Start > Ritul latin > Duminica Rusaliilor

Duminica Rusaliilor

9 May 2008
1,405 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Coborârea Duhului Sfânt (Anul A)

Cele cincizeci de zile ale timpului pascal, se încheie astăzi prin celebrarea sărbătorii Rusaliilor. Isus a promis ucenicilor săi pe Duhul Sfânt în nenumărate rânduri și, nu la mult timp după ce s-a înălțat la Tatăl, a împlinit într-un mod minunat această promisiune. Prin trimiterea Duhului Sfânt a continuat opera de mântuire a lumii, care i-a fost încredințată de către Tatăl. Această trimitere a Duhului Sfânt este tocmai momentul principal al sărbătorii de astăzi.

Zilele pe care le-am parcurs din Duminica Învierii și până astăzi, deși sunt cincizeci, le-am trăit ca și cum ar fi fost o singură zi de sărbătoare. O zi, pe care, așa cum ne învață Sfânta Biserică, o mai numim și ‘Duminica Mare’. O zi, pe care am trăit-o într-un mod deosebit prin lauda și preamărirea ce am adus-o prin rugăciuni și cântări Celui înviat. La sfârșitul acestei zile, suntem invitați să ne deschidem inimile și să fim cât mai disponibili, pentru ca asemenea apostolilor să-l primim pe Duhul Sfânt cu harurile sale. Dar e ceva normal ca, înainte de a ajunge la această atitudine de deschidere și disponibilitate, să ne punem anumite întrebări referitoare la Duhul Sfânt, cum ar fi: cine este acest Duh? De unde vine? De ce să-l acceptăm în viața și în trăirea noastră? Care sunt planurile sale cu noi?

Ori de câte ori avem ocazia să participăm la Sfânta Liturghie și să recităm crezul, tot de atâtea ori ne mărturisim credința în Preasfânta Treime și în Biserica din care facem parte. Însă, nici această mărturisire și nici cunoștințele obținute din catehism, nu sunt suficiente pentru ca să dobândim o adevărată cunoaștere și înțelegere a Duhului Sfânt, a Preasfintei Treimi. Este necesar, în cazul nostru, să înaintăm și să ajungem la o aprofundare a credinței, pe care o mărturisim în această a treia persoană dumnezeiască.

Duhul Sfânt a fost anunțat și promis într-un mod ascuns în Vechiul Testament. Încă din primele pagini ale Sfintei Scripturi, observăm cum Spiritul și Cuvântul lui Dumnezeu, formează cele două brațe ale Creatorului. Cu aceste brațe, el acționează și-și arată atotputernicia sa, elimină nimicul și dă naștere vieții. Omul intră în existență datorită acestui Spirit creator. Și nu numai omul, dar toate ființele depind de El. Toate încetează să mai existe dacă acest Duh își retrage puterea sa dătătoare de viață. El este mereu prezent prin oamenii pe care Dumnezeu i-a ales ca să conducă și să protejeze poporul său, pe căile pe care le-a avut de străbătut. Avram, Isac, Iacob și Iosif, Moise și David și chiar Elizeu și mulți alții, fac parte din rândul acestora. Dar, într-un mod aparte, Duhul Sfânt a fost prezent în profeți. Ei sunt considerați oameni ai suflului. Sunt pătrunși în întregime de acest Duh și acționează după cum el le poruncește.

Duhul Sfânt își manifestă prezența și plinătatea sa în Cel care este împreună cu Tatăl din veșnicie, în Fiul său Isus Cristos. În el își face simțită prezența încă de la întruparea din sânul mamei sale. Este prezent apoi în întreaga viață a lui Isus: când Sfânta Fecioară o vizitează pe Elisabeta; la nașterea lui Isus; la botezul lui Isus în Iordan; ori de câte ori Isus înfăptuiește o minune sau vindecă un bolnav; pe muntele Tabor, unde are loc Schimbarea la față a lui Isus; în timpul pătimirii, a morții, a învierii precum și în timpul Înălțării lui Isus la cer. Același Duh, în toată plinătatea sa este prezent în mijlocul ucenicilor în ziua de Rusalii. Duhul înțelepciunii, al inteligenței și al științei, duhul sfatului și al tăriei, duhul pietății și al fricii de Dumnezeu, acesta este Duhul care purcede din veșnicie de la Tatăl și de la Fiul și pe care Isus, în calitatea sa de Fiu l-a revărsat asupra ucenicilor săi pentru ca toți să se bucure de ajutorul lui. În ultimele discursuri pe care El le-a avut cu aceștia, le-a spus că va pleca dintre ei la Tatăl și le va trimite pe Duhul Sfânt. Le-a promis că-l va trimite pe Duhul Adevărului, care va veni și va rămâne cu ei ca să-i învețe tot adevărul. Și această promisiune a lui Isus nu a întârziat să se împlinească.

În seara primei zile a săptămânii, așa cum ne spune Evanghelia, adică în seara zilei în care Isus a înviat, micul grup al apostolilor, cuprinși de frică din cauza iudeilor se aflau într-o încăpere. Deși ușile erau încuiate, Isus a venit, a stat în mijlocul lor, și pentru ca să nu se tulbure, le-a transmis salutul său de pace și le-a arătat mâinile și coasta. Văzând acestea ei au fost cuprinși de bucurie. Dar nu de o bucurie oarecare, ci de o bucurie întemeiată pe recunoașterea lui Isus. El continuă și-i salută pentru a doua oară cu aceleași cuvinte, spunându-le: “Pacea să fie cu voi”. Apoi suflă și trimite asupra lor pe Cel pe care l-a promis de mai înainte, pe Mângâietorul. Și după cum Tatăl l-a trimis pe Isus ca să mântuiască lumea, la fel Isus i-a trimis pe ucenicii săi în lume și le-a dat totodată puterea de a ierta și de a reține păcatele: “Cărora le veți ierta păcate vor fi iertate și cărora le veți ține vor fi ținute”. Din acest moment, nu numai că apostolii au început să se folosească de acest dar în slujirea celor mulți, ci prin ei, această putere a trecut la toți cei care i-au urmat în misiunea de păstorire a oamenilor spre Dumnezeu.

De fapt, în atitudinile pe care apostolii le-au luat în fața acestui eveniment, observăm o transformare totală. De la atitudinea de obscuritate și de teamă, ei trec la o atitudine de curaj și de bucurie. După ce l-au primit pe Duhul Sfânt nu le mai este teamă de nimic. Sunt plini de curaj, nu mai stau cu ușile încuiate și mărturisesc în public că Isus este Cristos, Fiul lui Dumnezeu. Deci Duhul Sfânt este cel care le reînnoiește trăirea și-i transformă în ființe noi. Numai mișcați de acest Duh ei au început să dea mărturie despre faptele minunate ale Domnului.

După cum ne spune și prima lectură, în ziua de Rusalii, toți ucenicii se aflau la Ierusalim și s-au adunat în cenacol pentru ca să se roage. Și nu este greu de înțeles de ce tocmai acum, nu la mult timp după ce Isus i-a părăsit și s-a înălțat la Tatăl ei se aflau uniți în rugăciune. Se rugau plini de speranță că promisiunea pe care le-a făcut-o Isus se va împlini. Și într-adevăr, speranța lor nu a fost zadarnică. La zece zile după ce s-a înălțat la cer, Isus a împlinit ultimul gest față de ai săi. Nu un gest oarecare ci un gest la care au participat și o parte din elementele cosmice: vântul și zgomotul care a învăluit casa, lumina care a pătruns în încăpere, limbile de foc care au coborât asupra acelora care se aflau înăuntru, precum și forța exterioară care i-a cuprins pe toți, sunt elementele care ne conduc mai întâi la primele manifestări ale lui Dumnezeu în mijlocul poporului său și la Alianța pe care El a încheiat-o pe Sinai cu acesta. Apoi, tot aceste elemente, ne arată puterea și înțelepciunea cu care Duhul sfânt acționează asupra omenirii, încă de la începutul lumii. Dinamic și prompt, puternic și înțelept, nimeni nu poate pune stăpânire pe el, nimeni nu poate să se împotrivească acțiunii sale. În această postură se afla Duhul Sfânt când a fost trimis de Isus asupra apostolilor. El i-a înzestrat cu darurile sale și astfel a întemeiat prima comunitate creștină, noul popor al lui Dumnezeu, adică Biserica. Limbile de foc care s-au revărsat asupra lor, s-au transformat în limbi pe care ei le vorbeau. Și chiar dacă erau toți galileeni, nu e de mirare că vorbeau în toate limbile pământului, în așa fel încât toți care se aflau la Ierusalim puteau să înțeleagă în limba lor maternă. Duhul Sfânt a fost cel care i-a transformat: mai întâi i-a luminat ca să înțeleagă “tot adevărul” despre Isus; le-a dat apoi puteri noi pentru ca să fie curajoși în fața dușmanilor, a acuzelor și a persecuțiilor, pentru ca plini de încredere și de dorință misionară să dea mărturie prin cuvânt și faptă despre Cristos, și aceasta au făcut-o chiar cu prețul vieții; în cele din urmă i-a sfințit, a pus stăpânire pe inimile și pe viața lor, și i-a făcut sfinți pentru totdeauna, învățători ai tuturor popoarelor, adevărate “coloane ale Bisericii“.

Sfântul Ioan Crizostom, unul dintre părinții Bisericii din secolul al IV-lea, spune despre apostoli că, înzestrați cu darurile Duhului Sfânt, nu au mai rămas ascunși în spatele ușilor încuiate ci “au coborât de pe munte, asemenea lui Moise odinioară. Numai că ei nu au ținut în mâini tablele de piatră, cum a făcut acesta, ci au purtat în sufletele lor pe Duhul Sfânt”. Prin el au făcut cunoscut lumii întregi și au mărturisit că “Isus este Domnul“. În misiunea lor nu s-au adresat numai poporului ales al lui Israel, ci tuturor popoarelor, fără nici o deosebire, pentru că toți, iudei sau păgâni, sclavi sau oameni liberi, toți am fost botezați într-un singur Duh, ca să formăm un singur Trup, iar acest Trup este Biserica.

Asemenea apostolilor și noi suntem chemați să fim membre vii ale Bisericii lui Isus Cristos. La botez, prin Duhul Sfânt am devenit fii ai lui Dumnezeu și am primit demnitatea de a-l numi Tată. La Sfântul Mir, în virtutea ungerii Duhului Sfânt pe care am primit-o, am fost chemați să fim adevărați mărturisitori ai faptelor minunate ale lui Dumnezeu. Prin sacramentul pocăinței, tot Duhul Sfânt este cel care ne vindecă de orice pată și ne învrednicește să ne unim din nou cu Dumnezeu. Apoi, Duhul Sfânt mai este și acela care ne păstrează în harul sfințitor, pentru ca să ne apropiem în mod vrednic de sfânta Euharistie și astfel să păstrăm mereu vie comuniunea cu Preasfânta Treime.

Fără el, nu putem să facem nimic, dar primind lumina lui nu numai că putem trece peste orice încercare, dar, putem pătrunde și înțelege chiar și acele taine pe care nu le putem pătrunde cu propriile noastre forțe. Sfântul Irineu, unul dintre părinții și doctorii erudiți ai Bisericii creștine din secolul al II-lea ne spune în această privință: “Fără Duhul Sfânt nu putem să cunoaștem cuvântul lui Dumnezeu; fără Fiul nimeni nu poate să ajungă la Tatăl, deoarece cunoașterea Tatălui este însăși cunoașterea Fiului la a cărui cunoaștere se ajunge prin Duhul Sfânt. Fiul este acela care în misiunea sa, împarte pe Duhul Sfânt după bunul plac al Tatălui”. Iar într-un alt loc completează cu această minunată formulă: “Acolo unde este Biserica, acolo este de asemenea Spiritul lui Dumnezeu și acolo unde este Spiritul lui Dumnezeu acolo este Biserica și orice har”.

Duhul Sfânt este mereu prezent în Biserică și o reînnoiește. Noi, care facem parte din această Biserică, trebuie să-l acceptăm, să-l lăsăm să pătrundă în viața noastră și să ne transforme în creaturi noi, să ne însoțească în drumul nostru spre sfințenie și să ne facă tot mai asemănători cu aleșii lui Dumnezeu din cer. Să rămânem mereu credincioși Duhului Sfânt, pentru ca prin credința noastră, să participăm la lucrarea sa de reînnoire a întregului pământ. Să nu stingem în noi această flacără a Sa care ne-a fost dată, dar să o facem mereu să crească prin corespunderea noastră constantă la chemarea pe care ne-a adresat-o. Și noi l-am primit pe Duhul Sfânt, și prin El ne revine datoria ca asemenea apostolilor, să dăm mărturie despre Cristos prin credința, prin dragostea și prin zelul nostru misionar. Ceea ce au trăit odinioară apostolii în ziua de Rusalii, să trăim și noi în această zi și în întreaga noastră viață.

Mihai Dumitru

Ritul latin