Start > Ritul latin > Duminica a V-a de peste an

Duminica a V-a de peste an

9 May 2008
1,322 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a V-a de peste an (Anul A)

Cred că fiecare avem experiența soarelui și a acțiunii binefăcătoare a razelor sale asupra noastră. Știm foarte bine cum soarele ne încălzește și ne luminează prin razele sale. Cu toate riscurile și limitele posibile, cred că am putea face o comparație între acest fenomen natural și o realitate supranaturală. Și anume, este vorba de modul cum creștinii sunt în lume purtători de speranță și de lumină, purtători ai unui mesaj plin de bucurie: Dumnezeu ne iubește și ne salvează prin fiul său Isus Cristos. Însă, la fel cum razele nu își au căldura și lumina proprie, dar o primesc de la soare – mai bine zis, soarele își împrăștie căldura prin razele sale – tot astfel creștinii sunt purtătorii mesajului de mântuire în întreaga lume, mesaj care nu le este propriu, dar care le-a fost încredințat de Domnul Cristos. Astfel, ei se pot asemăna cu o lumină ce luminează în întunericul ideologiilor și filosofiilor acestei lumi, care nu pot oferi mântuire omului.

Dacă duminica trecută Cristos ne-a prezentat mesajul său despre fericiri, în această duminică el ne arată cum cei care și-au însușit spiritul fericirilor constituie pentru întreaga lume sare ce dă gust și lumină ce luminează. Folosind aceste metafore Isus Cristos a găsit o modalitate foarte potrivită de a exprima ceea ce creștinii sunt, sau ar trebui să fie în mijlocul lumii: purtători de speranță, de iubire și de pace. Iar acest mesaj al lor nu le este propriu, nu se datorează capacităților și înțelepciunii lor omenești, dar Aceluia care îi întărește și îi ajută prin harul său să vestească Evanghelia și să dea mărturie despre ea în fața lumii.

Evanghelia din această duminică vine imediat după pasajul proclamării fericirilor pe munte și este adresată tuturor ascultătorilor. Cristos utilizează pentru exprimarea învățăturii sale două elemente naturale foarte cunoscute ascultătorilor săi, pentru a se face astfel mai ușor înțeles. Aceste două elemente sunt sarea și lumina.

Știm cu toții ce caracteristici și ce întrebuințări are sarea: ea este folosită pentru a săra, pentru a da gust mâncării. Însă, la fel ca și acum, la cei din vechime sarea avea și rolul de îngrășământ, deci era folosită pentru afânarea pământului, pentru ca acesta să producă recolte mai sănătoase și mai bogate. Dar, trebuie să observăm un lucru important și anume: în amândouă cazurile sarea nu își folosește sieși ci celorlalți; ea nu poate să-și dovedească calitățile și utilitatea proprie decât în amestec cu mâncarea, respectiv cu solul pe care îl afânează. De asemenea, lumina este creată de Dumnezeu pentru a lumina calea oamenilor, pentru ca aceștia să poată trăi și să-și poată desfășura activitatea în mod normal. Dacă aceasta este pusă sub obroc, atunci nu mai folosește nimănui, nu-și mai atinge scopul pentru care a fost creată. Și creștinii, în fața lumii, trebuie să fie sare ce dă gust și lumină ce luminează. Primind Vestea cea Bună de la Cristos, ei nu trebuie să o păstreze numai pentru ei înșiși, nu trebuie să se bucure în mod egoist de ea. Această lume care este atât de dezorientată, în care adevăratele valori sunt date la o parte pentru ca în locul lor să fie exaltate falsele valori, această lume are nevoie de o lumină care să o lumineze, are nevoie de o sare care să îi dea gust. Ori lumina și sarea adevărată nu pot fi decât Cristos care ne-a chemat din întuneric la adevărata sa lumină.

Așa cum spuneam creștinii au primit vestea cea bună, Evanghelia lui Dumnezeu. Dar acest mesaj pe care l-au primit nu poate rămâne numai la nivel intelectual, ci trebuie transpus pe planul faptelor. Numai în acest mod el poate constitui o lumină, un punct de referință și orientare pentru lume. Tocmai aici comparația își atinge punctul său maxim și scopul său: dacă creștinii sunt un exemplu de urmat pentru ceilalți semeni, în ceea ce privește raportul omului cu Dumnezeu și raporturile oamenilor între ei. În schimb, dacă ei trădează această misiune încredințată lor – chiar și atunci când aceasta cere sacrificii – și ajung să facă compromisuri, atunci nu mai pot fi sare pentru întreg pământul. Ba mai mult, nu numai că nu pot fi exemple de urmat pentru alții, dar nu mai sunt de folos nici lor înșiși: devin sare searbădă, fără gust, adică fără proprietatea de a săra, și astfel nu mai este bună la nimic: “este aruncată și călcată în picioare de către oameni“(Mt 5,13).

De asemenea, și cealaltă alegorie a luminii este foarte grăitoare în acest sens. Afirmând că creștinii sunt lumina lumii, Cristos le atribuie o onoare foarte înaltă. Într-adevăr, prin ceea ce ei cunosc și cred, prin ceea ce ei experimentează în liturgie, prin ceea ce trăiesc în viața de fiecare zi, ei sunt adevărate “candele aprinse care să lumineze tuturor celor din casă“(Mt 5,15). Poate că uneori ne vine greu sau, ceea ce ar fi mai rău, poate că ne este rușine ca în anumite circumstanțe să spunem cine suntem, să ne mărturisim adevărata identitate de creștini. Însă în acest caz am fi în contradicție cu noi înșine: evidența nu poate fi negată niciodată: “Nu poți ascunde o cetate așezată pe înălțime“(Mt 5,14). Mai există și un alt aspect foarte important care merită să-l aprofundăm puțin. Această putere de a lumina pe care creștinii o posedă nu provine de la ei înșiși, dar harul divin este acela care le dă puterea de a fi exemple vii. Ceea ce ei au, bogățiile spirituale pe care le posedă, nu le pot ține în mod egoist numai pentru ei înșiși, dar trebuie să le împărtășească și altora. Iar modul cel mai convingător de a face acest lucru nu sunt atât cuvintele cât mai ales faptele. Exemplul faptelor întotdeauna convinge mai mult decât discursurile cele mai fulminante: “Astfel să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, ca văzând faptele voastre bune, să-l preamărească pe tatăl vostru din ceruri” (Mt 5,16), ne spune Isus în Evanghelia duminicii de astăzi.

Se poate însă întâmpla de multe ori și contrariul: noi putem amesteca sarea divină a adevărului și a dragostei cu impuritățile noastre omenești, cu păcatele și slăbiciunile noastre. În acest caz nu mai putem fi sare bună; ne asemănăm cu o oglindă murdară, acoperită de praf, care nu mai reflectă în mod fidel razele soarelui. Posibilitatea unor astfel de situații ne este oferită chiar în cele două lecturi pe care tocmai le-am ascultat.

Acest aspect a fost deja semnalat de Dumnezeu în V.T. poporului său, în diferite moduri, dar mai ales prin profeți. În prima lectură luată din cartea profetului Isaia, Dumnezeu le arată evreilor care trebuie să fie adevărata atitudine a omului religios în fața lui Dumnezeu.

Contemporanii profetului erau oameni credincioși la fel ca și noi, își îndeplineau practicile religioase chiar cu conștiinciozitate: rugăciuni zilnice, celebrări penitențiale, posturi și zile prescrise. Și așteptau în schimb de la Dumnezeu binecuvântările sale care întârziau să se arate. Atunci Dumnezeu prin profetul Isaia le arată că actele lor de pietate și practicile religioase nu valorează nimic, dacă în același timp ei încalcă cele mai elementare norme de dreptate socială și nu pun în practică dragostea fraternă.

Profetul îi apostrofează: “În ziua postului vă lăsați în voia pornirilor voastre și asupriți pe lucrători…Iată, postiți ca să vă certați și să bateți răutăcios cu pumnul; nu postiți cum cere ziua aceasta, ca să vi se audă glasul sus. Oare acesta este postul care-mi place: acesta numești tu post și zi plăcută Domnului” (Is 58,5.7-8). Într-adevăr, adevăratul scop al postului și al practicilor religioase nu își află împlinirea dacă există ruptură între viața din biserică și cea din afara ei. Și în comunitățile noastre credincioșii vin la biserică, dar de multe ori dau mărturie contrară a ceea ce cred. Credința nu înseamnă numai adeziunea la o anumită sumă de adevăruri religioase, dar înseamnă acceptarea lui Dumnezeu, a lui Isus Cristos în viața proprie, cu toate consecințele ce derivă de aici. E vorba nu numai de lipsa oricărei nedreptăți făcută aproapelui nostru, dar mai mult, de solidaritatea și întrajutorarea efectivă de care trebuie să dăm dovadă față de frații noștri. Astfel devenim credibili în fața celorlalți și dăm mărturie într-adevăr despre credința noastră.

Această atitudine de caritate față de aproapele, profetul Isaia o compară cu lumina: “Împarte-ți pâinea cu cel flămând și adu în casa ta pe nenorociții fără adăpost… Atunci lumina ta va răsări ca zorile și vindecarea ta va veni repede” (Is 58,7-8). Isus Cristos va relua această imagine și o va desăvârși spunând: “Voi sunteți sarea pământului și lumina lumii“, ceea ce tocmai am auzit la Evanghelie.

Mântuitorul nostru ne-a spus că gesturile de bunăvoință și întrajutorare față de aproapele, nu numai că îi sunt plăcute lui Dumnezeu, dar îl privesc în mod direct pe El; aceste fapte de caritate sunt făcute pentru El, deoarece Dumnezeu ni se manifestă în cei nevoiași și umili: “Am fost flămând și voi mi-ați dat să mănânc, am fost gol și voi m-ați îmbrăcat…” (Mt 25, 35-36). Deci Dumnezeu nu ne va cere cont atât de posturile pe care le-am făcut sau de actele de pietate pe care le-am îndeplinit, dar mai ales de iubirea concretă pe care am avut-o sau nu față de aproapele. Însă iubirea față de Dumnezeu și iubirea față de aproapele constituie una și aceeași poruncă. Așadar nu ar trebui să existe nici o ruptură între practica religioasă și viața cotidiană, între cultul adus lui Dumnezeu și atenția față de aproapele. Pentru un creștin autentic, matur, aceste două aspecte se îmbină în mod desăvârșit.

Un al doilea exemplu al modului în care creștinii nu mai constituie sare pentru întregul pământ ne este oferit și în lectura a doua luată din prima scrisoare a apostolului Paul către Corinteni. Versetele pe care le-am auzit sunt precedate de altele în care Paul denunță tendința corintenilor de a se diviza în fața diferiților predicatori ai evangheliei. Ei spuneau: “Eu sunt al lui Paul, eu al lui Apolo, eu al lui Petru” (1 Cor 1,12). Deci biserica din Corint se afla într-o criză: membrii săi au dat dovadă de superficialitate și de lipsă de maturitate spirituală, divizându-se în diferite grupuri. Deoarece corintenii erau obișnuiți cu filosofii greci, cu elocința și puterea lor de convingere, atunci când predicatorii evangheliei ajung la ei, aceștia sunt judecați după vechile tipare. Sunt luate în considerație mai mult calitățile lor personale: sunt considerați maeștri ai elocinței, capabili să atragă simpatia ascultătorilor. Însă aici nu e vorba de un sistem filosofic sau de vreo ideologie oarecare căci, prin intermediul apostolilor, corintenii îl întâlniseră pe Isus Cristos răstignit și înviat. De aceea Paul le-o spune în mod deschis: “Când am venit la voi n-am venit să vestesc taina lui Dumnezeu printr-o vorbire sau înțelepciune strălucită…” (1 Cor 2,1)

Predica lui Paul – ca și a celorlalți predicatori – a fost înainte de toate anunțul despre Isus Cristos. Ideile, oricât de frumoase ar fi fost, nu aveau decât un singur scop: ca ascultătorii să-l primească pe Isus în viața lor, cu puterea sa mântuitoare. Însă Isus Cristos pe care Paul îl predică este Isus crucificat, scandal pentru iudei și nebunie pentru greci. Dar nebunia lui Dumnezeu e mai înțeleaptă decât înțelepciunea oamenilor, iar slăbiciunea lui Dumnezeu e mai tare decât puterea oamenilor. Paul insistă mult asupra scandalului crucii, deoarece vede în acesta unul dintre cele mai adecvate remedii împotriva vanității, a orgoliului și a tendinței spre superficialitate prezentă la corinteni.

Întreaga viață creștină trebuie să se alimenteze neîncetat din contemplarea morții și învierii lui Cristos. Tocmai datorită acestei ascultări desăvârșite a lui Cristos față de voința Tatălui, noi am fost răscumpărați și am primit pe Duhul Sfânt cel care ne ajută să trăim urmând calea trasată nouă de Cristos. Credința înseamnă moartea pentru păcat prin botez și învierea la o viață nouă: viața în Isus Cristos. Întreaga asceză creștină, întregul efort al creștinului de a merge pe această cale nu se bazează pe forțele proprii ci pe puterea harului divin. Să-i cerem lui Dumnezeu această putere de a umbla mereu în lumina pe care ne-a adus-o Fiul său, pentru ca la rândul nostru să putem fi adevărate lumini călăuzitoare pentru cei din jur. Astfel vom putea deveni și adevărată sare, care să dea gust la tot ceea ce facem și care, asemenea unei plămade ce dospește aluatul, să ne ajute să contribuim din interior la creșterea împărăției lui Dumnezeu. Să ne încredințăm lui Dumnezeu cu încredere filială și să-l rugăm să ne dea putere pentru a nu trăda niciodată misiunea pe care ne-a încredințat-o de a fi sare și lumină, prin frumoasa rugăciune de la începutul Sfintei Liturghii: “Dumnezeule, Tatăl nostru, noi care suntem copiii tăi ne punem toată speranța în harul tău; te rugăm rămâi mereu alături de noi și ocrotește-ne în orice primejdie“.

Vasile Ciobanu

Ritul latin