Start > Ritul latin > Naºterea Maicii Domnului

Naºterea Maicii Domnului

31 August 2006
1,893 afiºãri

Autor: pr. Anton Dancã
Copyright: Presa Bunã
Naºterea Maicii Domnului

Cu credinþã ºi cu bucurie sã sãrbãtorim Naºterea Sfintei Fecioare

Ziua de 8 septembrie în care prãznuim Naºterea Preasfintei Maici a lui Dumnezeu, este cea dintâi dintre cele douãsprezece sãrbãtori ale anului liturgic bizantin, care începe la 1 septembrie. Din oficierea sãrbãtorii citim: Din seminþia lui Iese ºi din neamul lui David, astãzi s-a nãscut printre noi Maria, copiliþã divinã. De aceea, tot universul se bucurã ºi se reînnoieºte ºi se veseleºte, cerul ºi pãmântul tresaltã de bucurie (Liturghia bizantinã).

Azi suntem ºi noi chemaþi sã ne reînnoim, sã ne veselim ºi sã ne bucurãm de naºterea preasfintei Maici a lui Dumnezeu, a Bisericii ºi a noastre.

Catehismul Bisericii Catolice spune cã: Evlavia Bisericii faþã de sfânta Fecioarã face parte intrinsecã din cultul creºtin. Sfânta Fecioarã este pe bunã dreptate cinstitã de Bisericã printr-un cult deosebit. Din cele mai vechi timpuri, sfânta Fecioarã e veneratã sub titlul de nãscãtoare de Dumnezeu, sub a cãrei ocrotire credincioºii aleargã rugându-se în toate primejdiile ºi nevoile (CBC pag. 217).

Din acest citat reþinem patru lucruri importante: evlavia cãtre Maica Domnului face parte intrinsecã din cultul creºtin, ceea ce vrea sã spunã cã acela care nu o cinsteºte pe aceea pe care a cinstit-o Fiul lui Dumnezeu nu se poate numi creºtin; cultul ce-l acordãm Mariei este deosebit faþã de cel acordat lui Dumnezeu, dar ºi faþã de cel acordat sfinþilor obiºnuiþi; Maria este cel mai mult cunoscutã sub titlul de nãscãtoare de Dumnezeu, ceea ce ne intereseazã ºi pe noi azi cel mai mult ºi apoi faptul cã în toate timpurile ºi în toate locurile creºtinii au alergat la ocrotirea ei, ceea ce dovedeºte temeinicia credinþei creºtine.

Este natural, dacã o cinstim ca nãscãtoare de Dumnezeu, sã o cinstim ºi în misterul naºterii ei; fiindcã, n-ar fi putut fi nãscãtoare de Dumnezeu, dacã mai întâi n-ar fi fost ea însãºi, în naºterea ei, capodopera lui Dumnezeu.

Naºterea Maicii Domnului, fiind lucrarea deosebitã a lui mai frumoasã ºi mai importantã decât creaþia întregului univers, nu o sãrbãtorim ca pe un simplu fapt natural: apariþia în lume a unui copil – deºi ºi acest lucru este minunat, aºa cum îl relateazã mama macabeilor din Sfânta Scripturã, când îºi încurajeazã fiii ca mai bine sã moarã decât sã pãcãtuiascã, spunându-le: Nu ºtiu cum aþi fost zãmisliþi în sânul meu, nici cum v-am dat duh ºi viaþã, iar înfiriparea aceasta a fiecãruia nu eu am întocmit-o. De aceea Creatorul lumii, care l-a zidit pe om de la naºterea lui ºi care dã tuturor viaþã, el vã va da iarãºi cu milostivire duh ºi viaþã (2Mac 7,22-23).

Omul, prin naºtere, fiind opera lui Dumnezeu, este o minune a chipului divin (cf. Gen 1,26-31). O spune ºi psalmistul: L-ai fãcut cu puþin mai prejos de îngeri ºi l-ai încununat cu mãrire ºi slavã (Ps 8,6). Sfântul Irineu afirmã cã omul viu este mãreþia lui Dumnezeu. Chiar ºi pãgânii aveau aceastã concepþie superioarã, cum cã omul este coroana creaþiunii, deoarece Sofocle, renumit scriitor grec din antichitate, o spune clar: Multe sunt minunile lumii, dar cea mai mare dintre toate este omul (Antigona).

Prin naºterea nãscãtoarei de Dumnezeu sãrbãtorim mai mult decât un fapt natural sau un aniversar, sãrbãtorim un mãnunchi de mistere ale credinþei, adevãrate capodopere dumnezeieºti ºi anume: sãrbãtorim naºterea celei zãmislite fãrã de pãcatul strãmoºesc printr-un privilegiu unic al lui Dumnezeu, pentru meritele lui Isus Cristos; sãrbãtorim naºterea celei pline de har, faþã de care Creatorul, în vederea maternitãþii ei divine, nu s-a zgârcit în daruri; sãrbãtorim naºterea mamei Fiului lui Dumnezeu ºi a noastrã; sãrbãtorim naºterea reginei îngerilor (Litaniile) ºi a întregului univers; sãrbãtorim pe aceea care s-a nãscut special pentru a ne da o lecþie de credinþã: fericitã pentru cã a crezut, aºa cum o numeºte Elisabeta, veriºoara ei (Lc 1,45). Sãrbãtorim deci naºterea aceleia care ne deschide calea fericirii pe acest pãmânt prin credinþã. S-a nãscut pentru fericire, dar fericirea se naºte din credinþã; s-a nãscut pentru a crede ºi crezând sã fie fericitã.

S-a nãscut aceea care a crezut.

Prin credinþã, pãrinþii ei, Ioachim ºi Ana, au continuat sã aducã jertfe lui Dumnezeu cu lacrimi ºi rugãciuni fierbinþi pânã la bãtrâneþe, ca Dumnezeu sã le dea un urmaº… Prin credinþã, Ana, fiind în vârstã înaintatã, o zãmisleºte în sânul ei pe aceea despre care îngerul Domnului o asigurã cã va purta numele Maria, care în limba egipteanã înseamnã binecuvântatã de Dumnezeu; în ebraicã Myriam înseamnã doamnã, stãpânã, steaua mãrii. Prin credinþã, deja de la naºtere, Ioachim ºi Ana o oferã pe fiica lor, Maria, lui Dumnezeu ºi desãvârºesc acest act de recunoºtinþã prezentând-o la templu ºi încredinþând-o preoþilor încã de la vârsta de trei ani, spre a învãþa sã-i slujeascã lui Dumnezeu, transformând credinþa în caritate.

Prin credinþã, Maria alege sã rãmânã fecioarã; apoi alege logodna îngereascã cu Iosif, bãrbatul cel drept; alege sã devinã mamã a lui Dumnezeu rãmânând fecioarã; prin credinþã îl zãmisleºte pe Isus în sufletul ei, înainte de a-l zãmisli trupeºte în sânul ei feciorelnic ºi astfel Dumnezeu devine în fiinþa Mariei Emanuel – Dumnezeu cu noi – ºi ne dã dreptul sã-i cântãm: Naºterea ta, o, Fecioarã, Maicã a lui Dumnezeu, a adus bucurie lumii întregi. De fapt, din tine s-a nãscut soarele dreptãþii: Cristos Isus, Dumnezeul nostru care, dezlegându-ne de blestem, ne-a dat fericirea ºi, biruind moartea, ne-a dat viaþa cea veºnicã. Prin credinþã îl însoþeºte pe Isus de la peºtera sãracã din Betleem ºi pânã pe Calvar; prin credinþã îl aºteaptã sã învie din morþi ºi dupã înãlþare sã-l trimitã pe Duhul Sfânt. Prin credinþã ne-a devenit “mamã” sub cruce, când Isus i-a spus: Iatã fiul tãu (In 19,26), identificând în persoana lui Ioan evanghelistul pe tot creºtinul care îl urmeazã pe Isus pânã pe Calvar, conform chemãrii personale: Cine vrea sã fie ucenicul meu, sã se lepede de sine însuºi (de pãcatele sale), sã-ºi ia crucea zilnic ºi sã mã urmeze (Mt 16,24).

Prin credinþã, deºi micã fiziceºte, preacurata s-a nãscut mare ºi prin credinþã va deveni fericitã ºi prin ea s-a nãscut, s-a deschis, calea fericirii noastre.

Când autorul Scrisorii cãtre Evrei vrea sã scoatã în evidenþã cã cel ce vrea sã fie mare în ochii lui Dumnezeu ºi sã-i moºteneascã fãgãduinþele, aratã cã trebuie sã fie credincios ºi enumerã figurile mari ale istoriei mântuirii: pe Abel, care a adus lui Dumnezeu o jertfã mai bunã decât a lui Cain; pe Enoch, care a fost luat de pe pãmânt, ca sã nu vadã moartea; pe Noe, care a pregãtit arca salvatoare; pe Abraham, care a ascultat de glasul Domnului; pe Sara, care a zãmislit la bãtrâneþe; pe Isaac, pe Iacob, pe Iosif din Egipt ºi mai ales pe Moise, care n-a voit sã fie fiul fiicei faraonului, ci a ales sã sufere cu poporul lui Dumnezeu etc. Autorul îºi continuã numãrãtoarea altor bãrbaþi distinºi ºi încheie capitolul al 11-lea cu aceste cuvinte: Toþi aceºtia, care prin credinþa lor au devenit renumiþi, n-au primit ceea ce le fusese fãgãduit, deoarece Dumnezeu rânduise pentru noi ceva mai bun, ca ei sã nu ia fãrã noi desãvârºirea.

Ceea ce Dumnezeu a orânduit mai bun pentru noi, ca sã luãm “desãvârºirea”, adicã justificarea ºi fericirea totalã în Dumnezeu, este credinþa în Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu. Prima, care a luat partea cea mai bunã prin credinþa în Cristos ºi prin ea fericirea de a fi mai presus de Abel, Enoch, Noe, Abraham, Sara, Moise ºi alþii, este Maria.

Naºterea preacuratei Fecioare Maria – fericitã pentru cã a crezut – are menirea sã ne întãreascã în credinþa cã Isus este Fiul lui Dumnezeu – iniþiatorul ºi desãvârºitorul credinþei noastre (Evr 12,2) – are menirea sã ne nascã pentru cer, pentru Dumnezeu.

Un învãþãtor din Israel, cu numele de Nicodim, venea noaptea la Isus, ca sã afle secretul desãvârºirii, fericirii. De ce noaptea? De teama iudeilor ºi poate pentru ca ziua sã nu fie privit în ochi, ca sã i se vadã sufletul. Isus îi spune: Adevãr, adevãr îþi spun, de nu se naºte cineva din nou, nu poate vedea împãrãþia lui Dumnezeu. Dar Nicodim, vãzând cã Isus îi citeºte în suflet ºi pe întuneric, cautã sã abatã discuþia, zicând: Cum poate omul sã se nascã din nou, o datã ce este bãtrân? Oare poate sã intre a doua oarã în sânul mamei sale ºi sã se nascã iar? Isus i-a rãspuns: Amin, amin, îþi spun, de nu se va naºte cineva din apã ºi duh, nu va putea sã intre în împãrãþia lui Dumnezeu (In 3,1-5).

Maria este prima care s-a nãscut de sus, ca noi sã ne naºtem din apã ºi duh, adicã sã ne trãim Botezul, sã transformãm credinþa în caritate, ca sã nu rãmânã moartã, deoarece credinþa fãrã fapte este moartã (Iac 2,16).

Cu credinþa ºi evlavia adevãraþilor creºtini din toate timpurile, sã ne rugãm ºi noi: Doamne, te rugãm sã reverºi asupra slujitorilor tãi comorile harului ceresc; naºterea Fiului tãu din fecioara Maria a însemnat începutul mântuirii noastre: sãrbãtoarea naºterii ei sã ne aducã belºug de pace! (LR). Amin.

Ritul latin