Start > Ritul latin > Adormirea Maicii Domnului

Adormirea Maicii Domnului

14 August 2010
1,931 afișări

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: Editura Sapientia
Adormirea Maicii Domnului

În ziua de 1 noiembrie a anului 1950 Papa Pius al XII-lea a definit dogma înălțării Prea Sfintei Fecioare Maria cu trupul și cu sufletul la cer. Dar în noaptea precedentă papa nu a dormit aproape de loc. În luna noiembrie, în general, la Roma, cerul este acoperit cu nori grei și întunecoși, plouă și când plouă, plouă urât de tot. Papa mereu se scula și mergea la fereastră ca să vadă cum este vremea afară, cum este cerul – senin sau înnourat? Ar fi dorit ca a doua zi când în piața Sfântului Petru avea să o glorifice și să o proclame înălțată cu trupul în gloria cerească pe Maria, “femeia înveșmântată în soare”, cum o numește sfântul Ioan în Apocalipsă,cerul să fie senin și soarele să strălucească, să-și reverse razele peste mulțimea adunată la celebrare. Norii în noaptea aceea mereu se răsfirau lăsând să se vadă stelele și apoi iarăși se adunau la un loc amenințători. Papa se roagă insistent lui Isus ca să fie senin a doua zi. În cele din urmă merge definitiv la culcare, șoptind: “Isuse, dacă mâine va ploua, cu atât mai rău pentru tine. În fond este vorba de mama ta. Nu?”.

Iubiți cinstitori ai Mariei, despre înălțarea glorioasă la Sfintei Fecioare Maria la cer normal nu se vorbește noaptea, la ceas de întuneric, ci ziua, când este lumină, când soarele ne scaldă și ne bucură cu razele sale. Noi ne-am adunat totuși la hramul acestei biserici la ceas de noapte când întunericul învăluie pământul. Este bine. Și în aceste clipe ne vin în minte cuvintele din Cântarea Cântărilor cu care îngerii, uimiți, au întâmpinat-o pe Regina lor, pe Maria, când au văzut-o intrând în cer cu trupul ei înviat, glorios și strălucitor: “Cine este aceasta care se ivește ca aurora, frumoasă ca luna, curată ca soarele, dar cumplită ca niște armate sub steagurile lor?” (6,10).

Papa Inocențiu III comentând aceste cuvinte din Cântarea Cântărilor ne spune: “Luna apare noaptea, aurora în zori, soarele ziua. Luna este destinată nefericiților scufundați în noaptea păcatului ca să-și poată vedea starea de osândă în care se află. Aurora, care precede răsăritul soarelui, este pentru sufletul care se recunoaște păcătos și îl ajută să iasă din starea de păcat și între prietenia cu Dumnezeu. Soarele, în sfârșit, este pentru sufletul în stare de har; îl ajută să vadă, să nu cadă din nou în prăpastie”.

“Neprihănita Mamă a lui Dumnezeu și pururi Fecioară Maria – scrie Papa Pius al XII-lea în documentul său de proclamare a dogmei (Constituția Apostolică Munificentissimus Deus) – odată terminată călătoria vieții sale pământești, a fost primită cu trupul și cu sufletul în gloria cerească”. Un adevăr de credință definit ca dogmă în 1950 de Papa Pius al XII-lea, dar care a fost întotdeauna prezent în tezaurul de credință al Bisericii și în conștiința creștinilor.

Sfântul Augustin pe la anul 400 ne spune că trebuie să credem cu tărie că Isus Cristos a scutit de putrezire trupul mamei sale după moarte. El cunoștea porunca a patra a lui Dumnezeu: “Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta” și nu putea să o nesocotească. Care copil, dacă ar putea să-și învie mama când moare nu ar învia-o, ci ar lăsa-o să putrezească, să fie mâncată de viermi? Isus, Dumnezeu atotputernic fiind, dacă nu și-ar fi înviat imediat mama după ce a murit, ar fi dat dovadă de lipsă de respect față de trupul care l-a purtat ca într-un tabernacol viu, nu și-ar fi cinstit mama.

Dumnezeu a voit să răsplătească pe atâția sfinți pentru nevinovăția și sfințenia lor, păstrându-le trupul sau măcar o parte din trupul lor neputrezit. Când s-a deschis mormântul sfântului Ștefan al Ungariei, după mulți ani de la înmormântarea sa, i-a fost găsit trupul prefăcut complet în cenușă, dar mâna sa cu care dăduse atâta de pomană era intactă.

Când s-a deschis mormântul sfântului Anton, după 33 de ani de la moartea sa, limba care predicase atât de frumos, i-a fost găsită întreagă. Și astăzi, după 700 de ani limba neputrezită a sfântului Anton poate fi văzută expusă în bazilica din Padova. Când s-a deschis mormântul Sfintei Edith, fiica regelui Angliei, după 13 ani, trupul ei a fost găsit neputrezit, cu excepția ochilor, a mâinilor și picioarelor, cu care păcătuise ușor la vârsta copilăriei.

Am văzut în Franța la Nevers, trupul neputrezit al sfintei Bernadeta Soubirous și la Ars, trupul neputrezit al sfântului Ioan Vianney; în sicriile lor acești sfinți parcă dorm, parcă nici n-au murit, deși au murit acum 100-150 de ani în urmă. Trupurile lor nu sunt conservate artificial în formol sau alte soluții chimice cum este cazul cu cadavrul lui Lenin din Kremlin. Și câte alte cazuri de felul acesta nu s-ar putea aduce. Ar fi fost nedrept ca Isus Cristos să nu fi făcut acest favor Mamei sale, aceleia care a fost Mamă a lui Dumnezeu, ființa cea mai sfântă, cea mai curată, cea mai nevinovată, neatinsă de păcatul strămoșesc prin care moartea a intrat în lume și care nu avea nici un drept și nici o putere asupra ei.

Părintele Michel Quoist, marele poet francez încă în viață, are o admirabilă poezie în

care pune pe buzele lui Isus aceste cuvinte:

“Cea mai frumoasă invenție a mea, spune Domnul, e Mama mea.
Îmi lipsea o mamă și am făcut-o.
Am făcut-o pe Mama mea, înainte de a mă face ea pe mine. Era mai sigur.
Acum sunt cu adevărat un Om ca toți oamenii.
Nu mai am nimic de invidiat la ei, pentru că am o mamă. Una adevărată.
Îmi lipsea.
Mama mea se cheamă Maria, zice Domnul.
Sufletul ei este cu desăvârșire curat și plin de har.
Trupul ei feciorelnic strălucește de o lumină cum nu este alta pe pământ.
Nu mă mai satur să o privesc, să o ascult, să o admir.
E frumoasă mama mea, atât de frumoasă încât,
Părăsind frumusețile cerului, n-am simțit că le-am părăsit,
Căci le-am regăsit pe toate în ea.
Știu bine, zice Domnul, ce înseamnă să fii purtat pe brațe de îngeri;
ei bine, credeți-mă, e mult mai plăcut să fii purtat pe brațele unei Mame.
Maria, Mama mea a murit, zice Domnul. După ce m-am înălțat la cer ea îmi lipsea
mie, eu îi lipseam ei.
Ea m-a ajuns din urmă cu sufletul ei, cu trupul ei, direct, nu puteam să fac altfel.
Trebuia. Se cuvenea.
Degetele care l-au atins pe Dumnezeu nu puteau să înțepenească.
Ochii care l-au contemplat pe Dumnezeu nu puteau rămâne închiși.
Buzele care l-au sărutat pe Dumnezeu nu puteau să rămână încremenite.
Trupul acela prea curat care dăduse trup lui Dumnezeu nu putea să putrezească și să
se amestece cu țărâna.
Nu am putut îngădui, nu era posibil. M-ar fi costat prea mult
Eu, Fiul ei, sunt doar Dumnezeu, eu poruncesc.
Apoi, zice Domnul, am făcut-o și pentru oameni, frații mei, ca să aibă și ei o mamă în
cer. Una adevărată, una de-a lor, trup și suflet.
Care e și mama mea.
Și așa s-a făcut. Ea este cu mine din clipa morții sale.
De la Adormirea Maicii Domnului, cum spun oamenii.
Mama și-a regăsit Fiul și Fiul Mama.
Trup și suflet, El lângă Ea, pentru toată veșnicia.
O, dacă oamenii ar înțelege frumusețea acestui mister!
Și dacă ar profita mai mult de el! – zice Domnul.
În cer ei au o Mama care-i urmărește cu ochii, cu ochii ei de carne.
În cer ei au o Mamă care-i iubește cu toată inima. Cu inima ei de carne.
Iar această Mamă e Mama mea, care mă privește cu aceeași ochi, care mă iubește cu
aceeași inimă.
Dacă oamenii ar fi mai inteligenți, ar trebui să bănuiască ușor că eu nu-i pot refuza
nimic.
Ce vreți? E Mama mea! Eu am hotărât așa și nu-mi pare rău.
Eu și Ea față în față, Trup și Suflet, Mamă și Fiu.
Pentru toată veșnicia Mamă și Fiu”.

Papa Pius al XII-lea în documentul prin care definea dogma înălțării Mariei cu trupul și cu sufletul la cer scria, printre altele aceste cuvinte: “Sperăm că toți cei care vor reflecta asupra glorioaselor exemple ale Mariei se vor convinge din ce în ce mai mult de valoarea vieții umane atunci când este dăruită total împlinirii voinței Tatălui ceresc și binelui celorlalți; sperăm ca în aceste timpuri în care materialismul și depravarea moravurilor care derivă din materialism amenință să sufoce orice virtute… să pună în fața ochilor tuturor în mod foarte clar scopul pentru care sunt destinate sufletele și trupurile noastre; sperăm, în sfârșit, ca, credința în înălțarea Mariei cu trupul la cer să facă mai trainică și mai activă credința noastră în înviere”.

Două lucruri scoate în evidență sfântul Părinte. Mai întâi, privind la trupul feciorelnic, curat, înviat, glorificat, înălțat la cer al Mariei, să ne reamintim noi, care trăim vremuri de păgânism, de imoralitate, de depravare, de erotism, de exaltare sexuală, de pornografie, de nudism, că trupul nostru este sfânt, că este vrednic de respect, că nu este instrument de plăceri rușinoase, că este destinat, asemenea trupului Mariei, învierii glorioase. Este spus, în alte cuvinte, ceea ce sfântul Pavel le spunea creștinilor din Corint: “Nu știți că trupul vostru este templul Duhului Sfânt…? Nu știți că voi sunteți templul lui Dumnezeu și că Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi? Dacă distruge cineva templul lui Dumnezeu (prin păcat), pe acela îl va distruge Dumnezeu, căci templul lui Dumnezeu este sfânt și acest templu sunteți voi” (1 Cor6,19, 3,16-17).

Și în al doilea rând, sfântul Părinte, prin proclamarea dogmei înălțării glorioase a Mariei cu trupul și cu sufletul la cer vrea să ne arate în ce constă valoarea vieții umane: ea constă în a împlini voia Tatălui ceresc și a face bine, a-i iubi pe oameni. O realitate care ne ajută să evităm falsa evlavie față de Sfânta Fecioară. Adevărata evlavie înseamnă a o imita pe Maria care, nu numai la Buna Vestire, dar toată viața a spus lui Dumnezeu: “Fie mie după cuvântul tău”. A te ruga Maicii Domnului, a te ruga poate zilnic rozariul și totodată a blestema, a înjura, a bârfi, a fura, a te îmbăta, este falsă evlavie.

În viața Benedictei Rencurel, vizionara din Laus citim următorul episod: “Sfânta Fecioară îi poruncește într-o zi să meargă în casa unui bătrân să-l avertizeze să înceteze de a mai comite păcatul pe care îl făcea și să se spovedească, altminteri risca să se osândească pentru toată veșnicia. Benedicta nu știe despre ce păcat este vorba, dar bănuiește că este un păcat rușinos și se sfiește, nu îndeplinește porunca primită. După puțină vreme își pierde rozariul. Îl cută, îl caută, dar nu-l găsește nicăieri. Un înger îi apare și îi spune: “Nu-l mai căuta de pomană. Ți l-a luat Maica Domnului”. Ce rost are să te rogi rozariul, dacă nu faci ce-ți poruncește?

Privind-o pe Maria înălțată cu trupul și cu sufletul în glorie cerească, noi vedem ca într-o oglindă destinul nostru viitor. De vreme ce Maria, o ființă umană ca noi a ajuns în gloria cerească, avem speranța că și noi vom ajunge cu trupul și cu sufletul acolo unde a ajuns ea. Celebrând victoria ei asupra morții, asupra suferinței și asupra păcatului, noi sărbătorim cu anticipație, propria noastră victorie asupra morții, asupra suferinței și a păcatului. Amin.

Ritul latin