Start > Ritul latin > Se caută… un OM…

Se caută… un OM…

2 May 2008
2,006 afișări

Autor: pr. Felix Roca jr
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VII-a după Paște (Anul A)

În urmă cu doar câteva zile am celebrat sărbătoarea Înălțării lui Isus Cristos la cer, o sărbătoare care, la prima vedere, părea că ne invită la a ne lua la revedere de la Cel Înviat care se reîntorcea în Casă Tatălui de unde venise pentru a ne aduce mântuirea. Însă privită cu mai multă atenție sărbătoarea Înălțării devenea sărbătoarea punerii noastre în relație cu Dumnezeu – Cristos înălțat la Tatăl refăcea acel raport primordial dintre om și Dumnezeu, raport rupt prin păcatul primilor oameni.

Privită în această perspectivă, dar și în lumina lecturilor de astăzi, această a VII-a Duminică a Timpului Pascal devine un moment în care, în contextul “plecării lui Dumnezeu din mijlocul oamenilor” (căci Cristos este înălțat la Tatăl), putem spune că omul devine centrul atenției… dar nu omul pur și simplu, ci omul aflat în raport cu Dumnezeu, omul care se pune în relație cu Dumnezeu!

Deja prima lectura ne prezintă prima comunitate creștină, adică primul grup de oameni adunați în jurul apostolilor care stăruie în rugăciune așteptând venirea Duhului Sfânt. Deja atenția este focalizată pe acești oameni care rămân încrezători în promisiunile lui Isus cel înviat și înălțat la cer. Cu siguranță putem recunoaște aici nucleul Bisericii, nucleu care apoi va contribui la răspândirea evangheliei în lumea întreagă. Însă ceea ce ne impresionează este tocmai faptul că acest fragment ne arată cum omul poate intra în contact cu Dumnezeu, cum omul ascultând de voința divină este capabil de Dumnezeu. Iar în centrul acestui grup nu putem să nu o observăm pe Maria, mama lui Isus, așa cum însăși evanghelia o numește, dar și Mamă a noastră, a tuturor, căci Cristos o dăruise deja pe Maria, prin Apostolul Ioan aflat la picioarele crucii, ca mamă pentru întreaga omenire. Ea, care odinioară răspunsese printr-o disponibilitate totală voinței divine, devine acum pentru toți cei care vor să intre în raport cu Dumnezeu, model demn de urmat. Astfel, deja această primă comunitate creștină în centrul căreia se află Maria, devine pentru noi dovadă clară a faptului că omul este capabil de Dumnezeu, ca omul își regăsește locul doar fiind într-un astfel de raport vital cu Dumnezeu.

În fragmentul Evanghelic îl întâlnim pe Cristos în rugăciune, o rugăciune care, deși începe prin a vorbi despre preamărirea Fiului de către Tatăl și despre preamărirea Tatălui în Fiul, totuși ne oferă posibilitatea ca să vedem că această preamărire are loc tot prin intermediul și pentru folosul oamenilor: “ca El să dea viață veșnică tuturor acelora pe care i-ai încredințat lui. Aceasta este viața veșnică: să te cunoască pe tine, singurul Dumnezeu adevărat și pe Isus Cristos pe care l-ai trimis” (In 17,2-3). Astfel vedem cum tot omul este acela care se află în centrul atenției căci către binele său se îndreaptă rugăciunea lui Isus. Însă privind în continuare rugăciunea pe care Isus o face ne poate surprinde faptul ca Isus nu se roagă pentru lume ci pentru cei pe care Tatăl i-a dat lui (cf. In 17,9). Și ne întrebăm cine sunt aceia pentru care se roagă Cristos? Iar răspunsul îl întrezărim în cea de a doua lectură, în care apostolul Petru ne spune că toți aceia care suferă pentru numele de creștin sunt cei asupra cărora se odihnește Duhul lui Dumnezeu, Duhul salvei, Duhul celui Înviat (cf. 1Pt 4,13-16). Pentru aceștia se roagă Cristos, pentru ca ei să rămână statornici în raportul lor cu Dumnezeu, să rămână fideli acestei relații vitale cu Dumnezeu. Așadar în cadrul acestei rugăciuni sacerdotale pe care Cristos o face pentru lumea întreagă, în centrul atenției este din nou omul, dar mai ales omul care rămâne în raport cu Dumnezeu, omul care nu se pierde în amăgirile acestei lumi ci rămâne fidel relației vitale cu Dumnezeu.

Însă Cristos își încheie această parte a rugăciunii într-un mod pe cât de neașteptat, pe atât de provocator pentru noi creștinii de astăzi: “De acum eu nu mai sunt în lume; ei sunt în lume iar eu vin la tine” (In 17,11). Neașteptat pentru că Cristos ne spune clar că pleacă la Tatăl și oarecum ne întristează cu plecarea sa. Provocator deoarece ne face conștienți că noi suntem aceia care rămânem în lume, în mijlocul acestei realități în care trebuie să dăm mărturie despre opera de mântuire înfăptuită de Cristos, despre continua prezență divină în mijlocul lumii și despre realitatea vieții veșnice care ne așteaptă pe fiecare dintre noi, o viață veșnică în care Cristos deja s-a înălțat și unde ne-a pregătit un loc fiecăruia dintre noi.

Privită în lumina tuturor acestor realități cuprinse în Cuvântul lui Dumnezeu de astăzi, invitația pe care biserica o adresează astăzi fiecăruia dintre noi este aceea de a rămâne în relație cu Dumnezeu, de a păstra raportul nostru cu El, raport care trebuie să devină un raport vital capabil să cuprindă întreaga noastră existență și să ne transforme în adevărați mărturisitori ai milostivirii lui Dumnezeu. Trăirea acestei realități va avea loc în măsura în care vom rămâne în mijlocul acelei comunități formate din cei pe care Tatăl i-a dat Fiului, în mijlocul acelei comunități care stăruie într-un cuget în rugăciune (cf. Fap 1,14). Și, cu siguranță, făcând acest lucru vom simți tot mai pregnant în sufletul și în inima noastră acea chemare de a contribui într-un mod tot mai activ la edificarea acestei comunități, chemare pe care un autor o redă astfel în cartea sa “După imaginea lui Cristos, Bunul Păstor”:

“Se caută pentru Biserică un om

Capabil să se renască în Duh în fiecare zi.

Se caută pentru Biserică un om

Fără teamă pentru ziua de mâine

Fără teamă pentru ziua de azi

Fără complexe față de trecut.

Se caută pentru Biserică un om

Căruia să nu-i fie teamă de a se schimba

Care nu se schimbă de dragul schimbatului

Care nu vorbește de dragul vorbitului.

Se caută pentru Biserică un om

Capabil să trăiască împreună cu alții

Să muncească împreună

Să plângă împreună

Să râdă împreună

Să iubească împreună

Să viseze împreună.

Se caută pentru Biserică un om

Capabil să piardă fără a se simți distrus

Să se pună la îndoială fără a pierde credința

Să ducă pacea acolo unde este neliniște

Și neliniște acolo unde este pace.

Se caută pentru Biserică un om

Care știe să folosească mâinile pentru a binecuvânta

Care să indice calea de urmat.

Se caută pentru Biserică un om

Care să găsească libertatea în a trăi și a sluji

Și nu în a face ceea ce vrea.

Se caută pentru Biserică un om

Care să aibă nostalgie după Dumnezeu

Care să aibă nostalgie după Biserică,

Nostalgie față de lume,

Nostalgie față de sărăcia lui Isus,

Nostalgie față de ascultarea lui Isus.

Se caută pentru Biserică un om

Care nu confundă rugăciunea cu cuvinte spuse din obișnuință

Spiritualitatea cu sentimentalismul

Chemarea cu interesul

Slujirea cu angajarea.

Se caută pentru Biserică un om

Capabil să moară pentru ea,

Dar și mai capabil să trăiască pentru Biserică;

Un om capabil să devină

Ministru al lui Cristos, profet al lui Dumnezeu,

Om care să vorbească prin viața sa.

Se caută pentru Biserică un om!”

Ritul latin