Start > Ritul latin > Duminica a VI-a de peste an

Duminica a VI-a de peste an

9 May 2008
1,547 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a VI-a de peste an (Anul A)

Să nu credeți că am venit să desființez legea și profeții: nu am venit să o desființez ci să o desăvârșesc” (Mt 5,17).

Ascultând cuvintele lui Isus din evanghelia lui Matei, cred că fiecare dintre noi și-a dat seama de accentul care este pus pe lege. Legile și poruncile creează în oameni de cele mai multe ori o tensiune, care în fond se mărginește la acceptarea și neacceptarea lor, la îndeplinirea și la neîndeplinirea lor. Este o tensiune pe care o găsim pe tot parcursul istoriei omenirii și poate că și noi am experimentat-o. O asemenea tensiune a existat și în Biserica primară-apostolică, formată din creștini proveniți din păgânism, neobișnuiți cu Legea lui Moise, și din creștini fideli în continuare Legii lui Moise. Această tensiune o putem rezuma în următoarele întrebări: mai are vreun rost Legea din moment ce a venit Cristos? Nu cumva Cristos a desființat Legea veche și a întemeiat o Lege nouă prin Evanghelia sa?

Evanghelistul Matei care în Evanghelia sa nu a încercat să arate altceva decât că în Isus-Mesia toate profețiile s-au împlinit, vrea să dea o rezolvare la această tensiune ivită în comunitatea creștină pentru care a scris Evanghelia sa. El nu a fost singurul apostol care a încercat să dea un răspuns la aceste întrebări ce au generat această tensiune ivită în Biserica primară-apostolică. O soluție a încercat să dea și apostolul Paul prin scrisoarea către Galateni. Pentru el, apostol al păgânilor, Legea nu este altceva decât un pedagog care a condus la Cristos. Însă Matei propune un alt răspuns: Cristos care încheie Noua Alianță prin sângele său, afirmă în predica ținută pe munte că odată cu venirea Sa Legea nu dispare dar primește o nouă dimensiune. “El nu a venit să o distrugă ci să o desăvârșească“(Mt 5,17).

Cristos în această predică ținută pe munte se referă la Legea Divină promulgată pe muntele Sinai, lege care era pentru poporul evreu partea ce îi revenea de îndeplinit în Alianța pe care Iahwe a încheiat-o cu el. Aici, pe acest munte din pustiu, Dumnezeu precizează prin porunci Legea pe care El a înscris-o în firea omului încă de la creație. Acestui codice de viață morală în decursul istoriei poporului israelit i s-au adăugat alte numeroase tradiții omenești, numite ale bătrânilor, și alte numeroase prescripții legate de cultul de la sinagogă și de la templu. Desigur, acumulând practici suplimentare, combinând Legea primită pe muntele Sinai cu tradiții omenești, evreii au pierdut din vedere esențialul, adică voința originară a lui Dumnezeu, fiind astfel mai preocupați de a îndeplini Legea în dimensiunea ei externă decât în cea internă. Tocmai această Lege înțesată de practici și tradiții, precum și modul în care este ea observată de popor și farisei, face obiectul condamnării lui Cristos. Remediul pe care îl propune este revenirea la voința originară a lui Dumnezeu.

Sinteza acestei reveniri o găsim formulată în evanghelia de astăzi prin antiteza dintre formulele: “Ați auzit că s-a spus…Eu însă vă spun…” Formula “ați auzit că s-a spus” era utilizată de învățătorii poporului pentru precizarea poziției înaintașilor lor în privința legii. Dar în înțelesul ei literar era folosită pentru a evita rostirea numelui lui Dumnezeu. Acestei formule Isus contrapune propria sa formulă “Eu însă vă spun“. În gândirea evanghelistului Matei formula proclamă într-un oarecare mod Divinitatea Mesiei care, în virtutea puterii pe care o are, judecă oamenii în privința comportamentului față de lege, și care în numele aceleiași legi îi cheamă la viață sau îi condamnă la moarte. Nici un profet în Israel nu vorbea în propriul lui nume; el era destinat să transmită mesajul primit de la Dumnezeu și să apere poruncile lui. A modifica voința lui Dumnezeu era considerat un sacrilegiu. Cristos Mesia, Profetul Celui Preaînalt arată prin cuvintele sale că El are această putere de a preciza voința originară a lui Dumnezeu și mai mult decât aceasta, proclamă prin misiunea sa profetică desăvârșirea Legii, spre mai marele scandal al iudeilor.

Iată, acesta este răspunsul pe care îl dă evanghelia lui Matei tensiunii ivite în comunitatea căreia el se adresează: Legea ca și codice de viață morală își păstrează actualitatea și în noua orânduire adusă de Cristos, dar cu toate acestea suferă o reînnoire, o interiorizare și o radicalizare din partea puterii sale legislative și profetice. Acest lucru nu este greu de descoperit în poruncile reactualizate de Isus: “Ați auzit că s-a zis…să nu ucizi…Eu însă vă spun: oricine se mânie pe fratele său va fi tras la judecată;…Și chiar dacă îți amintești că cineva are ceva împotriva ta, trebuie să te împaci cu el; ați auzit că s-a zis…să nu săvârșești adulter…Eu însă vă spun: cine se uită la o femeie dorind-o a și săvârșit adulterul în inima lui“. Toate acestea arată că desăvârșirea Legii voită de Cristos privește mai întâi persoana celui ce trebuie să împlinească Legea, interiorul său, inima sa. Aici în inima omului, centrul activității sale morale, se dă lupta pentru fidelitate față de Dumnezeu și deschidere în caritate față de aproapele. În al doilea rând radicalizarea înfăptuită de Cristos privește Legea însăși, care trebuie să ilustreze clar voința lui Dumnezeu. Cristos nu vrea să pună indicatoare mai multe ci vrea să ne pună în mișcare; El vrea ceva mai mult și diferit decât legi mai multe și precise și o respectare ad literam. Imboldul care vrea să ne conducă la îndeplinirea Legii nu trebuie să fie altul decât imitarea tatălui în caritate și împlinirea voinței sale. Aceasta este adevărata revenire la voința lui Dumnezeu pe care o vrea Cristos.

Desigur poziția lui Cristos față de lege, pe care am auzit-o în evanghelia lui Matei, șochează foarte mult pe omul modern care caută o debarasare tot mai mare de orice lege; șochează pentru că acesta își caută tot mai mult fericire în libertate, dar într-o libertate înțeleasă de cele mai multe ori greșit. Cristos pare astăzi depășit și legile sale de asemenea. Este o gravă eroare a lumii de astăzi. Cristos nu este depășit și poruncile sale sunt actuale. El însuși ne-a spus că “nici o iotă nu va dispare din poruncile sale, chiar dacă pământul și cerul vor trece” (Mt 5,18) pentru că această iotă este Cuvântul său, Cuvânt ce este veșnic viu. A împlini voința lui Dumnezeu și legile sale rămâne deci datoria oricărui om, dar în special rămâne datoria oricărui creștin care cunoaște poruncile lui și face parte din Biserica sa. Rămâne datoria creștinului de azi căci Cristos nu a proclamat predica sa numai primului venit și nici numai simpatizanților, dar el a vorbit în primul rând pentru discipolii săi, pentru acei ucenici care îl urmau cu adevărat și constituiau biserica sa. Acest mesaj l-a preluat apostolul Matei, martor al predicii de pe munte, și l-a transmis Bisericii primare și este un mesaj valabil și pentru noi, căci și noi facem parte din aceeași Biserică constituită de Cristos pe temelia apostolilor.

În această cursă a libertății, omul zilelor noastre parcă nu se mulțumește numai să considere poruncile lui Dumnezeu ca depășite, dar strivește legea sădită de Dumnezeu în firea sa, căutând în același timp să distrugă și ultima fidelitate posibilă a omului conștient de datoriile sale față de Dumnezeu, și acest lucru se întâmplă din nefericire la cel mai înalt nivel de organizare statală și mondială. Martori ai acestei atitudini sunt sutele de mii de avorturi, ființele condamnate de practica eutanasiei, distrugerea valorilor umane ale familiei, nedreptățile și exploatarea libertății omului prin metodele cele mai rafinate. Însă nu trebuie să ne speriem de acest atac al răului. Dumnezeu, așa cum am auzit în lectura I de astăzi luată din cartea lui Ben Sirah, “este atotputernic și vede toate; ochii săi sunt îndreptați spre cei ce se tem de el, și el cunoaște toate faptele oamenilor” (15,19). Acești ochi nu sunt ca ochii unui simplu paznic, dar sunt ai unui Tată grijuliu, care cunoaște și supraveghează orice pas al omului ca să nu cadă. Însă întotdeauna respectă libertatea fiilor săi; are curajul să-i lase să greșească, căci le spune așa cum am auzit în aceeași lectură I de astăzi: “Întinde mâna spre care dorești: fie spre foc (ceea ce înseamnă nimicire), fie spre apă (ceea ce simbolizează viața)” (Sir 15,17).

Și noi suntem chemați la această alegere. Dumnezeu ne cheamă mereu și noi avem puterea de a fi fideli poruncilor lui, pentru că El care cunoaște toate acțiunile noastre, El care scrutează rărunchii și inima omului (Cf. Ier 2,26), adică are acea intimă cunoaștere proprie numai lui, nu a dat legi pe care noi nu le putem îndeplini (1 Cor 10,15). Faptele noastre provin din alegerile noastre, dar este tot atât de adevărat că multe din faptele noastre ne schimbă viața. Fatalitatea unei alegeri greșite poate coborî asupra conștiinței noastre. Dar dacă privim la Înțelepciunea lui Dumnezeu, la glasul Înțelepciunii sale – Biserica – vom fi siguri că nu greșim. Și chiar dacă am greșit încălcând legea sa, vom fi siguri că Dumnezeu ne va ajuta să învingem greșeala noastră; ne propune întotdeauna iertarea pentru că “Dumnezeu nu vrea moartea păcătoșilor ci să se întoarcă și să aibă viață veșnică” (Mt 6,7).

Fiecare dintre noi trebuie să aleagă, dar trebuie să facă o alegere adevărată. Poate că fiecare dintre noi suntem convinși de greșeala evreilor și în special a fariseilor cu privire la îndeplinirea meschină a legii, dar și creștinii pot cădea în aceeași greșeală; în fiecare creștin poate fi stofă suficientă pentru un excelent farizeu, dovadă sunt numeroșii credincioși care își trăiesc credința numai de ochii lumii sau din obișnuință.

Legea nu trebuie să o privim ca pe ceva ce ne aduce nefericirea, ca pe un instrument de chin, pentru că Dumnezeu a orânduit-o pentru fericirea noastră; “Fericiți sunt cei care păzesc poruncile lui și-l caută din toată inima“, ne spune psalmul de azi. Da, aceștia sunt fericiți pentru că Dumnezeu le dă acea fericire, așa cum am auzit astăzi în lectura a doua luată din scrisoarea I a Sfântului Apostol Paul către Corinteni: “Ceea ce ochiul nu a văzut și urechea omului nu a auzit, nici nu s-a urcat la inima omului, aceea a pregătit Dumnezeu celor care îl iubesc” (1 Cor 2,9).

De aceea, să cerem și noi astăzi Domnului fidelitate față de voința sa, față de poruncile sale, rugându-ne cu psalmistul: “Dă-mi înțelepciune să păzesc legea ta și s-o împlinesc din toată inima” (Ps 118,34).

Cristinel Antoci

Ritul latin