Start > Ritul latin > Ospitalitate și înstrăinare

Ospitalitate și înstrăinare

18 July 2007
2,128 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XVI-a de peste an (Anul C)

Iese în plină evidență, din prima lectură și din evanghelie, tema ospitalității. Aceasta nu înseamnă că în cele două episoade nu apar diferențe importante. Avram, de exemplu, află o totală colaborare din partea soției în pregătirile pentru a primi pe cei trei oaspeți misterioși (adică pe Domnul). Marta, în schimb, nu reușește să obțină complicitatea surorii sale Maria, în activitatea ei frenetică determinată de sosirea în casă a prietenului Isus. Pe lângă aceasta: Domnului pare să-i placă mult banchetul somptuos pregătit de Avram. În timp ce Isus nu aprobă truda Martei, mai mult o mustră, fie chiar și cu afecțiune (“Marta, Marta…”). Oricum, aș vrea să subliniez trei elemente comune: spontaneitatea, gratuitatea, primirea celuilalt.

Spontaneitatea

Gesturile lui Avram, dar și atitudinea Mariei, și chiar preocupările Martei, sunt semnul spontaneității, al naturaleței, al căldurii umane, al cordialității. Nici un ritualism dictat de conveniențe, nici o artificialitate, nici o ceremonie. Nu este vorba pur și simplu de a deschide ușa casei. Persoana trebuie “să se deschidă”, să părăsească reticențele, să-și dăruiască propria ființă. Nu este problema de a oferi sau prezenta lucruri, ci de a “descoperi”, a se dărui pe sine fără rezerve.

În anumite forme de ospitalitate, se observă o distanță, o neîncredere, o frică de a comunica într-adevăr, care provoacă o evidentă indispoziție interioară. În momentul în care este primit celălalt, este ținut la distanță. Este primit (anumite “primiri” de persoane cu greutate…), dar protejându-se, apărându-se, menținând un prag precaut de distanță. Uneori, sub spoiala curteniei formale, se observă chiar și refuzul. Crusta subtilă și lucitoare a gentileței lasă să se filtreze răceala. Pentru aceasta cineva se simte primit și respins în același timp. Învăluit de curiozitate și de neîncredere. Te poți scufunda în fotoliu, dar observi duritatea ambientului. Sub surâs surprinzi plictiseala. Nu-ți lipsește nimic, paharul este mereu umplut cu grijă. Dar te simți jenat, deoarece căldura lipsește. În mod paradoxal, ai senzația că te-au primit în casă pentru a te face să te simți un străin. Se interesează cu ostentație de tine pentru a masca indiferența.

Gratuitatea

Celălalt aspect este gratuitatea. Caricatura ospitalității este calculul oportunist, substratul utilitarist, instrumentalizarea mai mult sau mai puțin nerușinată. Acea persoană îmi poate servi pentru a-mi procura o favoare determinată, îmi poate fi de folos pentru a dobândi acel obiectiv, pot să am nevoie de el din cauza cunoștințelor pe care le are și a pozițiilor pe care le ocupă, și deci îl copleșesc cu atenții, delicatețe, nu mă zgârcesc la onoruri și ceremonii și cheltuieli. În sfârșit, o bună investiție, după totul…

Dau, dar numai pentru că vreau să primesc, să-mi iau revanșa. Nu mă interesează valoarea persoanei, ci avantajul, după o mai mare sau mai mică scadență, pe care pot s-o scot din el. Tratamentul este subordonat interesului. Nu este altceva în centru. Centrul sunt eu. Profitul meu, ambiția mea, vanitatea mea, succesul meu, cariera mea, imaginea mea publică. În cazul în care celălalt este un personaj important, vestit, să fie “folosit” ca o floare la butonieră. Numai la sfârșit Domnul îi spune lui Avram că va răsplăti ospitalitatea sa atentă cu venirea pe lume a fiului îndelung așteptat. Celălalt este primit nu pentru că am nevoie de lucrurile sale, de favorurile sale, ci pentru că am nevoie de ceea ce este. Adevărata ospitalitate este cea “pentru nimic”. Care își arată bucuria de a sta împreună, de a comunica, de se cunoaște, de a se întâlni, de a se uimi de celălalt, să-i atingă cel puțin misterul său, să se bucure de prezența sa.

Cea mai genuină tradiție creștină a subliniat totdeauna caracterul sacru al oaspetelui. Pentru călugării antici, din deșerturile Egiptului, când era vorba de a primi un oaspete (un “frate”, sau oricare călător în trecere), cădea orice obligație cu privire la tăcere și post. Sărbătoarea avea preponderență asupra practicilor riguroase ascetice. Era Cristos însuși care era primit ca oaspete în hainele necunoscutului, străinului, al celui lipsit de locuință. Pentru care se dădeau onoruri cvazi religioase tocmai pentru că era sărac, lipsit de importanță, neinfluent, lipsit de titluri. Era considerată absurdă orice discriminare pe baza funcției, rangului social, prestigiului, averii. Dimpotrivă, precedența i se dădea ultimului. Locul cel mai înalt era rezervat celui care stătea pe treapta cea mai de jos în ierarhia oamenilor. Primatul îl avea cel mai prost îmbrăcat, nu personajului ilustru.

Sfântul Camil De Lellis, la sfârșitul sec. XVI, introduce și practică personal în spitale “ritul primirii” bolnavului, care urmează scheme liturgice, cu gesturi și semne care exprimă un sens religios accentuat și arată o evidentă căldură umană, pentru care noul sosit trebuie să aibă senzația, chiar de la ușa de intrare, că va fi tratat cu respect și iubire, și nu vor primi numai îngrijiri medicale. Va găsi persoane care “vor avea inimă” pentru el. În acest domeniu trebuie să recunoaștem că s-au făcut mulți pași. Nu totdeauna, din păcate, în direcția justă.

Primirea celuilalt

În sfârșit, ospitalitatea trebuie să fie sub semnul diversității. Pentru a primi este nevoie de “a ieși”. Avram iese hotărât din mentalitatea restrânsă a propriului clan, a propriului trib. Rupe cercul rigid al ambientului familiar, pentru a face loc celor trei personaje necunoscute. Îl lasă să intre în casa sa pe cel diferit, pe străin. Pentru a practica ospitalitatea, trebuie depășite granițele înguste ale autosuficienței, ale superiorității, ale vanității. Trebuie să ne dăm seama că criza respingerii în privința străinului, excluderea celuilalt, reprezintă, în afara faptului că este un păcat prin excelență împotriva ospitalității, și o sărăcire.

“Eliminând ceea ce nu se aseamănă cu noi, săvârșim un act vătămător în același timp împotriva universalității noastre de oameni și împotriva sfințeniei lui Dumnezeu. Dumnezeu vine între noi în haina celui diferit, a celui care nu are măsurile noastre, și care este, tocmai de aceea, sacramentul lui Dumnezeu” (E. Balducci).

Sfântul Toma susținea că noi îl cunoaștem pe Dumnezeu ca necunoscut. Cred că acest adevăr se poate verifica mai ales atunci când este vorba de “a-l recunoaște” sub travestirea oaspetelui necunoscut, fără nume, fără faimă, fără bogății, fără lucru. Sub travestirea celui de departe, neasemănător. Dumnezeu sosește adesea în casa noastră sub travestirea celui neașteptat. Și chiar al celui neasemănător, de nerecunoscut. O ospitalitate practicată numai între asemănători sau egali, pare să întărească identitatea, coeziunea grupului. În realitate întărește cercul exclusiv, care devine astfel o amenințare de sufocare.

Marta

Marta reprezintă un model de ospitalitate care, în ciuda intențiilor lăudabile, nu reușește să “iasă”. Ea constrânge pe prieten în propriile scheme, în propriile programe, în propriile dorințe. Decide ea ceea ce trebuie să-i facă plăcere în mod necesar oaspetelui. Și nu-și dă seama că, în loc să se intereseze de Învățătorul – cum face Maria – se interesează de propriile lucruri. Acestea ajung să devină un lucru absolut.

Este riscul pe care îl întâmpină persoanele religioase când Dumnezeu devine prea “cunoscut”, familiar. Ne înșelăm că cunoaștem totul, că interpretăm – cum se face cu un vechi amic al casei – gusturile sale. Și nu observăm că riscăm să-i impunem obiceiurile noastre, ceea ce este comod pentru noi (chiar dacă sunt lucruri care ne pun în agitație, ca în cazul Martei. La anumiți creștini, tocmai agitația, activismul frenetic, multiplele servicii, “multele lucruri” la care se dedică, constituie o tactică diversivă și defensivă, pentru a se pune la adăpost față de adevăratele exigențe, pentru a nu da socoteală oaspetelui, pentru a nu înfrunta obligațiile față în față cu el).

Dumnezeu nu este programabil. Nu suntem noi care putem să decidem, odată pentru totdeauna ceea ce îi face plăcere. Marta făcând aceasta devine tabloul aceleia care are prezumția de a-l “poseda” pe Dumnezeu, administrându-l după propriile dorințe. Dumnezeu astfel riscă să devină ostatic, fie chiar un ostatic stimat, riscă să fie redus la un Dumnezeu al familiei, al tribului, al clanului, al asociației. Numai ascultarea, oprirea tăcută, atitudinea contemplativă a Mariei, permite să i se facă loc în spațiul interior al ființei noastre, să-i interpretăm exigențele lui, să-i respectăm imprevizibilitatea Sa.

Totdeauna trebuie să presupunem că El vrea altceva. “Partea mai bună” pe care trebuie s-o alegem, din când în când, este cea a primirii misterului său, care implică dilatarea continuă a spațiilor noastre, depășirea măsurilor noastre, disponibilitatea de a frânge cercul obișnuințelor noastre. Așa zișii “negociatori ai lui Dumnezeu” sfârșesc prin a face totul, prin a face chiar prea mult, dar evită cu grijă să facă “singurul lucru necesar”.

Ritul latin