Start > Ritul bizantin > Înălțarea la Dumnezeu

Înălțarea la Dumnezeu

3 April 2010
2,196 afișări

Autor: pr. Mihai Tegzeș
Copyright: Predici.cnet.ro
Înălțarea Domnului

Lecturile din această zi sunt bogate în mișcări și gesturi, cuvinte care dau un sens trecutului și care prevestesc viitorul. De fapt, textul din Faptele Apostolilor (1, 1-12), consideră Înălțarea Domnului, ca fiind puntea de legătură între istoria lui Isus – povestită în Evanghelie - și cea a Bisericii primare, prezentată în cea de-a doua carte a Sf. Luca.

Sensul Înălțării

Pentru Luca, Înălțarea are un dublu sens. Ea reprezintă o urcare la Tatăl “A fost dus în cer“, precizând astfel că Învierea nu reprezintă o reîntoarcere a lui Isus la viața de dinainte de moarte, ci intrarea Lui într-o sferă nouă, în mărirea lui Dumnezeu. Înălțarea este descrisă și ca o despărțire, o plecare “S-a dus de la ei“: Isus retrage din lume prezența Sa vizibilă, înlocuind-o cu o prezență nouă, nevăzută, dar mai profundă, care se percepe prin credință și prin ascultarea Cuvântului, la frângerea pâinii și în climat de frățietate. De fapt, putem afirma că Înălțarea Domnului este perfecțiunea Învierii, arătându-ne că Isus nu doar a biruit moartea, ci a pătruns într-o viață nouă: în tinerețea și fericirea lui Dumnezeu, care sunt infinite și veșnice.

Dacă în Evanghelie, Luca fixează Înălțarea la sfârșitul zilei Învierii – urmând schema conform căreia, totul se petrece la Ierusalim într-o singură zi – în Faptele Apostolilor, o încadrează la patruzeci de zile după Înviere. Apostolul nu este interesat de precizia cronologică, ci ne transmite doar sensul dublu al acestui mister: În Evanghelie – fixând într-o singură zi Învierea și Înălțarea – dorește să ne arate că acestea, fac parte nedespărțită, integrantă dintr-un singur plan de mântuire: Isus învie și imediat intră în mărirea lui Dumnezeu. În schimb, în Faptele Apostolilor – comunicându-ne că Isus îi întâlnește pe ucenici de mai multe ori, timp de 40 de zile – Luca întărește ideea conform căreia, ei au avut timp să fie instruiți de Isus, în vederea realizării misiunii lor. De fapt, simbolul numărului 40 ne spune că suntem înaintea unui timp special, unic, determinat și terminat; un timp care îi este îndeajuns lui Isus, pentru a-I permite o formare și informare amplă a ucenicilor. Să ne gândim la Moise pe muntele Sinai (Ex. 24, 18; 34, 28) și la cele 40 de zile ale lui Isus în deșert.

Căutându-i după Înviere, Isus ne arată că nu încetează să-i educe pe cei pe care i-a chemat de la început lângă El. El nu-i ceartă, ci le explică faptul că această cale, Fiul a ales-o, pentru a face întru totul voia Tatălui.

Dacă pentru noi Înălțarea reprezintă o “limită”, deoarece după Înviere, nu-L mai putem întâlni pe Isus, așa cum L-au întâlnit contemporanii Săi în timpul vieții Sale pe pământ, în același timp ea este și o “punte” ,deoarece în clipa în care Înviatul nu mai este vizibil ca și mai înainte, se face vădit cunoscut, prin mijlocirea persoanelor și hotărârilor ucenicilor Săi și al urmașilor acestora.

Căutându-i pe ucenici, după Înviere, Isus le-a și ne-a arătat că Dumnezeu “nu reușește” să trăiască departe de om și de aceea îl caută, oriunde s-ar ascunde și nu se predă, până când nu-l îmbrățișează din nou… “O iubire veșnică, ce a coborât și a pătimit pentru noi, doar ca să poată să ne împace cu Dumnezeu… În prăpastia morții, Cristos coboară pentru a-l lua de mână pe om și a-l conduce acasă, la Tatăl“.

Putem spune că Înălțarea este misterul care implică sfârșitul prezenței Sale vizibile de către ochii oamenilor, inaugurând un timp nou: timpul Bisericii, timpul misiunii și al Spiritului, care stimulează și sprijină misiunea apostolilor. În persoana ucenicilor și a urmașilor lor, prin propovăduire, Isus va continua să fie prezent, în chip invizibil, în mijlocul poporului Său… și acest lucru, până la a doua Sa venire, în glorie, atunci când prezența Sa va fi pe deplin arătată.

În așteptarea acelei zile, noi știm că la Înălțare, prin pătrunderea lui Isus în realitatea lui Dumnezeu, El a înălțat umanitatea noastră în viața lui Dumnezeu, iar unde a ajuns El, suntem așteptați și noi. De fapt, Isus, înălțându-Se la cer, ne-a deschis o cale nouă, pentru a avea acces să stăm în prezența Tatălui. Astfel, Înălțarea Domnului ne arată că viața fiecărui om este veșnică. Bernardeta de Lourdes a crezut cuvintele Mariei: “Nu-ți promit că te voi face fericită în viața aceasta, ci în cealaltă“.

Evanghelia ne spune că Înălțarea nu depinde de noi, ci de Dumnezeu: “și a fost înălțat la cer”. Isus este înălțat la cer, deoarece Tatăl Îl preamărește.

Înălțarea reprezintă trecerea lui Isus din lumea aceasta, la Tatăl. Prin Înălțare, nu doar umanitatea lui Isus, ci și omul concret, cu umanitatea sa – care aparține istoriei și lumii noastre – a pătruns în frumusețea și splendoarea vieții lui Dumnezeu. Aceasta s-a realizat, pentru că viața Sa a fost coerentă în iubire și în dăruire; nu s-a preocupat să se apere pe Sine, ci să se dăruiască în totalitate, altora. De aceea Tatăl L-a înălțat. Acest lucru este important pentru noi, ca să înțelegem că modul de a trăi al lui Isus, a fost cel mai eficient în interpretarea vieții.

Cerul: reîntoarcerea la Tatăl

Expresia folosită în Evanghelia după Luca “Isus a fost înălțat la cer“, exprimă reîntoarcerea la Tatăl, pentru că “cerul” este simbolul Tatălui, locul unde își are casa, unde locuiește. La fel și “norul” care – acoperindu-L pe Isus, îl face nevăzut în ochii apostolilor – în VT desemnează realitatea lui Dumnezeu, care este prezent, în chip misterios, în mijlocul poporului Său. Cuvintele “cerul” și “norul” sunt folosite în sens simbolic, transmițându-ne că Isus a intrat în Împărăția lui Dumnezeu și participă la regalitatea Sa divină.

Isus se reîntoarce la Tatăl, care este “mai mare” decât El, dar și decât toți oamenii la un loc, arătându-ne că mântuirea omului nu stă în importanța sau în puterea pe care a dobândit-o pe pământ, ci în ascultarea iubitoare față de Dumnezeu-Tatăl și în reîntoarcerea la El. De fapt, prin cuvintele: “Dacă M-ați iubi, v-ați bucura că merg la Tatăl, pentru că Tatăl este mai mare decât Mine“, Scriptura evidențiază întâietatea lui Dumnezeu peste toate lucrurile.

Tatăl este “mai mare” inclusiv decât universul și istoria, care vor lua sfârșit. Prin urmare, sensul ultim a tot ceea ce facem, nu-l putem afla în istorie, ci în eternitate. Înălțarea ne spune că problema omului, nu constă în prelungirea istoriei, ci în reîntoarcerea la Tatăl: în comuniunea cu El se împlinește ființa noastră. Sărbătoarea Înălțării ne cheamă să citim și să interpretăm istoria cu ochi diferiți, divini, modelându-ne viața după exemplul iubirii dintre Tatăl și Fiul.

Isus înviind, și-a arătat puterea, biruind chiar și moartea. Ceva “îi lipsește”, reîntoarcerea la Tatăl, comuniunea cu El… Astfel, Înălțarea ne spune că omul își află plinătatea numai în comuniune cu Dumnezeu! Ea nu anulează – anihilează – istoria, ci îi deschide porțile către infinitul divin, unde omenirea este invitată să experimenteze viața nouă, a comuniunii cu Dumnezeu. Iată de ce apostolii nu rămân blocați să-L plângă pe Isus înălțat, ci se grăbesc “cu mare bucurie” să dăruiască oamenilor calea care să-i conducă la întâlnirea cu Dumnezeu: de pe pământ, în cer.

Cu mare bucurie“… este expresia care ne amintește că aceasta ar trebui să fie starea de suflet continuă a creștinului. O mare bucurie, care poartă haina surâsului și care se extinde la comuniunea cu frații noștri. Ce păcat că, creștinii de astăzi și preoții, se plâng, se vaietă sau disperă… trăind în stres și nu în bucurie!

Maicii Tereza de Calcutta, i s-a cerut un sfat, o recomandare de viață de către niște vizitatori, pentru ca ei să trăiască mai bine. Ea le răspunse: “zâmbiți-vă (surâdeți-vă) unii altora; surâdeți soției voastre, soțului vostru, fiilor voștri; surâdeți tuturor fără să vă preocupați pe cine aveți înaintea voastră; acest lucru vă va ajuta să trăiți mai bine și să creșteți în iubire reciprocă“. Unul dintre ei a întrebat-o dacă este căsătorită… “Da!“, răspunse Maica Tereza, “și uneori îmi este greu să-I zâmbesc lui Isus, Mirele meu…”. Apoi ea continuă: “Este adevărat. Și Isus poate să fie foarte exigent și chiar când este foarte exigent, este frumos să-I răspunzi cu un mare zâmbet“.

Nu trebuie să ne mire că reacția ucenicilor la “Înălțarea Domnului” constă în rugăciune și în bucurie, ci aceasta, trebuie să ne îndemne să trăim asemenea lor – care primind vestea Învierii – s-au rugat și au trăit cu bucurie.

Darul Spiritului Sfânt

Trimițându-i în misiune, Isus nu îi lasă singuri, ci le dăruiește Spiritul: “Și iată, Eu trimit peste voi făgăduința Tatălui Meu; voi însă ședeți în cetate, până ce vă veți îmbrăca cu putere de sus” (Lc 24, 49). Mântuitorul știe că au nevoie de ajutorul continuu al lui Dumnezeu. Promisiunile lui Isus se adeveresc, căci în persoana Spiritului, Dumnezeu se reîntoarce la om. Spiritul vine cu darul iubirii divine, ajutându-i pe apostoli să vestească Evanghelia până la marginile pământului. Prin urmare, la baza predicării se află darul, puterea Spiritului – izvorul nesecat de viață – care luminează și dă curaj ucenicilor în vederea misiunii lor universale, căci: nici un om nu este exclus! De fapt, în Faptele Apostolilor Luca descrie cum s-a realizat – pas cu pas – misiunea apostolilor, sub comanda Spiritului Sfânt.

Spiritul are un rol fundamental în misiunea apostolilor, căci la baza Bisericii și al viitorului ei în lume se află darurile Sale: fidelitatea față de învățătura lui Isus, inteligența pentru ca aceasta să fie înțeleasă și apoi transmisă în chip viu și actual, în fiecare timp și loc.

Isus le promise darul Spiritului, dar condiția pentru a-L primi, consta în a rămâne uniți și în a se ruga. Chiar dacă apostolii aveau multe de făcut… Isus îi învață: înainte de toate trebuie rugăciunea! Pericopa ne spune că, Spiritul vine acolo unde este așteptat, invocat și iubit. Spiritul putem doar să-L cerem, nu să-L pretindem sau să-L cumpărăm… El este trimis peste credincioși prin mijlocirea lui Isus, direct de către Dumnezeu-Tatăl. Lui trebuie să I ne adresăm cu cererile noastre.

Este Spiritul cel care ne învață această cale, atunci când aprinde în noi darul pioșeniei, care ne ajută să nu fim indiferenți față de Dumnezeu și aproapele, ci să înțelegem că suntem fiii lui Dumnezeu și frații tuturor oamenilor. Inima creștinului nu trebuie să fie egoistă, ci duioasă și gata să-i slujească aproapelui.

În aparență, pioșenia este privită ca fiind relația directă a omului cu Dumnezeu, reprezentând “credincioșia”, religiozitatea persoanei, adică, recunoașterea și convingerea acesteia de a fi fiu al lui Dumnezeu, perceperea exigenței interioare de a-L asculta și capacitatea de a urma voia Lui nu din frică, ci din iubire. Totuși, darul pioșeniei – raportul omului cu Dumnezeu – se extinde la raportul cu aproapele, “Căci nu putem să îl iubim pe Dumnezeu pe care nu-L vedem, dacă pe aproapele pe care îl vedem nu îl iubim” (cfr. 1 Io).

Apostolii în misiune

Stând cu ei, Isus continuă să le spună apostolilor: “Și în numele Său se va predica la toate popoarele convertirea și iertarea păcatelor, începând de la Ierusalim” (Lc 24, 47). Mai întâi notăm că “propovăduirea” trebuie să se facă “în numele Său“, adică trebuie să se bazeze pe autoritatea Sa, nu pe altceva.

Cuvântul lui Dumnezeu nu se oprește, deoarece a-L mărturisi pe Domnul nu se face rămânând statici și privind doar cerul, ci urmând pașii făcuți de El pe pământ, urmându-I exemplul. De fapt, apostolii sunt trimiși în numele lui Dumnezeu, în misiune nu doar la poporul Israel, ci la toate popoarele. Ei merg să-și convertească frații, spunându-le: “Totul ți-a fost iertat, poți din nou să trăiești viața divină, Isus a murit și a înviat pentru tine! Nu este nimic inventat! Vin de la Ierusalim și am văzut cu ochii mei, l-am trăit pe pielea mea“. De fapt, apostolii pot să predice numai pentru că L-au însoțit pe Isus și au fost martorii celor întâmplate (cfr. Lc 24, 48). Ei ne învață că propovăduitor este cel care-L are pe Dumnezeu imprimat în suflet și respectă cu strictețe învățătura Domnului.

Descriind misterul Înălțării, Luca amintește cuvintele lui Isus, prin care îi trimite pe apostoli să răspândească marele eveniment al mântuirii, folosindu-se de propovăduire. Trimițându-i pe ucenicii Săi în misiune, Isus a dăruit creștinilor din generațiile succesive apostolilor, până la sfârșitul lumii, misiunea și responsabilitatea de a vesti tuturor neamurilor și în toate timpurile, Evanghelia Sa de speranță și lumină, semnele iubirii și ale mântuirii Sale. Și noi suntem chemați să dăruim iubirea lui Dumnezeu, persoanelor pe care astăzi le întâlnim, celor cu care trăim și celor pe care le ajutăm în problemele vieții sau în cele de credință. Această misiune nu este doar a papei sau a preoților, ci a tuturor creștinilor, pentru care chemarea la propovăduire, nu trebuie să constituie o greutate, ci mai degrabă, o bucurie pentru că au primit marea onoare, de a fi mărturisitorii Înviatului pentru totdeauna.

Privind exemplul sfinților, observăm că misiunea pe care Isus a încredințat-o Bisericii, se realizează. Chiar dacă Domnul S-a înălțat la cer, este cu noi, în cuvintele Scripturii, în Euharistie și, ne ajută să împlinim trăirea și răspândirea credinței până la marginile pământului.

Conținutul propovăduirii este convertirea și iertarea. Înainte de toate este vorba de convertirea minții, de înțelegerea că: Răstignitul este revelația lui Dumnezeu. A vesti iertarea păcatelor, echivalează cu a spune că, iubirea lui Dumnezeu este mai mare decât păcatele noastre. A vesti crucea, înseamnă a vesti un Dumnezeu care S-a sacrificat pentru noi și care ne iartă.

Binecuvântarea “finală”

La terminarea discursului, Isus îi conduce pe ucenici “până spre Betania” și îi binecuvântează (cfr. Lc 24, 50). Clipa despărțirii este solemnă. Ducându-i la Betania – locul prieteniei – Isus împlinește gestul care redeșteaptă în inima ucenicilor, bucuria și lauda lui Dumnezeu. El ridică mâinile pentru a-i binecuvânta, pentru a sublinia schimbarea inimilor lor blocate de frică, dar acum, transformate și deschise slujirii frățești.

Binecuvântarea lui Isus trebuie să ne întărească, deoarece chiar dacă cei dragi ai noștri nu ne binecuvântează, Isus ne face acest dar.

În timp ce îi binecuvânta, S-a despărțit de ei și fu ridicat la cer (Lc 24, 51). Observăm că, Înviatul îi lasă “ridicându-Și mâinile și binecuvântându-i“, după modelul preoților evrei. Această binecuvântare indică mântuirea pe care El o dăruiește și constituie garanția prezenței Sale: nu-i abandonează pe ai Săi, ci doar îi lasă momentan, pentru a se întoarce în chip nou ,în persoana Spiritului.

Dacă de multe ori, despărțirile produc neplăcere, în acest caz, harul lui Isus nu permite ca apostolii să experimenteze sentimentul durerii, ci al fericirii: “Și ei, după ce L-au adorat, s-au reîntors cu mare bucurie, la Ierusalim” (v. 52). Prin urmare, ucenicii pot să se bucure, căci Isus înălțat, duce cu El în cer natura umană și demonstrează că omului nu îi mai sunt închise porțile Raiului.

Concluzia pericopei de astăzi coincide cu sfârșitul Evangheliei după Luca. Referindu-se la apostoli, el constată: “Și stăteau mereu în Templu, lăudându-L pe Dumnezeu” (Lc 24, 53). “A sta” este un verb important pentru un creștin, care presupune o putere particulară: capacitatea de a nu fugi de problemele vieții, ci de a le înfrunta până la capăt. Acest atașament al apostolilor ne arată că numai omul stabil în voia Domnului, va putea bea din paharul fericirii.

Concluzia

Sărbătoarea Înălțării ne invită să “lepădăm toată grija cea lumească” și să medităm lucrurile veșnice: ne invită să mergem dincolo de timp și să ne gândim la viața noastră de după moarte, viața cea veșnică; ne cheamă să trăim pe pământ cu puterea Spiritului, practicând virtuțile divine, trăind viața divină. Înălțarea ne vestește o mare bucurie, deoarece Cristos a intrat împreună cu natura umană în eternitate, după ce a inaugurat istoria mântuirii pentru noi.

Venirea în mijlocul nostru a Mântuitorului – chiar dacă pentru o scurtă perioadă – a reprezentat și consfințit “venirea” lui Dumnezeu pe pământ, care a împărtășit cu omul orice lucru, în afară de păcat: refuzul, marginalizarea, trădarea prietenilor, dar a și experimentat bucuria, iubirea și solidaritatea. Un Dumnezeu care S-a făcut om, pentru ca să facă din om, un fiu înviat al lui Dumnezeu, din iubire.

Înălțarea este sărbătoarea speranței, deoarece în această viață presărată cu multe probleme și necazuri, Isus ne-a arătat țelul final al vieții noastre: de a ne uni cu El, în mărirea lui Dumnezeu. De fapt noi venind la Biserică, ne rugăm și ascultăm predica, tocmai pentru a cunoaște cum trebuie să ne trăim viața, pentru a ajunge acolo unde este El. Amin.

Ritul bizantin