Start > Ritul latin > Duminica a XII-a de peste an

Duminica a XII-a de peste an

9 May 2008
1,054 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XII-a de peste an (Anul A)

Experiența învață că dificultatea, de oricare gen ar fi ea, reprezintă o componentă cotidiană a vieții. Și aceasta fie pentru că existența este dură per se, fie din cauza ambientului în care se desfășoară, fie din cauza reacțiilor diverse ale oamenilor.

Între dificultăți teama rămâne, independent de voința noastră o însoțitoare nedorită a vieții omenești. Ea paralizează, te împiedică să fii tu însuți, să te exprimi liber… Fiecare dintre noi a experimentat aceste sentimente. În zadar se dezvoltă științele, se fac descoperiri, deoarece frica nu poate fi îndepărtată din viață. Frica de suferință și moarte, de singurătate și eșec, teama de angajare, de asumare a responsabilităților, sunt realități pe care le observăm zilnic.

În fragmentul evanghelic din Sfântul Matei, Isus vorbește apostolilor despre teamă și le spune “Nu vă temeți!“. Acest pasaj al curajului formează țesutul care leagă diferitele învățături ale lui Isus, prin care-i pregătește pe apostoli pentru misiunea lor de după înviere. Discipolii își vor asuma unele temeri: față de adversari, de a vorbi deschis, teama de a fi abandonați și părăsiți de Dumnezeu… Dar cunoașterea lui Dumnezeu, a lui Isus, îi eliberează automat de teamă. Există o teamă adevărată și una nesănătoasă. Numai o imagine falsă despre Dumnezeu e înfricoșătoare.

Nu vă temeți” insista Cristos, dar nu vă rețineți. Singura motivație este prezența sa și exemplul său: “Ucenicul nu este mai presus de maestrul său” (v. 24). Ceea ce Isus a trebuit să descopere în formă ascunsă apostolii și urmașii lui vor trebui să vestească la lumină și de pe acoperișuri. Predica Evangheliei va trezi desigur reacții contrare și chiar violente, Isus le-a întâmpinat în viața Sa și i-a prevenit și pe apostoli în această privință. El a înfruntat numeroase dificultăți din partea oamenilor, dar a rămas senin și liber în fața răutății lor. El a învins moartea, și prin ea toate dificultățile, în ciuda neliniștii care a însoțit-o.

Isus îi încurajează pe apostoli și pe noi: “Nu vă temeți de cei care ucid trupul, dar sufletul nu-l pot ucide. Mai curând temeți-vă de cei care pot pierde și sufletul și trupul în gheenă“. Puterea persecutorilor e legată de viața pământească, de trup; ei nu au nici o putere asupra sufletului “partea cea mai nobilă a omului“, cum îl numește Sf. Ioan Crizostom. Apostolul trebuie să-l urmeze pe Cristos, așa cum a făcut-o el ascultând de Tatăl. Viața creștinului, a celui care îl urmează pe Cristos, dând mărturie despre el, aparține lui Dumnezeu, este în mâinile lui Dumnezeu. Omul, creatura lui Dumnezeu este iubit de Tatăl și nimeni nu poate pune la îndoială acest fapt. “Cine ne va putea separa de dragostea lui Cristos?” (Rm 8,35) se întreabă apostolul neamurilor. Și întrebarea o putem pune și noi.

Tentațiile, temerile există la apostoli, în Biserică, în noi. Dar toți în încercare și în persecuții să-și amintească în primul rând că Dumnezeu e Tatăl milostiv, prompt a veni în ajutor în orice moment. Cuvintele lui Isus “Nu vă temeți“… “Eu sunt cu voi“, sunt suficiente pentru a ne putea păstra încrederea în orice încercare. “Pentru ce sunteți fricoși oameni cu puțină credință?” se adresează Isus apostolilor atunci când potolește furtuna de pe mare. Charles de Foucauld afirmă că “cea mai frumoasă mărturie pe care o putem da despre Dumnezeu este de a nu avea niciodată teamă de nimic”.

Momentul judecății finale va marca acordarea premiului suprem celor fideli lui Dumnezeu, celor care au dat mărturie de credință și de viață despre Cristos. Dar pentru a ajunge aici, fiecare mlădiță a trupului lui Cristos, Biserica trebuie să-l mărturisească pe Cristos și în momentele de încercare. Să-l urmeze pe Cristos până la jertfa vieții dacă e necesar. De altfel sensul profund al Evangheliei lui Cristos este acesta: Martiriul face parte din misiunea de evanghelizare încredințată; de Cristos apostolilor.. În acest sens au interpretat și Sfinții părinți pericopa evanghelică de astăzi. Sf. Leon cel Mare spune că: “Prin persecuții Biserica nu se micșorează, ci crește deoarece semințele cad în pământ și se înmulțesc“.

De la începutul Bisericii, comunitățile primare au înțeles că urmarea lui Cristos nu se poate face decât cu prețul suferințelor și a martiriului. În “Dialogul cu Trifon” Sf. Iustin spune: “În timp ce suntem loviți de sabie, răstigniți, dați la fiare, aruncați în foc și supuși la tot felul de chinuri, noi mărturisim și nu renegăm adevărata credință. Și cu cât sporesc chinurile, cu atât mai mult crește numărul credincioșilor și preoților pentru numele lui Isus“.

Dificultățile primite și depășite cu credință, din iubire pentru Cristos, constituie o viață nouă, un alt mod de a-l trăi pe Cristos răstignit și înviat. Însăși Biserica e născută din inima sfâșiată a celui răstignit: pe Golgota Isus a devenit “Martorul” Tatălui, Martiriul adevărului pe care l-a predicat și l-a învățat în toată viața Sa.

De altfel Biserica a suferit mereu prin creștinii fideli. Nu e departe timpul când și noi am avut numeroase jertfe aduse pentru Cristos și Biserica sa. În mijlocul greutăților și al temerilor care ne înconjoară, cuvintele lui Isus și exemplul atâtor sfinți martiri, al celor care au suferit pentru credință, ne sunt ca hrană pentru reîmprospătarea curajului, a vitalității credinței noastre.

Și profetul Ieremia din prima lectură este confruntat cu ostilitatea și persecuția lumii, care pune la grea încercare credința în misiunea primită și fidelitatea sa față de Dumnezeu. Cine vrea să urmeze coerent chemarea lui Dumnezeu, să rămână fidel Cuvântului lui Dumnezeu care i-a fost încredințat pentru a-l vesti, experimentează imediat realitatea, dificultățile care există.

Pericolul fricii, nesiguranța, dubiul, sunt stări prin care trece profetul, sunt reacții instinctive care riscă să distrugă acele certitudini construite cu atâta migală și oboseală de om. În special frica e una din condiționările importante din cauza căreia se cedează foarte ușor și se taie aripile celor mai grandioase idealuri.

Profetul Ieremia are valoare de simbol pentru orice creștin. Și el a experimentat aceste limite ale persoanei umane. El e chemat de Dumnezeu la misiunea profetică și toată existența sa va fi plină de încercări și tulburare.

Momentele cele mai dure ale încercării sale coincid cu momentele de credință pură care ies în evidență în situațiile dificile. Cine rămâne fidel are siguranța că Dumnezeu este alături de el ca o putere irezistibilă care-i asigură o victorie totală.

Răspunsul la existența fricii, neliniștii, îl găsim implicit dat de Sf. Paul în lectura a doua de azi, în scrisoarea adresată Romanilor. Noi suntem în centrul acestei scrisori. Prima parte a pericopei preia ceea ce Sf. Paul a dezvoltat în capitolele anterioare: toți au păcătuit în Adam, iar rezultatul păcatului este moartea, suferința, teama... Adam este evocat pentru a ne face să înțelegem că autorul planului de mântuire este Dumnezeu. Opera pozitivă a lui Dumnezeu e în opoziție cu cea negativă a lui Adam și a tuturor oamenilor care au păcătuit după el. Tocmai pentru a evidenția mai bine rolul decisiv al Fiului întrupat în istoria mântuirii, Paul expune antiteza Adam – Isus Cristos.

În fiecare om, datorită păcatului originar, există înclinația spre rău, moștenită de la Adam, însă îl avem și pe Cristos care ne-a adus mântuirea. E adevărat că avem înclinația spre rău dar harul lui Dumnezeu depășește toată răutatea lumii; dragostea lui Cristos e mai puternică decât toate păcatele noastre. Dacă Adam e părintele omenirii păcătoase, Cristos e părintele celor care se ridică din păcat.

A crede în Providență înseamnă să adoptăm atitudinea copilului care se încrede total în tatăl său și desigur în Dumnezeu.

Iubirea lui Dumnezeu e garanția sigură a noastră; viața noastră se scaldă în inima lui Dumnezeu pentru că suntem în comuniune cu el. Noi nu avem dfe ce să ne temem pentru problemele cotidiene, căci Dumnezeu e atotputernic și nu uită niciodată pe cei care îi sunt fideli. În orice dificultate El ne spune: “Nu vă temeți… (Eu am biruit lumea) Eu sunt cu voi“.

Alois Balint

Ritul latin