Start > Ritul latin > “Tată, am păcătuit…”. Sacramentul Reconcilierii

“Tată, am păcătuit…”. Sacramentul Reconcilierii

15 March 2007
1,456 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iași
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a din Post (Anul C)

Am ascultat astăzi una dintre paginile cele mai scumpe din Evanghelie: Parabola Fiului Risipitor. Aceasta poate fi citită din mai multe puncte de vedere. Dacă luăm ca filon conductor figura tatălui, aceasta ne vorbește despre nemărginita milă și gingășie a lui Dumnezeu, care ne spune indirect cum trebuie să se comporte cel ce îl reprezintă pe pământ pe acest Tată iertător (ministrul reconcilierii). Dacă luăm ca fir conducător figura fiului mai mare, parabola ne învață cum nu trebuie să se poarte “ceilalți în biserică”, cei drepți (adevărați sau închipuiți) în fața celui ce a greșit. Dacă vom privi la acest fiu mai mic și risipitor, parabola ne descrie itinerarul exemplar al unei reconcilieri.

Intenția Liturghiei este ca noi să citim parabola în această lumină. De fapt, în lectura a doua am ascultat chemarea sfâșietoare a apostolului care ne spune: “Vă rugăm pentru Cristos: împăcați-vă cu Dumnezeu”. Ne aflăm la jumătatea Postului Mare, timpul cel mai potrivit pentru părăsirea păcatului, iar astăzi Biserica ne propune o învățătură cu privire la sacramentul spovezii, vrând prin aceasta să ajungem curați la Sărbătoarea Învierii Domnului, indicându-ne calea privilegiată. În parabolă, păcătosul îi spune direct tatălui: “Am păcătuit!”, însă Paul, în cuvintele pe care le-am auzit, introduce în acest cadru mijlocirea istorică a lui Cristos și cea sacramentală a Bisericii: “… ne-a împăcat cu sine prin Cristos și ne-a încredințat slujirea reconcilierii” (adică Bisericii).

Citită în felul acesta, parabola Fiului Risipitor ne apare ca un sacrament al Pocăinței în acțiune, având la centru “mărturisirea” (Tată, am păcătuit!) și la sfârșit dezlegarea (“Acest frate al tău era mort și a revenit la viață!”). Mărturisirea sau spovada este un sacrament în criză de identitate, cum spunea un teolog, întrucât creștinul experimentează din ce în ce mai mult nepotrivirea acesteia de a traduce experiența personală în ceea ce privește păcatul și iertarea lui Dumnezeu.

Cui i se datorează această criză? Se vorbește despre eclipsarea sensului păcatului (“Cel mai mare păcat actual este acela că oamenii au pierdut sensul păcatului”, spunea Papa Pius XII). Însă a existat și există un motiv serios pentru care s-a redus disciplina penitențială, până la recenta reformă. Aceasta are rădăcini mult mai adânci; începând de la un anumit moment s-a accentuat momentul acuzării particulare a păcatelor, în detrimentul tuturor celorlalte momente, care devin oarecum accesorii; a fost înțeles greșit principiul că sacramentul lucrează totdeauna prin sine însuși, automat (ex opere operato), din care cauză s-au înmulțit spovezile făcute în condiții aproape imposibile, datorită mulțimii persoanelor, grabei și a sărăcăcioaselor dispoziții sufletești.

Aspectul crizei se manifestă mai ales prin faptul neglijării evidente din partea multora a spovezii frecvente; însă adevărata criză, așa cum am spus, este mai profundă, și din fericire se observă o oarecare depășire a ei. Totul pleacă de la redescoperirea unor componente esențiale ale vieții creștinești, care evidențiază în toată lumina, sau mai bine spus în umbra sa, distanța dintre instituția divină și viața. Aceste componente sunt: Cuvântul lui Dumnezeu, adică renovata cunoaștere a Bibliei; Duhul Sfânt și redescoperirea rolului Său în Biserică; comunitatea, adică dimensiunea socială a păcatului și a pocăinței.

Cuvântul lui Dumnezeu duce la o mai bună înțelegere a păcatului. Mai întâi de toate face să apară insuficiența anumitor scheme ale examenelor de conștiință, care privilegiau prea mult păcatele personale (mai ales cele împotriva poruncii a VI-a) lăsând în umbră dragostea frățească, dreptatea, și mai ales păcatele de omisiune. Accentul se schimbă apoi de la actele păcătoase, asupra cărora insistă morala tradițională, la starea păcatului: de la păcate, la păcat. Aici nu este vorba numai de înșirarea urmărilor păcatelor în numărul și specificul lor, cât mai mult de cauza acestora, de a pune securea la rădăcină, corectând opțiunea fundamentală sau orientarea de fond a sufletului; trecând de la o atitudine de rezistență împotriva lui Dumnezeu și de capitulare în fața lumii, la o atitudine de împotrivire față de lume și de capitulare în fața lui Dumnezeu.

A enumera cu scrupulozitate toate păcatele, chiar și cele mai neînsemnate, fără ca mai înainte să fi denunțat rădăcina acestora, este ca și cum ai combate febra, fără a descoperi boala care o cauzează. Păcatul este un refuz față de dragostea Tatălui și reîntoarcere la idoli, sau la lăturile porcilor: “M-au părăsit pe mine, izvorul apelor vii, și și-au săpat puțuri crăpate care nu țin apă”. Iată ce este păcatul privit din punctul de vedere al lui Dumnezeu. Fiul risipitor din parabolă săvârșise multe păcate – așa cum spune fratele mai mare -, își risipise toată moștenirea cu femeile desfrânate, însă în clipa mărturisirii, ceea ce-i stă mai mult la inimă nu mai sunt păcatele comise în afara casei părintești, ci numai acelea săvârșite în acea zi când a întors spatele tatălui său și a părăsit casa părintească! La acest păcat se referă mărturisirea lui: “Tată, am păcătuit… !”

Problema mărturisirii este recondusă în cele din urmă la problema universală și centrală a convertirii evanghelice: este vorba despre a descoperi adevărata boală sufletească. Întrebarea crucială pe care Isus o adresează celui ce îi cere astăzi iertare de păcatele proprii este aceeași pe care o adresase odată paraliticului: “Vrei să te faci sănătos?” Vrei cu adevărat? Un adevărat examen de conștiință ar trebui să plece de la această întrebare: Doresc eu într-adevăr să mă vindec de păcat? Sunt dispus a mă lăsa vindecat de Dumnezeu, sau sunt prea afectat de boala care mă mistuie? “Fă-mă sănătos, dar nu chiar acum”, spunea Sfântul Augustin, înainte de a face pasul decisiv al convertirii sale.

Redescoperirea sufletului trebuie să meargă paralel cu redescoperirea comunității. În concepția medievală și post-tridentină a pocăinței, Biserica intra oarecum numai ca o “putere a cheilor”, ca ierarhie și instituție. Se insista numai asupra dispoziției juridice a mărturisirii (un proces cu sentință de dezlegare sau nedezlegare). Reînnoirea eclesiologiei (dusă mai departe de Conciliul Vatican II) ne face să vedem Biserica nu numai ca o ierarhie sau instituție, ci mai ales ca o “koinonia” și mister, ca Trup Mistic al lui Cristos și ca popor al lui Dumnezeu. În felul acesta apare dimensiunea comunitară a păcatului, care este ruptura nu numai de Cap, ci de Cristos întreg: Cap și Trup, de Biserică. Mădularul care suferă face să sufere întreg trupul, pentru că păcatul unui mădular slăbește și infectează întregul organism ecclesial.

Mărturisirea sau spovada trebuie să reflecte această natură comunitară a păcatului și a reconcilierii; comunitatea nu are un rol numai pasiv, de martor sau de obiect al reconcilierii, ci un rol activ în sensul că participă și operează reconcilierea. Sfântul Iacov scrie: “Mărturisiți-vă unii altora păcatele și rugați-vă unii pentru alții ca să fiți vindecați”. În mod foarte potrivit Liturghia ne propune formula: “Mărturisesc lui Dumnezeu Atotputernicul și vouă fraților…”.

În cele din urmă, în noul ritual al pocăinței (dat de Congregația pentru Cultul Divin în 1974), reapare Duhul Sfânt, ignorat aproape complet de-a lungul veacurilor în disciplina penitențială, și reapare tocmai în punctul în care mai înainte se invoca puterea cheilor (excomunicarea, interdicția), reapare chiar întreaga Preasfântă Treime, ca adevăratul agent al reconcilierii. Formula care precede dezlegarea spune: “Dumnezeu, Părintele Milostivirii, care a împăcat cu sine lumea în moartea și învierea Fiului Său și a dat pe Duhul Sfânt pentru iertarea păcatelor, să-ți acorde prin ministerul Bisericii iertarea și pacea”. Tatăl, Isus Cristos, Duhul Sfânt și Biserica: iată protagoniștii întregii reconcilieri! Pentru un păcătos care se reîntoarce la Dumnezeu se pune în mișcare tot cerul și tot pământul.

Reforma sacramentului nu a reușit să ducă până la capăt renovarea practicii penitențiale, care de altfel nici n-ar fi fost posibilă într-un timp atât de scurt. Unele principii din trecut frânează încă puternic, ținând în picioare anumite aspecte, concepția analitică sau materială a păcatului (importanța numărului și a speciei) și caracterul individualistic și foarte puțin comunitar al spovezii. Unele dintre punctele în care se simte mai mult necesitatea de noi experiențe, care să ușureze practica penitențială, este cea cu privire la spovada colectivă. O atare reconciliere comunitară, este prevăzută de noul ritual numai prin motive negative sau de forță majoră (lipsa de preoți sau primejdie de moarte).

La începutul Bisericii se făcea spovada colectivă chiar și din motive pozitive, adică pentru a exprima concret caracterul comunitar al reconcilierii, pentru a sta în fața lui Dumnezeu ca frați pocăiți și umiliți care împreună imploră iertarea Tatălui, iertându-se și ei între ei. Lui Dumnezeu îi place pluralul: “Am păcătuit”. Îi place spovada corală a întregului Său popor, introducând-o chiar de pe vremea profeților, ceea ce ne-a furnizat un model în rugăciunea “Tatăl nostru”: “Tatăl nostru… și ne iartă nouă păcatele noastre”. Există păcate, mai ales cele de omisiune, pentru care comunitatea creștină trebuie să ceară iertare lumii, în public, pentru că acele păcate sunt făcute în comunitate. Nimic nu împacă sau reconciliază cu lumea mai mult decât aceste liturghii corale în care Biserica, în elementul ei uman, ia asupra ei responsabilitatea greșelilor și a păcatelor care au marcat istoria ei, împiedicând ca în felul acesta numele lui Cristos să mai fie blestemat printre popoare din cauza noastră.

Prin urmare, ceea ce se cere de la noi este o ascultare creatoare. Ascultare, deci nimic extravagant, ci mai degrabă disponibilitatea de a primi cu recunoștință directivele Bisericii, în cazul acesta cele conținute în noul ritual al Pocăinței, folosind toate posibilitățile ce le oferă, care nu sunt puține, trupești și sufletești, pentru că ascultarea fundamentală rămâne totdeauna aceea a Duhului și a Cuvântului lui Dumnezeu, care nu se lasă prinsă în nici un ritual, ci vrea să ducă mai departe Biserica. Să remarcăm că normele Bisericii orânduiesc Pocăința – sacrament, în vreme ce nu elimină alte forme sau posibilități de iertare a păcatelor (Euharistia, rugăciunea, ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu, pomana, etc.). Aici este vorba despre o lege care, trebuind să fie folosită în toată Biserica, nu poate lua în considerare cazurile particulare. Esențialul este a înțelege care sunt exigențele și preocupările ce inspiră disciplina Bisericii.

Reînnoirea Pocăinței încă nu a fost încheiată, cu toate acestea se poate întrevedea de pe acum care este calea pe care Duhul Sfânt conduce Biserica. Să încercăm să parcurgem, sau mai bine spus, să alergăm pe această cale. La pocăință recurgem deoarece Cuvântul lui Dumnezeu ne-a luminat și ne-a revelat păcatul nostru, pentru că Duhul Sfânt ne face să simțim trebuința de a reînfiripa prietenia cu Dumnezeu ofensat, punând în inimă sentimentul filial față de Tatăl, ceea ce ne face să strigăm de departe: “Tată, am păcătuit!” Prin urmare, nu vorbim de obligația sau obiceiul de a te spovedi, ci de trebuința de a o face.

Raportul spovadă-iertare de păcate nu este privit mecanic, ci este vorba de un proces vital. Reconcilierea poate veni foarte bine, chiar mai înainte de spovadă, în clipa când s-a luat această hotărâre. Este suficient ca persoana să accepte toate exigențele unei astfel de iertări spirituale, inclusiv aceea de a recurge la necesara mediere a Bisericii pentru păcatele mari, de îndată ce va fi posibil (fiul risipitor era deja împăcat în momentul în care s-a hotărât să se scoale și să meargă la tatăl). Cel care prin harul lui Dumnezeu nu se simte apăsat de păcate grave, nu va omite pentru aceasta spovada pe o perioadă prea îndelungată știind că gravitatea păcatului se măsoară mai mult după dragostea și după chemarea pe care cineva a primit-o decât după materie, iar pe de altă parte, a se cerceta, a-și deschide propria conștiință, a se pune în stare de mărturisire în fața lui Dumnezeu este un mijloc optim pentru a nu cădea în lâncezeală sau în insensibilitate spirituală.

Sacramentul Pocăinței reînnoit apare ca sacrament pascal în dublu sens: a) Pentru om este un mic exod, o trecere, o lepădare a omului vechi și îmbrăcare a omului nou; b) Pentru că Isus Cristos aplică roadele Patimii sale răscumpărătoare. Pocăința reînnoită apare ca sacrament prin excelență al însănătoșirii interioare (însănătoșirea sufletelor istovite), inclusiv vindecarea minții, a memoriei, adică înlăturarea amintirilor și gândurilor rele, care sunt cicatricile lăsate de păcatele altora și ale noastre, și nu permit iubirii lui Dumnezeu să se răspândească liber în inima noastră (resentimente, iertări neacordate și neobținute, traumatisme spirituale adânci, etc.).

Chiar și confesorul apare într-o nouă lumină. El nu mai este judecătorul fratelui său, care pronunță o sentință, chiar și în numele Bisericii, ci medicul curant al însănătoșirii spirituale, sau mai bine spus “Prietenul Mirelui”, care ajută la recompunerea unui raport de dragoste pus în criză de către păcat. Astăzi există posibilitatea concretă de a administra și a primi sacramentul pocăinței “carismatic” (ca un dar), ca o pecete a Duhului Sfânt, care îndreaptă și integrează raportul de fii ai lui Dumnezeu… Trăirea sacramentului în mod carismatic și spiritual este cel mai bun mod de a-l trăi ca o experiență autentică umană și eliberatoare.

“Mă voi ridica, mă voi duce la tatăl meu și-i voi spune: ‘Tată, am păcătuit…’”. Așa și-a spus fiul risipitor, s-a sculat și a plecat la drum. Tot așa să facem și noi astăzi: nu trebuie să mergem cine știe unde, în regiuni îndepărtate: cu toții ne-am îndepărtat de Dumnezeu, cu toții păcătuim de șapte ori pe zi. Să ne lăsăm, așadar, împăcați cu Dumnezeu de către Cristos și de către Biserică, deoarece în felul acesta Învierea Domnului din acest an va fi cea mai frumoasă din viața noastră de până acum!

Ritul latin