Start > Ritul latin > Duminica a XI-a de peste an

Duminica a XI-a de peste an

9 May 2008
1,031 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XI-a de peste an (Anul A)

Un mesaj profund parcurge liturgia cuvântului din această duminică, care nu este altul decât prezentarea semnificației alianței divine, a alegerii, a chemării și trimiterii apostolilor în misiune.

La baza Alianței cu Israel, Dumnezeu a pus această clauză: “de veți asculta glasul meu…dintre toate neamurile îmi veți fi popor ales… îmi veți fi împărăție regească și neam sfânt” (Ex 19,5). Dumnezeu îi încredința lui Israel o misiune sacerdotală un rol de mijlocire, stabilind că credința și mântuirea vor fi date prin el. O întrebare se ridică în fața noastră: poporul israelit a fost într-adevăr sacerdotal, o națiune sfântă, pentru ca credința și mântuirea să vină prin el? Cum se explică acest lucru când pe buzele profeților, se află declarații în sens opus? Poporul israelit nu a fost un popor sacerdotal, o națiune sfântă, datorită infidelităților sale. Și astfel misiunea lui trece la noul popor al lui Dumnezeu: Biserica. Fiecare creștin este investit cu această misiune pentru că botezul îl determină nu numai să trăiască în mod fidel și personal credința și harul primit, dar și să le iradieze în jurul său, făcându-le să pătrundă în lume.

Prima lectură evocă sosirea evreilor la poalele muntelui Sinai. La Rafidim, datorită rugăciunii lui Moise, evreii tocmai i-au învins pe amaleciți. Domnul îi apare lui Moise, îi amintește de eliberarea din Egipt, apoi îl anunță că a ales poporul israelit pentru a fi domeniul său privilegiat, împărăție de preoți, plini de onoare, slujind lui Dumnezeu printre celelalte popoare.

Lectura a doua afirmă că mântuirea noastră depinde de credința noastră în dragostea lui Dumnezeu, dragoste care s-a manifestat în Isus Cristos și care a fost răspândită în inimile noastre prin Duhul Sfânt. Paul insistă asupra gratuității dragostei lui Dumnezeu când încă eram neputincioși. Cristos a murit pentru noi, când noi eram încă păcătoși; acum însă suntem împăcați, reconciliați “…nu prin meritele noastre am fost socotiți neprihăniți mai mult decât ceilalți oameni…, ci numai din dragostea pe care a avut-o pentru noi…Dumnezeu ne-a iubit pe când mai eram încă păcătoși”.

Evanghelia prezintă neamurile fără păstor, care sunt excluse de la mântuire, adică cei marginalizați, străinii, bolnavii, păcătoșii publici. Isus dă de înțeles că pentru aceștia a fost trimis, pentru aceștia instruiește pe cei 12 și-i trimite în lume să predice vestea cea bună. Oamenii – spune Isus, sunt ca oile fără păstor. Oare numai pe vremurile lui Isus erau așa sau și astăzi sunt la fel? Ori omul de azi care urcă tot mai sus pe calea științei și a tehnicii mai are nevoie de păstori, de conducători? Nu este oare umilitor a asemăna societatea umană cu o turmă care nu știe încotro merge și ce țeluri să urmeze? Oare omul devenit matur are într-adevăr nevoie de conducători? La aceste întrebări, cunoașterea firii omenești în consens cu Revelația, răspund: da, are nevoie! Cine cunoaște structura societății umane, acela nu se îndoiește că ea are nevoie de conducători aleși fie din misiune divină, fie din misiune omenească.

Sensul literar al expresiei: “oile pierdute ale casei lui Israel”, confirmat prin misiunea celor 72 de ucenici din Lc 10,1 ne duce cu gândul la faptul că discipolii nu au decât o misiune provizorie din Iudeea în Galileea. Dar această expresie are un sens mult mai profund și universal: această casă este construită din cei sărmani chemați să formeze Biserica. De remarcat faptul că sfaturile date apostolilor sunt precedate de o rugăciune, și în acest caz Dumnezeu rămâne stăpânul secerișului.

Ca oile fără păstor este strigătul Inimii lui Isus, strigăt care evocă argumentul folosit de Moise (Cf. Num 27,15-21) pentru a obține de la Dumnezeu un succesor. Dumnezeu nu suportă ca aleșii săi să fie abandonați sau maltratați. Noi suntem departe de Dumnezeul filosofilor, de un Dumnezeu abstract, nesimțitor. Dumnezeu pe care noi îl celebrăm este un Dumnezeu al grijii, al preocupării față de oameni, un Dumnezeu care vede.

Tatăl care vede, Isus care vede și se roagă, intervin. Dumnezeul lui Israel a purtat pe “aripile vulturului” poporul său departe de cel rău. Isus a început să anunțe venirea Împărăției, organizează în mod durabil evanghelizarea, El nu vrea ca turma să rămână fără păstor. Și invitația la rugăciune pe care Isus ne-o adresează este în mod sigur o reluare a rugăciunii pe care El însuși, în tăcere o adresează Tatălui “trimite lucrători în acest mare seceriș”. Se știe impresia pe care o face o turmă părăsită asupra unui păstor adevărat: oile sunt flămânde, împrăștiate, devin neprietenoase, sălbatice. Isus păstorul prin excelență nu suportă aceasta și încă mai mult își dă viața pentru oile sale.

În Ez 34 reproșuri sunt adresate nu numai păstorilor dar și “oilor” care se corup una pe alta. Noi suntem un popor de păcătoși. Oamenii, au ei puterea de a se recunoaște printre aceste oi pierdute? Formăm noi oare o comunitate creștină încadrată în privilegiile mântuirii? Este foarte adevărat că unii nu slujesc numai propriilor interese materiale, tehnice sau politice. Dar lumea în care noi trăim poate deveni cauză de angoasă și decepție, dacă vom sluji mai mult interesele oamenilor, interesele materiale și nu interesele spirituale, interesele lui Dumnezeu.

Avem nevoie de Cristos, de Cuvântul său, pentru a ne ghida și orienta; de sacrificiul său pentru a ne deschide porțile vieții și a intra în Împărăția sa.

Cu siguranță că n-am iubit pe un om care sub pretextul de a ne salva, ne-ar adânci în păcatul nostru, în sentimentul că umanitatea este incapabilă de a se mântui prin Cristos. Cristos nu ne umilește, nu ne reduce la un rol pasiv; pentru el noi nu suntem decât o turmă pe care mâna lui o călăuzește.

Cei 12 apostoli sunt concomitent primii ajutători ai Mântuitorului și nucleul unei noi umanități, care prin puterea încredințată de Cristos, vor fi capabili să alunge spiritele rele și să lupte cu infirmitățile noastre. Isus alege oameni din turma sa, oameni păcătoși ca și alții. Deci prin oameni Isus adună și menține turma pe drumul cel bun. Sfaturile date de Isus apostolilor nu dispensează pe creștinul de azi: rugați-vă! dați gratuit! vestiți Împărăția lui Dumnezeu!

Cuvântul “apostol” înseamnă trimis. Preotul deci este un om chemat și trimis care trebuie să înfăptuiască intenția celui care l-a trimis. Noi trebuie să-l predicăm pe Cristos, trebuie să-i conducem la oameni la viața cristică. Principala lor menire este de a ne face pe noi oameni mai buni; “fiți desăvârșiți, precum Tatăl vostru desăvârșit este”.

Să ne întoarcem și să privim la Cristos: “…văzând mulțimile, l-a cuprins mila”. Mila nu este un sentiment lipsit de fundament, nu este un sentiment lipsit de importanță, nu este numai un sentiment patern care cade asupra acelui de care se are milă; dar este mult mai mult: mila înseamnă a suferi cu aproapele, a împărți condiția de viață cu el. Cristos ca om s-a așezat în rândul celor umiliți, al săracilor, între oamenii acelei mulțimi obosite și abătute, își dă viața pentru mulțime, pentru oameni. Cristos într-adevăr suferă în locul lor.

Colaboratorii lui Cristos care vin astăzi în ajutorul poporului lui Dumnezeu, care asemenea israeliților merg prin deșert spre Patrie trebuie să aibă mereu prezente: marile opere ale lui Dumnezeu, iubirea lui Dumnezeu în Cristos precum și necesitatea de a asculta glasul lui Dumnezeu și de a păzi alianța încheiată cu el.

Pentru noi creștinii, a aparține lui Cristos nu înseamnă a intra într-o situație comodă, ci de a ne asuma o serie de responsabilități: creștinul mesagerul Evangheliei trebuie să muncească personal în raport cu lumea în care trăiește și niciodată să nu înceteze să facă referință la Cristos și să se înrădăcineze prin puterile lui.

Pentru noi a participa la Sfânta Euharistie nu înseamnă numai a deveni plăcuți lui Dumnezeu și a dobândi pacea conștiinței, dar înseamnă a ne uni la oferirea lui Cristos și a ne pune cu hotărâre de partea lui Dumnezeu, lucrând pentru împărăția sa.

Robert Matei

Ritul latin