopera la planul de mântuire al lui Dumnezeu, zdrobeºte capul ºarpelui infernal. Diavolul primeºte lovitura de moarte. Maria devine astfel aurora care vesteºte sosirea “Soarelui” Cristos, la a cãrei operã de mântuire a cooperat.

Când a cooperat Maria la mântuirea noastrã? Din momentul în care a acceptat voinþa lui Dumnezeu: “Iatã roaba Domnului, fie mie dupã cuvântul tãu“. Însã, în mod special, pe Calvar sub crucea Fiului ei. “Cristos este capul, noi suntem mãdularele – ¬spune Sf. Augustin - Maria l-a nãscut pe Cristos la Crãciun, pe noi ne-a nãscut pe Calvar“. Atunci a devenit Mama noastrã, când Isus i-a spus de pe cruce: “Iatã fiul tãu…” Putea sã-i arate pe toþi oamenii ºi sã spunã: “Iatã-i pe fiii tãi”.

Isus cunoaºte inima omului, ºtie cã omul are nevoie de mângâiere atunci când se aflã în greutãþi, în suferinþã, în ispite ºi de aceea a lãsat-o pe Maria ca Mamã a lumii întregi. La ea sã poatã alerga toþi cei care-ºi pun încrederea în ajutorul ei în momentele critice, în momentele în care ºarpele viclean atacã. Însã, Maria nu se mulþumeºte sã stea ºi sã aºtepte. Ea însãºi, ca o mamã iubitoare ce se îngrijeºte de copiii ei vine în întâmpinarea noastrã, ne cheamã, ne îndeamnã sã apelãm cu mult curaj la sprijinul ei. Cãci ea, prin intervenþia ei maternã la Isus ne poate mijloci harul pentru a creºte ºi mai mult în credinþã, conform voinþei lui Cristos. Ea este gata oricând sã primeascã pe oricine ºi sã-i ofere harul pentru a-l feri de pericole.

Cum se întâmplã cu orice mamã pãmânteascã, grijile materne ale Mariei dureazã de-a lungul întregii noastre vieþi. Deci sã nu ezitãm de a apela la Maria, cãci “niciodatã nu s-a auzit sã fi fost pãrãsit cel care a alergat sub ocrotirea ºi ajutorul ei“.

Francisc Matieº

Ritul latin