Start > Ritul latin > Duminica a II-a de peste an

Duminica a II-a de peste an

17 January 2008
1,244 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a II-a de peste an (Anul A)

Multe propuneri ni se fac în societatea de astăzi, unele din ele fiind capabile, dacă le acceptăm, să ne schimbe într-o oarecare măsură viața. Dar ce-ați spune dacă după sfânta liturghie ar veni însuși președintele O.N.U., ar alege pe câțiva dintre noi și ne-ar zice: “Pe dvs. vă angajez să lucrați în cadrul O.N.U“. Prima reacție a noastră ar fi de uimire, apoi i-am răspunde că nu suntem capabili de o astfel de misiune. Dar el ar insista, asigurându-ne că vom primi pregătirea necesară pentru a ne îndeplini bine această funcție specială. Acest exemplu ni se pare poate un produs prea fantezist al imaginației. Însă nu trebuie să considerăm la fel mesajul ce ni-l propune Biserica în această duminică: însuși Dumnezeu ne cheamă pe fiecare dintre noi și ne încredințează o misiune, aceea de a fi martorii săi în lume, misiune care este mult mai demnă decât orice alt serviciu pe care îl putem aduce omenirii. Acest mesaj îl găsim în lecturile pe care le-am ascultat.

În prima lectură ne este prezentat Ebet Iahwe, slujitorul lui Dumnezeu, care își exprimă sentimentul de neputință și de inutilitate a misiunii sale: “În zadar m-am trudit pentru nimic și fără folos mi-am epuizat puterea“. Situația sa se identifică de fapt cu cea a întregului popor. pentru a înțelege mai bine această identificare precum și întreaga lectură, este necesar să știm că toate cuvintele profetului Isaia se îndreaptă spre iudeii descurajați ce se află prizonieri în Babilon. În această situație grea în care se află slujitorul lui Iahwe, în persoana căruia este reprezentat poporul, de fapt ceea ce mai rămăsese din poporul deportat, “rămășița sfântă“, “restul sfânt“, deci în această situație dificilă intervine Cuvântul lui Dumnezeu pentru a-l încuraja: “Și acum vorbește El (Dumnezeu) care m-a întocmit din pântecele mamei mele ca să fiu slujitorul lui“. Așadar cum reușește slujitorul să-și recapete speranța în viitorul său și încrederea în Dumnezeu? Amintindu-și că Dumnezeu care l-a chemat, l-a ales din primul moment al existenței sale, pe când se afla încă în sânul matern.

Și noi suntem într-o situație asemănătoare cu a evreilor oprimați. Este adevărat că nu suntem sclavi ca ei, nu decide nimeni asupra vieții sau a morții noastre, dar suntem poate uneori victime ale nedreptății sociale, alteori viața de familie sau relațiile cu vecinii, cu cei de la serviciu, ni se pare insuportabilă; în alte cazuri greutățile materiale ne apasă și devin de netrecut. În toate aceste situații și în atâtea de acest gen, să ne păstrăm întotdeauna, asemenea robilor evrei, speranța în Dumnezeu. Motivul acestei speranțe să fie credința că Dumnezeu ne-a chemat să fim creștini, s-a gândit la noi înainte de a ne fi născut, adică ne-a iubit cu o iubire veșnică, așa cum se iubesc însăși Persoanele Sfintei Treimi: veșnic.

Profetul Isaia în fragmentul pe care l-am ascultat, după ce ne-a relatat despre alegerea și chemarea sa, vorbește despre misiunea sa. Să urmărim acest ultim aspect din lectura întâi: Dumnezeu, când cheamă pe cineva, o face întotdeauna în vederea unei misiuni. În mod concret Ebet Iahwe, slujitorul lui Dumnezeu, va trebui să fie “Lumina popoarelor” și să ducă mântuirea lui Dumnezeu “până la marginile pământului “. Așa cum am văzut, datoria slujitorului este a întregului popor. Într-adevăr, poporul israelit, deși se află acum în robie, va fi eliberat și va avea obligația de a vesti tuturor popoarelor minunile pe care Dumnezeu le-a făcut cu ei, mai mari decât acelea săvârșite la prima eliberare, aceea din Egipt. Vă întreb însă acum pe dvs., când credeți că s-a împlinit această profeție? Prin venirea lui Isus Cristos și prin întemeierea Bisericii această profeție a devenit realitate. Cristos este adevăratul și perfectul slujitor al lui Dumnezeu la care se referă Isaia. În Cristos Dumnezeu a pronunțat Cuvântul său plenar și definitiv tuturor popoarelor, iar misiunea de a duce vestea sa, mesajul său până la marginile pământului, îi revine Bisericii și mai ales apostolilor, așa după cum a intenționat Cristos când i-a trimis zicându-le: “Mergeți și faceți ucenici din toate popoarele, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh” (Mt 28,19).

O imagine excelentă a unuia care a fost chemat la această misiune de apostol ne este propusă în persoana Sf. Paul în lectura a II-a, care conține începutul primei scrisori către Corinteni. Poate ni se par lipsite de conținut aceste cuvinte introductive prin care Paul salută comunitatea. Și totuși sunt prezente unele elemente importante pentru tematica acestei duminici. Mai întâi el spune că a fost chemat să fie apostol de însuși Dumnezeu. Era oare necesar să se prezinte astfel pe sine, mai ales în fața unei comunități pe care el însuși o întemeiase? Da, era necesar, deoarece după plecarea sa de la Corint, după ce predicase și celebrase acolo timp de un an și jumătate, unii creștini rup comuniunea cu comunitatea, refuză orice autoritate omenească și nu vor să depindă decât de Cristos. Pentru aceștia, Paul precizează că este “apostol prin voința lui Isus Cristos” adică chemat direct de Dumnezeu la creștinism în drumul spre Damasc, autoritatea sa este de la Dumnezeu, iar el devine apostol al Domnului pentru neamurile păgâne. Cuvântul apostol înseamnă de fapt în limba greacă trimis, sol, sau în termenii mai moderni ambasador. De aceea apostolul Paul este un adevărat înlocuitor al Celui care îl trimite, mesajul său este al lui Cristos, iar a-l refuza pe Paul atunci când își exercită misiunea înseamnă a-l refuza pe Dumnezeu.

Oare la ce ne invită concret Biserica propunându-ne astăzi ca modele pe slujitorul lui Dumnezeu – în prima lectură, și pe apostolul Paul – în a doua? La nimic altceva decât la o atitudine asemănătoare cu a lor. Și noi am primit la botez o vocație, aceea de creștin, și asemenea profeților și apostolilor suntem chemați la o misiune: de a da mărturie despre Cel care ne-a chemat. Dar ce înseamnă acest lucru? În concepția biblică, a da mărturie înseamnă a atesta realitatea unui fapt, dând propriei afirmații o anumită solemnitate. Tocmai despre acest lucru ne relatează și Evanghelia. Într-adevăr Ioan Botezătorul, la inspirația Duhului Sfânt recunoaște în Isus pe Mesia și afirmă că el este Fiul lui Dumnezeu și Mielul lui Dumnezeu. Iar pentru a da mai mare solemnitate afirmației sale, o introduce prin cuvântul iată: “Iată Mielul lui Dumnezeu“. Mărturia sa devine astfel pentru ucenici o adevărată revelație, o descoperire ce provine de la însuși Dumnezeu, de la Duhul Sfânt. De fapt Ioan spune că nu l-a cunoscut pe cel ce era înaintea lui dar că l-a văzut pe Duhul Sfânt coborând și rămânând asupra lui Isus. Aceasta este dovada definitivă că Isus este Cristos și Fiul lui Dumnezeu, deoarece dacă în V.T. Duhul Sfânt cobora asupra profeților în momentul în care ei profețeau și apoi se retrăgea de la ei, acum în N.T., în timpul mesianic, Duhul Sfânt rămâne și lucrează permanent în Cristos și în Biserica sa, adică în noi.

Dar Ioan dă mărturie despre Cristos nu numai prin cuvintele sale, ci își dobândește credibilitate în fața poporului prin întreaga sa viață austeră dedicată lui Dumnezeu. El este ultimul și unul dintre cei mai mari profeți ai V.T. De aceea Biserica îl așează astăzi în fața noastră pentru a ne revizui sau reînnoi modul nostru de a-l vesti pe Cristos. Căci nu este suficient să fim botezați și să participăm duminica la Sf. Liturghie, chiar dacă ne împărtășim, nu este suficient să credem în Dumnezeu doar pentru noi înșine, nu este suficient să ne întoarcem cu fața la Dumnezeu rămânând cu spatele la aproapele. Dar este necesar ca vocația și credința, precum și toate valorile spirituale ce ni le-a dăruit Domnul, să le arătăm și să le împărtășim altora. Și aceasta nu prin prozelitism, prin acțiuni energice de atragere la credința catolică a altor credincioși, nici prin fapte extraordinare, ci în situațiile simple în care ne găsim zilnic. În mediul social în care ne aflăm asistăm la răspândirea sectelor, a unor teorii și practici orientale cum ar fi yoga; în fața acestora nu putem rămâne indiferenți. Datoria noastră nu constă în a face propagandă activă împotriva acestora, dar în a avea în noi înșine și în a trezi și în alții conștiința că suntem responsabili de păstrarea adevărului revelat. În alte cazuri suntem provocați la discuții pe baza unor teme propuse de televiziune sau în presă. Dacă interlocutorii noștri sunt bine intenționați, suntem datori să le dăm explicațiile necesare, fiecare în măsura pregătirii sale.

Dar misiunea noastră de a vesti idealul la care ne cheamă Cristos nu se limitează la cuvinte ci se extinde la întreaga noastră viață asemenea mărturiei lui Ioan Botezătorul. Prin întregul nostru comportament putem naște întrebări în cei cu care venim în contact. Într-o societate pătrunsă de o mentalitate împotriva vieții, prin poziția dvs. pozitivă față de viață acceptând copiii ce urmează să se nască, deveniți martori ai iubirii lui Cristos care s-a sacrificat pentru orice ființă omenească. Educând acești copii, îngrijindu-vă să urmeze cursurile de cateheză la școală, vă îndepliniți o obligație majoră nu numai față de Dumnezeu și față de copii, dar și față de societatea modernă secularizată care are cel mai mult nevoie de această mărturie.

Acestea sunt câteva din situațiile în care putem și trebuie să dăm mărturie ca și creștini, dar viața este de fapt mult mai complexă. De aceea avem nevoie de o normă generală de acțiune, pe care fiecare să o aplice în situația în care se află: gândindu-ne că Dumnezeu ne-a ales din sânul matern, că ne-a chemat cu o iubire irezistibilă la o viață de comuniune cu el precum i-a chemat pe profeți și pe apostoli, să trăim demn această vocație, să ducem o viață sfântă așa cum ne numește apostolul în lectura a doua: “chemați la sfințenie“. Acesta este rezumatul mesajului de astăzi al Bisericii: Dumnezeu ne iubește și ne cheamă la o viață sfântă. Iar împreună cu episcopul maghiar Prohaszka putem conchide că “orice suflet curat asemenea lui Cristos, este o binecuvântare pentru toți; este izvor în pustiu, este vatră caldă pe vreme geroasă. Ce vocație sublimă să fii sfânt, să fii strălucitor, să dai lumină în smerenia inimii, să fii sprijin multora!

Lucian Păuleț

Ritul latin