Start > Ritul latin > Duminica a XIX de peste An (C)

Duminica a XIX de peste An (C)

24 August 2007
927 afișări

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: ParohiaFaraoani.ro
Duminica a XIX-a de peste an (Anul C)

Lectura I (Înț 18,3.6-9)

Ultima parte a Cărții Înțelepciunii (c. 10-19) prezintă o relectură teologică a istoriei mântuirii plecând de la primul om – creat de Dumnezeu – până la trecerea Mării Roșii. Prima lectură a acestei duminici prezintă chiar unele momente ale acelui mare eveniment care a fost Exodul și care s-a realizat îndeosebi în noaptea eliberării.

Deși problema Autorului cărții Înțelepciunii este încă nu întru-totul elucidată, este cert că trăia în Egipt (e clar, mulți ani după evenimentele Exodului) în momentul când scria aceste rânduri: deci face experiența eliberării pascale prin ritul ierburilor amare, al pâinii frânte și al coapselor încinse. Ceea ce scrie spre îmbărbătarea (con)fraților săi în credință are valoare de “memorie” și, în același timp, de “actualizare”: prin aceste două registre el pune în evidență primatul acțiunii lui Dumnezeu revelator și eliberator având deplina conștiință că orice intervenție a lui Dumnezeu în istoria omului are ca prim scop acela de a pune în centrul vieții omului persoana și acțiunea lui Dumnezeu. Astfel autorul vrea să alimenteze și să susțină credința contemporanilor săi tocmai în acea situație istorică dificilă în care era necesar să se păstreze cu orice preț comoara credinței în fața multelor ispite ale momentului.

Pentru Autorul acestei cărți biblice Exodul poate și trebuie să fie recitit ca o “judecată” a lui Dumnezeu asupra întregii omeniri. O astfel de judecată este descrisă în mod plastic printr-o clară contrapoziție: pe de o parte e “poporul tău” – cei drepți, făcuți astfel de Dumnezeu, fiii celor drepți și sfinți cărora Domnul le dăruiește lumina legii sale și pe El însuși ca și dulce companie – și de cealaltă parte adversarii pe care Domnul e constrâns să-i pedepsească pentru refuzul lor încăpățânat față de invitația lui Dumnezeu. Judecând, Domnul nu condamnă automat, dar nu poate să se substragă iubirii aceluia care l-a exclus din orizontul vieții sale.

Lectura a II-a (Evr 11,1-2.8-19)

Precum cartea Înțelepciunii, și cap. 11 din Scrisoarea către Evrei nu este altceva decât o relectură teologică a istoriei mântuirii începând de la Avram și până la profeți. Această a doua lectură a duminicii se concentrează în întregime asupra lui Abraham, părintele nostru întru credință, privilegiind în el îndeosebi credința sa.

“Prin credință Abraham, chemat de Dumnezeu, a ascultat … prin credință a trăit în țara promisă … prin credință la oferit pe Isac”: acest refren e de ajuns de unul singur pentru a înțelege nu numai istoria lui Abraham, ci istoria fiecărui om cere să fie citită și interpretată în lumina credinței înțeleasă ca izvorul unei noi lumini, ca viatic pentru drumul nostru. “Prin credință și Sara a primit posibilitatea de a deveni mamă”: lângă istoria patriarhului Abraham, Autorul Scrisorii către Evrei se preocupă să nareze și istoria “matriarhei” Sara. Amândoi sunt destinatarii aceleiași promisiuni; amândoi primesc de la Dumnezeu un dar extraordinar; amândoi iau în fața lui Dumnezeu o atitudine de credință; de aceea amândoi vor fi moștenitorii promisiunii.

Ce înseamnă a fi oameni de credință, se poate înțelege din cele două “istorii” ale lui Abraham și a Sarei: ascultarea lor se schimbă într-o totală disponibilitate la acțiunea aceluia care i-a ales să fie protagoniști ai istoriei universale de mântuire care depășește persoanele și destinele lor. Sărăcia lor personală se schimbă surprinzător în bogăție-dar al lui Dumnezeu; singurătatea lor – făcută și mai tristă datorită lipsei unui urmaș – se rezolvă în mulțimea nenumărată de urmași; în fine, jertfa unicului lor fiu devine simbolul acelei Jertfe pe care, la plinirea timpului, Fiul lui Dumnezeu, Isus, o va oferi pentru mântuirea întregii omeniri.

Evanghelia (Lc 12, 32-48)

Pagina evanghelică a acestei duminici începe cu una dintre cele mai frumoase declarații ale lui Isus (v. 32-34). Din ea putem să “luăm” lumină pentru itinerariul nostru de credință și îmbărbătare pentru speranța noastră. Invitația la a nu ne teme și definiția, în ceea ce ne privește, de “mică turmă”, pe lângă ideea “comorii” care atrage inima noastră, ne sunt date de Isus ca niște adevăruri capabile să garanteze fidelitatea noastră față de Alianță.

După ce ne-a definit conform cu ceea ce suntem și, mai ales, după ce a indicat ceea ce-i place lui Dumnezeu Tatăl Nostru (lui Dumnezeu în place să ne dăruiască să facem parte din Împărăția sa), Isus ne încredințează niște recomandări care pot fi reconduse la acel “vegheați”. “A veghea”, în limbajul biblic, este acea atitudine tipică slujitorilor față de stăpânul lor și implică așteptarea Domnului, promptitudinea în a-l primi atunci când ajunge, totala disponibilitatea în slujire, deplina docilitatea față de poruncile sale și, în fine, bucuria de a participa, chiar dacă din poziția de slujitor, la bucuria nunții Domnului.

“Fiți gata, cu coapsele încinse și cu făcliile aprinse (v. 35): dacă ne uităm bine, nu este vorba de o invitație generică la o la fel de generică fidelitate, ci de o dorință puternică di partea Domnului de a avea lângă El și ca urmași ai săi niște “slujitori buni și fideli” care nu se obosesc degeaba nici nu se lasă duși de poziții comode și, cu atât mai puțin, nu se lasă distrați de obiectul așteptării lor. Din contră, știind că Domnul se întoarce pe neașteptate când mai puțin te aștepți, slujitorii trăiesc timpul vegherii și așteptării cu mare încordare și cu sfânta teamă de Dumnezeu. Chiar dacă nu știu ceasul când se va întoarce, slujitorii cunosc bine voința stăpânului și că este o persoană bunp și indulgentă, dar în același timp corectă și exigentă.

Ritul latin