Start > Ritul latin > Duminica a VII-a de peste an

Duminica a VII-a de peste an

9 May 2008
1,042 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a VII-a de peste an (Anul A)

Fiecare dintre noi ar putea să-și închipuie că se află pe un munte în mijlocul unei mulțimi, avându-l în față pe Cristos care își încheie discursul său cu porunca dragostei față de aproapele. O poruncă simplă dar bogată în același timp în conținut. Dimensiunea orizontală a acestei porunci este fundamentată pe sfințenia și pe perfecțiunea infinită a lui Dumnezeu care guvernează lumea ca un Tată și în care întreaga omenire formează o singură familie.

Atât în V.T. cât și în N.T. găsim aceeași poruncă: “Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți!“, însă cu înțeles diferit. Deosebirea constă în faptul că iubirea vetero-testamentară are limitele sale, pe când iubirea adusă de Cristos include pe toți, chiar și pe dușmani.

În prima lectură vedem cum Dumnezeu dorește ca poporul ales să ajungă la sfințenie. Ba mai mult, îi poruncește chiar să fie sfânt: “Fiți sfinți, căci eu Domnul Dumnezeul vostru sunt sfânt!” Viața lui Israel trebuie să se dezvolte în prezența lui Dumnezeu și să se conducă după normele care provin de la El. Numai astfel Alianța dintre Dumnezeu și popor devine mai eficace în comportarea corectă față de aproapele.

În V.T. obiectul iubirii fraterne (Lev 19,16-18) este în primul rând conaționalul care primește propria demnitate și dreptul de iubire din apartenența sa la poporul ales. A păstra ura în inimă împotriva aproapelui înseamnă dezlipirea în mod vinovat de legătura apartenenței la poporul ales. Însă motivul alianței care pune temelia iubirii aproapelui, arată și spre cine se îndreaptă această iubire. Pe lângă conaționali, ea se extinde și la străinii care locuiesc în țară (Lev 19,33ss), și la cei asupriți și nevoiași. Iubirea se exprimă și în ospitalitatea față de toți oamenii, pentru că orice om poartă chipul și asemănarea lui Dumnezeu (Gen 9,6) și prin urmare orice om își are demnitatea sa de persoană.

Evanghelia de astăzi ne arată clar ce înseamnă iubirea aproapelui și până unde merge ea. Este vorba de aceeași poruncă a dragostei față de aproapele pe care o găsim și în V.T. Isus Cristos venind în lume distruge barierele și dă acestei porunci dimensiuni universale. “Ați auzit că s-a spus: să iubești pe aproapele tău și să urăști pe dușmanul tău; eu însă vă spun: Iubiți pe dușmanii voștri, rugați-vă pentru cei ce vă prigonesc” (Mt 5,43). Practic expresia “să urăști pe dușmanul tău” nu se găsește în nici un loc în V.T.(cu excepția sectei de la Qumran). Ea era rezultatul deformării Legii, devenită normă de viață, conform căreia erau excluși de la porunca dragostei toți cei care nu aparțineau națiunii israelite și cei care erau dușmanii poporului ales.

Pericopa evanghelică din Mt 5,17-48, inserată în discursul de pe munte, prezintă perfecționarea Legii și supremația sa. Noua lege nu putea și nu trebuia să fie o repetiție a celei vechi. Isus proclamă cu tărie că nu a venit să distrugă Legea, dar a venit ca s-o împlinească și s-o perfecționeze. El spune că, cultul nu are nici o valoare dacă nu este însoțit de iubirea aproapelui: “Dacă îți aduci darul tău la altar, iar acolo îți amintești că fratele tău are ceva împotriva ta, lasă-ți darul tău acolo, înaintea altarului, și du-te mai întâi de te împacă cu fratele tău, apoi vino și adu-ți darul tău“(Mt 5,23-24). Când e vorba de porunca principală, Isus se află mereu în contrapoziție cu învățătorii Legii. În asemenea împrejurări Isus proclamă învățătura nouă: “Iubiți pe dușmanii voștri și rugați-vă pentru cei ce vă prigonesc!” Termenii folosiți de Isus sunt foarte preciși încât nu admit nici o interpretare arbitrară. Iubirea adusă de Isus depășește acel eros uman, adică acea iubire orientată mai întâi de toate asupra noastră. Iubirea adevărată este agape, adică iubirea dezinteresată ce emană din Cristos.

Creștinul trebuie să-și iubească aproapele, prin asta înțelegându-se orice om, și trebuie să se roage pentru persecutorii săi. Așa cum iubirea este universală, tot astfel aproapele este orice om. Oare de ce Cristos ne cere acest lucru? Motivul este unic: toți suntem frați, toți suntem fiii lui Dumnezeu care face să răsară soarele și peste cei drepți și peste cei nedrepți; să cadă ploaia și peste cei buni și peste cei răi. Adevărata iubire izvorăște numai din inimă și este însoțită de angajarea tuturor forțelor. E nevoie deci de o inimă purificată de egoism, care să fie capabilă să iubească.

În cuvântarea de pe munte, Isus reamintește și porunca: “Să nu ucizi!” (Mt 5,21), interzicând mânia, ura și răzbunarea. Mai mult, cere ucenicului său ca atunci când e lovit pe obrazul drept să-l întoarcă și pe celălalt (Cf. Mt 5,39). Învățătura sa merge chiar până la a cere iertare de la cei pe care i-am jignit. Numai astfel iubirea devine universală: “Dacă iubiți numai pe cei care vă iubesc, ce răsplată veți avea? Oare nu fac aceasta și vameșii?” Eliberarea în spiritul evangheliei este incompatibilă cu ura față de dușman ca persoană, dar nu cu ura față de răul pe care el îl face în calitate de dușman. Este deosebire între greșeală, totdeauna de condamnat, și persoana aflată în greșeală, care nu-și pierde niciodată demnitatea sa de persoană și de aceea are drept la respect și la iubire.

Așadar Cristos deschide oamenilor cu noua revelație comorile infinite ale bunătății sale, care sunt prezentate ca modele de urmat: “Fiți desăvârșiți, după cum Tatăl vostru ceresc este desăvârșit!

Pentru a ajunge la această desăvârșire e necesară eliminarea a tot ceea ce se opune unității. După cum spune apostolul Paul corintenilor în a doua lectură, fiecare este responsabil de darul primit: “Nu știți că sunteți temple ale lui Dumnezeu și că Spiritul lui Dumnezeu locuiește în voi?” După Paul, numai creștinii formează templul lui Dumnezeu și al Duhului Sfânt, iar edificarea acestui templu – Biserica – se face prin participarea tuturor, după harul primit. Pentru acest motiv, orice atentat împotriva acestui templu este un atentat împotriva lui Dumnezeu.

Astăzi Paul ne vorbește și nouă cu aceleași cuvinte și ne cheamă la colaborare, ne cheamă să-l urmăm pe Cristos care este deasupra înțelepciunii umane, cauza tuturor diviziunilor. Toți suntem responsabili pentru că edificarea rezultă din unirea tuturor în dragoste. Toți trebuie să lucrăm ca Biserica să fie sfântă și curată. Suntem din trupul mistic al lui Cristos; prin Cristos aparținem lui Dumnezeu iar Cristos este al lui Dumnezeu. Așadar este datoria fiecăruia dintre noi de a ne sfinți, de a trăi ca adevărați creștini asemenea primilor creștini.

Porunca dragostei constituie drumul sigur spre Dumnezeu. Pentru a o înțelege e nevoie să o trăim. Trăind-o, ne putem deschide inima la mesajul Cuvântului lui Dumnezeu și ne putem lăsa transformați de Cristos, lăsându-l pe El să distrugă egoismul din noi. Înțelegând și trăind această iubire, putem privi la cel de lângă noi, fie că suferă, fie că se bucură, și să nu uităm că în măsura în care iubim în aceeași măsură suntem iubiți. Putem avea de toate, dar dacă nu avem dragoste, după cum ne spune Apostolul Paul, nu avem și nu suntem nimic.

Mihai Horvat

Ritul latin