Start > Ritul bizantin > Înălțarea Domnului

Înălțarea Domnului

9 May 2008
3,560 afișări

Autor: pr. Ion Cârciuleanu
Copyright: ADMD.info
Înălțarea Domnului

Cu fiecare an, praznicul Înălțării Domnului actualizează adevărul de credință istorisit de Sf. Evanghelie, că după mărita Sa Înviere din morți, Domnul nostru Isus Hristos a petrecut pe pământ încă vreme de patruzeci de zile.

În tot acest timp El S-a arătat de mai multe ori Apostolilor Săi, a mâncat, a vorbit cu dânșii despre lucrurile veșnice ale împărăției lui Dumnezeu. Pe Toma l-a întărit în credință, pe Petru l-a pus în apostolat și apoi l-a trimis la propovăduire în toată lumea (Matei 28, 19) și să predice Evanghelia la toată făptura.

Tot în acest timp, Isus le-a dat putere de a lega și dezlega păcatele oamenilor. “Datu-Mi-s-a toată puterea în cer, și pe pământ” (Matei 28, 18). “Oricâte veți lega pe pământ, vor fi legate și în cer, și câte veți dezlega pe pământ, vor fi dezlegate și în cer” (Matei 18, 18).

Cu alte cuvinte, în acest timp după înviere și până la înălțare, Mântuitorul a așezat acele semne și taine văzute prin care sunt împărtășite credincioșilor darul lui Dumnezeu și posibilitatea de a fi cu Hristos. După ce le-a dat această putere, le-a spus și i-a încredințat, “că va fi cu ei și cu lumea până la sfârșitul ei”, adică va continua într-un chip nou să lucreze și să ajute pe oameni să se mântuiască. Apoi le-a poruncit Apostolilor “Să rămână în Ierusalim până se vor îmbrăca cu putere de sus”.

La împlinirea acestor zile, Mântuitorul apare pentru ultima oară în mijlocul Apostolilor în Ierusalim și după ce a mâncat cu ei, pentru a-i convinge despre adevărul Învierii Lui, îi ia cu Sine, ducându-i pe Muntele Măslinilor, aproape de Betania. Muntele acesta se înălța în partea răsăriteană a Ierusalimului până la 800 m deasupra nivelului mării. Odinioară, acest munte era plantat cu măslini de la care își trase și numele. Ajunși pe vârful acestui munte și “ridicându-și mâinile, i-a binecuvântat și când îi binecuvânta, S-a depărtat de la ei și S-a înălțat la cer. Iar ei închinându-se Lui, s-au întors în Ierusalim cu bucurie mare. Și erau în toată vremea în biserică, lăudând și binecuvântând pe Dumnezeu” (Luca 24, 50-53).

În Faptele Apostolilor se spune că “un nor L-a luat de la ochii lor și privind ei, pe când El mergea la cer, iată doi bărbați au stat lângă ei îmbrăcați în veșminte albe și le-a zis: “Bărbați Galileeni, de ce stați, privind la cer? Acest Isus care S-a înălțat de la voi la cer, așa va veni, precum L-ați văzut mergând la cer” (Faptele Apostolilor 15, 9-12).

În planul mântuirii era hotărât ca Domnul Isus “Să se întoarcă în slava pe care a avut-o de la început la Tatăl, întru mărirea dumnezeiască spre a fi Mântuitorul tuturor oamenilor”. Timpul și spațiul nu puteau limita ființa Sa dumnezeiască, pentru că El era același “ieri și azi și în veac”, cum spune Sf. Apostol Pavel.

Poate că Apostolii nu înțelegeau, precum și nouă ne este greu să exprimăm în cuvinte că Înălțarea Mântuitorului la cer nu este o mutare spațială, precum nu este nici o despărțire, cum obișnuim să zicem, era doar ieșirea din realitatea văzută a simțurilor și trecerea în realitatea nevăzută a strălucirii Sale dumnezeiești.

Cu minunea Înălțării Domnului nostru Isus Hristos la cer se încheie lucrarea Sa pământească pentru mântuirea neamului omenesc. La acest praznic sărbătorim minunea prin care Isus Și-a arătat în chip deplin dumnezeirea Sa, puterea și mărirea Sa divină, întoarcerea întru slava pe care a avut-o dintru început la Tatăl.

Înălțarea și șederea de-a dreapta Tatălui este praznicul bucuriei celei mari. “Lumea toată, cea văzută și cea nevăzută, – cântă Sf.

Biserică – prăznuiește întru bucurie: îngerii slăvesc și oamenii laudă neîncetat Înălțarea Celui ce S-a unit cu noi prin trup, pentru bunătatea cea fără de margini a Lui” (Canon Utrenie).

Domnul S-a înălțat întru slavă pentru ca să fie mângâietor și mijlocitor al nostru către Tatăl ceresc: “Și dacă a păcătuit cineva, avem mijlocitor către Tatăl pe Isus Hristos cel drept” (I Ioan 2, 1).

Domnul Isus S-a înălțat la cer ca să trimită ucenicilor Săi și nouă pe Duhul Sfânt cel făgăduit (Ioan 16, 7), acest dar cum cântă Biserica: “Înălțatu-Te-ai întru slavă Împărate al îngerilor și pe Mângâietorul de la Tatăl L-ai trimis nouă”.

Duhul Sfânt împlinește în noi lucrarea Domnului Hristos și ne face părtași roadelor mântuirii. E un mare dar pe care l-am dobândit noi prin Înălțarea la cer a Domnului Hristos.

Domnul Isus S-a înălțat la ceruri ca un Dumnezeu și stă în cinste și mărire de-a dreapta Tatălui. El Însuși a mărturisit despre Sine: “Eu și Tatăl una suntem” (Ioan 10, 30). Iar Sf. Apostoli le-a spus: “Să știți că Tatăl este în Mine și Eu sunt Tatăl” (Ioan 10, 38). “Mă duc să vă gătesc vouă loc”, a spus Apostolilor.

După Învierea și Înălțarea Domnului, noi, credincioșii nu mai stăm sub apăsarea păcatului, ci sub revărsarea harului dumnezeiesc, care face să rodească în sufletele noastre iubirea, bunătatea, respectul unuia față de altul, buna înțelegere, ajutorarea aproapelui, conlucrarea spre plinirea binelui în lume și tot ce este plăcut lui Dumnezeu. Acum înțelegem mai bine adevărul cuvintelor Scripturii: “Cu noi este Dumnezeu”, căci El este Mielul care “junghiat” stă la temelia mântuirii; întreține dinamismul lumii pentru desăvârșire și o aduce către progresul duhovnicesc în veșnicie.

Prin El, din nevrednici, vinovați, pierduți, am devenit nevinovați, regăsiți și prețuiți, înzestrați cu puteri negrăite ca să ne înălțăm de pe pământ la cer. El ne-a împăcat cu Dumnezeu luând asupra Sa pedeapsa ce ni se cuvenea nouă și ne-a “răscumpărat din blestemul legii, făcându-se pentru noi blestem” (Galateni 3, 13).

Bucuria sfântă revărsată din cer la Buna Vestire, la Nașterea Domnului și la Învierea Lui, vestită lumii și nouă prin sfinții îngeri, capătă acum, ca bucurie a Înălțării Domnului, putere și mai mare, fiind coroana cerească a tuturor darurilor care de sus coboară, de la “Părintele Luminilor”.

Înălțarea Domnului este prilej de adâncă meditație creștină care ne descoperă adevărul că prin har și voință omul se poate ridica integral – trup și suflet, la cea mai înaltă mărire, la îndumnezeirea Sa.

În persoana divino-umană a Fiului lui Dumnezeu, devenit Fiul Omului, firea omenească s-a ridicat la demnitatea sa de coroană a creațiunii, la așezarea sa – și cu trupul – pe tronul dumnezeiesc, ca Domnul și Stăpânul universului, așa cum l-a rânduit Dumnezeu din faptul creațiunii. Pe de altă parte arată originea divină a trupului care este creat de El, cu mâna Sa (Facere 1, 27) la fel ca și sufletul.

Sunt unele secte religioase contemporane care văd în trup un dușman al vieții omului. Această concepție este imorală, anticreștină, antisocială, antiumană, contrară oricărei judecăți sănătoase.

Ridicându-se hotărât împotriva acestei concepții și practici sectare din toate vremurile, Sf. Apostol Pavel redă, în chip clar și luminos, învățătura creștină despre demnitatea, valoarea și sfințenia trupului omenesc, scriind Corintenilor: “Nu știți că sunteți templul lui Dumnezeu și Duhul Său locuiește în voi?” (I Corinteni 3, 16).

Cu aceasta dumnezeiescul Apostol al neamurilor deschide o perspectivă infinită, superioară și cerească despre sensul vieții și rostului omului pe pământ, cu deosebire asupra semnificației divine a trupului său.

După învățătura creștină, trupul nu trebuie înjosit, disprețuit, chinuit, batjocorit, spurcat cu vorbe și fapte murdare. El nu trebuie făcut instrument al celui rău, al poftelor și plăcerilor inferioare. Nu trebuie făcut izvor de păcate și fărădelegi în viață. Dimpotrivă, el trebuie îngrijit, curățat, prețuit și sfințit. El trebuie scos din puterea forțelor păcatului, scos din puterile instinctelor josnice, animalice, care-l degradează și toate dorințele, aspirațiile și pasiunile lui trebuiesc canalizate rațional, normal, ca să devină templu în care, intrând Domnul Isus Hristos prin Sf. Împărtășanie, să locuiască Hristos în noi.

De aceea, Sf. Apostol Pavel ne poruncește tuturor credincioș ilor să fugim de beție și desfrânare, să nu mai păcătuim în trupul nostru, pentru că el este biserica lui Dumnezeu, este templul Sf. Duh care locuiește în noi, iar noi aparținem lui Dumnezeu (I Corinteni 6, 19-20). Deci, gura, limba, ochii, urechile, inima, picioarele și mâinile etc., toate trebuiesc puse numai în slujba lui Dumnezeu. Ele să audă, să vadă, să vorbească și să se bucure de tot ce este bun, frumos, drept, adevărat, să facă numai voia lui Dumnezeu, să-L laude și să-L preamărească pe El. Ele să fie numai izvor de virtute și nu instrumente ale păcatului și fărădelegilor.

Trupul să ne fie curat, loc sfânt în care sufletul să slujească lui Isus, aducându-I rugăciuni și cinstire spre slava Lui. Rostul acesta al tuturor organelor și membrelor omenești îl arată Sf. Biserică de la începutul vieții creștinești. Astfel în taina Sf. Mir, preotul – după ce a botezat pruncul – unge diferitele părți ale trupului, rostind “Pecetea darului Duhului Sfânt”, simbolizând astfel că pe toate acestea le supune să slujească numai lui Dumnezeu și nu Diavolului – să facă poruncile Lui, nu ale celui rău.

Înălțarea de-a dreapta Tatălui este sărbătoarea de bucurie duhovnicească, este mărturia ridicării firii omenești la suprema treaptă de intimitate și unire cu Sf. Treime; este dovada cinstirii și puterii ei desăvârșite, a preamăririi și întăririi Sale în sânurile dumnezeirii. Cu toată îndumnezeirea la care Domnul Hristos a înălțat firea omenească, Domnul Hristos rămâne legat de noi pe veci, rămâne OM deplin și modelul nostru de viață. Deși înălțat în slava cerului, El păstrează întreaga noastră omenitate fără de păcat, așa cum a rânduit-o Dumnezeu la creațiune.

Prin Înălțare, Domnul pătrunde cu harul Său întru cele dinlă untru ale sufletului omenesc, îl curăță, îl purifică și-i imprimă o mișcare către Hristos, către chemările cerești, către viața veșnică, devenind una cu Trupul Său tainic și zidind Biserica Sa prin pogorârea Sfântului Duh, care s-a așezat mai întâi în chip desăvârșit peste omenitatea lui Hristos. Dar bucuria cea mare pe care ne-o dă Înălțarea Domnului este bucuria siguranței credinței noastre care ne mântuie, acea siguranță că va veni odată clipa cea binecuvântată când noi, cu trupul și cu sufletul, vom fi întru împărăția cerurilor și îl vom privi pe Hristos, față către față, așa cum îl privesc îngerii și sfinții.

De aceea se cuvine ca noi, aici pe pământ, să trăim o viață cu Hristos și prin Hristos, pe care să-L purtăm în sufletul și faptele noastre. Întăriți în credința că Domnul Cel înălțat la cer este cu noi, că șade cu Trupul de-a dreapta Tatălui și ne cheamă la El ca să ne sfințim sufletul și trupul și să rămânem ai Săi pe veci.

Fiecare veac este asemenea unui val care se îndreaptă spre tărâmul veșniciei. Fiecare viață omenească e ca un strop de apă în cursul timpului și fiecare duce în ea o lumină sau umbre ale păcatului. Peste toți și peste toate stă iubirea lui Dumnezeu, arătată prin Fiul Său, înălțat la cer și prin lucrarea Duhului Sfânt, Mângâietorul și Vistierul tuturor bunătăților cerești.

Lucrarea vieții noastre trebuie călăuzită în spiritul acestui adevăr și trebuie să știm că toată lucrarea noastră, pentru mântuire, se desfășoară aici pe pământ, în mijlocul acestei lumi și că nimeni, personal, nu mai poate face nimic pentru îndreptarea sa după moarte.

Aici este locul milei creștine, aici este harul milostivirii noastre, aici trebuie cucerită cale înălțării noastre spre cer, prin rugăciune, mărturisire, credință, faptă, trăire, îndreptare. Nădejdea mântuirii ține de viața aceasta, cu condiția îmbrăcării noastre în veșmântul curat al lucrării și împlinirii poruncilor lui Dumnezeu. Toate valorile vieții noastre au preț numai dacă le-am pus în slujba celor lipsiți, celor în necaz, îndurerați, bolnavi, întunecați etc., care cu adevărat, formează valori nemuritoare, în slujba iubirii lui Dumnezeu și a aproapelui.

Stăpâniți de această bucurie, să mulțumim și să dăm mărire lui Dumnezeu în Domnul Cel înălțat la cer pentru tot ce a făcut pentru noi. Să ridicăm ochii și gândurile spre cele de sus, unde Isus ne-a deschis porțile veșniciei. “Să umblăm după lucrurile cele de sus, unde Hristos șade de-a dreapta lui Dumnezeu” (Coloseni 3, 1).

Și să-L rugăm pe Hristos ca Înălțarea Lui la cer să fie și pentru noi un ajutor puternic spre a putea face parte din Împărăția Lui, unde bucuria e desăvârșită, nelipsită și veșnică.

Închinare Eroilor

Înălțarea Domnului Hristos, legată inseparabil de Sfânta Înviere sunt cei doi stâlpi pe care se zidește eterna sa dumnezeire și credința mântuirii noastre. Azi e praznicul spiritualității pure și absolute a creștinătății îndumnezeite prin viața exemplară a Fiului Omului, care se Înalță la ceruri pentru a sta de-a dreapta Tatălui.

De pe culmile absolutului religios, clipa de azi cu semnificația triumfului permanent al idealului creștin se coboară lin în valea relativității, pe plaiurile scumpe ale pământului nostru și se întegrează perfect și total în istoria națională ca zi a eroilor.

Ce tainică și fericită înrudire de sublim și de răscolitoare momente! În timp ce Înălțarea la cer a Domnului încoronează opera de izbăvire și mântuire câștigată de Mântuitorul lumii, cu infinite lupte, renunțări și jertfe trecute dincolo de bariera morții, ziua și cultul eroilor simbolizează culmea măririi, a luminii, a jertfei și a gloriei la care s-au ridicat, peste veacuri, aleșii neamului, ca să aducă întregirea, dezrobirea, pacea și libertatea după care am însetat de veacuri.

Mai presus de toate, azi, neamul nostru o dată cu Înălțarea Domnului își serbează istoria eroismului său legendar personificat prin eroi. Este istoria sufletului românesc împodobit cu bogate realizări ale virtuților de bărbăție și vitejie străbună prin care s-a clădit viața României de azi și se plămădește România de mâine.

De aceea toți cei buni la inimă, iubitori de neam, se adună și se vor aduna cât va fi lumea, în jurul sfintelor morminte ale marilor noștri înaintași, ca să ia tărie de credință, de luptă și de biruință. Orice popor își reazimă ființa pe morminte de eroi și își toarce istoria din caierul jertfei acelora, care în clipe de grea încercare au o mare putere de dăruire și sacrificiu.

În ceasurile grele și hotărâtoare, la Posada, Rovine, Chilia, Podul Înalt, Călugăreni, Plevna, Oituz, Mărăști, Mărășești, Odesa, Timișoara, București etc. ei au înțeles că viața noastră nu trebuie să se măsoare cu lungimea anilor, cu bogăția plăcerilor, cu umilință și robie, ci cu puterea de muncă, cu luptă, cu jertfă, cu eroismul, cu dragostea și cu afirmarea idealului ce trebuie slujit.

Suntem convinși că visul milenar înfăptuit prin ei, ne cheamă să apreciem spiritul lor de sacrificiu și să ne apropiem cu sfințenie, ca să luăm tărie de credință, de luptă, de jertfă și de biruință.

Căci prin ei, prin jertfa lor se face un punct de întâlnire cu istoria neamului și cu oamenii și în același timp jertfa lor constituie semnul vizibil al faptului că viața noastră devine o cruce și o înviere, un punct de întâlnire, sprijinit de dragoste și nădejde fără de care sufletul nostru ar fi sărac și pustiu, lipsit de firul ce îl leagă de istoria și credința întregului neam.

În ființa lor se află niște comori sfinte, truda și jertfa înaintaș ilor din care se hrănește neîntrerupt prezentul și viitorul nostru.

În ei stă, într-o exprimabilă legătură, ceea ce este vremelnic cu ceea ce este etern în făptura omului. Ei formează cartea de dăinuire a neamului din care au răsărit veac după veac în vatra zămislirii lui. Sunt brazde adânci în istoria neamului din care au răsărit idealuri și împliniri mărețe – jertfa lor a fost motivată de faptul că cine luptă pentru dreptate, cinste, libertate luptă pentru Dumnezeu, apără familia, moșia, cultura, limba, legea, neamul.

Ei sunt născuți din credința, hărnicia, truda și jertfa poporului. Ei au crezut în ființa neamului, pe altarul căruia au adus cea mai sublimă jertfă: Viața! Graiul pământului românesc din adâncuri și pe o arie tot mai întinsă dă mărturii sfinte despre adevărații lui stăpâni, care l-au lucrat cu sudoarea frunții lor și au pecetluit dreptul asupra lui și Libertății cu sângele de eroi și martiri. Din jertfa lor, în ceasurile noastre de îndoială, ne vin îndemnuri, mustrări și sfaturi, ca să pricepem ce este viața și scopul unui sublim ideal.

Ei s-au jertfit pentru idealuri atât de înălțătoare cum sunt acelea pe care le reprezintă Sf. Cruce și tricolorul național. Pilda lor de slujire necondiționată și jertfa neprecupețită pe altarul pământului strămoșesc, ne dau în aceste momente statornicia și viitorul țării și ne asigură biruința pe care o dorim.

E lung, nesfârșit de lung pomelnicul de eroi și martiri ai neamului românesc. Ei își dorm somnul în nădejdea învierii alături de strămoșii și părinții noștri și lasă ca pe osemintele lor de jertfă să se ridice mărețul edificiu: România! Pentru aceasta ziua eroilor, care se sărbătorește în această zi sfântă, simbolizează culmea jertfei, a bucuriei și gloriei la care s-au ridicat peste veacuri, aleșii neamului, ca să ne aducă întregirea, dezrobirea, pacea și libertatea după care am însetat! Dintre atâtea zile de reculegere “Ziua Eroilor” este și una din cele mai sfinte sărbători care ne poate da prilej de aducere aminte, căci prin jertfa lor au devenit pentru noi toți un adânc legământ sufletesc și înălțare.

Astăzi, ca niște trimiși ai neamului ei vin la noi, cu rol hotărâtor în viața de zi cu zi și ne cer să dărâmăm egoismul, răutatea, dușmănia, ura, nedreptatea și tot ce ne desparte și ne îndepărtează.

Să ne unim ca un snop de grâu – pentru a simți și împlini datoria noastră față de noi și de neamul nostru. Să prețuim valorile neamului și să le cultivăm cu grijă și să le punem în practică prin fapte bune, care se cer acum mai mult ca oricând.

Eroii reprezintă jertfa de veacuri a unui neam! Dar nu-i de ajuns numai să ne aducem aminte de ei cu respect și recunoștință! În această sfântă zi, ei cer de la noi să ne schimbăm firea prin înnoirea minții, schimbarea mentalității, și o recâștigare a gândirii sfinte care să ne ducă spre o renaștere, o reînnoire a sufletelor noastre în a deveni mai buni, mai cinstiți, mai muncitori, plini de înțelegere și dăruire.

În a ne contopi cu sufletul, viața, durerile și nevoile întregului popor.

Se vorbește de o lume nouă! Duhul eroilor vrea de la această lume, o slujire nouă, un ideal nou de viață plin de demnitate, de muncă cinstită, iubire, de jertfă și istorie. Să căutăm a ne ridica cu viața și faptele noastre la înălțimea Virtuților lor.

Ei nu se jelesc, ei cer să fie urmați pe calea muncii, a faptelor și a idealului de lumină din care să răsară pentru noi toți o viață mai bună, liberă, cinstită, plină de pace, dragoste și demnitate națională. Cinstirea faptelor lor eroice le-o vom arăta și dovedi nu prin simple discursuri și confesiuni retorice, ci prin înălțarea noastră la măreția și strălucirea jertfei lor! Făclie de lumină și de înălțare, eroii neamului ne cer astăzi un stil de viață nouă și devotament cu dăruire pe altarul neamului. Să plecăm genunchii și inimile noastre pentru pioasa reculegere în fața eroilor noștri, ctitori ai veșniciei românești și să lăsăm să cadă o lacrimă de recunoștință,în rugăciunea noastră pentru veșnica lor odihnă! Dormiți în pace scumpi Eroi, și pomenirea Voastră să fie în veci! Amin.

Text preluat de pe AMDM.info cu acordul parohiei Adormirii Maicii Domnului.

Ritul bizantin