Start > Ritul latin > Naºterea Sfintei Fecioare Maria

Naºterea Sfintei Fecioare Maria

31 August 2006
2,558 afiºãri

Autor: volum colectiv Chemaþi la sfinþenie
Copyright: Sapientia
Naºterea Maicii Domnului

Biserica în înþelepciunea ei a ºtiut sã acorde atenþia cuvenitã persoanelor care au marcat viaþa ei în decursul istoriei. Astfel în calendarul Bisericii Romano-Catolice întâlnim numai trei sãrbãtori care se referã la naºterea uneia dintre aceste persoane. În ordine cronologicã aceste sãrbãtori urmeazã astfel: Naºterea Sfintei Fecioare Maria, Naºterea lui Ioan Botezãtorul ºi Naºterea Domnului Nostru Isus Cristos.

Dacã pentru crearea universului au fost suficiente cuvântul creatorului ºi voinþa sa liberã, pentru recreearea lui, adicã pentru rãscumpãrarea lui, iubirea veºnicã a Tatãlui a rânduit întruparea, moartea ºi învierea lui Isus Cristos – Cuvântul veºnic ºi, fiindcã prima “prãpastie” dintre Dumnezeu ºi om, o sãpase o femeie, Eva prin neascultarea ei, se cuvenea ca restabilirea armoniei dintre Dumnezeu ºi om sã fie pãrtaºã ºi o femeie, o nouã Evã, care prin contrast cu cea veche trebuia sã fie nepãtatã, preasfântã, demnã de Fiul lui Dumnezeu pe care avea sã-l nascã. Sfântul Irineu, vorbind despre neascultarea Evei, afirmã cã: “ea a fost vindecatã prin ascultarea Mariei ºi din aceastã acþiune rezultã cã ea este cauzã de mântuire pentru ea ºi pentru neamul omenesc”. Aceastã femeie aleasã în acest scop, este Preacurata Fecioarã Maria a cãrei naºtere o sãrbãtorim astãzi.

Ziua de naºtere a Sfintei Fecioare Maria este o zi de deplinã bucurie, bucurie pentru locuitorii cerului ºi ai pãmântului. De aceea în aceastã mare sãrbãtoare Biserica i se adreseazã în rugãciunea de la începutul Sfintei Liturghiei cu aceste cuvinte: “Naºterea ta, o Fecioarã, Nãscãtoare de Dumnezeu, bucurie a vestit lumii întregi, cãci din tine s-a nãscut Soarele dreptãþii, Cristos Domnul”.

Se bucurã pãrinþii ei care atât de mult îºi doriserã un copil. Sfântul Ioan Damascenul le aduce complimente, adresându-le aceste cuvinte: “Ioachim ºi Ana soþi binecuvântaþi! Lumea întreagã vã rãmâne îndatoratã, cãci datoritã vouã ea a putut sã ofere Creatorului cel mai frumos dar ºi anume o mamã vrednicã de cinste, singura vrednicã de cel care a creat-o”. Se bucurã întreg pãmântul, cãci naºterea Sfintei Fecioare Maria prevesteºte ceasul apropiatei eliberãri. Se pleacã astãzi peste leagãnul Mariei ºi se bucurã însãºi Sfânta Treime: Tatãl îºi vede în acest prunc capodopera mâinilor sale; Fiul îºi priveºte mama, iar Sfântul Duh îºi admirã mireasa.

Celebrul poet italian Dante Alighieri în renumita sa operã Divina Comedie în capitolul Paradisul (XXIII, 127-129) descrie într-un stil ce îi este specific entuziasmul cu care îngerii ºi sfinþii cântã fericiþi la naºterea Mariei: “Bucurã-te Regina Cerului!”

Iatã întregul univers se bucurã ºi cântã la aceastã mare sãrbãtoare ºi împreunã cu însuºi Creatorul contemplã cea mai frumoasã creaturã din univers. Dar dacã îngerii ºi sfinþii, chiar Sfânta Treime se bucurã la naºterea ei, care este atitudinea noastrã? Sã adorãm negrãitele desfãtãri ce le-a avut Sfânta Treime la naºterea ei fericitã. Aceastã naºtere nu a fost ca a celorlalþi copii. Aceºtia vin în lume ca pãcãtoºi ºi duºmani ai lui Dumnezeu, ºi e necesar ca apa botezului sã-i purifice de pãcatul strãmoºesc cu care se nasc, însã Sfânta Fecioarã s-a nãscut fãrã acest pãcat deoarece este privilegiata lui Dumnezeu. Sigur, unii sau alþii ar putea obiecta: înãlþimea calitãþilor ei ne îndepãrteazã de dânsa. Cum putem noi sãrmani pãcãtoºi sã ne apropiem de cea care este privilegiata lui Dumnezeu, de cea care în întregul pelerinaj al vieþii ei pãmânteºti a exercitat atât de perfect toate virtuþile, dând dovadã de cea mai mare puritate, umilinþã, rãbdare, iubire, ºi mai ales ascultare faþã de Dumnezeu, dintre toate creaturile raþionale?! Însã a o considera pe Sfânta Fecioarã ca inaccesibilã ºi excepþionalã în calitãþile ei numeroase ne-ar putea face sã ne simþim dispensaþi în a o imita. Ea este aleasa lui Dumnezeu, dar simultan este exemplu demn de urmat pentru noi creºtinii. Într-adevãr a fi conceput fãrã pãcat este un privilegiu unic. Sfânta Fecioarã Maria încã de la zãmislire este deja botezatã prin acþiunea Duhului Sfânt. Dar, oare, noi creºtinii nu am fost botezaþi imediat dupã naºtere? Nu am primit noi, oare, harul sfinþitor? Ea s-a nãscut fãrã pãcatul originar, dar noi dupã Botez n-am fost, oare, purificaþi de acest pãcat? De aceea nu existã motive sã ne simþim dispensaþi în a o imita.

Naºterea sfintei Fecioare Maria este un eveniment ce nu poate fi trecut fãrã observaþie. Ea semnificã vestea cea bunã adusã întregii Biserici. Dar precum aurora vesteºte ziua ce urmeazã, tot astfel naºterea Sfintei Fecioare a vestit ºi a inaugurat viaþa preasfântã a ei, viaþa ºi mai minunatã a lui Isus ºi viaþa Bisericii care este extensiunea misterioasã a aceleia a lui Isus, dupã cum ne învaþã Conciliul Vatican al II-lea în Constituþia Dogmaticã despre Bisericã, Lumen Gentium.

Noi cunoaºtem toate particularitãþile vieþii ei din meditarea misterelor mântuirii pe care le sãrbãtorim în timpul anului liturgic. Cuvintele rostite de sfânta Fecioarã ne dau posibilitatea sã pãtrundem în sanctuarul sufletului ei ºi sã admirãm frumuseþi incomparabile. Dar aceste frumuseþi supranaturale care au strãlucit în viaþa ei, nu a fost altceva decât expansiunea comorilor de haruri ºi de sfinþenie ce le-a avut deja la naºterea ei. Misterul naºterii ei care, în ordinea naturii, a fost primul dintre misterele vieþii exterioare ale Mariei, a fost aºadar preludiul ºi anunþul tuturor celorlalte mistere, conþinându-le precum sãmânþa plantei conþine însãºi planta ce va rãsãri din ea.

Fiind preludiul vieþii lui Isus, naºterea Sfintei Fecioare a fost în acelaºi timp aurora unei zile mai frumoase ºi mai strãlucite. De fapt, în timp ce începe viaþa unei sublime regine, de asemenea începe ºi viaþa Cuvântului întrupat care se va naºte din ea. Pânã la venirea lui Isus în lume, toate evenimentele biblice legate de naºterea Mântuitorului erau “pregãtire” ºi “vestire” ale venirii sale între noi. Maria a fost ultima ºi excelenta pregãtire ºi anunþul cel mai sfânt al venirii lui Mesia. Cuvântul lui Dumnezeu înainte de a ne vizita în surghiunul nostru pãmântesc îºi alege un tabernacol pe care îl sfinþeºte ºi îl împodobeºte. Iatã, Maria, ca un tron sublim figurat în acela pe care l-a construit regele Solomon în mãreþul templu zidit lui Dumnezeu, a fost scutitã de orice pãcat, îmbrãcatã în sfinþenie ºi îmbogãþitã cu toate harurile. Naºterea Sfintei Fecioare Maria a însemnat ºi începutul mântuirii noastre. Iatã de ce sãrbãtoarea de astãzi este o zi de bucurie. Desigur, nu de intensitatea bucuriei sfinte ce caracterizeazã sãrbãtoarea naºterii lui Cristos, dar o bucurie ce trebuie sã ne cuprindã la anunþul apropiatei împliniri a acestui fericit mister.

Naºterea Sfintei Fecioare Maria este în acelaºi timp anunþul ºi începutul vieþii Bisericii în care noi suntem încorporaþi prin sacramentul Botezului. Naºterea ei este începutul ºi anunþul împãrãþiei harului. Sfinþenia cu care se îmbracã sufletul ei, este rodul harului. Ea însãºi este model de perfecþiune dupã care se vor forma aleºii lui Dumnezeu. În calitate de fii ai Sfintei Fecioare Maria sã mergem ºi noi pe urma sa. Janez Jenko, un teolog ceh în cartea sa intitulatã “Maria ºi timpul nostru”, relatând despre primul preºedinte al S.U.A., George Washington, spune cã avea lângã patul sãu o imagine a Maicii Domnului. Un profesor, bun creºtin venind în vizitã ºi vãzând acea imagine a exclamat: “Credeam cã sunteþi protestant!” Preºedintele îi rãspunse: “Sunt, dar cum poþi sã iubeºti Fiul, sã-l cinsteºti, dacã nu o iubeºti pe Mama sa?”

În faþa unei astfel de persoane nobile nu ne rãmâne altceva de fãcut decât sã o contemplãm pe Maria în misterul lui Cristos ºi al Bisericii. Sfântul Pãrinte Papa Ioan al XXIII-lea, care a pregãtit lucrãrile de deschidere ale Conciliului al II-lea din Vatican, a încredinþat aceastã importantã lucrare de reformã a Bisericii, ocrotirii sfintei Fecioare Maria. Acest Conciliu ne învaþã cã Mama lui Dumnezeu ºi mama noastrã este cu totul orientatã spre Cristos, cu totul relativã, dependentã, ºi subordonatã misterului sãu. Dar care este semnificaþia acestor cuvinte: “cu totul relativã, dependentã ºi subordonatã misterului lui Cristos?” Maria, ca simplã creaturã ieºitã din mâinile celui Preaînalt comparatã cu aceastã infinitã Maiestate, este o fiinþã relativã care îºi are existenþa de la Creator ca oricare altã creaturã. Numai Dumnezeu este Cel care este, adicã Cel care existã prin sine. Cu toate acestea din condescendenþa lui Dumnezeu, Sfânta Fecioarã Maria este membru eminent ºi mijlocitoare prin execelenþã a poporului lui Dumnezeu. De aceea astãzi, în sãrbãtoarea naºterii ei, sã cerem mijlocirea ei la Fiul sãu Isus Cristos pentru ca El sã ne ofere harul necesar de a putea pãºi pe urmele ei ºi, atraºi fiind de parfumul virtuþilor sale, sã nu încetãm a o iubi ºi a o preamãri împreunã cu întregul cor al îngerilor ºi al sfinþilor. Sã reînnoim respectul, iubirea ºi încrederea ce trebuie sã o avem faþã de Sfânta Fecioarã.

Mihai DIAC

Ritul latin