Start > Ritul latin > Duminica a XIII-a de peste an

Duminica a XIII-a de peste an

9 May 2008
1,097 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XIII-a de peste an (Anul A)

Liturgia cuvântului de azi ne arată caracteristicile adevăratului ucenic al lui Cristos. Domnul însuși le schițează în cuvinte austere – peste care nu se poate trece: “cel ce iubește pe tatăl sau pe mama mai mult decât pe mine nu este vrednic de mine” (Mt 10,37a). Urmarea lui Cristos cere o adeziune totală, radicală, care se exprimă într-o iubire totalitară, superioară oricărei alte iubiri. Isus trebuie să fie iubit mai mult decât părinții, decât frații, decât pe sine însuși, decât această viață. Aceasta nu înseamnă să refuzăm afectele față de familie sau față de aproapele, lucru absolut contrar legii lui Dumnezeu, dar nu pune iubirea pentru creaturi mai presus de iubirea lui Cristos.

Dacă ni s-ar cere să lăsăm pe tatăl și pe mama noastră și tot ceea ce avem pentru a vesti Evanghelia sa, ce am face? Oare Cristos nu ne cere prea mult? Fraților, trebuie să avem capacitatea de a renunța chiar și la afectele cele mai sfinte – iubirea față de tată și mamă – când acestea s-ar pune drept alternativă iubirii de Dumnezeu sau angajării față de împărăția sa; aici Cristos propune ucenicilor acea suverană libertate care nu este mizantropism, nu este insensibilitate, nu este o afirmare stoică a propriei măreții interioare, dar este deschidere față de exigențele supreme ale Evangheliei, este capacitatea de a se oferi pe deplin și fără condiționări.

De altfel, omul devine capabil de iubire mai mare față de aproapele, tocmai când îi încredințează lui Cristos întreaga sa inimă, pentru că numai iubirea supranaturală îl poate face să depășească toate barierele și rezervele egoismului.

Cristos dorește nu numai să părăsim tot ceea ce în mod firesc iubim, dar să primim, să îmbrățișăm ceea ce firea noastră respinge. “Cine nu-și ia crucea nu este demn de mine!” – ne spune Cristos. Dar pentru ce este nevoie de așa ceva? Care este cauza, care este explicația faptului că pe terenul prieteniei lui Isus răsare întotdeauna crucea și produce rodul amar al suferinței? Răspunsul este cât se poate de simplu. Omul care se îndreaptă spre Isus, suferă mereu văzându-i pe cei care se abat de la adevăr și mai mult încă, aruncă în El cu pietrele minciunii și ale violenței. Prietenii lui Isus suferă pentru că iubesc, ei trebuie să iubească și pe aceia care umblă pe căi greșite. Cât de dureros este pentru un om sincer, pentru un om drept, să trăiască în lumea minciunii.

În continuarea pericopei evanghelice de astăzi, Isus merge mai departe și ne cere mult mai mult și anume: dacă este nevoie să ne dăm chiar viața pentru El. “Cine ține la viața lui, o va pierde, iar cine își pierde viața pentru mine o va găsi” (Mt 10,39). Omul pentru că încredințează întreaga inimă lui Isus Cristos o găsește îmbogățită cu o putere divină de iubire. Astfel renunțând la sine însuși până la extrem – adică până la pierderea vieții – regăsește în Cristos adevărata viață, viața cea veșnică pe care nimeni nu i-o poate lua. Nu tuturor li se cere să-și mărturisească dragostea dându-și viața pentru Cristos: dar fiecărui creștin i se cere să trăiască cu astfel de dispoziții încât să nu dea niciodată înapoi în fața sacrificiului.

Spre sfârșitul Evangheliei de astăzi, Cristos spune: “Cine vă primește pe voi pe mine mă primește, și cine mă primește pe mine primește pe cel care m-a trimis” (Mt 10,40). A-i primi pe frați conform poruncii iubirii impune aceeași dezlipire, aceeași cruce, aceeași disponibilitate totală avută de către Cristos acelora care vor să fie ucenicii săi.

Asemănarea dintre ultima parte a fragmentului evanghelic de astăzi și prima lectură – care este o relatare edificatoare despre ospitalitatea oferită slujitorului lui Dumnezeu, fapt pentru care binecuvântarea lui Dumnezeu coboară asupra casei ospitaliere – nu trebuie să deruteze.

A-i primi pe trimișii lui Dumnezeu înseamnă a primi pe însuși Dumnezeu, a descoperi în mod progresiv misterul său și experiența bunătății sale. Acest lucru este foarte semnificativ în prima lectură de astăzi, unde vedem cum profetul Elizeu este primit cu mare cinste de către femeia lui Shunam. Gestul shunamitei este foarte apreciabil deoarece este făcut din dezinteres, fără să urmărească vreun scop material. Shunamita este convinsă că Elizeu este trimisul lui Dumnezeu și se comportă cu el cum merită a se comporta cu un slujitor al lui Dumnezeu. Pentru acest comportament al ei profetul o recompensează cum nu se poate mai bine – adică îi dăruiește un fiu; ea nu se aștepta și nici nu-și imagina că slujitorul lui Dumnezeu o va recompensa în acest fel.

Oare din acest episod nu ar trebui să tragem și noi unele învățături și să ne comportăm cum se cuvine cu slujitorii lui Dumnezeu? Este o faptă bună a primi pe cei investiți cu o misiune specială din partea lui Dumnezeu sau cu cei care se află în serviciul Lui sau și mai mult prin viața sa, comportamentul său întruchipează persoana Lui. Dar găzduirea nu trebuie să se limiteze numai la atât. Trebuie mereu să căutăm să strângem comori pe care nu la mănâncă molia și nici nu le roade caria.

Cazul Shunamitei nu trebuie să aprindă speranțe care depășesc anumite limite: să nu ne facem diferite iluzii care nu sunt în concordanță cu spiritul creștin. Directive mai clare în această privință ne sunt furnizate de Mântuitorul în Predica de pe munte: “Dacă iubiți pe cei ce vă iubesc, ce răsplată veți avea? Nu fac la fel și vameșii? Și dacă salutați numai pe frații voștri, ce faceți mai mult? Nu același lucru îl fac și păgânii?” (Mt 5,46-47).

Acela care primește pe trimișii lui Dumnezeu, care le deschide ușa, acela nici nu-și dă seama la început că împreună cu ei a sosit în casa sa prietenul cel mai bun, în persoana lui Dumnezeu. El intră în viața noastră pentru ca ea să crească. În inima noastră își înfinge ancora iubirii sale, pentru ca să nu mai fim singuri. Omenirii înspăimântate de singurătate, El vrea să-i dea ce-i mai drag și cu aceasta vrea să o introducă în viața divină dătătoare de fericire.

În cea de-a doua lectură de astăzi Sf. Paul ne introduce în inima teologiei și a misticii botezului. Sf. Paul amintește creștinilor care sunt datoriile celor botezați în Cristos. Cu o frază hotărâtă spune: “ne-am îngropat în El… adică în moarte“. Nu am fost numai morți în Cristos, dar chiar înmormântați cu moartea sa, acea moarte care a distrus păcatul. Trebuie să murim zilnic pentru Cristos și aceasta nu este ușor ci este un exercițiu sever care distruge în noi faptele morții. Acest exercițiu se opune păcatului și ispitei și dirijează viața proprie după voința Domnului, pentru ca să trăiască Cristos cu harul său. Și acceptarea durerii, a bolii, fac parte din această moarte zilnică pentru a trăi. Sunt o asemănare cu moartea lui Cristos din care izvorăște viața noastră.

Botezul nostru, transformarea noastră este un program care angajează întreaga noastră viață. Acest program, Isus l-a formulat astfel: “fiți desăvârșiți precum Tatăl vostru este desăvârșit“.

Într-o revistă am găsit printre altele notându-se: “Dacă nu ne străduim să fim tot mai buni curând nu vom mai fi nici măcar buni…” (Cromwell).

O gazetă elvețiană face un sondaj punând cititorilor ei următoarea întrebare: Ce ați face în cazul în care pentru o zi ați primi puteri nelimitate? Iată câteva din multele răspunsuri: -Aș face imediat ordine în lume; -Aș schimba constituțiile, formele de guvernământ; -Aș desființa armata. S-a găsit și un cititor care a declarat că n-ar accepta puterea nelimitată deoarece în lume de aceea sunt atâtea necazuri fiindcă unii dispun de puteri prea mari. Răspunsul cel mai înțelept l-a dat un moș de 90 de ani care a spus: “Probabil că n-aș face nimic cu puterea dată pe o zi. Schimbarea lumii numai atunci ar avea sens dacă prin aceasta toți oamenii ar trăi în pace și fericire. Acest lucru este însă imposibil căci fiecare om își caută și-și găsește fericirea în altul. De altfel lumea și oamenii nu pot fi schimbați prin forță, prin ordini date…“.

E drept că, creștinul oferă omenirii vestea cea bună a fericirii, dar tocmai pentru că o oferă, ea nu lezează libertatea omului. Mai recunoaștem și faptul că nu există o rețetă unică să trăim viața lui Isus. Aceasta în viața fiecărui om se poate realiza numai în felul său personal, propriu. Sf. Paul se angajează totuși să arate în ce constă creștinismul și care este calea spre fericirea comună a omenirii: a muri pentru păcat și a trăi în Isus Cristos. Acesta este un program care realizat, asigură fericirea individuală și comună a oamenilor. Pentru aceasta a venit Cristos, pentru aceasta botează Biserica cu apă și cu Duh Sfânt pentru ca speranța ascunsă în om să înflorească, apoi să se maturizeze pentru viața ce învie.

Iulian Pascaru

Ritul latin