Start > Ritul latin > I-a trimis doi câte doi

I-a trimis doi câte doi

6 December 2006
1,382 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XV-a de peste an (Anul B)

“I-a chemat pe cei doisprezece și a început să-i trimită doi câte doi și le-a dat putere asupra duhurilor necurate. Le-a poruncit să nu ia nimic pentru drum, decât un toiag: nici pâine, nici desagă, nici bani la brâu, dar încălțați cu sandale și: ‘să nu purtați două tunici’”. Bibliștii explică faptul că Marcu, atunci când vorbește despre faptele și cuvintele lui Cristos, ține cont de situația și nevoile Bisericii din timpurile în care scria el Evanghelia, adică după învierea lui Cristos. Însă principalul eveniment și îndrumările pe care Cristos le dă apostolilor Săi în acest pasaj fac referire la Isus în perioada în care a trăit pe pământ.

Este începutul și testul general al misiunii apostolice. Pentru moment este o misiune limitată la cei dimprejur, adică la compatrioții evrei. După Paști, această misiune va fi extinsă la întreaga lume, și la păgâni: “Mergeți în toată lumea și predicați evanghelia la toată făptura” (Marcu 16,15). Acest fapt este de o importanță decisivă pentru a înțelege viața și misiunea lui Cristos. El nu a venit să se împlinească personal. Nu a dorit să fie un meteorit care străbate cerul doar pentru a dispărea mai apoi în neant. Nu a venit, cu alte cuvinte, doar pentru câteva mii de oameni care au avut posibilitatea de a-l vedea și a-l asculta personal în timpul vieții Sale. Misiunea Lui trebuia să continue, să fie permanentă, pentru ca fiecare persoană, în toate timpurile și locurile din istorie, să aibă posibilitatea de a auzi Vestea cea Bună a iubirii lui Dumnezeu și a fi mântuită.

De aceea Isus a ales colaboratori și a început să îi trimită înaintea Lui să vestească Împărăția și să îi vindece pe bolnavi. El a făcut cu discipolii Săi ceea ce un bun rector face astăzi cu seminariștii săi, atunci când, la sfârșit de săptămână, îi trimite în parohii pentru ca ei să înceapă să dobândească experiență pastorală, sau îi trimite la instituții de caritate pentru a-i ajuta pe cei care au grijă de săraci, pregătindu-se pentru ceea ce într-o zi va fi misiunea lor. Invitația lui Isus “Mergeți!” este adresată mai întâi apostolilor, și astăzi succesorilor lor: Papa, Episcopii și preoții, dar nu numai lor. Ei trebuie să fie îndrumători, animatori ai celorlalți în misiunea comună. A gândi altfel ar fi ca și când am spune că războiul poate fi dus numai cu generali și căpitani, fără soldați; sau că o echipă de fotbal poate fi înființată doar cu un antrenor și un arbitru, fără jucători.

După această trimitere a apostolilor, se arată în Evanghelia lui Luca, Isus “a ales alți șaptezeci și doi și i-a trimis doi câte doi înaintea sa în toate cetățile și locurile pe unde avea să treacă el” (Luca 10,1). Acești șaptezeci și doi de discipoli erau probabil toți cei care s-au adunat în acel moment, sau cei care îl urmau cu o anumită continuitate. Isus, așadar, și-a trimis toți discipolii, de asemenea laici. Biserica post-conciliară a fost martora înfloririi acestei conștientizări. Laicii din mișcările eclesiale sunt succesorii acestor șaptezeci și doi de discipoli. Vigilia Rusaliilor a oferit o idee despre dimensiunea acestui fenomen, cu acei sute de mii de tineri care au sosit în Piața Sf. Petru pentru a celebra Vesperele Solemnității cu Sfântul Părinte. Cel mai mult au impresionat bucuria și entuziasmul celor prezenți. În mod evident, pentru acei tineri a trăi și a proclama Evanghelia nu este o povară care trebuie acceptată din datorie, ci o bucurie, un privilegiu, ceva care face viața mai frumoasă.

Evanghelia nu folosește decât un cuvânt pentru a indica ce trebuie apostolii să predice (“ca [oamenii] să se convertească”), în timp ce descrie pe larg cum trebuie ei să predice. În această privință, avem o învățătură importantă în faptul că Isus i-a trimis doi câte doi. Se obișnuia în acele timpuri să se meargă doi câte doi, dar cu Isus acest fapt a primit o nouă semnificație, nu doar una practică. Isus i-a trimis doi câte doi – a explicat Sfântul Grigore cel Mare – pentru a insufla caritatea, deoarece cu mai puțin de două persoane nu poate exista caritate. Prima mărturie care trebuie dată despre Isus este aceea a iubirii reciproce: “Prin aceasta vor recunoaște toți că sunteți discipolii mei: dacă aveți dragoste unii față de alții” (Ioan 13,35).

Trebuie să fim atenți să nu interpretăm greșit cuvintele lui Isus despre scuturarea prafului de pe picioarele lor atunci când nu sunt primiți. În intenția lui Cristos, aceasta era destinată a fi o mărturie “pentru” ei, nu împotriva lor. Ea slujește la a-i face pe oameni să înțeleagă faptul că misionarii nu au venit din motive egoiste, pentru a lua bani sau alte lucruri de la ei; mai mult, ei nu au dorit să ia nici măcar praful lor. Ei au mers pentru mântuirea lor și, respingându-i, se lipseau pe sine de cel mai mare bine. Trebuie să subliniem acest lucru și astăzi. Biserica nu proclamă Evanghelia pentru a-și crește puterea sau numărul de membri. Dacă ar acționa astfel, ar fi prima care să trădeze Evanghelia. Ea o proclamă deoarece dorește să împărtășească darul primit, deoarece a primit de la Cristos mandatul: “În dar ați primit, în dar să dați” (Matei 10,8).

Ritul latin