Start > Ritul latin > Eu sunt pâinea cea vie, coborâtă din cer

Eu sunt pâinea cea vie, coborâtă din cer

14 August 2010
1,836 afișări

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: Editura Sapientia
Preasfântul Trup și Sânge (Anul C)

Ca să cunoaștem originea sărbătorii de azi, a Trupului și Sângelui Domnului, trebuie să ne întoarcem cu mintea în urmă cu vreo șapte sute de ani. O copilă dintr-un sătuc de lângă Liège, în Belgia, rămasă orfană de părinți, a fost luată din milă și ținută de maicile de la mănăstirea din Montcornillon. Copila se numea Iuliana și avea să ajungă ea însăși călugăriță și superioară a mănăstirii. O găsim în calendarul Bisericii cu numele de sfânta Iuliana de Montcornillon.

Când avea vârsta de 15 ani, Iuliana a început să aibă o serie de vedenii și revelații. Într-una dintre ele, a văzut luna strălucitoare, mare, frumoasă, luminoasă, dar cu o mică pată întunecoasă, neagră, pe ea: “Doamne”, întreabă ea, “dar ce înseamnă lucrul acesta?” Răspunsul nu a întârziat: “Pe chipul luminos al Bisericii este o umbră, este o lipsă; lipsește o sărbătoare în cinstea Preasfântului Sacrament”. Din ziua aceea, s-a străduit din răsputeri, s-a luptat ca să se introducă o sărbătoare în cinstea Sfântului Sacrament. Episcopul de Liège a introdus sărbătoarea în dieceza sa în anul 1246. Dar când a introdus-o, Iuliana murise deja. Acesta a fost numai începutul.

Câțiva ani mai târziu, un preot din Boemia, în pelerinaj spre Roma, străbătea Italia. Voia să fie primit de papa în audiență și să discute cu el despre prezența lui Cristos în sfânta Euharistie. Ajungând la Bolsena, s-a oprit și a celebrat sfânta Liturghie în biserica “Sfânta Cristina” din această localitate. Dar în timpul Liturghiei, a fost cuprins de niște îndoieli îngrozitoare: “Este cu adevărat Cristos în mâinile mele când rostesc cuvintele prefacerii?” Și, când a început să rupă ostia deasupra potirului, înainte de Împărtășanie, din ostie a început să curgă sânge din belșug. Sângele a acoperit corporalul – corporalul este bucata de pânză care se așează pe altar la ofertoriu -, a curs pe fața de altar. Preotul a rămas înmărmurit. Dar și-a revenit și, cu chiu, cu vai, a reușit să termine Liturghia. Sfântul Părinte papa se afla într-un oraș apropiat, la Orvieto. Auzind de minunea întâmplată, a cerut să i se aducă corporalul plin de sânge. A dat poruncă să se construiască măreața catedrală din Orvieto, spre a se păstra în ea acest corporal, pe care îl poate vedea și astăzi oricine vizitează această catedrală. Și tot atunci, Urban al IV-lea a orânduit pentru întreaga Biserică sărbătoarea Trupului și Sângelui Domnului. Acest lucru s-a petrecut în anul 1264.

Credința noastră creștină cuprinde o mulțime de adevăruri, de mistere uluitoare, care ne dezvăluie puterea și iubirea fără margini a lui Dumnezeu; astfel, avem misterul unui Dumnezeu în Trei Persoane, al Neprihănitei Zămisliri a Mariei, al nașterii feciorelnice a lui Isus. Dar dintre toate misterele, cel mai mare și mai de necuprins de mintea omenească este misterul Sfintei Euharistii: să privești cu ochii trupului o bucățică de pâine și să vezi în ea și să-l adori pe Creatorul cerului și al pământului! Mintea omenească este pusă la grea încercare atunci când omul, în mândria lui, refuză să accepte că Dumnezeu poate să facă lucruri pe care omul nu poate să le înțeleagă.

Când în sinagoga din Cafarnaum Isus a spus: “Eu sunt pâinea cea vie, coborâtă din cer… De nu veți mânca trupul Fiului omului și nu veți bea sângele lui, nu veți avea viață în voi”, evreii au refuzat să creadă, spunând: “Cum poate acesta să ne dea trupul lui să-l mâncăm?” Ba chiar și ucenicii săi, mai toți, auzind aceste cuvinte, i-au întors spatele, zicând; “Greu este cuvântul acesta. Cine poate să-l înțeleagă?” Și din ziua aceea, nu l-au mai urmat. Isus, văzând că lângă el a mai rămas doar o mână de ucenici, i-a întrebat: “Vreți, poate, să plecați și voi?” “Doamne”, a răspuns Petru în numele tuturor, “la cine să mergem? Numai tu ai cuvintele vieții veșnice”. Ne închipuim câtă durere era în cuvintele Mântuitorului, văzându-se respins de evrei, părăsit de ucenici! Aceeași mâhnire continuă să o simtă Cristos în fața mândriei minții omenești care refuză misterul Euharistiei.

A trăit în zilele noastre un mare filosof francez convertit de la iudaism J. Maritain. A murit în 1973, la vârsta de 90 de ani. Când cineva venea în vizită la el, primele cuvinte pe care i le spunea vizitatorului erau acestea: “Hai să-l salutăm pe stăpânul casei!” Și îl ducea pe vizitator într-o capeluță pe care o avea în casă, unde el participa în fiecare zi la Liturghie și se împărtășea. În capelă era un tabernacol cu o candelă aprinsă lângă el. Aici era stăpânul casei. Iar deasupra tabernacolului, privirea vizitatorilor era lovită de un crucifix cu o coroană de spini mare, stufoasă, pe capul Mântuitorului. “De ce atâția spini?” – întrebau vizitatorii. “Spinii aceștia” – răspundea Maritain – “sunt păcatele noastre, ale filosofilor, ale gânditorilor care, în mândria noastră, ne închipuim că Dumnezeu nu poate să facă mai mult decât ceea ce pricepem noi”. “Greu este cuvântul acesta”. O fi greu pentru noi, dar nu pentru Cristos, care, în atotputernicia sa, poate să-și ducă la îndeplinire cuvântul. “Și cine îl poate înțelege?” Dar nici nu este cazul să înțelegem. Este de ajuns să credem, să ne plecăm capul, să ne smerim și să-l adorăm. Căci, dacă vrem să înțelegem totul, nu mai poate fi vorba de credință; putem fi, cel mult, filosofi, dar nu credincioși.

Spunea atât de frumos sfântul Ambrozie: “Cum poate pâinea să devină Trupul lui Cristos? Prin consacrare. Și consacrarea cu ce cuvinte se face? Cu cuvintele Domnului Isus («Acesta este trupul meu…») Și care este acest cuvânt al lui Cristos? Este același prin care el a creat toate lucrurile. Domnul a vorbit și s-a făcut pământul. Domnul a vorbit și au apărut mările. Domnul a vorbit și au ieșit din nimic toate făpturile. Dacă atât de puternice sunt cuvintele lui Isus Cristos, încât a făcut ca lucrurile care nu existau să înceapă să existe, de ce nu ar fi în stare să transforme niște lucruri care există deja în alte lucruri?”, adică pâinea și vinul în Trupul și Sângele său?

Euharistia este trupul lui Cristos. Dar ce fel de trup? Este un grup jertfit. La Cina cea de Taină, la prima Liturghie celebrată cu ucenicii săi, Isus a spus: “Acesta este trupul meu jertfit pentru voi”. “Faceți aceasta în amintirea mea”. La sfânta Liturghie, Trupul lui Cristos continuă să fie jertfit. Biserica ne spune la ultimul Conciliu: “Mântuitorul nostru, la Cina de pe Urmă, în noaptea în care a fost vândut, a orânduit jertfa euharistică a Trupului și Sângelui său, pentru a perpetua peste veacuri, până la a doua sa venire, jertfa crucii” (S.C. 47). La fiecare Liturghie, noi, de fapt, ne aflăm pe Calvar, la picioarele crucii, alături de Maica Domnului și de ucenicul pe care îl iubea Isus. Dar nu trebuie să stăm ca niște spectatori, ci suntem invitați să ne jertfim pe noi înșine împreună cu Cristos. La ofertoriu, pâinea și vinul care sunt aduse la altar reprezintă jertfa de noi înșine: viața noastră, cu bucuriile și suferințele ei, cu lacrimile, muncile, succesele și insuccesele ei, care, unite cu jertfa lui Cristos, capătă o valoare infinită de mântuire.

“Acesta este sângele meu, vărsat pentru voi. E sângele noului și veșnicului Legământ”. Dar sângele vechiului Legământ care a fost? A fost sângele animalelor jertfite, cu care Moise a stropit altarul și poporul la poalele Sinaiului, sigilând astfel Legământul dintre Dumnezeu și poporul său. În ce a constat acest Legământ? Dumnezeu a făcut cunoscute poruncile sale poporului, iar poporul s-a legat cu jurământ să le împlinească, spunând într-un glas: “Tot ce a spus Domnul, vom face” (Ex 24, 4). La sfânta Liturghie, noi reînnoim noul Legământ, spunând: “Tot ce a spus Domnul, vom face” – și legământul nostru este pecetluit, nu cu sângele animalelor jertfite, ci cu Sângele lui Cristos.

Primii creștini erau conștienți de acest legământ pe care îl reînnoiau în fiecare duminică la Liturghie. Ei se legau efectiv cu jurământ să facă tot ce a zis Domnul. În anul 112, Pliniu cel Tânăr, guvernatorul Bitiniei, o provincie din Asia Mică, îi trimitea împăratului de la Roma, Traian, o scrisoare referitoare la creștini, în care spunea, printre altele: “Ei, creștinii, adunându-se pentru a-l preamări pe Cristos, se leagă cu jurământ să nu săvârșească vreo crimă, să nu fure, să nu jefuiască, să nu facă fapte de desfrâu, să-și respecte cuvântul dat, să nu rețină un lucru ce nu le aparține”. Dar creștinii de astăzi, care, ieșind duminica din biserică, fac toate păcatele: înjură, se ceartă, vorbesc murdar, se îndreaptă direct spre cârciumă și se îmbată, mai sunt ei conștienți de ce fac la Liturghie? Se mai leagă ei cu jurământ să facă tot ce a poruncit Domnul? Mai este legământul lor stropit de Sângele lui Cristos?

În sărbătoarea de astăzi, Biserica ne invită să ne revizuim credința și atitudinea față de Sfânta Euharistie. Ne invită la adorație. Adorația este bună, dar nu este suficientă. Isus nu spune: “luați și adorați”, ci “luați și mâncați”. Mâncați ceea ce adorați. Aceasta este adevărata mană coborâtă din cer, pâinea care vă susține, vă dă putere în călătoria prin pustiul acestei vieți, ca să puteți ajunge în Țara Făgăduită, în patria paradisului. Mana în pustiu cădea în fiecare zi, evreii o culegeau și o mâncau zilnic. Isus spune că adevărata pâine coborâtă din cer, adevărata mană este Euharistia. Cum ar putea fi suficientă pâinea Euharistiei, luată o dată sau de două ori pe an, la Paști și la Crăciun?

Închei cu un gând pe care aș dori să-l rețineți și cu care să vă întoarceți acasă toți cei care ați participat la Liturghie. Gândul este al unui mare episcop francez, Mons. De Segur, care spunea: “Cea mai mare nenorocire care i se poate întâmpla unui suflet este aceea de a face o Împărtășanie sacrilegă; a doua nenorocire este aceea de a nu primi sfânta Împărtășanie, atunci când poate să o facă”.

Ritul latin