Start > Ritul latin > Duminica a X-a de peste an

Duminica a X-a de peste an

9 May 2008
875 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a X-a de peste an (Anul A)

Cu siguranță, fiecare dintre noi cunoaște că în Sfânta Scriptură sunt descrise mai multe momente în care Isus ia contact în mod direct cu cei suferinzi, cei săraci, cei marginalizați și disprețuiți. Aceștia aparțineau unei clase sociale inferioare și erau considerați de mentalitatea iudaică a timpului ca fiind uitați și pedepsiți de Dumnezeu, datorită nelegiuirilor sau a păcatelor pe care le-ar fi săvârșit mai înainte de a ajunge în aceste condiții, își suportau acum consecințele vieții; erau considerați ca vrednici de dispreț la fel ca și orice alt păcătos public. Însă, atitudinea lui Isus nu numai că era diferită de cea a evreilor, dar era chiar contrară cu a lor: dacă iudeul se îndepărta de cel considerat păcătos și lua o atitudine potrivnică față de el, dimpotrivă, Isus se apropia și-și manifesta față de el, fie prin cuvinte, fie prin fapte, o deplină deschidere și iubire; în orice situație el avea un cuvânt de încurajare, de consolare sau de iertare pentru acești oameni, arătându-și în felul său afecțiunea, bunătatea și îndurarea sa.

Liturgia cuvântului din această duminică ne pune în față spre a medita un caz concret din viața lui Isus, în care el își exprimă atât prin cuvinte cât și prin fapte, iubirea și îndurarea față de cei mai înjosiți oameni. În același timp ne demonstrează cum Cristos nu ține cont de mentalitatea iudaică, depășind orice logică contemporană și acționând în virtutea iubirii divine, care este fără limite și pe care și-o manifestă față de toți oamenii, indiferent de condiția lor socială, economică sau culturală, fie că este sărac ori bogat, fie că este evreu ori păgân, drept ori păcătos. Iubirea divină îi cuprinde pe toți, toți pot fi părtași de îndurarea lui Dumnezeu, deoarece mântuirea este pentru toți.

Alegerea lui Matei pe care el însuși o relatează în Evanghelia sa apare ca un gest de îndurare, de iubire și de încredere al Domnului față de el, care este un vameș. Este cunoscut faptul că pe timpul lui Cristos, vameșii reprezentau o categorie socială dintre cele mai disprețuite în lumea iudaică. Erau considerați ca făcând parte dintre cei mai mari păcătoși publici și erau situați pe aceeași treaptă cu prostituatele și adulterii. Funcția lor implica o colaborare cu puterea romană, care era păgână, iar pentru iudei oricine venea în contact cu un păgân sau cu o persoană sau lucru necurat, devenea el însuși necurat și era tratat ca un păcătos.

Cu toate acestea Cristos se apropie de acest vameș păcătos și îi spune: Urmează-mă!, iar Matei fără ezitare se ridică și merge după Cristos. Știa prea bine că odată părăsit postul său nu mai putea fi recuperat. Deci renunțarea lui era totală. Cu siguranță Cristos nu-i promisese nici bani mulți nici o slujbă mai comodă, nici hrana cea de toate zilele, nici o viață mai ușoară și totuși îl urmează. Din aceste cuvinte pe care le adresează, Cristos își exprimă de fapt marea iubire și încredere pe care o are față de un păcătos public, în cazul nostru, față de Matei pe care îl cheamă la o mare demnitate, aceea de a fi ucenicul său. Acest comportament al lui Isus sfidează gândirea contemporanilor săi și scandalizează pe farisei care susțineau cu înverșunare observarea strictă a legii, încât atunci când îl văd șezând la masă cu vameșii și păcătoșii în casa lui Matei, îi întreabă indignați pe ucenicii săi: “Pentru ce Învățătorul vostru stă la masă împreună cu vameșii și păcătoșii?“. Însă nu ucenicii sunt cei care au răspuns la această întrebare; probabil că și ei au rămas nedumeriți și încurcați cu privire la comportamentul Învățătorului lor și nu știau ce să răspundă. Isus era abia la începutul vieții sale publice, iar ei nu-l cunoșteau destul de bine, nu erau convinși pe deplin de misiunea Lui; și nici nu aveau cum să înțeleagă totul. Nu erau capabili de a înțelege totul, decât după Înviere, și mai concret la Rusalii, când Duhul Sfânt avea să-i lumineze, descoperindu-le tot adevărul cu privire la persoana și opera lui Cristos. De aceea, la obiecția fariseilor este Isus cel care a răspuns, folosindu-se de un proverb cunoscut și înțeles chiar și de cei mai simpli oameni: “Nu cei sănătoși au nevoie de medic, dar cei bolnavi“. Acesta era modul lui Isus de a învăța poporul: uneori relata o parabolă simplă accesibilă tuturor. Alteori introducea în discursurile sale câte un proverb care făcea parte din literatura populară ebraică, iar de cele mai multe ori cita din Psalmi și Profeți. În general se folosea de imagini și simboluri cunoscute de toți evreii pentru că era mai practic și nimeni nu se putea scuza că nu înțelege decât dacă cineva avea o inimă împietrită și nu voia să renunțe la concepția sa greșită. Și continuă Isus: “Învățați ce vrea să spună. Scriptura prin aceste cuvinte: milă vreau nu jertfă. Căci eu am venit să chem pe cei păcătoși, nu pe cei drepți“. Aici Isus îl citează pe profetul Osea din care am ascultat prima lectură. El rostește, în răspunsul dat fariseilor, aceleași cuvinte pe care Dumnezeu le adresase odinioară în Vechiul Testament părinților lor prin profet: “Milă vreau nu jertfă“. Așadar, fariseii săvârșeau aceeași greșeală pe care o săvârșiseră și părinții lor în cultul pe care îl aduceau lui Dumnezeu: observau cu strictețe legea, dar rămâneau numai la aspectul exterior, îndeplineau totul cu cea mai mare regularitate, dar neglijau ceea ce era mai important în ochii lui Dumnezeu, și anume atitudinea interioară, cultul inimii. Dar aceeași greșeală e posibil să o comitem și unii dintre noi, ori de câte ori participăm la celebrările liturgice sau facem o faptă bună numai pentru că suntem constrânși de situație, sau numai ca să fim și noi în rând cu cei din jurul nostru, sau ori de câte ori nu ne îndeplinim datoriile stării noastre cu acea bucurie demnă de un creștin și cu inima deschisă și sinceră.

Adevărata mărturie pe care trebuie să o dea un creștin este izvorâtă din dorința inimii de a-l urma pe Cristos fără ezitare, asemenea lui Matei, renunțând la tot ceea ce nu este necesar pentru mântuirea noastră și a altora, angajându-se cu toată energia în a fi cât mai fidel misiunii sale și fără a regreta vreun moment, deoarece: “Cine pune mâna pe plug, și se uită înapoi nu este vrednic de mine“, spune Cristos; iar această dorință a adevăratului creștin de a-l urma pe Cristos este fundamentată pe o adevărată credință și încredere în Cel care cheamă și în misiunea care îi este încredințată. Chemarea este adresată tuturor oamenilor, fiecare își are vocația sa, dar nimeni nu poate îndeplini această vocație fără credință, iar cine nu-și îndeplinește vocația nu poate fi mântuit. Așadar, mântuirea omului depinde de credința și de felul cum răspunde la chemarea care îi este adresată.

Iar în lectura a doua din liturgia cuvântului de azi, Sfântul Paul ne dă un exemplu de credință statornică și încredere în Cuvântul lui Dumnezeu, în persoana Patriarhului Avram, supranumit și “Părintele celor ce cred“. El a crezut împotriva oricărei speranțe că Dumnezeu își va ține făgăduințele sale și el va deveni tată al unui număr mare de popoare. Chiar dacă îl va fi jertfit pe unicul său fiu Isac, după cum primise poruncă, el era pe deplin convins că Dumnezeu are puterea de a împlini ceea ce a promis și nu a avut nici un dubiu în credința sa, de aceea, spune Scriptura: “Pentru credința sa Dumnezeu l-a socotit drept“, adică vrednic de a primi răsplata cuvenită, de a fi mântuit. La fel și noi ne facem părtași de milostivirea Domnului dacă avem credință în mântuirea gratuită adusă de Cristos. Sf. Paul afirmă, insistând chiar deseori în scrisorile sale, că “mântuirea vine numai din credință“, din credința în Fiul lui Dumnezeu, în cuvintele și faptele sale, dar nu dintr-o credință teoretică sau abstractă, ci dintr-o credință activă, dintr-o credință concretizată în fapte. Tocmai la aceste fapte izvorâte din credință ne îndeamnă Cristos pe noi, ca să-i urmăm exemplul și să-l imităm, manifestându-ne și noi astfel bunătatea față de aproapele în orice situație grea s-ar afla. Viața comunității creștine primare ne poate fi un exemplu edificator în acest sens. Dacă răsfoim numai câteva pagini din Faptele Apostolilor, putem observa cum creștinii de atunci își arătau în multe moduri iubirea lor fraternă, semn că au înțeles bine mesajul transmis de Cristos, îndeplinind totul cu conștiinciozitate și responsabilitate creștinească. Trăindu-ne și noi astfel credința, putem fi siguri că suntem pe calea cea dreaptă și astfel îl preamărim pe Dumnezeu, conformându-ne totodată și cu îndemnul psalmistului de azi: “Preamăriți-l pe Domnul, mergând pe calea cea dreaptă“.

Omul, începând chiar din primele momente ale creației, s-a dovedit a fi slab în a îndeplini cu fidelitate cuvântul Creatorului său, deși permanent de-a lungul istoriei a avut posibilitatea de a reînnoi credința și încrederea în Dumnezeu. Totuși Dumnezeu mereu și-a dovedit fidelitatea, milostivirea și apropierea sa față de creatura lui, nu a uitat-o și nu a părăsit-o niciodată. În cele din urmă l-a oferit pentru noi ca hrană spirituală chiar pe unicul său Fiu, iar împărtășirea cu trupul și sângele lui Cristos de pe altarul de jertfă constituie sprijinul cel mare de care poate dispune cel care s-a decis să dea curs chemării adresate de Cristos. Primindu-l pe Cristos în noi ne transformăm în ceea ce primim, ne este comunicată din acea iubire universală și activă pe care o posedă Isus. Astfel modul lui de a acționa va deveni și modul nostru de a acționa, numai cu condiția să ne lăsăm pătrunși de toate harurile pe care vrea să ni le comunice. Iar pe buzele noastre să răsune permanent rugăciuni de laudă, de mulțumire ori de cerere așa cum ne-am rugat la începutul Liturghiei de azi: “Dumnezeule, izvorul oricărui bine, inspiră-ne propuneri drepte și sfinte și dă-ne ajutorul tău ca să le putem aduce la îndeplinire“.

Claudiu Iștoc

Ritul latin