Start > Ritul latin > Domnul ți-a iertat păcatul: tu nu vei muri

Domnul ți-a iertat păcatul: tu nu vei muri

14 August 2010
1,551 afișări

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XI-a de peste an (Anul C)

Cele două povestiri pe care le-am auzit, prima în lectura întâi, a doua în Evanghelie, sunt atât de mișcătoare, de fascinante, de frumoase, încât noi predicatorii ne întrebăm dacă nu le stricăm farmecul și frumusețea încercând să le mai explicăm, dacă, în loc de predică, n-ar fi mai bine să le mai citim odată și să continuăm apoi Liturghia.

Cuvântul lui Dumnezeu face să defileze astăzi prin fața ochilor noștri o mulțime de personaje: profetul Natan, regele David, în prima lectură. În a doua lectură am auzit glasul unui om care a făcut dulcea experiență a iertări lui Dumnezeu: Fericit este omul căruia i s-a iertat păcatul…

În Evanghelie avem o adevărată avalanșă de personaje: Isus, Simon farizeul, păcătoasa convertită, comesenii care cârteau în ascuns, femeile care îl urmau pe Isus. Dintre toți, exceptându-l pe Isus, sunt regele David care își mărturisește cu glas tare vinovăția și păcătoasa din Evanghelie, care nu rostește nici un cuvânt, ci plânge, dar prin plânsul ei, vorbește mai bine decât David, căci, dacă cineva poate să-și mai exprime suferința, suferă mult, desigur, dar dacă nu mai e în stare să găsească cuvinte pentru a o exprima, suferința inimii e peste măsură de mare.

Mai întâi avem cuvântul lui Dumnezeu rostit prin profetul Natan. Cuvântul lui Dumnezeu care, cum spune apostolul Pavel, e ca o sabie cu două tăișuri, care pătrunde în inimă, sfârtecă măruntaiele și scoate la suprafață tot ce-i ascuns înlăuntrul omului, deschide ochii minți ca omul să vadă grozăvia păcatului și prăpastia în care a căzut. David își pierde capul văzând-o pe Betsabeea, frumoasa soție a lui Urie, ofițerul său fidel. David comite nu un singur păcat, ci o serie întreagă de fapte mârșave: adulter cu soția furată unui prieten bun care e gata să meargă la moarte pentru rege și pentru patrie, violență, crimă, uciderea prietenului pentru a-i lua femeia, intrigi, puneri la cale în ascuns pentru a-și trimite prietenul la moarte pe front, ipocrizie nerușinată, atenții făcute prietenului trădat pentru a salva aparențele, pentru a trece neprihănit și curat ca lacrima în ochii oamenilor. Dar Dumnezeu, care nu poate fi păcălit cu asemenea strategii îi smulge masca omorabilității pe care regele și-a pus-o pe față, făcându-l să se vadă ca într-o oglindă, în toată urâțenia sa, să vadă ce monstru cu coroană pe cap șade pe tron: “Tu ai făcut aceasta în ascuns, eu o voi scoate la lumina soarelui”. Prin profetul Natan îi descoperă numele nemernicului bogat care i-a furat oița săracului, singura lui avere cu care își întreținea familia: se cheamă David: “Tu ești acela”. Păcatul lui David era deosebit de grav, fiind vorba de un abuz de putere. El fusese pus rege, primise putere și autoritate de la Dumnezeu, ca să-i apere și să-i ocrotească pe supușii săi săraci și neajutorați, nu au să-i nedreptățească, să le ia femeile și să-și facă de cap crezând că el este Dumnezeu, este stăpân absolut, că are putere nelimitată și face ce vrea.

Profetul Natan îi arată regelui în ce constă gravitatea și monstruozitatea păcatului. Cui i-a făcut rău regele David? Vom zice imediat: împotriva lui Urie căruia i-a făcut două nedreptăți: i-a luat nevasta și l-a asasinat mișelește. Sau: a păcătuit împotriva Legii lui Dumnezeu, încălcând, de fapt, două legi ale Decalogului: să nu ucizi și să nu săvârșești adulter. Nu, nu împotriva unei legi a păcătuit David, ci împotriva lui Dumnezeu însuși, căci îndărătul lui Urie era însuși Dumnezeu. Cine lovește în omul nevinovat lovește în însuși Dumnezeu. “Pe Dumnezeu l-ai disprețuit” – îi aruncă în față profetul Natan. Iar David va recunoaște într-unul din psalmii săi “Numai împotriva ta am păcătuit și ce-i rău înaintea ta am făcut”. A fost un act de urâtă nerecunoștință, având în vedere că Dumnezeu îl răsfățase și îl copleșise cu nenumărate favoruri: “Te-am uns rege… te-am eliberat din mâinile lui Saul… ți-am dat casa stăpânului tău… ți-am dat tronul lui Iuda … și eram gata să-ți dau și mai mult”. Aceste binefaceri erau tot atâtea circumstanțe agravante pentru regele vinovat.

Demascat, pus la zid, David capitulează. Se recunoaște ceea cea ce este cu adevărat. Nu numai că își recunoaște vina, dar și-o mărturisește cu glas tare cu sinceritate și umilință: “Am păcătuit împotriva Domnului”. Iar răspunsul lui Dumnezeu este iertarea. Iar Natan a zis către David: “Domnul îți iartă păcatul”. Regele David e cel mai mare și cel mai strălucit rege al poporului evreu din toate timpurile: e mare nu pentru că a procurat terenul și materialul pentru mărețul templu din Ierusalim – una din cel șapte minuni al lumii antice -, nu pentru vitejia sa, pentru că a sucit gâtul unui urs cu care s-a luptat și pentru că l-a doborât cu praștia pe uriașul Goliat, nu pentru victoriile sale strălucite, pentru că a cucerit Ierusalimul, nu pentru că a întemeiat statul israelit unind regatul de Sud cu cel de Nord. David devine cu adevărat mare atunci când nu-și mai ascunde murdăria, mizeria sub tron, când se căiește, se umilește, își recunoaște vinovăția și cere cu sinceritate iertare, atunci când își plânge păcatul. El rămâne modelul desăvârșit de convertire pentru toți păcătoșii din toate timpurile, în special pentru deținătorii de putere lumească sau de orice altă natură care, știindu-se și știuți fiind de toată lume că sunt corupți, compromiși, continuă să o scundă murdăria sub preș, își țin masca nevinovăției pe față, mințind fără rușine și recurgând la toate mijloacele ca să apară ireproșabili în ochii lumii. Ei nu cunosc bucuria iertării și a eliberării interioare, ci trăiesc toată viața cu frica de a nu fi demascați, exact ca acel ateu celebru care, înainte de a muri a fost sincer și a mărturisit: “Am trăit toată viața cu senzația omului care călătorește fără bilet, care poate fi prins în orice moment”.

Dar și mai impresionantă este scena din Evanghelia de azi cu păcătoasa publică prăbușită la picioarele lui Isus. Ea nu-și mărturisește păcatele ca David. Nici nu era nevoie, fiindcă i le cunoștea toată lumea; cu destrăbălările ei scandalizase întregul ținut. De altfel l-ea mărturisit în fața lui Isus farizeul în casa căruia femeia năvălise fără aprobarea lui, spurcându-i astfel locuința și pe toți cei care se aflau în ea. Ea se mulțumește să improvizeze riturile unei liturgii a iubirii și a duioșiei: cade la picioarele lui Isus, îi spală picioarele pline de praf cu lacrimile ei, i le șterge cu părul bogat al capului ei, gest care contravenea bunelor obiceiuri la vremea aceea – ca o femeie să umble cu capul descoperit și cu părul despletit, era un scandal -, îi săruta picioarele și i le stropea cu parfum. De ce plângea în hohote femeia aceasta? Vărsa lacrimi de căință, de durere pentru păcatele ei. Am zice că mai degrabă erau lacrimi de fericire și de recunoștință pentru iertarea primită, pentru că găsise adevărata fericire, pace și bucurie iar bucuria nu-i tot una cu plăcerile trupului. Isus îi luase povara zdrobitoare de pe conștiință, o scosese din iadul în care se afla. Nu putea să-și exprime altfel fericirea și recunoștința; exact ca tânărul despre care vorbește cardinalul Charles Journet în cartea sa Biblia și Biserica. Vicarul unei parohii din New York, care se ocupa de negri, a fost chemat să ducă în închisoare sfintele sacramente unui tânăr negru în vârstă de 25 de ani care o omorâse pe prietena sa și urma ca peste o oră să fie pus pe scaunul electric, să fie executat. Preotul l-a spovedit, i-a dat sfânta Împărtășanie, după care a urmat o pauză lungă de tăcere. Apoi tânărul i-a zis: “Părinte, eu mi-am irosit întreaga viață, n-am învățat să fac nimic; știu să fac un singur lucru: să lustruiesc ghetele, am fost lustragiu”. Și, fără să aștepte vreun răspuns, se așează în genunchi, scuipe în palmă și freacă ghetele preotului. În acea clipă preotul se gândește: “E Magdalena la picioarele lui Isus!” Este Evanghelia care continuă… Ca și Magdalenei, i s-a iertat toate păcatele pentru că a iubit mult. Și noi vom fi iertați, dacă vom fi iubit mult.

Farizeului care îi făcea reproșuri lui Isus nu i s-au iertat păcatele fiindcă nu iubea de loc. Era unul din acei filantropi care făcea faptele iubirii – i-a dat lui Isus de mâncare -, dar nu avea iubire, căci nu s-a convertit, nu voia să se aplece, să se umilească. Orbit de orgoliu, credea că nu are pentru ce cere iertare, se credea drept și ireproșabil, și nu era. O privea și o arăta cu degetul disprețuitor pe femeia de la picioarele lui Isus și nu-și dădea seama că prostituata care plângea la picioarele lui Isus va intra înaintea lui în Împărăția cerului, căci necurăția sufletului, cum e numită mândria, este un păcat mai grav decât necurăția trupului. “O vezi pe femeia aceasta?”, îl întreabă Isus pe farizeu. Bineînțeles că o vedea. Dar farizeul vedea în acea femeie ceea ce nu era și nu vedea ceea ce era; vedea păcatele care nu mai erau și nu vedea făptura nouă care apăruse în ea. Căci iertarea primită de la Dumnezeu înseamnă o transformare radicală a omului. Nu este vorba doar de înlăturarea păcatelor, de înlăturarea unei grămezi de murdărie, ci de crearea unei făpturi noi. E smulgerea din piept a inimii de piatră și înlocuirea ei cu o inimă de carne, capabilă de iubire. “Zidește în mine o inimă curată, Dumnezeule, se ruga David în unul din psalmii săi de pocăință. Și Dumnezeu a zidit în el o inimă curată după ce și-a plâns păcatul. Despre această transformare radicală înfăptuită după convertire ne vorbește și apostolul Pavel în a doua lectură de azi. Se simte o altă făptură: “Trăiesc eu, dar de fapt nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine”. Iertarea acordată de Isus prostituatei căite nu este o aprobare a păcatului sau o îngăduință față de slăbiciunile trupului. Ne spune Apostolul “Trupul nu este pentru necurăție, ci este pentru Domnul… Ați fost cumpărați cu un preț mare. Preamăriți-l, așadar, pe Dumnezeu în trupul vostru”(1Cor 6, 13.20). De acest lucru trebuie să ne amintim în chip special acum când ne pregătim să ne unim cu Cristos în Euharistie căci, după cuvântul aceluiași Apostol, “Cine se unește cu Domnul, formează cu el un singur Duh” (1Cor 6, 17).

Ritul latin