Start > Ritul latin > Duminica a XVI-a de peste An (C)

Duminica a XVI-a de peste An (C)

20 July 2007
1,314 afișări

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: ParohiaFaraoani.ro
Duminica a XVI-a de peste an (Anul C)

Lectura I (Gen 18,1-10a)

Avram este un model al ospitalității întrucât demonstrează astfel de trăsături. Promptitudine: “Când i-a văzut, a alergat la intrarea în cort” (v.2), apoi demonstrează acest lucru prin gesturi de reverență (“S-a aruncat la pământ“) și de atenție oferind oaspeților apă pentru a se spăla și dându-le posibilitatea să evite căldura soarelui (“sub copac”: vv. 4.8). Ba chiar consideră o favoare faptul de a putea oferi ospitalitate: “Doamne, dacă am aflat bunăvoință în ochii tăi, nu trece fără să te oprești la slujitorul tău” (v. 3): vede un drept al celui străin faptul de a fi găzduit (v. 5). Apoi delicatețea se vede și din faptul că el însuși se ocupă de ei, implicându-i și pe familiari (“s-a dus în grabă” … “s-a dus la cireadă”; Sara trebuie să facă “imediat”; chiar și sluga “s-a grăbit”: v. 6). Este generos: pune să pregătească “trei măsuri” (3 x 15 litri) din făina cea mai bună, un vițel frumos și fraged”, “unt” și “lapte”. Și nu doar atât, ci rămâne să le slujească până la sfârșit: “Le-a pus înaintea lor … în timp ce el stătea în picioare lângă ei sub copac”.

Misterios este numărul oaspeților: sunt “trei bărbați” sau un singur “Domn” (v. 2)? Concluzia episodului va revela caracterul divin al apariției. Înainte de a pleca, oaspetele face o promisiune: “Mă voi întoarce la tine peste un an … și atunci Sara, soția ta, va avea un fiu” (v. 9). Avram avea 75 de ani când Domnul îi adresează chemarea și-i face pentru prima oară promisiunea unei descendențe (Gen 12,4); la 99 de ani îi reînnoiește promisiunea care se va împlini când va avea 100 de ani (17,1.17). Astfel Dumnezeu își revelează puterea: “Există oare ceva care este imposibil Domnului?” (18,14).

Lectura a II-a (Col 1,24-28)

Paul vorbește despre misiunea sa și despre modul cum o trăiește: această misiune ia fost încredințată de Domnul (v. 25; cf. Fap 9,15), nu este o inițiativă personală. Această misiune consistă din “a fi ministru” al Bisericii – “trupul lui Cristos” (v. 24). Această slujire are ca și conținut “misterul” (v. 26) sau planul de mântuire universală pe care Dumnezeu vrea să-l realizeze în istoria omenirii. În centru nu este o realitate neutră, ci însăși persoana lui Isus Cristos, Mesia: de la El vine “bogăția minunată a acestei slujiri” (v. 28). Din acest motiv, lui Paul nu-i este teamă să înfrunte dificultățile (v. 29); din contră, în aceste dificultăți își află bucuria deoarece suportă toate din iubire față de creștini: “Mă bucur de suferințele pe care le îndur pentru voi“.

Sugestivă este indicația pe care Paul o dă în ceea ce privește originea și scopul acțiunii sale: “echipajul” spiritual îi este dat de sus: “prin puterea care vine de la El și care acționează în mine cu intensitate (v. 29). Scopul este acela de a contribui la pătimirile mântuitoare ale lui Cristos: “Completez în trupul meu ceea ce lipsește pătimirilor lui Cristos” (v. 24). Pentru Paul, aceste pătimiri ale lui Cristos sunt cu prisosință suficiente pentru a “lucra” mântuirea. Însă vestirea și primirea ei comportă anumite suferințe pe care Paul le vede ca și “completare ale pătimirii”.

Evanghelia (Lc 10,38-42)

Isus ajunge în Betania și este primit de cele două surori, Marta și Maria; de fratele Lazăr nu se vorbește. Marta este prima pomenită: “L-a primit în casa sa” (v. 38). Maria oferă primirea ascultării: “Șezută la picioarele lui Isus, îi asculta Cuvintele” (v. 39). S-ar putea spune că Isus se bucură de o primirea completă și armonioasă: Marta se îngrijește de aspectele materiale, Maria de cele spirituale. Dar echilibrul se distruge atunci când Marta, care se supraîncărcase cu o muncă “pe cinste”, se apropie de Isus și-i adresează niște cuvinte care lasă să se înțeleagă o anumită indignare față de sora ei – “m-a lăsat singură să slujesc” - dar și o confidență nepoliticoasă față de oaspete, ajungând aproape până la a-l dojeni: “Doamne, nu-ți pasă … Spune-i deci să mă ajute!” (v. 40). Pentru Marta, primirea pare că se reduce la aspectul material: Maria ar trebui să-i dea o mână de ajutor în loc să stea să caște gura la Isus. Ba chiar oaspetele însuși ar trebui – după ea – să-i poruncească Mariei de a munci pentru El, în timp ce El ar trebui să stea singur și să aștepte cu răbdare prânzul.

Isus, care până în acel moment o “învățase” pe Maria, acum “dă o lecție” Martei: o dojenește cu gingășie: “Marta, Marta” și o atenționează să observe că a alegerea făcută nu este cea mai nimerită pentru că a preferat “multe lucruri” unicului lucru “de care avem nevoie” (v. 41 și urm.). O laudă în schimb pe Maria pentru că a ales “partea cea mai bună” (v. 42)

Ritul latin