Start > Ritul latin > Duminica a VIII-a de peste an

Duminica a VIII-a de peste an

9 May 2008
1,172 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a VIII-a de peste an (Anul A)

În Roma, în măreața bazilică a Sfântului Petru există o minunată statuie a Sfintei Fecioare Maria cu Isus în brațe, după ce a fost coborât de pe cruce. Această statuie se numește Pietà. Majoritatea pelerinilor care vizitează Bazilica nu pot pleca fără să admire această capodoperă a pictorului și sculptorului Michelangelo, care a lucrat la capodopera sa cu foarte multă grijă, cu foarte multă dragoste. Se poate spune, chiar fără a greși că, Michelangelo și-a lăsat o parte din ființa lui în această operă.

Dar, fraților, Michelangelo nu avea de unde să lase o parte din trăirea, din dragostea sa în această operă, dacă el însuși nu le-ar fi primit de la Dumnezeu, Creatorul nostru. Și nu numai el a beneficiat de dragostea lui Dumnezeu, ci fiecare dintre noi, toate creaturile.

Despre dragostea providențială a lui Dumnezeu Papa Ioan Paul I a făcut o afirmație îndrăzneață în Discursul de la rugăciunea Angelus din 10 septembrie 1978 când printre altele a spus: “Suntem obiectul unei iubiri nemărginite din partea lui Dumnezeu: El este Tatăl nostru, ba mai mult, mama noastră…

Această iubire dumnezeiască se revarsă asupra oamenilor din toate timpurile, fără încetare. Problema intervine însă atunci când omul nu recunoaște această dragoste sau mai grav, confundă autorul ei, simțindu-se oarecum satisfăcut de bunurile acestei lumi. De aceea Isus Cristos în Evanghelia de astăzi își continuă predica de pe munte cu un adevăr general valabil pentru a ajunge la o problemă destul de veche și care mai persistă încă și astăzi: “Nimeni nu poate sluji la doi stăpâni… -spune Isus-. Nu se poate sluji în același timp și lui Dumnezeu și banului” (Mt 6,24). Banul, așadar, poate deveni dușmanul, opusul lui Dumnezeu, în stare să subjuge întreaga inimă a omului. Iar inima omului nu poate să fie dominată de ban și de Dumnezeu în același timp (pentru că aceste două realități se exclud reciproc). Aceasta este explicația pentru care Isus a insistat în multe rânduri, afirmând cu tristețe că greu va fi pentru un bogat să intre în Împărăția cerurilor. Este vorba aici de acei bogați care îl scot pe Dumnezeu din viața lor și-L consideră inutil și nu necesar. O inimă ocupată de bani este o inimă golită de divin, de esențial. Pentru astfel de oameni aproapele de lângă ei valorează mai mult pentru ceea ce are decât pentru ceea ce este (cf. GS 35). Că mântuirea celor bogați nu este totuși imposibilă o dovedește faptul că ajung sfinți și dintre cei care au rămas bogați în ochii oamenilor până la moarte. Inima lor însă nu s-a alipit de bani, nu au făcut un ideal din avuții ci s-au folosit de ele așa cum îi place lui Dumnezeu, într-o sărăcie sufletească deosebită.

Pe vremea lui Isus, la fel ca și în societatea de astăzi, banul avea o deosebită importanță în viața de fiecare zi. A procura bani, desigur că este necesar. Dar trebuie păstrată măsura și ordinea corectă. Despre cei care tot timpul se gândesc la bani, cum să-i procure mai ușor, chiar înșelând pe alții, se poate spune că banul este idolul lor. Așadar nu trebuie să pierdem din demnitatea noastră alergând după avuții. Oare nu valorează mai mult viața, sănătatea, pacea familiei, educația copiilor? Aceste valori nu avem voie să le distrugem gândindu-ne că se pot recupera cu bani. Nici virtuțile morale, nici cele creștine nu se pot cumpăra, ci acestea se câștigă prin credința în Dumnezeu, prin dragostea față de El și față de aproapele. Însă într-o inimă avidă după bogății nu mai este loc pentru credință. Tocmai de aceea insistă Isus asupra încrederii în Tatăl care știe tot ceea ce avem nevoie însă înainte de a-i cere. În continuare, discursul lui Isus se centrează asupra a două probleme care tind să renege dragostea providențială a lui Dumnezeu și anume: problema neliniștii și cea a grijii pentru ziua de mâine. Aceste probleme îi caracterizează pe atâția contemporani chiar dintre noi creștinii, caracterizează întreaga societate. Și acestea nu doar în sensul de activitate intensă și febrilă, care ar putea avea și un sens pozitiv, dar în sensul de frică, o teamă care se naște în inima omului și care poate deveni o tentație în a-l privi pe fratele său ca pe un dușman în încercarea de a-și garanta siguranța zilei de mâine acumulând bogății sau chiar puterea în diferitele sale forme. Aici nu este vorba de neliniștea și oboseala care însoțesc orice muncă a omului, ci de acea neliniște care se naște din neîncredere și necredință.

Căutării insistente a necredincioșilor, orientată spre lucrurile acestei lumi, nu-i este contrapusă din partea credincioșilor o atitudine de pasivitate și fatalism. Dimpotrivă, și atitudinea credincioșilor trebuie să fie caracterizată de căutare, tensiune, angajare, pentru “Împărăția lui Dumnezeu și dreptatea sa” (v. 31). Această angajare îl împiedica pe creștin să transforme bunurile pământești în idoli și să-și alipească inima de ele. Totuși nu-l înstrăinează de ele pentru că această “căutare” a Împărăției se realizează tocmai prin realitățile acestei lumi în viața de zi cu zi: lucrurile create nu sunt renegate, dar eliberate, purificate, redate funcțiunilor adevărate (cf. GS 37). Dreptatea lui Dumnezeu pe care omul trebuie să și-o însușească, nu este dreptatea juridică sau socială, conformitatea omului la voința lui Dumnezeu, adică sfințenia.

Semnele minunate ale iubirii Tatălui față de cele mai umile creaturi ne fac atenți la Providența sa absolută: “Priviți la păsările cerului – ne îndeamnă Isus: ele nu seamănă, nici nu seceră, nici nu adună în hambare: Tatăl vostru ceresc le hrănește” (v. 26). “Observați cum cresc crinii câmpului: nu muncesc și nu țes” (v. 28).

Poate pe unii îi face să surâdă comparația cu păsările cerului și crinii câmpului spunând că trebuie să fim mai realiști. În această referință însă, la păsările cerului și florine câmpului care sunt hrănite și împodobite fără prea mult efort din partea lor nu vrea să fie un îndemn pentru om să facă și el la fel, adică să aștepte de sus soluții la problemele sale. Atitudinea asupra căreia se îndreaptă atenția nu aceea a păsărilor și a florilor dar aceea a lui Dumnezeu. Este un îndemn de a ști să privim cu ochii credinței chiar și cele mai umile creaturi, semnele bunătății divine. Prin cuvintele de mai sus Isus nu a vrut să exprime un optimism infantil care nu ia în serios realitatea suferinței și a morții. Isus nu ignoră faptul că suferă de foame și numeroase păsări și deasemenea și numeroși oameni și chiar popoare întregi. Nepreocuparea, încrederea celui credincios nu se bazează pe prezumția că Dumnezeu va interveni să-i satisfacă orice necesitate a sa și să-l sustragă de la suferință și de la moarte, dar pe certitudinea că și suferința și moartea și experiențele mai obscure sunt incluse în planul de iubire al Tatălui. Aceasta este atitudinea creștinului care știe să sfideze teama abandonându-se necondiționat în mâinile providenței divine.

Poporul ales, după cum relatează prorocul Isaia în prima lectură, se simte, în exil, uitat și abandonat de Domnul. La plângerea poporului, Domnul îi răspunde folosindu-se de experiența umană a maternității. De la început se subliniază imposibilitatea unei mame de a uita de copilul ei, de a nu se preocupa de el. Aici este evidentă profunda analogie a raportului dintre Iahwe și poporul său, cu cel dintre mamă și fiu. Dumnezeu Vechiului Testament nu este un Dumnezeu care din înaltul cerului guvernează oamenii ci este un Dumnezeu care aude, care vede, care e cuprins de afecțiune față de poporul său. “Chiar dacă o mamă ar uita de copilul ei, eu totuși nu te voi uita!” (Is 49,15), zice Domnul. Aici analogia umană este depășită de iubirea infinit de mare a lui Dumnezeu. Siguranța acestei iubiri a fost simțită de Israel de-a lungul istoriei sale când l-a cunoscut pe Iahwe ca pe Dumnezeul mântuirii și al Alianței, a cărui iubire e oferită omului pentru vecie. Acest fapt îmbucurător ajunge la împlinire cu Isus Cristos care s-a revelat nu doar prin vorbe ci prin viața și faptele sale minunate, dar mai ales prin patima și învierea sa. Dumnezeu Tatăl este cel care cheamă oamenii în Împărăția sa, care revarsă iubirea sa și peste cei necredincioși și peste cei mai păcătoși.

Despre folosirea acestei iubiri vom fi întrebați de către Dumnezeu cel Drept care este singurul judecător al nostru după cum le mărturisește și Sf. Paul corintenilor în lectura a doua de astăzi. Numai Dumnezeu poate scoate la suprafață gândurile cele mai ascunse ale inimilor noastre. Însă un slujitor vrednic de încredere și cu frica de Dumnezeu cum este Sf. Paul nu are de ce să se teamă de o astfel de judecată dreaptă.

Și noi, fideli credinței, suntem chemați să trăim mereu conștienți de prezența și ajutorul lui Dumnezeu în viața noastră, pentru ca să ne putem prezenta în fața sa senini și demni la dreapta judecată. Să știm să mulțumim pentru privilegiul de a fi fiii săi preaiubiți și să demonstrăm acest lucru prin mărturia vieții noastre. Să urmăm exemplul semnificativ al păsărilor cerului și al florilor câmpului și să putem spune împreună cu psalmistul: “Doamne, Tu singur ești speranța noastră” (Ps 61,6); în Tine ne încredem, numai la umbra aripilor Tale găsim adăpost sigur. .

Iosif Gîrleanu

Ritul latin