Start > Ritul latin > Marta și Maria sau partea cea mai bună

Marta și Maria sau partea cea mai bună

18 July 2007
2,970 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XVI-a de peste an (Anul C)

Dacă ar trebui să urmăm indicația Liturghiei, fără îndoială astăzi ar trebui să vorbim despre virtutea ospitalității. De fapt, aceasta este tema unitară a Liturghiei de azi. În prima lectură se pare că însuși Dumnezeu se prezintă ca oaspete al lui Avraam (tradiția creștină a interpretat totdeauna cei trei oameni, sau îngeri, primiți de Avraam, ca simbolul Preasfintei Treimi). În lectura evanghelică, Isus este cel primit ca oaspete în casa Martei și a Mariei. Tema aceasta, a ospitalității, trebuie redescoperită complet în societatea noastră individualistă și anonimă.

Scriptura ne ajută să descoperim în profunzime ce este ospitalitatea; ea nu este numai un semn de umanitate, ci un aspect al poruncii celei noi a lui Isus Cristos. Primirea de oaspeți, adică a străinului, pentru noi înseamnă a-L primi pe însuși Cristos, care s-a identificat cu toți cei străini și nevoiași, și care, în episodul ucenicilor de la Emaus, a luat El însuși înfățișarea unui călător. Înseamnă să deschidem ușa casei noastre, așa cum au făcut Avraam, Marta și Maria, spre a-L primi în casa noastră pe Isus, care trece astăzi prin lume. Tocmai această însemnătate o au cuvintele: “… Mie Mi-ați făcut!” În cele din urmă mai înseamnă că noi toți suntem niște oaspeți și străini pe acest pământ, adică numai în trecere spre Domnul.

Aceasta este tema pe care ne-o propune Liturghia din această duminică, și este unica ocazie din cei trei ani liturgici când acest fapt răsună în liturghia duminicală, iar noi avem stricta obligație de a nu-l lăsa să sune în pustiu. Isus se află la Betania, în casa Martei și a Mariei, surorile lui Lazăr. Aceasta era o familie de prieteni, în care Isus obișnuia să vină din când în când, atunci când se afla prin părțile locului. Maria avea o bucurie nespusă că L-a văzut pe Învățător în casa lor, spre a putea asculta în tăcere și cu toată atenția inimii cuvintele vieții de veci. Cu această intenție și cu aceste gânduri, ea îi sorbea cuvintele, ghemuită fiind la picioarele Sale.

În schimb Marta era foarte preocupată de a-i face lui Isus o primire cum se cuvine. Nu este greu de imaginat tonul, între serios și glumă, cu care ea se oprește în fața lui Isus și a Mariei, spunând: “Doamne, drept este ca sora mea să mă lase singură, tocmai acum când am atâtea de făcut? Spune-i să mă ajute și ea!” Tocmai acesta a fost momentul în care Isus a rostit acele cuvinte care de sine stătătoare formează o mică Evanghelie: “Marta, Marta, pentru multe lucruri te îngrijorezi și te frămânți tu, însă un singur lucru trebuiește. Maria și-a ales partea cea mai bună, care nu se va lua de la dânsa”.

Acum trebuie să părăsim casa Martei și a Mariei, și să revenim la momentul de față. Noi, în clipa aceasta, suntem familia care L-a primit pe Isus ca oaspete; această biserică, și această adunare a noastră, este casa din Betania, în care vorbește Învățătorul, iar noi suntem Marta și Maria. Așadar El, în clipa aceasta, ne spune: “Prietene, tu te preocupi și te agiți, vrând a face mai multe lucruri deodată, și nu-ți dai seama că întotdeauna uiți de lucrul cel mai de căpetenie și cel mai important…” Cât de adevărate sunt aceste cuvinte ale Domnului! El are dreptate: viața noastră se scurge cu greu printre multe lucruri: visuri, proiecte, afaceri, ocupații, griji… Noi suntem tot atâtea Marte, extrem de ocupați, închipuindu-ne că executăm lucrurile cele mai importante din lume, dar în schimb nu facem altceva decât să pierdem vremea: facem lucruri inutile, ne agităm pentru anumite lucruri numai pentru că sunt urgente, nu importante, ne gândim la unele evenimente care poate nu se vor întâmpla niciodată.

Aceasta nu poate fi decât minciuna și vanitatea vieții noastre: “Deșertăciunea deșertăciunilor, totul este deșertăciune”, spune textul biblic. Isus a spus o dată: “Cine dintre voi, chiar îngrijorându-se, poate adăuga măcar un cot la înălțimea lui?… Nu vă îngrijorați dar, zicând: Ce vom mânca sau ce vom bea; sau cu ce ne vom îmbrăca?” Prin cuvintele Sale, Isus ne îndeamnă să ieșim din această vanitate și împrăștiere a minții, și ne arată calea ce duce spre adevăratul lucru de trebuință… Este aceeași chemare pe care o aflăm și în altă Evanghelie, atunci când se vorbește despre omul care a descoperit o comoară în țarina lui, sau despre negustorul care a aflat o perlă prețioasă, și care își vinde toate pietrele sale scumpe, ca să o cumpere.

Dar care ar fi oare unicul lucru cu adevărat important, această “parte mai bună”, care nu se va lua de la cel ce și-a ales-o? Evanghelia ne răspunde răspicat: este tocmai ceea ce și-a ales Maria. Dar ce și-a ales Maria? Ea s-a hotărât să-l asculte pe Isus, și cu Isus, ea a ales totul: împărăția Sa, voința Sa…, a ales ceea ce este veșnic, ceea ce rămâne pentru totdeauna, comoara ascunsă, pe care hoții nu o pot fura și pe care nici moliile nu o pot distruge. Sfântul Paul, în cea de-a doua lectură, se obligă a ne lămuri bine în ce constă acest lucru necesar, această parte mai bună despre care ne vorbește Evanghelia. Această parte, spune el, este Cristos în voi, taina ascunsă din veșnicie și din toate veacurile, descoperită însă acum sfinților Săi, cărora Dumnezeu a voit să le facă cunoscut care este bogăția slavei tainei acesteia între neamuri: “Cristos în voi, nădejdea slavei”.

Cristos în noi, nădejdea slavei. Acesta este într-adevăr lucrul cel mai mare și mai trebuincios. Trebuie să-L cunoaștem pe acest Cristos care se află în noi, în inima noastră, pe care nimeni nu ni-L poate răpi, care se află de față și care ne vorbește în Biserică, așa cum vorbea în casa Martei și a Mariei, și care este speranța și garanția slavei, adică a biruinței noastre finale asupra deșertăciunii și a morții.

Ce vom spune atunci despre toată truda și despre toate preocupările Martei? Despre zelul ei? Cuvintele lui Isus nu au descalificat acest zel. Desigur, nu întâmplător, Luca a plasat unul după altul episodul Samariteanului Milostiv și episodul Martei și al Mariei. Ceea ce El dojenește tacit în comportarea Martei nu este voința ei de a sluji, grija sau graba pentru ca oaspetele să se simtă bine în casa ei, pentru că aceasta intră, așa cum am văzut, în porunca dragostei față de aproapele, și știm cu toții cât de mult stătea la Inima lui Isus aceasta. Ceea ce corijează Isus în comportarea Martei este că ea se lasă prea mult antrenată de iureșul ocupațiilor: excesiva importanță pe care o acordă lucrurilor exterioare și materiale, pierzând oarecum chiar sensul proporțiilor și al valorilor.

Din moment ce îl cunoștea pe Isus, Marta ar fi trebuit să știe, de acum, că mai multă plăcere ar fi avut El ca ea să stea lângă dânsul și să-L asculte, decât să trudească pentru pregătirea unui prânz copios, deoarece hrana Lui cea mai bună era de a face și de a vesti voința Tatălui. Toate acestea ne fac să înțelegem, așa cum se întâmplă adesea în cazuri similare, că Marta, fără să-și dea seama, căuta mai mult a face să pară că este o bună gospodină, decât a face ca oaspetele să fie mulțumit; cu alte cuvinte, se căuta mai mult pe sine însăși.

Din episodul Martei și al Mariei vom scoate în cele din urmă această învățătură: cea mai bună metodă de a fi Marta este a fi Maria! Ascultarea atentă a Cuvântului lui Dumnezeu, obișnuința de a ne ruga și de a reflecta, dacă nu chiar și a contempla, purifică orice acțiune, împiedică să ne căutăm pe noi înșine, chiar și atunci când venim în ajutorul fraților noștri; permite să observăm și să respectăm prioritatea, să facem totul cu calm, care este cea mai bună metodă de a face bine toate lucrurile, și de a produce chiar mai mult.

Maria și-a ales partea cea mai bună. Dar noi? Oare am ales noi totdeauna partea cea mai bună? Nu cumva suntem și noi tot atâtea Marte preocupate de lucruri inutile, care se vor sfârși odată cu noi? Alegerea se poate observa printr-un fapt precis: Maria, șezând la picioarele lui Isus, asculta Cuvântul Său. Asculta nu numai cu urechile, ci și cu toată inima și cu toată ființa ei; ea dădea ascultare lui Isus. Și noi trebuie să învățăm această ascultare profundă, în așa fel încât tot Cuvântul lui Isus, pe care-l ascultăm în biserică, sau pe care-l citim, să ne revină în minte la momentul oportun, atunci când ne aflăm în fața unei hotărâri de luat, sau când avem de depășit o dilemă sau chiar o ispită. Noi trebuie să fim pentru Cuvântul lui Dumnezeu acel teren bun, despre care se vorbește în parabola Semănătorului.

Marta nu înțelesese că Isus venise în casa ei pentru a o hrăni, și nu ca să fie hrănit El de către dânsa, de aceea era atât de preocupată cu bucătăria. Aceasta este veșnica ispită, de a da prioritate faptelor, nu credinței, de a nu ne lăsa întrecuți de Dumnezeu în generozitate și dragoste. Chiar și aici, printre noi, Isus vine ca oaspete, însă El este Acela care vrea să ne hrănească, ceea ce a și făcut până acum, cu al Său Cuvânt, și o va face peste puțină vreme și cu Trupul Său. Să-L primim cu bucurie și cu fervoare, fiindcă tocmai El este “Partea cea mai Bună” pe care nimeni nu o va lua de la noi, în veci de veci.

Ritul latin