Start > Ritul latin > Un profet mare s-a ridicat între noi; Dumnezeu a vizitat poporul său

Un profet mare s-a ridicat între noi; Dumnezeu a vizitat poporul său

14 August 2010
1,738 afișări

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a X-a de peste an (Anul C)

Scriitorul Antonio Fogazzaro, în cartea sa “Lumea cea mică a vremurilor străvechi” a scris pagini înduioșătoare despre o mamă, Luiza, care încerca în zadar să redea viața fetiței sale Ombretta care se înecase, căzând într-un lac. Disperată, ajunsă în pragul nebuniei, rostește împotriva lui Dumnezeu cuvinte de hulă pe care nu le-ar fi rostit într-un moment de luciditate. Preotului care încearcă să o consoleze, spunându-i că fetița ei era acum în paradis, îi spune: “Dar Dumnezeu nu a înțeles că paradisul meu e aici, că paradisul e fetița mea?” Sărmana femeie, cu inima profund rănită, nu mai vedea altceva decât durerea; ea își plângea propria durere, nu voia să mai știe de nimic altceva, nici măcar de Dumnezeu.

Ascultând astăzi în lecturile biblice istorisirea sfâșietoare a nenorocirii care le-a lovit pe cele două mame, amândouă văduve, amândouă pierzându-și unicul copil, am putea să rămânem și noi la pojghița, am zice sentimentală, a celor două relatări, adică la cumplita suferință a celor două mame, să ne imaginăm jalea, bocetele, strigătele disperate de durere, să ni le imaginăm cum își smulgeau părul din cap, cum aruncau cu țărână și colb în văzduh, așa cum se obișnuia și cum se mai obișnuiește și azi la semiți, la arabi, și să uităm miezul, conținutul spiritual, mesajul de mântuire pe care vor să ni-l transmită lecturile biblice ale Liturghiei.

Și profetul Ilie în prima lectură, și Isus în Evanghelie redă fiecare viu mamei un copil care murise. Dar este o mare deosebire în privința modului în care profetul Ilie și Isus îi redau vii pe acești copii mamelor lor. Ilie se întinde de trei ori peste copilul mort; Isus nu are nevoie de un asemenea ritual. El rostește un singur cuvânt: ridică-te! Iar copilul se ridică și coboară de pe năsălie. Profetul Ilie îl roagă pe Domnul să redea viața copilului mort. Isus nu se roagă Domnului, ci o poruncește direct, cu propria autoritate: ridică-te! Ceea ce înseamnă că el este mai mare decât Ilie, și e mai mult decât un profet. “Un mare profet s-a ridicat între noi și Dumnezeu l-a cercetat pe poporul său”, comentează mulțimea care a asistat la miracol. El este Domnul, stăpânul vieții și al morții, el este mai mult decât un profet. De subliniat faptul că evanghelistul, descriind învierea tânărului din Naim, îi aplică pentru prima dată lui Isus titlul de domn.

Isus le vorbește oamenilor în două feluri: prin cuvinte rostite cu gura, și prin cuvinte rostite cu fapta, prin gesturi, prin minuni, cum este cea din Evanghelia de astăzi. Minunile lui Isus sunt cuvinte în mișcare, cuvinte mute, care se fac totuși auzite până la marginile pământului, chiar și de cei care nu știu să citească și să scrie. Ce ne spune nouă, privit cu ochii credinței, gestul lui Isus care se apropie de năsălie și poruncește mortului să se scoale? Acest gest, această minune este simbolul, semnul unei realități mult mai mari pe care nu o putem vedea decât cu ochii credinței și care poate fi exprimată astfel: Fiul lui Dumnezeu, Isus Cristos, la Întrupare, s-a apropiat de omenirea care zăcea moartă pe năsălie din cauza păcatului, și a înviat-o. Isus nu numai că a înviat câțiva morți: pe fiul văduvei din Naim, pe fiica lui Iair, pe Lazăr, dar el însuși este învierea: “Eu sunt învierea și viața, ne spune în versetul dinainte de Evanghelia de azi. Cine crede în mine nu va muri în veci”. Iată, așadar, mesajul spiritual pe care trebuie să-l reținem din Evanghelia de azi și pe care vrem să-l aprofundăm. Locul și momentul ales de Isus ca să fie înviat acest mort nu au fost alese la întâmplare. Sătucul Naim e situat la poalele muntelui Tabor, muntele pe care, cu puțin înainte, dezvăluise anticipat celor trei apostoli strălucirea și gloria trupului său înviat: “Dumnezeu l-a vizitat pe poporul său”. În Cristos, Dumnezeu vizitează omenirea. Isus e purtătorul de viață. Viața, lucrul cel mai prețios pe care și-l poate imagina mintea omului. Acest cuvânt, viață, străbate de la un capăt la altul Evanghelia. Sfântul Ioan îl pomenește de peste 50 de ori.

Isus nu a iubit moartea, dimpotrivă, a urât-o, a respins-o. În fața mormântului lui Lazăr s-a cutremurat, s-a tulburat și a plâns. În fața propriei morți a simțit repulsie, dezgust. Când la Naim a întâlnit convoiul mortuar și pe mama mortului plângând, lui Isus i s-a făcut milă. Dacă s-ar traduce exact textul original ebraic s-ar spune: a simțit sfâșiindu-i-se măruntaiele.

Dumnezeu nu a vrut moartea. La început, Dumnezeu l-a creat pe om după chipul și asemănarea sa: după asemănarea sa, adică inteligent, cu voință liberă ca și Dumnezeu, rege al creației, poruncind cu autoritatea lui Dumnezeu; o făptură făcută pentru viață și măreție: “L-ai făcut cu puțin mai prejos decât pe îngeri; l-ai încoronat cu glorie și cinste”, cum cântă psalmistul (cf Ps 8,6).

Dar peste chipul glorios al omului a trecut cataclismul păcatului care a pustiit totul, ca o grădină peste care se abate o furtună, lăsând în urmă plante smulse din rădăcini: flori rupte și culcate la pământ, dezolare totală.

Dar Dumnezeu, în marea sa îndurare, nu l-a lăsat pe om în stăpânirea morții, ci i-a venit în întâmpinare. În Isus Cristos, Dumnezeu s-a făcut om între oameni, a îmbrăcat chipul robului. S-a întins, am putea zice, asupra întregii omeniri, ca și profetul Ilie din prima lectură: gură peste gură, ochi peste ochi, mâini peste mâini. Atingând cu gura sa gura omenirii, a luat asupra sa, a absorbit, ca să spunem așa, bolile, infirmitățile, nelegiuirile, păcatele omenirii și chiar moartea. Dar a înviat și, înviind, toate infirmitățile și bolile noastre sunt vindecate, păcatele sunt spălate, moartea moștenită de la primul om este învinsă. Omenirea a cunoscut un mare botez, traversând o altă Mare Roșie. Puternicii ei dușmani, păcatul, sclavia, moartea au urmărit-o până la această Mare Roșie, dar s-au înecat și au pierit în ea: “El l-a aruncat în apă pe cal și pe călăreț… i-au acoperit valurile și s-au coborât în fundul apelor ca o piatră” (Ex15, 1.5).

În dimineața Paștelui, împreună cu Cristos, iese afară din mormânt omul nou, omul adevărat, omul așa cum l-a gândit Dumnezeu dintru început. “Acum, dacă cineva este în Cristos, este o făptură nouă” (2Cor 5,17), scrie apostolul Pavel. Prin taina botezului noi suntem una cu Cristos. La Botez am devenit o făptură nouă, eliberată de sclavia păcatului, a satanei, a morții, și am înviat împreună cu Cristos la o viață nouă, viață pe care o purtăm deja în noi pe pământ și care se va arăta în toată strălucirea sa la învierea de apoi atunci când va avea loc schimbarea noastră la față.

O întrebare se naște firesc în mintea fiecăruia dintre noi: prin Botez, Cristos ne-a eliberat de sclavie, de păcat, de frică și de disperarea morții; dar nu ne-am întors noi oare înapoi în Egipt, cu lanțurile la picioare, după ce am traversat Marea Roșie a Botezului? “Nu mai plânge!” Aceste cuvinte de mângâiere și încurajare spuse în Evanghelia de azi văduvei din Naim, Isus ni le spune și nouă tuturor. Învierea fiului unic al acestei văduve ne arată că înmormântarea se poate transforma în sărbătoare, și jalea, doliul, în bucurie. Ne arată că moartea nu mai are nimic tragic în ea. Când medicul îi spune sfântului Francisc de Assisi să se pregătească de moarte căci nu mai este nici o speranță de vindecare, Francisc exclamă: “Fii binevenită, sora mea moarte!” Apoi îi cheamă pe doi dintre frați, care știau să cânte la chitară, ca să intoneze Cântarea Fratelui Soare, la care Francisc mai adaugă o strofă:

“Lăudat să fii, Doamne,
Pentru sora noastră, moartea trupească,
De care nici un om care trăiește nu poate să scape.
Vai celor care vor muri în păcate de moarte!
Fericiți vor fi cei pe care îi va găsi împlinind voința ta preasfântă,
Căci moartea cea de-a doua nu le va face nici un rău!”

Cântarea nu s-a întrerupt toată noaptea în palatul episcopal unde Francisc era găzduit. Unele persoane pioase erau scandalizate de atâta ușurătate la un călugăr ce se afla la un pas de moarte. Nici superiorul general al Ordinului, fratele Ilie, nu era foarte mulțumit de acea veselie care i se părea absolut deplasată. Mai degrabă, Francisc s-ar fi gândit la moarte. Francisc se mulțumește să-i spună: “Frate, lasă-mă să mă bucur în Domnul.”

Și, ca și cum asta nu ar fi fost de ajuns, când a fost dus într-un bordei la S. Maria degli Angeli, a continuat să scandalizeze persoanele de bine, cerând să vină de la Roma o fiică a sa spirituală, o văduvă bogată, Jacopa da Settesoli, permițându-i să intre la el, încălcând legea clauzurii. I-a cerut să-i aducă toate cele de trebuință pentru înmormântare și totodată să-i aducă și prăjiturile lui preferate făcute din făină, miere și migdale, din care mâncase odată la Roma, într-o perioadă când fusese bolnav. Evenimentul trebuia sărbătorit așa cum se cuvine.

Euharistia pe care o celebrăm acum e sărbătoarea vieții. Sărbătorim împreună cu Cristos biruința vieții asupra morții. Pâinea euharistică e garanția vieții veșnice, este medicamentul nemuririi. “Nu plânge!”, ne spune tuturor Isus. Nu plânge ca cei care n-au credință și speranță, atunci când moartea îți răpește pe cineva drag. O mamă își pierde un fiu în război. A vrut cu orice preț să meargă și să vadă unde era înmormântat. A ajuns la mormânt, a plâns și s-a rugat îndelung. Apoi, a făcut un gest de profundă credință. A scos din poșetă o pungă cu boabe de grâu. A scormonit cu degetele pământul de pe mormânt și a semănat acele boabe de grâu. I-a spus îngrijitorului cimitirului: “Ai grijă de aceste semințe pe care le-am pus pe mormântul fiului meu. După ce vor crește, când vor deveni spice, vreau să fac din ele ostii pentru Sfânta Liturghie. Vreau ca fiul meu să fie unit cu cel care a spus: «Eu sunt pâinea vieții. Cine mănâncă din această pâine va trăi în veci și eu îl voi învia în ziua de apoi»”.

Împărtășindu-ne cu cel care este învierea și viața, noi putem spune cu psalmistul: “Chiar dacă ar fi să umblu prin valea întunecată a morții, nu mă tem de nici un rău, căci tu ești cu mine”, Doamne.

Ritul latin