Start > Ritul latin > Na演erea Sfintei Fecioare Maria

Na演erea Sfintei Fecioare Maria

31 August 2006
2,020 afi箝ri

Autor: volum colectiv Chemai la sfinenie
Copyright: Sapientia
Na演erea Maicii Domnului

Biserica 螽 螽elepciunea ei a 演iut s acorde atenia cuvenit persoanelor care au marcat viaa ei 螽 decursul istoriei. Astfel 螽 calendarul Bisericii Romano-Catolice 螽t滎nim numai trei s綖b綟ori care se refer la na演erea uneia dintre aceste persoane. 姷 ordine cronologic aceste s綖b綟ori urmeaz astfel: Na演erea Sfintei Fecioare Maria, Na演erea lui Ioan Botez綟orul 槐 Na演erea Domnului Nostru Isus Cristos.

Dac pentru crearea universului au fost suficiente cuv滱tul creatorului 槐 voina sa liber, pentru recreearea lui, adic pentru r綼cump綖area lui, iubirea ve槃ic a Tat緄ui a r滱duit 螽truparea, moartea 槐 螽vierea lui Isus Cristos – Cuv滱tul ve槃ic 槐, fiindc prima “pr綯astie” dintre Dumnezeu 槐 om, o s綯ase o femeie, Eva prin neascultarea ei, se cuvenea ca restabilirea armoniei dintre Dumnezeu 槐 om s fie p綖ta箝 槐 o femeie, o nou Ev, care prin contrast cu cea veche trebuia s fie nep綟at, preasf滱t, demn de Fiul lui Dumnezeu pe care avea s-l nasc. Sf滱tul Irineu, vorbind despre neascultarea Evei, afirm c: “ea a fost vindecat prin ascultarea Mariei 槐 din aceast aciune rezult c ea este cauz de m滱tuire pentru ea 槐 pentru neamul omenesc”. Aceast femeie aleas 螽 acest scop, este Preacurata Fecioar Maria a c綖ei na演ere o s綖b綟orim ast罳i.

Ziua de na演ere a Sfintei Fecioare Maria este o zi de deplin bucurie, bucurie pentru locuitorii cerului 槐 ai p緆滱tului. De aceea 螽 aceast mare s綖b綟oare Biserica i se adreseaz 螽 rug綷iunea de la 螽ceputul Sfintei Liturghiei cu aceste cuvinte: “Na演erea ta, o Fecioar, N綼c綟oare de Dumnezeu, bucurie a vestit lumii 螽tregi, c綷i din tine s-a n綼cut Soarele drept裻ii, Cristos Domnul”.

Se bucur p綖inii ei care at漮 de mult 蹎i doriser un copil. Sf滱tul Ioan Damascenul le aduce complimente, adres滱du-le aceste cuvinte: “Ioachim 槐 Ana soi binecuv滱tai! Lumea 螽treag v r緆滱e 螽datorat, c綷i datorit vou ea a putut s ofere Creatorului cel mai frumos dar 槐 anume o mam vrednic de cinste, singura vrednic de cel care a creat-o”. Se bucur 螽treg p緆滱tul, c綷i na演erea Sfintei Fecioare Maria preveste演e ceasul apropiatei eliber綖i. Se pleac ast罳i peste leag緋ul Mariei 槐 se bucur 螽s蒪i Sf滱ta Treime: Tat緄 蹎i vede 螽 acest prunc capodopera m毃nilor sale; Fiul 蹎i prive演e mama, iar Sf滱tul Duh 蹎i admir mireasa.

Celebrul poet italian Dante Alighieri 螽 renumita sa oper Divina Comedie 螽 capitolul Paradisul (XXIII, 127-129) descrie 螽tr-un stil ce 蟊 este specific entuziasmul cu care 螽gerii 槐 sfinii c滱t fericii la na演erea Mariei: “Bucur-te Regina Cerului!”

Iat 螽tregul univers se bucur 槐 c滱t la aceast mare s綖b綟oare 槐 螸preun cu 螽su槐 Creatorul contempl cea mai frumoas creatur din univers. Dar dac 螽gerii 槐 sfinii, chiar Sf滱ta Treime se bucur la na演erea ei, care este atitudinea noastr? S ador緆 negr緅tele desf綟綖i ce le-a avut Sf滱ta Treime la na演erea ei fericit. Aceast na演ere nu a fost ca a celorlali copii. Ace演ia vin 螽 lume ca p綷綟o槐 槐 du榦ani ai lui Dumnezeu, 槐 e necesar ca apa botezului s-i purifice de p綷atul str緆o榷sc cu care se nasc, 螽s Sf滱ta Fecioar s-a n綼cut f綖 acest p綷at deoarece este privilegiata lui Dumnezeu. Sigur, unii sau alii ar putea obiecta: 螽緄imea calit裻ilor ei ne 螽dep綖teaz de d滱sa. Cum putem noi s綖mani p綷綟o槐 s ne apropiem de cea care este privilegiata lui Dumnezeu, de cea care 螽 螽tregul pelerinaj al vieii ei p緆滱te演i a exercitat at漮 de perfect toate virtuile, d滱d dovad de cea mai mare puritate, umilin, r綧dare, iubire, 槐 mai ales ascultare fa de Dumnezeu, dintre toate creaturile raionale?! 姷s a o considera pe Sf滱ta Fecioar ca inaccesibil 槐 excepional 螽 calit裻ile ei numeroase ne-ar putea face s ne simim dispensai 螽 a o imita. Ea este aleasa lui Dumnezeu, dar simultan este exemplu demn de urmat pentru noi cre演inii. 姷tr-adev綖 a fi conceput f綖 p綷at este un privilegiu unic. Sf滱ta Fecioar Maria 螽c de la z緆islire este deja botezat prin aciunea Duhului Sf滱t. Dar, oare, noi cre演inii nu am fost botezai imediat dup na演ere? Nu am primit noi, oare, harul sfinitor? Ea s-a n綼cut f綖 p綷atul originar, dar noi dup Botez n-am fost, oare, purificai de acest p綷at? De aceea nu exist motive s ne simim dispensai 螽 a o imita.

Na演erea sfintei Fecioare Maria este un eveniment ce nu poate fi trecut f綖 observaie. Ea semnific vestea cea bun adus 螽tregii Biserici. Dar precum aurora veste演e ziua ce urmeaz, tot astfel na演erea Sfintei Fecioare a vestit 槐 a inaugurat viaa preasf滱t a ei, viaa 槐 mai minunat a lui Isus 槐 viaa Bisericii care este extensiunea misterioas a aceleia a lui Isus, dup cum ne 螽va Conciliul Vatican al II-lea 螽 Constituia Dogmatic despre Biseric, Lumen Gentium.

Noi cunoa演em toate particularit裻ile vieii ei din meditarea misterelor m滱tuirii pe care le s綖b綟orim 螽 timpul anului liturgic. Cuvintele rostite de sf滱ta Fecioar ne dau posibilitatea s p綟rundem 螽 sanctuarul sufletului ei 槐 s admir緆 frumusei incomparabile. Dar aceste frumusei supranaturale care au str緄ucit 螽 viaa ei, nu a fost altceva dec漮 expansiunea comorilor de haruri 槐 de sfinenie ce le-a avut deja la na演erea ei. Misterul na演erii ei care, 螽 ordinea naturii, a fost primul dintre misterele vieii exterioare ale Mariei, a fost a榮dar preludiul 槐 anunul tuturor celorlalte mistere, conin滱du-le precum s緆滱a plantei conine 螽s蒪i planta ce va r綼綖i din ea.

Fiind preludiul vieii lui Isus, na演erea Sfintei Fecioare a fost 螽 acela槐 timp aurora unei zile mai frumoase 槐 mai str緄ucite. De fapt, 螽 timp ce 螽cepe viaa unei sublime regine, de asemenea 螽cepe 槐 viaa Cuv滱tului 螽trupat care se va na演e din ea. P滱 la venirea lui Isus 螽 lume, toate evenimentele biblice legate de na演erea M滱tuitorului erau “preg綟ire” 槐 “vestire” ale venirii sale 螽tre noi. Maria a fost ultima 槐 excelenta preg綟ire 槐 anunul cel mai sf滱t al venirii lui Mesia. Cuv滱tul lui Dumnezeu 螽ainte de a ne vizita 螽 surghiunul nostru p緆滱tesc 蹎i alege un tabernacol pe care 螿 sfine演e 槐 螿 螸podobe演e. Iat, Maria, ca un tron sublim figurat 螽 acela pe care l-a construit regele Solomon 螽 m綖eul templu zidit lui Dumnezeu, a fost scutit de orice p綷at, 螸br綷at 螽 sfinenie 槐 螸bog裻it cu toate harurile. Na演erea Sfintei Fecioare Maria a 螽semnat 槐 螽ceputul m滱tuirii noastre. Iat de ce s綖b綟oarea de ast罳i este o zi de bucurie. Desigur, nu de intensitatea bucuriei sfinte ce caracterizeaz s綖b綟oarea na演erii lui Cristos, dar o bucurie ce trebuie s ne cuprind la anunul apropiatei 螸pliniri a acestui fericit mister.

Na演erea Sfintei Fecioare Maria este 螽 acela槐 timp anunul 槐 螽ceputul vieii Bisericii 螽 care noi suntem 螽corporai prin sacramentul Botezului. Na演erea ei este 螽ceputul 槐 anunul 螸p綖裻iei harului. Sfinenia cu care se 螸brac sufletul ei, este rodul harului. Ea 螽s蒪i este model de perfeciune dup care se vor forma ale槐i lui Dumnezeu. 姷 calitate de fii ai Sfintei Fecioare Maria s mergem 槐 noi pe urma sa. Janez Jenko, un teolog ceh 螽 cartea sa intitulat “Maria 槐 timpul nostru”, relat滱d despre primul pre榷dinte al S.U.A., George Washington, spune c avea l滱g patul s綦 o imagine a Maicii Domnului. Un profesor, bun cre演in venind 螽 vizit 槐 v罳滱d acea imagine a exclamat: “Credeam c suntei protestant!” Pre榷dintele 蟊 r綼punse: “Sunt, dar cum poi s iube演i Fiul, s-l cinste演i, dac nu o iube演i pe Mama sa?”

姷 faa unei astfel de persoane nobile nu ne r緆滱e altceva de f綷ut dec漮 s o contempl緆 pe Maria 螽 misterul lui Cristos 槐 al Bisericii. Sf滱tul P綖inte Papa Ioan al XXIII-lea, care a preg綟it lucr綖ile de deschidere ale Conciliului al II-lea din Vatican, a 螽credinat aceast important lucrare de reform a Bisericii, ocrotirii sfintei Fecioare Maria. Acest Conciliu ne 螽va c Mama lui Dumnezeu 槐 mama noastr este cu totul orientat spre Cristos, cu totul relativ, dependent, 槐 subordonat misterului s綦. Dar care este semnificaia acestor cuvinte: “cu totul relativ, dependent 槐 subordonat misterului lui Cristos?” Maria, ca simpl creatur ie槐t din m毃nile celui Prea螽alt comparat cu aceast infinit Maiestate, este o fiin relativ care 蹎i are existena de la Creator ca oricare alt creatur. Numai Dumnezeu este Cel care este, adic Cel care exist prin sine. Cu toate acestea din condescendena lui Dumnezeu, Sf滱ta Fecioar Maria este membru eminent 槐 mijlocitoare prin execelen a poporului lui Dumnezeu. De aceea ast罳i, 螽 s綖b綟oarea na演erii ei, s cerem mijlocirea ei la Fiul s綦 Isus Cristos pentru ca El s ne ofere harul necesar de a putea p蒪i pe urmele ei 槐, atra槐 fiind de parfumul virtuilor sale, s nu 螽cet緆 a o iubi 槐 a o pream綖i 螸preun cu 螽tregul cor al 螽gerilor 槐 al sfinilor. S re螽noim respectul, iubirea 槐 螽crederea ce trebuie s o avem fa de Sf滱ta Fecioar.

Mihai DIAC

Ritul latin