Start > Ritul latin > Misterul chemării lui Dumnezeu

Misterul chemării lui Dumnezeu

26 April 2007
1,958 afișări

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a după Paște (Anul C)

Patru clerici, făcând o scurtă pauză în programul lor foarte aglomerat, stăteau pe o bancă într-un parc, povestind și bucurându-se de o frumoasă zi de primăvară. “Știți ce? Din moment ce cu toții suntem atât de buni prieteni”, a spus unul dintre ei, “aceasta ar putea fi o bună ocazie să discutăm despre problemele personale.” Au fost de acord cu toții. “Ei bine, aș dori să vă împărtășesc faptul că beau cam mult”, a spus un preot. S-a lăsat liniștea. Apoi altul a vorbit: “Din moment ce ai fost atât de sincer, aș dori să recunosc și eu că problema mea cea mai mare o reprezintă jocurile de noroc. Este groaznic, dar nu mă pot lăsa. Am fost chiar tentat să iau bani din chetă.” Iarăși liniște, după care al treilea preot a spus: “Sunt foarte tulburat, frații mei, pentru că mă simt tot mai atras de o femeie din parohia mea, și încă una măritată.” Din nou liniște, dar una lungă. În cele din urmă preoții care își deschiseră deja sufletul îl invitară pe al patrulea să facă la fel. “Problema e”, a spus el, “că nu știu cum să vă spun despre problema mea.” “Oh, nu îți fă griji. Secretul tău este în siguranță cu noi”, au spus ceilalți. “Păi, să vă spun drept, problema mea este că sunt un mare bârfitor.”

Glume ca aceasta ne-au creat impresia că între viața și activitatea preotului și cea a altui creștin nu există nici o diferență. Este adevărat până la un punct. Vedem o altă dimensiune a vieții și activității preoților atunci când o considerăm din perspectiva aspectului vocației sau chemării lui Dumnezeu. Acesta este aspectul asupra căruia Biserica vrea să ne atragă atenția astăzi, când celebrăm Ziua Mondială de Rugăciune pentru Vocații. Biserica ne invită să medităm acum la semnificația chemării lui Dumnezeu și să ne rugăm pentru tot mai multe vocații.

În lectura evanghelică, Isus se identifică pe sine ca un păstor: “Oile mele ascultă glasul meu; eu le cunosc, iar ele mă urmează” (Ioan 10,27). Audiența lui iudaică trebuie să fi rămas șocată să audă așa ceva, dat fiind că pentru evrei păstorul turmei Israelului era nimeni altcineva decât Domnul Dumnezeu însuși (Psalmul 23,1). Isus, pretinzând că este păstorul turmei lui Dumnezeu, nu făcea altceva decât să pregătească următoarea sa declarație: “Eu și Tatăl una suntem” (Ioan 10,30). Că Tatăl l-a trimis pe Isus și l-a delegat să acționeze cu deplină autoritate în numele Lui este doar jumătatea din adevăr. Cealaltă jumătate este că Isus la rândul Său și-a delegat Apostolii să acționeze cu deplină autoritate în numele Lui. Vedem aceasta în prima ceremonie de despărțire de discipoli, așa după cum a pus-o în scris Ioan. Să ne amintim cuvintele lui Isus: “‘Pace vouă! Așa cum m-a trimis Tatăl, așa vă trimit și eu pe voi’. Și, spunând aceasta, a suflat asupra lor și le-a zis: ‘Primiți pe Duhul Sfânt. Cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate; cărora le veți ține, vor fi ținute’” (Ioan 20,21-23).

Unii oameni găsesc că e cazul să protesteze față de ideea că o ființă umană obișnuită iartă păcatele unei alte ființe umane obișnuite. Evreii din vremea lui Isus au protestat și ei la ideea că un conațional de-al lor, Isus, le iartă păcatele. Nu prea avea sens, dacă se luau în considerare strict factorii umani. Dar dacă privim cu ochii credinței, vedem că este Dumnezeu cel care i-a inițiativa să îl trimită pe Isus și să îl înzestreze cu “toată puterea în cer și pe pământ” (Matei 28,18). Similar, este Isus cel care i-a inițiativa de a-i chema pe cei pe care i-a ales: “Nu voi m-ați ales pe mine, ci Eu v-am ales pe voi” (Ioan 15,16). Și îi înzestrează cu aceeași putere cu care Tatăl l-a înzestrat pe El. De aceea a putut El să spună că: “Cine vă primește pe voi, pe Mine mă primește, iar cine mă primește pe Mine îl primește pe acela care m-a trimis” (Matei 10,40). Acesta este misterul chemării lui Dumnezeu.

Rugându-ne astăzi pentru creșterea numărului de vocații, să ne rugăm și pentru o mai bună înțelegere și apreciere a vieții și activității persoanelor hirotonite, pentru ca tot mai mulți și mai mulți oameni să acceadă la harul pe care Dumnezeu îl pune la dispoziție prin preoți. Să ne rugăm ca tot mai mulți tineri să fie atrași să răspundă afirmativ chemării lui Dumnezeu.

Ritul latin