Start > Ritul latin > Duminica a V-a a Paștelui (C)

Duminica a V-a a Paștelui (C)

28 April 2010
952 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a V-a după Paște (Anul C)

După ce a ieșit Iuda, Isus a spus: “Acum a fost preamărit Fiul Omului și Dumnezeu a fost preamărit în el. Iar dacă Dumnezeu a fost preamărit în el, Dumnezeu la rândul său îi va da propria mărire și i-o va da curând. Copilașii mei, încă puțin timp mai sunt cu voi. Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții. Precum v-am iubit eu pe voi, tot așa să vă iubiți și voi unii pe alții. Din aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii mei, dacă aveți dragoste unii față de alții”. Ioan 13,31-33a.34-35

Capitolul al treisprezecelea al evangheliei sfântului Ioan figurează ca un soi de uvertură dramatică la Cartea Pătimirii (13,1-19,42). Cadrul acestui capitol este cel al Ultimei Cine luate de Isus împreună cu ucenicii săi, capitol de-a lungul căruia, după ce are loc spălarea picioarelor ucenicilor, iar Iuda iese din cenacol pentru a înfăptui trădarea, Mântuitorul se adresează celor prezenți printr-un discurs testamentar care debutează cu cuvintele “copilașii mei”. Acest discurs se termină imediat după pasajul nostru, fiind urmat de anunțul lepădării lui Petru.

De fapt, ar trebui să recitim întreg capitolul întrucât cuvintele precum cum v-am iubit eu pe voi… ridică o problemă: în ce fel ne-a iubit El pe noi? Or, răspunsul tocmai fusese dat la începutul cinei: El i-a iubit până la sfârșit (13,1). Această limită extremă a dragostei, semnificată de spălarea picioarelor (un gest de sclav), constă, pentru Învățător, în a se face servitorul tuturor.

Aceasta este marea “revoluție” a iubirii divine: în loc să se preocupe să păstreze totul, ea oferă totul. O astfel de atitudine este cât se poate de neașteptată și de neînțeleasă din perspectiva umană. De aceea, utilizarea cuvântului preamărire (ce apare de patru ori în primele fraze) este cât se poate de surprinzătoare vizavi de ceea ce tocmai s-a întâmplat: Iuda a pleca să-l trădeze pe Isus, iar El spune că ora slavei, a preamăririi, tocmai a început. Ar fi de neînțeles mesajul dacă nu am accepta că dovada iubirii merge până acolo încât își dă chiar viața.

Prin urmare, atunci când Isus pronunță, în evanghelia de astăzi cuvântul “precum”, El îl invită pe ucenicul său (de astăzi) să-și însușească un mod la fel de radical de a iubi. Mai mult, Isus nu spune precum v-am iubit eu, la fel să mă iubiți și voi așteptând un fel de reciprocitate. El așteaptă, mai curând, ca noi să dăm aceeași dovadă de iubire între noi. Această dovadă de iubire va fi foarte concretă, de vreme ce pe Dumnezeu nimeni nu l-a văzut vreodată (In 1,18; 1In 4,12), în timp ce pe aproapele îl vedem necontenit. Drept care este imposibil să trișezi.

Această dovadă, în viziunea lui Isus, se adresează tuturor oamenilor, fiind infinit mai eficace decât orice discurs posibil. Există o dragoste frățească, trăită în comunitatea umană, care trebuie să devină semnul prezenței iubirii lui Dumnezeu în mijlocul nostru.

Ritul latin