Start > Ritul latin > Chemați să fim creaturi noi

Chemați să fim creaturi noi

15 March 2007
1,016 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a din Post (Anul C)

S-au terminat cepele și ghindele

Și astfel Evreii, instalați în tabără în stepa din Ierihon, pot în sfârșit să mănânce roadele din Țara promisă. Regretul după “pepeni, praz, ceapă și usturoi” (Num 11,5), mâncate cu lăcomie în timpul șederii în Egipt, este definitiv îndepărtat. Și mana a încetat să mai cadă. Acum sunt ciorchinii de struguri, rodiile, smochinele oferite de Dumnezeul eliberator. Și pentru fiul risipitor s-a sfârșit timpul ghindelor aruncate la porci.

Tatăl pentru a sărbători întoarcerea sa, a pregătit un banchet somptuos. Dar, mai înainte de a înfige dinții în carnea de vițel gras, fiul întors a gustat unele delicatețe care nu erau destinate gurii: îmbrățișarea tatălui, iertarea lui, primirea sa, semnele (inelul, încălțămintea și haina splendidă) recuperării din propria condiție și demnitatea de fiu. Înaintea mâncărurilor minunate a avut posibilitatea de a se bucura de muzică, de sărbătoare.

Situația sa a fost un exod pe dos. Abandonase libertatea casei părintești (schimbată de el printr-o închisoare sufocantă), pentru ” a se pune în slujba” propriilor plăceri exagerate – tiranii cei mai cruzi – și apoi de un patron nu prea generos. Atunci când și-a dat seama de orbirea sa, nu a ezitat să ia calea de întoarcere. Convertirea a început în momentul în care a încercat nostalgia, nu a sclaviei (cum s-a întâmplat de atâtea ori cu israeliții), ci pentru libertatea pe care a lăsat-o în spate din necugetare.

“Dă-mi partea de avere care îmi revine”. Pretinsese partea cea mai rea a libertății sale, cea care îi dădea posibilitatea de a deveni sclav. În acest moment casa părintească a devenit pentru el “casa promisă”. Și în timp ce “salariații” se angajează în pregătiri, tatăl însuși se ocupă de o operație mai dificilă și delicată: să extirpe din capul fiului o mentalitate de slujitor și să răsădească mentalitatea de fiu. Casa nu devine o celulă de pedeapsă, ci o sală de muzică și dans. Și fiul revăzut, care s-ar fi mulțumit să fie primit ca slugă, descoperă că tatăl, în loc să aștepte pe fratele care se întorcea de la câmp, îl aștepta chiar pe el, să se întoarcă din desfrâul său. Este cea mai mare și imprevizibilă surprindere. Bucuria de a fi așteptat.

Se gândea că tatăl nu ar mai vrea să se gândească la el, după acea stupidă aventură, că i-a dat destule bătăi de cap. Dimpotrivă își dă seama că tatăl nu a mai avut stare din cauza absenței sale, nu a mai putut suporta îndepărtarea sa (“Repede, aduceți veșmântul cel mai frumos și îmbrăcați-l…”). Evident, fiul care se întoarce după obișnuita muncă de la câmp, este iubit (“tu ești totdeauna cu mine…”). Dar el are nevoie mai ales de acela care a risipit totul. Acel tată se simte tată nu doar atunci când poate să dea atestate de bună purtare, prime de ascultare și răsplată pentru muncă, ci și atunci când reușește să regăsească pe cel care “era pierdut”. Nici un proces nici pentru a absolvi, nu dă “libertatea supravegheată” sau o perioadă de probă, nu cere o reparație cuvenită.

Țintuit de o îmbrățișare

“I s-a aruncat de gât și l-a sărutat”. După ce s-a lăsat cuprins de acel gest, tatăl nu a putut să se transforme în judecător. Și-a descoperit slăbiciunea. Nu va mai putea să fie dur, neutru, distant. Pe de altă parte, îmbrățișarea și sărutul, unit cu căința fiului, devin mai eficace decât orice lectură a unui articol de lege. Îmbrățișarea și sărutul vor țintui de acum și în viitor pe fiul în responsabilitățile sale: responsabilitatea celui care se simte iubit, în ciuda prostiilor săvârșite. Banchetul și sărbătoarea vor șterge amintirea “țării îndepărtate” și de bucuriile frivole la care fiul risipitor era condamnat (echivalentul “muncilor forțate” impuse Evreilor).

Nu este suficient a predica convertirea. Trebuie pregătită întoarcerea, a se asigura de primirea în casă, și că pe masă sunt roadele iubirii, încrederii, respectului, mai bune ca ghindele. Desigur, nu ajunge să condamnăm ghindele smulse de la porci. O casă demnă de acest nume trebuie să fie o “casă promisă”, în stare de a oferi produse care satură foamea celui care riscă să moară din exces de hrană înșelătoare. Rămâne totuși semnificativ strigătul fiului risipitor, înainte de a apuca drumul întoarcerii: “Eu care mor de foame”.

A se converti înseamnă a recunoaște propria foame adevărată. A o observa, a o admite, mai ales când cineva se zbate… în belșug. Cea mai rea dintre lipsuri. Eu mă căiesc dacă găsesc curajul de a mă spovedi, intrând în mine însumi (pentru că “țara îndepărtată” este cea care mă face să trăiesc în afara mea) că îmi lipsește ceva. În special când am de toate. De fapt a avea totul, a-și permite totul, ascunde adesea ceea ce îmi lipsește, ceea ce m-ar face să trăiesc ca om, creștin, persoană liberă.

“Era mort…”: acesta este diagnosticul tatălui în privința acelei experiențe. Cineva moare când se descoperă incapabil să înțeleagă ce îl face să trăiască. Chiar dacă se încăpățânează să muște din fructele obișnuite înveninate. Se “pierde viața” nu într-un accident oarecare de stradă, și nici când se apucă un drum greșit, ci atunci când nu observă (sau când își închipuie) că drumul “drept” este tocmai acela pe care cineva se află. Ajunge să facem o întoarcere din drum (nu interzis, dar chiar obligatoriu după legile stradale creștine), care numește o astfel de manevră convertire. Nu. Nu este vorba de o banală “întoarcere înapoi”. Tatăl așteaptă pe cei care “se întorc înainte”.

O mare posibilitate

“Lucrurile de mai înainte au trecut, iată s-au născut altele noi”. Observă Evreii la intrarea în Țara făgăduită. Cepele au fost abandonate. Ghindele au fost lăsate pentru destinatarii legitimi prevăzuți cu patru labe și rât. De acum este o realitate nouă de luat în seamă, un program de libertate de respectat. O iubire fidelă care nu trebuie trădată. Dumnezeu și-a ținut făgăduințele (Țara cu roadele sale, Casa împodobită de sărbătoare și o masă încărcată cu Rodul care vine din pământ dar nu aparține pământului). Acum depinde de noi să ținem promisiunile. Una, esențială: să nu risipim acele daruri.

Într-o perspectivă creștină – după indicația lui Paul în a doua lectură – toate acestea se sintetizează într-un plan precis: de a deveni “creaturi noi”. Și lucrul acesta devine posibil numai “în Cristos”. Nu e o chestiune de efort din partea omului. Mai corect efortul esențial al omului constă în “a se lăsa împăcat cu Dumnezeu”. În ciuda aparențelor, este mai ușor a se lăsa mustrat, pedepsit. Dimpotrivă Dumnezeu ne cere, prin ministerul milostivirii încredințat Bisericii, să îi permitem să ne ierte. Fiul risipitor a fost recuperat în momentul în care “s-a lăsat” îmbrățișat și sărutat de tatăl. Unica “reparație a pagubei” cerut pentru patrimoniul risipit în acest fel este de a nu refuza semnele unei iubiri care nu mai putea să aștepte.

Rămâne de precizat că fiul risipitor nu a devenit o “creatură nouă” pentru că a îmbrăcat veșmintele cele mai frumoase. Nu este vorba de veșminte, nici nu este suficient să schimbe look-ul. Ceea ce contează nu este pielea, nici ceea ce este pe piele, dar ceea ce este dedesubt. Transformarea trebuie să vină în “interior”. Cuvântul “reconciliere” nu privește pur și simplu atitudinile exterioare. Sau schimbă inima, sau totul rămâne ca mai înainte. Tatăl nu “adaugă” ceva în buzunarele fiului. Îi oferă o posibilitate uluitoare de a inaugura o existență nouă.

“Astăzi încep să înțeleg ceva”

Dar este cineva care a rămas atașat la lucrurile vechi. Incapabil de a înțelege noutatea și de a gusta roadele țării (sau ale casei) făgăduite. El a rămas cu voința sa de ied nesatisfăcut. Fiul cel mare, în loc să se aghețe de promisiuni, este atașat de revendicări. Tocmai el, care nu s-a îndepărtat niciodată, refuză să intre în casă (a nu se îndepărta este ceva diferit de “a sta înăuntru”, așa cum a nu călca poruncile nu este încă a realiza proiectul patern). Pentru că în acea casă, culegând informațiile de la un slujitor, va găsi nu numai un fiu risipitor (“acest fiu al tău care a devorat averile tale cu prostituatele”), dar mai ales un “tată risipitor”. Da, un tată care “risipește” milostivire, iertare, îmbrățișări de primire sărbătorească.

Cum să trăiești într-o casă unde inima devine mai importantă decât regulamentul, unde milostivirea a întrecut dreptatea? Nu-și dă seama că și el ar trebui să se întoarcă, în sfârșit, admițând că are destule lucruri care trebuie iertate. Da, să fie iertat de punctualitatea sa fără avânt, de cumsecădenia sa indispusă, de moralismul său meschin, de pretenția de a fi fiul exemplar fără a accepta… pe fiul tatălui său. De a fi iertat pentru ascultarea fără bucurie, pentru munca interesată (interesată pentru un ied mizerabil), pentru atmosfera de gheață care este creată de prezența sa în casă. De a fi iertat de alergia la sărbătoare și la iertare.

“Nu voia să intre…” Până acum s-a mulțumit de “a nu pleca”. Dar nu s-a hotărât deloc, nici înainte, să intre cu adevărat. “Fiule… tot ce este al meu este și al tău”. Tocmai aceasta îi produce frică. Îi este frică de posibilitatea de a-și “însuși” inima tatălui, iubirea sa fără măsură. Dacă ar fi vorba de a administra dreptatea și pedepse, nu ar avea dificultăți. Aici, însă, nu se pune problema de a “administra”, ci de “risipire” adică de a iubi fără limite.

Și rămâne plantat acolo, pe pragul casei. Condamnat să îmbătrânească hrănindu-se cu bombăneli. El nu a călcat nici o poruncă părintească. Dar atunci când tatăl îl roagă să “intre”, adică să schimbe inima și mintea, el continuă să discute. Preferă să fie “ireproșabil”, drept, satisfăcut de sine, mai degrabă decât mulțumit și complice cu un tată risipitor. Cine știe dacă va reuși să se confeseze: “Tată, eu te slujesc de atâția ani. Dar numai astăzi am început să înțeleg ceva. Despre tine. Despre mine. Despre altul. Despre casă”.

Ritul latin