Start > Ritul latin > Adormirea Maicii Domnului

Adormirea Maicii Domnului

14 August 2010
4,688 afișări

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: Editura Sapientia
Adormirea Maicii Domnului

Despre ultimii ani pe care i-a trăit pe pământ Prea Curata Fecioară Maria și despre trecerea ei la cele veșnice, cărțile sfinte nu ne spun nimic. Tot ce știm vine prin tradiție de la primele generații de creștini.

Rămasă în grija apostolului Ioan, Maria, după Înălțarea lui Isus la cer, trăiește câțiva ani la Ierusalim în mijlocul comunității creștine care crește văzând cu ochii. Dar în anul 44 împotriva creștinilor din Ierusalim se dezlănțuie o prigoană puternică. Petru și Ioan sunt bătuți cu vergi, Iacob, fratele lui Ioan, este tăiat cu sabia, Ștefan este ucis cu pietre. Apostolii părăsesc Ierusalimul și pleacă în lumea mare. Apostolul Ioan ia drumul Efesului în Asia Mică (azi în Turcia), unde se stabilește ducând-o cu el și pe Maica Domnului. Aici, la Efes a rămas Maria până când și-a simțit sfârșitul aproape. Când a simțit că moartea se apropie – să fi avut 60 sau 70 de ani – Maria i-a cerut lui Ioan să o ducă la Ierusalim. Știți cum sunt bătrânii care se află la spital, stau pe la copiii lor la oraș; când simt că se apropie moartea cer cu insistență: duceți-mă acasă, duceți-mă acasă! Vor să moară în locul de care îi leagă amintiri atât de scumpe, nu printre străini. La Ierusalim Maria a tras la casa unei rude de pe Colina Sionului, unde trăgea și Isus când venea la Ierusalim. Astăzi acolo este impunătoarea biserică a Adormirii Maicii Domnului.

În ultimele zile ale vieții, Maria vizita locurile dragi pe unde trecuse Fiul ei: Templul unde îl prezentase când copilul avea 40 de zile și unde l-a regăsit după 3 zile de căutare înfrigurată când avea 12 ani, Grădina Măslinilor, unde asudase sânge; a străbătut calea pe care o străbătuse Fiul ei cu crucea în spate, s-a oprit îndelung, a plâns și s-a rugat pe Calvar retrăind clipele dureroase ale răstignirii; s-a oprit și a plâns lângă mormântul în care Fiul ei fusese așezat. Și inima ei era din ce în ce mai mistuită de dorul după Fiul ei, de dorința de a fi cu Fiul ei. Fără să vrea rostea cuvintele din Cântarea Cântărilor: “Vă rog fierbinte, fiice ale Ierusalimului, dacă îl veți găsi pe iubitul meu, spuneți-i că sunt bolnavă de iubire” (5,8). Ne putem întreba: De ce boală a murit Maica Domnului? De nici o boală. Boala este urmarea păcatului strămoșesc, iar Maria nu a fost atinsă de păcatul strămoșesc. Medicul pe certificatul de deces al Maicii Domnului ar fi putut să scrie: cauza decesului – iubirea sau dorul după Fiul ei. Poate cineva muri din cauza iubirii sau de dorul cuiva? Da. În ziua de 15 august 1978 Papa Paul al VI-lea părăsește Vaticanul și Roma și merge într-un oraș unde era înmormântat un cardinal, cel mai bun prieten pe care îl avusese în viață. La mormântul cardinalului Papa spune cu glas tare: “Scumpul meu prieten, mi-e atât de dor de tine. Voi veni curând la tine, vom fi iarăși împreună”. A doua zi, pe 6 august, Papa Paul al VI-lea era mort.

Dar să ne întoarcem la Ierusalim. O carte apocrifă din secolul al II-lea, numită Transitus Beatae Mariae Virginis (Trecerea Maicii Domnului la cele veșnice) ne informează că Isus l-a trimis pe arhanghelul Gabriel la Mama sa cu trei zile înainte de moarte ca să-i vestească sfârșitul apropiat.

Dar nu era nevoie să vină vreun înger să-i vestească moartea. Persoanele care trăiesc în intimitate și prietenie cu Dumnezeu au o presimțire, știu exact când vine moartea și se pregătesc cum se cuvine ca totul să rămână în ordine în urma lor. Îmi amintesc de bunica mea, care din tinerețe și până la optzeci și ceva de ani când a murit, a fost prezentă la toate slujbele din biserică, în fiecare zi, cu trei zile înainte de a muri, a făcut curățenie generală în casă, a lipit, a văruit, a spălat toate țolișoarele, toate preșurile, a mai aranjat odată lucrurile din ladă pregătite pentru înmormântare. Când totul era gata, după trei zile, a mers ca de obicei dimineața la liturghie, a ascultat liturghia, s-a împărtășit, s-a întors în bancă. La sfârșitul liturghiei femeile din bancă i-au zis: “Bunică, dă-te la o parte să trecem”. Dar bunica nu se mai putea da la o parte. Murise.

Cu siguranță că așa s-a întâmplat și cu Maica Domnului. Ea a presimțit, a cunoscut ceasul trecerii sale la cele veșnice. A pregătit toate cele necesare pentru înmormântare, și-a luat rămas bun de la cei dragi pe care îi lăsa în urmă, a dat de pomană, după cum ne informează aceeași carte apocrifă, cele două haine la două văduve sărace, s-a îmbrăcat în rochia de înmormântare, s-a întins pe pat și inima ei care nu bătuse decât pentru Dumnezeu și pentru oameni, a încetat să mai bată. Sufletul ei curat, alb, nepătat, s-a desprins ușor de trup și și-a luat zborul spre Fiul său.

Cum în Palestina înmormântarea se face chiar în ziua morții, trupul Fecioarei a fost purtat în aceeași zi de pe Colina Sionului în Valea Cedronului sau Valea lui Iozofat, unde este și azi cimitirul cel mai vechi din lume. Trupul ei a fost așezat într-un mormânt foarte aproape de Grădina Măslinilor, locul agoniei lui Isus. Într-un text foarte vechi din liturgia siriană din secolul al II-lea, găsim aceste cuvinte: “În dimineața aceasta luați-o pe Stăpâna noastră Maria și duceți-o în afara Ierusalimului pe drumul care duce la intrarea în valea Cedronului, dincolo de Muntele Măslinilor. Iată, sunt acolo trei grote: una mare la intrare, apoi una mai înăuntru și o cămăruță și mai înăuntru cu o laviță de argilă care se ridică spre răsărit. Mergeți și așezați-o pe cea binecuvântată pe lavița aceea”. De pe lavița aceea trupul Mariei, care nu a cunoscut putrezirea a înviat și s-a înălțat la gloria cerească. Creștinii, în veacurile de prigoană, au păstrat secretul asupra mormântului Maicii Domnului de teamă să nu fie profanat de păgâni. Abia pe la anul 400 bizantinii au construit deasupra o bazilică și au săpat cripta care mai este și astăzi și în care se coboară pe 48 de trepte săpate în stâncă. În 1972, în urma unor aluviuni au fost necesare lucrări de restaurare; cripta a fost lărgită și cu această ocazie s-a găsit cămăruța despre care vorbește textul liturgiei siriene cu lavița de argilă lungă de 1,50 și lată de un metru pe care a fost așezat trupul Maicii Domnului. Arheologii au constatat că mormântul este din secolul I, că acolo a fost înmormântată o singură persoană și că trupul mortului nu a rămas multă vreme în acel mormânt.

Desigur că, așa cum spune apostolul Pavel, ochiul nu a văzut, urechea nu a auzit și la inima omului nu s-a suit, ce a pregătit Dumnezeu Mariei sale primind-o în slavă cerească. Dar la fel de bine s-ar putea spune că ochiul nu a văzut cât de frumoasă era Maria cu trupul său înviat și glorificat cu care s-a înălțat la cer. Numai vizionarii care au văzut-o pe Maica Domnului ne pot spune ceva despre frumusețea ei. După ce celebrul sculptor Ioseph Fabish din Lyon a terminat de sculptat statuia Maicii Domnului, așa cum i-o descrisese Bernadeta, vizionara de la Lourdes, Bernadeta a spus: “Este foarte frumoasă, dar nu este ea… Ah, nu… e o deosebire ca de la cer la pământ”.

În seara zilei de 3 iulie 1866 Bernadeta lua drumul mănăstirii. A mers să-și ia rămas bun pentru ultima dată de la grota unde o văzuse pe Maica Domnului. Plângând nu-și mai putea lua ochii de la locul unde-i apăruse Maria. Maica Alexandrina care o însoțea îi zice: “Trebuie să plecăm”. “O clipă, să mai stăm o clipă”. “Dar Maica Domnului este pretutindeni. Îți este mamă oriunde”. “Da, dar grota este paradisul meu”. “Odată ce ai văzut-o pe Maica Domnului, spunea Bernadeta, nu mai dorești nimic în viață decât să mori, ca să o poți vedea din nou”. Ce este paradisul? Paradisul este a vedea fața Tatălui ceresc. Dar la fel de bine am putea spune cu Bernadeta: paradisul înseamnă a vedea fața Mamei cerești. Psalmistul se ruga cu înfocare: “Fața ta o caut , Doamne. Doamne, nu-mi ascunde fața ta”. Cu aceeași înfocare ne rugăm noi Sfintei Fecioare: “Fața ta o caută, Mamă. Mamă, nu-mi ascunde fața ta”.

Ritul latin