Start > Ritul latin > Verbe dificile de conjugat

Verbe dificile de conjugat

26 April 2007
1,342 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a după Paște (Anul C)

Unicul Păstor

Iese în relief, pe fundalul liturgiei din această duminică, figura Păstorului. Dar, împreună, datorită fragmentului din Apocalips, prinde contur și imaginea Mielului. Mai mult, cele două figuri sfârșesc prin a se suprapune și a se identifica. Păstorul nu este altcineva decât Mielul (“Mielul… va fi păstorul lor”). Turma îl urmează pe Miel, care o “conduce la izvoarele apelor vieții”. Bineînțeles că îl celebrăm pe Isus ca unic, adevărat Păstor. Celebrăm iubirea sa care ne salvează. Dar nu putem să nu vorbim și de alți păstori și de turma din care facem parte (și dacă termenul ne provoacă vreo alergie plictisitoare, substituim cuvântul turmă cu comunitatea).

Referindu-ne la rândurile schematice ale evangheliei, putem înscrie pe o coloană verbele care precizează datoriile păstorului, și pe o alta cele care indică datoriile turmei. Observăm îndată, printre altele, că prima coloană este mai lungă decât a doua. Deci avem pe de o parte: a vorbi (verbul este implicit, din moment ce oile ascultă glasul păstorului), a cunoaște, a-și dărui viața, a păzi (în acest verb, de fapt, se sintetizează atitudinea păstorului care nu permite ca oile să se piardă și să fie răpite). De altă parte: a asculta și a urma. Să analizăm bogăția acestor verbe.

În coloana datoriilor păstorului

- În privința vocii. Este aceea care este. Nimeni nu pretinde ca păstorul să meargă la școala de recitare. Dar se poate cel puțin cere ca predicatorul, când rostește omilia, să nu schimbe vocea (ceea ce se întâmplă frecvent și în cuprinsul celebrărilor. Pare că unii păstori, pentru a fi recunoscuți, nu găsesc altceva mai bun decât “să travestească” vocea.) Să adopte un ton natural, un limbaj simplu, imediat, familiar. Să fie apropiat. Mai ales este important tonul. Timbrul. Adevărul lucrurilor pe care le spune cineva stă și (aș zice în mod esențial) în “mod”. Ar trebui să fim atenți la o vibrație inconfundabilă care trădează o pasiune-participare, din momentul când “vocea” este percepută nu când ajunge la urechi, dar atunci când aprinde o scânteie “înăuntru”, trebuind să învingă de multe ori straturi groase de cenușă.

A cunoaște. Subliniez că verbul semnifică ceva care merge dincolo de statistici, chestionare, raporturi întocmite de sociologi. A cunoaște înseamnă a intra în comuniune intimă cu persoane, a stabili un raport nu formal, a capta exigențele cele mai profunde, a interpreta așteptările, a înțelege problemele și situațiile fiecărui individ, abținându-se de a le reduce la cazuri anonime deja contemplate și rezolvate în “texte”. A cunoaște echivalează cu a da un nume și un chip fiecăruia. A ține cont de diversități, evitând să confunde unitatea cu uniformitatea, viața cu funcționarea, ordinea cu aplatizarea. Pentru a cunoaște este nevoie de ascultare. Efortul de a vedea cu inima. A fi dispuși la a învăța (și lecția, uneori, poate fi acordată chiar de la oița de la care, după o oarecare mentalitate, nu s-ar fi așteptat la nimic).

A da viața. Se întâmplă rar. Și, în aceste cazuri extreme, turma apreciază gestul. În contextul normal, în schimb, se bucură când păstorul, în loc să moară, trăiește totalmente pentru oile sale. Darul cel mai folositor este acela care se exprimă prin a dărui timpul și răbdarea, dedicându-se pentru alții, să fie de găsit, să împartă cu alții, să aparțină tuturor.

Fidelitatea cea mai necesară nu este aceea a eroismului, ci cea a unei dăruiri zilnice, tăcute.

A păzi. Păstorul “păzește” turma mai ales când lasă staulul pentru a bate cărările în căutarea oiței pierdute ( sau cele 99 care stau afară?). Cele nouăzecișinouă (sau una rămasă?) sunt în siguranță numai când niciuna nu lipsește de la apel, sau cel puțin face totul pentru a stabili un contact așa încât să scurteze distanțele. Este dificil de a specifica cine este lupul lacom. Și pentru că, astăzi, speciile s-au înmulțit într-o manieră confuză, toți au învățat bunele maniere și dinții sunt mascați de surâs, și urlatul a fost înlocuit cu o voce care dezmiardă. Totuși rămâne fundamental că păstorul, dacă vrea într-adevăr să împiedice răpirea tezaurului său uman, să pună mai presus de toate binele turmei și nu propriul său avantaj, propriile comodități, propria imagine. Nu este suficient să-și amintească de alții, să se preocupe de ei, să se intereseze de situația lor. Trebuie să se uite pe ei înșiși, să nu se preocupe de sine, să nu aibă interese egoiste de apărat.

Datoriile oilor

- A asculta. Nu este suficient a sta să asculți. Trebuie să pătrundă cuvântul înăuntru, să pună în discuție, să provoace o hotărâre. Nu este suficient de a fi de acord. Trebuie să fii de acord pentru a face. Este prea puțin să spui “are dreptate”. Trebuie să nu fi de acord cu propriile inerții, cu pasivitatea, cu atitudinile de renunțare. Docilitatea nu se exprimă cu omagii exterioare (am auzit pe cineva care protesta: “Ce mai vrea și parohul nostru? I-am pregătit o mare sărbătoare pentru aniversarul său de 25 de ani. Și a avut și un dar foarte consistent. Nimeni nu a dat înapoi la acea ocazie. Nu știu pentru ce se plânge mereu…”). Docilitatea se manifestă cu o adeziune convinsă, cu colaborarea, regăsindu-ne la întâlnirile obișnuite, demonstrând coerență în practicile zilnice. Ascultă cu adevărat numai cel care acceptă schimbarea, cine este dispus să traducă în fapte, în comportamente, cuvântul care i-a fost adresat. O ascultare care lasă lucrurile așa cum sunt, constituie un refuz al Cuvântului. O turmă care ascultă este o turmă care merge. O oiță care ascultă este o oiță care se trezește, se zguduie, lungește pasul.

- A urma. Ceva diferit de a sta la datorie, disciplinat. Sau de a merge în procesiune. Este vorba de a merge spre Țara Promisă. Pentru Dumnezeu. Nu cu capul plecat, cu ochii închiși cu creierul fără să gândească, cu conștiința dezactivată. A gândi nu este o vină. A avea idei și de a le manifesta nu este un act de curaj eroic, ci un serviciu obligatoriu făcut păstorului și tovarășilor de drum. Pentru a urma, este necesară conștiința scopului de atins, conștiința comunitară, disponibilitatea de a ține tare capacitatea de a rezista la ispita de a apuca pe căi comode, de a fugi când se profilează dificultăți. A înainta este o problemă de pași – chiar dacă obositori -, nu murmurări – chiar dacă sunt practicate pe larg -, sau vorbării vane – chiar dacă sunt comode -, sau plângeri – chiar dacă sunt ușoare – .

Docilitate nu înseamnă lipsă de responsabilitate. Nu este interzis, de aceea, să-l informezi pe păstor, să urmezi un itinerar nou, să dai o fugă înainte. A urma nu înseamnă a târâi picioarele, dar nici să ignorezi pasul celor mai slabi. În sfârșit este vorba de a nu ceda nici nerăbdării nici abuliei. Mai ales va fi oportun să ne amintim că atunci când Isus, Păstorul suprem, vorbește despre necesitatea de a-l urma, indică hotărât un gest pe care ucenicul trebuie să-l împlinească înainte de a-l urma pe Învățătorul: “Să ia crucea…”.

A urma nu înseamnă a te așeza în rând pentru o paradă. Crucea pe umeri – care nu mai poate să fie o podoabă – indică faptul că participăm la un exod obositor. Și exodul este un drum de eliberare, desigur nu de… înlesniri. Cum se vede, duminica Păstorului nu consimte nici o concesie la imagini sentimentale, dulcege. Ne amintește, mai degrabă, de datorii precise de fidelitate și de sinceritate. De o parte și de alta. Și nu este cazul de a găsi în coloana de datorii ale altora un alibi pentru neîndeplinirile noastre. Verbe de conjugat la propriu, ni le oferă evanghelia din belșug. Pentru cine le ia în serios, nu-i rămâne timp prea mult pentru a trage cu coada ochiului în direcția îndatoririi altuia.

Mulțimea

Împreună cu cele ale Păstorului și ale turmei, liturgia ne prezintă și o altă imagine: aceea a mulțimii. Avem “mulțimea” care merge să asculte cuvântul lui Dumnezeu la Antiohia (prima lectură) și “mulțimea imensă” primită în cetatea lui Dumnezeu după drumul chinuitor în încurcăturile istoriei (a doua lectură).

Numai două observații. 1. – Mulțimea nu indică în general o masă anonimă, lipsită de personalitate. Adică, trebuie să ținem cont – cum observă p. Ernesto Balducci – de bătăile inimii, de lacrimile din ochi, de istoriile și de dramele fiecărei persoane. 2 – Riscul mereu la pândă este acela al închiderii într-o dimensiune individualistă sau elitistă. Chiar și atunci când mai sunt în serviciu efectiv “femeile pioase de rang înalt și de vază” dezlănțuie opoziții și tind curse, nu trebuie să ne lăsăm arestați în cercul meschinăriei și al răutății. Praful resentimentului și al disprețului trebuie scuturat energic de pe picioarele noastre, pentru că este un spațiu foarte amplu de parcurs “plini de bucurie și de Duh Sfânt”. Și, în loc să reglăm conturile cu indivizi care caută să ne ademenească în jocul lor murdar, trebuie să ne amintim că sunt atâția alții în așteptare.

Ritul latin