Start > Ritul latin > Adunați bucățile rămase

Adunați bucățile rămase

20 December 2006
1,181 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XVII-a de peste an (Anul B)

Pasajul evanghelic din această duminică vorbește despre înmulțirea pâinilor și a peștilor, care constituie o introducere la discursul euharistic, despre pâinea vieții, ținut de Isus în sinagoga din Cafarnaum, la care face referire evanghelistul Ioan. Nu este o întâmplare faptul că prezentarea Euharistiei începe cu relatarea înmulțirii pâinilor. Se subliniază astfel faptul că în om, dimensiunea religioasă nu poate fi separată de dimensiunea materială. Nu putem da îndrumări privind nevoile spirituale și eterne ale omului fără a ne preocupa, în același timp, de nevoile lui pământești și materiale.

Tocmai aceasta a fost la un moment dat tentația apostolilor. Într-un alt pasaj al Evangheliei se arată că ei i-au sugerat lui Isus să dea drumul mulțimii pentru ca oamenii să își poată găsi ceva de mâncare în satele învecinate. Însă Isus le-a răspuns: “Dați-le voi să mănânce!” (Matei 14,16). Prin aceasta, Isus nu le cere discipolilor Săi să facă minuni. Le cere să facă ceea ce pot ei. A pune în comun și a împărți ceea ce are fiecare. În aritmetică, înmulțirea și împărțirea sunt două operații opuse, dar în acest caz ele sunt identice. Nu există “înmulțire” fără “împărțire” (sau împărtășire)!

Această legătură dintre pâinea materială și cea spirituală a fost vizibilă în felul în care era celebrată Euharistia în Biserica primară. Cina Domnului, numită mai apoi “agape”, avea loc în contextul unei mese fraterne, în care era împărțită atât pâinea obișnuită cât și cea euharistică. De aceea diferența dintre cei care nu aveau nimic de mâncare și cei care se îmbătau era percepută ca scandaloasă și intolerabilă (1Corinteni 11,20-22). Astăzi Euharistia nu mai este celebrată în contextul unei mese obișnuite, însă contrastul dintre cei care au cu prisosință și cei cărora le lipsește ceea ce este necesar nu s-a redus, ba chiar mai mult, a primit dimensiuni globale.

În această privință, sfârșitul relatării ne mai spune ceva. Atunci când toți s-au săturat, Isus a cerut: “Adunați bucățile rămase, ca să nu se piardă nimic”. Trăim într-o societate în care risipa este obișnuită. În 50 de ani, am trecut de la o situație în care se mergea la școală sau la Liturghia duminicală cu încălțările în mâini până în prag, pentru ca să nu se uzeze, la o situație în care pantofi practic noi sunt aruncați pentru adaptarea la moda schimbătoare. Risipa cea mai scandaloasă are loc în sectorul alimentar. Cercetări realizate de Departamentul pentru Agricultură al Statelor Unite arată că un sfert din producția de hrană ajunge în fiecare zi la gunoi, ca să nu mai vorbim despre ceea ce este distrus în mod deliberat înainte de a ajunge pe piață.

Isus nu a spus în acea zi: “Distrugeți bucățile rămase pentru ca prețul pâinii și al peștelui să nu scadă pe piață”. Dar exact acest lucru se întâmplă astăzi. Sub influența reclamelor repetitive, “Cheltuiți, nu economisiți!” este în prezent cuvântul cheie în economie. Desigur, nu este suficient să economisim. Economisirea trebuie să le permită indivizilor și societăților din țările bogate să manifeste o generozitate mai mare în ajutorul pe care îl acordă țărilor sărace, altfel este vorba mai mult despre zgârcenie decât despre economisire.

Ritul latin