Start > Ritul latin > Duminica a IV-a din Postul Mare

Duminica a IV-a din Postul Mare

15 March 2007
1,196 afișări

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a din Post (Anul C)

- comentariu exegetico spiritual la lecturi -

Lectura I (Ios 5, 9a.10-12)

După drumul lung și obositor în pustiu, poporul ales – pe care Dumnezeu nu încetează să-l cheme mereu “fiu” – din sclavia grea a Egiptului ajunge acum în intrarea în Țara Promisă. Suntem, cu textul nostru, în momentul când abia s-a terminat ritualul tăierii împrejur (v. 3-5) ca semn de purificare și reînnoire a alianței. Deci, “seara” (la lăsatul serii) se celebrează Paștele: noapte solemnă asemenea acelei în care s-a început exodul, veghe plină de așteptare. “Ziua următoare” (v. 11) Israel experimentează mâna puternică a Domnului: Dumnezeu declară în mod solemn lui Iosue: “Astăzi am îndepărtat de la voi josnicia Egiptului” (v. 9).

Și iată “semnul”: pentru patruzeci de ani în pustiu se hrănise cu mană, pâinea lacrimilor – dar oferit în mod gratuit de la Domnul – acum pentru prima dată gustă fructele acelei regiuni. Israelul “tăiat împrejur”, adică sfințit, trăiește experiența fiului care se reîntoarce acasă.

Lectura II (2Cor 5,17-21)

Fragmentul începe cu afirmația fundamentală a creștinismului: dacă umanitatea a murit și a înviat cu Cristos, tot ce era vechi (adică sub legea păcatului) a dispărut. Ceea ce contează este creatura nouă. Omul vechi a fost îngropat prin botez. Din apă iese omul nou.

Această transformare este har pur. Umanitatea scufundată în păcat nu putea să se reîntoarcă la Dumnezeu doar prin mijloacele ei. În excesul iubirii sale (cf. Ef. 2,4; Rom. 5,8), Dumnezeu l-a trimis pe Unicul Său Fiu ca prin moartea sa să obținem mântuirea. Noi am fost salvați “prin Cristos” și “în Cristos”. Cele două expresii nu sunt o repetiție, ci o aprofundare spre a declara că o dată ce am fost împăcați prin meritele lui Cristos, noi am fost fixați în El și am devenit cu El colaboratori la opera sa de mântuire. De fapt, în v. 20, ne este încredințată o misiune specifică: suntem ambasadori ai lui Cristos: prin noi Dumnezeu vrea să-i implore pe toți să se lase salvați. Misiunea cere adeziunea totală și liberă a voinței. Paul oferă un motiv nobil care poate provoca adeziunea: cel Drept s-a făcut păcat pentru ca păcătoșii să devină dreptate. S-a făcut solidar cu noi, oare noi vom fi solidari cu El?

Evanghelia (Lc 15,1-3.11-32)

Evanghelia după Luca e definită în mod comun “Evanghelia milostivirii”. Cu capitolul 15 ne aflăm în centrul Evangheliei: conține, de fapt, cele trei parabole ale milostivirii, sunt asemănătoare cât privește structura, dar așezate într-o progresivă intensitate: oița care s-a pierdut, fiul risipitor care a cerut partea sa de moștenire și care apoi a plecat. La o mai mare depărtare corespunde o mai mare iubire: pentru monedă și oița regăsită se sărbătorește, pentru fiul care s-a întors este ucis vițelul cel gras, i se dă inelul și veșmântul regesc.

Este o pagină din evanghelie care în aparență nu are nevoie de nici o explicație. Totuși câteva sublinieri. Întâi de toate trebuie menționat că aceste parabole sunt într-un context: Isus este înconjurat de “păcătoși” și “mănâncă” cu ei, gest care pentru mentalitatea evreiască exprima o comuniune profundă. La rândul lor păcătoșii – toți – “se apropie de El”, adică îl consideră ca pe un prieten. Cărturarii și fariseii “murmură”, sunt scandalizați și dezaprobă modul de a gândi a lui Isus, contrar (după ei) Legii. Protagonistul parabolelor este întotdeauna Dumnezeu, pe care Isus a venit să-l reveleze. În parabola fiului risipitor este prezentată situația umanității, bine reprezentată de cei doi frați. Din cauza păcatului omul se simte sclavul unui patron, oricare ar fi modul de a-și trăi sclavia, în rebeliune sau în subiectivism fără iubire. Totul devine un “a pretinde” sau un “a calcula”, până când întoarcerea după rebeliune a fratelui mai mic dezvăluie fie ceea ce este în inima fratelui mai mare, fie adevărata față a “patronului”. El în realitate este un Tată cu o mare iubire. Milostivirea lui vindecă rănile profunde lăsate de rebeliune. Gingășia lui se exprimă printr-o invitație la sărbătoare și la comuniune, care nu se pot desfășura în plinătate până când nu participă toți. Această sărbătoare trăită din plin are ca și preț pasiunea și moartea lui Cristos. “Un om avea doi fii…” așa începe parabola: reprezintă umanitatea rănită.

Ritul latin