Start > Ritul latin > Duminica Rusaliilor (C)

Duminica Rusaliilor (C)

28 April 2010
1,202 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Coborârea Duhului Sfânt (Anul C)

Isus a spus ucenicilor săi: “Dacă mă iubiți, păziți poruncile mele, iar eu îl voi ruga pe Tatăl, și alt Apărător vă va da vouă, ca să fie cu voi pentru totdeauna. Dacă mă iubește cineva, va păzi cuvântul meu; Tatăl meu îl va iubi, vom veni la el și vom rămâne la el. Cine nu mă iubește, nu păzește cuvintele mele; or, cuvântul pe care îl auziți nu este al meu, ci al Tatălui care m-a trimis. Dar acestea vi le spun câtă vreme mai sunt cu voi; Mângâietorul, Duhul Sfânt pe care-l va trimite Tatăl în numele meu, el vă va învăța toate și vă va aduce aminte tot ceea ce v-am spus. Ioan 14,15-16.23-26

Trimiterea Duhului Sfânt în ziua de Rusalii asupra grupului de apostoli și de ucenici adunați în jurul Mamei lui Isus Cristos (Fap 1,14), a însemnat nu doar împlinirea unei promisiuni făcute de Mântuitorul înainte de Înălțarea sa glorioasă la ceruri (v. Fap 1,8), ci mai ales momentul nașterii Bisericii ca Ființă vie, ca Trup mistic al cărui cap este Cristos însuși (Ef 1,22). Duhul sfânt este “Sufletul” acestui Trup. El adună “mădularele” sale într-o unitate ființială (Rm 12 sau 1Cor 12) și îi dă viață, iar această viață pe care i-o dă nu este alta decât acea a Sfintei Treimi.

Fragmentul evanghelic al acestei duminici pune în evidență tocmai acest aspect al vieții Bisericii, viață în care se “sălășluiește” Tatăl și Fiul prin lucrarea de iubire a Duhului Sfânt. Iar lucrarea Duhului Sfânt se concretizează prin ceea ce titlul de Apărător/Paraclet exprimă (și despre care am vorbit în duminica a șasea a Paștelui), dar și prin ceea ce exprimă cuvintele Duhul adevărului. În cadrul ultimei cine Isus le promite celor care vor primi în inimile lor Cuvântul său o inteligență sau o lumină care îi va ajuta să-l înțeleagă ca fiind un Cuvânt adevărat. El spune că acest Duh al adevărului îi va conduce pe ucenici către întreg adevărul (16,13), iar ceea ce e important de remarcat este faptul că Duhul nu adaugă nimic la ceea ce Isus spune întrucât Isus este El-însuși “cale, adevăr și viață”. În fond, Duhul este desemnat ca fiind “al adevărului” întrucât El ne ajută să-l descoperim pe Isus, și prin El, pe Tatăl.

Dar, așa cum este primit Cuvântul lui Isus la fel trebuie primit și Duhul pentru ca El să lucreze în noi. Din acel moment, însă, începe o luptă interioară între duhul propriu și acest Duh al adevărului. Lumea, ne spune versetul 17 (absent, din păcate din textul liturgic), nu poate să-L primească pentru că… nu-l cunoaște. Or, una din “provocările” importante ale Rusaliilor este aceasta: cel care îl iubește pe Isus se va încredința el, oare, atât de mult Duhului adevărului încât să înlăture definitiv din viața sa minciuna (așa cum se angajase prin promisiunile făcute la Botez)?

În definitiv, Isus angajează libertatea noastră de oameni în sensul următor: dacă cineva mă iubește, spune El, va primi/păzi Cuvântul… primire care nu-l va transforma într-o ființă super-instruită sau îndoctrinată (sau chiar savantă ori inteligentă), ci îl transforma, în primul rând, într-un locaș viu al Tatălui, al Fiului și al Duhului adevărului, într-un “tabernacol” fericit.

Ritul latin