Start > Ritul latin > Duminica a XIV-a de peste an

Duminica a XIV-a de peste an

9 May 2008
1,275 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XIV-a de peste an (Anul A)

Deși ne aflăm în duminica a 14-a de peste an, vă invit să ne întoarcem cu gândul la evenimentele din noaptea Crăciunului; Cristos, Fiul lui Dumnezeu privește spre firea noastră slabă și luând chip de om, se naște într-o sărăcie cumplită. Primii oameni la care se arată în această noapte, nu sunt înțelepții lumii, care îl așteptau ca pe un rege glorios care să le apere interesele personale, ci niște păstori simpli și pașnici.

Iată că încă de la nașterea sa pe pământ, îl găsim pe Isus plin de umilință și cu o predilecție pentru cei mici și săraci ai lumii.

În pericopa evanghelică de azi, Isus confirmă acest lucru spunând: “Te preamăresc pe Tine, Părinte, stăpânul cerului și al pământului, pentru că ai lăsat ascunse acestea celor înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit celor mici”. Ce anume a ascuns Dumnezeu celor înțelepți și a descoperit celor umili, aflăm din textul care urmează. Acest text este una din perlele cele mai prețioase ale evangheliei lui Matei. El oferă o lumină asupra misterului personal al lui Cristos, asupra relațiilor sale intime cu Tatăl.

Dumnezeu îi refuză pe cei înțelepți și încrezuți în propria lor știință, care sunt convinși că știu totul, și se revelează celor umili care i se deschid cu o simplitate de copil, conștienți de propria lor neștiință. Ei au parte de acea cunoaștere care are loc între Isus și Tatăl ceresc, pe care numai Dumnezeu o poate comunica omului: “Nimeni nu cunoaște pe Fiul decât numai Tatăl, nici pe Tatăl nu-l cunoaște nimeni decât numai Fiul și cel căruia va voi Fiul să-i descopere”. Această cunoaștere reciprocă indică faptul că, Isus întrupat, în profunzimea ființei sale este egal cu Tatăl. De aici apare clar afirmată divinitatea lui Cristos. În timp ce înțelepții – fariseii și cărturarii – contemporani cu Isus și chiar mulți învățați de azi, nu văd în Isus decât un om: “fiul lemnarului”, cei simpli, de atunci și din totdeauna, știau să recunoască în El pe Fiul lui Dumnezeu: “Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu”, avea să spună Petru, care nu era decât un simplu pescar. Tocmai lor, Isus se revelează pe sine însuși și-l revelează și pe Tatăl.

Mulți spun că religia nu poate fi o mișcare de mase căci aceasta presupune cultură, interiorizare, sensibilitate; dar nu este așa. Religia nu este un apanaj al celor culți. De ce? Pentru că ea nu constă în concepte ci în fapte, iar evanghelia este toată un șir de fapte care trebuiesc văzute și totodată trăite.

Isus nu numai că s-a adresat cu învățătura sa celor simpli, dar cu o dragoste deosebită trata pe cei necăjiți, pe bolnavi, pe păcătoși, pe călătorii obosiți ai vieții. El nu este căutat de bogătași, ci de săraci ca Lazăr. Pe ei îi cheamă pentru a-i “înviora” și pentru a-i “mângâia”. Dar oare mai există și azi astfel de oameni? Dacă ne uităm în jurul nostru putem observa foarte ușor că există, și încă mai mulți decât ne-am fi așteptat. În zadar atâtea cuceriri ale științei și tehnicii, în zadar atâtea institute sociale; numărul oamenilor “sătui” de viață, descurajați, părăsiți, este din ce în ce mai mare. Ce binecuvântare ar fi dacă mulți dintre aceștia ar primi invitația lui Isus: “Veniți la mine…”. Desigur, omul este liber, își poate căuta consolarea oriunde, dar o găsește numai la Dumnezeu.

Este la modă, de exemplu, în zilele noastre să se vorbească mult despre “libertate”. Mișcări culturale și partide politice fac o adevărată risipă de vorbărie în acest sens. Totuși, așa cum amintește și Conciliul Vatican II: “Niciodată oamenii nu au avut un simț atât de acut al libertății ca astăzi, însă, în același timp, apar noi forme de aservire socială și politică” (GS 4). În numele libertății însăși, se instaurează dictaturi feroce. Și nu trebuie să căutăm prea mult în istorie. Cu toții ne amintim de lozinci ca: “Trăiască comunismul și libertatea”, lozinci care deși evident contradictorii și îndreptate împotriva omului, erau fluturate cu atâta obrăznicie și “curaj”.

Isus, Adevărul care eliberează (In 8,32), prezintă în schimb celor “obosiți” și “oprimați” un “jug“: “Luați jugul meu asupra voastră!” Deja, numai acest gest de sinceritate îl pasează pe Cristos în afara tagmei demagogilor tuturor timpurilor și de orice culoare. Cristos, nu ne duce în eroare cu cuvinte amăgitoare. El nu vrea să-i apese pe oameni cu legi grele, dar dă o singură lege: aceea a iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele în vederea împlinirii voinței Tatălui ceresc, voință iubitoare, pentru că e Tată, și totuși exigentă, dar totdeauna amabilă pentru cel ce știe să o îmbrățișeze așa cum a îmbrățișat-o Isus, cu iubire și cu blândețe: “Luați jugul meu asupra voastră și învățați de la mine căci sunt blând și smerit cu inima și veți afla odihna sufletelor voastre. Căci jugul meu este bun și povara mea este ușoară.” Aceasta este soluția dată de Isus pentru a ieși din mizeria în care am fost târâți.

În acest fel Isus se prezintă ca Mesia profețit de Zaharia: rege blând și umil care nu se impune cu puterea și luxul celor mari ai pământului, așa cum am auzit în prima lectură de azi. El nu face dreptate cu sabia, dar aduce pacea peste tot: “Va vesti pacea printre popoare” și îi va învăța pe oameni să se comporte ca și El, cu blândețe și cu umilință, plecându-se sub “jugul” voinței Tatălui, după cum El însuși s-a plecat sub povara crucii.

Pentru a putea acționa astfel este necesar, să mortificăm tendințele trupului care se ridică împotriva nedreptății și a suferinței și să trăim după Duhul lui Cristos. Acest lucru este posibil tuturor credincioșilor, după cum spune Sf. Paul în lectura a doua: “Voi nu sunteți în trup ci în duh. Iar dacă cineva nu are duhul lui Cristos acela nu este al lui.” În mod evident, pentru a aparține lui Cristos nu ajunge să primim duhul în botez, dar trebuie să învingem impulsurile naturale pentru a putea trăi după duhul lui Cristos. La auzul acestor cuvinte s-ar putea ca, gândurile noastre să o ia pe un făgaș greșit, socotind că Sf. Paul condamnă “viața după trup“. S-ar părea că învățătura lui Cristos este dușmana trupului și bucuriilor trupești. Însă chiar din însăși învățătura lui Cristos reiese că nu este așa. El promite trupurilor noastre învierea și viața veșnică.

Din nefericire, au existat și în Biserică curente care au condamnat trupul și au calificat lumea ca fiind “rea”. Dar Biserica, inspirată de Duhul Sfânt, s-a opus întotdeauna unor astfel de tendințe. Cum am putea noi creștinii să condamnăm trupul omenesc, odată ce mărturisim că “pentru noi, Cuvântul s-a făcut trup”? Cum am putea condamna această lume pe care Fiul lui Dumnezeu a luat-o asupra sa ca pe o haină, iubind-o și dorind să o răscumpere? Așadar, când Sf. Paul vorbește în termeni critici despre viața după trup, el nu vrea să subestimeze trupul. El vrea doar să ne pună în gardă în fața pericolului că viața omului se poate restrânge ușor la lumea aceasta, ușor se poate închide în temnița plăcerilor păcătoase.

Cine își consideră viața ca o existență destinată exclusiv morții, cine în mod egoist se caută numai pe sine, cine se sperie de orice sacrificiu, cine se sustrage legilor lui Dumnezeu, despre acela spunem că trăiește după trup. O astfel de atitudine nu vrea să recunoască faptul că, viața am primit-o în dar și că ea se împlinește numai atunci când o și dăm în dar. Noi nu suntem ai noștri, ci îi aparținem Cuiva.

Întrebarea este: cum se poate realiza acest obiectiv? Sau cuvintele Sf. Paul: “Cine ne va elibera de acest trup destinat morții”? Cum am putea să înlăturăm granițile stabilite de trup pentru a ne ridica pe piscul materiei la Dumnezeu? Răspunsul creștin este pe cât de simplu pe atât de clar: atașându-ne de Cristos. De El, care a pătruns materialitatea noastră și a unit dumnezeirea cu “carnea păcatului” pentru a o purifica și a o sfinți. Mai mult încă prin învierea sa, El a fundamentat și acea speranță a noastră, că punctul terminus al vieții noastre nu este moartea, căci harul lui Dumnezeu este mai puternic decât legea firii. Prin urmare, cu Cristos și noi vom învia cu un trup glorificat.

Iată, cât de bogată este învățătura lui Cristos. Ea ne oferă rezolvarea tuturor problemelor pe care și le pune omul.

Pentru ce Doamne, te-ai bucurat că ai fost revelat celor mici? Fă, o Doamne, să fim mici, dacă voim să fim cu adevărat mari. Cei mari zicând că sunt înțelepți au dovedit nechibzuință. Fă Doamne, să spun că sunt nechibzuit și voi fi înțelept, dar să spun, nu de ochii lumii, ci din tot sufletul pentru ca să pot intra în numărul celor aleși de tine în fericirea veșnică.

Eugen Tîmpu

Ritul latin