Start > Ritul latin > Duminica a IV-a din Timpul de peste an

Duminica a IV-a din Timpul de peste an

25 January 2007
928 afișări

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a de peste an (Anul C)

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi -

Lectura I (Ier 1,4-5.17-19)

Chemarea lui Ieremia ca să fie profet în Israel are loc într-un moment tragic, mai exact când începe declinul lui Iuda. Profetul are misiunea ingrată de face acuze poporului care trăiește într-o decădere morală și religioasă deosebită, fapt pentru care viața profetului va fi o continuă luptă cu puternicii Israelului. Versetele 4 și urm. ni-l prezintă pe omul Ieremia care este ales și destinat la o misiune precisă, aceea de a fi “profet pentru popoare“. Iar dacă pentru misiunea aceasta Dumnezeu îi cere profetului curaj (v. 17), același Dumnezeu asigură alesului său susținerea și certitudinea de a rezista minciunilor și suferințelor prin forța prezenței Sale (v. 19). Domnul îi cere lui Ieremia ascultare deplină, disponibilitate și intimitate cu El; altfel profetul va fi expus la umiliri și temeri în fața oamenilor.

Vocația profetului Ieremia, spre deosebire de cea a lui Isaia sau Ezechiel, prezintă unele elemente specifice, cum ar fi faptul că este destinat la o misiune mare “încă din sânul mamei sale“, chiar dacă acest lucru va înflori pe parcursul întregii sale vieți. Această soartă comportă o “constantă și o progresivă intimitate cu Dumnezeu“, lucru care aduce cu sine momente, în sine, tragice, ce-i vor da posibilitatea să se abandoneze Domnului chemării sale, ca și persecuții din partea oamenilor. Forța chemării profetului, în ciuda ambientului ostil și al abandonării, va sta numai în promisiunea lu Dumnezeu: “Eu sunt cu tine pentru a te salva” (v. 19).

Lectura a II-a (1Cor 12,31-13,13)

Comunitatea din Corint a fost pentru Paul motiv de multe griji/îngrijorări. Însă motivația care a stat la baza activităților Apostolului de educare și formare a membrilor comunității creștine, – plecând de la problemele concrete ale vieții pe care Paul trebuie să le abordeze – se poate rezuma într-un cuvânt: el a fost pentru toți un mărturisitor al iubirii lui Cristos față de toți. Iar corintenilor, care tind la carismele cele mai vizibile și dătătoare de faimă umană, Paul le răspunde provocându-i (arătându-le) să urmeze calea cea mai bună, aceea a carismei celei mai mari, iubirea (agape).

Elementul cel mai incisiv al acestui imn paulin al iubirii stă în relativizarea oricărei forme de ascetism sau metodă spirituală – lucruri bune și valabile. Paul, cu acest text, ne conduce la esența mesajului creștin, care este porunca iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele. Această cale este unica în stare să ghideze omenirea să învețe și să instaureze civilizația iubirii fără margini. Creștinul care se simte chemat la această misiune și trăiește această iubire are carisma cea mai mare, care conduce la dobândirea vieții adevărate, depline (In 10,10), deci la experiența/experimentarea lui Dumnezeu-iubire. Această iubire este un dar care întrece orice alt dar sau carismă. Iar Paul clarifică în textul nostru ceea ce el înțelege prin iubire: nu eros-ul, adică iubirea posesivă, ci agape, caritas, adică iubirea care se dăruiește, care nu-și aparține.

Evanghelia (Lc 4,21-30)

Suntem în fața discursului programatic pe care Isus îl pronunță după modelul marilor profeți ai lui Israel: “Astăzi s-a împlinit această Scriptură pe care voi ați auzit-o cu urechile voastre” (v. 21). Atunci când Isus proclamă că astăzi se împlinește Scriptura, de fapt anunță că se concretizează mântuirea definitivă, în care El se revelează ca și Acela în care se împlinesc toate profețiile făcute conform voinței și planului lui Dumnezeu. Cuvântul de eliberare, de mântuire pe care Isus îl revelează nu trezește entuziasm, ci scepticism și chiar refuz, “opoziție” din partea consătenilor săi. Ei ar fi vrut nu o veste a unei eliberări și o chemare de convertire la o viață nouă, ci să vadă dovezi concrete ale puterii lui Isus: ar fi vrut să vadă minuni sau semne extraordinare.

Isus răspunde alor săi, care îl recunosc ca și “fiul lui Iosif“, prin exemplul vechilor profeți: așa cum lui Ilie și lui Elizeu nu le-a fost dat să facă fapte mărețe în mijlocul consătenilor lor, tot astfel nici Isus nu împlinește pentru compatrioții săi nici o minune, nici un semn ieșit din comun. Adevărul pe care Isus îl anunță este un altul: a aduce eliberarea prizonierilor, vestea cea bună celor săraci și prigoniți, lucru care culminează în dăruirea întregii sale vieți, din iubire, pentru toată omenirea. Isus nu caută propriile interese omenești, așa cum deseori fac oamenii, ci El caută – în misiunea sa – să aducă, să dăruiască omului adevărata libertate și, mai ales, să-l dăruiască pe Duhul dătător de viață, care-și are izvorul în Dumnezeu.

Ritul latin