Start > Ritul latin > Na演erea Sfintei Fecioare Maria

Na演erea Sfintei Fecioare Maria

25 October 2008
1,411 afi箝ri

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Na演erea Maicii Domnului

Orice na演ere este un izvor de bucurie 槐 motiv de recuno演in fa de Dumnezeul cel Viu care a chemat la via pe noul n綼cut. 姷s na演erea Mariei, s綖b綟orit ast罳i, treze演e 螽 Biseric o bucurie 槐 o recuno演in deosebit, c綷i odat cu na演erea ei, 螽cepe s capete contur sperana de veacuri a omenirii. Acum se deschide drumul m滱tuirii noastre, deoarece pe ea a ales-o Dumnezeu ca Mam a Celui care avea s 螽f綯tuiasc m滱tuirea.

Cu privire la na演erea Maicii Domnului au vorbit profeii, patriarhii, dar 螽ainte de toi, din ve槃icie, a acionat Dumnezeu. Acest lucru 螿 aminte演e Sf. apostol Paul 螽 prima lectur de ast罳i cre演inilor din Roma: c Dumnezeu nu uit de cei pe care i-a chemat, potrivit planului s綦, c El r緆滱e fidel fa de promisiunea Sa.

姷 cartea Genezei ni se relateaz p綷atul primilor p綖ini care, de槐 iniial erau 螽tr-o comuniune perfect cu Creatorul, nu au rezistat ispitei celui r綦 槐 astfel, prin neascultarea lor omul a pierdut comuniunea cu Dumnezeu. 姷 persoana protop綖inilor omenirea nu a f綷ut altceva dec漮 un gest de nerecuno演in: a 螽tors spatele lui Dumnezeu, Celui care i-a dat existen. Acestui gest din partea omului Dumnezeu 蟊 r綼punde cu o promisiune. 波 anume, promite c va trimite un R綼cump綖綟or care s refac aceast comuniune. 姷s pentru a se na演e, R綼cump綖綟orul avea nevoie 槐 de o mam. La ea face referin Dumnezeu c滱d arunc blestemul asupra 榮rpelui: “Du榦緋ie voi pune 螽tre tine 槐 femeie, 螽tre s緆滱a ta 槐 s緆滱a ei” (Gen 3, 15). Dumnezeu o alege pe Maria ca Mam a lui Cristos, Mam a Unicului S綦 Fiu, 螽trupat pentru a 螸p綷a lumea cu Tat緄. Prezena Domnului 螽 s滱ul Mariei face din ea un loc sf滱t, un Templu al Creatorului de care trebuie s ne apropiem cu un respect deosebit pentru c Dumnezeu a voit-o pentru Cristos.

La 螸plinirea timpurilor, 螽tr-un s綟uc din nordul Palestinei, 螽 casa sfinilor Ioachim 槐 Ana, vine pe lume cea mai frumoas, cea mai curat, cea mai ginga箝 fiin care a existat vreodat. Bucurie pentru p綖ini, bucurie pentru omenire. Cu privire la aceast s綖b綟oare a na演erii Mariei, Sf. Andrei din Creta exclam:”Toat f綯tura s c滱te de bucurie s tresalte 槐 s participe la veselia acestei zile. C綷i aceasta este ziua 螽 care printr-un plan minunat creatura devine locuina aleas a Creatorului”.

Este adev綖at c toi oamenii sunt egali at漮 la na演ere c漮 槐 la moarte. “Gol am ie槐t din s滱ul mamei mele – spune Iob – gol 槐 f綖 nimic m voi 螽toarce 螽 morm滱t” (Iob 1,21). 姷 faa acestor dou realit裻i nu exist nici o deosebire 螽tre fiul 螸p綖atului 槐 fiul cer榷torului, 螽tre fiul unui pre榷dinte de stat 槐 fiul 榣merului. 姷s 螽 ceea ce o prive演e pe sf滱ta Fecioar, Dumnezeu a f綷ut o deosebire 螽tre ea 槐 ceilali oameni.

Na演erea Mariei este rodul planului minunat al lui Dumnezeu. Ceea ce o deosebe演e 槐 mai mult de ceilali oameni este faptul c Maria prime演e acel favor din partea lui Dumnezeu de a fi scutit de p綷atul originar. De acest p綷at am fost eliberai 槐 noi, 螽s prin botez. Dar Maria a fost z緆islit f綖 prihana str緆o榷asc. Era 槐 normal ca mama Celui Sf滱t 槐 Nep綟at s fie neatins nici de cel mai mic p綷at, s fie imaculat.

Ast罳i o s綖b綟orim pe aceea care a devenit Templul Creatorului, pe aceea despre care Isaia prorocul zice: “Iat Fecioara va z緆isli 槐 va na演e un Fiu, 槐-i va pune numele Emanuel” (Is 7, l).

Dac na演erea Mariei este un motiv de bucurie pentru Biseric, 螽 schimb, este un motiv de spaim pentru puterile 螽tunericului simbolizate de 榮rpele cel viclean. 波 pentru ce aceast spaim? Pentru c satana nu s-a mai putut folosi de a doua Ev, care s-a n綼cut plin de har, a榮 cum s-a folosit de prima. Dac prin neascultarea primei Eve, omenirea a dec罳ut, 螽 schimb, prin ascultare, Maria repar gre榷ala Evei 槐 prin r綼punsul pozitiv de a coopera la planul de m滱tuire al lui Dumnezeu, zdrobe演e capul 榮rpelui infernal. Diavolul prime演e lovitura de moarte. Maria devine astfel aurora care veste演e sosirea “Soarelui” Cristos, la a c綖ei oper de m滱tuire a cooperat.

C滱d a cooperat Maria la m滱tuirea noastr? Din momentul 螽 care a acceptat voina lui Dumnezeu: “Iat roaba Domnului, fie mie dup cuv滱tul t綦“. 姷s, 螽 mod special, pe Calvar sub crucea Fiului ei. “Cristos este capul, noi suntem m緂ularele – ¬spune Sf. Augustin - Maria l-a n綼cut pe Cristos la Cr綷iun, pe noi ne-a n綼cut pe Calvar“. Atunci a devenit Mama noastr, c滱d Isus i-a spus de pe cruce: “Iat fiul t綦…” Putea s-i arate pe toi oamenii 槐 s spun: “Iat-i pe fiii t緅”.

Isus cunoa演e inima omului, 演ie c omul are nevoie de m滱g毃ere atunci c滱d se afl 螽 greut裻i, 螽 suferin, 螽 ispite 槐 de aceea a l綼at-o pe Maria ca Mam a lumii 螽tregi. La ea s poat alerga toi cei care-槐 pun 螽crederea 螽 ajutorul ei 螽 momentele critice, 螽 momentele 螽 care 榮rpele viclean atac. 姷s, Maria nu se mulume演e s stea 槐 s a演epte. Ea 螽s蒪i, ca o mam iubitoare ce se 螽grije演e de copiii ei vine 螽 螽t滵pinarea noastr, ne cheam, ne 螽deamn s apel緆 cu mult curaj la sprijinul ei. C綷i ea, prin intervenia ei matern la Isus ne poate mijloci harul pentru a cre演e 槐 mai mult 螽 credin, conform voinei lui Cristos. Ea este gata oric滱d s primeasc pe oricine 槐 s-i ofere harul pentru a-l feri de pericole.

Cum se 螽t滵pl cu orice mam p緆滱teasc, grijile materne ale Mariei dureaz de-a lungul 螽tregii noastre viei. Deci s nu ezit緆 de a apela la Maria, c綷i “niciodat nu s-a auzit s fi fost p綖綼it cel care a alergat sub ocrotirea 槐 ajutorul ei“.

Francisc Matie

Ritul latin