Start > Ritul latin > Duminica a XX-a de peste An (C)

Duminica a XX-a de peste An (C)

24 August 2007
1,036 afișări

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: ParohiaFaraoani.ro
Duminica a XX-a de peste an (Anul C)

Lectura I (Ier 38,4-6.8-10)

Ținând cont de misiunea pe care a primit-o și de întâmplările istorice pe care a trebuit să le înfrunte, putem spune că Ieremia este o profeție făcută trup. Tocmai pentru acest lucru, tradiția creștină îl consideră pe Ieremia o figură și o imagine a lui Isus suferind.

Ieremia a cunoscut înainte de toate persecuția care i-a adus suferințe cumplite și l-a izolat de poporul său; l-a expus calomniilor adversarilor săi și l-a făcut să “cunoască” închisoarea și exilul; i-a smuls favoarea regelui și l-a adus la “sapă de lemn”. Aceasta a fost pătimirea/pasiunea care l-a însoțit toată viața și care a lăsat urme și în cartea profețiilor sale: mișcătoare sunt acele pagini care scot la iveală drama interioară a profetului și ne fac cunoscute unele “confesiuni” care las să transpară profunda, genuina sa spiritualitate. Însă Ieremia găsește un prieten care mijlocește pentru el pe lângă rege și se pune de partea profetului chiar dacă făcând acest lucru prietenul respectiv riscă ceva pericole: este vorba totuși de un prieten care împărtășește ceva din pasiunea profetului. Chiar dacă puterea celor “mari” îl smulge pe Ieremia din mijlocul poporului, totuși acest lucru nu reușește să taie în întregime această legătură: profetul este profet pentru poporul la care este trimis, chiar și atunci când acest lucru implică să piardă favoarea regelui și să se expună pericolelor mortale.

În final Ieremia este eliberat, chiar dacă în mod provizoriu; iar acest lucru dă mărturie că în evenimentele umane ultimul cuvânt îl are și îl va avea numai Dumnezeu.

Lectura a II-a (Evr 12,1-4)

Autorul acestei scrisori, la începutul cap. 12 stabilește un raport cu acea relectură teologică a istoriei pe care am meditat-o săptămâna trecută. Numărul mare de martori care ne înconjoară (v. 1) nu este altceva decât seria personajelor (Abraham, Sara etc.) a căror credință a fost lăudată puțin mai înainte (cap. 11). Plecând de la exemplul lor, pentru destinatarii scrisorii sale, Autorul formulează o serie de invitații care sunt tot atâtea îndrumări spre corecta ascultare, spre corecta conduită și orientare a vieții. Astfel de îndrumări sunt însoțite de unele imagini foarte expresive și ușor de înțeles.

“Să alergăm cu perseverență cursa care ne să în față” (v. 1): viața creștină poate fi imaginată ca o cursă la care toți participăm nu din liberă inițiativă, ci pentru că suntem chemați de același Domn. Este vorba de o cursă “în deal, în urcuș”, tocmai pentru că este vorba de a-l urma pe Isus care “urcă” spre Calvar împovărat de lemnul Crucii.

“Ținând privirea fixată asupra lui Isus izvorul și perfecționatorul credinței” (v. 2): așa cum Isus și-a fixat privirea asupra Ierusalimului în timp ce urca spre cetatea sfântă (cf. Lc 9,51), tot la fel creștinul nu poate să-și distragă privirea de la Acela care merge înaintea tuturor – în calitatea sa de Cap – pe strada care duce la Ierusalim: Isus nu doar merge înaintea noastră, ci și este exemplu în acea cursă cu determinare interioară și cu un curaj extrem de mare.

“Gândiți-vă cu atenție la Acela care a suportat…” (v. 3): este nevoie de a ne aminti de Isus, de a ne gândi la El cu pasiune, intensitatea mare, de a-L pune și de a-L ține numai pe El în centrul inimii noastre dacă voim să menținem energiile necesare pentru a putea duce până la capăt cursa. În caz contrar, ne obosim și ne pierdem curajul: adică ne lăsăm duși de tot felul de propuneri, ipoteze alternative și ne pierdem pe alte străzi.

Exortația finală a Autorului este cea mai prețioasă și pentru că exprimă o judecată care ne privește pe toți: “nu ați rezistat încă până la sânge în lupta voastră împotriva păcatului” (v. 4). Viața creștină, oricare ar fi vocația în care ia trup, este o luptă “în câmp deschis”, o luptă de dus, o continuă rezistență la rău – oricât ar costa acest lucru – până la sânge.

Evanghelia (Lc 12,49-53)

În contextul cap. 12 al Evangheliei după Sf. Luca, această pagină rămâne încă pe fundalul așteptării. Pentru a putea spune că trăim într-adevăr în așteptarea Aceluia care vine, creștinul nu doar trebuie să ia atitudinile vegherii (Lc 12,35-40) și ale fidelității (Lc 12,41-48), ci trebuie să-și dea seama de aspectul tragic al momentului pe care-l trăiește: este tema liturgiei Cuvântului din această duminică (Lc 12,49-53).

Tragismul așteptării, Luca îl traduce în imaginile focului și cel al botezului: Isus exprimă dorința fierbinte de a trece prin apele purificatoare ale jertfei Crucii, prezentându-se astfel ca Modelul la care să privim și pe care să-l imităm în calitate de creștini. Nu ar valora la nimic să ne dăm seama de momentul tragic pe care-l trăim dacă nu ne-am decide să-L urmăm cu aceeași intenții și cu aceeași determinare care L-au susținut pe El pe parcursul întregii sale vieți pământești. Mergând dincolo de imagini, Isus dă ucenicilor săi o nouă posibilitatea de a interpreta sensul prezenței sale în lume: “Nu am venit să aduc pace între oameni, ci dezbinare” (v. 51): nu există cuvinte mai clare care să ne facă să înțelegem dramaticitatea momentului Său și al nostru.

Totuși Isus nu-i lasă pe ucenicii săi cu mâinile goale în fața acestei noi situații: textul care urmează versetelor propuse de evanghelia de azi, prezintă marea responsabilitate pe care Isus o cere celor care-L urmează: aceea ce a discerne semnele timpului (v. 53-57): aceste semne ale timpului pot fi înțelese nu în soare, nu în lună sau în stele, ci în viața lui Isus și mai ales în misterul pascal al Său: cine nu posedă această cheie de lectură nu va reuși niciodată să înțeleagă sensul istoriei.

Ritul latin