Start > Ritul latin > Adormirea Maicii Domnului

Adormirea Maicii Domnului

14 August 2010
1,484 afișări

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: Editura Sapientia
Adormirea Maicii Domnului

Văzând-o pe Maria, făcându-și intrarea în paradis, cu trupul ei înviat, glorificat, strălucitor, ne putem imagina că îngerii și toți locuitorii cerului, se vor fi întrebat, uimiți, cu prințesele dinCântarea Cântărilor: “Cine este aceasta care se ivește ca zorile, frumoasă ca luna, curată ca soarele, dar cumplită ca niște oști sub steagurile lor?” (6,10).

Să reflectăm câteva momente asupra textului din Apocalipsă pe care liturgia ni-l propune în prima lectură din Liturghia de azi. Este vorba de niște vedenii ale sfântului apostol, Ioan. Într-un limbaj simbolic el o descrie pe Sfânta Fecioară primită la sfârșitul călătoriei ei pe pământ în gloria cerească.

Scrie Ioan, vizionarul din Patmos: “S-a deschis templul lui Dumnezeu cel din cer și am văzut în templul lui chivotul legământului său”. Știm ce era chivotul legământului în Vechiul Testament. Era o ladă făcută dintr-o esență tare de salcâm care nu putrezea, poleită cu aur pe dinăuntru și pe din afară. Avea patru verigi din aur prin care erau trecute barele de salcâm aurite cu care era purtat. Capacul și cei doi heruvimi de deasupra erau din aur curat. În chivot se păstrau cele două table ale legii pe care Moise le primise pe muntele Sinai când s-a încheiat legământul. Arca era simbolul privilegiat al prezenței lui Dumnezeu, locul de întâlnire a lui Dumnezeu cu poporul său. Chivotul însoțea poporul lui Dumnezeu în peregrinările sale prin pustiu și a numit în Sfânta Scriptură “chivotul puterii lui Dumnezeu”. Ori de câte ori poporul israelit pornea la drum, se ridica chivotul și pornea înainte. De fiecare dată Moise se ruga: “Ridică-te, Doamne, ca să se împrăștie vrăjmașii tăi și să fugă dinaintea feței tale cei care te urăsc” (Num 10,35).

Când împăratul Solomon a construit mărețul templu din Ierusalim, chivotul a fost așezat în Sfânta Sfintelor din templu. Cu această ocazie Solomon a rostit această rugăciune: “Acum, Doamne Dumnezeul nostru, scoală-te, vino la locul tău de odihnă, tu și chivotul măreției tale” (2 Cron 6,41).

Când împăratul Nabucodonosor în anul 587 î.C. a cucerit Ierusalimul, a dat foc templului și a jefuit toate obiectele prețioase destinate cultului. Din acel moment despre chivotul legământului nu se mai știe nimic. Cartea a doua a Macabeilor, redă o tradiție străveche care spune că profetul Ieremia, la apropierea armatelor lui Nabucodonosor, din porunca lui Dumnezeu a luat chivotul, l-a dus la muntele Nebo, l-a ascuns într-o peșteră și a astupat intrarea. Acolo va rămâne ascuns până la sfârșitul veacurilor când va apărea din nou.

Papa Pius al XII-lea în documentul prin care proclama în 1950 dogma înălțării Sfintei Fecioare cu trupul și cu sufletul la cer, nota că Sfinții Părinți și scriitorii bisericești “văd în chivotul legământului făcut din lemn care nu putrezește și așezat în templul Domnului o imagine a trupului preacurat al Fecioarei Maria scutit de putrezirea mormântului și înălțat la o glorie atât de mare în cer”.

Da, trupul Mariei, mai curat decât aurul, este chivotul Noului legământ, locuința vie a lui Dumnezeu, în ea se găsește săpată legea lui Dumnezeu, nu pe table de piatră, ci în inima ei de carne. Maria este chivotul noului legământ, călătorește în fruntea poporului lui Dumnezeu în călătoria lui pe acest pământ; ea este cu adevărat chivotul puterii lui Dumnezeu, din fața ei fug, se împrăștie toți vrăjmașii mântuirii noastre.

Continuă sfântul apostol Ioan: “În cer s-a arătat un semn mare: o femeie înveșmântată în soare, având luna sub picioare și o coroană de douăsprezece stele pe cap”. Maria este înveșmântată în soare. Strălucirea ei vine de la Dumnezeu, cel care este soarele sfințeniei.

Având luna sub picioare. Vedem cât de schimbătoare este luna cu fazele sale: lună plină, lună care descrește, lună care crește, lună nou. Când își încheie ciclul o ia iarăși de la capăt, mereu, mereu invariabil, secole, milenii. Luna de sub picioarele Mariei indică istoria umană atât de schimbătoare, indică lumea supusă Mariei; ea este Regina lumii.

Având pe cap o coroană de 12 stele. Tradiția creștină a văzut în cele 12 stele care formează coroana de pe capul femeii din Apocalipsă poporul lui Dumnezeu din Vechiul Testament, format din cele 12 triburi ale lui Israel, dar mai ales poporul Noului Testament, Biserica întemeiată pe cei 12 apostoli.

Cunoaștem episodul din viața fericitului Ieremia. Într-o noapte, probabil în ajunul sărbătorii Adormirii Maicii Domnului a anului 1608, pe când fratele Ieremia se ruga în biserică, i-a apărut Sfânta Fecioară. Privind-o cu atenție, observă un lucru curios. O întreabă.

- Stăpâna mea, cum, tu ești regină și nu porți coroană pe cap? Maria, strângându-și cu dragoste copilul la piept îi răspunde:

- Frate Ieremia, coroana mea e acest Fiu al meu.

Principesa Isabela della Rovere a angajat un pictor ca s-o picteze pe Maria, așa cum o văzuse fratele Ieremia și care este cunoscută la poporul italian cu numele de “Madonna di frà Geremia”.

Coroana de regină a Mariei este Cristos întreg: capul și mădularele, capul și noi, care formăm trupul său, Biserica.

Sărbătoarea de azi este pentru noi o sărbătoarea bucuriei și a speranței. Maria la învins moartea, a înviat. Destinul ei va fi destinul nostru. De aceea putem spune astăzi cu apostolul Pavel: “Moartea a fost înghițită de biruință. Unde este moarte biruința ta?” (1 Cor 15,54).

Ritul latin