Start > Ritul latin > Duminica a IX-a de peste an

Duminica a IX-a de peste an

9 May 2008
980 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a IX-a de peste an (Anul A)

Unul dintre cele mai neplăcute evenimente din viață este un control general la medic. Oricât ar fi medicul de amabil, pacientul își face remușcări, deoarece nu a vrut, să urmeze din timp sfatul medicului, pentru că s-a străduit foarte puțin să trăiască rațional din punct de vedere medical. Se teme că medicul îi spune ceva, ce nu-i place să audă și-l scoate din echilibrul său psihologic.

Un astfel de sentiment provoacă și textele citite la liturgia cuvântului de astăzi. Deși conțin adevăruri foarte cunoscute ale creștinismului, ele nu pot fi date la o parte cu cuvintele “cunosc deja”.

În prima lectură din cartea Deuteronomului, am auzit: “Aceste cuvinte ale mele să le scrieți în inima și în sufletul vostru“. Cuvintele sunt preceptele lui Dumnezeu. Ele sunt scrise în sufletul omului, deoarece acesta le-a primit încă de la originea sa ca să nu greșească calea cea dreaptă. Aceste precepte purtate în suflet nu sunt o povară apăsătoare din exterior, ci un ajutor, un indicator spre libertate. Israeliții credincioși au pus texte din Deuteronom și Exod în niște fâșii de piele la mâna stângă, la brațul stâng, în dreptul inimii și pe frunte. Acestea erau semne care le aminteau că trebuie să pună la suflet preceptele eliberatoare ale lui Dumnezeu, că trebuie să le pătrundă cu mintea, să le iubească și să caute motivații pentru a le transmite mai departe. Acceptând sau refuzând aceste cuvinte ale lui Dumnezeu ni se pune în față binecuvântarea sau blestemul. Binecuvântarea pentru cei care ascultă preceptele lui Dumnezeu, iar blestemul pentru aceia care se abat de la calea pe care Dumnezeu a trasat-o omului.

Evanghelia de azi cuprinde cuvintele de încheiere ale predicii de pe munte care vor să atragă încă odată atenția importanței învățăturii sale. Aici nu este vorba de o simplă teorie de credință, ci se cere practicarea credinței. Cuvintele lui Isus vor să schimbe omul într-un creștin adevărat și statornic. La început Mântuitorul spune că nu oricine spune “Doamne, Doamne va intra în împărăția cerurilor” (Mt 7,21a). Cuvântul “Doamne” este un titlu atribuit lui Cristos glorios, indicând credința în venirea sa la sfârșitul lumii. Este o invocație care în același timp conține o profesiune de credință în Isus Cristos. Locul cel mai adecvat pentru acest tip de invocație este liturgia, rugăciunea comunitară. Evanghelistul face aici o cateheză a rugăciunii, completând ce a spus mai înainte când a vorbit despre eficacitatea rugăciunii, spunând: “Cereți și vi se va da“. Acum evanghelistul vorbește despre rugăciune într-un context special dând o interpretare, care este mai puțin în consens cu spiritul evangheliei și creștinii merită reproșul profetului Isaia: “Acest popor mă cinstește cu buzele, dar sufletul lui este departe de mine“. În acest text evanghelistul avertizează că această mărturisire de credință poate să fie ambiguă și total negativă când este concepută ca un privilegiu personal, un drept la un beneficiu și o autoexaltare.

În continuare Isus spune: “Cei care fac voința Tatălui din cer vor intra în împărăția lui Dumnezeu” (Mt 7,21b). Contractul este între două tipuri de credință. Isus spune clar că aceia care fac voința Tatălui sunt privilegiați. Voința care trebuie îndeplinită este a unui Tată, iar un Tată vrea mereu binele fiului său. A împlini această voință nu este un act de slujire, ci un act de iubire. Este voința pe care noi trebuie să o împlinim în viața noastră și nu voința Tatălui de a mântui omenirea, despre care vorbește rugăciunea Tatăl nostru.

Am văzut în evanghelie că Isus pune sub semnul întrebării chiar și activitatea desfășurată în numele Său. Faptele care sunt numai decorate cu numele lui Isus nu sunt suficiente. De exemplu când creștinii participă din plin la o politică economică de exploatare spunând că altfel nu există progres, există pericol ca această activitate să nu fie desfășurată în numele lui Isus, ci în numele propriu. O astfel de activitate nu are nimic comun cu intenția care o învață predica de pe munte. Isus previne și de o astfel de activitate, care caută extraordinarul. Unde se confundă angajamentul creștinesc cu agitația superficială, acolo se pune sub semnul întrebării credința adevărată ca și la aceia care cred că prin minuni, profeții și exorcisme se împlinește voința lui Dumnezeu.

Numai simpla împlinire a voinței lui Dumnezeu, în fiecare zi, așa cum ne-a arătat Isus în viața sa, este acea faptă prin care credința creștină devine realitate. Numai imitarea lui Cristos care se bazează pe iubirea lui Cristos, pe care el a trăit-o și o cere de la noi, numai această imitare crează comuniunea adevărată cu El. Dar nu trebuie făcut contrast între vestirea creștină prin cuvinte și vestirea creștină prin fapte. Vestirea creștină prin cuvinte constă în rugăciune și Liturghie, predică și teologie. Ambele sunt orientate una spre cealaltă. A vorbi fără a face ceva nu este suficient, chiar dacă se folosesc cuvinte răsunătoare și fapta fără cuvinte care să trezească intenția dreaptă se termină în activism. Într-adevăr, a auzi aceste cuvinte este foarte neplăcut, chiar provoacă o oarecare teamă. Căci omul rămâne mereu în urma cerințelor credinței creștine în lucruri mari sau mici, din neglijență sau rea voință, într-un caz complet sau prin obișnuință lentă. Ne simțim nevoiți să ne întrebăm împreună cu apostolii ‘Mai poate să intre cineva în împărăția lui Dumnezeu?’. Isus, pe care l-au întrebat apostolii, este garantul că mântuirea noastră nu depinde de îndeplinirea tuturor cerințelor, ci de harul lui Dumnezeu.

Isus Cristos este martorul că nu fapta singulară și omisiunea particulară sunt decisive, ci intenția cu care încercăm să trăim zilnic dragostea creștină, care nu cunoaște nici comoditate și nici neîncredere și care nu trebuie să se stingă prin renunțarea noastră. Despre acest har și despre această mântuire vorbește apostolul Paul în scrisoarea către Romani, din care este luată lectura a doua. Dreptatea lui Dumnezeu care este bunătatea și îndurarea cu care el iartă greșelile și păcatele este revelată pentru ca oamenii să o cunoască și să fie astfel mântuiți, cu condiția să creadă în Isus Cristos. Apostolul subliniază că Dumnezeu însuși a deschis această nouă cale care depășește și totodată înlocuiește ordinea vechii alegeri, care a fost anunțată în Vechiul testament prin *profeți și prin scrieri+.

Noutatea legii constă în faptul că toți oamenii fără diferență, nu mai depind de lege ci pot obține mântuirea prin credința în Isus Cristos. De aceea apostolul nu face nici o distincție: *Toți au păcătuit și au pierdut slava lui Dumnezeu+. Omul care se oprește la el nu vede mizeria propriei condiții umane, nu se vede ca păcătos și nu poate înțelege ce înseamnă lipsa slavei lui Dumnezeu. Slava lui Dumnezeu e sfârșitul speranței noastre, este sfârșitul existenței pământești după durere și suferință și ne indică adevărata libertate pe care o dobândim încă de pe acum, dacă ne orientăm spre acest scop.

Deși noi suntem păcătoși posibilitatea ce ni se oferă este un dar. Paul spune că am obținut mântuirea fără merite. Prin acest dar putem trăi din nou plinătatea vieții lui Dumnezeu. Aceasta este justificare noastră.

Imaginea din evanghelie despre construirea casei pe stâncă ne vorbește despre oamenii care au găsit îngăduința lui Isus, sprijinul, care nu poate fi zdruncinat de ploi și râuri, șuvoaie și vânturi. Credința nu este numai acceptarea teoretică a unui adevăr de credință, ci este încrederea în Isus și în cuvântul său. Iar această încredere eliberează. Omul nu mai trebuie să se asigure el însuși căci în Isus a găsit baza care-l asigură în suferințe și în dureri. A crede în Isus înseamnă după cum spun cuvintele evangheliei de astăzi, a împlini voința Tatălui care este în cer. Dar și aici nu trebuie să ne gândim la prescrieri sau reguli de comportament, care trebuie respectate, ci în primul rând trebuie să ne gândim la faptul că omul crede în bunătatea lui Dumnezeu. Prin Isus s-a apropiat de oameni un Dumnezeu, care îi așteaptă oricând și care dorește mântuirea lor cu orice preț, chiar și cu prețul Fiului său propriu. Cine crede în această dragoste a lui Dumnezeu și se lasă călăuzit de această dragoste în viața sa, acela împlinește voința Tatălui.

Această încredere, schimbare este *binecuvântarea+ despre care am auzit în prima lectură, dreptatea pe care o vestește apostolul Paul în lectura a doua. Pentru aceasta se roagă Biserica în rugăciunea zilei și la rugăciunea de sfârșit. Această schimbare o cerem de la Dumnezeu cu cuvintele psalmistului: *în dreptatea ta mântuiește-mă, Pleacă-ți urechea Ta spre mine și mântuiește-mă+ (Ps 31, 2c-3a).

Martin Jäger

Ritul latin